SON GÜNCELLEME: 18/03/2016 |
||||||||||||||||||||||||||
Ekonomi
Bakanlığından: İTHALAT
TEBLİĞİ (İTHALAT:
2016/1) BİRİNCİ
KISIM Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç
ve kapsam MADDE
1 – (1) Bu Tebliğin amacı, ithalatın uluslararası
anlaşmalar ile kalkınma planları ve yıllık programlarda öngörülen ilke, hedef
ve politikalar çerçevesinde yürütülmesini sağlamak ve kamu kurum ve
kuruluşlarına çeşitli mevzuatla verilmiş yetkilerin kullanımında ithalat ile
ilgili politikaların uygulanması ile Tebliğ kapsamı eşyanın ithalatına
yönelik bazı usul ve esasları düzenlemektir. Dayanak MADDE
2 – (1) Bu Tebliğ; 3/6/2011 tarihli ve 637 sayılı Ekonomi
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 8
inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine, 6/6/1990 tarihli ve 3655,
3656 sayılı Kanunlar ile onaylanmaları uygun bulunan ve 90/733 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon Tabakasının Korunmasına Dair Viyana
Sözleşmesi ve Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolüne,
27/9/1994 tarihli ve 4042 sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan ve
94/6214 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon Tabakasını İncelten
Maddelere Dair Montreal Protokolü Londra Değişikliklerine, 7/7/1995 tarihli
ve 4118 sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan ve 95/7184 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal
Protokolü Kopenhag Değişikliklerine, 4/6/2003 tarihli ve 4871 sayılı Kanun
ile onaylanması uygun bulunan ve 2003/6072 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
onaylanan Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Montreal
Değişikliklerine, 10/6/2003 tarihli ve 4880 sayılı Kanun ile onaylanması
uygun bulunan ve 2003/6077 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Pekin Değişikliklerine,
4/4/1997 tarihli ve 4238 sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan ve
29/4/1997 tarihli, 97/9320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan
Kimyasal Silahların Geliştirilmesinin, Üretilmesinin, Stoklanmasının ve
Kullanılmasının Yasaklanması ve Bunların İmhası ile İlgili Sözleşmesine,
20/12/1995 tarihli ve 95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalat Rejimi Kararına ve 31/12/1995 tarihli ve 22510 mükerrer
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat Yönetmeliğine dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) AB:
Avrupa Birliğini, b)
Askıya Alma: Askıya Alma Sistemi kapsamında sınırsız miktarda tanınan gümrük
vergisi muafiyetini, c)
Askıya Alma Sistemi: 64 üncü maddenin ikinci fıkrasında belirtilen ürünlere,
sınırlı veya sınırsız miktarlarda, geçici bir dönem için geçerli olmak üzere
tanınan gümrük vergisi muafiyetine ilişkin düzenlemeler bütününü, ç)
Ayrıcalıklı Ticari Anlaşma: Belirli bir ürünün ticaretini sadece anlaşmaya
taraf firmalara münhasır kılan her türlü anlaşmayı, d)
Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, e) ETSG:
Avrupa Komisyonu Ekonomik Tarife Sorunları Grubunu, f) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, g)
G.T.P: Gümrük Tarife Pozisyonunu, ğ)
G.T.İ.P: Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonunu, h) GTS:
Genelleştirilmiş Tercihler Sistemini, ı)
İtiraz: Ekonomik Tarife Sorunları Grubunda (ETSG) yapılan müzakereler
sırasında askıya alınması ya da tarife kontenjanı açılması istemiyle yapılan
başvurulara, AB veya Türkiye’de söz konusu ürünün üretiminin yapıldığı
gerekçesiyle yapılan itirazı, i) Kısmi
Askıya Alma: Askıya Alma Sistemi kapsamında sınırsız miktarda tanınan gümrük
vergisi indirimini, j)
Otonom Tarife Kontenjanı: Askıya Alma Sistemi kapsamında sınırlı miktarda
tanınan ve ulusal mevzuata göre düzenlenen gümrük vergisi muafiyetini, k) TAREKS:
Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi, l) TGTC:
Türk Gümrük Tarife Cetvelini, ifade
eder. İKİNCİ
KISIM Kullanılmış
veya Yenileştirilmiş Olarak İthal Edilebilecek Bazı Maddelere
İlişkin Usul ve Esaslar BİRİNCİ
BÖLÜM Kullanılmış
veya Yenileştirilmiş Olarak İthal Edilebilecek
Bazı Maddeler Kullanılmış
veya yenileştirilmiş olarak ithal edilebilecek eşyaların kapsamı MADDE
4 – (1) Tebliğin bu kısmı; Ek-1, Ek-2 ve bu listelerde
yer almayan eşyanın kullanılmış veya yenileştirilmiş olanlarına 20/12/1995 tarihli
ve 95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalat Rejimi
Kararının 2 nci ve 7 nci maddesi çerçevesinde verilecek izne ilişkin usul ve
esasları kapsar. İzin
belgesi alınmayacak eşya MADDE
5 – (1) Ek-1’de yer alan listede G.T.İ.P’leri belirtilen
kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın; a)
Karşısında birim CIF kıymeti belirtilmeyenlerin, b)
Karşısında gösterilen birim CIF kıymetinden daha fazla birim CIF kıymete
(diğer yurt dışı giderler kalemi dahil) haiz olanlarının, ithalatına, İthalat Rejimi
Kararının 2 nci ve 7 nci maddesi çerçevesinde izin verilmiştir. (2)
Ek-1’de yer alan listede G.T.İ.P’leri belirtilen kullanılmış veya
yenileştirilmiş eşyanın; karşısında gösterilen birim CIF kıymetine (diğer
yurt dışı giderler kalemi dahil) eşit veya daha az birim CIF kıymete haiz
olanlarının ithalatına izin verilmez. İlgili
kurumlardan uygunluk yazısı alınacak eşya MADDE
6 – (1) Ek-2’de yer alan liste kapsamı kullanılmış veya
yenileştirilmiş eşyanın ithalatında listede belirtilen kurumdan alınan
uygunluk yazısı aranır. Uygunluk yazısının bir örneği gümrük beyannamesine
eklenir. (2)
Ek-1’de yer alan eşya, ek-2’de yer alması ve sivil hava taşıtlarında
kullanılmak kaydıyla ithal edilmesi halinde bu maddenin birinci fıkrası
hükümlerine tabi olup söz konusu ürünler için ayrıca İthalat Rejimi Kararının
7 nci maddesi kapsamında Genel Müdürlük izni aranmaz. İzin
belgesi alınacak eşya MADDE
7 – (1) Bu Tebliğin ek-1 veya ek-2’sinde belirtilmeyen
kullanılmış veya yenileştirilmiş diğer eşya ile ek-2’de yer almakla birlikte
sivil hava taşıtları veya deniz taşıtlarında kullanılmaya mahsus olmayan eşya
için gümrük beyannamelerinin tescilinde Genel Müdürlükten alınan izin belgesi
veya bu belgenin elektronik ortamdaki kaydı aranır. İzin belgesinin bir örneği
gümrük beyannamesine eklenir. İKİNCİ
BÖLÜM Başvuru,
Denetim ve Diğer Hususlar İzin
belgesi başvuruları MADDE
8 – (1) Bu Tebliğin 7 nci maddesinde belirtilen
kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın ithal izni için Genel Müdürlüğe
yapılacak müracaatlarda aranacak belgeler, http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ adresinde ilan edilir.
