GÜNCEL:
27/09/2004 |
||||||||||||||||
Dış
Ticaret Müsteşarlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2004/21) BİRİNCİ KISIM Genel Bilgi ve İşlemler Soruşturma Madde 1- Yerli üretici Anlaş Anadolu Lastik San. ve Tic.
A.Ş. (Anlaş) ile Bilecik Kauçuk Sanayi (BİLKA) (yeniden faaliyete
başlamıştır) adına Türkiye genel satıcısı Ümit Motor Belen Derundere (Ümit Motor) tarafından yapılan başvuru üzerine
Vietnam ve Çin Tayvanı (Tayvan) menşeli “motosiklet
iç ve dış lastikleri” için 11/3/2004 tarih ve 25399 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/6 sayılı
Tebliğ ile başlatılan damping soruşturması Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat
Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmüş ve tamamlanmıştır. Halen, 02/06/2004 tarih ve 25480 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/9
sayılı Tebliğ ile alınmış geçici önlem yürürlükte bulunmaktadır. Kapsam Madde 2- Bu Tebliğ, 4412 sayılı Kanunla Değişik 3577
sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun (Kanun),
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri ile 02/05/2002 tarihli ve
24743 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe Ek Madde Eklenmesine Dair Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
yürütülen damping soruşturmasının sonuçlarını içermektedir. Bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi Madde 3- Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ürünün yerli üreticilerine “yerli üretici soru formu”, belirlenen
ithalatçılarına “ithalatçı soru formu” ve ilgili ülkelerdeki bilinen
üretici/ihracatçılarına “üretici-ihracatçı soru formu” gönderilmiştir. Diğer
taraftan, ilgili ülkelerde yerleşik diğer üretici-ihracatçılara
iletilebilmesini teminen, söz konusu soru formunun
birer örneği soruşturmaya taraf olan ülkelerin Ankara’daki temsilciliklerine
de gönderilmiştir. Tarafların soru formunu yanıtlamaları için posta
süresi dahil 37 gün süre tanınmıştır. Tarafların süre uzatımı yönündeki makul
talepleri ise karşılanmıştır. Vietnam’dan Horng Fortune Tyre Tube Co.,Ltd. firmasına talep
üzerine ek süre verilmesine rağmen, bu firma soru formunun çok az kısmına
cevap vermiştir. Firma soruşturmanın sağlıklı biçimde tamamlanmasını
engelleyecek nitelikteki önemli eksiklikleri uyarıya rağmen tamamlamadığından
işbirliğine gelmemiş kabul edilmiş ve durum firmaya bildirilmiştir. Çin Tayvanı’nda
yerleşik firmalardan verilen süre içerisinde soru formlarına cevap
alınamamıştır. Öte yandan, Çin Tayvanı’nda yerleşik
Hwa Fong Rubber Ind. Co.,Ltd.
firmasından, ihracatçı soru formuna hiçbir cevap vermeksizin soruşturmaya
ilişkin görüşlerini belirten kısa bir yazı alınmıştır. Ankara’daki Taipei
Ekonomi ve Kültür Misyonu Ekonomi Bölümü’nden soruşturma açılışına ilişkin şikayetin
gizli olmayan metnine yönelik olarak iki iddia alınmış olup, söz konusu
iddialara ilgili bölümlerde cevap verilmiştir. Yerli üreticiler soruşturma süresi boyunca
Müsteşarlık ile işbirliği içinde olmuştur. Yerli üreticilerden Anlaş soru formlarına
usulüne uygun şekilde yanıt vermiş ve gerektiğinde talep edilen ilave
bilgileri temin etmiştir. BİLKA genel satıcısı Ümit Motor ise soru formunda
istenilen bilgileri ayrıntılı şekilde sağlayamamış olmakla birlikte, Nisan
2003 tarihinden sonra faaliyete başlayan BİLKA’nın
