Ekonomi Bakanlığından:
İTHALAT
TEBLİĞİ
(İTHALAT:
2016/1)
BİRİNCİ
KISIM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı,
ithalatın uluslararası anlaşmalar ile kalkınma planları ve yıllık
programlarda öngörülen ilke, hedef ve politikalar çerçevesinde
yürütülmesini sağlamak ve kamu kurum ve kuruluşlarına çeşitli mevzuatla
verilmiş yetkilerin kullanımında ithalat ile ilgili politikaların
uygulanması ile Tebliğ kapsamı eşyanın ithalatına yönelik bazı usul ve
esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ; 3/6/2011 tarihli
ve 637 sayılı Ekonomi Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname’nin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine,
6/6/1990 tarihli ve 3655, 3656 sayılı Kanunlar ile onaylanmaları uygun
bulunan ve 90/733 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon
Tabakasının Korunmasına Dair Viyana Sözleşmesi ve Ozon Tabakasını
İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolüne, 27/9/1994 tarihli ve 4042
sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan ve 94/6214 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair
Montreal Protokolü Londra Değişikliklerine, 7/7/1995 tarihli ve 4118
sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan ve 95/7184 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair
Montreal Protokolü Kopenhag Değişikliklerine, 4/6/2003 tarihli ve 4871
sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan ve 2003/6072 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair
Montreal Protokolü Montreal Değişikliklerine, 10/6/2003 tarihli ve 4880
sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan ve 2003/6077 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair
Montreal Protokolü Pekin Değişikliklerine, 4/4/1997 tarihli ve 4238
sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan ve 29/4/1997 tarihli, 97/9320
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Kimyasal Silahların
Geliştirilmesinin, Üretilmesinin, Stoklanmasının ve Kullanılmasının
Yasaklanması ve Bunların İmhası ile İlgili Sözleşmesine, 20/12/1995
tarihli ve 95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalat Rejimi Kararına ve 31/12/1995 tarihli ve 22510 mükerrer sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat Yönetmeliğine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AB: Avrupa Birliğini,
b) Askıya Alma: Askıya Alma Sistemi
kapsamında sınırsız miktarda tanınan gümrük vergisi muafiyetini,
c) Askıya Alma Sistemi: 64 üncü maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen ürünlere, sınırlı veya sınırsız miktarlarda,
geçici bir dönem için geçerli olmak üzere tanınan gümrük vergisi
muafiyetine ilişkin düzenlemeler bütününü,
ç) Ayrıcalıklı Ticari Anlaşma: Belirli bir
ürünün ticaretini sadece anlaşmaya taraf firmalara münhasır kılan her
türlü anlaşmayı,
d) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
e) ETSG: Avrupa Komisyonu Ekonomik Tarife
Sorunları Grubunu,
f) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
g) G.T.P: Gümrük Tarife Pozisyonunu,
ğ) G.T.İ.P: Gümrük Tarife İstatistik
Pozisyonunu,
h) GTS: Genelleştirilmiş Tercihler Sistemini,
ı) İtiraz: Ekonomik Tarife Sorunları Grubunda
(ETSG) yapılan müzakereler sırasında askıya alınması ya da tarife
kontenjanı açılması istemiyle yapılan başvurulara, AB veya Türkiye’de söz
konusu ürünün üretiminin yapıldığı gerekçesiyle yapılan itirazı,
i) Kısmi Askıya Alma: Askıya Alma Sistemi
kapsamında sınırsız miktarda tanınan gümrük vergisi indirimini,
j) Otonom Tarife Kontenjanı: Askıya Alma
Sistemi kapsamında sınırlı miktarda tanınan ve ulusal mevzuata göre
düzenlenen gümrük vergisi muafiyetini,
k) TAREKS: Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol
Sistemi,
l) TGTC: Türk Gümrük Tarife Cetvelini,
ifade eder.
İKİNCİ
KISIM
Kullanılmış
veya Yenileştirilmiş Olarak İthal Edilebilecek Bazı
Maddelere
İlişkin Usul ve Esaslar
BİRİNCİ
BÖLÜM
Kullanılmış
veya Yenileştirilmiş Olarak İthal
Edilebilecek
Bazı Maddeler
Kullanılmış veya yenileştirilmiş olarak ithal
edilebilecek eşyaların kapsamı
MADDE 4 – (1) Tebliğin bu kısmı;
Ek-1, Ek-2 ve bu listelerde yer almayan eşyanın kullanılmış veya
yenileştirilmiş olanlarına 20/12/1995 tarihli ve 95/7606 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalat Rejimi Kararının 2 nci ve 7 nci maddesi
çerçevesinde verilecek izne ilişkin usul ve esasları kapsar.
İzin belgesi alınmayacak eşya
MADDE 5 – (1) Ek-1’de yer alan
listede G.T.İ.P’leri belirtilen kullanılmış
veya yenileştirilmiş eşyanın;
a) Karşısında birim CIF kıymeti
belirtilmeyenlerin,
b) Karşısında gösterilen birim CIF
kıymetinden daha fazla birim CIF kıymete (diğer yurt dışı giderler kalemi
dahil) haiz olanlarının,
ithalatına,
İthalat Rejimi Kararının 2 nci ve 7 nci maddesi çerçevesinde izin verilmiştir.
(2) Ek-1’de yer alan listede G.T.İ.P’leri belirtilen kullanılmış veya yenileştirilmiş
eşyanın; karşısında gösterilen birim CIF kıymetine (diğer yurt dışı
giderler kalemi dahil) eşit veya daha az birim CIF kıymete haiz
olanlarının ithalatına izin verilmez.
İlgili kurumlardan uygunluk yazısı alınacak
eşya
MADDE 6 – (1) Ek-2’de yer alan liste kapsamı
kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın ithalatında listede belirtilen kurumdan
alınan fiziksel ya da elektronik uygunluk yazısı aranır. Elektronik
olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, uygunluk yazısının bir örneği
gümrük beyannamesine eklenir.
(2)
Ek-1’de yer alan eşya, ek-2’de yer alması ve sivil hava taşıtlarında
kullanılmak kaydıyla ithal edilmesi halinde bu maddenin birinci fıkrası
hükümlerine tabi olup söz konusu ürünler için ayrıca İthalat Rejimi
Kararının 7 nci maddesi kapsamında Genel
Müdürlük izni aranmaz.
İzin belgesi alınacak eşya
MADDE 7 – (1) Aşağıda belirtilen eşyanın ithal
edilebilmesi için Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca “Tek Pencere Sistemi”
çerçevesinde elektronik ortamda verilen numaranın gümrük beyannamesinin
44 no’lu hanesine firma tarafından kaydedilmesi
zorunludur. Aksi takdirde eşyanın ithaline izin verilmez.
a) Ek-1’de
veya Ek-2’de belirtilmeyen kullanılmış veya yenileştirilmiş diğer eşya,
b) Ek-2’de yer
almakla birlikte sivil hava taşıtları veya deniz taşıtlarında
kullanılmaya mahsus olmayan eşya.
(2) Elektronik
olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, izin belgesinin bir örneği gümrük
beyannamesine eklenir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Başvuru,
Denetim ve Diğer Hususlar
İzin belgesi başvuruları
MADDE 8 – (1) Bu Tebliğin 7 nci maddesinde belirtilen kullanılmış veya
yenileştirilmiş eşyanın ithal izni için Genel Müdürlüğe yapılacak
müracaatlarda aranacak belgeler, http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ adresinde ilan
edilir. Genel Müdürlük burada ilan edilen belgelerde değişiklik yapmaya
yetkilidir.
(2) Söz konusu kullanılmış veya
yenileştirilmiş eşyayı ithal etmek isteyen ithalatçılar, Genel Müdürlüğe
aşağıda belirtilen belgelerle birlikte İzin Belgesi başvurusunda
bulunurlar.
a) İthalat Genel Müdürlüğüne hitaben yazılmış
dilekçe,
b) http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ adresinden
ulaşılan elektronik başvuru formu,
c) http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ adresinde
belirtilen diğer ilgili belgeler.
Başvuruların sonuçlandırılması
MADDE 9 – (1) Usulüne uygun olarak
yapılan başvurular, Genel Müdürlükçe değerlendirilerek sonuçlandırılır.
Değerlendirmede eşyanın iç piyasadan tedarik şartları, ekonomik ömrü,
verimliliği gibi etkenler göz önüne alınır.
