Dış Ticaret Müsteşarlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:2007/04)
BİRİNCİ KISIM
Genel Bilgi ve İşlemler
Soruşturma
MADDE
1 – (1) Bento Lastik Sanayi ve Ticaret A.Ş. (Bento) tarafından yapılan ve diğer yerli üretici Bando Koçkaya Kayış Sanayi ve Ticaret (Türkiye) A.Ş. (Bando)
tarafından desteklenen başvuru üzerine, Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC),
Hindistan ve Vietnam menşeli "v-kayışları" için 13/5/2006 tarih
ve 26167 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin 2006/11 sayılı Tebliğ ile başlatılan damping
soruşturması, Dış Ticaret Müsteşarlığı (Müsteşarlık) İthalat Genel
Müdürlüğü tarafından yürütülerek tamamlanmıştır.
Kapsam
MADDE
2 – (1)
Bu Tebliğ, 4412 sayılı Kanunla değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli
ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yürütülen
damping soruşturması sonuçlarını içermektedir.
Bilgilerin
toplanması ve değerlendirilmesi
MADDE
3 – (1)
Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu ürünün Müsteşarlıkça
tespit edilen ithalatçılarına, ÇHC, Hindistan ve Vietnam’da yerleşik
bilinen ihracatçılarına ve ayrıca anılan ülkelerde yerleşik diğer
ihracatçılara iletilebilmesini teminen adı
geçen ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine soru formları
gönderilmiştir.
(2)
Şikayetçi firma ve soruşturmayı destekleyen firma Müsteşarlık ile işbirliği
içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgi ve belgeleri temin
etmişlerdir.
(3)
Soru formu gönderilen Vietnam’da yerleşik Swichuan Trading Co. Ltd. firması
soru formuna cevap için süre uzatımı talebinde bulunmuş, süre uzatımı kabul
edilmesine rağmen ilgili firmadan yanıt alınamamıştır. Soru formu
gönderilen Hindistan’da yerleşik Vinko Auto Industries Ltd.
firması soru formuna cevap için süre uzatımı talebinde bulunmuş, verilen ek
süre içinde yanıt alınamayan firmadan nihai bildirimin yapılmasından sonra,
diğer bir deyişle soruşturmanın tamamlanma aşamasında alınan ve eksiklikler
içeren yanıt değerlendirmeye alınmamıştır.
(4) SD’de 4010.32.00.00.00, 4010.34.00.00.00 ve
4010.39.00.00.00 GTİP’lerinden ÇHC,
Vietnam ve Hindistan’dan ithalat yaptığı tespit edilen 26 firmaya
"ithalatçı soru formu" gönderilmiş, 15 firmadan soru formuna
yanıt alınmıştır. Yanıt alınan firmalardan 5 tanesi, soruşturma konusu
ürüne ilişkin ithalatlarının olmadığını belirtmiştir.
(5)
Soruşturma konusu ürünün ilgili ülkelerden bilinen ithalatçıları haricinde
muhtemel diğer ithalatçılarına da, Açılış Tebliği’nde belirtilen süre
içerisinde soruşturmaya taraf olmaları için imkân tanınmış ve bu çerçevede
bir ithalatçı firmadan soru formuna cevap alınmıştır.
Yerinde
doğrulama soruşturması
MADDE
4 – (1)
Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde, verilen cevapların yerinde
doğrulanması amacıyla İstanbul’da yerleşik şikâyetçi Bento firmasının (yerli üretim dalı) üretim ve
idari tesislerinde yerinde doğrulama soruşturması yürütülmüştür.
Soruşturmaya konu ülkelerde yerleşik üretici/ihracatçılardan işbirliği
olmadığından söz konusu firmalar nezdinde yerinde doğrulama
soruşturması yapılmamıştır. İthalatçılarca sunulan bilgiler ile ileri
sürülen görüşlerin yeterli delillerle desteklenenleri doğru kabul edilerek
dikkate alınmış olup, ithalatçılar nezdinde yerinde doğrulama
soruşturmasına gerek görülmemiştir.
İlgili
tarafların bilgilendirilmesi ve dinlenmesi
MADDE
5 – (1)
Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üretici/ihracatçı firmalara ve ayrıca anılan ülkelerde yerleşik diğer
üretici/ihracatçılara iletilebilmesini teminen ilgili
ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine şikâyetin gizli olmayan özeti
metni ve Soruşturma Açılış Tebliği’nin birer örneği gönderilmiştir.
(2)
İlgili taraflardan alınan bilgi ve belgelerin gizli olmayan özetleri ilgili
tarafların incelemesine açık tutulmuştur.
(3)
Yönetmeliğin 25 inci maddesi uyarınca, soruşturmanın ilgili taraflarına
soruşturma sonucundaki belirlemelere esas teşkil eden verileri içeren nihai
bildirimler gönderilmiş ve karşıt görüş ve değerlendirmelerini iletmeleri
için mâkul bir süre tanınmıştır.
(4)
Tüm taraflara soruşturma boyunca, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve bu görüşlerle
alâkalı belgeleri sunma imkânı verilmiş; ortaya konulan yazılı görüşlerden
nesnel ve konuyla ilgili olanları mevzuat kapsamında değerlendirilmiş ve
bunlara Tebliğ’in ilgili bölümlerinde yer verilmiştir.
