|
|
Ticaret Bakanlığından: İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ
NO: 2024/4) Amaç
ve kapsam MADDE
1- (1) Bu
Tebliğin amacı, yerli üreticiler Polibak Plastik Film Sanayi ve
Ticaret A.Ş., Polinas Plastik Sanayii ve Ticaret A.Ş. ile Süperfilm
Ambalaj Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından yapılan ve Polilux
Plastik Film Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından desteklenen
başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti, Mısır Arap
Cumhuriyeti, Rusya Federasyonu menşeli 3920.20.21.00.19 gümrük tarife
istatistik pozisyonu altında sınıflandırılan
Diğerleri eşya tanımlı çift yönlü gerdirilmiş
polipropilen film (BOPP film) ürününe yönelik bir damping
soruşturması açılması ve açılan
soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE
2- (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
3- (1) Bu
Tebliğde geçen; a)
Bakanlık: Ticaret Bakanlığını, b) ÇHC:
Çin Halk Cumhuriyetini, c) EBYS:
Elektronik Belge Yönetim Sistemini, ç) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, d)
GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, e) Kanun:
14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu, f) Karar: 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kararı, g) KEP:
Kayıtlı elektronik posta adresini, ğ)
Mısır: Mısır Arap Cumhuriyetini, h) Rusya: Rusya
Federasyonunu, ı) TGTC:
İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife
Cetvelini, i) Yönetmelik:
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma
konusu ürün MADDE
4- (1)
Soruşturma konusu ürün, 3920.20.21.00.19 GTİPi altında yer
alan Diğerleri eşya tanımlı çift yönlü gerdirilmiş
polipropilen film (BOPP film)dir. (2) Bahse
konu GTİP yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup
bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
Ürünün TGTCde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya
tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ
hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE
5- (1)
Başvuru aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18
inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üreticiler Polibak
Plastik Film Sanayi ve Ticaret A.Ş., Polinas Plastik Sanayii ve Ticaret
A.Ş. ve Süperfilm Ambalaj Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından
yapılan başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca
yerli üretim dalı adına yapıldığı
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firmalar bu
Tebliğin ilgili bölümlerinde yerli üretim dalı olarak
anılacaktır. Damping
iddiası MADDE
6- (1)
Normal değerin tespiti için, ÇHC, Mısır ve Rusyada geçerli iç
piyasa fiyatlarına ulaşılamamış olup ithalatı
en çok yapılan tip esasında oluşturulmuş normal
değer hesaplamasına gidilmiştir. Bu kapsamda, soruşturma
konusu ürün için normal değer Türkiyede benzer malın birim imalat
maliyetine genel, idari ve satış giderleri ile finansman gideri ve
makul bir kârın eklenmesiyle oluşturulmuş ve söz konusu
değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu
kabul edilmiştir. (2)
İhraç fiyatının tespitinde Bakanlık istatistik veri
tabanında yer alan ithalat beyannameleri bazında veriler
kullanılarak soruşturma konusu ürünün başvuru konusu
ülkelerden ithalatında oluşan ortalama ihraç fiyatı dikkate
alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatından harici
navlun ve sigorta bedelleri düşülerek anılan değerin fabrika
çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir. (3) Bu
maddede açıklandığı şekilde tespit edilen normal
değer ile Türkiyeye ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde
aynı ticari aşamada, diğer bir ifadeyle, fabrika
çıkış aşamasında karşılaştırılmış
olup başvuru konusu ürün için hesaplanan damping marjlarının
Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranın
üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Zarar
ve nedensellik iddiası MADDE
7- (1)
Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde zarar iddiası
1/1/2020-30/6/2023 dönemi için incelenmiştir. (2) ÇHC
menşeli soruşturma konusu ürün ithalatının 2020
yılı baz yıl olarak değerlendirildiğinde,
1/1/2020-30/6/2023 döneminde hem mutlak hem de nispi olarak önemli seviyede
arttığı görülmektedir. (3)
Mısır menşeli soruşturma konusu ürün
ithalatının, 2020 yılı baz yıl olarak
değerlendirildiğinde, 1/1/2020-30/6/2023 döneminde hem mutlak hem
de nispi olarak önemli seviyede arttığı görülmektedir. (4) Rusya
menşeli soruşturma konusu ürün ithalatının, 2020
yılı baz yıl olarak değerlendirildiğinde,
1/1/2020-30/6/2023 döneminde hem mutlak hem de nispi olarak önemli seviyede
arttığı görülmektedir. (5) ÇHC
menşeli ithalatın 1/7/2022-30/6/2023 döneminde soruşturma
konusu üründe yerli üretim dalının iç piyasa satış
fiyatlarını baskıladığı görülmektedir. (6)
Mısır menşeli ithalatın 2020, 2021 ve 2022
yılları ile 1/7/2022-30/6/2023 döneminde soruşturma konusu
üründe yerli üretim dalının iç piyasa satış
fiyatlarını kırdığı ve
baskıladığı görülmektedir. (7) Rusya
menşeli ithalatın 2022 yılı ile 1/7/2022-30/6/2023
döneminde soruşturma konusu üründe yerli üretim dalının iç
piyasa satış fiyatlarını kırdığı ve
baskıladığı görülmektedir. (8) Yerli
üretim dalı tarafından zarara ilişkin olarak sunulan bilgi,
belge ve deliller kullanılarak yapılan değerlendirmede, yerli
üretim dalının soruşturma konusu ürünün üretim, yurt içi
satış miktarı, stok miktarı, ürün nakit
akışı, kapasite kullanım oranı ve pazar payı
gibi temel ekonomik göstergelerinde bozulma olduğu ve yurt içi satışlardan
birim kârlılığın 1/7/2022-30/6/2023 döneminde önemli bir
oranda düşüş gösterdiği görülmektedir. (9)
Başvuru konusu ülkelerin üretim kapasitesi ve ihracat kabiliyeti
bakımından soruşturma konusu ürün bağlamında küresel
pazarda önemli bir konuma sahip olduğu
anlaşılmıştır. (10)
Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin
Bakanlık istatistik veri tabanında yer alan veriler esas
alınarak yapılan tespitler ışığında,
dampingli olduğu iddia edilen ÇHC, Mısır ve Rusya menşeli
ithalatın yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde maddi
zarara/maddi zarar tehdidine yol açtığı