İzin belgesinin süresi
MADDE 10 – (1) İthalat Rejimi Kararının 2 nci ve 7 nci maddesi
çerçevesinde verilen izin belgesi altı ay geçerlidir. İzin belgesi
fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da
düzenlenebilir.
(2)
İzin belgesi üçüncü kişilere devredilemez.
Beyanların ve ithal eşyanın denetlenmesi
MADDE 11 – (1) Tebliğin bu kısmı
kapsamında yapılan beyan ve sunulan belgelerin gerçeğe uygunluğundan
başvuru sahibi ve/veya yetkili temsilcisi sorumludur.
(2) Bu kısım kapsamında yapılan başvurularda
yer alan belge, bilgi ve beyanların doğruluğuna ilişkin ve ithal eşyası
ile ilgili olarak ithalat işlemi öncesinde veya sonrasında inceleme
yapmaya ya da yaptırmaya Bakanlık yetkilidir.
(3) Belge, bilgi ve/veya beyanların gerçeğe
aykırı olduğu veya izin belgesinin üçüncü kişilere devredildiğinin tespit
edilmesi halinde, tespit edilen tarihten itibaren başvuru sahibi ve/veya
yetkili temsilcisinin 2 yıl süreliğine kullanılmış veya yenileştirilmiş
eşya başvurularına izin verilmez.
Gümrük kıymeti ve diğer hususlar
MADDE 12 – (1) İzin belgesi,
27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununun eşyanın gümrük
kıymetine ve diğer hususlara (G.T.İ.P. tespiti dahil) ilişkin hükümlerinin
uygulanmasını engellemez. Bu Tebliğde belirtilen kıymetler, Gümrük
Kanununun eşyanın gümrük kıymetine ilişkin hükümlerinin uygulanmasına
esas teşkil etmez.
(2) Gümrük beyannamesinin tescili sırasında
gümrüklerce tespit ve kabul edilen kıymet veya miktarın, başvuruda
kayıtlı kıymet veya miktarı, toplam % 5'ten (% 5 dâhil) daha az bir
oranda aşması ithalatın yapılmasını engellemez.
Diğer mevzuat
MADDE 13 – (1) Tebliğin bu kısmı
kapsamında verilen izinler ve uygunluk yazıları, Ürün Güvenliği ve Denetimi
mevzuatı ve diğer mevzuat kapsamında alınması gereken izin ve belgelerin
yerine geçmez ve ilgili mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerin yerine
getirilmesine engel teşkil etmez.
TAREKS
MADDE 14 – (1) Bu Tebliğin 5 inci ve 6
ncı maddelerinde belirtilen (ek-1 ve ek-2
kapsamı) eşyanın ithaliyle ilgili tüm işlemler TAREKS üzerinden yapılır.
(2) Yukarıda belirtilen eşyayı kullanılmış
olarak ithal etmek isteyen firmaların, 29/12/2011 tarihli ve 28157 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi
Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2011/53) çerçevesinde TAREKS’te tanımlanması ve firma adına TAREKS’te işlem yapacak en az bir kullanıcının
yetkilendirilmiş olması gerekir. TAREKS üzerinden CIF birim kıymetlere
ilişkin yapılan beyanlar, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan
CIF birim kıymetlere ilişkin denetim ve kontrollerin yerine geçmez.
(3) Bu eşyanın
ithal edilebileceğine dair Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca “Tek Pencere
Sistemi” çerçevesinde elektronik ortamda verilen numaranın gümrük
beyannamesinin 44 no’lu hanesine firma
tarafından kaydedilmesi zorunludur. Aksi takdirde eşyanın ithaline izin
verilmez.
ÜÇÜNCÜ
KISIM
İthalinde
Belirli Kurumların İzni Aranacak Eşya
BİRİNCİ
BÖLÜM
İthalinde
Belirli Kurumların İzni Aranacak Muhtelif Eşya
İthalinde belirli kurumların izni aranacak
muhtelif eşya
MADDE 15 – (1) Ek-3’te G.T.P.’leri ve tanımları belirtilen eşyanın karşılarında
gösterilen gümrük rejimlerine ilişkin gümrük beyannamelerinin tescilinde,
belirtilen kurumların fiziksel ya da elektronik olarak düzenleyeceği;
belge, uygunluk yazısı, izin, kontrol belgesi, uygunluk belgesi gümrük
idarelerince aranır. Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere,
yazı ve belgelerin bir örneği gümrük beyannamesine eklenir.
(2)
Ek-3’te G.T.P.’leri ve tanımları belirtilen ve
gümrük beyannamelerinin tescilinde Emniyet Genel Müdürlüğünün uygunluk
yazısı aranacağı belirtilen eşyanın, Milli Savunma Bakanlığı veya bu
Bakanlıkça yetki verilen kurum veya kuruluşlar tarafından
gerçekleştirilecek ithalatında Emniyet Genel Müdürlüğünün uygunluk yazısı
aranmaz.
(3) 9305.10.00.00.00 G.T.İ.P.’inde yer alan
revolverler ve tabancalara ait olanlardan yalnızca şarjörler, Milli
Savunma Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı,
Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı
tarafından veya bu kuruluşlar tarafından yetki verilen kurum ve
kuruluşlarca Tebliğin bu bölümü kapsamında, Emniyet Genel Müdürlüğünden
ayrıca izin alınmaksızın ithal edilebilir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Banknot
ve Benzeri Kıymetli Evraka Mahsus Kâğıtların İthali
İthalat işlemleri
MADDE 16 – (1) 4802.55.15.99.11; 4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11; 4802.56.80.99.11 ve 4811.59.00.90.11
G.T.İ.P’li banknot ve benzeri kıymetli evraka
mahsus kağıtların (yalnız banknot kağıtları, devlet iç borçlanma
senetleri ile özelleştirme idaresince çıkarılan menkul kıymetlerin
basımında kullanılan kağıtlar, yalnız hisse senedi, tahvilat ve diğer
sermaye piyasası araçlarının basımında kullanılan kağıtlar ile yalnız çek
kağıtları hariç) Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi,
Hariçte İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi tutulması halinde
gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince, Bakanlığın
uygunluk yazısı aranır. Uygunluk yazısı fiziksel olarak düzenlenebileceği
gibi elektronik olarak da düzenlenebilir. Elektronik olarak düzenlenenler
hariç olmak üzere, uygunluk yazısının bir örneği gümrük beyannamesine
eklenir.
İthalatı Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
tarafından yapılacak eşya
MADDE 17 – (1) 4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11; 4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11; 4802.56.80.99.11 ve
4811.59.00.90.11 G.T.İ.P’li yalnız banknot ve
benzeri kıymetli evraka mahsus kağıtların, devlet iç borçlanma senetleri
ile özelleştirme idaresince çıkarılan menkul kıymetlerin basımında
kullanılan kağıtların ithali sadece Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
tarafından yapılır.
İthalatı bankalar tarafından yapılacak eşya
MADDE 18 – (1) 4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11; 4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11 ve 4802.56.80.99.11
G.T.İ.P’li yalnız çek kağıtlarının ithali
sadece bankalar tarafından yapılır.
Uygunluk yazısına tabi eşya
MADDE
19 – (1) 4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11; 4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11 ve 4802.56.80.99.11
G.T.İ.P’li Sermaye Piyasası Kanunu kapsamına
giren ve payları Borsa’da işlem görmeyen halka açık şirketler için
sermaye piyasası araçlarının basımında kullanılan kağıtlar (06/12/2012
tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu kapsamı dışında kalan ve
halka açık ortaklık statüsü olmayan şirketlerin hisse senetlerinin
basımında kullanılacak filigranlı kağıtlar hariç) ile 4907.00 G.T.P’li yalnız halka arz ve satışı yapılmak üzere yurt
dışında bastırılan sermaye piyasası araçlarının Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi,
Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine
tabi tutulması halinde gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük
idarelerince, Sermaye Piyasası Kurulunun uygunluk yazısı aranır. Uygunluk
yazısı fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da
düzenlenebilir. Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere,
uygunluk yazısının bir örneği gümrük beyannamesine eklenir.
