GÜNCEL: 04/02/2005 |
|||||||||||
Dış Ticaret Müsteşarlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2005/3) BİRİNCİ KISIM Genel Bilgi ve İşlemler Soruşturma Madde 1 - Makina Takım Endüstrisi (MTE) A.Ş. tarafından yapılan ve Oralsan Makina Takım
Sanayi ve Ticaret A.Ş. ile Evar Kesici Takım A.Ş. tarafından
desteklenen başvuru üzerine, Çin Halk
Cumhuriyeti (Ç.H.C.) menşeli “delmeye mahsus aletlerden iş gören
kısımları diğer maddelerden olanların diğerlerinden metal işlemeye mahsus iş
gören kısımları diğer yüksek hız çeliğinden olanlar” (matkap ucu) ve
“frezelemeye mahsus aletlerin metal işlemeye mahsus olanlardan iş gören
kısımları diğer maddelerden parmak frezelerin diğerleri” (parmak freze) için
05/08/2003 tarih ve 25190 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2003/17 sayılı Tebliğ ile başlatılan ve Dış
Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen damping soruşturması tamamlanmıştır. Kapsam Madde 2 - Bu Tebliğ; 4412 sayılı Kanunla değişik 3577 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Karar ve İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik
(Yönetmelik) hükümleri ile 02/05/2002 tarihli ve 24743 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe Ek Madde
Eklenmesine Dair Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yürütülen damping
soruşturması sonuçlarını içermektedir. Bilgilerin
toplanması ve değerlendirilmesi Madde 3 - Soruşturma açılmasını müteakip,
soruşturma konusu ürünün yerli üreticilerine, Müsteşarlıkça tespit edilen
ithalatçılarına ve Ç.H.C.’de yerleşik bilinen ihracatçılarına soru formları
gönderilmiştir. Öte taraftan, Ç.H.C.’de yerleşik diğer
üretici-ihracatçılara iletilebilmesini teminen, söz
konusu soru formunun bir örneği bu ülkenin Ankara’daki temsilciliğine de
gönderilmiştir. Tarafların soru formunu yanıtlamaları için posta
süresi dahil 37 gün süre tanınmış ve süre uzatımı
yönündeki makul talepler karşılanmıştır. Ç.H.C.’de yerleşik yanlızca
Jiangsu Tiangong Tools Corp. Ltd. firmasından
matkap ucu için verilen süre içerisinde cevap alınmıştır. Soruşturma konusu
parmak frezelere ilişkin herhangi bir cevap alınamamıştır. Yerli üretici MTE A.Ş. soruşturma süresi boyunca
Müsteşarlık ile işbirliği içinde soru formlarına usulüne uygun şekilde yanıt
vermiş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgi ve belgeleri temin etmiştir. Soruşturma konusu maddenin ithalatını yaptığı tespit
edilen ve kendilerine soru formu gönderilen firmalardan 12 ithalatçı firma
ilgili soru formuna cevap vermiştir. Bu firmalardan alınan yanıtlarda, ithal
ürünün en önemli tercih sebebinin fiyat ve kalite farklılığı olduğu ve yerli
sanayinin iç talebi karşılamada yetersiz kaldığı iddia edilmiştir. Yerinde
doğrulama soruşturmaları Madde 4 - Yönetmelik’in
21 inci maddesi çerçevesinde yerli üretici MTE A.Ş.’nin İzmit`teki üretim tesisleri ve idari
ofisleri ile Ç.H.C.’de yerleşik üretici/ihracatçı Jiangsu
Tiangong Tools Corp. Ltd.’in Jiangsu eyaleti Danyang
şehrindeki üretim tesisleri ve idari ofislerinde yerinde doğrulama
incelemeleri yapılmıştır. İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve dinlenmesi Madde 5 - Soruşturma açılmasını müteakip,
soruşturma konusu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliğine ve bilinen
üretici-ihracatçı firmalara şikayetin gizli olmayan
metni ve soruşturma açılış Tebliği gönderilmiştir. Jiangsu Tiangong
Tools Corp. Ltd.