değerlendirilmiştir. Karar
ve işlemler MADDE
8- (1)
Yapılan inceleme sonucunda, damping soruşturması
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ile ÇHC, Mısır ve Rusya
menşeli başvuru konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 20
nci maddesi çerçevesinde bir damping soruşturması
açılmasına karar verilmiştir. Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi MADDE
9- (1)
ÇHCde yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin
soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında
Yönetmeliğin Ek 1 inci maddesinde yer alan ölçütler çerçevesinde piyasa
ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede
belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu
üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin
5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde
adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiyenin seçilmesi öngörülür. İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi MADDE
10- (1)
Yönetmeliğin 23 üncü maddesi uyarınca, soruşturma konusu
malın ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek
kuruluşları, ihracatçı ülke hükümeti, benzer malın
Türkiyedeki üreticisi, üye çoğunluğu benzer malın Türkiyedeki
üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili taraflar
olarak kabul edilir. Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler içinde soru
formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle
kendilerini yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak
dikkate alınır. (2)
Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu
ülkelerde yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturma
konusu ülkelerin Ankaradaki Büyükelçilikleri ile başvuruda belirtilen
ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturma konusu ürünün bilinen
ithalatçılarına soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3)
Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim
hususunda bilgiye yer verilir. (4)
Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer
ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın https://www.ticaret.gov.tr/ithalat
uzantılı internet sitesinden sırasıyla Ticaret
Politikası Savunma Araçları, Damping ve Sübvansiyon,
Soruşturmalar sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair ilgili
başlıktan erişebilir. Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları MADDE
11- (1)
Soruşturma, aşağıda iletişim bilgileri yer alan
Genel Müdürlük tarafından yürütülür. T. C.
Ticaret Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping
ve Sübvansiyon Dairesi Adres:
Söğütözü Mah. Nizami Gencevi Caddesi No: 63/1 06530 Çankaya/ANKARA Tel: +90
312 204 75 00 (2)
Soruşturmada Türkiyede yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar,
soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer
alan KEP adresine gönderir. KEP
adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr (3)
Soruşturmada yurt dışında yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlar, soru formlarına cevapları ile resmî
görüşlerini yazılı olarak, soru formu cevaplarına ve
resmî görüşlerine ilişkin ekleri ise yalnızca elektronik
ortamda (CD/USB ile) Bakanlığın posta adresine gönderir. Soru
formu cevapları, resmî görüşler ve bunların ekleri ayrıca
aşağıda yer alan e-posta adresine gönderilir. EBYS
e-posta adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4)
Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe
yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe
dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve
talep dikkate alınmaz. (5)
İlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla
ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici deliller
aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon numaraları belirtilir. Türkiyede
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak
isteyenler tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP
adresleri de belirtilir. (6)
İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde
soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe
yazılı olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci
fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai
hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE
12- (1) 10
uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen bildirimin
gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplama süresi,
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10
uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan bildirimin
gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin
cevaplarını ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük
süre içerisinde sunar. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ve 10
uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan
diğer yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını
etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İş
birliğine gelinmemesi MADDE
13- (1)
Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi
reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin
anlaşılması veya yanlış ya da
yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş
birliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde
soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya
da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir. (2)
İlgili tarafların iş birliğine gelmemesi veya kısmen
iş birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için
soruşturmanın sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran
daha az avantajlı olabilir. Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE
14- (1)
Kanun ve Kararın ilgili hükümleri uyarınca, soruşturma
süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve
kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir. Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE
15- (1)
Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE
16- (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 17- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
1 Şubat 2024 PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı : 32447 |