2003 yılı ve soruşturma dönemine ait verileri yurtiçi tüketime ilişkin değerlendirmeye
dahil edilmiştir. Ayrıca, DİSK’e bağlı Lastik-İş Sendikası’ndan
açılan soruşturmayı destekleyici bir yazı alınmıştır. Soruşturma konusu maddenin ithalatını yaptığı
tespit edilen ve kendilerine soru formu gönderilen firmalardan 9 tanesi
ithalatçı soru formuna cevap vermiştir. Ayrıca, soru formuna cevap veren 9 ithalatçıya
geçici ve nihai bildirimler yapılmış, 2 firmadan geçici önlem bildirimine, 1
firmadan da nihai bildirime cevap alınmıştır. Soru formuna, geçici önlem ve nihai bildirime
cevap veren firmalardan alınan yanıt ve görüşler değerlendirilmiştir. Bu görüşler çerçevesinde, ithalata yönelmenin ve
ithalatçılar için yerli ürün ile ithal edilen ürün arasındaki en önemli tercih
sebebinin desen çeşitliliği, vade ve fiyat farklılığı olduğu görülmüştür. Yerinde doğrulama soruşturması Madde 4- Yönetmelik’in 21
inci maddesi çerçevesinde yerli üretici Anlaş firmasının Düzce’deki üretim ve
İstanbul’daki idari tesislerinde yerinde doğrulama incelemesi yapılmıştır. İlgili tarafların bilgilendirilmesi Madde 5- Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ülkelerin Ankara’daki temsilciliklerine ve bilinen üretici-ihracatçı
firmalara şikayetin gizli olmayan metni ve soruşturma açılış Tebliği gönderilmiştir. Geçici önlem yürürlüğe girdikten sonra soruşturma
konusu ülkelerin temsilciliklerine ve yerli üreticilere geçici önlem
bildirimi ile geçici önlem Tebliği gönderilmiş, işbirliğinde bulunan
ithalatçı firmalar da geçici önlem hakkında bilgilendirilmiştir.
Soruşturmanın daha sonraki aşamasında anılan taraflara nihai bildirim
yapılmıştır. Taraflara soruşturma boyunca, soruşturma ile
ilgili görüşlerini ve bu görüşlerle ilgili belgeleri sunma imkanı verilmiş ve
söz konusu görüşler ile belgeler değerlendirilmiş, buna ilişkin hususlara
Tebliğ içerisinde yeri geldiğince değinilmiştir. Soruşturma dönemi Madde 6- Damping belirlemesi için
01/07/2003–31/12/2003 tarihleri arası soruşturma dönemi olarak kabul edilmiştir.
Zarar belirlemesinde ise veri toplama ve analiz için 01/01/2001-31/12/2003
arasındaki dönem esas alınmıştır. Soruşturma konusu ürün ve benzer
ürün Madde 7- Soruşturma konusu ürün 4011.40 gümrük
tarife pozisyonunda yer alan “motosikletlerde kullanılan kauçuktan yeni dış
lastikler” ile 4013.90.00.00.11 (Daha önce 4013.90.10.00.00 olan gümrük
tarife istatistik pozisyonu 31/12/2003 tarih ve 25333 sayılı 2. mükerrer
Resmi Gazete’de yayımlanan Gümrük Genel Tebliği ile değiştirilmiştir) gümrük
tarife istatistik pozisyonunda yer alan “motosikletlerde kullanılan kauçuktan
iç lastikler”dir . Motosiklet dış lastiği, sentetik kauçuk, doğal
kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırt lastiği çekimi,
topuk teli imali, beze kauçuk kaplama ve eğik kesme ile yanak bezi hazırlama
işlemleri ve müteakiben iç ve dış boyama ile pişirme uygulanarak imal
edilmektedir. Motosiklet iç lastiği, butil
kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırasıyla
süzme, lastik çekim, boya kesme, sibop çakma,
ekleme uçların ek yersiz birleştirilmesi, pişirme, şişirme, aksesuar takımı
ve vakum işlemleri uygulanarak imal edilmektedir. Ürün farklı ebatlarda, tiplerde, renklerde ve
desenlerde olabilmektedir. Ebatlar jant çapı ve tekerlek genişliğine göre çeşitlenmektedir.