firmasının temsilcisinin talebi üzerine 20/02/2004
tarihinde bir dinleme toplantısı gerçekleştirilmiştir. Nihai bildirim yapılmasını müteakip Ç.H.C.’deki üretici/ihracatçı ve
ithalatçılara bu bildirime ilişkin
görüşlerini yazılı olarak sunma imkanı verilmiş; ayrıca 06/01/2005 tarihinde
Ç.H.C. Ticaret Bakanlığı temsilcileri ile bu ülkedeki üretici/ihracatçının
temsilcilerinin yer aldığı bir dinleme toplantısı gerçekleştirilmiştir. Tarafların soruşturma
boyunca ortaya koyduğu yazılı görüşlerden yeterli delillerle desteklenenleri
ve konuyla ilgili olanları çalışmalarda dikkate alınmıştır. Bu görüşlere, Tebliğ içerisinde yeri geldiğince
değinilmiştir. Soruşturma dönemi Madde 6 - Damping belirlemesi için 01/01/2002–31/12/2002 tarihleri arası soruşturma dönemi
(SD) olarak kabul edilmiştir. Zarar belirlemesinde ise veri toplama ve analiz
için 01/01/2000-31/12/2002 arasındaki dönem esas
alınmıştır. İKİNCİ KISIM Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer
Ürün Soruşturma
konusu ürün ve benzer ürün Madde 7 - Soruşturma konusu madde, 8207.50.60.00.00
gümrük tarife istatistik pozisyonunda (GTİP) yer alan “delmeye mahsus
aletlerden iş gören kısımları diğer maddelerden olanların diğerlerinden metal
işlemeye mahsus iş gören kısımları diğer yüksek hız çeliğinden olanlar”
(matkap ucu) ile 8207.70.31.00.19 GTİP’inde yer
alan “frezelemeye mahsus aletlerin metal işlemeye mahsus olanlardan iş gören
kısımları diğer maddelerden parmak frezelerin diğerleri” (parmak freze) dir. Soruşturma konusu ürünlerin üretimi pim kesme işlemi
ile başlayıp ürüne göre havşalama, taşlama,
tornalama, ısıl işlemden geçirme, buhar menevişleme
ve bileme gibi işlemlerle tamamlanmaktadır. Matkap uçları, düşük alaşımlı çelik, döküm, metal ve
ahşap malzemelerin delinmesi işine yönelik olup, konvansiyonel tezgah ve el breyzinde
kullanılmaktadır. Parmak frezeler ise genel olarak kalıp ve metal parça
üretiminde alın ve yan yüz frezeleme işleri ile alaşımlı dövme çelikler,
paslanmaz ve yüksek ısıya dayanıklı çelikler, takım çelikleri,
ve döküm alaşımlı malzemelerde uzun düz kama yuvaları açılmasında ve kanal
frezelemede kullanılmaktadır. Yapılan incelemeler neticesinde,
Ç.H.C.’den ithal edilen ve ayrı ayrı
değerlendirilen soruşturma konusu matkap uçları ve parmak frezeler ile yerli
üretim dalı tarafından üretilen matkap uçları ve parmak frezelerin, teknik ve
fiziki özellikleri, çeşitleri, dağıtım kanalları, kullanım alanları,
kullanıcıların algılaması ve birbirini ikame edebilmeleri açısından benzer
özelliklere sahip olduğu ve soruşturmaya konu ülkeden ithal edilen ürünlerin yerli
üretim dalının ürünleriyle doğrudan rekabet içinde olduğu, bu nedenle de Yönetmelik’in 4 üncü maddesi çerçevesinde benzer ürün
olarak kabul edilebileceği anlaşılmıştır. Soruşturma konusu ürün ile ilgili açıklamlar genel içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP
karşılığı eşya tanımıdır. ÜÇÜNCÜ KISIM Dampinge İlişkin Belirlemeler Genel Madde 8 - Ç.H.C.’de yerleşik işbirliğine
gelen üretici/ihracatçı firma olan Jiangsu Tiangong Tools Corp. Ltd. firması piyasa ekonomisi şartlarında faaliyet
gösterdiğini iddia etmiş; bu iddia, Müsteşarlıkça, İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmelik’in Ek Madde 1’i
çerçevesinde incelenmiştir. Bu çerçevede, firma nezdinde yapılan incelemeler
neticesinde yapılan tespitler ve bu kapsamdaki değerlendirmeler aşağıda
belirtilmiştir: -Firmanın üretim ve satışlarına ilişkin kararlarını
doğrudan etkileyecek tarzda, ihracat ve ithalatını yapabileceği ürün
yelpazesinde sınırlama bulunduğu tespit olunmuştur. -Üretimin temel girdilerinden