Genel Müdürlük burada ilan edilen belgelerde değişiklik yapmaya yetkilidir. (2) Söz
konusu kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyayı ithal etmek isteyen
ithalatçılar, Genel Müdürlüğe aşağıda belirtilen belgelerle birlikte İzin
Belgesi başvurusunda bulunurlar. a)
İthalat Genel Müdürlüğüne hitaben yazılmış dilekçe, b) http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ adresinden ulaşılan
elektronik başvuru formu, c) http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ adresinde belirtilen diğer
ilgili belgeler. Başvuruların
sonuçlandırılması MADDE
9 – (1) Usulüne uygun olarak yapılan başvurular, Genel
Müdürlükçe değerlendirilerek sonuçlandırılır. Değerlendirmede eşyanın iç
piyasadan tedarik şartları, ekonomik ömrü, verimliliği gibi etkenler göz
önüne alınır. İzin
belgesinin süresi MADDE
10 – (1) İthalat Rejimi Kararının 2 nci ve 7 nci maddesi
çerçevesinde verilen izin belgesi üç ay geçerlidir. İzin belgesinin
geçerlilik süresi içerisinde müracaat edilmesi kaydıyla, izin belgesi süresi
üç aya kadar uzatılabilir. (2) İzin
belgesi üçüncü kişilere devredilemez. Beyanların
ve ithal eşyanın denetlenmesi MADDE
11 – (1) Tebliğin bu kısmı kapsamında yapılan beyan ve
sunulan belgelerin gerçeğe uygunluğundan başvuru sahibi ve/veya yetkili
temsilcisi sorumludur. (2) Bu
kısım kapsamında yapılan başvurularda yer alan belge, bilgi ve beyanların
doğruluğuna ilişkin ve ithal eşyası ile ilgili olarak ithalat işlemi
öncesinde veya sonrasında inceleme yapmaya ya da yaptırmaya Bakanlık
yetkilidir. (3)
Belge, bilgi ve/veya beyanların gerçeğe aykırı olduğu veya izin belgesinin
üçüncü kişilere devredildiğinin tespit edilmesi halinde, tespit edilen
tarihten itibaren başvuru sahibi ve/veya yetkili temsilcisinin 2 yıl
süreliğine kullanılmış veya yenileştirilmiş eşya başvurularına izin verilmez. Gümrük
kıymeti ve diğer hususlar MADDE
12 – (1) İzin belgesi, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı
Gümrük Kanununun eşyanın gümrük kıymetine ve diğer hususlara (G.T.İ.P.
tespiti dahil) ilişkin hükümlerinin uygulanmasını engellemez. Bu Tebliğde
belirtilen kıymetler, Gümrük Kanununun eşyanın gümrük kıymetine ilişkin
hükümlerinin uygulanmasına esas teşkil etmez. (2)
Gümrük beyannamesinin tescili sırasında gümrüklerce tespit ve kabul edilen
kıymet veya miktarın, başvuruda kayıtlı kıymet veya miktarı, toplam % 5'ten
(% 5 dâhil) daha az bir oranda aşması ithalatın yapılmasını engellemez. Diğer
mevzuat MADDE
13 – (1) Tebliğin bu kısmı kapsamında verilen izinler ve
uygunluk yazıları, Ürün Güvenliği ve Denetimi mevzuatı ve diğer mevzuat
kapsamında alınması gereken izin ve belgelerin yerine geçmez ve ilgili
mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirilmesine engel teşkil
etmez. TAREKS MADDE
14 – (1) Bu Tebliğin 5 inci ve 6 ncı maddelerinde
belirtilen (ek-1 ve ek-2 kapsamı) eşyanın ithaliyle ilgili tüm işlemler
TAREKS üzerinden yapılır. (2)
Yukarıda belirtilen eşyayı kullanılmış olarak ithal etmek isteyen firmaların,
29/12/2011 tarihli ve 28157 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dış Ticarette
Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2011/53)
çerçevesinde TAREKS’te tanımlanması ve firma adına TAREKS’te işlem yapacak en
az bir kullanıcının yetkilendirilmiş olması gerekir. TAREKS üzerinden CIF
birim kıymetlere ilişkin yapılan beyanlar, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı
tarafından yapılan CIF birim kıymetlere ilişkin denetim ve kontrollerin
yerine geçmez. (3) Bu
eşyanın ithal edilebileceğine dair 15 haneli TAREKS referans numarasının
gümrük beyannamesinin 44 no’lu hanesinde yer alan Bakanlığa ait alana firma
tarafından kaydedilmesi zorunludur. Aksi takdirde eşyanın ithaline izin
verilmez. ÜÇÜNCÜ
KISIM İthalinde
Belirli Kurumların İzni Aranacak Eşya BİRİNCİ
BÖLÜM İthalinde
Belirli Kurumların İzni Aranacak Muhtelif Eşya İthalinde
belirli kurumların izni aranacak muhtelif eşya MADDE
15 – (1) Ek-3’te G.T.P.’leri ve tanımları belirtilen
eşyanın karşılarında gösterilen gümrük rejimlerine ilişkin gümrük
beyannamelerinin tescilinde, belirtilen kurumların düzenleyeceği; belge,
uygunluk yazısı, izin, kontrol belgesi, uygunluk belgesi gümrük idarelerince
aranır. Bu yazının bir örneği gümrük beyannamesine eklenir. (2)
Ek-3’te G.T.P.’leri ve tanımları belirtilen ve gümrük beyannamelerinin
tescilinde Emniyet Genel Müdürlüğünün uygunluk yazısı aranacağı belirtilen
eşyanın, Milli Savunma Bakanlığı veya bu Bakanlıkça yetki verilen kurum veya
kuruluşlar tarafından gerçekleştirilecek ithalatında Emniyet Genel
Müdürlüğünün uygunluk yazısı aranmaz. (3)
9305.10.00.00.00 G.T.İ.P.’inde yer alan revolverler ve tabancalara ait
olanlardan yalnızca şarjörler, Milli Savunma Bakanlığı, Emniyet Genel
Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Milli
İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı tarafından veya bu kuruluşlar tarafından
yetki verilen kurum ve kuruluşlarca Tebliğin bu bölümü kapsamında, Emniyet
Genel Müdürlüğünden ayrıca izin alınmaksızın ithal edilebilir. İKİNCİ
BÖLÜM Banknot
ve Benzeri Kıymetli Evraka Mahsus Kâğıtların İthali İthalat
işlemleri MADDE
16 – (1) 4802.55.15.99.11; 4802.55.25.99.11; 4802.55.30.99.11;
4802.55.90.99.11; 4802.56.80.99.11 ve 4811.59.00.90.11 G.T.İ.P’li banknot ve
benzeri kıymetli evraka mahsus kağıtların (yalnız banknot kağıtları, devlet
iç borçlanma senetleri ile özelleştirme idaresince çıkarılan menkul
kıymetlerin basımında kullanılan kağıtlar, yalnız hisse senedi, tahvilat ve
diğer sermaye piyasası araçlarının basımında kullanılan kağıtlar ile yalnız
çek kağıtları hariç) Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi,
Hariçte İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi tutulması halinde
gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince, Bakanlığın uygunluk
yazısı aranır. Bu yazının bir örneği gümrük beyannamesine eklenir. İthalatı
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından yapılacak eşya MADDE
17 – (1) 4802.55.15.99.11; 4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11; 4802.56.80.99.11 ve 4811.59.00.90.11
G.T.İ.P’li yalnız banknot ve benzeri kıymetli evraka mahsus kağıtların,
devlet iç borçlanma senetleri ile özelleştirme idaresince çıkarılan menkul
kıymetlerin basımında kullanılan kağıtların ithali sadece Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası tarafından yapılır. İthalatı
bankalar tarafından yapılacak eşya MADDE
18 – (1) 4802.55.15.99.11; 4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11 ve 4802.56.80.99.11 G.T.İ.P’li yalnız çek
kağıtlarının ithali sadece bankalar tarafından yapılır. Uygunluk
yazısına tabi eşya MADDE
19 – (1) 4802.55.15.99.11; 4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11 ve 4802.56.80.99.11 G.T.İ.P’li Sermaye
Piyasası Kanunu kapsamına giren ve payları Borsa’da işlem görmeyen halka açık
şirketler için sermaye piyasası araçlarının basımında kullanılan kağıtlar
(06/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu kapsamı dışında
kalan ve halka açık ortaklık statüsü olmayan şirketlerin hisse senetlerinin
basımında kullanılacak filigranlı kağıtlar hariç) ile 4907.00 G.T.P’li yalnız