Soruşturma
dönemi
MADDE
6 – (1)
Damping belirlemesi için 1/1/2005–30/6/2005 tarihleri arasındaki dönem
soruşturma dönemi (SD) olarak kabul edilmiştir. Zarar belirlenmesinde ise,
veri toplama ve analiz için 1/1/2002–30/6/2005 arasındaki dönem esas
alınmıştır. Bir ithalatçının SD’ye ilişkin
itirazı, soruşturmanın tamamlanma aşamasında sunulduğundan dikkate
alınmamıştır.
Soruşturma
konusu ürün ve benzer ürün
MADDE
7 – (1)
Soruşturma konusu ürün, 4010.32.00.00.00, 4010.34.00.00.00 ve
4010.39.00.00.00 GTİP’lerinde yer alan
"Kesiti trapez şeklinde (V-kolanlar) olan (V-yivli olanlar hariç)
sonsuz transmisyon kolanları" (v-kayışları) ’dır. Soruşturma konusu
ürün, kord ipliği ve kord beziyle takviyeli, bütün yüzeyleri veya
sadece üst yüzeyi kauçuk emdirilmiş bez ile kaplı olarak imal edilen ve güç
iletiminin gerekli olduğu yerlerde kullanılan, v-yivli ya da
senkronize olmayan, kesiti trapez şeklinde vulkanize
edilmiş kauçuktan transmisyon kolanlarıdır (v-kayışı).
(2)
Bazı ithalatçılar tarafından, yerli üretim dalının soruşturma konusu ürünün
bazı tiplerini (dar kesitli kayışlar, varyatör
kayışları, altıgen kayışlar) üretmediği ifade edilmiştir. Yapılan
incelemelerde şikâyeti destekleyen diğer yerli üretici de dikkate
alındığında söz konusu ürün tiplerinin önemli bir kısmının üretildiği veya
üretilebileceği anlaşılmıştır. Ayrıca, çok sayıda tipin olduğu böyle bir
üründe hiçbir üreticinin piyasa talebi olan tüm tipleri üretmesinin
beklenmesi mâkul görülmemiştir.
(3)
Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde, kullanım yeri ve özellikleri
belirtilmiş olan soruşturma konusu maddenin, yerli üreticiler tarafından
üretilenleri ile soruşturma konusu ülkelerden ithal edilenleri arasında
işlevsel özellikler, fiziksel özellikler, kullanım amaçları, dağıtım
kanalları, tüketicilerin algılaması ve birbirini ikâme
edebilmeleri açısından bir fark bulunmadığı tespit edilmiş ve şikâyet
konusu ülkelerden ithal edilen v-kayışları ile yerli üretim dalı tarafından
üretilen v-kayışlarının benzer ürün kabul edilebileceği anlaşılmıştır.
(4)
Bazı ithalatçılarca, yerli üretim tarafından üretilen ürünlerin kalitesiz
olduğu iddia edilmekle birlikte, bu iddiayı destekleyecek nesnel bir bilgi
veya belge sunulmamıştır.
(5)
Soruşturma konusu ürün ile ilgili açıklamalar genel içerikli olup,
uygulamaya esas olan GTİP ve karşılığı eşya tanımıdır.
İKİNCİ KISIM
Dampinge İlişkin Belirlemeler
Normal
değer
MADDE
8 – (1)
Soruşturmaya konu ülkelerde yerleşik üretici/ihracatçılar soruşturma
kapsamında işbirliğinde bulunmamıştır. Ayrıca, ÇHC ve Vietnam piyasa
ekonomisi uygulayan ülke olarak kabul edilmemektedir. Bu itibarla, normal
değer belirlemesi için Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
hükmü uyarınca eldeki mevcut veriler kullanılmış olup, bu belirleme için
oluşturulmuş değer yöntemine başvurulmuştur.
(2)
Normal değer hesaplamaları yapılırken, v-kayışlarından yerli üretim
tarafından en çok üretilen ve piyasada en çok talep edilen tiplerden olan
17 mm’lik düz v-kayış verileri
değerlendirmeye alınmış, yerli üretim dalının üretim ölçeği dikkate
alınarak hesaplamalar ihracatçının lehine olmak üzere gözden geçirilmiştir.
(3) SD’de, dampingli ithalatın da etkisiyle yerli üretim
dalının v-kayış üretimi önemli oranda düşüş göstermiştir. Aynı dönemde,
istihdamda gözlenen azalmaya rağmen, çalışan işçi başına verimlilikte düşüş
yaşanmış, üretimdeki ciddi azalma nedeniyle maliyet yapısında bozulmalar
ortaya çıkmıştır. Ticari ve sınai maliyeti artıran bu gelişme nedeniyle, oluşturulmuş
normal değerin belirlenmesinde baz alınan 2005 yılı hammadde maliyetine,
2004 yılına ilişkin hammadde maliyetinden sınai maliyete geçiş oranı
ile sınai maliyetten ticari maliyete geçiş oranı uygulanmıştır.
(4)
Yerli üretim dalı tarafından, SD’de 17 mm’lik düz v-kayışın yukarıda belirtildiği biçimde
hesaplanan ticari maliyetine mâkul bir kâr
marjının eklenmesi suretiyle oluşturulan normal değer fabrika çıkış
aşamasında belirlenmiştir.