olan işgücünün serbest dolaşımını engelleyecek şekilde düzenlemeler bulunduğu
anlaşılmıştır. Söz konusu değerlendirme işgücü arz ve talebinin piyasa
koşullarında serbestçe karşı karşıya gelmesi ve işgücü ücretlerinin bu
suretle piyasa koşullarında oluşması açısından önem taşımaktadır. Öte yandan,
şirket bünyesindeki sendikanın işçi ücretleri konusunda toplu sözleşme
müzakereleri yürütme fonksiyonunun bulunmadığı, ücretlerin toplu sözleşmeler
yoluyla belirlenmediği ve bu nedenle grevin şirket içinde pratikte uygulamasının
mümkün olamayacağı anlaşılmıştır. -Soruşturma dönemi içerisinde arazi kullanım
hakkının, piyasa değerini yansıtacak tutar üzerinden herhangi bir ödeme
yapılmaksızın devir alındığı belirlenmiştir. Öte yandan, soruşturma konusu
bölge sınırları içinde hiçbir arazi parçası için özel mülkiyet hakkının
bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu çerçevede, arazi açısından firmanın
faaliyetlerine istikrar garanti eden mülkiyet kanunlarına da tabi olmadığı ve
yatırıma ilişkin kararlarının arz-talep dengesini yansıtan pazar
hareketlerine göre oluşmadığı belirlenmiştir. Bu tespitler ışığında, firmanın Yönetmelik Ek Madde
1 çerçevesinde, piyasa ekonomisi koşullarında faaliyet gösterdiğine ilişkin
iddiaların kabulünün mümkün olmadığı, öte yandan nihai bildirim sonrası Ç.H.C.
tarafınca sunulan ilave bilgi-belgelerin de mezkur tespitlerin aksini ispat
eder nitelikte bulunmadığı görülmüş ve bu çerçevede, firma için normal değer
tespiti Yönetmelik’in 7 nci
maddesi çerçevesinde yapılmıştır. Ayrıca, konuya ilişkin olarak Ç.H.C. Ticaret
Bakanlığı ve üretici/ihracatçı firma temsilcileri ile nihai bildirimde yer
alan karar gerekçeleri ve buna ilişkin Ç.H.C. tarafının görüşlerinin alındığı
bir dinleme toplantısı gerçekleştirilmiştir. Mezkur
toplantıda nihai bildirimdeki ihracat-ithalatta kısıtlama, işçilik ve araziye
ilişkin tespitlere esas teşkil eden hususlar ve bunların yerinde inceleme
sırasında kayıt altına alınan dayanakları hakkında Ç.H.C. tarafına kapsamlı
bilgi aktarılmış, konunun İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Mevzuattaki teknik sınırlar çerçevesinde ele alındığı ve bu sınırlar dışında
algılanmaması gerektiği özellikle vurgulanmıştır. Öte yandan, üretici/ihracatçı firma kendisine
gönderilen soru formu ve ek sorularda mizan bulunmadığını belirtmiş; tüm
muhasebe kodlarına ilişkin ek soruya ise eksik cevap vermiştir. Ancak yerinde
doğrulama soruşturması sırasında mizanın ve verilmeyen muhasebe kodlarının
bulunduğu tespit edilmiş, karşı taraftan bu hususlara ilişkin ikna edici bir
açıklama gelmemiştir. Soruşturma süresince, parmak frezeler için Ç.H.C.’de
yerleşik hiçbir üretici/ihracatçının işbirliğinde bulunmaması nedeniyle
normal değer tesbitinde Yönetmelik’in
26 ncı hükmü uyarınca başvuruda yer alan bilgilerde
dahil olmak üzere eldeki mevcut veriler kullanılmıştır. Normal
değerin belirlenmesi Madde 9 - Normal değer tesbitinde,
matkap ucu için soruşturma döneminde Türkiye’ye ihracatı en fazla olan matkap
ucu tipi DIN 338 Siyah ve Beyaz 5 mm; parmak frezeler içinse DIN 844 8mm tipi
esas alınmıştır. Normal değer, üretim maliyetine mâkul
bir kâr eklenmesiyle oluşturulan değer temelinde belirlenmiştir. Bu
çerçevede, Türkiye’deki üretim maliyeti esas alınmıştır. Alınan görüşler
çerçevesinde bu maliyete faaliyet ve finansman giderleri yansıtılmamıştır. Öte yandan, diğer ülke
ortalama ihraç fiyatlarının, şikayet konusu
ürünlerin birçok tiplere ayrılması ve tipler bazında önemli fiyat farklılıkları
bulunması nedeniyle gösterge niteliğinde olamayacağı anlaşılmıştır. İhraç
fiyatı Madde 10 - Matkap uçları için ihraç fiyatı
belirlemelerinde Jiangsu Tiangong
Tools Corp. Ltd.
