GEZİ
TEKNELERİ VE KİŞİSEL DENİZ TAŞITLARI YÖNETMELİĞİ İle
yürürlükten kaldırılmıştır |
SON
GÜNCELLEME : 19/09/2009 |
Ulaştırma
Bakanlığından: GEZİ TEKNELERİ YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç
MADDE 1 - (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; 2 nci
maddenin birinci fıkrasında belirtilen
ürünlerin tasarımı ve yapımı için temel güvenlik gereklerini belirlemek, söz
konusu ürünlerin bu gereklere uygun olarak piyasaya arz edilmelerini sağlamak
üzere, CE uygunluk işaretlemesi ve bunlara ilişkin piyasa gözetimine ve
denetimine yönelik usul ve
esasları düzenlemektir. Kapsam
MADDE 2 - (1) Bu Yönetmelik; a) Tasarım ve yapılış bakımından; 2) Kişisel deniz taşıtlarına, 3) Tekneye tesis edilmek üzere monte
edilmemiş durumda piyasaya arz edilen ve Ek-2’de belirtilen bileşenlere, b) Egzoz emisyonu bakımından; 1) Gezi teknelerine veya
kişisel deniz taşıtlarına tesis edilmiş veya tesis edilmesi amaçlanmış tahrik
motorlarına, c) Gürültü emisyonu bakımından; 1) Entegre egzozu olmayan kıçtan
tahrikli motoru bulunan gezi teknelerine veya tahrik motoru tekne içinde
bulunan gezi teknelerine, 2) Entegre egzozu olmayan
kıçtan tahrikli motoru bulunan gezi tekneleri veya tahrik motoru tekne içinde
bulunan gezi teknelerinden, teknede büyük tadilat görüp, tadilatı takiben beş
yıl içinde piyasaya arz edilenlere, 4) Gezi teknelerine tesis edilmesi
amaçlanan dıştan takmalı motorlara ve entegre egzozu bulunan kıçtan tahrikli
motorlara. ç) Birinci
fıkranın (a) bendinin (2) numaralı alt bendi ile (b) ve (c) bentlerinde
belirtilen ürünlere bu Yönetmelik hükümleri, sadece Yönetmeliğin yürürlüğe
girmesinden sonra piyasaya ilk arz edilişlerinde ve/veya kullanıma
alınışlarında, uygulanır. (2) Aşağıda
belirtilenler bu Yönetmeliğin kapsamında değildir. a) Tasarım ve yapılış
bakımından; 1) Kürekli eğitim tekneleri ve kürekli
yarış tekneleri dâhil, üreticisi tarafından sadece yarış için tasarımlanmış
ve etiketlenmiş tekneler, 5) 1950 yılından önce tasarımlanmış
tarihî teknelerin genelde orijinal malzemelerden tek olarak üretilen ve
imalatçısı tarafından bu şekilde etiketlenen kopyaları, 7) İmalatını takiben beş yıl süreyle
piyasaya arz edilmemek kaydıyla, kişisel kullanım için imal edilen tekneler, 8) Gezi teknesi tarifi içine girmemek
kaydıyla, ticarî amaçla yolcu taşıyan ve mürettebat bulunduran tekneler,
özellikle yolcu sayısına bakılmaksızın 4/10/1982 tarihli ve 82/714/EEC
numaralı Direktifte “15 veya daha büyük DWT’na sahip olan tekneler veya 15 m3’lük
veya daha fazla deplasman hacmine sahip olup ta eşya taşımak için
tasarlanmamış olan tekneler, deplasmanı 15 m3’ten az olanlar da
dâhil olmak üzere, tekneleri çekmek veya itmek için inşa edilmiş
tekneler" şeklinde tanımlanan iç su yolu tekneleri, 12) Kömür, kok, odun, fueloil veya gaz
yakılarak elde edilen buhar gücüyle çalıştırılan tekneler. b) Egzoz
emisyonu bakımından; 1) Aşağıdakilere tesis edilmiş veya aşağıdakilere tesis edilmesi
özellikle amaçlanmış tahrik motorları; sadece yarış amaçlı olan ve imalatçısı
tarafından bu şekilde etiketlendirilmiş bulunan tekneler, daha sonra piyasaya
arz edilmemek şartıyla deneme amacıyla üretilen tekneler, gezi teknesi tarifi
içine girmemek kaydıyla ticarî amaçla yolcu taşıyan ve mürettebat bulunduran
tekneler, özellikle yolcu sayısına bakılmaksızın 82/714/EEC numaralı
Direktifte “15 veya daha büyük DWT’na sahip olan tekneler veya 15 m3’lük
veya daha fazla deplasman hacmine sahip olup ta eşya taşımak için
tasarlanmamış olan tekneler, deplasmanı 15 m3’ten az olanlar da
dâhil olmak üzere, tekneleri çekmek veya itmek için inşa edilmiş
tekneler" şeklinde tanımlanan tekneler, denizaltılar, hava yastıklı
tekneler, ayaklı tekneler (hydrofoils). 2) 1950
yılından önceki tasarımlara dayanan tarihî tahrik motorlarının seri olarak
değil, orijinal ve tek olarak üretilen ve 2 nci maddenin ikinci fıkrasının
(a) bendinin (5) ve (7) numaralı alt bentlerinde belirtilen teknelerde kullanılan
kopyaları, 3) Beş