İzin belgesi alınacak eşya
MADDE 20 – (1) 4802.55.15.99.11;
4802.55.25.99.11; 4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11; 4802.56.80.99.11 ve
4811.59.00.90.11 G.T.İ.P’li diğer kâğıtların
ithali için, ek-4’te yer alan müracaat formu ve aranacak diğer belgeler
ile birlikte Genel Müdürlüğe başvurulur. Ancak, Sermaye Piyasası Kanunu
kapsamı dışında kalan ve halka açık ortaklık statüsü olmayan şirketlerin
hisse senetlerinin basımında kullanılacak söz konusu G.T.İ.P’li filigranlı kağıt ithali için bu maddede
belirtilen belgelere ek olarak Gümrük ve Ticaret Bakanlığından alınacak
uygunluk yazısı ile birlikte Genel Müdürlüğe başvurulur. Uygunluk yazısı fiziksel
olarak düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da düzenlenebilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Gübre
İthalatı
Uygunluk yazısı alınacak eşya
MADDE 21 – (1) Ek-5/A’da G.T.P.’leri ve
tanımları belirtilen eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde
İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat
Rejimine tabi tutulması halinde gümrük beyannamelerinin tescilinde,
gümrük idarelerince Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının uygunluk
yazısı aranır. Bu yazının bir örneği gümrük beyannamesine eklenir.
İthalat işlemleri
MADDE 22 – (1) Ek-5/B’de
G.T.P ve tanımları belirtilen ve Avrupa Birliğinde serbest dolaşımda
bulunmayan eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi,
Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi
tutulması halinde gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının uygunluk yazısı aranır. Uygunluk
yazısı fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da düzenlenebilir.
Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, uygunluk yazısının bir
örneği gümrük beyannamesine eklenir.
(2) Avrupa Birliğinde serbest dolaşım statüsü
kazanmış eşyanın gümrük işlemlerinin kısmen ya da tamamen gerçekleşmesini
müteakip; söz konusu maddeye ait EC Fertilizer
kriterleri esas alınarak düzenlenen analiz raporu, ithalatçı tarafından
on beş iş günü içinde Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü veya bağlı
bulunduğu İl Müdürlüğüne verilir.
Uygunluk yazısı alınmayacak eşya
MADDE 23 – (1) 2834.21 G.T.P’li potasyum nitrat, 2834.29.80.11.00 G.T.İ.P.’li ağırlıkça %16 veya daha az azot içeren,
2834.29.80.12.00 G.T.İ.P’li tablet, pastil ve
diğer benzeri şekillerde olanlar ile ambalajlı brüt ağırlığı en fazla on
kg olanlar, 2834.29.80.19.00 G.T.İ.P’li
diğerleri, 3824.90.92.00.39 G.T.İ.P’li
diğerleri, 3824.90.93.00.19 G.T.İ.P’li
diğerleri ve 3824.90.96.90.68 G.T.İ.P’li
diğerleri adlı maddelerin, gübre olarak kullanılmayacak olması halinde,
bu ürünlerin ithali sırasında uygunluk yazısı ibrazı zorunlu değildir.
Uygunluk yazısının iadesi
MADDE 24 – (1) Serbest Dolaşıma Giriş
Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve
Geçici İthalat Rejimi kapsamında ithalatın kısmen ya da tamamen
gerçekleşmesini müteakip on beş iş günü içinde gümrük beyannamesinin
ilgili gümrük idaresince onaylanmış bir sureti ve her halükarda uygunluk
yazısının geçerlilik süresinin bitimini müteakip on beş iş günü içinde fiziksel olarak düzenlenen uygunluk yazısının
aslı,
ithalatı gerçekleştiren firmalarca Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına
verilir.
Gübre harici eşyanın ithalatı
MADDE 25 – (1) Tebliğin bu bölümü
kapsamında yer alan eşyadan gübre olarak kullanılmayacak olanlar için
(Madde 23 kapsamı G.T.İ.P’ler altında yer alan
maddeler hariç), bu kısımda belirtilen uygunluk yazısı yerine geçerli
olmak üzere, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca düzenlenecek fiziksel ya da elektronik belgeye istinaden işlem yapılır.
İthalatçının yükümlülüğü
MADDE 26 – YÜRÜRLÜKTEN
KALDIRILMIŞTIR
Diğer mevzuat
MADDE 27 – (1) Tebliğin bu bölümüne
aykırı hareket edenler ve yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunanlar
hakkında, 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele
Kanununun ilgili hükümleri ve diğer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
DÖRDÜNCÜ
KISIM
Uluslararası
Anlaşmalar Uyarınca İthalatı Özel
Koşullara
Tabi Eşya
BİRİNCİ
BÖLÜM
Yurt
İçinde Düzenlenen Uluslararası Fuarlarda
Sergilenecek
Eşya
Yurt içinde düzenlenen uluslararası fuarlar
MADDE 28 – (1) Ülkemizde düzenlenen
uluslararası fuar veya sergilere yabancı ülke veya firmalar sadece teşhir
amacıyla katılabilirler. Perakende satış yapamazlar.
(2) Fuar bitiminden sonra, yabancı ülke veya
firmaların teşhir ettikleri malların gümrük mevzuatı çerçevesinde kati
ithali yapılabilir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Çift
Kullanımlı Malzeme ve Teknolojilerin İthalatı
İthalat işlemleri
MADDE 29 – (1) Kitle imha silahlarının
geliştirilmesinde kullanılabilecek malzeme ve teknolojinin ihracatının
kontrolü kapsamında, çift kullanımlı malzeme ve teknolojilerin diğer
ülkeler tarafından Türkiye'ye ihracatı için ihracatçı ülke/ihracatçı
tarafından ithalatçıdan talep edilen nihai kullanım sertifikalarının
Genel Müdürlükçe kayda alınması zorunludur.
(2) İthalatçılar, birinci fıkrada belirtilen
sertifikanın kayda alınmasını teminen, Ek-6’da
bir örneği yer alan başvuru dilekçesiyle, beyan sahibine ait imza
sirkülerinin bir örneği ve beyan sahibi ithalatçıdan farklı ise ayrıca
vekâletname örneği ile müracaat ederler.
(3) Genel Müdürlükçe, kayda alınan nihai
kullanım sertifikalarının birer örneği muhafaza edilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Ozon
Tabakasını İncelten Maddelerin İthalatı
İthalata ilişkin usul ve esaslar
MADDE 30 – (1) Tebliğin bu bölümü ile
Ek-7, Ek-8/A ve Ek-8/B’de G.T.İ.P.’leri ve tanımları belirtilen eşyanın Serbest Dolaşıma
Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi, Geçici
İthalat Rejimi ve Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimine ilişkin usul ve
esasları düzenlenmektedir.
(2) Bu kapsamda belirlenen kotaların
dağıtımına ilişkin usul ve esaslar, 14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Kota ve Tarife
Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara dayanılarak 33 üncü maddede
belirlenmiştir.
İthalat işlemleri
MADDE 31 – (1) Ek-7’de GTİP’leri ile tanımları belirtilen eşyanın ithalatı
yasaktır.
(2) Ancak, Ek-7’de GTİP’leri
ile tanımları belirtilen eşyadan aşağıdaki tabloda yer alanların, Ek-8/D’de belirtilen Laboratuvar
Amaçlı Kullanım Alanları ve Zorunlu Kullanım Amaçları ile Servis Amacı
için gerek duyulan, Ek-8/C ve Ek-8/Ç’de yer alan
ülkelerden yapılacak ithalatı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının iznine
tabidir. Söz konusu maddelerden 2903.71.00.00.00 G.T.İ.P.'li klorodiflorometan isimli
eşyanın servis amaçlı yapılacak ithalatı Genel Müdürlüğün iznine tabidir.
Bakanlıkça 2016 yılı için verilecek toplam izin miktarı 400 tonu geçemez.
Bu miktarın dağıtımı Genel Müdürlükçe tespit edilen usul ve esaslar
çerçevesinde yapılır.
G.T.İ.P.
|
EŞYANIN
TANIMI
|
2903.71.00.00.00
|
Klorodiflorometan
|
2903.76.10.00.00
|
Bromoklorodiflorometan
|
2903.76.20.00.00
|
Bromotriflorometan
|
2903.76.90.00.00
|
Dibromotetrafloroetanlar
|
2903.77.60.00.00
|
Trikloroflorometan, Diklorodiflorometan, Triklorotrifloroetanlar
Diklorotetrafloroetanlar ve Kloropentafloroetan
|
2903.77.90.00.00
|
Diğerleri
|
2903.14.00.00.00
|
Karbon tetraklorür
|
2903.19.00.00.19
|
Diğerleri (yalnız 1,1,1-Trikloroetan (metilkloroform))
|
2903.79.30.00.59
|
Diğerleri
|
(3) Ek-7’de GTİP’leri
ile tanımları belirtilen eşyadan aşağıdaki tabloda yer alanların zirai
karantina, taşıma öncesi kullanım ve laboratuvar
amaçlı ithalatı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının iznine tabidir.
