SON
GÜNCELLEME: 31/12/2015 |
Ekonomi
Bakanlığından; FAS
KRALLIĞI MENŞELİ BAZI TARIM ÜRÜNLERİ İTHALATINDA TARİFE KONTENJANI
UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ Amaç ve Kapsam
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin
amacı, 19/12/2005 tarihli ve 2005/9824 sayılı “Fas
Krallığı Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı
Uygulanması Hakkında Karar” uyarınca, Fas Krallığı menşeli bazı tarım
ürünleri ithalatında uygulanacak tarife kontenjanlarının düzenlenmesidir. Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ
19/12/2005 tarihli ve 2005/9824 sayılı “Fas Krallığı Menşeli Bazı Tarım
Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar” ve
14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı “İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı
İdaresi Hakkında Karar”a dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3- (1) Bu Tebliğde
yer alan; a) Bakanlık:
Ekonomi Bakanlığını, b) Genel
Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünü, c) Denetim
Birimleri: Ekonomi Bakanlığı Denetim Hizmetleri Başkanlığı ile Gümrük ve
Ticaret Bakanlığının ilgili denetim birimlerini,, ç) Tarife
kontenjanı: Belirli bir dönem itibarıyla gümrük vergisinde ve/veya diğer mali
yüklerde indirim yapılan ya da muafiyet sağlanan ithalatın miktarını, d) İthal lisansı: Tarife kontenjanı
uygulaması kapsamında ithalat yapılmasını sağlamak üzere Bakanlıkça düzenlenen ve bir örneği Ek-1’de yer
alan belgeyi, e) Tarife kontenjanı dönemi: Tarife
kontenjanı kapsamında ithalatın yapılabileceği belirli bir dönemi, f) Talep toplama yöntemi (TTY):
Başvuruların tarife kontenjanı dönemi başlangıcından önceki 1 (bir) ay
içerisinde yapıldığı ve başvuru döneminin bitmesini müteakip, tarife
kontenjanı tahsisatı yapılabilecek nitelikteki başvuru sahibi firmalara,
ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatının yapıldığı
yöntemi, g) Başvuru sırasına göre eşit oranda
tahsis yöntemi (EOTY): Başvurunun tarife kontenjanı dönemi içerisinde yapıldığı
ve tarife kontenjanının, tarife kontenjanı tahsisi yapılabilecek nitelikteki
başvuru sahibi firmalara, ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde başvuru
sırası dikkate alınarak eşit miktarda tahsis edildiği yöntemi, ğ) Referans dönemi: Tarife kontenjanı
başvurusunun yapıldığı yıl hariç son iki takvim yılını, h) Tarife kontenjanı başvuru dönemi:
TTY’ne göre tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için tarife kontenjanı
döneminin başlangıcından önceki 1 (bir) ayı, EOTY’ne göre tahsisatı yapılan
tarife kontenjanları için ise tarife kontenjanı dönemi ile aynı dönemi, ı) Firma: Tarife kontenjanlarından
faydalanmak üzere başvuruda bulunan, ticaret siciline veya esnaf ve sanatkar
siciline ve ilgili sanayi ve/veya ticaret odasına veya esnaf ve sanatkarlar
odasına kayıtlı, gerçek veya tüzel kişiler ile tahsisat önceliği bulunan
kurum ve kuruluşları, i) İthalat performansı: Firmanın
başvurusunun değerlendirildiği tarihteki Bakanlık Bilgi Sistemi verileri esas alınarak
tespit edilen, tarife kontenjanı konusu maddede referans döneminde
gerçekleştirdiği ithalat miktarını (tarife kontenjanı konusu maddeye ait ayrı
bir gümrük tarife istatistik pozisyonu bulunmaması halinde tarife kontenjanı
açılan ilgili gümrük tarife istatistik pozisyonu kapsamında yapılan toplam
ithalat miktarını), j) Üretim performansı: Firmanın,
referans döneminde tarife kontenjanı konusu maddede gerçekleştirdiği üretim
(paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını, k) Tüketim performansı: Firmanın,
referans döneminde üretimde hammadde olarak kullandığı tarife kontenjanı konusu