yıl süreyle piyasaya arz edilmemek kaydıyla, kişisel kullanım için imal
edilen tahrik motorları. c) Gürültü
emisyonu bakımından; 2 nci maddenin ikinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen
tüm tekneler, beş yıl süreyle piyasaya arz edilmemek kaydıyla kişisel
kullanım için imal edilen tekneler. Dayanak MADDE 3 - (1) Bu Yönetmelik, a) 491
sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinin (b) ve (c) bentleri ile 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı
Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun
hükümlerine dayanılarak, b) “Üye
ülkelerin gezi teknelerine yönelik kanun, tüzük, yönetmelik ve idarî
tedbirlerinin yakınlaştırılması” hakkında 16/6/1994 tarihli ve 94/25/EC
sayılı Konsey Direktifi ve bu Direktifi revize eden 2003/44/EC sayılı
Direktifi bir araya getiren 20/11/2003 tarihli “konsolide edilmiş metin”
paralelinde, hazırlanmıştır. Tanımlar
MADDE 4 - (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Gezi Teknesi: Teknenin piyasaya gezi
amaçlı olarak arz edilmesi hâlinde, aynı teknenin kiralanarak veya gezi
tekneciliği eğitiminde kullanılıyor olması, teknenin bu Yönetmeliğin
kapsamına girmesini engellememek üzere, uyumlaştırılmış standarda göre
ölçüldüğünde boyu 2,5 metreden 24 metreye kadar olan, tahrik sistemlerine
bakılmaksızın spor ve eğlence amaçlı, herhangi bir tipteki tekneyi, b) İdare:
Denizcilik Müsteşarlığını, c) İmalatçı: Bu Yönetmelik kapsamındaki
ürünleri tasarımlayan ve imal eden veya bu kapsamda tasarımlanmış ve/veya
imal edilmiş ürünleri kendi adına piyasaya arz etmek üzere elinde bulunduran
gerçek veya tüzel kişiyi, ç) Kişisel Deniz Taşıtı: Tahrik kaynağı
olarak su jeti pompasına sahip içten yanmalı bir motorun kullanıldığı ve
tekne gövdesinin sınırladığı bölge içinde değil de üzerinde oturan, ayakta
duran veya diz çökmüş vaziyetteki bir kişi veya kişiler tarafından
kullanılan, boyu 4 metreden küçük tekneyi, d) Komisyon: Avrupa Birliği Komisyonunu, e) Motor Ailesi: Tasarımlarındaki
özellikler sebebiyle benzer egzoz emisyonu karakteristiklerine sahip olmaları
beklenen ve bu Yönetmeliğin egzoz emisyonu ile ilgili kurallarına uyan
motorların imalatçıları tarafından yapılan gruplandırmayı, f) Motorda Büyük Tadilat: Motorda
gerçekleştirilen ve motorun emisyon karakteristiklerini değiştirmeyen motor
bileşenlerinin yenisiyle değiştirilmesi hariç, motorun emisyon sınırlarının
Ek-1’in B bölümünde belirtilen sınırları aşmasına sebep olan, motorun anma
gücünü % 15’ten fazla artıran tadilatları, g) Tahrik Motoru: Tekne içine yerleştirilen
motorlar, entegre egzozu bulunan veya bulunmayan kıçtan tahrikli motorlar ve
dıştan takmalı motorlar dâhil, tahrik amacıyla kullanılan, buji ile veya
sıkıştırma ile ateşlenen içten yanmalı iki zamanlı veya dört zamanlı herhangi
bir motoru, ğ) Tahrik Sistemi: Teknenin tahrik
edildiği mekanik metodu, özellikle pervaneli veya su jetli mekanik tahrik
sistemlerini, h) Teknede Büyük Tadilat: Teknede
gerçekleştirilen ve teknenin tahrik araçlarının değişmesini, motorda büyük
tadilat yapılmasını, teknenin “yeni bir tekne” olarak nitelendirilmesine
sebep olacak değişiklikler yapılmasını kapsayan tadilatları, ı) Yetkili Temsilci: İmalatçının bu
Yönetmelik hükümlerine göre yükümlülüklerini yerine getirmek üzere
imalatçıdan yazılı izni bulunan gerçek veya tüzel kişiyi, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM
Ürünün Piyasaya Arz Edilmesine İlişkin
Hükümler Piyasaya arz/hizmete sunma MADDE 5 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamındaki ürünlerin, doğru bir şekilde imal edildikleri ve
bakımları yapıldığı takdirde; insan sağlığını ve güvenliğini, mal varlığını
ve çevreyi tehlikeye atmamaları hâlinde, sadece tasarımlandıkları amaca uygun
olarak piyasaya arz edilmelerini ve kullanım için hizmete sunulmalarını temin
edecek gerekli önlemler alınır. (2) Bu Yönetmeliğin hükümleri, Türkiye Cumhuriyetinin ilgili
kurumlarının; çevrenin korunması, su yollarının yapısının korunması ve su