firmasının ihraç fiyatları esas alınmıştır. Parmak frezeler için ihraç fiyatı belirlemelerinde
ise söz konusu ürünün ithalatçıları tarafından beyan edilen ithal faturalarındaki
değerler esas alınmıştır. Fiyat
karşılaştırması ve damping marjı Madde 11 - Normal değer fabrika çıkış
aşamasında tespit edilmiştir. İhraç fiyatları ise CIF bazda
olduğundan ihracatçı ve ithalatçıların beyannameleri çerçevesinde navlun,
sigorta ve diğer satış giderleri düşülmek suretiyle mümkün olduğu ölçüde
fabrika çıkış aşamasına getirilmiştir. Böylece ağırlıklı ortalama normal değer ile ağırlıklı ortalama
ihraç fiyatı karşılaştırılmış ve
karşılaştırmanın aynı aşamada yapıldığı kabul edilmiştir. Damping marjı, matkap
uçları ve parmak frezeler için ürün tipi bazında tespit edilen normal değer
ile ihraç fiyatının fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılması yöntemiyle
hesaplanmıştır. Buna göre matkap ucunda damping
marjı Jiangsu Tiangong Tools Corp. Ltd. firması için
CIF bedelin %306’sı ve 18,0 ABD Doları/Kg olarak belirlenmiş ve bu oran ÇHC
geneli için geçerli kabul edilmiştir. Parmak frezeler için damping marjı CIF bedelin %120’si ve 30,0 ABD
Doları/Kg olarak tespit edilmiştir. DÖRDÜNCÜ KISIM Zarar ve Nedenselliğe İlişkin
Belirlemeler BİRİNCİ BÖLÜM Dampingli İthalatın Gelişimi Genel
açıklama Madde 12 -
Yönetmelik’in 17 nci
maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülke menşeli ithalatın hacminde
mutlak anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli ölçüde bir artış olup
olmadığı ile bu ithalatın iç piyasadaki benzer mal fiyatları üzerindeki
etkisi incelenmiştir. Maddenin
genel ithalatı Madde 13 -
2000
yılında 89.328 kg olan soruşturma konusu matkap uçları genel ithalatı 2001 yılında 119.310 kg ve 2002
yılında 160.855 kg olarak gerçekleşmiştir. 2000-2002 yılları arasında bu
ürünün ithalatında %80 oranında bir artış gerçekleşmiştir. 2000 yılında 7.645 kg olan soruşturma konusu parmak
frezeler genel ithalatı 2001 yılında 3.064 kg ve 2002 yılında 14.644 kg
olarak gerçekleşmiştir. 2000-2002 yılları arasında bu ürünün ithalatında %92
oranında bir artış gerçekleşmiştir. Dampingli
ithalat Madde 14 -
DİE
kayıtları esas alınarak yapılan incelemede, 2000 yılında 61.553 kg olan
soruşturma konusu matkap uçları
dampingli ithalatı 2001 yılında 80.924 kg ve 2002
yılında 133.603 kg olarak gerçekleşmiştir. 2000-2002 yılları arasında matkap
uçları dampingli ithalatı %117 gibi yüksek oranda
bir artış göstermiştir. 2000 yılında 2.595 kg olan soruşturma konusu parmak
frezeler genel ithalatı 2001 yılında 236 kg ve 2002 yılında 11.931 kg olarak
gerçekleşmiştir. 2000-2002 yılları arasında bu ürünün ithalatında %360
