İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİ HAKKINDA KANUNDA
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN
Kanun No. 4412
Kabul Tarihi: 21.7.1999
MADDE 1. - 14.6.1989 tarihli ve 3577
sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunun 1 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Amaç ve kapsam
Madde, 1 - Bu Kanun, ithalatta haksız rekabet hallerinden
dampinge veya sübvansiyona konu olan ithalatın sebep olduğu zarara karşı
bir üretim dalının korunması amacıyla yapılacak işlemlere, alınacak
önlemlere, gerekli ilke ve uygulama kararlarını verecek bir Kurul
oluşturulmasına ve bunun görevlerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
MADDE 2. - 3577 sayılı
Kanunun 2 nci maddesinin (a), (b), (d), (e), (f),
(h), (i) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye (1) bendinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki (m), (n), (o) bentleri eklenmiştir.
a) Damping :Bir malın
Türkiye'ye ihraç fiyatının, benzer malın normal değerinin altında olmasını,
b) Sübvansiyon :Menşe veya
ihracatçı ülkenin fayda sağlayan, doğrudan veya dolaylı malî katkısını veya
GATT 1994'ün XVI ncı maddesi çerçevesinde
herhangi bir gelir veya fiyat desteğini,
d) Benzer Mal :Dampinge veya
sübvansiyona konu mal ile aynı özellikleri taşıyan bir malı, böyle bir
malın bulunmaması halinde ise benzer özellikleri taşıyan başka bir malı,
e) Normal Değer : 1. İhracatçı
veya menşe ülkede tüketime konu olan benzer mal için normal ticarî işlemler
sonucunda fiilen ödenmiş olan veya ödenmesi gereken karşılaştırabilir
fiyatı, 2. İhracatçı ülke veya menşe ülkenin iç piyasasında normal ticarî
işlemler çerçevesinde benzer malın satışlarının olmaması ya da bu
satışların uygun bir karşılaştırma yapılmasına elverişli bulunmaması
durumunda, benzer malın üçüncü bir ülkeye ihracatında temsil niteliğini
haiz karşılaştırabilir fiyatı veya menşe ülkedeki maliyetine makul bir kâr
marjının eklenmesiyle tespit edilen fiyatı,
f) Yönetmelik : İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
h) Sübvansiyon Miktarı
:Menşe veya ihracatçı ülke tarafından ihraç edilen malın imal, üretim,
ihracat veya taşınma aşamasında sağlanan, doğrudan veya dolaylı malî katkı
veya GATT 1994'ün XVI ncı maddesi çerçevesinde
herhangi bir gelir veya fiyat desteği şeklindeki faydaların tutarını,
i) Zarar :Bir
üretim dalında maddî zararı, maddî zarar tehdidini veya bir üretim dalının
kurulmasının fizikî olarak gecikmesini,
m) GATT 1994 :Gümrük
Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması 1994'ü,
n) Sübvansiyonlar ve Telafi
Edici Tedbirler Anlaşması :26.1.1995 tarihli ve 4067 sayılı Kanunla
onaylanması uygun bulunan ve 3.2.1995 tarihli ve 95/6525 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile onaylanan Dünya Ticaret Örgütü Kuruluş Anlaşması Ek 1 'de
yer alan Anlaşmayı,
o) GATT 1994'ün VI nci
Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Anlaşma: 26.1.1995 tarihli ve 4067 sayılı
Kanunla onaylanması uygun bulunan ve 3.2.1995 tarihli ve 95/6525 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Dünya Ticaret Örgütü Kuruluş Anlaşması
Ek 1 'de yer alan Anlaşmayı,
MADDE 3. - 3577 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Önlem alınmasını gerektiren haller
Madde 3 - Önlem alınmasını gerektiren haller; dampinge veya
sübvansiyona konu olan ithalatın Türkiye'de bir üretim dalında maddi zarara
yol açması veya maddî zarar tehdidi oluşturması veya bir üretim dalının
kurulmasını fizikî olarak geciktirmesidir. Ancak, sübvansiyona konu
ithalata karşı önlem alınabilmesi için, sübvansiyonun Sübvansiyonlar ve
Telafi Edici Tedbirler Anlaşması'nın 2 nci
maddesi çerçevesinde bir firma/firma grubu veya bir üretim dalı/üretim dalı
grubuna yönelik olduğunun da tespit edilmiş olması gerekir.
