GÜNCEL: 06/02/2016 |
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE DAİR TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2016/1) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Betonstar Mak.
San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan ve PutzmeisterMakine San. ve Tic.
A.Ş. ile Pi Makine Otomotiv İnş. Mak. Paz. İhr. İth. San.
ve Tic. Ltd. Şti. tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk
Cumhuriyeti ve Kore Cumhuriyeti menşeli “beton pompası” ve “beton pompalama
taşıtı” ürünlerinin ithalatına ilişkin olarak damping soruşturması
açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini, c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, ç) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, d) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu, e) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliği, f) YÜD: Yerli üretim dalını, ifade eder. Başvuru konusu ürünler MADDE 4 – (1) Başvuru konusu ürünler, 8413.40.00.00.00 ve
8705.90.30.00.00 GTİP altında kayıtlı “beton pompaları” ve “beton pompalama taşıtları”dır. (2) Bahse konu GTİP’ler, bilgi amaçlı verilmiş
olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Başvuru konusu ürünlerin Türk Gümrük Tarife
Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak
değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde YÜD’ü temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Damping iddiası MADDE 6 – (1) ÇHC’nin piyasa ekonomisi
uygulamayan bir ülke olarak değerlendirilmesi nedeniyle, normal değerin
tespitinde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanarak
şikâyetçi yerli üreticinin maliyetlerinden yola çıkılarak oluşturulmuş normal
değer belirlenmiştir. (2) Diğer şikâyete konu ülke olan Kore
Cumhuriyeti’nin iç piyasa satışlarına ilişkin veri bulunamadığından YÜD
tarafından şikâyete konu ürünün üretiminde kullanılan hammaddelerin birim
maliyetlerine direkt işçilik, yardımcı madde, dolaylı işçilik, yakıt, enerji,
paketleme, amortisman gibi genel üretim giderlerine satış genel ve
idari giderler ile finansman giderleri eklenmiş ve elde edilen bu fiyata
makul bir kâr oranı ilave edilerek oluşturulmuş normal değer hesaplanmıştır.
Söz konusu değer fabrika çıkış aşamasında kabul edilmiştir. (3) Şikâyet konusu ülkelerden, Türkiye’ye
gerçekleştirilen satışların ihraç fiyatının belirlenmesinde, şikâyet konusu
ürünlerin normal değerinin hesaplamasında kullanılan döneme ilişkin TÜİK
verilerinden elde edilen ağırlıklı ortalama ihraç fiyatı esas alınmıştır. Söz
konusu fiyattan harici navlun ve sigorta ile dâhili navlun bedelleri
düşürülerek fiyat fabrika çıkış aşamasına getirilmiştir. (4) Bu maddede açıklandığı şekilde tespit edilen
normal değerler ile Türkiye’ye ihraç fiyatları mümkün olduğu ölçüde aynı
ticari aşamada (fabrika çıkış aşaması) karşılaştırılmış olup şikâyete konu
ülkeler menşeli ürünler için hesaplanan damping marjlarının ihmal
edilebilir oranın üzerinde olduğu görülmüştür. Zarar ve nedensellik iddiası MADDE 7 – (1) ÇHC ve Kore Cumhuriyeti menşeli şikâyet
konusu ürünlerin ithalatının toplam ithalat içerisindeki payının 2012-2015
(Ocak-Eylül) dönemi arasında ihmal edilebilir seviyenin üzerinde olduğu
tespit edilmiştir. (2) ÇHC ve Kore Cumhuriyeti menşeli ithalatın YÜD’ün fiyatlarını
2012-2015 (Ocak-Eylül) döneminde önemli oranlarda kırdığı ve baskı altında
tuttuğu tespit edilmiştir. (3) YÜD’ün şikâyet konusu ürünlere ilişkin
üretim, yurtiçi satışlar, kârlılık, stoklar, kapasite kullanım oranı ve
istihdam gibi temel ekonomik göstergelerinde olumsuzluklar tespit edilmiştir. (4) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata
ilişkin resmî istatistikler esas alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu
iddia edilen ithalatın YÜD’ün ekonomik göstergelerinde zarara yol
açtığı değerlendirilmiştir. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; başvurunun
yeterli bilgi, belge ve delilleri içerdiği anlaşıldığından, İthalatta Haksız
Rekabeti Değerlendirme Kurulunca, ÇHC ve Kore Cumhuriyeti menşeli söz konusu
ürünler için, Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde damping soruşturması
açılmasına karar verilmiştir. (2) Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından
yürütülür. Piyasa ekonomisinin uygulandığı üçüncü ülkenin
seçimi MADDE 9 – (1) ÇHC’de soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin Ek
1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu bu Tebliğin 11 inci maddesinde belirtilen süreler içinde
yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için
normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi
hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan
emsal ülke olarak Türkiye seçilir. Soru formları ve bilgilerin toplanması MADDE 10 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üreticilerine/ihracatçılarına ve şikâyete konu ülkelerin Ankara’daki
Büyükelçiliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına nasıl erişileceği hususunda
bilgi verilir. (3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim
gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar,
soru formuna Ekonomi Bakanlığına ait internet sayfasındaki ilgili bölümden
erişebilir. (4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişimler
Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtları ve bu
yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve talepleri yazılı olarak
Türkçe sunulur. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş
ve talepler dikkate alınmaz. (5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe bu
Tebliğin 11 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir. (6) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkralar kapsamına girmeyen diğer ilgili
taraflar (ürünü girdi olarak kullanan işletmeler, bunların meslek
kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren
sendikaları gibi), görüşlerini bu Tebliğin 11 inci maddesinin üçüncü
fıkrasında belirtilen süre içerisinde Genel Müdürlüğe sunabilir. (7) İlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar,
soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili
tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi, telefon
ve faks numaraları yazılı olarak belirtilir. (8) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin
ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her tür
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet,
esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur.
İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte
olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenleri belirtilir. Süreler MADDE 11 – (1) 10 uncu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği
tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderilmediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili
görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 10 uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz mevcut verilere göre
yapılabilir. (2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde, bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir. Geçici önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük
uygulanması MADDE 13 – (1) Kararın ilgili hükümleri uyarınca,
soruşturma süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin
önlem geriye dönük olarak uygulanabilir. (2) Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem kavramı
ve istisnası bulunmamaktadır. Yetkili merci ve adresi MADDE 14 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi, belge ve
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak iletilmesi
gerekir: T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi İnönü Bulvarı No: 36 Emek/ANKARA Faks: +90-312-204 86 33 E-posta: dms249@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın başlangıç tarihi MADDE 15 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı
yürütür. 6 Şubat
2016 CUMARTESİ Resmî
Gazete Sayı :
29616 |