halka arz ve satışı yapılmak üzere yurt dışında bastırılan sermaye piyasası
araçlarının Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte
İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi tutulması halinde gümrük
beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince, Sermaye Piyasası Kurulunun
uygunluk yazısı aranır. Bu yazının bir örneği gümrük beyannamesine eklenir. İzin
belgesi alınacak eşya MADDE
20 – (1) 4802.55.15.99.11; 4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11; 4802.56.80.99.11 ve 4811.59.00.90.11
G.T.İ.P’li diğer kâğıtların ithali için, ek-4’te yer alan müracaat formu ve
aranacak diğer belgeler ile birlikte Genel Müdürlüğe başvurulur. Ancak,
Sermaye Piyasası Kanunu kapsamı dışında kalan ve halka açık ortaklık statüsü
olmayan şirketlerin hisse senetlerinin basımında kullanılacak söz konusu
G.T.İ.P’li filigranlı kağıt ithali için bu maddede belirtilen belgelere ek
olarak Gümrük ve Ticaret Bakanlığından alınacak uygunluk yazısı ile birlikte
Genel Müdürlüğe başvurulur. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Gübre
İthalatı Uygunluk
yazısı alınacak eşya MADDE
21 – (1) Ek-5/A’da G.T.P.’leri ve tanımları belirtilen
eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü
Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi tutulması halinde
gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığının uygunluk yazısı aranır. Bu yazının bir örneği gümrük
beyannamesine eklenir. İthalat
işlemleri MADDE
22 – (1) Ek-5/B’de G.T.P ve tanımları belirtilen ve Avrupa
Birliğinde serbest dolaşımda bulunmayan eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş
Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve
Geçici İthalat Rejimine tabi tutulması halinde gümrük beyannamelerinin
tescilinde, gümrük idarelerince Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının
uygunluk yazısı aranır. Bu yazının bir örneği gümrük beyannamesine eklenir. (2)
Avrupa Birliğinde serbest dolaşım statüsü kazanmış eşyanın gümrük
işlemlerinin kısmen ya da tamamen gerçekleşmesini müteakip; söz konusu
maddeye ait EC Fertilizer kriterleri esas alınarak düzenlenen analiz raporu,
ithalatçı tarafından on beş iş günü içinde Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü
veya bağlı bulunduğu İl Müdürlüğüne verilir. Uygunluk
yazısı alınmayacak eşya MADDE
23 – (1) 2834.21 G.T.P’li potasyum nitrat,
2834.29.80.11.00 G.T.İ.P.’li ağırlıkça %16 veya daha az azot içeren,
2834.29.80.12.00 G.T.İ.P’li tablet, pastil ve diğer benzeri şekillerde olanlar
ile ambalajlı brüt ağırlığı en fazla on kg olanlar, 2834.29.80.19.00
G.T.İ.P’li diğerleri, 3824.90.92.00.39 G.T.İ.P’li diğerleri, 3824.90.93.00.19
G.T.İ.P’li diğerleri ve 3824.90.96.90.68 G.T.İ.P’li diğerleri adlı
maddelerin, gübre olarak kullanılmayacak olması halinde, bu ürünlerin ithali
sırasında uygunluk yazısı ibrazı zorunlu değildir. Uygunluk
yazısının iadesi MADDE
24 – (1) Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme
Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimi
kapsamında ithalatın kısmen ya da tamamen gerçekleşmesini müteakip on beş iş
günü içinde gümrük beyannamesinin ilgili gümrük idaresince onaylanmış bir
sureti ve her halükarda uygunluk yazısının geçerlilik süresinin bitimini
müteakip on beş iş günü içinde uygunluk yazısının aslı, ithalatı
gerçekleştiren firmalarca Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına verilir. Gübre
harici eşyanın ithalatı MADDE
25 – (1) Tebliğin bu bölümü kapsamında yer alan eşyadan
gübre olarak kullanılmayacak olanlar için (Madde 23 kapsamı G.T.İ.P’ler
altında yer alan maddeler hariç), bu kısımda belirtilen uygunluk yazısı
yerine geçerli olmak üzere, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca
düzenlenecek belgeye istinaden işlem yapılır. İthalatçının
yükümlülüğü MADDE
26 – (1) Tebliğin bu bölümü kapsamında yapılacak
işlemlerde uygunluk belgelerinin, gümrük idaresine sunulmasından ithalatçı ya
da temsilcisi sorumlu olup, bir belgenin ibraz edilmediği durumlarda gümrük
idarelerince herhangi bir belge aranmaz. Diğer
mevzuat MADDE
27 – (1) Tebliğin bu bölümüne aykırı hareket edenler ve
yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunanlar hakkında, 21/3/2007 tarihli ve 5607
sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun ilgili hükümleri ve diğer ilgili
mevzuat hükümleri uygulanır. DÖRDÜNCÜ
KISIM Uluslararası
Anlaşmalar Uyarınca İthalatı Özel Koşullara
Tabi Eşya BİRİNCİ
BÖLÜM Yurt
İçinde Düzenlenen Uluslararası Fuarlarda Sergilenecek
Eşya Yurt
içinde düzenlenen uluslararası fuarlar MADDE
28 – (1) Ülkemizde düzenlenen uluslararası fuar veya
sergilere yabancı ülke veya firmalar sadece teşhir amacıyla katılabilirler.
Perakende satış yapamazlar. (2) Fuar
bitiminden sonra, yabancı ülke veya firmaların teşhir ettikleri malların
gümrük mevzuatı çerçevesinde kati ithali yapılabilir. İKİNCİ
BÖLÜM Çift
Kullanımlı Malzeme ve Teknolojilerin İthalatı İthalat
işlemleri MADDE
29 – (1) Kitle imha silahlarının geliştirilmesinde
kullanılabilecek malzeme ve teknolojinin ihracatının kontrolü kapsamında,
çift kullanımlı malzeme ve teknolojilerin diğer ülkeler tarafından Türkiye'ye
ihracatı için ihracatçı ülke/ihracatçı tarafından ithalatçıdan talep edilen
nihai kullanım sertifikalarının Genel Müdürlükçe kayda alınması zorunludur. (2)
İthalatçılar, birinci fıkrada belirtilen sertifikanın kayda alınmasını
teminen, Ek-6’da bir örneği yer alan başvuru dilekçesiyle, beyan sahibine ait
imza sirkülerinin bir örneği ve beyan sahibi ithalatçıdan farklı ise ayrıca
vekâletname örneği ile müracaat ederler. (3)
Genel Müdürlükçe, kayda alınan nihai kullanım sertifikalarının birer örneği
muhafaza edilir. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Ozon
Tabakasını İncelten Maddelerin İthalatı İthalata
ilişkin usul ve esaslar MADDE
30 – (1) Tebliğin bu bölümü ile Ek-7, Ek-8/A ve Ek-8/B’de
G.T.İ.P.’leri ve tanımları belirtilen eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi,
Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi, Geçici İthalat Rejimi ve Gümrük
Kontrolü Altında İşleme Rejimine ilişkin usul ve esasları düzenlenmektedir. (2) Bu
kapsamda belirlenen kotaların dağıtımına ilişkin usul ve esaslar, 14/4/2010
tarihli ve 2010/339 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara dayanılarak 33
üncü maddede belirlenmiştir. İthalat
işlemleri MADDE
31 – (1) Ek-7’de GTİP’leri ile tanımları belirtilen
eşyanın ithalatı yasaktır. (2)
Ancak, Ek-7’de GTİP’leri ile tanımları belirtilen eşyadan aşağıdaki tabloda
yer alanların, Ek-8/D’de belirtilen Laboratuvar Amaçlı Kullanım Alanları ve
Zorunlu Kullanım Amaçları ile Servis Amacı için gerek duyulan, Ek-8/C ve
Ek-8/Ç’de yer alan ülkelerden yapılacak ithalatı Çevre ve Şehircilik
Bakanlığının iznine tabidir. Söz konusu maddelerden 2903.71.00.00.00
G.T.İ.P.'li klorodiflorometan isimli eşyanın servis amaçlı yapılacak ithalatı
Genel Müdürlüğün iznine tabidir. Bakanlıkça 2016 yılı için verilecek toplam
izin miktarı 400 tonu geçemez. Bu miktarın dağıtımı Genel Müdürlükçe tespit
edilen usul ve esaslar çerçevesinde yapılır.
