SON GÜNCELLEME:
13/02/2018 |
Ekonomi Bakanlığından: İTHALAT İŞLEMLERİNDE ELEKTRONİK BAŞVURU SİSTEMİ TEBLİĞİ (İTHALAT: 2017/3) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1)
Bu Tebliğin amacı, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünce yürütülen
ithalat işlemlerinde, bu işlemlere başvuruda bulunacak firmaların
başvurularının elektronik ortamda yapılmasına ve firmalar adına işlem yapacak
kullanıcıların yetkilendirilmesine dair usul ve esasları belirlemektir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 20/12/1995 tarihli
ve 95/7606 sayılı İthalat Rejimi Kararının 2 nci maddesine
istinaden düzenlenmiştir. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) Elektronik imza: Elektronik imza mevzuatında tanımlanan
şekilde başka bir elektronik veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal
bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veriyi, c) Elektronik imza mevzuatı: 23/1/2004 tarihli
ve 25355 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu
ile bu Kanuna istinaden yürürlüğe konulan diğer mevzuatı, ç) Elektronik ortam: İthalata ilişkin lisans, uygunluk, izin ve
diğer her türlü belge düzenlenmesi için gerçekleştirilen işlemlerin
yürütüldüğü web tabanlı uygulamayı, d) Elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları: Elektronik imza mevzuatı
uyarınca Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna bildirimini yapmış,
elektronik sertifika, zaman damgası ve elektronik imzalarla ilgili hizmetleri
sağlayan kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek veya özel hukuk tüzel
kişilerini, e) Firma: İthalat işlemlerine başvuruda bulunacak tüm gerçek ve
tüzel kişiler ile tüzel kişilik statüsüne sahip olmamakla birlikte
yürürlükteki mevzuat hükümlerine istinaden hukuki tasarruf yapma yetkisi
tanınan kişiler ortaklıklarını, f) Genel Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünü, g) İthalat işlemleri: Genel Müdürlükçe elektronik ortamda
gerçekleştirilmesi uygun görülen ithalata ilişkin lisans, uygunluk, izin ve
diğer her türlü belge düzenlenmesine esas işlemleri, ğ) Kamu kurumu kullanıcısı:
İthalat işlemlerinde görev alan ve Bakanlık personeli hariç olmak üzere kamu
kurumları adına işlem yapan kişileri, h) Kullanıcı: İthalat işlemlerinde firmalar adına işlem yapmak
üzere yetkilendirilmiş kişileri, ı) Mobil elektronik imza: Bakanlık ile mobil elektronik imza kullanımına
ilişkin sözleşmesi bulunan GSM operatörlerince verilen SIM kartını kullanarak
oluşturulan ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununda tanımlanan güvenli
elektronik imza niteliğindeki elektronik sertifikayı, i) Nitelikli elektronik sertifika: 5070 sayılı Elektronik İmza
Kanununun 9 uncu maddesinde sayılan nitelikleri taşıyan elektronik
sertifikayı, ifade eder. Nitelikli elektronik sertifika veya mobil elektronik imza temini MADDE 4 – (1) Kullanıcılar, elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarından
alınan nitelikli elektronik sertifikaya ya da mobil elektronik imzaya sahip
olmak zorundadır. (2) Başka amaçlarla daha önce temin edilen ve geçerlik süresi
dolmamış veya yenilenmiş nitelikli elektronik sertifikalar ya da mobil
elektronik imzalar ithalat işlemleri için kullanılabilir. Yetkilendirme başvurusu ve onayı MADDE 5 – (1) Firmalar adına ithalat işlemlerine başvuruları elektronik