G.T.İ.P.
|
EŞYANIN
TANIMI
|
2903.39.11.00.00
|
Bromometan
(metil bromür)
|
3808.91.90.00.11
3808.92.20.00.11
3808.92.90.00.11
3808.93.27.00.11
3808.93.30.00.11
3808.93.90.00.11
3808.94.90.00.11
3808.99.10.00.11
3808.99.90.00.11
|
Bromoklormetan ya da bromometan (Metil
bromür) içerenler
|
İthali yasak eşya
MADDE 32 – (1) Ek-7’de belirtilen
eşyadan herhangi birini içeren, Ek-8/A’da GTİP
ve tanımları belirtilen eşya ile söz konusu tabloda belirtilen eşyadan
herhangi biri ile çalışan, Ek-8/B’de GTİP ve
isimleri belirtilen eşyanın ithalatı yasaktır.
Kotaların dağıtım esasları
MADDE 33 – (1) Bu Tebliğin 31 inci
maddesinde belirtilen ve ithalatı Genel Müdürlüğün iznine tabi olan eşya
ile ilgili ithal taleplerinin değerlendirmeye alınabilmesi için,
firmaların bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yirmi beş gün
içerisinde Ek-8/E’de yer alan müracaat formu ve
aranacak diğer belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe başvurmaları
gerekmektedir. Taleplerin değerlendirilmesinde genel evrak giriş tarihi
esas alınır.
(2) Talep edilen miktarın toplam kota
miktarından daha düşük olması durumunda, talepler aynen karşılanır. Ancak
talep edilen miktarın toplam miktardan daha fazla olması durumunda
dağıtım, geçerli başvuru sayısı, toplam talep miktarı ve ithalat
performansları dikkate alınarak gerçekleştirilir.
(3) Başvuru süresi sonrasında olabilecek
ithal talepleri, ancak ilgili eşya için talep edilen miktarın tespit
edilen miktardan daha düşük olması halinde, artan miktar için
değerlendirmeye alınır. Bu kapsamdaki dağıtım, firma talepleri dikkate
alınarak başvuru sırasına göre yapılır.
(4) Başvuruda bulunacakların Çevre ve
Şehircilik Bakanlığına servis amaçlı kayıt olmaları zorunludur.
İthal lisansı
MADDE 34 – (1) Tebliğin 31 inci
maddesi kapsamında verilecek ithal izinleri için Bakanlıkça ithal lisansı
düzenlenir. İthal lisansı fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi
elektronik olarak da düzenlenebilir. Gümrük beyannamelerinin tescilinde
gümrük idarelerince söz konusu ithal lisansı aranır.
(2) Düzenlenen ithal lisansları Çevre ve
Şehircilik Bakanlığından temin edilen servis amaçlı kontrol belgesi ile
birlikte işlerlik kazanır.
(3) Tebliğin bu bölümü çerçevesinde yapılacak
ithalat için Genel Müdürlükçe düzenlenen ithal lisansları, 31/12/2016
tarihine kadar geçerli olup bu süre uzatılmaz.
(4) İthal lisansları üçüncü kişilere
devredilemez.
(5) İthal lisansının geçerlilik süresi
içerisinde ilgili firmaların talep etmesi halinde, ithal lisansı üzerinde
Bakanlıkça uygun görülebilecek değişiklikler yapılabilir. Ancak miktarın
artırılmasına ve lisans süresinin uzatılmasına yönelik talepler
değerlendirmeye alınmaz.
(6) Elektronik olarak düzenlenenler hariç
olmak üzere, ithal lisansının geçerlilik süresinin bitmesini müteakip on
gün içerisinde söz konusu lisansın firmaya verilen nüshasının aslı
Bakanlığa iade edilir. İthalattan vazgeçilmesi durumunda, ithal
lisansının aslının Bakanlığa iade edilmesi gerekmektedir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Kimyasal
Silahlar Sözleşmesi Ekinde Yer Alan Kimyasal
Maddelerin
İthali
İthalat işlemleri
MADDE 35 – (1) Tebliğin bu bölümü ile
Ek-9, Ek-10 ve Ek-11’de yer alan listeler kapsamı kimyasal maddelerin
ithalatı aşağıda belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde düzenlenmiştir.
(2) Ek-9’da yer alan listede kayıtlı eşyanın
ithalatı yasaktır. Ancak söz konusu listede yer alan eşyanın araştırma,
tıbbi, farmasötik veya koruyucu amaçlarla,
Ek-12/A’da belirtilen bu Sözleşmeye taraf
ülkelerden yapılacak ithalatı izne tabidir. Buna ilişkin başvurular,
ilgili kuruluşlardan alınacak söz konusu amaçları tevsik eden belgelerle
birlikte Genel Müdürlüğe yapılır. İthaline izin verilen eşyanın tekrar
üçüncü bir ülkeye ihracatı yapılamaz.
(3) Ek-10’da yer alan listede kayıtlı eşyanın
Ek-12/A’da yer almayan ülkelerden ithalatı
yasaktır.
(4) Ek-10’da yer alan liste kapsamı eşyanın
Ek-12/A’da belirtilen ülkelerden yapılacak
ithalatı ile Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşyanın ithalatı Genel
Müdürlüğün iznine tabidir.
İzin belgesi alınacak eşya
MADDE 36 – (1) Ek-9, Ek-10 ve Ek-11’de
yer alan eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Gümrük Antrepo Rejimi,
Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında
İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine ilişkin gümrük beyannamelerinin
tescilinde, gümrük idarelerince izin belgesi aranır. İzin belgesi
fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da
düzenlenebilir.
(2) İzin belgesine ilişkin başvurular Ek-12/B’de yer alan müracaat formu ve aranacak diğer
belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe yapılır.
İzin belgesine ilişkin işlemler
MADDE 37 – (1) Bakanlıkça verilen izin
belgelerinin birer örneği ilgili kuruluşlara gönderilir.
(2) Elektronik olarak düzenlenenler hariç
olmak üzere, izin belgesinin aslı ithalatın tamamının gerçekleşmesini
müteakip on beş iş günü içinde izin belgesi kapsamında gerçekleştirilen
ithalata ait bilgiler ilgili gümrük idaresince işlenmiş ve onaylanmış
olarak veya geçerlilik süresi içinde ithalatın gerçekleşmemesi durumunda,
geçerlilik süresinin bitimini müteakip on beş iş günü içinde firmalarca
Bakanlığa intikal ettirilir.
(3) Bu madde hükümlerine aykırı hareket
edilmesi durumunda, müteakip izin belgesi talepleri, yükümlülüklerin tam
olarak yerine getirilmesinden sonra değerlendirmeye alınabilecektir.
Devir işlemleri
MADDE 38 – (1) İthal edilen Ek-9 ve
Ek-10’da yer alan liste kapsamı eşyanın yurt içinde üçüncü şahıslara
devri Bakanlığın iznine tabidir.
(2) İthal edilen Ek-11’de yer alan liste
kapsamı eşyanın yurt içinde üçüncü şahıslara devri serbestçe yapılabilir.
İzin belgelerinin geçerliliği ve değişiklik
koşulları
MADDE 39 – (1) İzin belgeleri takvim
yılı içinde geçerlidir. Ek-10 ve Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşya
için düzenlenen izin belgelerine ilişkin süre uzatım talepleri Genel
Müdürlükçe sonuçlandırılır.
(2) Ek-9’daki listede yer alan eşya için
düzenlenen izin belgelerinin süresi üç aydır ve bu süre uzatılamaz. Bu
belgedeki her türlü değişiklik, yeni belge alınmasını gerektirir.
(3) Ek-10 ve Ek-11’de yer alan liste kapsamı
eşya için düzenlenen izin belgelerinde ilgilinin talebi halinde uygun
görülen değişiklikler Bakanlıkça belge üzerinde yapılabilir. Ancak firma
değişikliği talebi kabul edilmez.