maddenin (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını, l) Geleneksel ithalatçı: Referans
döneminde tarife kontenjanı konusu maddeye ilişkin ithalat performansı olan
firmayı, m) Sanayici: Referans döneminde tarife
kontenjanı konusu maddeye ilişkin üretim performansı ve/veya tüketim performansı
olan (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) firmayı ifade eder. Tarife Kontenjanı Tahsisatı İçin
Başvuru ve Başvuruların Sonuçlandırılması MADDE 4- (1) Tarife
kontenjanı tahsisat talebinde bulunan firmaların, Ek-2’deki tabloda yer alan
tarife kontenjanlarından dağıtımı TTY’ne göre yapılacak olanlar için, tarife
kontenjanı döneminin başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde, dağıtımı
EOTY’ne göre yapılacak olanlar için ise tarife kontenjanı dönemi içerisinde, Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur. (2) Tarife kontenjanı tahsisat
talebinde bulunan firmaların, her tarife kontenjanı dönemi için; dağıtımı
TTY’ne göre yapılacak olan tarife kontenjanlarına ilişkin her bir tarife
kontenjanı tahsisatı başvurusunda her defasında tam ve eksiksiz olarak;
dağıtımı EOTY’ne göre yapılacak olan tarife kontenjanlarına ilişkin her bir
tarife kontenjanında ise sadece ilk tarife kontenjanı tahsisatı başvurusunda
tam ve eksiksiz olarak, Ek-3’te yer alan belgeler ile birlikte Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur. (3) Ancak, dağıtımı EOTY’ne göre
yapılacak olan tarife kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanında
her tarife kontenjanı döneminde firmalar adına yapılan ilk tarife kontenjanı
tahsisatını müteakip aynı tarife kontenjanı tahsisatı için yapılacak
başvuruda tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan firmaların; Ek-3’te
yer alan belgelerden her halükarda 1 ve 4 numaralı belgeler ve diğer
belgelerden ise sadece geçerliliğini yitirmiş ve güncellenmesi gerekli
olanlar ile birlikte, Ek-3’te açıklandığı şekliyle, Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur. (4) Ek-2’deki tabloda yer alan
tarife kontenjanlarında, tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için
Ek-3’te belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak ibraz etme veya başvuru
dönemi içerisinde müracaat etme şartı aranmaz. (5) Ek-2’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanlarının tahsisatı için yapılan başvurulara ilişkin eksiklikler
tarife kontenjanı dönemi içerisinde tamamlanamaz ve eksikliklerin giderilmesi
ile ilgili firmalara Genel Müdürlükçe bildirim yapılmaz. Ancak, ihtiyaç
duyulması halinde Genel Müdürlükçe Ek-3’te yer alan belgeler ile ilgili
firmadan ve/veya bu belgeleri düzenleyen kurum ve kuruluşlardan ek veya
açıklayıcı bilgi ve belge talep edilebilir. (6) Tarife kontenjanı tahsisatı
taleplerine ilişkin başvurularda Bakanlığa ibraz edilen belgeler hiçbir suretle
iade edilmez ve başka bir başvuru için kullanılamaz. (7) Ek-2’deki tabloda yer alan ve
dağıtımı TTY’ne göre yapılacak olan tarife kontenjanlarının her biri için,
aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı başvuru döneminde tarife
kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi durumda,
değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki en son başvuru değerlendirmeye
alınır. (8) Ek-2’deki tabloda yer alan ve
dağıtımı EOTY’ne göre yapılacak olan tarife kontenjanlarının her biri için,
aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı başvuru döneminde tarife
kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi durumda,
değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki ilk başvuru değerlendirmeye alınır.