MADDE 4. - 3577 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır. Genel Müdürlük şikâyet
üzerine veya gerektiğinde re'sen damping veya
sübvansiyon incelemesi yapabilir. Dampinge veya sübvansiyona konu olan
ithalattan maddî zarar gördüğünü veya maddî zarar tehdidi altında
bulunduğunu veya bu tür ithalatın bir üretim dalının kurulmasını fizikî
olarak geciktirdiğini iddia eden üreticiler veya üretim dalı adına hareket
eden gerçek veya tüzelkişi veya kuruluşlar Genel Müdürlüğe yazılı olarak
başvuruda bulunabilirler.
MADDE 5. - 3577 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin (a) ve (c)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
a) Şikâyet üzerine veya
gerektiğinde re'sen, verilen bilgi ve belgeler
veya mevcut diğer bilgilerin ışığı altında Ön incelemeyi yapmak,
c) Soruşturma açılması
halinde, soruşturmayı yürütmek ve önlemlerle ilgili olarak Kurula teklif
sunmak,
MADDE 6. - 3577 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesinin birinci fıkrası ile üçüncü fıkrasının (b), (c) ve (d) bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Kurul, İthalat Genel
Müdürünün veya görevlendireceği genel müdür yardımcısının başkanlığında,
Tarım ye Köy işleri Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı, Gümrük Müsteşarlığı, Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliğinin ve Türkiye Ziraat Odaları Birliğinin birer yetkili temsilcisi
ile İthalat Genel Müdürlüğünün ilgili daire başkanından teşekkül eder.
b) Soruşturma sırasında
yeterli delil olması halinde geçici önlem kararını Bakanlığın onayına
sunmak,
c) Soruşturma
sonuçlarını değerlendirmek, bunun gerektireceği tedbirleri almak ve kesin
önlem kararını Bakanlığın onayına sunmak,
d) Soruşturma sırasında
taahhütte bulunulmasını önermek ve taahhütte bulunulması halinde, taahhüdü
kabul edip etmemek hususunda karar vermek ve taahhütlerin yerine
getirilmemesi durumunda gerekli önlemleri almak.
MADDE 7. - 3577 sayılı Kanunun 7 nci
ve 8 inci maddelerinde mevcut "ve/veya" ibareleri
"veya" olarak değiştirilmiş ve Kanunun 7 nci
maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında yer alan "fiili"
ibareleri çıkarılmıştır.
MADDE 8. - 3577 sayılı
Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. Re'sen veya şikâyet üzerine
yapılan inceleme sonucunda dampinge veya sübvansiyona konu olan ithalatın
ve bu ithalattan kaynaklanan zararın varlığı konusunda yeterli delillerin
bulunması durumunda soruşturma açılır.
MADDE 9. - 3577 sayılı Kanunun 11 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir. Taahhütler
Madde 11. —Soruşturma
sırasında menşe ülke, ihracatçı ülke veya ihracatçı, soruşturma konusu
dampingli veya sübvansiyonlu ithalattan kaynaklanan zararı ortadan
kaldıracak şekilde kendiliğinden veya Kurulun önerisi üzerine taahhütte
bulunabilir. Kurulun taahhüdü kabul etmesi halinde soruşturma, geçici veya
kesin önlem alınmaksızın durdurulabilir veya sonuçlandırılabilir.