(5)
Bazı ithalatçılar, normal değerin olması gerekenin üstünde belirlendiğini
iddia etmiştir. Normal değer belirlemelerinde ilgili taraflarca iletilen
bütün bilgiler değerlendirmeye alınmış, yukarıda da belirtildiği üzere,
yerli üretim dalının maliyetlerinde SD’de ortaya
çıkan bozulmayı giderecek ayarlamalar yapılarak normal değerin sağlıklı bir
biçimde tespiti yapılmıştır.
(6)
Bazı ithalatçılar tarafından yerli üretim dalının üretim teknolojisinin çok
eski olduğu ve bu şekilde üretim yaptığı için zararda olduğu iddia edilmiş,
ancak nesnel bir veri sunulmamıştır. Diğer yerli üretici Bando firmasının
da üretim maliyet verileri incelendiğinde söz konusu iddianın haklı
sebeplere dayanmadığı görülmüştür.
İhraç
fiyatı
MADDE
9 – (1)
Normal değer hesabında kullanılan ürün tipine ilişkin olarak ihraç
fiyatları, işbirliğinde bulunan ithalatçılardan elde edilen fiilen işlem
yapılmış ithalatçı faturalarında yer alan bilgiler esas alınarak
belirlenmiştir.
Fiyat
karşılaştırması
MADDE
10 – (1)
Normal değerle ihraç fiyatlarını âdil biçimde karşılaştırmak amacıyla,
ihraç fiyatının belirlenmesi aşamasında, eldeki mevcut veriler çerçevesinde
navlun ve sigorta giderleri için ithalatçı faturaları ve diğer kaynaklardan
elde edilen veriler kullanılarak ayarlama yapılmıştır.
(2)
Üretici/ihracatçıların lehine olmak üzere, damping marjı hesaplanırken FOB
bazda olan ihraç fiyatını fabrika çıkış aşamasına getirmek için ayrıca bir
ayarlama yapılmamıştır. Fiyat karşılaştırmasında kullanılan ihraç fiyatı ve
normal değer, aynı tip ürün için belirlenmiş olup, normal değer ile ihraç
fiyatı fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilen bu fiyatlar esas
alınarak aynı ticari aşamada karşılaştırma yapılmıştır.
Damping
marjları
MADDE
11 – (1)
Yönetmeliğin 11 inci maddesi hükmü çerçevesinde damping marjları, ağırlıklı
ortalama ihraç fiyatları ile oluşturulmuş değer yöntemiyle hesaplanan
normal değerin karşılaştırılması suretiyle hesaplanmıştır.
(2)
Bu çerçevede, damping marjları, ÇHC için CIF ihraç fiyatının %214,5’i ve
miktar bazında 5,46 ABD Doları/Kg, Vietnam için CIF ihraç fiyatının
%158,6’sı ve miktar bazında 4,93 ABD Doları/Kg ve Hindistan için CIF ihraç
fiyatının %96,5’i ve miktar bazında 3,95 ABD Doları/Kg olarak tespit
edilmiştir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Zarara İlişkin Belirlemeler
BİRİNCİ BÖLÜM
Dampingli İthalat
Genel
MADDE
12 – (1)
Yönetmeliğin 17 nci maddesi
çerçevesinde, soruşturma konusu ülkeler menşeli ithalatın hacminde mutlak
anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli ölçüde bir artış
olup olmadığı incelenmiştir.
Maddenin
genel ithalatı
MADDE
13 – (1)
4010.32.00.00.00 ve 4010.34.00.00.00 GTİP’leri altında
soruşturma kapsamındaki ürünlerin tanımı yapılmışken, 4010.39.00.00.00 GTİP’i "Diğer" başlığını taşımakta olup
içinde soruşturma kapsamında olmayan diğer ürünler de bulunmaktadır.
(2)
Eldeki en iyi veriler kullanılarak, soruşturma kapsamında yer alan ürünlere
ilişkin incelemenin daha sağlıklı yapılabilmesini teminen Türkiye
İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri revize edilmiştir. Bu kapsamda,
4010.39.00.00.00 GTİP’ialtında soruşturma
kapsamına girmeyen ve birim fiyatı daha yüksek olan diğer tip kayışların
istatistikleri yanıltacağından hareketle birim fiyatı soruşturma konusu
ürünün normal değerinin bir mislinden daha yüksek fiyata gerçekleştirilen
işlemler ile ithalatları içinde soruşturma konusu ürünün önemli bir pay
tutmadığı anlaşılan otomobil üreticilerinin işlemleri istatistiklerden
çıkarılmış ve veriler bu şekilde ayrıştırılmıştır.
(3)
Buna göre, 2002 ile SD arasındaki v-kayışı ithalatı gelişimi izlendiğinde;
miktar olarak 2002 yılında 875.600 Kg olan genel ithalatın, 2003 yılında
1.036.228 Kg ve 2004 yılında 1.104.859 Kg’a çıktığı
belirlenmiştir. SD’de ise v-kayış
ithalatı miktar olarak 537.169 Kg düzeyinde gerçekleşmiştir.
Maddenin
soruşturma konusu ülkelerden ithalatı
MADDE
14 – (1)
ÇHC, Vietnam ve Hindistan’dan yapılan ithalat için hesaplanan damping marjları
ve soruşturmaya tabi her bir ülkeden yapılan ithalat miktarları ihmal
edilebilir oranlardan yüksektir.