(3)
Ek-7’de GTİP’leri ile tanımları belirtilen eşyadan aşağıdaki tabloda yer
alanların zirai karantina, taşıma öncesi kullanım ve laboratuvar amaçlı
ithalatı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının iznine tabidir.
İthali
yasak eşya MADDE
32 – (1) Ek-7’de belirtilen eşyadan herhangi birini
içeren, Ek-8/A’da GTİP ve tanımları belirtilen eşya ile söz konusu tabloda
belirtilen eşyadan herhangi biri ile çalışan, Ek-8/B’de GTİP ve isimleri
belirtilen eşyanın ithalatı yasaktır. Kotaların
dağıtım esasları MADDE
33 – (1) Bu Tebliğin 31 inci maddesinde belirtilen ve
ithalatı Genel Müdürlüğün iznine tabi olan eşya ile ilgili ithal taleplerinin
değerlendirmeye alınabilmesi için, firmaların bu Tebliğin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren yirmi beş gün içerisinde Ek-8/E’de yer alan müracaat formu
ve aranacak diğer belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe başvurmaları
gerekmektedir. Taleplerin değerlendirilmesinde genel evrak giriş tarihi esas
alınır. (2)
Talep edilen miktarın toplam kota miktarından daha düşük olması durumunda,
talepler aynen karşılanır. Ancak talep edilen miktarın toplam miktardan daha
fazla olması durumunda dağıtım, geçerli başvuru sayısı, toplam talep miktarı
ve ithalat performansları dikkate alınarak gerçekleştirilir. (3)
Başvuru süresi sonrasında olabilecek ithal talepleri, ancak ilgili eşya için
talep edilen miktarın tespit edilen miktardan daha düşük olması halinde,
artan miktar için değerlendirmeye alınır. Bu kapsamdaki dağıtım, firma
talepleri dikkate alınarak başvuru sırasına göre yapılır. (4)
Başvuruda bulunacakların Çevre ve Şehircilik Bakanlığına servis amaçlı kayıt
olmaları zorunludur. İthal
lisansı MADDE
34 – (1) Tebliğin 31 inci maddesi kapsamında verilecek
ithal izinleri için Bakanlıkça ithal lisansı düzenlenir. İthal lisansı
fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da düzenlenebilir.
Gümrük beyannamelerinin tescilinde gümrük idarelerince söz konusu ithal
lisansı aranır. (2) Düzenlenen
ithal lisansları Çevre ve Şehircilik Bakanlığından temin edilen servis amaçlı
kontrol belgesi ile birlikte işlerlik kazanır. (3)
Tebliğin bu bölümü çerçevesinde yapılacak ithalat için Genel Müdürlükçe
düzenlenen ithal lisansları, 31/12/2016 tarihine kadar geçerli olup bu süre
uzatılmaz. (4)
İthal lisansları üçüncü kişilere devredilemez. (5)
İthal lisansının geçerlilik süresi içerisinde ilgili firmaların talep etmesi
halinde, ithal lisansı üzerinde Bakanlıkça uygun görülebilecek değişiklikler
yapılabilir. Ancak miktarın artırılmasına ve lisans süresinin uzatılmasına
yönelik talepler değerlendirmeye alınmaz. (6)
Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, ithal lisansının
geçerlilik süresinin bitmesini müteakip on gün içerisinde söz konusu lisansın
firmaya verilen nüshasının aslı Bakanlığa iade edilir. İthalattan
vazgeçilmesi durumunda, ithal lisansının aslının Bakanlığa iade edilmesi
gerekmektedir. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Kimyasal
Silahlar Sözleşmesi Ekinde Yer Alan Kimyasal Maddelerin
İthali İthalat
işlemleri MADDE
35 – (1) Tebliğin bu bölümü ile Ek-9, Ek-10 ve Ek-11’de
yer alan listeler kapsamı kimyasal maddelerin ithalatı aşağıda belirtilen
usul ve esaslar çerçevesinde düzenlenmiştir. (2)
Ek-9’da yer alan listede kayıtlı eşyanın ithalatı yasaktır. Ancak söz konusu
listede yer alan eşyanın araştırma, tıbbi, farmasötik veya koruyucu
amaçlarla, Ek-12/A’da belirtilen bu Sözleşmeye taraf ülkelerden yapılacak
ithalatı izne tabidir. Buna ilişkin başvurular, ilgili kuruluşlardan alınacak
söz konusu amaçları tevsik eden belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe yapılır.
İthaline izin verilen eşyanın tekrar üçüncü bir ülkeye ihracatı yapılamaz. (3)
Ek-10’da yer alan listede kayıtlı eşyanın Ek-12/A’da yer almayan ülkelerden
ithalatı yasaktır. (4)
Ek-10’da yer alan liste kapsamı eşyanın Ek-12/A’da belirtilen ülkelerden
yapılacak ithalatı ile Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşyanın ithalatı Genel
Müdürlüğün iznine tabidir. İzin
belgesi alınacak eşya MADDE
36 – (1) Ek-9, Ek-10 ve Ek-11’de yer alan eşyanın Serbest
Dolaşıma Giriş Rejimi, Gümrük Antrepo Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte
İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat
Rejimine ilişkin gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince izin
belgesi aranır. İzin belgesi fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi
elektronik olarak da düzenlenebilir. (2) İzin
belgesine ilişkin başvurular Ek-12/B’de yer alan müracaat formu ve aranacak
diğer belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe yapılır. İzin
belgesine ilişkin işlemler MADDE
37 – (1) Bakanlıkça verilen izin belgelerinin birer örneği
ilgili kuruluşlara gönderilir. (2)
Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, izin belgesinin aslı
ithalatın tamamının gerçekleşmesini müteakip on beş iş günü içinde izin
belgesi kapsamında gerçekleştirilen ithalata ait bilgiler ilgili gümrük
idaresince işlenmiş ve onaylanmış olarak veya geçerlilik süresi içinde
ithalatın gerçekleşmemesi durumunda, geçerlilik süresinin bitimini müteakip
on beş iş günü içinde firmalarca Bakanlığa intikal ettirilir. (3) Bu
madde hükümlerine aykırı hareket edilmesi durumunda, müteakip izin belgesi
talepleri, yükümlülüklerin tam olarak yerine getirilmesinden sonra
değerlendirmeye alınabilecektir. Devir
işlemleri MADDE
38 – (1) İthal edilen Ek-9 ve Ek-10’da yer alan liste
kapsamı eşyanın yurt içinde üçüncü şahıslara devri Bakanlığın iznine tabidir. (2)
İthal edilen Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşyanın yurt içinde üçüncü
şahıslara devri serbestçe yapılabilir. İzin
belgelerinin geçerliliği ve değişiklik koşulları MADDE
39 – (1) İzin belgeleri takvim yılı içinde geçerlidir.