Soruşturmanın sonuçlandırılmış olması, taahhüdün yürürlüğe girmesine kadar
uygulanmış olan geçici önlemlerin gerekli kıldığı tahsilatı engellemez.
Taahhütlerin yerine getirilmemesi halinde, Kurulca mevcut verilere dayalı
olarak geçici veya Kesin önlem alınabilir. Taahhütler ile ilgili usul ve
esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikte, taahhütlerin geçerlilik süresi
ve gözden geçirilme esasları ise Bakanlar Kurulu Kararı ile tespit edilir.
MADDE 10. - 3577 sayılı Kanunun 12 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Geçici önlemler
Madde 12. —Şikâyet
konusu ithalata ilişkin soruşturma sırasında, dampingli veya sübvansiyonlu
ithalatın varlığı ve bu ithalatın zarara neden olduğu konusunda ön
belirlemeler yapılması halinde, soruşturma süresince zararın önlenmesi
amacıyla, Kurulca belirlenen damping marjı veya sübvansiyon miktarı kadar
veya zararı ortadan kaldırmaya yetecek daha az bir oran veya miktarda
teminat şeklinde geçici önlem uygulanması Bakanlık makamının onayı ile
kararlaştırılabilir. Bu durum Resmî Gazetede yayımlanmak suretiyle
ilgililere duyurulur. Soruşturmanın açılması tarihinden itibaren altmış gün
içerisinde geçici önlem uygulanmaz. Geçici önlemlerin geçerlilik süresi
dört aydır. Ancak, damping soruşturmasına konu malın Türkiye'ye ihracatının
önemli bir kısmını gerçekleştiren ihracatçıların talebi halinde, bu süre,
Kurulun kararı üzerine Bakanlık onayı ile altı aya kadar çıkarılabilir.
Damping soruşturması sırasında, zararın önlenmesi için damping marjından
daha düşük oranda bir kesin önlemin yeterli olup olmadığının incelenmesi
amacıyla, bu süreler sırasıyla altı ve dokuz ay olarak belirlenebilir.
Geçici önlemlerin uygulama esasları Bakanlar Kurulu Kararı ile tespit
edilir.
MADDE 11. - 3577
sayılı Kanunun 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Kesin
önlemler
Madde 13. -
Soruşturma sonucunda dampingli veya sübvansiyonlu ithalatın varlığı ve bu
ithalatın zarara neden olduğu belirlendiğinde, bu zararın önlenmesi
amacıyla, Kurulca belirlenen ve Bakanlıkça onaylanarak kesinleşen damping
marjı veya sübvansiyon miktarı kadar veya zararı ortadan kaldıracak daha az
bir oran veya miktarda dampinge karşı vergi veya telafi edici vergi alınır.
Daha önce teminat alınmış olması halinde 14 üncü maddeye göre işlem
yapılır. Ancak, kesin önlem kararının maddî zarar tehdidi veya bir üretim
dalının kurulmasının fizikî olarak gecikmesine ilişkin olarak alınması
durumunda, soruşturma sırasında alınan teminatın tahsil edilebilmesi için
Kurulun, geçici önlem alınması sebebiyle maddî zarar oluşmadığı hususunda
bir belirleme yapması gerekir. Böyle bir belirleme yapılmadığı takdirde,
soruşturma sırasında geçici önlem olarak alınan teminat iade edilir.
Yürürlüğe konulan dampinge karşı verginin veya telafi edici verginin
geçerlilik süresi, uygulanması, askıya alınması, gözden geçirilmesi ve
iadesi ile yürürlükte bulunan önlemlerin etkisiz kılınması halinde
yapılacak işlemlere ilişkin usul ve esaslar Bakanlar Kurulu Kararı ile
tespit edilir. Soruşturmaya konu olan mal için hem damping yapılmış olması
hem de sübvansiyon verilmiş olması halinde, aynı durumun telafisi için
dampinge karşı vergi ve telafi edici vergi birlikte uygulanamaz.