(2)
Yapılan incelemeler sırasında soruşturmaya tabi her bir ülke kaynaklı
ürünün aynı tür dağıtım kanalından geçtiği ve aynı piyasaya hitap
ettiği anlaşılmıştır. Soruşturmaya tabi her bir ülkeden ithal edilen
soruşturma konusu ürünlerin kendi aralarında ve yerli üretim dalının
ürettiği benzer ürünle rekabet ettiği sabit görülmüştür. Bu çerçevede,
Yönetmeliğin 17 nci maddesi hükümlerine dayanarak,
soruşturmaya eş zamanlı konu olan ÇHC, Vietnam ve Hindistan’dan yapılan
ithalatın etkilerinin toplu değerlendirilmesine karar verilmiş olup
dampingli ithalat ifadesi bu ülkelerden yapılan toplam ithalatı ifade
etmektedir.
(3)
Bu çerçevede, dampingli ithalat 2002 ile 2004 yılları arasında sırasıyla
506.841 Kg, 700.231 Kg ve 746.690 Kg olarak gerçekleşmiştir. SD’de ise 371.093 Kg olarak gerçekleşmiştir. 2002
yılı ile SD arasında dampingli ithalatın toplam ithalat içindeki payı
%57,88’den %69,08’e yükselmiştir. Değer olarak dampingli ithalat 2002
yılında 1.455.603 ABD Doları iken, 2003 yılında 2.144.449 ABD Doları ve
2004 yılında 3.010.549 ABD Doları düzeyine yükselmiştir. SD’de ise 1.564.711 ABD Doları olarak
gerçekleşmiştir.
Maddenin
üçüncü ülkelerden ithalatı
MADDE
15 – (1)
Soruşturma konusu maddenin üçüncü ülkelerden ithalatı 2002’de 368.759 kg
iken, 2003 yılında 335.997 kg, 2004 yılında 358.169 kg ve SD’de ise 166.076 kg olarak gerçekleşmiştir. Aynı
dönemde üçüncü ülkelerin miktar bazında genel ithalat içindeki payı ise
sırasıyla %42,12, %32,43, %32,42 ve %30,92 olmuştur.
Dampingli
ithalatın pazar payındaki değişim
MADDE
16 – (1)
Türkiye toplam benzer mal tüketimi ve pazar payları hesaplanırken yerli
üretim dalının yurtiçi satış rakamları ile soruşturma konusu maddenin
ithalat rakamları dikkate alınmıştır.
(2)
Dampingli ithalatın pazar payı 2002 yılında %37,09’dan SD’de %49,35’ye yükselmiştir. Aynı dönemde
soruşturma konusu ülkelerin her biri pazar payını artırırken yerli üretim
dalının pazar payı endeksinin 100’den 79’a düştüğü tespit edilmiştir.
Dampingli
ithalatın fiyatlarının gelişimi
MADDE
17 – (1)
Soruşturma konusu ÇHC menşeli v-kayışların ithalatının revize edilmiş TÜİK
verilerinden elde edilen ortalama fiyatları 2002 yılında 2,03 ABD
Doları/Kg, 2003 yılında 2,40 ABD Doları/Kg, 2004 yılında 4,17 ABD Doları/Kg
ve SD’de ise 4,38 ABD Doları/Kg’a çıkmıştır.
(2)
Soruşturma konusu Vietnam menşeli v-kayışların ithalatının revize edilmiş
TÜİK verilerinden elde edilen ortalama fiyatları 2002 yılında 3,52 ABD
Doları/Kg, 2003 yılında 3,46 ABD Doları/Kg, 2004 yılında 3,32 ABD Doları/Kg
ve SD’de ise 3,41 ABD Doları/Kg olarak
gerçekleşmiştir. Bir ithalatçı firma Vietnam’ın dış ticaret
istatistiklerinde en yüksek ithalat fiyatına sahip olmasına rağmen, en
düşük ithalat fiyatlı olarak gösterildiği şeklinde itirazda bulunmuştur.
Ancak eldeki nesnel verilerden Vietnam’dan yapılan ithalatın tüm ithalat
içinde en düşük ağırlıklı ortalama fiyata sahip olduğu görülmüştür.
(3)
Soruşturma konusu Hindistan menşeli v-kayışların ithalatının revize edilmiş
TÜİK verilerinden elde edilen ortalama fiyatları 2002 yılında 4,28 ABD
Doları/Kg, 2003 yılında 5,62 ABD Doları/Kg, 2004 yılında 4,88 ABD Doları/Kg
ve SD’de ise 5,40 ABD Doları/Kg olarak
gerçekleşmiştir.
Dampingli
ithalatın yerli üretim dalının fiyatları üzerindeki etkisi
MADDE
18 – (1)
Yerli üretim dalı, dampingli ithalat nedeniyle SD’de sınaî
maliyetinin de altında fiyatlarla satış yapmak durumunda kaldığından,
dampingli ithalatın yerli üretim dalının fiyatları üzerindeki etkisini daha
sağlıklı biçimde yansıtacağından fiyat bastırmasına bakılmış ve önemli
ölçüde olduğu tespit edilmiştir. Bu çerçevede, yerli üretim dalının
dampingli ithalatın yokluğunda olması gereken fiyatı olarak ifade
edilebilecek maliyet bazına dayalı değerle, ithalatçı faturalarından elde
edilen ağırlıklı ortalama ithal fiyatlarına gümrük vergisi ve diğer ithalat
masraflarının ilave edilmesi sonucu elde edilen gümrüklü fiyat
karşılaştırılmış ve ithal fiyatlarının yerli üretim dalının olması gereken
fiyatının ÇHC için CIF bedelin %197,84’ü (5,04 ABD Doları/Kg), Vietnam için
CIF bedelin % 146,16’sı (4,55 ABD Doları/Kg) ve Hindistan için CIF bedelin
%85,42’si (3,50 ABD Doları/Kg) oranında altında kaldığı görülmüştür.