8, 10 ve 12 inç jant çapındaki lastik ebatları scooter
olarak adlandırılan küçük motosikletlerde kullanılmaktadır. İç piyasada
tüketime konu diğer motosiklet lastikleri 16, 17, 18 ve 19 inç jant çapında
olabilmektedir. En çok ithal edilen ve satılan ürün 2.25 inç genişlikte ve 17
inç çapta motosiklet lastikleridir. İç ve dış lastikler ayrı satılabildiği
gibi takım olarak da satılabilmektedir. İthalatçı soru formlarında, yerli üreticinin
model zenginliğinin olmadığı dile getirilmiştir. Ancak buna mukabil, talep
edilmesi durumunda bu çeşitlerin de üretilebileceği ve bunun kendilerine
fazla bir ek yük getirmeyeceği yerli üretici tarafından ifade edilmiştir.
Ayrıca, desen çeşitliliğinin ithal ile yerli ürünlerin birbirlerinin yerine
geçebilme özelliği açısından bir engel teşkil etmediği anlaşılmıştır. İthal edilen ürün, satış sonrası piyasasında da
kullanılmaktadır. Satış sonrası piyasada yerli üretici Anlaş firması, bayilik
ağı kanalıyla faaliyet göstermektedir. Aynı şekilde, şikayete konu bazı
markalı ürün ithalatçıları bu ürünlerin Türkiye’deki yetkili acenteliğini ya
da dağıtıcılığını yapmaktadır. Yukarıdaki maddede yapılan açıklamalar ışığında,
yerli üreticiler tarafından üretilen motosiklet iç ve dış lastikleri ile soruşturma
konusu ülkelerden ithal edilen motosiklet iç ve dış lastikleri arasında
işlevsel özellikler, fiziksel özellikler, kullanım alanları, dağıtım
kanalları, kullanıcıların algılaması ve birbirini ikame edebilmeleri
açısından bir fark bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu bağlamda, Vietnam ve Çin Tayvanı’ndan
ithal edilen soruşturma konusu motosiklet iç ve dış lastikleri ile yerli üretim
dalı tarafından üretilen motosiklet iç ve dış lastiklerinin benzer ürün
olarak kabul edilebileceği anlaşılmıştır. İKİNCİ KISIM Dampinge İlişkin Belirlemeler Normal değerin belirlenmesi Madde 8- Temel olarak soruşturmaya konu ülkelerden
işbirliğine gelen üretici-ihracatçı bulunmamaktadır. Bu itibarla, normal
değer belirlemeleri için Yönetmelik’in 26 ıncı maddesi hükmü uyarınca mevcut veriler
kullanılmıştır. Mevcut veriler esas alınarak her iki ülke için
soruşturma konusu maddenin imalat maliyetine satış, genel ve idari (SGİ)
giderler ile makul oranda bir kârın eklenmesi suretiyle hesaplanan
oluşturulmuş değer, normal değer olarak alınmıştır. Diğer taraftan, geçici önlem bildirimine bir ithalatçı
firmanın damping marjı hesabında, 2,25x17 inç ebattaki motosiklet
lastiklerin yanı sıra en çok ticarete konu olan diğer tiplerden 8
ve 10 inç jant çapındaki scooter lastiklerinin de
dikkate alınması yönündeki talebi uygun görülmüştür. Öte yandan, Ankara’daki Taipei
Ekonomi ve Kültür Misyonu Ekonomi Bölümü’nden soruşturmanın açılış aşamasında
alınan görüşte, damping marjı hesaplamasında normal değer olarak Çin Tayvanı’ndan Avrupa Birliği ülkelerine ihracat rakamını
almanın yanlış olacağı, bunun yerine bir Doğu Avrupa ülkesine yapılan ihracat
rakamının alınmasının daha yerinde olacağı ileri sürülmüştür. Ancak,
zaten mevcut veriler esasında oluşturulmuş değer normal değer olarak belirlendiği
için, bu talep uygun görülmemiştir. İhraç fiyatının belirlenmesi Madde 9- İhraç fiyatı, ihracatçı firmaların
Türkiye’ye satışlarında fiilen ödenen fiyat esasında belirlenmiştir. Fiyat karşılaştırması ve damping marjı Madde 10- Yönetmelik’in 11
inci maddesi hükmü çerçevesinde damping marjları, normal değer ile ihraç fiyatlarının