yollarının güvenliğinin sağlanması amacıyla, bazı su yollarında seyirle
ilgili kurallar koymasını engellemez, ancak bu kurallar, bu Yönetmeliğe uygun
teknelerde değişiklik gerektirmemelidir. Temel gerekler
MADDE 6 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki ürünlerin, Ek-1’de belirtilen temel
emniyet, sağlık, çevre ve tüketici koruma gereklerini karşılaması zorunludur. Ürünlerin serbest dolaşımı MADDE 7 – (1) Bu Yönetmelik
kapsamındaki ürünlerden üçüncü bölümde açıklanan uygunluk prosedürleri dâhil,
bu Yönetmeliğin hükümlerine uygunluğunu gösteren ve Ek-4’te belirtilen CE
uygunluk işaretini taşıyanların piyasaya arzı ve/veya hizmete sunulması, (2) İmalatçının veya Türkiye’de yerleşik
yetkili temsilcisinin ya da ürünün piyasaya arzından sorumlu kişinin, kısmen
tamamlanmış teknenin Ek-3’ün (a) maddesi hükmüne göre başkaları tarafından
tamamlanacağını beyan etmesi hâlinde kısmen tamamlanmış teknenin piyasaya
arzı, (3) İlgili temel gereklere uygunluğu
gösteren ve Ek-4’te belirtilen CE uygunluk işaretini taşıyan Ek-2’de
belirtilen bileşenlerin, Ek-15’te yer alan Yazılı Uygunluk Beyanına sahip
olması ve Ek-3’ün (b) maddesi hükmüne göre gezi teknesinde kullanılacağını
imalatçının, Türkiye’de yerleşik yetkili temsilcisinin veya üçüncü bir
ülkeden ithalat söz konusu olduğunda bileşenleri piyasaya arz eden kişinin
beyan etmesi hâlinde, bu bileşenlerin piyasaya arzı veya hizmete sunulması, (4) İmalatçısının
veya Türkiye’de yerleşik yetkili temsilcisinin motorun gezi teknesine veya
kişisel deniz taşıtına, imalatçısının talimatlarına göre tesis edilmesi
hâlinde bu Yönetmeliğin egzoz emisyonuyla ilgili kurallarını karşıladığını,
Ek-15’in 3 üncü maddesine uygun olarak beyan etmesi hâlinde; a) Tekne içine tesis edilen motorların
ve entegre egzozu bulunmayan kıçtan tahrikli motorların, b) 5/1/2003 tarihli ve 24984 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Karayolu Dışında Kullanılan Hareketli Makinalara
Takılan İçten Yanmalı Motorlardan Çıkan Gazlara ve Partikül Hâlindeki
Kirleticilere Karşı Alınacak Tedbirler ile İlgili Tip Onayı Yönetmeliğinin
(97/68/AT) ekinde yer alan Ek-1’in 4.2.3. maddesinde belirtilen Faz II’ye
uygun olarak Tip Onayı bulunan motorların, c) 24/6/2003 tarihli ve 25148 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Araçlarda Kullanılan Sıkıştırma Ateşlemeli
Motorlardan Çıkan Gaz ve Partikül Kirleticilerin Emisyonlarına ve Araçlarda
Kullanılan Doğal Gaz veya Sıvılaştırılmış Petrol Gazı ile Çalışan Pozitif
Ateşlemeli Motorlardan Çıkan Gaz Hâlindeki Kirleticilerin Emisyonlarına Karşı
Alınacak Tedbirlerle İlgili Tip Onayı Yönetmeliğine (88/77/AT) göre Tip Onayı
bulunan motorların, piyasaya arzı veya hizmete sunulması, (5) Bu Yönetmelik kapsamındaki ürünlerden bu Yönetmelik gereklerine
uymayanların, bu Yönetmelik hükümlerine uyum sağlanmadan pazarlanmayacağını
veya hizmete sunulmayacağını açıkça belirten bir işaretin görülebilir bir
şekilde konması şartıyla; ticarî fuar, sergi, gösteri ve benzeri
etkinliklerde sergilenmesi, yasaklanamaz, sınırlanamaz ve engellenemez. (6) Bu Yönetmelik kapsamındaki
ürünlerin, diğer yönleriyle başka yönetmeliklere tabi olması ve o
yönetmelikler gereğince de CE uygunluk işareti taşıması gerektiğinde, ürünün
taşıdığı CE uygunluk işareti, diğer yönetmeliklerin hükümlerine de uygunluğunu
gösterir. CE uygunluk işareti, yönetmeliklerdeki hükümlere veya
yönetmeliklerin ilgili hükümlerine uygunluğu gösterir. Bu durumda, yönetmeliklerin imalatçı
tarafından uygulanan hükümleri, ürüne eşlik eden o yönetmeliklerin
gerektirdiği dokümanlarda, uygunluk beyanlarında veya talimatlarda yer alır. Atıfta bulunulan standartlar
MADDE 8 - (1) İdare, bu Yönetmelik kapsamındaki ürünlerin, atıfta bulunulan standartların
hükümlerini yerine getirmesi hâlinde, 6 ncı maddede belirtilen temel
gerekleri karşıladığını kabul eder. İdare, atıfta bulunulan standartların
referans numaralarını bir tebliğ ile Resmî Gazete’de yayımlar.