BEŞİNCİ
KISIM
İthalatı
Belli Kurumlarca Yapılabilecek Bazı Eşya
BİRİNCİ
BÖLÜM
Harp
Silahları ile Bunların Aksam ve Parçalarının İthali
İthalat işlemleri
MADDE 40 ‒ (1) Ek-13’te G.T.İ.P.’leri ve tanımları belirtilen eşya, Milli Savunma
Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Milli
İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından
veya bu kuruluşlarca yetki verilen kurum ve kuruluşlarca ithal
edilebilir.
(2) Milli Savunma Bakanlığından izin alan
firmalar da Ek-13’te belirtilen eşyayı ithal edebilir.
ALTINCI
KISIM
Bazı
Tekstil ve Konfeksiyon Ürünlerinin Denetimi
BİRİNCİ
BÖLÜM
Bazı
Tekstil ve Konfeksiyon Ürünlerinin Denetimi
Usul ve esaslar
MADDE 41 ‒ (1) Tebliğin bu kısmı ile
Ek-14’deki listede yer alan ithal eşyanın karşılarında gösterilen
mevzuatta bulunan azorenklendiriciler ve azoboyarlar ile etiket ve isimlendirilmelerine
ilişkin şartlara uygun olup olmadığının riske dayalı denetim sistemi
(RDDS) yoluyla denetlenmesi, toplatılması, düzeltilmesi ve imhasına
ilişkin usul ve esasları düzenlemektedir.
Risk değerlendirmesi
MADDE 42 ‒ (1) Tebliğin bu kısmı kapsamında
risk, Ek-14’deki listede gösterilen ithal eşyanın, karşılarında
gösterilen mevzuatta yer alan şartlara uygun olmama olasılığıdır.
(2) Ek-14’deki listede G.T.İ.P.’leri ile fasıl numaraları yer alan eşya Genel
Müdürlükçe risk değerlendirmesine tabi tutulur. Bu ürünlere ilişkin risk
değerlendirmesi, ihracatçı, ithalatçı, ithal eşya, ithalat koşulları,
dağıtım kanalları ve gerekli görülebilecek diğer hususlara ilişkin
ulaşılabilen bilgiler üzerinden yapılır.
Numune alınması
MADDE 43 ‒ (1) Risk değerlendirmesi
sonucunda gerekli görülmesi halinde, eşyanın gümrük gözetimi sona
erdirilmeden önce, Bakanlıkça eşyadan numune aldırılabilir.
(2) Numune alınmasından ithalatçı veya
temsilcisi sorumludur.
(3) Alınan numuneler, uluslararası
akreditasyona sahip laboratuvarlarda test
ettirilir.
Gümrük gözetiminin sona erdirilmesi
MADDE 44 ‒ (1) Gümrük yükümlülüğü sona
eren eşyanın gümrük gözetiminin sona erdirilebilmesi için onay belgesinin
elektronik ortamdaki kaydı aranır.
(2) Gümrük gözetimi sona erdirilmeden önceki
üç günlük süre, Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca gümrük yükümlülüğünün sona
erdiğinin Genel Müdürlüğe elektronik olarak bildirilmesiyle başlar.
(3) Bu kapsamdaki eşyanın gümrük gözetiminin
sona erdirilmesine ilişkin iş ve işlemler ilgili gümrük mevzuatı hükümlerine
tabi olup, onay belgesi düzenlenmeyen veya aksine bildirimde bulunulan
eşyanın gümrük gözetimi sona erdirilmez.
Onay belgesi
MADDE 45 ‒ (1) Onay belgesinin
elektronik kaydı, http://www.ebirlik.org adresinden gümrük beyannamesi
tescil numarası ile sorgulanabilir.
(2) Genel Müdürlük, onay belgesinin
düzenlenmesi aşamasında gerekli görmesi halinde ek bilgi ve belge talep
edebilir.
(3) İthalatçının onay belgesi sürecindeki
yükümlülüklerini yerine getirmemesi durumunda, onay belgesi kapsamındaki
ithalat işlemleri için, yükümlülüklerini yerine getirene kadar onay
belgesi düzenlenmez.
Doğrudan ve dolaylı temsil edilen eşya
MADDE 46 ‒ (1) Numune alınarak test
edilen eşya ile aynı fiziksel özelliklere sahip eşya doğrudan temsil
edilen eşya kabul edilir.
(2) Numune alınarak test edilen eşya ile
benzer özellikteki eşya dolaylı temsil edilen eşya kabul edilir.
Ön tespit ve duyuru
MADDE 47 ‒ (1) Yapılan testler
sonucunda ilgili mevzuatta bulunan şartlara uygun olmadığı anlaşılan
numunenin doğrudan ve dolaylı temsil ettiği tespit edilen eşyaya ilişkin
bilgiler http://www.ebirlik.org adresinden duyurulur.
Duyuru konusu eşyaya ilişkin bildirim
MADDE 48 ‒ (1) İthalatçı ve/veya
eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişiler 47 nci madde kapsamında duyurusu yapılan eşyaya ilişkin
Ek-15’in “Açıklamalar” bölümünde yer alan bildirim formunu eksiksiz bir
şekilde doldurarak Ek-15’in “Açıklamalar” bölümünde yer alan adrese
iletirler. Gerekli görülmesi halinde bildirimlere konu eşyaya ilişkin ek
bilgi ve belge istenebilir.
(2) Bildirimi yapanlar bildirim formunun I.
bölümü ile bildirimin satın alınan eşyaya ilişkin olması halinde II.
bölümünü, satışı yapılan eşyaya ilişkin olması halinde III. bölümünü,
satış yaptıkları ya da duyuru konusu eşyayı satın aldıkları piyasaya arz
zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişilere en geç bildirimi
gönderdikleri tarih itibariyle noter kanalıyla veya elden iletirler. Bu
işleme ilişkin noter belgeleri veya taraflarca düzenlenecek elden teslim
tutanağı bildirimi yapan tarafından bildirimle birlikte ibraz edilir.
(3) Duyurusu yapılan eşyanın bildirimi
ithalatçılar tarafından en geç duyuru tarihinden itibaren on gün
içerisinde, ithalatçı dışında eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan
gerçek veya tüzel kişiler tarafından en geç kendilerine satış yapan
satıcının ya da kendilerinin alış yaptığı alıcının yaptığı bildirimin I.
bölümü ile II. veya III. bölümlerinin kendilerine ulaşmasını takip eden
on gün içerisinde yapılır.
Nihai bildirim ve internette ilan
MADDE 49 – (1) Duyuru tarihinden
itibaren altmış gün içerisinde, ithalatçı veya eşyayı piyasaya arz
zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişilerce bildirimi yapılmayan veya
yapılan bildirimler sonucunda teste tabi tutulacak, toplatılacak,
düzeltilecek, imha edilecek veya bu işlemlere tabi tutulmak üzere ilan
yoluyla geri çağrılacak doğrudan veya dolaylı temsil edilen eşyanın
yerleri ve miktarları Bakanlıkça ilgililere nihai olarak bildirilir.
(2) Nihai bildirim tarihinden itibaren on gün
içerisinde yerleri tespit edilen veya edilemeyen teste tabi tutulacak,
toplatılacak, düzeltilecek, imha edilecek eşyaya ilişkin işlemlerin
yapılmaması halinde ilgili eşya ve firmaya ilişkin bilgiler 47 nci maddede yer alan internet adresinde ilan edilir.
Doğrudan temsil edilen eşyanın toplatılması,
düzeltilmesi ve imhası
MADDE 50 ‒ (1) Eşyanın toplatılması,
mühürlü kaplarda saklanması anlamına gelir.
(2) Eşyanın düzeltilmesi, toplatılan eşyanın
ilgili mevzuata uygun olmayan özelliklerinin giderilmesi ve mevzuata
uygun olmayan kısımların bertaraf edilmesi anlamına gelir.
(3) Eşyanın imha edilmesi, toplatılan eşyanın
uluslararası akreditasyona sahip imha merkezlerine imha edilmek üzere
teslim edilmesi veya gümrük mevzuatı çerçevesinde imha edilmesi anlamına
gelir.