oranında bir artış gerçekleşmiştir Dampingli ithalatın
pazar payındaki değişim Madde 15 - Türkiye toplam benzer mal
tüketimi ve pazar payları hesaplanırken MTE A.Ş.’nin
yurtiçi satış rakamları dikkate alınmıştır. Soruşturma konusu ürünlerin
yurtiçi tüketimleri, söz konusu yerli üreticinin ilgili ürünlerdeki yurtiçi
satışları ile bu ürünlerdeki genel ithalat rakamlarının toplanması suretiyle
hesaplanmıştır. Bu çerçevede belirlenen toplam tüketim endeksi,
matkap uçları için 2000 yılında 100 iken, 2001 yılında 108 ve 2002 yılında
157 olarak gerçekleşmiştir. 2000-2002 döneminde yıllar itibariyle matkap
uçları için yerli üreticinin pazar payı sırasıyla %33, %17 ve %23; dampingli ithalatın pazar payı ise %46, %56 ve %64
olmuştur. Frezeler için belirlenen toplam tüketim endeksi,
2000 yılında 100 iken, 2001 yılında 61 ve 2002 yılında 143 olarak
gerçekleşmiştir. 2000-2002 döneminde yıllar itibariyle yerli üreticinin pazar
payı %58, %72 ve %43; dampingli ithalatın pazar payı
ise %14, %2 ve %46 olmuştur. Dampingli ithalatın fiyatlarının gelişimi Madde 16 - DİE kayıtlarından elde edilen
verilere göre, soruşturma konusu matkap uçları dampingli
ithalatının ortalama birim fiyatı CIF bazda 2000 yılında 6,5 ABD Doları/kg iken, SD olan 2002 yılında 4,1 ABD Doları/kg’a düşmüştür. Dampingli parmak freze ithalatının ortalama birim
fiyat ise 2000 yılında CIF bazda 28,5 ABD Doları/kg
iken, SD olan 2002 yılında 9,2 ABD Doları/kg’a
düşmüştür. Fiyat
kırılması Madde 17 - Fiyat kırılması, ithal ürün
fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üreticinin yurt içi satış fiyatlarının
yüzde olarak ne kadar altında kaldığını gösterir. Fiyat kırılması analizinde, soruşturma konusu ülke
menşeli ithalatın gümrük vergisi ve masrafları dahil Türkiye piyasasına giriş
fiyatı, yerli üretim dalının satış fiyatları ile mukayese edilmiştir. Bu çerçevede,
çok fazla ithal matkap ucu tipi mevcut olduğundan, her tip için ayrı ayrı fiyat kırılması hesabına gidilmemiş, yanlızca Jiangsu Tiangong Tools Corp. Ltd. tarafından ihracatı en fazla olan
DIN 338 Siyah ve Beyaz 5 mm tipinin fiyat kırılması hesap edilmiştir. Bu
çerçevede matkap ucu için hesaplanan fiyat kırılması %535’tir. Parmak
frezeler içinse fiyat kırılması hesabında DIN 844 8mm tipi esas alınmıştır.
Hesaplanan fiyat kırılması %213’tür. İKİNCİ BÖLÜM Yerli Üretim Dalının Durumu Yerli üretim
dalının ekonomik göstergeleri Madde 18 -
Dampingli
ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, yerli
üretimin önemli bir kısmını temsil eden MTE A.Ş.’nin
mümkün olduğu kadar matkap ucu ve frezelere ilişkin verileri esas alınmıştır.