(2) Bu
maddede atıfta bulunulan standartların 6 ncı maddede belirtilen temel
gerekleri sağlamadığı belirlenirse durum, sebepleriyle birlikte, İdare
tarafından Dış Ticaret Müsteşarlığı aracılığı ile 83/189/EEC numaralı
Direktif gereği kurulmuş bulunan Daimî Komiteye bildirilir.
Ürünün piyasaya arzının yasaklanması, toplatılması ve bertaraf
edilmesi MADDE 9 - (1) İdare; bu Yönetmelik kapsamına dâhil ve Ek-4’te
belirtilen CE uygunluk işaretini taşıyan ürünlerin doğru bir şekilde
tasarımlanmasına, imal edilmesine, tesis edilmesine, bakımı yapılmasına ve
tasarımlandığı amaca uygun olarak kullanılmasına rağmen insan sağlığını ve
güvenliğini, mal ve çevre güvenliğini tehlikeye attığına dair kesin
belirtiler bulunması hâlinde, söz konusu ürünü pazardan geri çekmek veya
piyasaya arzını ve/veya hizmete sunulmasını yasaklamak veya sınırlamak için
geçici önlemleri alır. İdare, alınan tedbirleri derhâl Dış Ticaret
Müsteşarlığı aracılığı ile Komisyona bildirir. İdare, bu kararına yol açan
sebepleri açıklar, özellikle, uygunsuzluğun: a) 6
ncı maddede belirtilen temel gereklerin sağlanamamasından, b)
Uygulandığı belirtilen ve 8 inci maddede atıfta bulunulan standartların
yanlış uygulanmasından, c) 8
inci maddede atıfta bulunulan standartların kendi yetersizliğinden, kaynaklanıp
kaynaklanmadığını belirtir. (2) Bu
önlemler kapsamında İdare, öncelikle söz konusu ürünün imalatçısından ve/veya
ürünü piyasaya arz eden kişiden, ürünün bu Yönetmelik hükümlerine uygun hâle
getirilmesini, yazılı bir düzeltme bildirimi ile talep eder. Düzeltme
bildiriminde, İdarece; a) CE uygunluk işareti iliştirilmiş gezi
teknesi, bileşenin (ambalajı üzerinde CE uygunluk işareti taşıyan dâhil),
15/11/2001 tarihli ve 2001/3530 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe
konulan CE Uygunluk İşaretinin Ürüne İliştirilmesine ve Kullanılmasına Dair
Yönetmelik ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun olmadığına dair belirtiler ve
bunun nedenleri açıklanır. b) İkinci fıkranın (a) bendinde
belirtilen yönetmeliklerin hangi hükmünün/hükümlerinin yerine getirilmediği
belirtilir. c) Bildirimde bulunulan kişiden, ürünün,
CE Uygunluk İşaretinin Ürüne İliştirilmesine ve Kullanılmasına Dair
Yönetmelik ve bu Yönetmeliğin hükümlerine uygunluğunun sağlanması ve
bildirimde belirtilen sürede söz konusu yönetmeliklere uygun olmayan
hususların sona erdirilmesi ve yönetmeliklerin hükümlerine uyulduğuna dair
yeterli kanıt sunması talep edilir. ç) Bildirimde belirtilen süre içinde
yukarıdaki kanıtların sağlanamaması ya da süre sonunda uygunsuzluğun devam
etmesi hâlinde, söz konusu gezi teknesi veya bileşen ile bildirim yapılan
kişi tarafından piyasaya arz edilecek aynı tipteki, başka herhangi bir gezi
teknesi veya bileşenle ilgili olarak, 4703
sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair
Kanun ile 13/11/2001 tarihli ve
2001/3529 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Ürünlerin Piyasa
Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik uyarınca daha ileri tedbir
alınabileceği hususunda uyarıda bulunulur. (3) Kapsama
dâhil ürünlerden bu Yönetmelik hükümlerine uygun olmayanlar CE uygunluk
işaretine sahipse, İdare, ürüne CE uygunluk işaretini iliştirenler hakkında
gerekli tedbirleri alır ve durumu 4703
sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair
Kanun ile Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik uyarınca,
Komisyon da dâhil, ilgili mercilere, Dış Ticaret Müsteşarlığı aracılığıyla
bildirir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uygunluk Değerlendirmesi ve Onaylanmış
Kuruluşlar Uygunluk değerlendirmesi MADDE 10 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki ürünlerin
piyasaya arz edilmesinden ve/veya hizmete sunulmasından önce, imalatçı veya
Türkiye’de yerleşik yetkili temsilcisi, bu maddenin ikinci, üçüncü ve
dördüncü fıkralarında belirtilen uygunluk değerlendirme prosedürlerini
uygulamak zorundadır. Üretimi tamamlanmış gezi teknelerinde yapılan
değerlendirmelerde, teknenin bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğunu sağlayacak
yükümlülükler imalatçısı tarafından da, Türkiye’de yerleşik yetkili
temsilcisi tarafından da sağlanamazsa, bu işlemler, kendi sorumluluğu altında
ürünü piyasaya arz eden ve/veya hizmete sunulmasını sağlayan, gerçek veya
tüzel kişiler tarafından gerçekleştirilir. Bu durumda, ürünü piyasaya arz
eden veya hizmete sunulmasını sağlayan kişi, üretim sonrası raporu almak
üzere onaylanmış kuruluşa müracaat etmelidir. Ürünü piyasaya arz eden veya
hizmete sunulmasını sağlayan kişi, ürünün üretildiği veya piyasaya arz
edildiği/hizmete sunulduğu ilk ülkede piyasaya arz edilirken hazırlanan
teknik dosya ve mevcut diğer dokümanları, onaylanmış kuruluşa vermelidir.
