Dış
Ticaret Müsteşarlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2010/18)
BİRİNCİ KISIM
Genel Bilgi ve İşlemler
Mevcut önlem ve soruşturma
MADDE 1-
(1) 07/02/2004 tarihli ve 25366 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/3
sayılı Tebliğ (2004/3 sayılı Tebliğ ) kapsamında Çin Halk
Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli 8302.10.00.00.00 gümrük tarife
istatistik pozisyonu (GTİP) altında yer alan “menteşeler (sivil hava
taşıtlarında kullanılanlar hariç)”,
8302.50.00.00.00 GTİP’i altında yer alan “sabit askılıklar, şapka
askıları, dirsekler, benzeri eşya” ve
8302.42.00.00.00 GTİP’i altında yer alan “mobilyalar için diğer
adi metallerden donanım, tertibat ve benzeri eşya (sivil hava taşıtlarında
kullanılanlar hariç)” ithalatına yönelik dampinge karşı kesin
önlem mevcuttur.
(2) Yürütülen önlemlerin etkisiz
kılınmasına ilişkin soruşturma sonucunda, 27/08/2008 tarih ve
26980 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin 2008/29 sayılı Tebliğ ile mevcut önlem söz konusu
ürünün Çin Tayvanı, Malezya ve Endonezya menşeli/çıkışlı olanlarına da
uygulanmaya başlanmıştır.
(3) ÇHC menşeli bahse konu
ürünlere yönelik meri önlemin yürürlük süresinin bitiminden
önce, 14/06/2008tarihli ve 26906 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan
2008/19 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(2008/19 sayılı Tebliğ) ile yerli üretim dalının, önleme konu ürün ve ülke
kapsamında bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması talebinde
bulunabileceği ilan edilmiştir.
(4) Dampinge karşı önlemin
sona ermesinin damping ve zararın artarak devamına yol açacağı
iddiasıyla 8302.10, 8302.42 ve 8302.50 GTİP’leri altında yer alan
önlem konusu ürünlere yönelik olarak yerli üretici Samet Kalıp ve Madeni
Eşya San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan ve Yener Teknik Malzeme
Turizm San. ve Tic. A.Ş., Mert Mobilya Aksesuarları Tic.
Ltd. Şti., Klas Kalıp ve Mobilya Aksesuarları İmalat San.Tic.
Ltd. Şti., Array Mobilya Rayları San. veTic.
Ltd. Şti. ve Bulut Kalıp Otomotiv Mobilya Aksesuarları
San. ve Tic. Ltd. Şti. firmaları tarafından da
desteklenen başvuru çerçevesinde, 20/02/2009 tarih ve 27147 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2009/3
sayılı Tebliğ’de Değişiklik Yapılması Hakkında Tebliğ ve 06/02/2009 tarih
ve 27133 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin 2009/3 sayılı Tebliğ ile başlatılan nihai gözden
geçirme soruşturması, Dış Ticaret Müsteşarlığı (Müsteşarlık) İthalat Genel
Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülerek tamamlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ; 4412
sayılı Kanun’la değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanun (Kanun), 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde
yürütülen nihai gözden geçirme soruşturmasının sonuçlarını içermektedir.
Yerli üretim dalının temsil
niteliği
MADDE 3- (1) Yönetmeliğin
20 nci maddesi uyarınca başvuru, yerli üretim dalı adına yapılmış
ve bu bağlamda başvuruyu yapan üreticilerin yerli üretim dalını temsil niteliğini
haiz oldukları anlaşılmıştır.
İlgili tarafların
bilgilendirilmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi
MADDE 4- (1) Soruşturma
açılışını müteakip soruşturma konusu ürünün Müsteşarlık
tarafından ÇHC’ndeyerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına, Türkiye’de
yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkede yerleşik diğer
üretici/ihracatçılara iletilebilmesini teminen anılan ülkenin
Ankara’da bulunan Büyükelçiliğine soruşturma açılışına ilişkin bildirim yapılmıştır.
(2) Taraflara soru formunu
yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmış, tarafların süre
uzatımı yönündeki makul talepleri karşılanmıştır.
(3) Yerli üretim dalı,
soruşturma süresi boyunca Müsteşarlığımız ile işbirliği içinde olmuş ve
gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin etmiştir.
(4) Kendilerine soruşturma
açılışına ilişkin bildirimde bulunulan 20 ithalatçı firmanın 7’sinden cevap
alınmıştır.
(5) Soruşturmaya tabi ülke
olan ÇHC’nde yerleşik hiçbir üretici/ihracatçı firmadan soru
formlarına yönelik herhangi bir yanıt alınamamıştır.
(6) İlgili taraflardan alınan
bilgi ve belgelerin gizli olmayan özetleri talep eden bütün ilgili
tarafların bilgisine hazır tutulmuştur.