Ancak, aynı tarife kontenjanı döneminde daha önce aynı tarife kontenjanında
adına düzenlenen en son ithal lisansı firma nüshasının aslını Bakanlığa iade eden firmalara talepte
bulunmaları durumunda, aynı tarife kontenjanında tahsisat yapılarak yeniden
ithal lisansı düzenlenebilir. (9) Bu Tebliğ kapsamındaki tarife
kontenjanlarının tahsisatı için, Ek-3’te belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz
olarak içermeyen veya tarife kontenjanı başvuru dönemi içerisinde yapılmayan
veya Ek-2’deki tabloda ilgili tarife kontenjanının karşısında “Tahsisat
Yapılacak Firma Türü” sütununda belirtilen nitelikte olmayan firmalar
tarafından yapılan veya bu Tebliğ hükümlerine istinaden adlarına ithal
lisansı düzenlenmemesi hususunda yaptırıma tabi olan firmalar tarafından
yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-2’deki tabloda yer alan
herhangi bir tarife kontenjanının tamamının tahsisat önceliği bulunan kurum
ve kuruluşlara tahsis edilmesi durumunda diğer firmalarca söz konusu tarife
kontenjanına ilişkin yapılmış başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-2’deki
tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ne göre yapılan herhangi bir tarife
kontenjanının tamamının tahsis edilmesini müteakiben söz konusu tarife
kontenjanının tahsisatına ilişkin yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır. (10) Ek-2’deki
tabloda yer alan ve ilgili tarife kontenjanı kapsamı maddelerden yalnızca bir
ya da birden fazla G.T.İ.P. için uygunluk yazısı aranan tarife kontenjanlarına
yapılacak müracaatlarda uygunluk yazısının ibraz edilmesi halinde ilgili
tarife kontenjanı kapsamı maddelerin tamamı için, uygunluk yazısının ibraz
edilmemesi halinde ise uygunluk yazısı aranan maddeler hariç tutularak kalan
maddeler için ithal lisansı düzenlenir. Tarife Kontenjanı
Tahsisat Yöntemi
MADDE 5- (1) Ek-2’deki
tabloda “Tahsisat Yöntemi” sütunundaki; a) “TTY” ibaresi, talep toplama
yöntemi, b) “EOTY” ibaresi, başvuru sırasına
göre eşit oranda tahsis yöntemi ile ilgili tarife kontenjanının tahsis
edileceğini ifade eder. Tahsisat Önceliği Bulunan Kurum ve
Kuruluşlar MADDE 6- (1) Ek-2’de yer
alan tabloda “Tahsisat Önceliği Bulunan Kurum ve Kuruluşlar” sütunundaki; a) “ESK”
ibaresi, Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğünün, b) “TMO” ibaresi, Toprak Mahsulleri
Ofisi Genel Müdürlüğü’nün, c) “YTTSKB” ibaresi, Yağlı Tohumlar
Tarım Satış Kooperatifleri Birlikleri’nin, d) “TŞF” ibaresi, Türkiye Şeker
Fabrikaları A.Ş. Genel Müdürlüğü’nün ilgili tarife kontenjanında tahsisat
önceliği bulunduğunu ifade eder. Tarife Kontenjanı Tahsisatı Yapılacak
Firmalar MADDE 7- (1) Ek-2’deki
tabloda “Tahsisat Yapılacak Firma Türü” sütunundaki; a) “Ü” harfi, üretim performansı olan
sanayicilere, b) “T” harfi, tüketim performansı olan
sanayicilere, c) “İ” harfi, geleneksel ithalatçılara ilgili tarife kontenjanının tahsis
edileceğini ifade eder. Dağıtım Kriterleri MADDE 8- (1) Ek-2’deki
tabloda “Bir Defada Talep Edilebilecek Azami Tarife Kontenjanı Miktarı”
sütununda belirtilen miktar, söz konusu tablonun “Tarife Kontenjanı Dönemi”
sütununda tarife kontenjanının karşısında yer alan dönemde ilgili tarife
kontenjanında, dağıtımı EOTY’ne göre yapılan tarife kontenjanları için bir
firmaya bir defada tahsis edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarlarını;
dağıtımı TTY’ne göre yapılan tarife kontenjanları için ise bir firmanın talep
edebileceği ve bir firmaya tahsis edilebilecek azami tarife kontenjanı
miktarlarını belirtmektedir. (2) Firmalara başvurusunda talep
ettiği tarife kontenjanı miktarından daha fazla miktarda tahsisat yapılamaz. (3) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve
kuruluşların talepte bulunması halinde, Ek-2’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının
tamamı veya bir bölümü söz konusu kurum ve kuruluşlara tahsis edilebilir.
