|
|
Ticaret Bakanlığından: İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ
NO: 2024/14) Amaç
ve kapsam MADDE
1- (1) Bu
Tebliğin amacı, yerli üretici Ereğli Demir ve Çelik
Fabrikaları T.A.Ş. firması tarafından yapılan
başvuruya istinaden Kore Cumhuriyeti menşeli 7208.51, 7208.52,
7225.99 ve 7208.90.80 gümrük tarife pozisyonları ile 7211.13.00.11.00,
7211.13.00.19.00, 7211.14.00.21.11, 7211.14.00.21.12, 7211.14.00.29.11,
7211.14.00.29.12, 7211.14.00.31.00, 7211.14.00.39.00, 7211.19.00.21.00,
7211.19.00.29.00, 7225.40.40.00.00 ve 7225.40.60.00.00 gümrük tarife
istatistik pozisyonları altında sınıflandırılan
rulo halinde olmayan sıcak haddelenmiş yassı çelik
(kalın levha) ürününe yönelik bir damping soruşturması
açılması ve açılan soruşturmanın usul ve
esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE
2- (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
3- (1) Bu
Tebliğde geçen; a)
Bakanlık: Ticaret Bakanlığını, b) CIF:
Masraflar, sigorta ve navlun dâhil teslimi, c) EBYS:
Elektronik Belge Yönetim Sistemini, ç) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, d) GTP:
Gümrük tarife pozisyonunu, e)
GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, f) Güney
Kore: Kore Cumhuriyetini, g) Kanun: 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu, ğ) Karar: 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kararı, h) KEP:
Kayıtlı elektronik posta adresini, ı) TGTC:
İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife
Cetvelini, i) Yönetmelik:
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma
konusu ürün MADDE
4- (1)
Soruşturma konusu ürün, 7208.51, 7208.52, 7225.99 ve 7208.90.80 GTPleri
ile 7211.13.00.11.00, 7211.13.00.19.00, 7211.14.00.21.11, 7211.14.00.21.12,
7211.14.00.29.11, 7211.14.00.29.12, 7211.14.00.31.00, 7211.14.00.39.00,
7211.19.00.21.00, 7211.19.00.29.00, 7225.40.40.00.00 ve 7225.40.60.00.00
GTİPleri altında sınıflandırılan rulo halinde
olmayan sıcak haddelenmiş yassı çelik (kalın
levha)dır. (2) Bahse
konu GTP ve GTİPler yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup
bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
Soruşturma konusu ürünün TGTCde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya
eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu
Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE
5- (1)
Başvuru aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18 inci
maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini
haiz olduğu anlaşılan yerli üretici Ereğli Demir ve Çelik
Fabrikaları T.A.Ş. tarafından yapılan başvurunun
Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı
adına yapıldığı
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firma bu
Tebliğin ilgili bölümlerinde yerli üretim dalı olarak
anılacaktır. Damping
iddiası MADDE
6- (1)
Normal değerin tespitinde, Güney Korede geçerli iç piyasa
fiyatlarına ulaşılamamış olup oluşturulmuş
normal değer kullanılmıştır. Bu kapsamda,
soruşturma konusu ürün için normal değer Türkiyede benzer
malın 1/10/2022-30/9/2023 dönemine ait birim imalat maliyetine genel,
idari ve satış giderleri ile finansman gideri ve makul bir
kârın eklenmesiyle oluşturulmuş ve söz konusu değerin
fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul
edilmiştir. (2)
İhraç fiyatının tespitinde 1/10/2022-30/9/2023 dönemine ait
Bakanlık istatistik veri tabanında yer alan ithalat beyannameleri
bazında veriler kullanılarak, soruşturma konusu ürünün Güney
Koreden gerçekleşen ithalatının CIF
ağırlıklı ortalama birim ithalat fiyatı esas
alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatından harici
navlun ve sigorta bedelleri düşülerek anılan fiyatın fabrika
çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir. (3) Bu
maddede açıklandığı şekilde tespit edilen normal
değer ile Türkiyeye ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde
aynı ticari aşamada, diğer bir ifadeyle, fabrika
çıkış aşamasında
karşılaştırılmış olup soruşturma
konusu ürün için hesaplanan damping marjlarının Yönetmeliğin
28 inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranın üzerinde
olduğu tespit edilmiştir. Maddi
zarar ve nedensellik iddiası MADDE
7- (1)
Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde zarar iddiası
1/10/2020-30/9/2023 dönemi için incelenmiştir. (2) Güney
Kore menşeli soruşturma konusu ürün ithalatının
1/10/2020-30/9/2023 döneminde mutlak ve nispi olarak artış
gösterdiği belirlenmiştir. (3) Güney
Kore menşeli ithalatın birim fiyatının yerli üretim
dalının yurt içi birim satış fiyatını
1/10/2020-30/9/2021 ve 1/10/2021-30/9/2022 dönemleri için
kırmadığı ancak baskıladığı,
1/10/2022-30/9/2023 dönemi içinse hem kırdığı hem
baskıladığı tespit edilmiştir. (4) Yerli
üretim dalı tarafından zarara ilişkin olarak sunulan bilgi,
belge ve deliller kullanılarak yapılan değerlendirmede;
1/10/2020-30/9/2023 döneminde, üretim, yurt içi satış miktarı,
birim karlılığı, stok miktarı, stok çevrim
hızı, ürün nakit akışı, kapasite kullanım
oranı, istihdam, verimlilik ve pazar payı gibi temel ekonomik
göstergelerinde bozulma olduğu tespit edilmiştir. (5)
Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin Bakanlık
istatistik veri tabanında yer alan veriler esas alınarak
yapılan tespitler ışığında, dampingli
olduğu iddia edilen Güney Kore menşeli ithalatın yerli üretim
dalının ekonomik göstergelerinde maddi zarara yol
açtığı değerlendirilmiştir. Karar
ve işlemler MADDE
8- (1)
Yapılan inceleme sonucunda, damping soruşturması
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ile Güney Kore menşeli