fabrika çıkış aşamasındaki ağırlıklı ortalamalarının karşılaştırılması
suretiyle hesaplanmıştır. Ancak, ihraç fiyatının değişik alıcılar ve zaman
süreleri bakımından önemli ölçüde farklılık gösterdiği hallerde, dampingin
büyüklüğünün tam olarak ortaya konulabilmesi ve varsa gizli dampingin etkisiz
kılınması için ağırlıklı ortalama normal değer, işlem bazında ihraç fiyatı
ile karşılaştırılmıştır. Soruşturma konusu ülkeler için, bu ülkelerden
soruşturma döneminde ithalat yapan firmalardan temin edilen ithal faturaları
kullanılmak sureti ile elde edilen ağırlıklı ortalama CIF değer ihraç fiyatı
olarak alınmıştır. CIF ihraç fiyatı, navlun ve sigorta değerleri verilen
ithalat faturalarından hesap edilen ortalama navlun ve sigorta değerinin
düşülmesi sureti ile FOB baza indirgenmiştir. Ayrıca fabrika çıkış aşamasına
getirmek amacıyla vade farkı bilgisi verilenler için ayarlama yapılmıştır. Damping marjı 2,25x17 inç ebattaki motosiklet ile
8 ve 10 inç çapındaki scooter iç ve dış lastikleri
esas alınarak hesaplanmıştır. Buna göre, damping marjı motosiklet dış
lastiklerinde Vietnam ve Çin Tayvanı için sırasıyla
CIF ihraç fiyatının %29,21 ve %6,66 oranında; motosiklet iç lastiklerinde de
yine sırasıyla %49,51 ve %21,97’si oranında belirlenmiştir. ÜÇÜNCÜ KISIM Zarara İlişkin Belirlemeler BİRİNCİ BÖLÜM Dampingli İthalatın Gelişimi Genel açıklama Madde 11- Yönetmeliğin 17 nci
maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülkeler menşeli ithalatın hacminde mutlak
anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli ölçüde bir artış olup olmadığı
ile bu ithalatın iç piyasadaki benzer mal fiyatları üzerindeki etkisi
incelenmiştir. İthalatın etkisinin toplu değerlendirilmesi Madde 12- Vietnam ve Çin Tayvanı’ndan
yapılan ithalat için hesaplanan damping marjlarının ve ithalat miktarlarının
ihmal edilebilir oranlardan fazla olduğu, soruşturma döneminde her iki
ülkeden gerçekleşen dampingli ithalatın yerli üreticinin fiyatlarını kırdığı
görülmüştür. Diğer taraftan, Ankara’daki Taipei
Ekonomi ve Kültür Misyonu Ekonomi Bölümü’nden soruşturmanın açılış aşamasında
alınan görüşte Çin Tayvanı’ndan yapılan ihracat
rakamlarının Türkiye’nin DİE ithalat istatistikleri ile uyuşmadığı ve ihracat
rakamları dikkate alındığında motosiklet iç lastikleri ihracat rakamlarının
toplam Türkiye ithalatı içinde ihmal edilebilir oran olan %3’ün altında
olduğu iddia edilmektedir. Ancak, yapılan incelemede Çin Tayvanı’nın ihracat rakamları dikkate alındığında bile
söz konusu ülkeden ithalatın ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit
edilmiştir. Yapılan incelemeler sırasında, ithalatçı
firmaların, soruşturma konusu ürünü aynı zamanda soruşturmaya konu farklı ülkelerden
ithal ettiği tespit edilmiştir. Her iki ülke kaynaklı ürünün aynı dağıtım
kanalından geçtiği ve aynı piyasaya (motosiklet imalatçılarına, motosiklet
malzemesi satış noktalarına ve motosiklet tamircilerine) hitap ettiği
anlaşılmıştır. Bu çerçevede her iki ülkeden ithal edilen soruşturma konusu
ürünlerin kendi aralarında ve yerli benzer ürünle rekabet ettiği sabit
görülmüştür. Bu çerçevede, Yönetmelik’in
17 nci maddesi hükümlerine dayanarak, soruşturmaya
eş zamanlı konu olan Vietnam ve Çin Tayvanı’ndan
yapılan ithalatın etkilerinin toplu değerlendirilmesine karar verilmiştir. Aşağıdaki maddelerde zarar incelemesinde
dampingli ithalat ifadesi Vietnam ve Çin Tayvanı’ndan