(2)
Öte yandan, yerli üretim dalının ortalama satış fiyatları ile ithalatçı
faturalarından elde edilen, gümrük vergisi ve masrafları dahil Türkiye
piyasasına ağırlıklı ortalama giriş fiyatlarının karşılaştırılması yoluyla
hesaplanan fiyat kırılmasının da, yerli üretim dalının sınai maliyetlerin
bile altında fiyatlara satış yapmasına karşın SD’de ÇHC
için CIF bedelin % 98,11’i (2,50 ABD Doları/Kg), Vietnam için CIF bedelin %
64,54’ü (2,01 ABD Doları/Kg) ve Hindistan için CIF bedelin % 23,44’ü (0,96
ABD Doları/Kg) oranlarında gerçekleştiği görülmüştür. Fiyat kırılması
oranları dikkate alındığında, yerli üretim dalının dampingli ithalat ile
fiyat rekabetine girmesinin güç olduğu görülmüştür.
İKİNCİ BÖLÜM
Yerli Üretim Dalının Durumu
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri
MADDE
19 – (1)
Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri, SD’de yurtiçi
üretimin önemli bir bölümünü gerçekleştiren Bento firmasının
sağlamış olduğu ve mümkün olduğu ölçüde soruşturma konusu maddeye ilişkin
ekonomik göstergeler temelinde değerlendirilmiştir. Soruşturmayı
destekleyen Bando firması 2004 yılının ortasında faaliyete geçmiştir. Ancak
yeni kurulan bir firma olarak kuruluş ve faaliyete geçiş maliyetlerinin
yüksek olması ve bunun da yerli üretimin mali tablolarında dampingli
ithalattan kaynaklanan zararın yorumunda zorluklar çıkaracağı düşünülerek,
soruşturmayı destekleyen Bando firmasının mali verileri kullanılmamıştır.
(2)
Soruşturma süresi içerisinde Süper Kauçuk Sanayii A.Ş.’nin de Türkiye’de v-kayışı üretimi yaptığı iddia
edilmekle birlikte, söz konusu firma üretimini soruşturma açılmadan önce
durdurduğunu beyan etmiştir. Bu çerçevede, şikâyeti desteklediğini yazılı
olarak beyan eden üreticiyle şikayetçi firmanın, soruşturma döneminde
yurtiçindeki üretimin tamamını gerçekleştirdiği yönündeki tespitte herhangi
bir değişiklik olmamıştır.
(3)
Eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki
veriler için yıllık ortalama Toptan Eşya Fiyat Endeksi (TEFE) ile
enflasyondan arındırılmış reel değerler kullanılmıştır.
a)
Üretim
(1)
Yerli üretim dalının ilgili üründe 2002 yılında 100 olan üretim miktar
endeksi, 2003 yılında 162’ye yükselmiş, 2004 yılında 147 ve SD’de ise 44 olmuştur.
b)
Satışlar
(1)
Yerli üretim dalının ilgili üründe 2002 yılında 100 olan yurtiçi satış
miktar endeksi, 2003 yılında 141’e yükselmiş, 2004 yılında 129 ve SD’de ise 44 olmuştur. Satış hasılasına
bakıldığında ise 2002 yılında 100 olan endeksin, 2003 yılında 111’e
yükseldiği, 2004 yılında 89 ve SD’de ise
19 olarak gerçekleştiği görülmektedir.
c)
Pazar payı
(1)
Yerli üretim dalının ilgili üründe 2002 yılında 100 olan yurtiçi pazar payı
endeksi, 2003 yılında 111’e yükselmiş ancak 2004 yılında 101 ve SD’de ise 79 olmuştur.
ç)
Stoklar
(1)
Firmanın ilgili üründe 2002 yılında 100 olan dönem sonu stok miktar
endeksinin, 2003 yılında 1.331, 2004 yılında 2.348 ve SD’de 2.403 olarak gerçekleşmiştir.
d)
Kapasite ve Kapasite Kullanım Oranı (KKO)
(1)
Yerli üretim dalının ilgili üründe 2002 yılında 100 olan kapasite endeksi,
2003 yılında 114 olmuş ancak 2003 yılından SD’nin sonuna
kadar kapasitede değişiklik olmamıştır. Yerli üretim dalının ilgili üründe
2002 yılında %33 olan kapasite kullanım oranı, 2003 yılında %46’ya
yükselmiş, 2004 yılında %42 ve SD’de ise
%25 olmuştur.
e)
İstihdam
(1)
Yerli üretim dalının çalışan idari personel sayısı endeksi 2002 yılında 100
iken, 2003 yılında 105, 2004 yılında 100 ve SD’de 70
düzeyinde gerçekleşmiştir. 2002 yılında 100 olan işçi sayısı endeksi ise,
2003 yılında 98, 2004 yılında 89 ve SD’de79 olarak gerçekleşmiştir.
f)
Ücretler
(1)
Üretimde çalışan işçilerin aylık ücret endeksi 2002 yılında 100 olarak
kabul edildiğinde, 2003 yılında 92, 2004 yılında 102 ve SD’de ise 120 olarak gerçekleşmiştir.
g)
Verimlilik
(1)
Üretimde çalışan işçi başına verimlilik 2002 yılında 100 iken, 2003 yılında
166, 2004 yılında 165, SD’de ise 112
olarak gerçekleşmiştir.