başvuru konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde bir damping soruşturması açılmasına karar
verilmiştir. İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi MADDE
9- (1)
Yönetmeliğin 23 üncü maddesi uyarınca, soruşturma konusu
malın ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek
kuruluşları, ihracatçı ülke hükümeti, benzer malın
Türkiyedeki üreticisi, üye çoğunluğu benzer malın
Türkiyedeki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili
taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 11 inci maddede belirtilen süreler
içinde soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak
suretiyle kendilerini yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili
taraf olarak dikkate alınır. (2)
Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu
ülkede yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturma
konusu ülkenin Ankaradaki Büyükelçiliği ile başvuruda belirtilen
ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturma konusu ürünün bilinen
ithalatçılarına soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3) Bildirimde,
soruşturma açılış Tebliği, başvurunun gizli
olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye yer
verilir. (4)
Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer
ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın https://www.ticaret.gov.tr/ithalat
uzantılı internet sitesinden sırasıyla Ticaret
Politikası Savunma Araçları, Damping ve Sübvansiyon,
Soruşturmalar sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair ilgili
başlıktan erişebilir. Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları MADDE
10- (1)
Soruşturma, aşağıda iletişim bilgileri yer alan
Genel Müdürlük tarafından yürütülür. T. C.
Ticaret Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping
ve Sübvansiyon Dairesi Adres:
Söğütözü Mah. Nizami Gencevi Caddesi No:63/1 06530 Çankaya/ANKARA Tel: +90
312 204 75 00 (2)
Soruşturmada Türkiyede yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar,
soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer
alan KEP adresine gönderir. KEP
adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr (3)
Soruşturmada yurt dışında yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlar, soru formlarına cevapları ile resmî
görüşlerini yazılı olarak, soru formu cevaplarına ve
resmî görüşlerine ilişkin ekleri ise yalnızca elektronik
ortamda (CD/USB ile) Bakanlığın posta adresine gönderir. Soru
formu cevapları, resmî görüşler ve bunların ekleri ayrıca
aşağıda yer alan EBYS e-posta adresine gönderilir. EBYS
e-posta adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4)
Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe
yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe
dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve
talep dikkate alınmaz. (5)
İlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla
ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici deliller
aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon, faks numaraları belirtilir.
Türkiyede yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf
olmak isteyenler tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait
KEP adresleri de belirtilir. (6)
İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde
soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe
yazılı olarak 11 inci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci
fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde
bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir.
Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte
olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE
11- (1) 9
uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen bildirimin
gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplama süresi,
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 9
uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan bildirimin
gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin
cevaplarını ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük
süre içerisinde sunar. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ve 9 uncu
maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer
yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın
akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir. İş
birliğine gelinmemesi MADDE
12- (1)
Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi
reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin
anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı
bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş birliğine
gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma
kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz
şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir. (2)
İlgili tarafların iş birliğine gelmemesi veya kısmen
iş birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için
soruşturmanın sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran
daha az avantajlı olabilir. Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE
13- (1)
Kanun ve Kararın ilgili hükümleri uyarınca, soruşturma
süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve
kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir. Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE
14- (1)
Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış
kabul edilir. Yürürlük MADDE
15- (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 16- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
2 Nisan 2024 SALI Resmî Gazete Sayı : 32508 |