Onaylanmış kuruluş, ürünün bu Yönetmelikteki ilgili hükümlere eşdeğer
uygunlukta olduğundan emin olmak için bu tek ürünü inceler, hesaplamalar
yapar ve diğer değerlendirme işlemlerini gerçekleştirir. Bu durumda, Ek-1’in
2.2. maddesinde açıklanan üretici plakasına “imalat sonrası değerlendirme ile
sertifikalandırılmıştır” ifadesi yazılır. Onaylanmış kuruluş, yaptığı
değerlendirme işlemleriyle ilgili bir uygunluk raporu düzenler ve ürünü kendi
sorumluluğunda piyasaya arz eden ve/veya hizmete sunulmasını sağlayan kişiye
bilgi verir. Bu kişi, Ek-15’te yer alan Yazılı Uygunluk Beyanını verir ve
ürüne CE uygunluk işaretini iliştirir veya iliştirilmesini sağlar. CE
uygunluk işaretinin yanında ürünün uygunluk değerlendirmesini gerçekleştiren
onaylanmış kuruluşun ayırt edici numarası da yazılır. (2) 2
nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen ürünlerin tasarım ve
üretimiyle ilgili olarak, imalatçı veya Türkiye’de yerleşik yetkili
temsilcisi, tekne tasarım kategorileri A, B, C ve D için (Tekne tasarım
kategorileri Ek-1’in A bölümünün 1. maddesinde verilmiştir.) aşağıdaki
işlemleri uygular. a) Kategori A ve Kategori B
için: 1) Tam boyu 2,5 metre ile 12 metre
arasında olan tekneler için; Ek-6’da belirtilen “İç Üretim Kontrolü ve
Testler” (Modül Aa) veya Ek-7’de belirtilen “AT Tip İncelemesi” (Modül B) ve
ilaveten Ek-8’de belirtilen “Tipe Uygunluk” (Modül C) veya “Modül B + Modül
D” veya “Modül B + Modül
E” veya “Modül B + Modül
F” veya “Modül G” veya “Modül H”. 2) Tam boyu 12 metre ile 24 metre
arasında olan tekneler için; Ek-7’de belirtilen “AT Tip İncelemesi” (Modül B)
ve ilaveten Ek-8’de belirtilen “Tipe Uygunluk” (Modül C) veya “Modül B +
Modül D” veya “Modül B +
Modül E” veya “Modül B +
Modül F” veya “Modül G” veya “Modül H”. b) Kategori
C için: 1) Tam boyu 2,5 metre ile 12
metre arasında olan tekneler için; Ek-1’in A bölümünde yer alan temel
gereklerin 3.2. ve 3.3. maddeleriyle ilgili uyumlaştırılmış standartlara
uyulması hâlinde; Ek-5’te belirtilen “İç Üretim Kontrolü” (Modül A) veya
Ek-6’da belirtilen “İç Üretim Kontrolü ve Testler” (Modül Aa) veya Ek-7’de
belirtilen “AT Tip İncelemesi” (Modül B) ve ilaveten Ek-8’de belirtilen “Tipe
Uygunluk” (Modül C) veya “Modül B + Modül D” veya “Modül B + Modül E” veya “Modül B + Modül F” veya
“Modül G” veya “Modül H”, Ek-1’in A bölümünde yer alan temel gereklerin 3.2.