ortamda yapacak kullanıcıları yetkilendirmek üzere aşağıdaki belgeler
hazırlanır: a) Dilekçe: Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları”
bölümünde yer alan örneğe uygun, firmayı temsil ve ilzama yetkili kişi veya
kişilerce imzalanmış ve Genel Müdürlüğe muhatap dilekçe, b) Firma Tanımlama Formu: Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza
Uygulamaları” bölümünde yer alan örneğe uygun ve firmayı temsil ve ilzama
yetkili kişi veya kişilerce imzalanmış form, c) İmza Sirküleri: Ana sözleşmede firmayı temsil ve ilzama
yetkili kişi veya kişiler için düzenlenmiş imza sirkülerinin aslı veya noter
onaylı örneği, ç) Taahhütname: Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza
Uygulamaları” bölümünde yer alan örneğe uygun, firmayı temsil ve ilzama
yetkili kişi veya kişilerce imzalanmış ve Türkçe olarak noterde her bir kişi
için düzenlenmiş taahhütnamenin aslı. (2) Birinci fıkrada sayılan belgelerin renkli olarak taranmış “.pdf” uzantılı dijital birer sureti, bilahare Genel
Müdürlüğe elektronik ortamda iletilmek üzere firmalar tarafından muhafaza
edilir. (3) Birinci fıkrada sayılan belgelerin asılları Genel Müdürlüğe
posta yoluyla veya genel evraka elden teslim etmek suretiyle iletilir. (4) Firmalar adına ithalat işlemi yapmak üzere yetkilendirilecek
kişiler, sahip oldukları nitelikli elektronik sertifikayı ya da mobil
elektronik imzayı kullanarak Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza
Uygulamaları” bölümünde yer alan “Yetkilendirme Başvuruları” başlığında yer
alan “İthalat İşlemleri” formunu doldurarak yetkilendirme başvurusunda
bulunur. (5) Birinci fıkrada sayılan
belgelerin asıllarının Genel Müdürlüğe ulaşması ve dördüncü fıkrada açıklanan
yetkilendirme başvurusunun yapılması üzerine, başvuru sahibi kişiye başvuru
belgelerini elektronik ortamda sisteme yüklemek üzere kısıtlı yetki verilir.
Ancak yetkilendirme başvurusunun yapılmasından itibaren on gün içerisinde
birinci fıkrada sayılan belgelerin asıllarının Genel Müdürlüğe ulaşmaması
halinde, başvuru sahibi firmaya kısıtlı yetki verilmez ve başvuru sahibi firmanın
yetkilendirme başvurusu iptal edilir. (6) Kısıtlı yetkili kullanıcı, Bakanlık internet sayfasındaki
“E-İmza Uygulamaları” bölümünde “E-İmza Uygulamalarına Giriş” başlığını
seçerek elektronik imzası ile “İthalat İşlemleri” menüsüne giriş yapar ve
birinci fıkrada belirtilen belgeleri sisteme yükleyerek elektronik olarak
başvurusunu tamamlar. (7) Elektronik ortamda başvurunun tamamlanması üzerine, firmanın
sunduğu belgelerin doğruluğu ve usulüne uygunluğu kontrol edildikten sonra,
Genel Müdürlükçe elektronik ortamda onay işlemleri başlatılır. (8) Belgelerin eksik ya da usulüne uygun olmaması ya da internet
üzerinden girilen bilgilerin belgelerle uyuşmaması durumunda, firma
tarafından eksik ve/veya usulüne uygun olmayan belgeler tamamlanır ve/veya
firma tanımlamasına dair bilgilerde gerekli değişiklikler yapılır. (9) Genel Müdürlük, sunulan bilgi ve belgeler doğrultusunda
ve/veya ilgili mevzuat çerçevesinde değişiklik ve güncelleme isteme, ek bilgi
ve belge talep etme ya da yetkilendirme başvurusunu reddetme hakkına
sahiptir. (10) Genel Müdürlük, yetkilendirme talebinin sonucunu dördüncü