Ek-10 ve Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşya için düzenlenen izin
belgelerine ilişkin süre uzatım talepleri Genel Müdürlükçe sonuçlandırılır. (2)
Ek-9’daki listede yer alan eşya için düzenlenen izin belgelerinin süresi üç
aydır ve bu süre uzatılamaz. Bu belgedeki her türlü değişiklik, yeni belge
alınmasını gerektirir. (3)
Ek-10 ve Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşya için düzenlenen izin
belgelerinde ilgilinin talebi halinde uygun görülen değişiklikler Bakanlıkça
belge üzerinde yapılabilir. Ancak firma değişikliği talebi kabul edilmez. BEŞİNCİ
KISIM İthalatı
Belli Kurumlarca Yapılabilecek Bazı Eşya BİRİNCİ
BÖLÜM Harp
Silahları ile Bunların Aksam ve Parçalarının İthali İthalat
işlemleri MADDE
40 ‒ (1)
Ek-13’te G.T.İ.P.’leri ve tanımları belirtilen eşya, Milli Savunma Bakanlığı,
Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Milli İstihbarat
Teşkilatı Müsteşarlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından veya bu
kuruluşlarca yetki verilen kurum ve kuruluşlarca ithal edilebilir. (2)
Milli Savunma Bakanlığından izin alan firmalar da Ek-13’te belirtilen eşyayı
ithal edebilir. ALTINCI
KISIM Bazı
Tekstil ve Konfeksiyon Ürünlerinin Denetimi BİRİNCİ
BÖLÜM Bazı
Tekstil ve Konfeksiyon Ürünlerinin Denetimi Usul
ve esaslar MADDE
41 ‒ (1) Tebliğin bu kısmı ile Ek-14’deki listede yer alan
ithal eşyanın karşılarında gösterilen mevzuatta bulunan azorenklendiriciler
ve azoboyarlar ile etiket ve isimlendirilmelerine ilişkin şartlara uygun olup
olmadığının riske dayalı denetim sistemi (RDDS) yoluyla denetlenmesi,
toplatılması, düzeltilmesi ve imhasına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektedir. Risk
değerlendirmesi MADDE
42 ‒ (1)
Tebliğin bu kısmı kapsamında risk, Ek-14’deki listede gösterilen ithal
eşyanın, karşılarında gösterilen mevzuatta yer alan şartlara uygun olmama
olasılığıdır. (2)
Ek-14’deki listede G.T.İ.P.’leri ile fasıl numaraları yer alan eşya Genel
Müdürlükçe risk değerlendirmesine tabi tutulur. Bu ürünlere ilişkin risk
değerlendirmesi, ihracatçı, ithalatçı, ithal eşya, ithalat koşulları, dağıtım
kanalları ve gerekli görülebilecek diğer hususlara ilişkin ulaşılabilen
bilgiler üzerinden yapılır. Numune
alınması MADDE
43 ‒ (1)
Risk değerlendirmesi sonucunda gerekli görülmesi halinde, eşyanın gümrük gözetimi
sona erdirilmeden önce, Bakanlıkça eşyadan numune aldırılabilir. (2)
Numune alınmasından ithalatçı veya temsilcisi sorumludur. (3)
Alınan numuneler, uluslararası akreditasyona sahip laboratuvarlarda test
ettirilir. Gümrük
gözetiminin sona erdirilmesi MADDE
44 ‒ (1) Gümrük yükümlülüğü sona eren eşyanın gümrük
gözetiminin sona erdirilebilmesi için onay belgesinin elektronik ortamdaki
kaydı aranır. (2)
Gümrük gözetimi sona erdirilmeden önceki üç günlük süre, Gümrük ve Ticaret
Bakanlığınca gümrük yükümlülüğünün sona erdiğinin Genel Müdürlüğe elektronik
olarak bildirilmesiyle başlar. (3) Bu
kapsamdaki eşyanın gümrük gözetiminin sona erdirilmesine ilişkin iş ve
işlemler ilgili gümrük mevzuatı hükümlerine tabi olup, onay belgesi
düzenlenmeyen veya aksine bildirimde bulunulan eşyanın gümrük gözetimi sona
erdirilmez. Onay
belgesi MADDE
45 ‒ (1) Onay belgesinin elektronik kaydı,
http://www.ebirlik.org adresinden gümrük beyannamesi tescil numarası ile
sorgulanabilir. (2)
Genel Müdürlük, onay belgesinin düzenlenmesi aşamasında gerekli görmesi
halinde ek bilgi ve belge talep edebilir. (3)
İthalatçının onay belgesi sürecindeki yükümlülüklerini yerine getirmemesi
durumunda, onay belgesi kapsamındaki ithalat işlemleri için, yükümlülüklerini
yerine getirene kadar onay belgesi düzenlenmez. Doğrudan
ve dolaylı temsil edilen eşya MADDE
46 ‒ (1)
Numune alınarak test edilen eşya ile aynı fiziksel özelliklere sahip eşya
doğrudan temsil edilen eşya kabul edilir. (2)
Numune alınarak test edilen eşya ile benzer özellikteki eşya dolaylı temsil
edilen eşya kabul edilir. Ön
tespit ve duyuru MADDE
47 ‒ (1)
Yapılan testler sonucunda ilgili mevzuatta bulunan şartlara uygun olmadığı
anlaşılan numunenin doğrudan ve dolaylı temsil ettiği tespit edilen eşyaya
ilişkin bilgiler http://www.ebirlik.org adresinden duyurulur. Duyuru
konusu eşyaya ilişkin bildirim MADDE
48 ‒ (1)
İthalatçı ve/veya eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel
kişiler 47 nci madde kapsamında duyurusu yapılan eşyaya ilişkin Ek-15’in
“Açıklamalar” bölümünde yer alan bildirim formunu eksiksiz bir şekilde
doldurarak Ek-15’in “Açıklamalar” bölümünde yer alan adrese iletirler.
Gerekli görülmesi halinde bildirimlere konu eşyaya ilişkin ek bilgi ve belge
istenebilir. (2)
Bildirimi yapanlar bildirim formunun I. bölümü ile bildirimin satın alınan
eşyaya ilişkin olması halinde II. bölümünü, satışı yapılan eşyaya ilişkin
olması halinde III. bölümünü, satış yaptıkları ya da duyuru konusu eşyayı
satın aldıkları piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişilere
en geç bildirimi gönderdikleri tarih itibariyle noter kanalıyla veya elden
iletirler. Bu işleme ilişkin noter belgeleri veya taraflarca düzenlenecek
elden teslim tutanağı bildirimi yapan tarafından bildirimle birlikte ibraz
edilir. (3)
Duyurusu yapılan eşyanın bildirimi ithalatçılar tarafından en geç duyuru
tarihinden itibaren on gün içerisinde, ithalatçı dışında eşyayı piyasaya arz
zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişiler tarafından en geç kendilerine
satış yapan satıcının ya da kendilerinin alış yaptığı alıcının yaptığı
bildirimin I. bölümü ile II. veya III. bölümlerinin kendilerine ulaşmasını
takip eden on gün içerisinde yapılır. Nihai
bildirim ve internette ilan MADDE
49 – (1) Duyuru tarihinden itibaren altmış gün içerisinde,
ithalatçı veya eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel
kişilerce bildirimi yapılmayan veya yapılan bildirimler sonucunda teste tabi
tutulacak, toplatılacak, düzeltilecek, imha edilecek veya bu işlemlere tabi
tutulmak üzere ilan yoluyla geri çağrılacak doğrudan veya dolaylı temsil
edilen eşyanın yerleri ve miktarları Bakanlıkça ilgililere nihai olarak
bildirilir. (2)
Nihai bildirim tarihinden itibaren on gün içerisinde yerleri tespit edilen
veya edilemeyen teste tabi tutulacak, toplatılacak, düzeltilecek, imha
edilecek eşyaya ilişkin işlemlerin yapılmaması halinde ilgili eşya ve firmaya
ilişkin bilgiler 47 nci maddede yer alan internet adresinde ilan edilir. Doğrudan
temsil edilen eşyanın toplatılması, düzeltilmesi ve imhası MADDE
50 ‒ (1) Eşyanın toplatılması, mühürlü kaplarda saklanması
anlamına gelir. (2)
Eşyanın düzeltilmesi, toplatılan eşyanın ilgili mevzuata uygun olmayan
özelliklerinin giderilmesi ve mevzuata uygun olmayan kısımların bertaraf
edilmesi anlamına gelir. (3)
Eşyanın imha edilmesi, toplatılan eşyanın uluslararası akreditasyona sahip
imha merkezlerine imha edilmek üzere teslim edilmesi veya gümrük mevzuatı
çerçevesinde imha edilmesi anlamına gelir. (4) 49
uncu maddeye göre yerleri ve miktarları belirlenen doğrudan temsil edilen
eşya nihai bildirim tarihinden itibaren 49 uncu maddede belirtilen süreler
içerisinde ithalatçı ve/veya eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek
veya tüzel kişilerce düzeltilir veya imha edilir. (5)
Toplatılan eşya gümrük mevzuatı çerçevesinde ve yükümlü talebi doğrultusunda
mahrecine iade edilebilir. Usulüne uygun olarak mahrecine iade edilmiş eşya
da imha edilmiş sayılır. (6) Bu
maddede belirtilen işlemlerin tamamı uluslararası gözetim şirketi gözetiminde
gerçekleştirilir. Uluslararası gözetim şirketince hazırlanacak raporların
Genel Müdürlükçe uygun görülmesi halinde bu işlemler yerine getirilmiş
sayılır. Dolaylı
temsil edilen eşyanın testi MADDE
51 ‒ (1)
47 nci maddeye göre duyurusu yapılan dolaylı temsil edilen eşyaya ait
numuneler uluslararası akreditasyona sahip laboratuvarlarda teste tabi
tutulur. Testler sonucunda eşyanın ilgili mevzuatta bulunan şartlara uygun
olmadığının tespit edilmesi durumunda 50 nci madde hükümleri uygulanır.
