|
|
Ticaret Bakanlığından: İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ
NO: 2023/38) Amaç
ve kapsam MADDE
1- (1) Bu
Tebliğin amacı, yerli üreticiler Bakırlar İplik San. ve
Tic. Ltd. Şti., Kıvanç Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Kimteks
Tekstil İnşaat Tic. ve San. A.Ş., Oğuz Tekstil San. ve
Tic. A.Ş. ve Uğurteks Tekstil Ürünleri Tic. ve San. A.Ş.
firmaları tarafından yapılan ve Arseteks Tekstil Tarım
Kimya San. ve Paz. Ltd. Şti., Btd Tekstil San. ve Tic. A.Ş.,
Kipaş Mensucat İşletmeleri A.Ş. ve Meteks Moda Dokuma
Kumaş San. ve Tic. Ltd. Şti. firmaları tarafından
desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti menşeli 55.13,
55.14,
55.15
ve 55.16
gümrük tarife pozisyonları altında
sınıflandırılan sentetik veya suni devamsız
liflerden dokunmuş mensucat ürününe yönelik yürürlükte bulunan dampinge
karşı kesin önleme ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme
soruşturması açılması ve açılan
soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE
2- (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
3- (1) Bu
Tebliğde geçen; a)
Bakanlık: Ticaret Bakanlığını, b) CIF:
Masraflar, sigorta ve navlun dâhil teslimi, c) ÇHC:
Çin Halk Cumhuriyetini, ç) EBYS:
Bakanlık Elektronik Belge Yönetim Sistemini, d) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, e) GTP:
Gümrük tarife pozisyonunu, f) KEP:
Kayıtlı elektronik posta adresini, g) NGGS:
Nihai gözden geçirme soruşturmasını, ğ)
TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife
Cetvelini, h)
Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma
konusu ürün MADDE
4- (1)
Soruşturma konusu ürün, ÇHC menşeli 55.13,
55.14,
55.15
ve 55.16
GTPleri altında sınıflandırılan sentetik veya suni
devamsız liflerden dokunmuş mensucattır. (2) Bahse
konu GTPler yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup
bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
Soruşturma konusu ürünün TGTCde yer alan tarife pozisyonlarında
ve/veya eşya tanımlarında yapılacak
değişiklikler, bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel
teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE
5- (1)
Başvuru aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18
inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üreticiler
Bakırlar İplik San. ve Tic. Ltd. Şti., Kıvanç Tekstil
San. ve Tic. A.Ş., Kimteks Tekstil İnşaat Tic. ve San.
A.Ş., Oğuz Tekstil San. ve Tic. A.Ş. ve Uğurteks Tekstil
Ürünleri Tic. ve San. A.Ş. firmaları tarafından yapılan
başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim
dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır.
Bu kapsamda, söz konusu firmalar bu Tebliğin ilgili bölümlerinde yerli
üretim dalı olarak anılacaktır. Mevcut
önlem MADDE
6- (1)
15/2/2001 tarihli ve 24319 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (2001/2) uyarınca ÇHC menşeli 55.13,
55.14,
55.15
ve 55.16
GTPleri altında sınıflandırılan sentetik veya suni
devamsız liflerden dokunmuş mensucat ürünü ithalatına yönelik
olarak CIF bedelin %87si oranında dampinge karşı önlem
yürürlüğe konulmuştur. (2)
19/6/2007 tarihli ve 26557 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (2007/10) ile tamamlanan birinci
NGGS ile 5/5/2013 tarihli ve 28638 sayılı
Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2013/10) ile
tamamlanan ikinci NGGS sonucunda, 55.13,
55.14,
55.15
ve 55.16
GTPleri altında sınıflandırılan sentetik veya suni
devamsız liflerden dokunmuş mensucat ürünü ithalatına yönelik
mevcut önlemin devamına karar verilmiştir. (3)
31/12/2018 tarihli ve 30642 dördüncü mükerrer sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2019/4) ile tamamlanan üçüncü NGGS sonucunda, 55.13,
55.14,
55.15
ve 55.16
GTPleri altında sınıflandırılan sentetik veya suni
devamsız liflerden dokunmuş mensucat ürünü ithalatında
yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin CIF bedelin %44ü
oranında uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir. Gerekçe MADDE
7- (1)
Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmünce 27/1/2023 tarihli ve 32086 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2023/6) ile ÇHC
menşeli sentetik veya suni devamsız liflerden dokunmuş
mensucat ürününe yönelik yürürlükte bulunan mevcut
önlemin yürürlükte kalma süresinin sona ereceği ilan edilmiştir.