ğ)
Yurtiçi Fiyatlar
(1)
Yerli üretim dalının ilgili üründe yurtiçi birim satış fiyatı endeksinin,
2002 yılı verileri 100 olarak alındığında, 2003 yılında 79, 2004 yılında 69
ve SD’de 44 olarak gerçekleştiği
görülmüştür.
h)
Maliyetler
(1)
Yerli üretim dalının ilgili üründe 2002 yılında 100 olan birim sınai
maliyeti, 2003 yılında 62, 2004 yılında 55 veSD’de 63
olarak gerçekleşmiştir, birim sınai maliyeti ise 2002 yılında 100 iken 2003
yılında 68, 2004 yılında 60 ve SD’de 68
olarak gerçekleşmiştir.
ı)
Kârlılık
(1)
Yerli üretimin ilgili üründe 2002 yılında 100 olan birim kârlılığı, 2003
yılında 134, 2004 yılında 132 ve SD’de ise
(-) 3.142 olarak gerçekleşmiştir.
i)
Nakit akışı
(1)
Soruşturma konusu ürünün 2002 yılında 100 olan nakit akış değeri, 2003
yılında 313, 2004 yılında 271 ve SD’de (-)
801 olarak gerçekleşmiştir.
j) Özkaynakların Kârlılığı ve Yatırım Hasılatı
(1)
2002 yılında 100 olan özkaynakların kârlılığı
(kâr/özkaynaklar) endeksi, 2003 yılında 221, 2004
yılında 96 ve SD’deise (-) 862 olarak
gerçekleşmiştir.
(2)
Yerli üretimin 2002 yılında 100 olan yatırım hâsılatı (kâr/aktif toplamı)
endeksi, 2003 yılında 98, 2004 yılında 82 veSD’de (-)
497 olarak gerçekleşmiştir.
k)
Büyüme
(1)
Yerli üretim dalının 2002 yılında 100 olan aktif büyüklüğü, 2003 yılında
222, 2004 yılında 236 olarak gerçekleşmiş,SD’de ise
278 olmuştur.
l)
Sermaye artışı
(1)
Yerli üretim dalının 2002 yılında 100 olan öz kaynak endeksi, 2003 yılında
98, 2004 yılında 202 ve SD’de 160
olarak gerçekleşmiştir.
m)
Yatırımlardaki artış
(1)
Yerli üreticilerin 2002 yılında 100 olan tevsi yatırımları 2003 yılında
259, 2004 yılında 66 ve SD’de 96 olarak
gerçekleşmiştir. 2002 yılında 100 olan yenileme yatırımları ise, 2003
yılında 297, 2004 yılında 103 ve SD’de 22
olarak gerçekleşmiştir.
n)
Damping marjının büyüklüğü
(1)
Soruşturma konusu ülkeler için hesaplanan damping marjlarının ihmal
edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit edilmiştir.
Ekonomik
göstergelerin değerlendirilmesi
MADDE
20 – (1)
Yerli üretim dalının zarar inceleme dönemine ait ekonomik göstergelerinin
incelenmesi sonucunda; üretim, yurtiçi satışlar, pazar payı, yurtiçi satış
fiyatları, stoklar, istihdam, kapasite kullanım oranı ile kârlılık, nakit
akışı,özkaynakların kârlılığı ve yatırım
hâsılatı gibi mali göstergelerinde ciddi bozulmalar olduğu belirlenmiştir.
Özellikle soruşturma dönemi olan 2005 Ocak-Haziran döneminde satışlardaki
ciddi daralma nedeniyle üretimdeki önemli düşüşe rağmen stoklar
eritilememiş, kapasite kullanım oranı düşmüş, yurtiçi satış fiyatlarında
dampingli ithalatın fiyat baskısı nedeniyle düşüşler yaşanırken maliyetler
büyük ölçüde eski düzeyini korumuş, fiyatlardaki bu düşüş kârlılık
endeksinde büyük bozulmaya yol açmış ve 2004 yılına kadar artışta olan
verimlilik istihdamdaki düşüşe rağmen üretimdeki azalmaya bağlı olarak
düşüşe geçmiştir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Dampingli İthalat ile Zarar Arasındaki
Nedenselliğe İlişkin Belirlemeler
Dampingli
ithalatın etkisi
MADDE
21 – (1)
2002-2004 döneminde üçüncü ülkelerden v-kayış ithalatı % 2,87 oranında
düşüş gösterirken, dampingli ithalat % 47,32 oranında artmış ve toplam
ithalatın % 26,18 düzeyinde artmasına kaynaklık etmiştir. Bu dönemde
dampingli ithalatın toplam ithalat içindeki payı % 57,88’den % 67,58’e yükselmiş, SD’de de % 69,08 düzeyine ulaşmıştır.