Aksi durumda Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri
çerçevesinde değerlendirmeye alınabilecek nitelikte başvuruda bulunan
firmalara tahsis edilir. (4)
Bakanlıkça belirlenecek
dağıtım kriterleri çerçevesinde yapılacak dağıtımda herhangi bir firmanın
talep ettiği miktardan daha fazla tahsisat hakkı oluşması halinde, firmanın
talep ettiği tarife kontenjanı miktarının tamamının tahsisatı yapılır ve
tahsisat hakkının talep edilen miktarı aşan kısmı, her defasında talep edilen
tarife kontenjanı miktarından daha fazla tahsisat hakkı oluşan firma(lar)
hariç tutularak diğer firmalar arasında aynı kriterlerle yeniden dağıtılarak
tahsis edilir. (5) Ek-2’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanları tahsisatı için yapılan ve değerlendirmeye alınabilecek
nitelikteki başvurularda talep edilen toplam tarife kontenjanı miktarının,
tahsis edilebilecek toplam tarife kontenjanı miktarıyla aynı veya daha düşük
olması halinde talepler aynen karşılanır ve tahsisatı yapılmayan tarife
kontenjanı miktarının dağıtımı Bakanlıkça yayımlanacak yeni bir Tebliğ ile
yapılabilir. (6) Ek-2’deki tabloda yer alan
ve dağıtımı EOTY’ne göre yapılan tarife kontenjanlarına ilişkin başvurular, Bakanlık genel evrak kayıt tarihi ve kayıt numarası
esas alınarak, aynı tablonun “Bir Defada Talep Edilebilecek Azami Tarife
Kontenjanı Miktarı” sütununda ilgili tarife kontenjanının karşısında yer alan
miktarı aşmamak üzere, sırasıyla sonuçlandırılır. Ancak tarife kontenjanı
başvuru döneminin başlangıç tarihinden itibaren ilk 5 (beş) iş günü
içerisinde yapılan başvurularda talep edilen toplam miktarın o madde için
açılmış toplam tarife kontenjanı miktarını aşması durumunda, sadece bu talepler
toplam tarife kontenjanının eşit şekilde tahsis edilmesiyle karşılanır. İthal Lisansı Düzenlenmesi MADDE
9- (1) Bu Tebliğde
belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatı yapılan
firmalar adına Bakanlıkça ithal lisansı düzenlenir. Bu
Tebliğin 4 üncü maddesinin 8 inci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla,
herhangi bir tarife kontenjanı tahsisatına istinaden sadece bir ithal lisansı
düzenlenir. Ancak, tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için talepte
bulunulması durumunda bir tarife kontenjanı tahsisatına istinaden birden
fazla ithal lisansı düzenlenebilir. (2)
İthal lisansı, bir tanesi tarife kontenjanı tahsisi yapılan firmaya verilmek
üzere (firma nüshası) ve bir tanesi Bakanlıkta kalmak üzere ( Bakanlık nüshası) 2 (iki) nüsha olarak
düzenlenir. İthal
Lisansı Kullanımı MADDE
10- (1) Bu Tebliğ
kapsamında Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansları, ithal
lisansında belirtilen süre sonuna kadar geçerli olup, bu süre kesinlikle
uzatılamaz. (2)
Bu Tebliğ kapsamında ithal edilecek maddeye ilişkin gümrük beyannamesinin,
ithal lisansının geçerlilik süresi içerisinde tescil edilmiş olması şarttır. (3)
İthal lisansının firma tarafından ilgili gümrük idaresine ibrazı
zorunludur. (4) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen
ithal lisansıyla yapılacak ithalatta sadece ithal lisansında kayıtlı miktar
kadar ithalat için indirimli gümrük vergisi ve/veya diğer mali yükler
uygulanmak üzere ithalat yapılabilir. (5) İthal lisansı kapsamındaki
ithalatın doğrudan ithal lisansı sahibi firma tarafından yapılması
zorunludur. İthal lisansları üçüncü kişilere devredilemez. (6) İthal lisansı kapsamında ithalatı
gerçekleşecek maddelerin ithalatının tabi olduğu diğer mevzuat hükümlerine
göre gümrük idaresine ibrazı gereken belgelerin firma tarafından ithalat
işlemleri sırasında ilgili gümrük idaresine ibrazı zorunludur. (7)
İthal lisansı kapsamında yapılan ithalatta yükümlü tarafından ithal
lisansının tarih ve sayısının gümrük beyannamesinin ilgili bölümüne
kaydedilmesi zorunludur. Gümrük İdaresince Yapılacak İşlemler
MADDE
11- (1) Bu
Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansıyla yapılacak ithalatta, ithal
lisansı firma nüshası ithalat işlemleri sırasında ilgili gümrük idaresince