Dolaylı temsil edilen eşyanın ithalatçısı veya eşyayı piyasaya arz zincirinde
yer alan gerçek veya tüzel kişilerce nihai duyuru tarihinden itibaren 49 uncu
maddede belirtilen süreler içerisinde teste tabi tutulmaması halinde bu
ürünler doğrudan temsil edilen eşya kabul edilerek 50 nci madde hükümleri
uygulanır. İlan MADDE
52 ‒ (1)
50 ve 51 inci maddeler çerçevesinde toplatılamadığı için imha edilemeyen veya
düzeltilemeyen eşya, nihai duyuru tarihinden itibaren 49 uncu maddede
belirtilen süreler içerisinde en son satışı yapan gerçek veya tüzel kişilerce
ilan yoluyla geri çağrılır. Bu ilanlar, ülke genelinde dağıtımı yapılan ve
Basın İlan Kurumu verilerine göre bir önceki ayın en yüksek tirajlı on
gazetesinden üçünde ve ülke genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında,
her birine en az iki gün süreyle ve Genel Müdürlükçe belirlenen şekle ve
içeriğe uygun olarak yapılmak zorundadır. İlan yükümlülüğü tamamlanan eşya
için imha yükümlülüğü yerine getirilmiş sayılır. İlan yoluyla geri çağrılan
doğrudan temsil edilen eşya için 50 nci madde hükümleri, dolaylı temsil
edilen eşya için 51 inci madde hükümleri uygulanır. Sorumluluk MADDE
53 ‒ (1)
Tebliğin bu kısmında bulunan hükümlere göre eşyanın test edilmesi,
toplatılması, düzeltilmesi, imhası ve ilanına ilişkin tüm işlemlerin
yapılmasından ve bunlardan doğacak tüm masraflardan eşyayı Türkiye’ye ithal
eden ithalatçı ve piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişiler
müteselsilen sorumludur. (2)
Birinci fıkrada belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmeyen firmaların
Tebliğin bu kısmı ile 31/12/2009 tarihli ve 27449 ikinci mükerrer sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2010/1) kapsamındaki işlemleri yükümlülüklerini yerine getirene
kadar sonlandırılmaz. İhtisas
kuruluşları MADDE
54 ‒ (1)
Tebliğin bu kısmında bulunan hükümlere göre numune alınması, testler,
toplatma ve imha işlemleri, Genel Müdürlüğün belirleyeceği usul ve esaslar
çerçevesinde ilgilisi ve İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri
Genel Sekreterliği (İTKİB) tarafından uluslararası akreditasyona sahip laboratuvarlara
ve uluslararası gözetim şirketlerine yaptırılır. Risk
değerlendirme kurulu MADDE
55 ‒ (1)
Tebliğin bu kısmı ile belirlenen iş ve işlemler konusunda Genel Müdürlüğe
tavsiye ve önerilerde bulunmak üzere; Genel Müdürlük, İTKİB ve gerekli olması
halinde ilgili kurumların temsilcilerinin katılımıyla Risk Değerlendirme
Kurulu (RDK) oluşturulur. RDK’nin oluşturulması, görevleri ile çalışma usul
ve esasları Genel Müdürlükçe belirlenir. Yetki MADDE
56 ‒ (1) Tebliğin bu kısmında yer alan hususlarda uygulamaya
yönelik önlemleri almaya ve düzenlemeleri yapmaya Genel Müdürlük yetkilidir. YEDİNCİ
KISIM Gümrük
Birliğinden Kaynaklanan Hükümler BİRİNCİ
BÖLÜM Genelleştirilmiş
Tercihler Sistemi Genelleştirilmiş
tercihler sistemi MADDE
57 – (1) Tebliğin bu bölümü ile İthalat Rejimi Kararında
Genelleştirilmiş Tercihler Sistemine (GTS) ilişkin tarife tavizlerinden
yararlanan eşya ile ülkelerin belirlenmesine esas teşkil eden hususlar
düzenlenmektedir. (2)
Türkiye ile Avrupa Birliği (AB) arasında ihdas edilen Gümrük Birliği (GB)
çerçevesinde, GTS kapsamında En Az Gelişmiş Ülkeler (E.A.G.Ü.), Özel Teşvik
Düzenlemeleri Ülkeleri (Ö.T.D.Ü.) ile Gelişme Yolundaki Ülkelere (G.Y.Ü.)
ülkemiz tarafından tanınan tek taraflı gümrük vergisi tavizleri 20/12/1995
tarihli ve 95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalat Rejimi Kararı ile belirlenmiştir. Temel
ilkeler MADDE
58 – (1) GTS, ülkemizin başta Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ)
olmak üzere uluslararası yükümlülüklerine uygun olarak, İthalat Rejimi Kararı
eki II sayılı [93 üncü fasıl ve Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu (AKÇT)
ürünleri hariç] ve III sayılı listelerde yer alan eşya için tatbik edilmekte
olup; a)
Gümrük vergisi tavizlerinin tek taraflı olması, b)
Tavizlerin verilişlerinin bağlayıcı olmaması, c)
Tercihlerin kısmen veya tümüyle kaldırılabilmesi, ç) Tek
taraflı veya uluslararası müzakereler sonucunda yapılacak en çok kayrılan
ülke esasına dayalı tarife indirimlerini engelleyici olmaması, temel
ilkelerine dayanmaktadır. (2) GTS
kapsamında tanınan tavizli tarifeler, İthalat Rejimi Kararı ekinde yer alan
II ve III sayılı listelerde “GTS Ülkeleri” sütununa derç edilerek yürürlüğe
konulmuştur. GTS’den yararlanacak G.Y.Ü., Ö.T.D.Ü. ve E.A.G.Ü.’ler sırasıyla
İthalat Rejimi Kararı Ek: 3A, Ek: 3B ve Ek: 3C sayılı listelerde yer
almaktadır. GTS kapsamında tercihli tarifeler, bu listelerde belirtilen
ülkeler menşeli eşyanın ithalatında uygulanır. (3)
E.A.G.Ü. için İthalat Rejimi Kararı Eki II (93 üncü fasıl ile AKÇT ürünleri
hariç) ve III sayılı listelerde yer alan eşyanın gümrük vergisi oranı askıya
alınmıştır. İthalat Rejimi Kararı Ek:5'te yer alan ürünlerin gümrük vergileri
ise Ö.T.D.Ü. için askıya alınmıştır. G.Y.Ü. için İthalat Rejimi Kararı
Ek:4'te yer alan ürünlerin gümrük vergileri ürünlerin hassasiyet derecelerine
göre askıya alınmış veya indirimli gümrük tarifeleri uygulanmıştır. Tercihli
tarife kapsamı eşya ve indirim oranları MADDE
59 – (1) Taviz tanınan eşyalar hassaslık derecesine göre,
İthalat Rejimi Kararı Ek- 4’te yer alan listede hassas ve hassas olmayan
olarak iki gruba ayrılır. Eşyanın ait olduğu hassaslık grubu
değiştirilebilir. (2)
Hassas ürünlerde, maktu gümrük vergileri % 30 oranında azaltılmış, nispi
gümrük vergileri ise İthalat Rejimi Kararı eki II ve III sayılı listelerde
Diğer Ülkeler (D.Ü.) sütununda belirtilen gümrük vergisi hadleri üzerinden
3,5 puan indirilmiştir. Ancak 50 ila 63 üncü fasıllar (bu fasıllar dahil)
arasında yer alan hassas ürünlerde, İthalat Rejimi Kararı eki II sayılı
listede D.Ü. sütununda belirtilen gümrük vergisi hadleri üzerinden % 20
oranında indirim yapılmıştır. GTS kapsamında tanınan tercihli tarifenin nihai
oranı 1 inci ondalık sayıya yuvarlanmıştır. (3)
AB’nin yürürlükteki mevzuat hükümleri dikkate alınarak, bazı eşya için bir
üst fıkrada belirtilen tavizlerden daha düşük olan gümrük tarifeleri
uygulanmıştır. (4)
Tercihli tarife uygulaması sonucunda nispi vergi oranlarının % 1 veya daha az
olması, maktu vergilerin 2 EURO (€) veya daha az olması durumunda, G.Y.Ü.