Dampingli ithalatın etkisini ortaya koyan MTE A.Ş.’nin
ekonomik göstergeleri, soruşturma konusu bu iki ürün için ayrı ayrı incelenmiştir. Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir
şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama
TEFE oranları kullanılarak hesaplanmış reel değerler kullanılmıştır. Miktar
bazındaki verilerin endekslenmesinde ise firmanın sağlamış olduğu kg değerler
esas alınmıştır. a) Üretim Yerli üretim dalının matkap uçları için 2000 yılında
100 olan üretim miktar endeksi, 2001 yılında 61’e, 2002 yılında 40’a
düşmüştür. Yerli üretim dalının frezeler için 2000 yılında 100
olan üretim miktar endeksi, 2001 yılında 68’e, 2002 yılında 89’a düşmüştür. b) Satışlar Yerli üretim dalının matkap uçları için 2000 yılında 100 olan
yurtiçi satış miktar endeksi 2001’de 56’ya düşmüş, 2002 yılında 110’a
çıkmıştır. 2000 yılında 100 olan satış hasılası
müteakip yıllarda sırasıyla 58 ve 71 olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının frezeler için 2000 yılında 100
olan yurtiçi satış miktar endeksi 2001’de 77 ve 2002 yılında 106 olarak
gerçekleşmiştir. 2000 yılında 100 olan yurt içi satış hasılası,
2001’de 73 ve 2002 yılında 80 olarak gerçekleşmiştir. c) Piyasa payı Yerli üretim dalının matkap uçları için yurtiçi
pazar payı 2000 yılında %33, 2001 yılında %17, ve
2002 yılında %23 olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının frezeler için yurtiçi pazar
payı 2000 yılında %58, 2001 yılında %72, ve 2002
yılında %43 olarak gerçekleşmiştir. d) Kapasite ve Kapasite Kullanım Oranı Zarar inceleme dönemi boyunca soruşturma konusu
ürünler için yerli üretim dalının kapasitesinde bir değişiklik olmamıştır. Yerli üretim dalının matkap uçları için kg bazında,
2000 yılında 100 olan kapasite kullanım oranı, 2001 yılında 61’e, 2002
yılında ise 40’a düşmüştür. Yerli üretim dalının frezeler için kg bazında, 2000
yılında 100 olan kapasite kullanım oranı, 2001 yılında 68 ve 2002 yılında 89
olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, yerli üretimin bu iki üründe de yurtiçi
talebi karşılayabilecek üretim kapasitesine sahip olduğu tespit edilmiştir. e) Yurtiçi Fiyatlar Yerli üreticinin matkap uçları için ağırlıklı
ortalama yurtiçi satış fiyatı 2000 yılında reel bazda
100 iken, 2001 yılında 103’e ve 2002 yılında 76’ya gerilemiştir. Yerli üreticinin frezeler için ağırlıklı ortalama
yurtiçi satış fiyatı 2000 yılında reel bazda 100
iken, 2001 yılında 95’e ve 2002 yılında 75’e gerilemiştir. f ) Stoklar Yerli üretim dalının matkap uçları için 2000 yılında
100 olan stok miktar endeksi, 2001 yılında 45’e ve 2002 yılında 32’ye gerilemiştir. Yerli üretim dalının frezeler için 2000 yılında 100
olan stok miktar endeksi, 2001 yılında 63’e ve 2002 yılında 43’e gerilemiştir. g) İstihdam Matkap uçları ve frezeler için yerli üretim dalının
2000 yılında 100 olan işçi sayısı endeksi, 2001 yılında 85’e ve 2002 yılında
83’e gerilemiştir. h) Ücretler Matkap uçları ve frezeler üretiminde çalışan
işçilerin aylık ücret endeksi 2000 yılında 100 iken, 2001 yılında 98’e ve
2002 yılında 94’e gerilemiştir. i) Verimlilik Üretimde çalışan işçi başına verimlilik endeksi
matkap uçları için 2000 yılında 100 iken, 2001 yılında 71 ve 2002 yılında 48