yapılan ithalatın toplamına karşılık gelmektedir. Maddenin genel ithalatı Madde 13- 2001 yılında 191.172 adet olan soruşturma
konusu motosiklet dış lastiklerinin genel ithalatı 2002 yılında 261.809
adete, 2003 yılında 360.972 adete çıkmış, soruşturma döneminde (SD) de
205.917 adet olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastikleri genel ithalatı ise 2001
yılında 398.431 adet iken, 2002 yılında 733.964 adete çıkmış, 2003 yılında
616.747 adet, SD’de 350.795 adet olarak
gerçekleşmiştir. Dampingli ithalat Madde 14- Soruşturma konusu motosiklet dış lastiği
dampingli ithalatı 2001 yılında 30.850 adet iken, 2002 yılında 78.907 adete,
2003 yılında 175.273 adete çıkmış ve SD’de 111.897
adet olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastiğinin dampingli ithalatı da
2001 yılında 92.667 adet iken, 2002 yılında 222.993 adete, 2003 yılında
424.400 adete çıkmış ve SD’de 276.900 adet olarak
gerçekleşmiştir. Dampingli ithalatın tüketime göre artışı Madde 15- Soruşturma konusu ürünün yurtiçi tüketimi,
yerli üretici Anlaş firmasının yurtiçi satışları ile genel ithalatın
toplanması suretiyle hesaplanmıştır. 2003 yılı ve SD için Nisan 2003
tarihinden sonra faaliyete başlayan BİLKA’nın
verileri de değerlendirmeye dahil edilmiştir. Bu çerçevede belirlenen toplam tüketim endeksi,
motosiklet dış lastikleri için 2001 yılında 100 iken, 2002 yılında 125’e,
2003 yılında 207’ye çıkmış ve SD’de 126 olarak
gerçekleşmiştir. Dampingli ithalatın tüketim içindeki payı ise 2001 yılında
%8 iken SD’de %24’e çıkmıştır. Motosiklet iç lastikleri için toplam tüketim
endeksi ise 2001 yılında 100 iken, 2002 yılında 165’e, 2003 yılında 206’ya
çıkmış ve SD’de 127 olarak gerçekleşmiştir.
Dampingli ithalatın tüketim içindeki payı ise 2001 yılında %12 iken SD’de %30’a çıkmıştır. Dampingli ithalatın fiyatlarının gelişimi Madde 16- Soruşturma konusu motosiklet dış lastikleri
dampingli ithalatının ağırlıklı ortalama birim fiyatı CIF bazda 2001 yılında
4,05 ABD Doları/Adet iken, 2002 yılında 3,78 ABD Doları/Adet’e düşmüş, 2003
yılında 4,18 ABD Doları/Adet, SD’de ise 4,24 ABD
Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastikleri dampingli ithalatının
ağırlıklı ortalama birim fiyatı ise CIF bazda 2001 yılında 0,79 ABD Doları/Adet
iken, 2002 yılında 0,82 ABD Doları/Adet’e, 2003 yılında 0,83 ABD
Doları/Adet’e, SD’de 0,84 ABD Doları/Adet’e
çıkmıştır. Fiyat kırılması Madde 17- Fiyat kırılması ithal ürün fiyatlarının
Türkiye piyasasında yerli üreticinin yurt içi satış fiyatlarının yüzde olarak
ne kadar altında kaldığını gösterir. Vietnam ve Çin Tayvanı
menşeli 2,25x17 inç tip ve scooter lastikleri için SD’deki ithalatın gümrük vergisi ve masrafları dahil
Türkiye piyasasına giriş fiyatları yerli üretim dalının satış fiyatları ile
mukayese edilmiş ve ağırlıklı ortalama fiyat kırılması hesaplanmış, dampingli
ithalatın fiyatının yerli üretim dalının fiyatının altında kaldığı tespit
edilmiştir. Buna göre, 2,25x17 inç tip motosiklet ile 8 ve 10
inç çapındaki scooter dış lastikleri temel alınarak
SD’ye ilişkin olarak hesaplanan ağırlıklı ortalama
fiyat kırılması, Vietnam için %60,04 ve Çin Tayvanı
için %10,55 oranında tespit edilmiştir. Motosiklet iç lastiklerinde ise yukarıda anılan
ebatlar esasında SD’deki fiyat kırılması Vietnam
için %48,53 ve Çin Tayvanı için %7,92 oranında