(4) 49 uncu maddeye göre yerleri ve
miktarları belirlenen doğrudan temsil edilen eşya nihai bildirim
tarihinden itibaren 49 uncu maddede belirtilen süreler içerisinde
ithalatçı ve/veya eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya
tüzel kişilerce düzeltilir veya imha edilir.
(5) Toplatılan eşya gümrük mevzuatı
çerçevesinde ve yükümlü talebi doğrultusunda mahrecine iade edilebilir.
Usulüne uygun olarak mahrecine iade edilmiş eşya da imha edilmiş sayılır.
(6) Bu maddede belirtilen işlemlerin tamamı
uluslararası gözetim şirketi gözetiminde gerçekleştirilir. Uluslararası
gözetim şirketince hazırlanacak raporların Genel Müdürlükçe uygun
görülmesi halinde bu işlemler yerine getirilmiş sayılır.
Dolaylı temsil edilen eşyanın testi
MADDE 51 ‒ (1) 47 nci
maddeye göre duyurusu yapılan dolaylı temsil edilen eşyaya ait numuneler
uluslararası akreditasyona sahip laboratuvarlarda
teste tabi tutulur. Testler sonucunda eşyanın ilgili mevzuatta bulunan
şartlara uygun olmadığının tespit edilmesi durumunda 50 nci madde hükümleri uygulanır. Dolaylı temsil edilen
eşyanın ithalatçısı veya eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek
veya tüzel kişilerce nihai duyuru tarihinden itibaren 49 uncu maddede
belirtilen süreler içerisinde teste tabi tutulmaması halinde bu ürünler
doğrudan temsil edilen eşya kabul edilerek 50 nci
madde hükümleri uygulanır.
İlan
MADDE 52 ‒ (1) 50 ve 51 inci maddeler
çerçevesinde toplatılamadığı için imha edilemeyen veya düzeltilemeyen
eşya, nihai duyuru tarihinden itibaren 49 uncu maddede belirtilen süreler
içerisinde en son satışı yapan gerçek veya tüzel kişilerce ilan yoluyla
geri çağrılır. Bu ilanlar, ülke genelinde dağıtımı yapılan ve Basın İlan
Kurumu verilerine göre bir önceki ayın en yüksek tirajlı on gazetesinden
üçünde ve ülke genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında, her birine
en az iki gün süreyle ve Genel Müdürlükçe belirlenen şekle ve içeriğe
uygun olarak yapılmak zorundadır. İlan yükümlülüğü tamamlanan eşya için
imha yükümlülüğü yerine getirilmiş sayılır. İlan yoluyla geri çağrılan
doğrudan temsil edilen eşya için 50 nci madde
hükümleri, dolaylı temsil edilen eşya için 51 inci madde hükümleri
uygulanır.
Sorumluluk
MADDE 53 ‒ (1) Tebliğin bu kısmında
bulunan hükümlere göre eşyanın test edilmesi, toplatılması, düzeltilmesi,
imhası ve ilanına ilişkin tüm işlemlerin yapılmasından ve bunlardan
doğacak tüm masraflardan eşyayı Türkiye’ye ithal eden ithalatçı ve
piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişiler müteselsilen sorumludur.
(2) Birinci fıkrada belirtilen
yükümlülüklerini yerine getirmeyen firmaların Tebliğin bu kısmı ile
31/12/2009 tarihli ve 27449 ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:
2010/1) kapsamındaki işlemleri yükümlülüklerini yerine getirene kadar
sonlandırılmaz.
İhtisas kuruluşları
MADDE 54 ‒ (1) Tebliğin bu kısmında
bulunan hükümlere göre numune alınması, testler, toplatma ve imha
işlemleri, Genel Müdürlüğün belirleyeceği usul ve esaslar çerçevesinde
ilgilisi ve İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri Genel
Sekreterliği (İTKİB) tarafından uluslararası akreditasyona sahip laboratuvarlara ve uluslararası gözetim şirketlerine
yaptırılır.
Risk değerlendirme kurulu
MADDE 55 ‒ (1) Tebliğin bu kısmı ile
belirlenen iş ve işlemler konusunda Genel Müdürlüğe tavsiye ve önerilerde
bulunmak üzere; Genel Müdürlük, İTKİB ve gerekli olması halinde ilgili
kurumların temsilcilerinin katılımıyla Risk Değerlendirme Kurulu (RDK)
oluşturulur. RDK’nin oluşturulması, görevleri
ile çalışma usul ve esasları Genel Müdürlükçe belirlenir.
Yetki
MADDE 56 ‒ (1) Tebliğin bu kısmında
yer alan hususlarda uygulamaya yönelik önlemleri almaya ve düzenlemeleri
yapmaya Genel Müdürlük yetkilidir.
YEDİNCİ
KISIM
Gümrük
Birliğinden Kaynaklanan Hükümler
BİRİNCİ
BÖLÜM
Genelleştirilmiş
Tercihler Sistemi
Genelleştirilmiş tercihler sistemi
MADDE 57 – (1) Tebliğin bu bölümü ile
İthalat Rejimi Kararında Genelleştirilmiş Tercihler Sistemine (GTS)
ilişkin tarife tavizlerinden yararlanan eşya ile ülkelerin belirlenmesine
esas teşkil eden hususlar düzenlenmektedir.
(2) Türkiye ile Avrupa Birliği (AB) arasında
ihdas edilen Gümrük Birliği (GB) çerçevesinde, GTS kapsamında En Az
Gelişmiş Ülkeler (E.A.G.Ü.), Özel Teşvik Düzenlemeleri Ülkeleri
(Ö.T.D.Ü.) ile Gelişme Yolundaki Ülkelere (G.Y.Ü.) ülkemiz tarafından
tanınan tek taraflı gümrük vergisi tavizleri 20/12/1995 tarihli ve
95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalat
Rejimi Kararı ile belirlenmiştir.
Temel ilkeler
MADDE 58 – (1) GTS, ülkemizin başta
Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) olmak üzere uluslararası yükümlülüklerine
uygun olarak, İthalat Rejimi Kararı eki II sayılı [93 üncü fasıl ve
Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu (AKÇT) ürünleri hariç] ve III sayılı
listelerde yer alan eşya için tatbik edilmekte olup;
a) Gümrük vergisi tavizlerinin tek taraflı
olması,
b) Tavizlerin verilişlerinin bağlayıcı
olmaması,
c) Tercihlerin kısmen veya tümüyle
kaldırılabilmesi,
ç) Tek taraflı veya uluslararası müzakereler
sonucunda yapılacak en çok kayrılan ülke esasına dayalı tarife
indirimlerini engelleyici olmaması,
temel ilkelerine dayanmaktadır.
(2) GTS kapsamında tanınan tavizli tarifeler,
İthalat Rejimi Kararı ekinde yer alan II ve III sayılı listelerde “GTS
Ülkeleri” sütununa derç edilerek yürürlüğe konulmuştur. GTS’den yararlanacak G.Y.Ü., Ö.T.D.Ü. ve E.A.G.Ü.’ler sırasıyla İthalat Rejimi Kararı Ek: 3A, Ek: 3B ve
Ek: 3C sayılı listelerde yer almaktadır. GTS kapsamında tercihli
tarifeler, bu listelerde belirtilen ülkeler menşeli eşyanın ithalatında
uygulanır.
(3) E.A.G.Ü. için İthalat Rejimi Kararı Eki
II (93 üncü fasıl ile AKÇT ürünleri hariç) ve III sayılı listelerde yer
alan eşyanın gümrük vergisi oranı askıya alınmıştır. İthalat Rejimi
Kararı Ek:5'te yer alan ürünlerin gümrük vergileri ise Ö.T.D.Ü. için
askıya alınmıştır. G.Y.Ü. için İthalat Rejimi Kararı Ek:4'te yer alan
ürünlerin gümrük vergileri ürünlerin hassasiyet derecelerine göre askıya
alınmış veya indirimli gümrük tarifeleri uygulanmıştır.
Tercihli tarife kapsamı eşya ve indirim
oranları
MADDE 59 – (1) Taviz tanınan eşyalar
hassaslık derecesine göre, İthalat Rejimi Kararı Ek- 4’te yer alan
listede hassas ve hassas olmayan olarak iki gruba ayrılır. Eşyanın ait
olduğu hassaslık grubu değiştirilebilir.