olarak gerçekleşmiştir. Üretimde çalışan işçi başına verimlilik endeksi
frezeler için 2000 yılında 100 iken, 2001 yılında 79 ve 2002 yılında 107
olarak gerçekleşmiştir. j) Nakit Akışı Yerli üretim dalının matkap ucu üretimi dolayısıyla
yarattığı reel nakit akışı (Kâr + amortisman), 2000
yılında (-)100 iken, 2001 yılında 117 ve 2002 yılında 22 olarak
gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının freze üretimi dolayısıyla
yarattığı reel nakit akışı, 2000 yılında (-)100 iken, 2001 yılında (-)10 ve
2002 yılında (-)73 olarak gerçekleşmiştir. k) Yatırımlardaki Artış Firma, ekonomik göstergelerine ortaya çıkan
bozulmalara bağlı olarak zarar inceleme dönemi boyunca matkap uçları ve
frezeler için herhangi bir yenileme veya tevsi yatırımında bulunmamıştır. l) Kârlılık Yerli üretim dalının matkap uçları için 2000 yılında
(-)100 olan birim kârlılığı, 2001 yılında (-)13 ve 2002 yılında (-)49 olarak
gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının frezeler için 2000 yılında
(-)100 olan birim kârlılığı, 2001 yılında (-)13 ve 2002 yılında (-)73 olarak
gerçekleşmiştir. m) Maliyetler Yerli üretim dalının matkap uçları için 2000 yılında
reel olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti, 2001 yılında
80 ve 2002 yılında 98 olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının frezeler için 2000 yılında reel
olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti, 2001 yılında 95 ve
2002 yılında 94 olarak gerçekleşmiştir. n) Damping marjının
büyüklüğü Matkap uçları ve frezeler için hesaplanan damping marjlarının önemli oranlarda olduğu görülmüştür. o) Büyüme Yerli üretim dalının aktif büyüklüğü reel olarak
2000 yılında 100 iken, 2001 yılında 76 ve 2002 yılında 55 olarak
gerçekleşmiştir. p) Sermaye Artışı Yerli üretim dalının 2000 yılında 100 olan öz
sermayesi 2001 yılında 52 ve 2002 yılında 26 olarak gerçekleşmiştir. r) Dönem Net Kârı/Zararı Yerli üretim dalının 2000 yılında (-)100 olan kârı,
2001 yılında (-)231 ve 2002 yılında (-)199 olarak gerçekleşmiştir. s) Yatırımların geri dönüş oranı Yerli üretim dalının yatırım geri dönüş oranı (Dönem
Kârı/Öz Sermaye) oranı 2000 yılında (-)%5 iken 2001 yılında (-)%23 ve 2002 yılında (-)%39 olarak
gerçekleşmiştir. t)Yatırım Hasılatı Yerli üretim dalının yatırım hasılatı
(Dönem Kârı/Aktifler), 2000 yılında (-)%2 iken 2001 yılında (-)%8 ve 2002 yılında (-)%9 olarak
gerçekleşmiştir. Dampingli
ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi Madde 19 - Soruşturmaya konu ülkenin çok
yüksek oranlarda damping yaptığı ve söz konusu ürünlerde ithalat
hacimlerinin ihmal edilebilir düzeyin üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Ç.H.C.’den yapılan dampingli ithalatın, zarar
inceleme dönemi boyunca, yerli üretim dalı üzerindeki ekonomik etkileri
incelendiğinde yeri üretim dalının üretim, yurtiçi satış, pazar payı,
kapasite kullanım oranı, büyüme, sermeye artışı, yatırım hasılatı ve
yatırımların geri dönüşü gibi temel ekonomik göstergelerinde bozulmaların
ortaya çıktığı; damping marjlarının önemli oranlarda
olması ve fiyat baskısı nedeniyle yerli üreticinin maliyetlerindeki
gelişmeleri satış fiyatlarına tam olarak yansıtamadığı tespit edilmiştir.