fıkra çerçevesinde yapılan başvuruda kullanıcı tarafından beyan edilen
e-posta adresine bildirir. Bakanlık ulaşmayan bildirimlerden sorumlu
değildir. (11) Firmalar tarafından birden fazla kişiye aynı anda ithalat
işlemlerini elektronik ortamda yapmak üzere yetki verilebilir. Bu durumda
birinci fıkrada belirtilen taahhütname, yetkilendirilecek her bir kişi için
ayrı düzenlenir. Taahhütnamenin geçerli olacağı süre taahhütnamede
belirtilir. (12) Aynı firma için sonradan yapılacak kullanıcı yetkilendirme
başvurularında, taahhütname hariç olmak üzere birinci fıkrada sayılan ve
geçerliği devam eden belgeler tekrar aranmaz. (13) Kullanıcıların, sertifikalarını yenilemesi veya başka bir
nitelikli elektronik sertifika ya da mobil elektronik imza temin etmesi
durumlarında yeniden yetkilendirme başvurusu yapması gerekmez. Yetki süresinin uzatılması MADDE 6 – (1) Kullanıcının yetkisi taahhütnamede belirtilen süreyle
sınırlıdır. Süre uzatımı talebinde bulunulması için, Genel Müdürlüğe her kişi
için ayrı olmak üzere yeni taahhütname verilmesi gerekir. Yetki süresinin
bitiminden süre uzatımına kadarki sürede kullanıcının yetkisi askıya alınır. (2) Süre uzatımında, daha önce firma tarafından bu Tebliğin 5
inci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca sunulan ve geçerliği devam eden diğer
belgeler tekrar istenmez. Ancak, belgelerde değişiklik olması veya
içerdikleri bilgilerin taahhütname ile farklı olması durumunda belgelerin
yenilenmesi zorunludur. (3) İflas etmiş ya da iflas süreci devam eden firmalar adına
işlem yapan kullanıcıların, yetki süresinin uzatılması ya da yeni bir kişinin
yetkilendirilmesi için gereken taahhütnameyi noter kanalıyla temin edememesi
durumunda, iflas idaresinin kararına dayanarak iflas müdürlüklerince usulüne
uygun olarak düzenlenen taahhütname kabul edilir. Yetkinin iptali MADDE 7 – (1) Kullanıcının yetkisi, firmanın Genel Müdürlüğe yazılı
başvurusu üzerine iptal edilir. Başvuruda, firmayı temsil ve ilzama yetkili
kişilerce Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer
alan örneğe uygun olarak noter tarafından düzenlenmiş azilname aranır. (2) Kullanıcının yetkisinden feragat etmesi halinde, bunun noter
kanalıyla veya iadeli taahhütlü olarak firmaya bildirildiğini tevsik eden
belgelerin Genel Müdürlüğe sunulması üzerine yetki iptal edilir. (3) Vergi numarasının değişmesi durumunda, o firma için
yetkilendirilen tüm kullanıcıların yetkileri Bakanlıkça re’sen iptal edilir. Yetkinin askıya alınması MADDE 8 – (1) Firma adına işlem yapan kullanıcıların yetkisi, firmanın
yazılı olarak Genel Müdürlüğe yapacağı başvuru ile geçici süreyle askıya
alınabilir. (2) Firmanın talebi üzerine askıya alınan yetkinin iptali için,
Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer alan
örneğe uygun olarak noter kanalıyla düzenlenmiş azilname ile
7 (yedi) iş günü içinde Genel Müdürlüğe başvurulur. Aksi durumda, askıya alma
işlemi kaldırılır ve yetki tekrar kullanıma açılır. Güncelleme işlemleri MADDE 9 – (1) Yetkilendirme onayı gerçekleştirildikten sonra, vergi
numarası ve/veya firma unvanı dışındaki değişiklikler için ayrıca belge
aranmaz. (2) Firma unvanında değişiklik yapılması durumunda
kullanıcıların yetkileri askıya alınır. Söz konusu değişiklik için 5 inci