ve 3.3. maddeleriyle ilgili uyumlaştırılmış standartların uygulanmamış olması
hâlinde; Ek-6’da belirtilen “İç Üretim Kontrolü ve Testler” (Modül Aa) veya
Ek-7’de belirtilen “AT Tip İncelemesi” (Modül B) ve ilaveten Ek-8’de
belirtilen “Tipe Uygunluk” (Modül C) veya “Modül B + Modül D” veya “Modül B + Modül E” veya “Modül B + Modül F” veya
“Modül G” veya “Modül H”. 2) Tam boyu 12 metre ile 24 metre
arasında olan tekneler için; Ek-7’de belirtilen “AT Tip İncelemesi” (Modül B)
ve ilaveten Ek-8’de belirtilen “Tipe Uygunluk” (Modül C) veya “Modül B +
Modül D” veya “Modül B +
Modül E” veya “Modül B +
Modül F” veya “Modül G” veya “Modül H”. c) Kategori
D için: Tam boyu 2,5 metre ile 24 metre arasında olan tekneler için; Ek-5’te
belirtilen “İç Üretim Kontrolü” (Modül A) veya Ek-6’da belirtilen “İç Üretim
Kontrolü ve Testler” (Modül Aa) veya Ek-7’de belirtilen “AT Tip İncelemesi”
(Modül B) ve ilaveten Ek-8’de belirtilen “Tipe Uygunluk” (Modül C) veya
“Modül B + Modül D” veya “Modül
B + Modül E” veya “Modül
B + Modül F” veya “Modül G” veya “Modül H”. ç) Kişisel
deniz taşıtları için; Ek-5’te belirtilen “İç Üretim Kontrolü” (Modül A) veya
Ek-6’da belirtilen “İç Üretim Kontrolü ve Testler” (Modül Aa) veya Ek-7’de
belirtilen “AT Tip İncelemesi” (Modül B) ve ilaveten Ek-8’de belirtilen “Tipe
Uygunluk” (Modül C) veya “Modül B + Modül D” veya “Modül B + Modül E” veya
“Modül B + Modül F” veya “Modül G” veya “Modül H”. d) Ek-2’de belirtilen
bileşenler için; “Modül B + Modül C” veya “Modül B + Modül D” veya “Modül B +
Modül F” veya “Modül G” veya “Modül H”den herhangi biri; uygulanır. (3) Egzoz emisyonlarıyla
ilgili olarak; 2 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen
ürünler için; motor imalatçısı veya Türkiye’de yerleşik yetkili temsilcisi
tarafından Ek-7’de belirtilen “AT Tip İncelemesi” (Modül B) ve ilaveten
Ek-8’de belirtilen “Tipe Uygunluk” (Modül C) veya “Modül B + Modül D” veya
“Modül B + Modül E” veya “Modül B + Modül F” veya “Modül G” veya “Modül H”
uygulanır. (4) Gürültü emisyonları ile
ilgili olarak; a) 2 nci maddenin birinci
fıkrasının (c) bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentlerinde belirtilen
ürünler için; tekne imalatçısı veya Türkiye’de yerleşik yetkili temsilcisi
tarafından aşağıdaki işlemler uygulanır. 1) Uyumlaştırılmış standart (EN ISO
14509) kullanılarak gürültü ölçme deneyleri yapılmış ise; Ek-6’da belirtilen
“İç Üretim Kontrolü ve Testler” (Modül Aa) veya Ek-11’de belirtilen “Birim
Doğrulaması” (Modül G) veya Ek-12’de belirtilen “Tam Kalite Güvencesi” (Modül
H). 2) Değerlendirme için “Froude Sayısı” ve
“Güç-Deplasman Oranı” metodu uygulanmış ise; Ek-5’te belirtilen “İç Üretim
Kontrolü” (Modül A) veya Ek-6’da belirtilen “İç Üretim Kontrolü ve Testler”
(Modül Aa) veya Ek-11’de belirtilen “Birim Doğrulaması” (Modül G) veya
Ek-12’de belirtilen “Tam Kalite Güvencesi” (Modül H). 3) Değerlendirme için dördüncü fıkranın
(a) bendinin (1) numaralı alt bendine göre değerlendirilip belgelenmiş bir
referans teknenin verileri kullanıldığında; Ek-5’de belirtilen “İç Üretim
Kontrolü” (Modül A) veya Ek-6’da belirtilen “İç Üretim Kontrolü ve Testler”
(Modül Aa) veya Ek-11’de belirtilen “Birim Doğrulaması” (Modül G) veya
Ek-12’de belirtilen “Tam Kalite Güvencesi” (Modül H). b) 2 nci maddenin birinci
fıkrasının (c) bendinin (3) ve (4) numaralı alt bentlerinde belirtilen
ürünler için; kişisel deniz taşıtı/motoru imalatçısı veya Türkiye’de yerleşik
yetkili temsilcisi tarafından; Ek-6’da belirtilen “İç Üretim Kontrolü ve
Testler” (Modül Aa) veya Ek-11’de belirtilen “Birim Doğrulaması” (Modül G)
veya Ek-12’de belirtilen “Tam Kalite Güvencesi” (Modül H) uygulanır. Onaylanmış
kuruluşlar MADDE 11 - (1) İdare;
10 uncu maddede belirtilen uygunluk değerlendirme prosedürleri ile ilgili
görevleri yerine getirmek üzere, Türkiye’de yerleşik test, muayene ve/veya
belgelendirme kuruluşları arasından uygun niteliklere sahip olanları,
belirlediği şartlarla, onaylanmış
kuruluş olarak belirler ve yetkilendirildikleri ürün kapsamı ve özel
görevleri, Komisyona bildirilmek üzere, Dış Ticaret Müsteşarlığına bildirir.