için gümrük vergileri askıya alınmıştır. Hariç
sektörler MADDE
60 – (1) GTS kapsamı sektörler İthalat Rejimi Kararının
Ek- 4’ünde yer almaktadır. GTS’den sağlanan tercihli tarifeler, İthalat
Rejimi Kararı Ek- 3A’da yer alan listede belirtilen ilgili ülkeler itibariyle
hariç tutulan sektörler için uygulanmaz. Tavizlerin
askıya alınması MADDE
61 – (1) GTS kapsamında sağlanan tavizler; a) Temel
insan ve işçi hakları ile çevreye ilişkin uluslararası sözleşmelerde
belirlenen prensiplerin ciddi ve sistematik bir şekilde ihlal edilmesi, b)
Türkiye sanayisi üzerinde olumsuz etki yapan haksız ticari uygulamalar, c) Menşe
kurallarının sistematik bir biçimde ihlal edilmesi, ç) DTÖ
tarafından haksız ticari uygulamaların tespit edilmesi, d)
GB’nin etkin işleyişine zarar verecek şekilde trafik sapmasına neden olması, e)
Uluslararası Çalışma Örgütü Konvansiyonlarında belirtilen kölelik ya da
angaryanın herhangi bir türünün uygulanması, f)
Uyuşturucu ticaretine ilişkin gümrük kontrollerinin yetersiz olması, g)
Mahkumlara yaptırılan ürünlerin ihraç edilmesi, ğ) Dünya
Bankası tarafından bir ülkenin yüksek gelir grubunda sınıflandırılması, halinde
ilgili ülkeler menşeli eşya için belirli veya belirsiz süreyle geçici veya
daimi olarak askıya alınabilir. Tavizlerin
kaldırılması ve yeniden düzenlenmesi MADDE
62 – (1) GTS kapsamında tavizden faydalanan ülke menşeli
bir eşyanın ithali benzer ya da doğrudan rakip bir eşyanın yerli üreticisi
için ciddi zorluk ya da ciddi zorluk tehdidi yaratır ise ilgili ülke menşeli
bu eşya için İthalat Rejimi Kararının eki II ve III sayılı listelerde D.Ü.
sütununda belirtilen gümrük vergisi oranı yeniden yürürlüğe konulabilir. (2) GTS
kapsamında bir eşyanın ithali ülke pazarında ciddi bir bozulma ya da ciddi
bozulma tehdidi yaratır ise bu eşya için ülke ayrımı gözetmeksizin İthalat
Rejimi Kararı eki II ve III sayılı listelerde D.Ü. sütununda belirtilen
gümrük vergisi oranı yeniden yürürlüğe konulabilir. (3)
Genel Müdürlük, ciddi zorluk veya zorluk tehdidine ilişkin başvuru üzerine ya
da resen inceleme kararı alabilir. (4)
Ciddi zorluk ya da zorluk tehdidine ilişkin inceleme sırasında yerli
üretimin; pazar payı, üretim, üretim kapasitesi, stok, iflas, kârlılık,
kapasite kullanımı, istihdam, ithalat ve fiyat faktörlerinden biri veya
birkaçı göz önünde bulundurulur. (5)
İnceleme altı ay içinde tamamlanır. Gerek görülen hallerde bu süre
uzatılabilir. (6)
İncelemenin tamamlanmasının ardından ilgili ülke menşeli eşya için bir ay
içinde karar alınır. (7)
Sektörlerde belirtilen ürünlere GTS kapsamında sağlanan tavizler; a) GTS
kapsamında tavizden faydalanan bir ülkeden, bir sektör kapsamında
gerçekleştirilen ithalatın, aynı sektörde bir önceki yıl gerçekleştirilen
ithalata oranla miktar bazında % 13,5 ve daha fazla oranda artması veya, b)
Sektörde belirtilen ürünlerin GTS kapsamında tavizden yararlanan herhangi bir
ülkeden ithalatının, GTS kapsamında yer alan ülkelerin tamamından herhangi
bir on iki aylık dönem süresince gerçekleştirilen ithalatın değer bazında %
14,5’ini aşması halinde, kaldırılabilir. (8)
Bakanlıkça dış ticaretimizdeki gelişmeler göz önüne alınarak ülke/ürün
bazında tavizler kaldırılabilir. Uyumlaştırma MADDE
63 – (1) Türkiye, Gümrük Birliğinin etkin işleyişini
teminen, GTS kapsamında gerekli düzenlemeleri yapma hakkını saklı tutmak
kaydıyla, AB’nin konu hakkındaki düzenlemelerini esas alır ve bu çerçevede,
mevzuatında gerekli uyumlaştırmayı yapar. İKİNCİ
BÖLÜM Askıya
Alma Sistemi Genel
çerçeve MADDE
64 – (1) Askıya Alma Sisteminin amacı, Türkiye’deki
sanayicilerin rekabet kapasitelerinin artırılmasını, modernize olmalarının
sağlanmasını ve yeni iş alanlarının oluşturulmasını desteklemek, üretim
sürecinde ihtiyaç duydukları hammadde, yarı mamul veya özel imalat niteliği
taşıyan ürünlere düşük gümrük vergisi ile erişimlerini sağlamaktır. (2)
Tebliğin bu bölümü, Türkiye ile AB arasında ihdas edilen 1/95 sayılı Ortaklık
Konseyi Kararı eki sanayi ürünlerinden, AB Konseyi tarafından Askıya Alma
Sistemine dâhil edilen ve edilmesi planlanan eşya için Askıya Alma Sistemine
dair düzenlemeleri kapsar. Başvuru MADDE
65 – (1) Başvurular Genel Müdürlüğe yapılır. Yapılan
başvuruların Tebliğin bu bölümüne uygunluğu Bakanlık tarafından
değerlendirilerek geçerli başvurular müzakere edilmek üzere ETSG’ye iletilir. Ürün
kapsamı MADDE
66 – (1) Askıya Alma Sistemine konu ürünler, AB veya
Türkiye’deki üreticilerin üretimlerinde kullanacakları hammadde, yarı mamul
ya da imalat bileşenleri olmalıdır. (2)
Aşağıdaki özelliklerden en az birini haiz nihai ürünler Askıya Alma Sistemine
konu edilemez: a) Nihai
tüketiciye satışa hazır olan. b)
Demonte edilmiş olan. c) Asli
bir işleme ya da dönüşüme tabi tutulmayacak olan. ç)
Bitmiş ürünün asli özelliklerine sahip olan. Başvuru
usul ve esasları MADDE
67 – (1) Askıya Alma Sistemi çerçevesinde Bakanlığa
yapılacak tüm başvurular Ek-16’deki takvime göre yapılır. Taleplerin değerlendirilmesinde
genel evrak giriş tarihi esas alınır. (2)
Başvurular; askıya alma ve otonom tarife kontenjanı açılması talepleri için
Ek-17, askıya almaya itiraz talepleri için Ek-18, temdit (askıya almanın
uzatılması) talepleri için Ek-19’deki dilekçe ile birlikte sırasıyla Ek-20,
Ek-21 ve Ek-22’de yer alan ilgili başvuru formlarından biri kullanılarak
yapılır. (3) İkinci fıkrada
bahsedilen başvuru formu (Ek-20, Ek-21, Ek-22’den uygun olanı) ayrıca
İngilizce dilinde doldurularak elektronik ortamda “askiyaalma@ekonomi.gov.tr”
e-posta adresine Ek-16’deki takvime göre iletilir. Başvuru formlarının
İngilizce nüshalarına Bakanlık internet sitesinden
(www.ekonomi.gov.tr/portal/faces/home/ithalat/ithalatPolitikasi)
ulaşılabilmektedir. (4)
Başvuru sahipleri, başvuru konusu ürünün AB ve Türkiye’de üretimi
bulunmadığına veya yeterli üretimi olmadığına dair yapmış oldukları ön