hesaplanmıştır. İKİNCİ BÖLÜM Yerli Üretim Dalının Durumu Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri Madde 18- Dampingli ithalatın yerli üretim dalı
üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, Anlaş firmasının motosiklet lastiklerine
ilişkin verileri esas alınmıştır. BİLKA, Nisan 2003 tarihinde faaliyete
başladığı ve 2001 yılına kadar geriye dönük bilgiler mevcut olmadığı ve
istenilen ayrıntıda zarar verileri elde edilemediği için değerlendirmeye
dahil edilememiştir. Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir şekilde
incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama Toptan
Eşya Fiyat Endeksi (TEFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel
değerler kullanılmıştır. a) Üretim Yerli üretim dalının motosiklet dış lastikleri
için 2001 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2002 yılında 122’ye, 2003
yılında 220’ye yükselmiş, SD’de 127 olarak
gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastikleri için ise 2001 yılında
100 olan üretim miktar endeksi, 2002 yılında 172’ye, 2003 yılında 264’e
yükselmiş, SD’de 139 olarak gerçekleşmiştir. b) Satışlar Yerli üretim dalının motosiklet dış lastikleri
için 2001 yılında 100 olan yurtiçi satış miktar endeksi 2002’de 113’e, 2003
yılında 181’e yükselmiş, SD’de 101 olarak
gerçekleşmiştir. Aynı dönemde 2001 yılında 100 olan yurtiçi satış hasılası
müteakip yıllarda sırasıyla 106, 136 ve 71 olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastikleri için 2001 yılında 100
olan yurtiçi satış miktar endeksi 2002’de 141’e, 2003 yılında 198’e yükselmiş,
SD’de 106 olarak gerçekleşmiştir. Aynı dönemde 2001
yılında 100 olan yurtiçi satış hasılası müteakip yıllarda sırasıyla 126, 148
ve 74 olarak gerçekleşmiştir. c) Piyasa payı Yerli üretim dalının yurtiçi pazar payı
motosiklet dış lastikleri için 2001 yılında %48,45 iken SD’de
BİLKA’nın da devreye girmesiyle %55,82 olmuştur. Motosiklet iç lastikleri için ise 2001 yılında
%45,12 iken SD’de %62,07’ye yükselmiştir. d) Kapasite Kullanımı Yerli üretim dalının motosiklet dış lastikleri
için 2001 yılında %24 olan kapasite kullanım oranı, 2002 yılında %27, 2003
yılında %52 ve SD’de %67 olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastikleri için ise 2001 yılında
%29 olan kapasite kullanım oranı, 2002 yılında %49, 2003 yılında %77 ve SD’de %84 olarak gerçekleşmiştir. e) Yurtiçi Fiyatlar Yerli üreticinin motosiklet dış lastiklerinde
ağırlıklı ortalama yurtiçi satış fiyatı 2001 yılında reel bazda 100 iken,
2002 yılında 95’e, 2003 yılında 75’e ve SD’de ise
71’e gerilemiştir. Motosiklet iç lastiklerinde ise ağırlıklı
ortalama yurtiçi satış fiyatı 2001 yılında reel bazda 100 iken, 2002 yılında
89’a, 2003 yılında 75’e ve SD’de ise 70’e
gerilemiştir. f) Stoklar Yerli üretim dalının motosiklet dış lastiklerinde
2001 yılında 100 olan stok miktar endeksi, 2002 yılında 91’e gerilemiş, 2003
yılında ve SD’de ise 131’e yükselmiştir. Motosiklet iç lastiklerinde ise 2001 yılında reel
bazda 100 iken, 2002 yılında 137’ye, 2003 yılında ve SD’de
ise 270’e yükselmiştir. g) İstihdam Yerli üretim dalının 2001 yılında 100 olan idari
personel ve işçi sayısı endeksi, 2002 yılında 97’ye gerilemiş, 2003 yılında
ve SD’de ise 120’ye çıkmıştır. h) Ücretler Üretimde çalışan işçilerin aylık ücretleri 2001
ile SD arasında reel olarak 4 puan düşmüştür. i) Verimlilik Üretimde çalışan işçi başına verimlilik endeksi
motosiklet dış lastikleri için 2001 yılında 100 iken, 2002’de 125’e, 2003