Komisyon tarafından kimlik kayıt numarası verilen kuruluşlar,
yetkilendirildikleri ürün kapsamı ve özel görevleri İdarece Resmî Gazete’de
yayımlanmak suretiyle, onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilir. (2) İdarece; onaylanmış
kuruluş olarak tayin edilecek kuruluşların değerlendirilmesinde, 13/11/2001
tarihli ve 2001/3531 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlara Dair
Yönetmeliğin ilgili hükümleri ve Ek-14’te belirtilen esaslar uygulanır.
İlgili uyumlaştırılmış ulusal standartlardaki değerlendirme esaslarını
karşılayan kuruluşların, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış
Kuruluşlara Dair Yönetmeliğin ilgili hükümleri ve Ek-14’te belirtilen
esasları yerine getirdiği kabul edilir. (3) Görevlendirilen
onaylanmış kuruluşların, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlara
Dair Yönetmeliğin ilgili hükümleri ve Ek-14’te belirtilen esasları
karşılamadığı ve görevlendirme şartlarından herhangi birini yerine
getirmediğinin İdarece tespiti hâlinde, 4703
sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair
Kanunun ve Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlara Dair Yönetmeliğin ilgili
hükümlerine göre işlem yapılır. Bu hükümler gereği faaliyetine son verilen
veya 3 ay önceden yazılı
bildirimde bulunmak suretiyle, onaylanmış kuruluşun kendi talebi üzerine
görevlendirmesi sona eren onaylanmış kuruluşlar Resmî Gazete’de yayımlanır ve
durumKomisyona ve üye ülkelere bildirilmek üzere Dış Ticaret Müsteşarlığına
bildirilir. Görevlendirmesi sona eren onaylanmış kuruluşların bundan sonraki
yükümlülükleri hakkında, Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlara Dair Yönetmeliğin ilgili
hükümleri uygulanır. (4) İdarece görevlendirilen
herhangi bir onaylanmış kuruluş; a) Görev kapsamında
kendisine sunulan ilgili dokümanların Türkçe veya kuruluşça kabul gören
dillerde yazılmamış olması, b) Görevlerini yerine
getirmek üzere, 12 nci madde uyarınca, başvuru sahibince başvuru ile birlikte
ödenmesi talep edilen ücreti alamaması, c) Elinde bekleyen başvuruların
yoğunluğu nedeniyle, talep edilen işe, ilgili başvuruyu takiben 3 ay içinde
başlayabilmesini makul sebeplerle mümkün görmemesi, hâlinde görevlendirme konusu
yükümlülüklerini yerine getirmeyebilir. Onaylanmış kuruluş
ücretleri MADDE 12 – (1) İdarece görevlendirilmiş bir
onaylanmış kuruluş, 11 inci madde uyarınca yerine getireceği görevler için,
ilgili hizmet yerine getirilirken yapılan veya yapılacak işin maliyeti,
özelliği, süresi ve söz konusu iş veya benzer iş için normal olarak alınan
makul bir kâr dikkate alınarak hesaplanacak miktarı aşmamak üzere bir ücret
alabilir. (2) Onaylanmış kuruluş, başvuru sahibi tarafından
talep edilen işler için makul bir miktarda peşin ödeme yapılmasını
isteyebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
CE Uygunluk İşareti
Uygunluk işareti
MADDE 13 - (1) Aşağıda belirtilen
ürünlerin, piyasaya arz edildiğinde, CE uygunluk işareti taşımaları gerekir. a) Ek-1’de belirtilen temel gerekleri
sağladığı kabul edilen gezi teknesi, kişisel deniz taşıtı ve Ek-2’de
belirtilen bileşenler, b) Ek-1’in B ve C bölümlerinde
belirtilen temel gerekleri sağladığı kabul edilen dıştan takmalı motorlar, c) Ek-1’in
B ve C bölümlerinde belirtilen temel gerekleri sağladığı kabul edilen entegre
egzoz sitemine sahip kıçtan tahrikli motorlar. (2) Ek-4’de
gösterilen CE uygunluk işareti; Ek-1’in A bölümünün 2.2. maddesi hükmü gereği
gezi teknesinin ve kişisel deniz taşıtının, Ek-2’de belirtilen bileşenlerin
ve/veya ambalajlarının ve Ek-1’in B bölümünün 1.1. maddesi hükmü gereği
dıştan takmalı motorların ve entegre egzoz sistemi bulunan kıçtan tahrikli
motorların, görülebilir bir yerine okunaklı ve silinmez bir şekilde
konmalıdır. CE uygunluk işaretiyle birlikte, Ek-9, Ek-10, Ek-11, Ek-12 ve
Ek-16’da açıklanan işlemlerin yerine getirilmesinden sorumlu onaylanmış
kuruluşun kimlik numarası da yer alır. (3) Bu Yönetmeliğin