aranır. (2) İthal lisansı kapsamında yapılan ithalata ilişkin gerekli düşümler
ilgili gümrük idaresi tarafından ithal lisansının firma nüshasının arka
yüzüne işlenerek imza ve mühür altına alınır. Bu sayfada yer kalmaması
halinde, yeni sayfa ilave edilerek ilave edilen sayfa adedi ithal lisansı
firma nüshasının aslına derç edilerek imza ve mühür altına alınır. İthal Lisansının Revizesi MADDE
12- (1) İthal lisansı firma
nüshasının aslı ve değişiklik talebine ilişkin ilgili belgeler ile birlikte
başvurulması halinde, ithal lisansına ilişkin revize talepleri Bakanlıkça sonuçlandırılır. İthal
Lisansının Zayii MADDE 13- (1) İthal lisansının zayii
(kaybolması veya kullanılamaz hale gelmesi) halinde, zayie ilişkin gazete
ilanı ve/veya bu hususu belgelendiren ilgili belgeler ile başvurulması
halinde, Bakanlıkça üzerine "Zayiinden dolayı
yeniden düzenlenmiştir" şeklinde şerh düşülerek, ithal lisansının
kullanılmamış olan kısmı için yeni ithal lisansı düzenlenebilir. (2) Ek-2’deki tabloda yer alan ve
dağıtımı EOTY’ne göre yapılan tarife kontenjanları kapsamında düzenlenmiş
olan ve tamamı kullanılmış bulunan bir ithal lisansının zayii halinde, zayie
ilişkin gazete ilanı ve/veya bu hususu belgelendiren ilgili belgeler ile
başvurulması durumunda, 4 üncü maddenin sekizinci fıkrasında belirtilen en
son ithal lisansı firma nüshasının aslının Bakanlığa iade edilmesi şartı
aranmaz. İthal Lisansın
İadesi MADDE 14- (1) Bu Tebliğin 4 üncü
maddesinin 8 inci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla, bu Tebliğ kapsamında
düzenlenen ithal lisansı firma nüshasının Bakanlığa iade edilmesi zorunlu değildir. (2) Bakanlığa iade edilen ithal lisansı hiçbir
suretle firmalara geri verilmez. Yaptırım
MADDE
15- (1) Bu Tebliğ
kapsamında düzenlenen ithal lisansı ile yapılacak ithalat işlemlerine esas
olan belgelerde tahrifat yapıldığının veya sahte belge kullanıldığının veya
ithal lisansının üçüncü kişilere devredildiğinin veya ithal lisansına konu
ithal işlemlerinde bu Tebliğ ile belirtilen diğer hususlara aykırı davranıldığının Denetim
Birimlerince tespiti halinde, Bakanlıkça ilgili ithal lisansı iptal edilir ve
kendilerine iptal işleminden itibaren 5 yıl süreyle bu Tebliğ çerçevesinde
tarife kontenjanı tahsis edilmez. Diğer Mevzuat
Hükümleri MADDE
16- (1) Bu Tebliğ,
ithal lisansı kapsamında ithalatı gerçekleşecek maddenin ithalatının tabi olduğu
diğer mevzuat hükümlerinin uygulanmasını engellemez. Yetki
MADDE
17- (1) Bakanlık, bu Tebliğ
hükümlerine istinaden, genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel ve
zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları
idari yoldan çözümlemeye yetkilidir. Yürürlükten
Kaldırılan Mevzuat MADDE
18- (1) 08/01/2006
tarihli ve 26047 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Fas Krallığı
Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanmasına
İlişkin Tebliğ” yürürlükten kaldırılmıştır. GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 2010 yılına
münhasıran, Ek-2’de yer alan tarife kontenjanlarının toplam miktarlarından,
bu Tebliğin 18 inci maddesi ile yürürlükten kaldırılan mevzuat kapsamında bu
Tebliğin yayımı tarihine kadar tarife kontenjanlarının tahsis edilmiş olan
miktarları düşülerek, kalan miktarlarının tahsisatı bu Tebliğ kapsamında
gerçekleştirilir. (2)
Bu Tebliğin 18 inci maddesi ile yürürlükten kaldırılan mevzuat çerçevesinde
düzenlenen ve geçerlilik süresi sona ermemiş olan ithal lisansları, bu
Tebliğ’in lehteki hükümleri saklı kalmak kaydıyla, düzenlenmesine esas
mevzuat hükümlerine tabidir. (3)
Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce Dış
Ticaret Müsteşarlığı Genel
Evrak Bürosu’ndan numara almış başvurular, bu Tebliğ’in lehteki hükümleri
saklı kalmak kaydıyla, başvurunun yapıldığı tarihte geçerli olan Tebliğ’e
göre değerlendirilir ve bu Tebliğ’e göre sonuçlandırılır. Yürürlük MADDE
19- (1) Bu Tebliğ
yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme
MADDE
20- (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 24
Eylül 2010 CUMA Resmî
Gazete Sayı
: 27709 |