yılında 184’e ve SD’de ise 211’e yükselmiştir. Motosiklet iç lastikleri için ise 2001 yılında
100 olan endeks, 2002 yılında 177’ye, 2003 yılında 221’e ve SD’de ise 232’ye çıkmıştır. j) Büyüme Yerli üretim dalının aktif büyüklüğü reel olarak
2001 yılında 100 iken 2002 yılında 126’ya çıkmış, 2003 yılı ve SD’de ise 97’ye gerilemiştir. k) Sermaye Artışı Yerli üretim dalının 2001 yılında 100 olan öz
sermayesi 2002 yılında 128’e çıkmış, 2003 yılı ve SD’de
ise 92’ye düşmüştür. l) Nakit Akışı Yerli üretim dalının faaliyetleri dolayısıyla
yarattığı reel nakit akışı (Kâr+amortisman) 2001 yılında (-)100 iken (nakit çıkışı),
2002 yılında 13’e çıkmış, 2003 yılında (-)37’ye düşmüş ve SD’de
10 olmuştur. m) Yatırımlardaki Artış Yerli üretim dalının tevsi ve yenileme yatırımları
olmamıştır. n) Kârlılık Yerli üretim dalının motosiklet dış lastiklerinde
2001 yılında (-)100 olan ortalama birim kârlılığı (zararı), 2002 yılında
(-)223’e düşmüş, 2003 yılında 8’e çıkmış ve SD’de
ise (-)32 olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastiklerinde ise 2001 yılında
(-)100 olan ortalama birim kârlılığı (zararı), 2002 yılında (-)72’ye çıkmış,
2003 yılında (-)86 ve SD’de (-)18 olmuştur. o) Maliyetler Yerli üretim dalının motosiklet dış lastikleri
için 2001 yılında reel olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti,
2002 yılında 102’ye yükselmiş, 2003 yılında ve SD’de
ise 65’e düşmüştür. Motosiklet iç lastiklerinde ise 2001 yılında reel
olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti, 2002 yılında 78’e,
2003 yılında 66’ya ve SD’de 56’ya düşmüştür. p) Yatırımların geri dönüş oranı Yerli üretim dalının yatırım hasılatı (Kar/Öz
kaynak) oranı 2001 yılında (–)23 iken 2002 yılında 2, 2003 yılında ise (–)10
olmuş, SD’de de 2 olarak gerçekleşmiştir. r) Damping marjının büyüklüğü Damping marjı, motosiklet dış lastiklerinde
Vietnam için CIF bedelin %29,21'i, Çin Tayvanı için
%6,66’sı; motosiklet iç lastiklerinde ise Vietnam için CIF bedelin %49,51’i,
Çin Tayvanı için %21,97’si oranlarında bulunmuştur. Dampingli ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki
etkisinin değerlendirilmesi Madde 19- Soruşturmaya konu ülkelerin damping
yaptığı, söz konusu ürünlerde ithalat hacimlerinin ihmal edilebilir düzeyin
üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Bu ülkelerden yapılan dampingli ithalatın,
özellikle SD’de, yerli üretim dalı üzerindeki
ekonomik etkisi incelendiğinde yurtiçi satış fiyatları, stoklar, kârlılığa
ilişkin göstergelerin olumsuz etkilendiği, damping marjları ve fiyat baskısı
nedeniyle toplam kârlılığın zarara dönüştüğü tespit edilmiştir. Yerli üretim
dalının dampingli ithalat ile fiyat rekabetine girmesinin mümkün bulunmadığı
tespit edilmiştir. DÖRDÜNCÜ KISIM Dampingli İthalat ile Zarar
Arasındaki Nedensellik Bağı Dampingli ithalatın etkisi Madde 20- Zarar inceleme döneminde soruşturma konusu
motosiklet iç ve dış lastiklerinde dampingli ithalatın, nispi ve mutlak
olarak arttığı, özellikle Vietnam’dan yapılan dampingli ithalatın
fiyatlarının düştüğü ve yerli üretim dalının fiyatlarının önemli ölçüde
altında kaldığı tespit edilmiştir. Aynı dönemde yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerinde olumsuzluklar tespit edilmiştir. Dampingli ithalatın
fiyatlarının yerli üretim dalının fiyatlarını kırması ve dampingli ithalattaki
artış eğilimi ile yerli üretim dalında görülen olumsuz gelişmelerin eş