(2)
2002 ile SD arasındaki dönemde yerli üretimin satış fiyatları reel olarak
%56 düşmüş, SD’de yerli üretim dalı
birim sınai maliyetin de altında satış yapmak durumunda kalmıştır. Buna
rağmen, SD’de dampingli ithalatın yerli
üretim dalının fiyatlarını hâlâ önemli ölçüde kırmakta olduğu
belirlenmiştir. Maliyetin altında gerçekleştirilen satışlar nedeniyle yerli
üretim dalı kârlı durumdan, SD’de zarar
eder konuma gelmiştir. 2002 yılında 100 olan yerli üretimin pazar payı
endeksi, 2003 yılında 111’e yükselmesine rağmen sonra 2004 yılında 101’e
düşmüş ve fiyat baskısından kaynaklanan zararına satışlara karşın SD’de 79’a gerilemiştir. SD’de,
üretimdeki ciddi daralmaya rağmen önceki dönemlerden kalan stoklar
eritilememiştir. Kapasite kullanım oranı ise 2003 yılında %33’ten %46’ya
ulaşmasına rağmen, 2004 yılında %42 olmuş ve SD’de önemli
oranda düşerek %25 düzeyinde kalmıştır. Buna karşın, dampingli ithalatın
pazar payı 2002 yılında %37,09’dan her yıl artarak SD’de %49,35’e
ulaşmıştır. Yerli üretim dalının ekonomik verilerinde tevsi ve yenileme
yatırımlarının bulunduğu görülmekle birlikte yatırımların eski düzeylerini
koruyamamasında dampingli ithalatın da etkisinin bulunduğu düşünülmektedir.
(3)
Bu tespitler ışığında, yerli üretim dalında görülen zarar ile dampingli
ithalatın eş zamanlı olması nedeniyle dampingli ithalat ile yerli üretim
dalı üzerinde oluşan zarar arasında illiyet bağı olduğu sonucuna
varılmıştır.
Üçüncü
ülkelerden ithalat
MADDE
22 – (1)
Üçüncü ülkelerden yapılan ithalatın pazar payı 2002 ile SD arasında
%26,98’den, %22,09 düzeyine gerilemiştir. Aynı dönemde yerli üretimin pazar
payı düşerken, şikâyete konu ülkelerin pazar payları artmıştır. Buna rağmen
bazı ithalatçılar soruşturma kapsamı dışındaki bazı ülkelerin de soruşturma
kapsamına alınmasını talep etmişlerdir. Soruşturma yerli üretimin
şikayetinde yer alan ülkelerle sınırlı olmakla birlikte, yapılan incelemede SD’de üçüncü ülkeler menşeli ithalatın, gerek
fiyatları ve gerekse miktarı itibariyle yerli üretime zarar verebilecek
boyutta olmadığı da tespit edilmiştir.
Diğer
unsurların etkisi
MADDE
23 – (1)
Bando 2004 yılının ortasında soruşturma konusu ürünün üretimine başlamıştır.
Ancak zarar inceleme döneminin sonlarında piyasaya girmiş olması nedeniyle
firmanın verilerinin yerli üretim dalının ekonomik göstergelerindeki
trendin değerlendirilmesinde bozucu etkisi olacağından ve yeni kurulan bir
işletme olarak ilk yatırım tutarlarının yüksek olması sebebiyle ekonomik
göstergelerinde olumsuzlukların yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerini olumsuz yönde etkileme durumu söz konusu olduğundan yerli
üretim dalının ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesinde dikkate
alınmamıştır.
(2)
Bununla birlikte, soruşturmaya konu ürünün toplam yerli üretimi ve
piyasadaki durumun değerlendirilebilmesi için Bando firmasının verileri de
dikkate alınarak 2004 ve SD’yi kapsayan
dönem için ayrı bir analiz yapılmıştır.
(3)
İki firmanın verileri birlikte değerlendirildiğinde, yerli ürünün üretim
miktarı endeksi 2004 yılında 100 iken SD’deise
48 olarak gerçekleşmiştir. Yerli ürünün satış miktarı endeksi 2004 yılında
100 iken SD’de 46 olarak
gerçekleşmiştir. Bando firmasının üretime başlaması, toplam yurtiçi v-kayış
üretim kapasitesine %13,2’lik bir artış getirmiştir. SD’de ise kapasitede belirgin bir değişiklik
gerçekleşmemiştir. Toplam kapasite kullanım oranı, 2004 yılında %40 iken SD’de %38 olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretimin
pazar payı endeksi ise 2004 yılında 100 iken SD’de 96
olarak gerçekleşmiştir. Yapılan incelemelerde altı aylık ithalatların
talepte önemli bir mevsimselliğe işaret etmediği anlaşılmış olup SD’ye ilişkin veriler, yerli ürünün üretim, satış,
kapasite kullanım oranı ve pazar payında olumsuz bir seyrin bulunduğunu
işaret etmektedir.
(4)
Yeni yerli üreticinin piyasaya girmesi ile birlikte yerli üretimin ekonomik
göstergelerinde ilerleme olması beklenirken, üretim ve satış miktarı,
kapasite kullanım oranı ve pazar payı göstergelerinde olumsuzluklar olduğu
tespit edilmiştir. Dolayısıyla, bazı ithalatçıların iddia ettiği üzere
ortaya çıkan zararın yalnızca yerli üretim dalının verimsiz çalışmasından
kaynaklandığı iddiası temelsiz kalmaktadır. Kaldı ki, yerli üretim dalının
verimsiz ve yüksek maliyetli çalıştığı iddiası 2002-2004 yılı için temelsiz
görünmekte, 2005 yılında başlayan olumsuzluklar ise firmanın yeni
üreticinin piyasaya girmesinin ötesinde dampingli ithalatın pazar payını
artırmasıyla üretimini kısmak durumunda kalması ve bunun sonucunda maliyet
yapısının bozulmasından kaynaklanmaktadır.