Dampinge karşı vergi
veya telafi edici vergi konulmuş olması, ilgili malın ithalatını
engellemez.
MADDE 12. - 3577 sayılı
Kanunun 14 üncü maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. Soruşturmanın kapatılmasına karar verilmesi halinde
geçici önlemler kaldırılır ve alınan teminatlar iade edilir.
MADDE 13. - 3577 sayılı Kanunun 15 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Diğer mevzuat
Madde 15. —Gümrük
mevzuatının; gümrük vergisinin tesciline, tahakkukuna, tahsiline, geri
verilmesine, takibine ve teminata bağlanmasına ilişkin bu Kanuna aykırı
olmayan usul ve şekle müteallik hükümleri, dampinge karşı vergi veya telafi
edici verginin tescili, tahakkuku, tahsili, geri verilmesi, takibi ve
teminata bağlanması işlemlerinde de uygulanır.
Ödenmeyen dampinge karşı vergi veya
telafi edici vergi, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümlerine göre gümrük idarelerince kovuşturulur. Bu Kanunda hüküm
bulunmayan hallerde, GATT 1994'ün VI ncı
Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Anlaşma ile Sübvansiyonlar ve Telafi Edici
Tedbirler Anlaşması hükümleri dikkate alınır.
MADDE 14. - 3577 sayılı Kanuna
aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.
Soruşturmanın kapatılması ve durdurulması
EK MADDE 1. -
Soruşturma sonucunda, soruşturma konusu ithalatın dampinge veya
sübvansiyona konu olmadığının veya bu ithalattan kaynaklanan zararın
bulunmadığının belirlenmesi halinde veya şikâyet konusunun ortadan kalkması
durumunda Kurulca soruşturma kapatılır. Damping marjının veya sübvansiyon
miktarının veya ithalat miktarının ihmal edilebilecek düzeyde olduğunun
tespiti durumunda da damping veya sübvansiyon soruşturması kapatılır.
Damping marjının veya sübvansiyon miktarının veya ithalat miktarının ihmal
edilebilecek düzeylerine ilişkin oranlar yönetmelik ile belirlenir.
Şikâyetin geri çekilmesi halinde Kurulca soruşturmanın kapatılmasına karar
verilebilir. Taahhütlerin kabul edilmesi halinde soruşturma durdurulabilir.
Sübvansiyonun uygulamadan kaldırılması halinde de soruşturma durdurulabilir
veya kapatılabilir.
Kesin önlemlerin ve taahhütlerin gözden
geçirilmesi
EK MADDE 2. -
Kesin önlemler ve taahhütlerle ilgili kararlar, ilgili taraflardan birinin
talebi üzerine veya re'sen gözden geçirilebilir.
Kurulca gözden geçirme kararı verilmesi halinde, yeniden soruşturma açılır
ve yürütülür. Ancak, yeniden soruşturma açılması, yürürlükte bulunan kesin
önlemlerin ve taahhütlerin uygulanmasını engellemez. Soruşturma sonucunda
kesin önlem ve taahhüt uygulaması hakkında Kurulca karar verilir. Kesin
önlem karan, soruşturma döneminde soruşturma konusu malı ihraç etmemiş olan
üretici veya ihracatçıların talebi üzerine de gözden geçirilebilir. Böyle
bir talep üzerine açılacak soruşturma sonucuna ilişkin karar yürürlüğe
girene kadar, uygulanmakta olan kesin önlem, talepte bulunan üretici veya
ihracatçının ihraç ettiği soruşturma konusu mal ithalatı için teminata
bağlanır. Soruşturma sonucunda, alınan teminat ile ilgili olarak, 14 üncü
maddeye göre işlem yapılır.
Yürürlük
MADDE 15. - Bu Kanun
yayımı tarihinden üç ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
25 Temmuz
1999 PAZAR
RESMÎ GAZETE
Sayı: 23766
|