kapsamına giren ürünlere CE uygunluk işaretinin şekil ve anlamı hakkında
üçüncü şahısları yanıltacak başka işaretler iliştirilemez. CE uygunluk
işaretinin okunabilirliğini ve görülebilirliğini engellememesi şartıyla bu
Yönetmeliğin kapsamındaki ürünlere ve/veya ambalajlarına diğer işaretler
iliştirilebilir. (4) 9 uncu madde hükmünden bağımsız
olarak; a) İdarece; CE uygunluk işaretinin
yanlış olarak iliştirildiğinin tespit edilmesi hâlinde söz konusu ürünün
imalatçısı veya Türkiye’de yerleşik yetkili temsilcisi tarafından, İdarenin
belirlediği şartlar altında bu aykırılığın giderilmesi zorunludur. b) Aykırılığın devam etmesi durumunda;
Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik hükümlerine ve 9 uncu
maddede belirtilen prosedürlere uygun olarak İdare, söz konusu ürünün
piyasaya arz edilmesini sınırlamak veya yasaklamak veya piyasadan geri
çekilmesini sağlamak için uygun bütün tedbirleri alır. BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kayıt sistemi
MADDE 14 - (1) İdare,
bu Yönetmelik kapsamındaki teknelere ilişkin olarak bir kayıt sistemi
oluşturur. Kayıt sistemine ilişkin usul ve esaslar ile yükümlülükler tebliğle
düzenlenir ve Resmî Gazete’de yayımlanır. Aykırı davranışlar hakkında uygulanacak hükümler
MADDE 15 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davranan ve
faaliyet gösterenler hakkında; 4703
sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair
Kanun ve ilgili diğer mevzuat
hükümleri gereğince cezaî işlem yapılır. (2) Kapsama dâhil ürünlerin,
bu Yönetmelik hükümlerine göre piyasaya arz edilmesini ve/veya hizmete
sunulmasını kısıtlamaya yönelik olarak alınan her hangi bir karar için
ayrıntılı gerekçeler verilmelidir. Kararla ilgili söz konusu taraf,
yürürlükteki mevzuata göre, karara itiraz imkânları ve süresi hakkında da
bilgi verilerek, konu hakkında en kısa sürede bilgilendirilir. Yürürlükten kaldırılan Yönetmelik
MADDE 16 – (1) 2/4/2002 tarihli ve 24714 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gezi
Tekneleri Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlükle ilgili istisnalar GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihte geçerli mevzuata uygun olan iki zamanlı benzinli
motorlar, dizel motorlar ve dört zamanlı benzinli motorlar, 1/1/2008 tarihine
kadar piyasaya arz edilebilir ve/veya hizmete sunulabilir. (2) İki
zamanlı benzinli motorlar, dizel motorlar ve dört zamanlı benzinli motorlar,
en geç 31/12/2011 tarihine kadar bu Yönetmelik hükümlerine uygun olmalıdır. (3) Bu
Yönetmeliğin egzoz emisyonlarına ve gürültü emisyonlarına ilişkin kuralları, 31/12/2011
tarihinden itibaren yürürlüğe girer. (4) Bu
Yönetmeliğin CE uygunluk işaretlemesine ilişkin hükümleri, 22/8/2009 tarihli
ve 27327 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Türk Sahipli Olup, Yabancı
Bayrakta Bulunan ve Özel Kullanıma Mahsus Gemi, Deniz ve İç Su Araçlarının
İthal Edilmesine İlişkin Tebliğ” kapsamında ithal edilen tekneler için
30/11/2009 tarihinden itibaren uygulanır. Yayımlanmış tebliğlerin uygulanması GEÇİCİ MADDE 2 – (1) İlgili
konularda yeni tebliğler yayımlanıncaya kadar, 16 ncı maddeyle yürürlükten
kaldırılan Yönetmeliğe dayanılarak yürürlüğe konulan; 16/6/2005 tarihli ve
25847 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gezi Tekneleri Yönetmeliğinin 15 inci
maddesinde Yer Alan Kayıt Sistemine İlişkin Usul ve Esaslar ile
Yükümlülüklere İlişkin Tebliğ (2005/1) ile 29/6/2005 tarihli ve 25860 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Gezi Tekneleri Yönetmeliğinin 8 inci Maddesinde
Yer Alan Uyumlaştırılmış Ulusal Standartların Listesinin Yayımlanmasına
İlişkin Tebliğin (2005/2) uygulanmasına devam edilir. Yürürlük
MADDE 17 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme
MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.
28 Aralık 2006 PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı : 26390 |