Fiyat kırılması oranlarının yüksekliği dikkate alındığında, yerli üretim
dalının dampingli ithalat ile fiyat rekabetine
girmesinin mümkün bulunmadığı görülmüştür. Öte yandan, toplam firma cirosunun %58’ini oluşturan
soruşturma konusu ürünlerin kârlılığında görülen bu olumsuz gelişmelerin,
yerli üretim dalının tüm faaliyetlerini kapsayan büyüme, sermaye artışı,
dönem net kârı ile yatırım hasılatı oranı ve
yatırımların geri dönüş oranı gibi firma geneli göstergelerde görülen bozulmalarda
etkin bir rol oynadığı anlaşılmıştır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Dampingli İthalat ile Zarar
Arasındaki Nedensellik Bağı Dampingli
ithalatın etkisi Madde 20 - Zarar inceleme döneminde
soruşturma konusu matkap uçları ve parmak frezeler ithalatının, nispi ve
mutlak olarak arttığı, dampingli ithalatın
fiyatlarının düştüğü ve yerli üretim dalının fiyatlarının önemli ölçüde
altında kaldığı tespit edilmiştir. Aynı dönemde yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerinde olumsuzluklar tespit edilmiştir. Bu tespitler ışığında,
2000-2002 döneminde yerli üretim dalında gözlemlenen artan olumsuz gelişmeler
ile dampingli ithalatın miktar ve değerinde
gözlemlenen mutlak ve nispi artış arasında illiyet bağı olduğu sonucuna
varılmıştır. Üçüncü
ülkelerden ithalat Madde 21 - Üçüncü ülkelerden yapılan
ithalatın mutlak değeri, 2000-2002 yılları arasındaki dönemde matkap uçları
için aynı seviyelerde kalırken, parmak frezeler için düşüş kaydettiği; genel
ithalat ve tüketim içindeki pazar paylarının ise her iki ürün için de düştüğü
görülmüştür. Soruşturma konusu ürünlerde üçüncü ülkelerden
yapılan ithalat, gerek miktarı, gerek birim fiyatları, gerekse piyasa
payındaki eğilim sebebiyle yerli üretimde ortaya çıkan zararda bu aşamada
etkili olabilecek bir unsur olarak görülmemiştir. Diğer unsurların etkisi Madde 22 -
Yerli üretim dalının 2001 yılında yaşanan talep daralmasıyla beraber
ekonomik sıkıntılarla karşılaştığı diğer ilgili taraflarca belirtilmiştir. SD’de ülke ekonomisinde görülen genel iyileşmeye paralel
olarak soruşturma konusu ürün tüketiminin önemli ölçüde artış kaydettiği
tespit olunmuştur. SD’de tüketimdeki bu artışa
rağmen, yerli üretim dalının dampingli ithalatın
baskısıyla fiyatlarını büyük ölçüde aşağı çekmiş olmasına karşın üçüncü
ülkelerle birlikte önemli oranda pazar kaybına uğramış olması, zarar ile
soruşturma konusu ülkeden yapılan dampingli ithalat arasında doğrudan bir
illiyet bağına işaret etmektedir. Matkap uçlarında ve frezelerde dampingli
ithalatın fiyatlarının düşmesi ve soruşturmaya konu ithalatın da buna bağlı
olarak artması ve pazar payını genişletmesi dikkate alındığında, dampingli
ithalatın yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde zarara yol açtığı
anlaşılmaktadır. Bu çerçevede, yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin bozulmasında
dampingli ithalat ayrıca rol oynamıştır. Bu sebeple, bahse konu talep daralmasının, dampingli ithalatın yerli üretim dalına zarar verdiği ve
nedensellik bağının mevcut olduğu gerçeğini değiştirmediği görülmüştür. BEŞİNCİ KISIM Sonuç Karar Madde 23 -
Soruşturma
sonucunda dampingin, yerli üretim dalında zararın ve
her ikisi arasında nedensellik bağının mevcut olduğu tespit edildiğinden,
İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve Bakan’ın onayı
ile aşağıda tanımı ve menşei verilen maddenin Türkiye’ye ithalatında
karşılarında belirtilen tutarlarda dampinge karşı önlem yürürlüğe
konulmuştur.
Uygulama Madde 24- Gümrük idareleri, Karar
maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyon numaraları, tanımları ve menşe
ülkeleri belirtilen eşyanın ithalatında, karşılarında gösterilen tutarlarda dampinge karşı önlemi tahsil ederler. Yürürlük Madde 25- Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme Madde 26- Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret
Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür 4 Şubat
2005 CUMA Resmi
Gazete Sayı : 25717 |