incelemeye ilişkin bilgi ve belgeleri başvuru dokümanları ile birlikte
Ek-16’deki takvime göre Genel Müdürlüğe sunar. (5)
Askıya alma başvuru sürecinde AB veya Türkiye’de başvuru konusu ürünün
üretiminin bulunduğunun ancak bu üretimin yeterli olmadığının tespit edilmesi
durumunda askıya alma talebi tarife kontenjanına çevrilebilir veya kısmi
askıya alma uygulanabilir. (6)
Askıya Alma Sistemi; a)
Başvuru konusu ürünün aynısının, eşdeğerinin veya ikamesinin AB veya
Türkiye’de üretiminin olması, b)
Başvuru konusu ürünün nihai ürün olması, c)
Başvuru konusu ürünün AB ve Türkiye’deki üreticilerce üçüncü ülkeden ithal
edilmesine engel teşkil edecek şekilde bir ayrıcalıklı ticari anlaşma
kapsamına girmesi, ç)
Ürünün fikri mülkiyet hakları kapsamında korunuyor olması, d)
Başvuru sahibinin ilgili ürünü sadece ticari amaçla ithal etmesi, e)
Başvurunun dış ticaret politikası uygulamalarını bozucu etkiye sahip olması, durumlarının
herhangi birinde uygulanmaz. (7)
Askıya Alma Sistemine tabi olacak ürünün kullanımı belirli bir amaç ile
sınırlandırılmış ise, söz konusu ürünün askıya alma sistemi kapsamında ithal
edilmesinde gümrük mevzuatının nihai kullanıma ilişkin hükümleri esas alınır. (8)
Başvurunun geçerli olması için başvuru konusu ürünün ithalatında, askıya alma
sonrası tahsil edilmeyecek gümrük vergisi tutarının yıllık 15.000 Avro
karşılığı Türk Lirasından az olmaması gerekir. (9)
Yürürlükte olan Askıya Alma Sistemine tabi ürünlere yönelik değişiklik
talepleri, Ek-16’de yer alan takvime göre yeni başvuru kıstaslarına uygun
olarak yapılır. (10)
Ürün tanımlamaları yürürlükteki TGTC esas alınarak yapılır. Talep edilen
ürüne ilişkin uygun tanımın TGTC’de bulunmaması durumunda Uluslararası
Standart Örgütü (International Standard Organisation-ISO), Uluslararası
Tescilsiz İsimleri (International Non-proprietary Names-INN), Uluslararası
Temel ve Uygulamalı Kimya Birliği (International Union of Pure and Applied Chemistry-IUPAC),
Avrupa Kimyasal Maddeler Gümrük Envanteri (European Customs Inventory of
Chemical Substances-ECICS) veya Renk İndeksi (Colour Index-CI) tanımlamaları
veya gümrük muayenesine esas teşkil edebilecek nitelikte özel tanımlar
kullanılır. (11)
Ölçü birimlerinde TGTC esas alınır. TGTC’de uygun birimlerin bulunmaması
halinde Uluslararası Birim Sistemi (International Systems of Units-SI)
tanımları kullanılır. Tanımlamalarda kullanılacak standartlar ve test
metotlarının uluslararası tanınırlığının olması gerekir. Marka, firma içi
kalite standartları, ürünün teknik özellikleri ve benzeri terimler
tanımlamalarda kullanılamaz. (12)
Başvurulara ilişkin olarak, ihtiyaç duyulması halinde, Genel Müdürlükçe talep
edilen belgelere ek olarak başvuru sahibinden açıklayıcı bilgi ve belge talep
edilebilir. (13)
Başvurunun incelenmesi veya müzakere süreci için gerekli olan her türlü bilgi
veya belgenin herhangi bir nedenle sunulmaması durumunda başvuru reddedilir. Müzakereler MADDE
68 – (1) Başvurular ETSG bünyesinde yılda iki dönemde
müzakere edilir ve her dönem üç toplantıdan oluşur. (2) Her
bir dönemde müzakere edilecek ürünlere ilişkin AB Komisyonunca yayımlanan
listenin orijinal nüshası, Bakanlık internet sitesinde
(www.ekonomi.gov.tr/portal/ faces/home/ ithalat/ithalatPolitikasi) duyurulur. (3)
Müzakerelerin tamamlanmasını müteakiben AB Konseyi tarafından gümrük vergisi
askıya alınması kararlaştırılan ürünlerin, AB ile eşzamanlı olarak her yıl 1
Ocak ve 1 Temmuz tarihleri itibariyle yürürlüğe girecek şekilde İthalat
Rejimi Kararı eki V Sayılı Listeye yansıtılmasına ilişkin Bakanlar Kurulu
Kararı taslağı hazırlanır. (4)
Bahse konu müzakereler sonucunda tespit edilen tarife kontenjanlarının
dağıtımı Bakanlar Kurulu Kararına istinaden hazırlanan tarife kontenjanının dağıtım
usul ve esaslarına ilişkin tebliğler çerçevesinde yapılır. SEKİZİNCİ
KISIM Yürürlükten
Kaldırılan Mevzuat, Atıflar, Geçici Hükümler, Yürürlük ve Yürütme BİRİNCİ
BÖLÜM Yürürlükten
Kaldırılan Mevzuat ve Atıflar Yürürlükten
kaldırılan mevzuat MADDE
69 – (1) 31/12/2014 tarihli ve 29222 ikinci mükerrer
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan; İthalat Tebliği (İthalat: 2015/1)
yürürlükten kaldırılmıştır. Atıflar MADDE
70 – (1) 31/12/2014 tarihli ve 29222 ikinci mükerrer
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan; İthalat Tebliği’ne (İthalat: 2015/1)
yapılan atıflar bu Tebliğe yapılmış sayılır. İKİNCİ
BÖLÜM Geçici
Hükümler Geçmiş
Döneme İlişkin Başvurular GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin
ikinci kısmı çerçevesinde 31/12/2015 tarihine kadar yapılan başvurular ve
izin belgeleri 2015/1 İthalat Tebliği hükümleri çerçevesinde sonuçlandırılır. Geçiş hükümleri GEÇİCİ MADDE 2 - (1) Bu Tebliğin ikinci kısmı
çerçevesinde, 1/1/2016 tarihinden önce Türkiye’ye sevk edilmek üzere bir
taşıma belgesi düzenlenerek yüklemesi yapılmış olan Ek-1 kapsamındaki
kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın ithal izni için 1/3/2016 tarihine
kadar (1/3/2016 dâhil) http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ adresinde
duyurulan belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe başvurulması halinde başvurular
Genel Müdürlükçe sonuçlandırılır. Bu madde çerçevesinde Genel Müdürlükçe
sonuçlandırılacak başvurular için 5 inci maddenin ikinci fıkrası hükmü
uygulanmaz. (2) Taleplerin değerlendirilmesinde genel
evrak giriş tarihi ve sayısı esas alınır. Süresi içinde yapılmayan başvurular
değerlendirmeye alınmaz. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Yürürlük
ve Yürütme Yürürlük MADDE
71 – (1) Bu Tebliğ 1/1/2016 tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
72 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 31 Aralık 2015 PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı : 29579 (Mükerrer) |