maddenin birinci fıkrası uyarınca istenen belgelerin Genel Müdürlüğe
sunulması üzerine, askıya alınan yetkilerin kullanıma açılması için onay
işlemi başlatılır. (3) Vergi numarasının değişmesi durumda, firma bu durumu tevsik
eden belgeleri Genel Müdürlüğe sunar. Genel Müdürlük firmanın önceki vergi
numarasıyla yaptığı kullanıcı yetkilerinin iptali için onay işlemini
başlatır. Yeni vergi numaralı firmanın kullanıcılarının yetkilendirilmesi
gerekir. Önceki vergi numarasına sahip firmanın faaliyetine devamı halinde,
bu Tebliğin diğer hükümleri saklı kalmak kaydıyla, firmanın kullanıcılarının
yetkisi iptal edilmez. (4) Faaliyetine son veren firma bu durumu tevsik eden belgeleri
Genel Müdürlüğe sunar. Genel Müdürlük kullanıcı yetkilerinin iptali için onay
işlemini başlatır. (5) Firmalara veya kullanıcılarına dair bilgi ve belgelerdeki
değişiklikler, en geç 5 (beş) iş günü içinde bu Tebliğe uygun olarak firma
tarafından Genel Müdürlüğe bildirilir. Aksi halde, diğer mevzuat hükümleri
saklı kalmak kaydıyla, kullanıcılarının yetkileri derhal askıya alınır.
Askıya alma işlemi ancak eksikliklerin giderilmesi halinde kaldırılır. İthalat işlemleri için elektronik ortamda başvuru MADDE 10 – (1) 1/1/2018 tarihinden
itibaren ithalat işlemleri için, firmaların bu Tebliğ kapsamında adına işlem
yapmak için yetkilendirilen kullanıcıları vasıtasıyla elektronik ortamda
yapılan başvuruları kabul edilmeye başlanır. 1/4/2018 tarihinden
sonra elektronik ortamda yapılacak başvurular dışındaki başvurular kabul
edilmez. Ancak, elektronik ortamda yaşanabilecek teknik sorunlar sebebiyle
başvuru yapılamaması halinde, fiziksel başvurular da kabul edilir. (2) İthalat işlemlerine ilişkin elektronik ortamda yapılacak
başvurular, Bakanlık internet sayfasındaki “E-imza Uygulamalarının” altında
yer alan “E-imza Uygulamalarına Giriş” bölümünden gerçekleştirilir. (3) İthalat işlemleri için başvuruda istenilecek bilgi ve
belgeler, her bir ithalat işleminin mevzuatında yer almaktadır. Diğer başvurular MADDE 10/A – (1) Firmalar
tarafından bu Tebliğ kapsamında yer alan ithalat işlemleri dışında kalan
diğer her türlü başvuru 1/4/2018 tarihi itibarıyla elektronik imzalı olarak
başvuru sahibi firmanın Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) adresinden, Ekonomi
Bakanlığı KEP adresine (ekonomi@hs01.kep.tr) yapılır. Yetki MADDE 11 – (1) Bakanlık, bu Tebliğde yer alan hususlarda önlem almaya,
düzenleme yapmaya, özel ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya,
muhtemel ihtilafları idari yoldan çözmeye ve teknik nedenlerle uygulamada
yaşanan sorunları gidermeye yetkilidir. (2) İthalat işlemlerinin uygulanmasında, Bakanlıktan
kaynaklanmayan nedenlerle elektronik iletişimde yaşanan aksaklıklardan
Bakanlık sorumlu değildir. (3) Fiil ehliyetinin sınırlandırıldığı, gaipliği, ölümü veya
adına işlem yaptığı firmanın tüzel kişiliğini kaybettiği öğrenilen nitelikli
elektronik sertifika ya da mobil elektronik imza sahibi kişilerin yetkileri
Bakanlıkça iptal edilir. (4) Kamu kurumu kullanıcılarına
ilişkin usul ve esaslar, Bakanlığın ilgili kurumlarla yapacağı protokoller
çerçevesinde ayrıca belirlenir. Yürürlük MADDE 12 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 27 Aralık 2017 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 30283 |