(2) Hassas ürünlerde, maktu gümrük vergileri
% 30 oranında azaltılmış, nispi gümrük vergileri ise İthalat Rejimi
Kararı eki II ve III sayılı listelerde Diğer Ülkeler (D.Ü.) sütununda
belirtilen gümrük vergisi hadleri üzerinden 3,5 puan indirilmiştir. Ancak
50 ila 63 üncü fasıllar (bu fasıllar dahil) arasında yer alan hassas
ürünlerde, İthalat Rejimi Kararı eki II sayılı listede D.Ü. sütununda
belirtilen gümrük vergisi hadleri üzerinden % 20 oranında indirim
yapılmıştır. GTS kapsamında tanınan tercihli tarifenin nihai oranı 1 inci
ondalık sayıya yuvarlanmıştır.
(3) AB’nin yürürlükteki mevzuat hükümleri
dikkate alınarak, bazı eşya için bir üst fıkrada belirtilen tavizlerden
daha düşük olan gümrük tarifeleri uygulanmıştır.
(4) Tercihli tarife uygulaması sonucunda
nispi vergi oranlarının % 1 veya daha az olması, maktu vergilerin 2 EURO
(€) veya daha az olması durumunda, G.Y.Ü. için gümrük vergileri askıya
alınmıştır.
Hariç sektörler
MADDE 60 – (1) GTS kapsamı sektörler
İthalat Rejimi Kararının Ek- 4’ünde yer almaktadır. GTS’den
sağlanan tercihli tarifeler, İthalat Rejimi Kararı Ek- 3A’da yer alan
listede belirtilen ilgili ülkeler itibariyle hariç tutulan sektörler için
uygulanmaz.
Tavizlerin askıya alınması
MADDE 61 – (1) GTS kapsamında sağlanan
tavizler;
a) Temel insan ve işçi hakları ile çevreye
ilişkin uluslararası sözleşmelerde belirlenen prensiplerin ciddi ve
sistematik bir şekilde ihlal edilmesi,
b) Türkiye sanayisi üzerinde olumsuz etki
yapan haksız ticari uygulamalar,
c) Menşe kurallarının sistematik bir biçimde
ihlal edilmesi,
ç) DTÖ tarafından haksız ticari uygulamaların
tespit edilmesi,
d) GB’nin etkin
işleyişine zarar verecek şekilde trafik sapmasına neden olması,
e) Uluslararası Çalışma Örgütü
Konvansiyonlarında belirtilen kölelik ya da angaryanın herhangi bir
türünün uygulanması,
f) Uyuşturucu ticaretine ilişkin gümrük
kontrollerinin yetersiz olması,
g) Mahkumlara yaptırılan ürünlerin ihraç
edilmesi,
ğ) Dünya Bankası tarafından bir ülkenin
yüksek gelir grubunda sınıflandırılması,
halinde ilgili ülkeler menşeli eşya için
belirli veya belirsiz süreyle geçici veya daimi olarak askıya alınabilir.
Tavizlerin kaldırılması ve yeniden
düzenlenmesi
MADDE 62 – (1) GTS kapsamında tavizden
faydalanan ülke menşeli bir eşyanın ithali benzer ya da doğrudan rakip
bir eşyanın yerli üreticisi için ciddi zorluk ya da ciddi zorluk tehdidi
yaratır ise ilgili ülke menşeli bu eşya için İthalat Rejimi Kararının eki
II ve III sayılı listelerde D.Ü. sütununda belirtilen gümrük vergisi
oranı yeniden yürürlüğe konulabilir.
(2) GTS kapsamında bir eşyanın ithali ülke
pazarında ciddi bir bozulma ya da ciddi bozulma tehdidi yaratır ise bu
eşya için ülke ayrımı gözetmeksizin İthalat Rejimi Kararı eki II ve III
sayılı listelerde D.Ü. sütununda belirtilen gümrük vergisi oranı yeniden
yürürlüğe konulabilir.
(3) Genel Müdürlük, ciddi zorluk veya zorluk
tehdidine ilişkin başvuru üzerine ya da resen inceleme kararı alabilir.
(4) Ciddi zorluk ya da zorluk tehdidine
ilişkin inceleme sırasında yerli üretimin; pazar payı, üretim, üretim
kapasitesi, stok, iflas, kârlılık, kapasite kullanımı, istihdam, ithalat
ve fiyat faktörlerinden biri veya birkaçı göz önünde bulundurulur.
(5) İnceleme altı ay içinde tamamlanır. Gerek
görülen hallerde bu süre uzatılabilir.
(6) İncelemenin tamamlanmasının ardından
ilgili ülke menşeli eşya için bir ay içinde karar alınır.
(7) Sektörlerde belirtilen ürünlere GTS
kapsamında sağlanan tavizler;
a) GTS kapsamında tavizden faydalanan bir
ülkeden, bir sektör kapsamında gerçekleştirilen ithalatın, aynı sektörde
bir önceki yıl gerçekleştirilen ithalata oranla miktar bazında % 13,5 ve
daha fazla oranda artması veya,
b) Sektörde belirtilen ürünlerin GTS
kapsamında tavizden yararlanan herhangi bir ülkeden ithalatının, GTS
kapsamında yer alan ülkelerin tamamından herhangi bir on iki aylık dönem
süresince gerçekleştirilen ithalatın değer bazında % 14,5’ini aşması
halinde,
kaldırılabilir.
(8) Bakanlıkça dış ticaretimizdeki gelişmeler
göz önüne alınarak ülke/ürün bazında tavizler kaldırılabilir.
Uyumlaştırma
MADDE 63 – (1) Türkiye, Gümrük
Birliğinin etkin işleyişini teminen, GTS
kapsamında gerekli düzenlemeleri yapma hakkını saklı tutmak kaydıyla,
AB’nin konu hakkındaki düzenlemelerini esas alır ve bu çerçevede,
mevzuatında gerekli uyumlaştırmayı yapar.
İKİNCİ
BÖLÜM
Askıya
Alma Sistemi
Genel çerçeve
MADDE 64 – (1) Askıya Alma Sisteminin
amacı, Türkiye’deki sanayicilerin rekabet kapasitelerinin artırılmasını,
modernize olmalarının sağlanmasını ve yeni iş alanlarının oluşturulmasını
desteklemek, üretim sürecinde ihtiyaç duydukları hammadde, yarı mamul
veya özel imalat niteliği taşıyan ürünlere düşük gümrük vergisi ile
erişimlerini sağlamaktır.
(2) Tebliğin bu bölümü, Türkiye ile AB
arasında ihdas edilen 1/95 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı eki sanayi
ürünlerinden, AB Konseyi tarafından Askıya Alma Sistemine dâhil edilen ve
edilmesi planlanan eşya için Askıya Alma Sistemine dair düzenlemeleri
kapsar.
Başvuru
MADDE 65 – (1) Başvurular Genel
Müdürlüğe yapılır. Yapılan başvuruların Tebliğin bu bölümüne uygunluğu
Bakanlık tarafından değerlendirilerek geçerli başvurular müzakere edilmek
üzere ETSG’ye iletilir.
Ürün kapsamı
MADDE 66 – (1) Askıya Alma Sistemine
konu ürünler, AB veya Türkiye’deki üreticilerin üretimlerinde
kullanacakları hammadde, yarı mamul ya da imalat bileşenleri olmalıdır.
(2) Aşağıdaki özelliklerden en az birini haiz
nihai ürünler Askıya Alma Sistemine konu edilemez:
a) Nihai tüketiciye satışa hazır olan.
b) Demonte edilmiş
olan.
c) Asli bir işleme ya da dönüşüme tabi
tutulmayacak olan.
ç) Bitmiş ürünün asli özelliklerine sahip
olan.
Başvuru usul ve esasları
MADDE 67 – (1) Askıya Alma Sistemi
çerçevesinde Bakanlığa yapılacak tüm başvurular Ek-16’deki takvime göre
yapılır. Taleplerin değerlendirilmesinde genel evrak giriş tarihi esas
alınır.
(2) Başvurular; askıya alma ve otonom tarife
kontenjanı açılması talepleri için Ek-17, askıya almaya itiraz talepleri
için Ek-18, temdit (askıya almanın uzatılması) talepleri için Ek-19’deki
dilekçe ile birlikte sırasıyla Ek-20, Ek-21 ve Ek-22’de yer alan ilgili
başvuru formlarından biri kullanılarak yapılır.