İlgili ürünün yerli üreticileri tarafından mevzuatta öngörülen
süreler içinde, önlemin sona ermesinin damping ve zararın devam etmesine
veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı iddiasını
içeren yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS
açılması talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur. (2)
Mezkûr ilanı müteakip yerli üretim dalı tarafından iletilen
başvurunun incelenmesi neticesinde, uygulanan dampinge karşı
önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam
etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu ve bir NGGS
açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin
mevcut olduğu anlaşılmıştır. Karar
ve işlemler MADDE
8- (1)
Yapılan inceleme sonucunda, bir NGGS açılabilmesi için yeterli
bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulu Kararı ile ÇHC menşeli önlem konusu ürüne
yönelik olarak Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS
açılmasına karar verilmiştir. Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi MADDE
9- (1)
ÇHCde yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin
soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında
Yönetmeliğin ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa
ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede
belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu
üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin
5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır.
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen
ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiyenin seçilmesi
öngörülür. İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi MADDE
10- (1)
Yönetmeliğin 23 üncü maddesi uyarınca, soruşturma konusu
ürünün ihracatçısı, yabancı üreticisi, ithalatçısı,
üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları,
ihracatçı ülke hükümeti, benzer malın Türkiyedeki üreticisi, üye
çoğunluğu benzer malın Türkiyedeki üreticilerinden
oluşan meslek kuruluşları ilgili taraflar olarak kabul edilir.
Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler içinde soru formlarını
cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle kendilerini yetkili mercie
bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak dikkate alınır. (2)
Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu
ülkede yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturmaya
konu ülkenin Ankaradaki Büyükelçiliği ile başvuruda belirtilen ve
Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen
ithalatçılarına soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3)
Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim
hususunda bilgiye yer verilir. (4)
Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer
ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın https://www.ticaret.gov.tr/ithalat
uzantılı internet sitesinden sırasıyla Ticaret
Politikası Savunma Araçları, Damping ve Sübvansiyon,
Soruşturmalar sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair ilgili
başlıktan erişebilir. Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarının sunulması MADDE
11- (1)
Soruşturma, aşağıda iletişim bilgileri yer alan
Genel Müdürlük tarafından yürütülür. T.C.
Ticaret Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping
ve Sübvansiyon Dairesi Adres:
Söğütözü Mah. Nizami Gencevi Caddesi No:63/1 06530 Çankaya/ANKARA Tel: +90
312 204 75 00 (2)
Soruşturmada Türkiyede yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar,
soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer
alan KEP adresine gönderir. KEP
adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr (3)
Soruşturmada yurt dışında yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlar, soru formlarına cevapları ile resmî
görüşlerini yazılı olarak, soru formu cevaplarına ve
resmî görüşlerine ilişkin ekleri ise yalnızca elektronik
ortamda (CD/USB ile) Bakanlığın posta adresine gönderir. Soru
formu cevapları, resmî görüşler ve bunların ekleri ayrıca
aşağıda yer alan e-posta adresine gönderilir. EBYS
e-posta adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4)
Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe
yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe
dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve
talep dikkate alınmaz. (5)
İlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla
ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici deliller
aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon numaraları belirtilir. Türkiyede
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak
isteyenler tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP
adresleri de belirtilir. (6)
İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde
soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe
yazılı olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci
fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai
hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE
12- (1) 10
uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen bildirimin
gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplandırma
süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10
uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan bildirimin
gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin
cevaplarını ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük
süre içerisinde sunar. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden 10 uncu
maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer
yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın
akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir. İş
birliğine gelinmemesi MADDE
13- (1)
Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi
reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin
anlaşılması veya yanlış ya da
yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş
birliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde
soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya
da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir. (2)
İlgili tarafların iş birliğine gelmemesi veya kısmen
iş birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için
soruşturmanın sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran
daha az avantajlı olabilir. Meri
önlemin uygulanması MADDE
14- (1)
Yönetmeliğin 35 inci maddesi uyarınca, meri önlem soruşturma
sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam eder. Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE
15- (1)
Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE
16- (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
17- (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
26 Aralık 2023 SALI Resmî Gazete Sayı : 32411 |