zamanlı olarak ortaya çıkması nedeniyle dampingli ithalat ile yerli
üretim dalı üzerinde oluşan zarar arasında illiyet bağı olduğu sonucuna
varılmıştır. Üçüncü ülkelerden ithalat Madde 21- Üçüncü ülkelerden yapılan ithalatın
2001-2003 arasındaki dönemde nispî olarak azaldığı, genel ithalat ve tüketim
içindeki payının önemli ölçüde gerilediği görülmüştür. Gerek miktarı ve
piyasa payındaki eğilim, gerek fiyatları itibariyle bu aşamada yerli üretime
zarar verebilecek boyutta görülmemektedir. 30 Nisan 2003 tarihinden itibaren
de Çin Halk Cumhuriyeti ve Tayland menşeli söz konusu ürünlerde dampinge
karşı vergi uygulanmaya başlanmıştır. Diğer unsurların etkisi Madde 22- Dampingli ithalatın daralmanın olduğu 2001
yılı ve tüketimde artışın görüldüğü 2002 ve 2003 yılları da dahil olmak üzere
2001 yılından beri nispi ve mutlak olarak sürekli arttığı ve pazar payını
büyük oranda genişlettiği görülmüştür. Diğer taraftan, 30 Nisan 2003 tarih ve 25094
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2003/7 sayılı Tebliğ ile Çin Halk
Cumhuriyeti ve Tayland menşeli motosiklet lastikleri için dampinge karşı
vergi uygulamasına başlanmasıyla soruşturma konusu ülkelerden yapılan
dampingli ithalat 2003 yılında önceki yıllara göre önemli miktar ve oranda
artış göstermiştir. Bu durum sonucunda, anılan önlem, yerli sanayi
üzerinde görülen zararın telafisinde beklenen etkiyi gösterememiştir. Özellikle Vietnam kaynaklı dampingli ithalatın
fiyatlarının düşmesi ve ithalatın da buna bağlı olarak sürekli artması ve
pazar payının genişlemesi dikkate alındığında talep daralmasının, dampingli
ithalatın yerli üretim dalına zarar verdiği ve nedensellik bağının mevcut
olduğu gerçeğini değiştirmediği tespit edilmiştir. BEŞİNCİ KISIM Sonuç Karar Madde 23- Soruşturma sonucunda dampingin, yerli üretim
dalında zararın ve her ikisi arasında illiyet bağının mevcut olduğu tespit
edildiğinden, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve
Bakan’ın onayı ile aşağıda tanımı ve menşe ülkeleri belirtilen eşyanın
Türkiye’ye ithalatında karşılarında gösterilen oranlarda dampinge karşı
vergi yürürlüğe konulmuştur.
Geçici önlemin kesin olarak tahsili Madde 24- Bu Tebliğ’in yürürlüğe girdiği tarihe kadar
2004/9 sayılı Tebliğ hükümlerine istinaden alınmış olan teminat şeklindeki
geçici önlem kesin önleme dönüştürülmüş olup, kesinleşen dampinge karşı vergi
Kanun’un 14 ve 15 inci maddeleri çerçevesinde tahsil edilir. Kesinleşen
dampinge karşı verginin daha önce alınan geçici önlemden yüksek olduğu haller
için fark tahsil edilmez, düşük olduğu haller için ise fark geri ödenir. Daha düşük oranda vergi uygulama imkanının
incelenmesi Madde 25- Damping soruşturması sırasında, zararın
önlenmesi için damping marjından daha düşük oranda bir kesin önlemin yeterli
olup olmadığı incelenmiş ve daha düşük oranda vergi uygulanmasına imkan
bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Uygulama Madde 26- Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük
tarife istatistik pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen
eşyanın ithalatında, karşılarında gösterilen oranlarda dampinge karşı vergiyi
tahsil ederler. Yürürlük Madde 27- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 28- Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret
Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür. 27
Eylül 2004 PAZARTESİ |