(3) İkinci fıkrada
bahsedilen başvuru formu (Ek-20, Ek-21, Ek-22’den uygun olanı) ayrıca
İngilizce dilinde doldurularak elektronik ortamda “askiyaalma@ekonomi.gov.tr”
e-posta adresine Ek-16’deki takvime göre iletilir. Başvuru formlarının
İngilizce nüshalarına Bakanlık internet sitesinden (www.ekonomi.gov.tr/portal/faces/home/ithalat/ithalatPolitikasi)
ulaşılabilmektedir.
(4) Başvuru sahipleri, başvuru konusu ürünün
AB ve Türkiye’de üretimi bulunmadığına veya yeterli üretimi olmadığına
dair yapmış oldukları ön incelemeye ilişkin bilgi ve belgeleri başvuru
dokümanları ile birlikte Ek-16’deki takvime göre Genel Müdürlüğe sunar.
(5) Askıya alma başvuru sürecinde AB veya
Türkiye’de başvuru konusu ürünün üretiminin bulunduğunun ancak bu
üretimin yeterli olmadığının tespit edilmesi durumunda askıya alma talebi
tarife kontenjanına çevrilebilir veya kısmi askıya alma uygulanabilir.
(6) Askıya Alma Sistemi;
a) Başvuru konusu ürünün aynısının,
eşdeğerinin veya ikamesinin AB veya Türkiye’de üretiminin olması,
b) Başvuru konusu ürünün nihai ürün olması,
c) Başvuru konusu ürünün AB ve Türkiye’deki
üreticilerce üçüncü ülkeden ithal edilmesine engel teşkil edecek şekilde
bir ayrıcalıklı ticari anlaşma kapsamına girmesi,
ç) Ürünün fikri mülkiyet hakları kapsamında
korunuyor olması,
d) Başvuru sahibinin ilgili ürünü sadece
ticari amaçla ithal etmesi,
e) Başvurunun dış ticaret politikası
uygulamalarını bozucu etkiye sahip olması,
durumlarının herhangi birinde uygulanmaz.
(7) Askıya Alma Sistemine tabi olacak ürünün
kullanımı belirli bir amaç ile sınırlandırılmış ise, söz konusu ürünün
askıya alma sistemi kapsamında ithal edilmesinde gümrük mevzuatının nihai
kullanıma ilişkin hükümleri esas alınır.
(8) Başvurunun geçerli olması için başvuru
konusu ürünün ithalatında, askıya alma sonrası tahsil edilmeyecek gümrük
vergisi tutarının yıllık 15.000 Avro karşılığı Türk Lirasından az
olmaması gerekir.
(9) Yürürlükte olan Askıya Alma Sistemine
tabi ürünlere yönelik değişiklik talepleri, Ek-16’de yer alan takvime
göre yeni başvuru kıstaslarına uygun olarak yapılır.
(10) Ürün tanımlamaları yürürlükteki TGTC
esas alınarak yapılır. Talep edilen ürüne ilişkin uygun tanımın TGTC’de bulunmaması durumunda Uluslararası Standart
Örgütü (International Standard Organisation-ISO), Uluslararası Tescilsiz İsimleri (International Non-proprietary Names-INN), Uluslararası
Temel ve Uygulamalı Kimya Birliği (International
Union of Pure and Applied Chemistry-IUPAC), Avrupa Kimyasal Maddeler Gümrük
Envanteri (European Customs
Inventory of Chemical
Substances-ECICS) veya Renk İndeksi (Colour Index-CI)
tanımlamaları veya gümrük muayenesine esas teşkil edebilecek nitelikte
özel tanımlar kullanılır.
(11) Ölçü birimlerinde TGTC esas alınır. TGTC’de uygun birimlerin bulunmaması halinde
Uluslararası Birim Sistemi (International Systems of Units-SI)
tanımları kullanılır. Tanımlamalarda kullanılacak standartlar ve test
metotlarının uluslararası tanınırlığının olması gerekir. Marka, firma içi
kalite standartları, ürünün teknik özellikleri ve benzeri terimler
tanımlamalarda kullanılamaz.
(12) Başvurulara ilişkin olarak, ihtiyaç duyulması
halinde, Genel Müdürlükçe talep edilen belgelere ek olarak başvuru
sahibinden açıklayıcı bilgi ve belge talep edilebilir.
(13) Başvurunun incelenmesi veya müzakere
süreci için gerekli olan her türlü bilgi veya belgenin herhangi bir
nedenle sunulmaması durumunda başvuru reddedilir.
Müzakereler
MADDE 68 – (1) Başvurular ETSG
bünyesinde yılda iki dönemde müzakere edilir ve her dönem üç toplantıdan
oluşur.
(2) Her bir dönemde müzakere edilecek
ürünlere ilişkin AB Komisyonunca yayımlanan listenin orijinal nüshası,
Bakanlık internet sitesinde (www.ekonomi.gov.tr/portal/
faces/home/ ithalat/ithalatPolitikasi) duyurulur.
(3) Müzakerelerin tamamlanmasını müteakiben
AB Konseyi tarafından gümrük vergisi askıya alınması kararlaştırılan
ürünlerin, AB ile eşzamanlı olarak her yıl 1 Ocak ve 1 Temmuz tarihleri
itibariyle yürürlüğe girecek şekilde İthalat Rejimi Kararı eki V Sayılı
Listeye yansıtılmasına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı taslağı hazırlanır.
(4) Bahse konu müzakereler sonucunda tespit
edilen tarife kontenjanlarının dağıtımı Bakanlar Kurulu Kararına
istinaden hazırlanan tarife kontenjanının dağıtım usul ve esaslarına
ilişkin tebliğler çerçevesinde yapılır.
SEKİZİNCİ
KISIM
Yürürlükten
Kaldırılan Mevzuat, Atıflar, Geçici Hükümler, Yürürlük ve Yürütme
BİRİNCİ
BÖLÜM
Yürürlükten
Kaldırılan Mevzuat ve Atıflar
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 69 – (1) 31/12/2014 tarihli ve
29222 ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan; İthalat Tebliği
(İthalat: 2015/1) yürürlükten kaldırılmıştır.
Atıflar
MADDE 70 – (1) 31/12/2014 tarihli ve
29222 ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan; İthalat
Tebliği’ne (İthalat: 2015/1) yapılan atıflar bu Tebliğe yapılmış sayılır.
İKİNCİ
BÖLÜM
Geçici
Hükümler
Geçmiş Döneme İlişkin Başvurular
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin ikinci
kısmı çerçevesinde 31/12/2015 tarihine kadar yapılan başvurular ve izin
belgeleri 2015/1 İthalat Tebliği hükümleri çerçevesinde sonuçlandırılır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 2 - (1) Bu Tebliğin ikinci kısmı çerçevesinde, 1/1/2016 tarihinden
önce Türkiye’ye sevk edilmek üzere bir taşıma belgesi düzenlenerek
yüklemesi yapılmış olan Ek-1 kapsamındaki kullanılmış veya
yenileştirilmiş eşyanın ithal izni için 1/3/2016 tarihine kadar (1/3/2016
dâhil) http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ adresinde duyurulan belgelerle
birlikte Genel Müdürlüğe başvurulması halinde başvurular Genel Müdürlükçe
sonuçlandırılır. Bu madde çerçevesinde Genel Müdürlükçe sonuçlandırılacak
başvurular için 5 inci maddenin ikinci fıkrası hükmü uygulanmaz.
(2) Taleplerin değerlendirilmesinde
genel evrak giriş tarihi ve sayısı esas alınır. Süresi içinde yapılmayan
başvurular değerlendirmeye alınmaz.
29/4/2016 tarihinden önce alınan
izin belgeleri
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1)
29/4/2016 tarihinden önce İthalat Genel Müdürlüğünden İthalat Rejimi
Kararının 2 nci ve 7 nci
maddesi kapsamında alınan izin belgeleri, düzenlendikleri tarihten
itibaren altı ay geçerlidir. Ancak süre uzatma niteliğindeki izin
belgeleri için altı aylık sürenin hesabında, uzatma belgesinin alındığı
tarih dikkate alınmadan iznin ilk olarak verildiği tarih esas alınır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Yürürlük
ve Yürütme
Yürürlük
MADDE 71 – (1) Bu Tebliğ 1/1/2016
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 72 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız
31 Aralık 2015 PERŞEMBE
Resmî Gazete
Sayı : 29579 (Mükerrer)
|