(5)
Bazı ithalatçılar yerli üretim dalının son dönemlerde önemli üretim ve
finansman sorunları yaşadığını belirtmişlerdir. Ancak bu durum yerli
üreticinin dampingli ithalattan zarar gördüğü gerçeğini değiştirmemektedir.
Yerli üretim dalının yaşadığı sorunlarda dampingli ithalatın etkisinin
bulunduğu görülmektedir.
Soruşturma
ile ilgili diğer hususlar
MADDE
24 – (1)
Bazı ithalatçılar tarafından soruşturma sırasında yerli üretim dalının
kiralık olarak kullandığı mal varlıklarının Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu
(TMSF) tarafından satılacağı, şikâyetçi firma ortadan kalkacağından
soruşturmanın bitmesi gerektiği ifade edilmektedir. Soruşturmanın
tamamlanma aşamasında yerli üretim dalının kiralık olarak kullandığı mal
varlıklarının TMSF tarafından Derby Konveyör Bant Sanayii ve Ticaret A.Ş.’ye satıldığı bilgisi
edinilmiş olup ilgili üreticiyle gerekli yazışmalar yapılmış ve ilgili
firma satın alma amaçlarının v-kayış üretmek olduğunu, bir ay gibi kısa bir
sürede imalata başlamayı tasarladıklarını ve bu konuda gerekli bilgi,
deneyim ve koşullara sahip olduklarını, ancak yatırımın beklendiği gibi
verimli bir biçimde işletilebilmesinin dampingli ithalatın yerli üretim
dalına zarar vermesinin önlenmesine bağlı olduğunu beyan etmiştir. Kaldı
ki, Tebliğin 1 inci maddesinde ifade olunduğu üzere, Bento firmasının tek üretici olmadığı; şikâyeti
destekleyen Bando’nun da soruşturmaya konu ürünü üretip sattığı
bilinmektedir.
(2)
Bazı ithalatçılar şikâyet konusu ürüne önlem alınması durumunda Bando
firmasının tek başına kalacağı ve piyasadaki rekabeti engelleyici bir
durumun oluşacağını ifade etmektedirler. Soruşturmada amaç ithalattan
kaynaklı haksız rekabetin önlenmesidir. Şikâyet konusu ülkelerden ve üçüncü
ülkelerden ithalata yasak gelmemekte, soruşturma konusu ülkelerden
dampingli fiyatlarla yapılan ithalatın yerli üreticiye verdiği zararın
önlenmesi amaçlanmaktadır.
(3)
Bazı ithalatçılar tarafından şikâyetçi firma ile soruşturmayı destekleyen
firmanın başka ülkelerden ithalat yapıp yapmadıkları tespitinin
yapılmadığını belirtmişlerdir. Yerli üretim tarafından yapılan ithalat SD’de ülkemize ihmal edilebilir oranlarda ihracat
yapan ülkelerden gerçekleştirilmiş olup, ürün gamını tamamlamak amacına
yönelik olduğu anlaşılmıştır. Öte yandan, ithalat yapan firmalardan birinin
yerli üreticiyle bağlantılı firma olduğu yönündeki iddia somut belgelerle
ispat edilmediğinden dikkate alınmamıştır.
(4)
Yerli üretim dalının SD’de soruşturma
konusu ülkelerden ithalatı bulunmamaktadır.
BEŞİNCİ KISIM
Sonuç
Karar
MADDE
25 – (1)
Soruşturma sonucunda dampingin, yerli üretim dalında zararın ve her ikisi
arasında illiyet bağının mevcut olduğu tespit edildiğinden, İthalatta
Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve Bakan’ın onayı ile
aşağıda tanımı ve menşe ülkeleri belirtilen eşyanın Türkiye’ye ithalatında
karşısında belirtilen miktarda dampinge karşı vergi yürürlüğe konulmuştur.
GTİP
|
Eşyanın
Tanımı
|
Menşe Ülke
|
Dampinge Karşı Vergi
(ABD Doları/Kg)
|
4010.32.00.00.00
|
Dış
çevresi 60 cm.yi geçen fakat 180 cm.yi geçmeyen, kesiti trapez
şeklinde
(V-kolanlar)
olan (V-yivli olanlar hariç) sonsuz transmisyon kolanları
Dış
çevresi 180 cm.yi geçen fakat 240 cm.yi geçmeyen, kesiti trapez
şeklinde
(V-kolanlar)
olan (V-yivli olanlar hariç) sonsuz transmisyon kolanları
Yalnız
"Kesiti trapez şeklinde (V-Kolanlar) olan (V-yivli olanlar hariç)
sonsuz transmisyon kolanları"
|
Çin Halk Cumhuriyeti
|
5,04
|
4010.34.00.00.00
|
Hindistan
|
3,50
|
4010.39.00.00.00
|
Vietnam
|
4,55
|
Uygulama
MADDE
26 – (1)
Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyon
numaraları, tanımı ve menşe ülkeleri belirtilen eşyanın ithalatında,
karşılarında gösterilen miktarda dampinge karşı vergiyi tahsil ederler.
Yürürlük
MADDE
27 – (1)
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
28 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan
yürütür.
31 Mart 2007 CUMARTESİ
Resmî Gazete
Sayı : 26479
|