(7) Yönetmeliğin 25 inci maddesi
uyarınca, soruşturmanın ilgili taraflarına soruşturma sonucundaki
belirlemelere esas teşkil edecek bilgi ve tespitleri içeren nihai bildirim
gönderilmiş ve karşıt görüş ve değerlendirmelerini iletmeleri için makul
bir süre tanınmıştır. Nihai bildirime ilişkin görüşler ile tarafların
soruşturma boyunca ortaya koyduğu diğer tüm bilgi, belge ve görüşler
incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek
olanlara bu Tebliğin ilgili bölümlerinde değinilmiştir.
Yerinde doğrulama soruşturması
MADDE 5- (1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi
çerçevesinde, zarara ilişkin bilgilerin güncelleştirilmesi ve doğrulanması
için şikâyetçi yerli üretici Samet Kalıp ve Madeni Eşya
San. ve Tic. A.Ş.’nin İstanbul’da olan üretim ve idari
merkezlerinde yerinde doğrulama soruşturmaları yapılmıştır.
Gözden geçirme dönemi
MADDE 6- (1) Önlemin yürürlükten
kalkması durumunda, zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel
olup olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek üzere
01/01/2005-31/12/2008 dönemi gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır.
Damping belirlemeleri için ise 01/01/2008-31/12/2008 dönemi dikkate
alınmıştır.
İKİNCİ KISIM
Soruşturma Konusu Ürün ve
Benzer Ürün
Soruşturma konusu ürün ve benzer
ürün
MADDE 7- (1) Soruşturtma konusu
ürün “menteşe, çekmece rayı ve mobilyalar için diğer adi metallerden
donanım, tertibat ve benzeri eşya (sivil hava taşıtlarında kullanılanlar
hariç)”dır. Soruşturma konusu ürünlerden menteşe, mobilya ve mutfaklarda
ahşap ve metal kapakların açılıp kapanmasını sağlayan bir gereçtir. 8302.10 GTİP’inde yer
alan menteşe ile 8302.50 GTİP’indeki “sabit askılıklar,
şapka askıları, dirsekler, benzeri eşya” altında yer alan altlık
ayrı ayrıüretilmekte olup, ikisi beraber menteşe takımını oluşturmakta
ve satışlar takım olarak yapılmaktadır. 8302.42GTİP’indeki “mobilyalar
için diğer adi metallerden donanım, tertibat ve benzeri eşya” altında yer
alan çekmece rayı ise mobilya ve mutfaklarda çekmecelerin rahat bir şekilde
çekilip kapanmasını sağlayan bir düzenektir. Çekmece rayları da çift olarak
bir takım oluşturmakta ve satışlar takım üzerinden gerçekleşmektedir. Her
iki ürün de mobilya yapımında fabrikalarda yardımcı malzeme olarak
kullanılmaktadır.
(2) Yerli üretim dalı tarafından
imal edilen menteşe ve çekmece rayları ile soruşturma konusu ülke menşeli
menteşe ve çekmece raylarının benzer ürün olduğu tespiti mevcut önleme esas
soruşturmada (esas soruşturma) yapılmıştır. Bu soruşturmada ise, fiziksel
özellikler, ürün çeşitliliği, kullanım alanları, tüketici algılaması ve
dağıtım kanalları bakımından yerli üretici tarafından üretilen ürünler ile
soruşturmaya konu ülke menşeli ürünler arasında “benzer ürün” tanımı
açısından ayrım yaratan herhangi bir farklılığın ortaya çıktığına ilişkin
yeni bir bilgiye ulaşılmamıştır. Bu itibarla, 2004/3 sayılı Tebliğ’de
soruşturma konusu ürün ve benzer ürüne yönelik tespitleri değiştirecek
herhangi bir bilgi mevcut olmadığından anılan belirlemeler geçerliliğini
sürdürmektedir.
(3) Bazı ilgili taraflarca,
8302.42.00.00.00 GTİP’i altında yer alan koltuk amortisörlerinin soruşturma
konusu ürünlerden tamamen farklı ürünler olduğu;
dolayısı ile, soruşturma kapsamı dışında bırakılması gerektiği
iddia edilmiştir. Yapılan incelemelerde, koltuk amortisörleri olarak
belirtilen ürünlerin benzer ürün kapsamından çıkarılmasının doğru olacağı
değerlendirilmiştir.
(4) Soruşturma konusu ürün ile
ilgili açıklamalar genel içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP ve
karşılığı eşya tanımıdır. Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk
Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonlarında ve/veya
tanımlarında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına
halel getirmez.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Dampingin Devamı ve Varlığı
Genel
MADDE 8- (1) Yönetmelik’in 35’inci
maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu süre içindedampingin devam
edip etmediği incelenmiştir.
Damping Marjları
MADDE 9- (1) Menteşeler
için damping marjı hesabında ÇHC’den en fazla menteşe
ithalatını gerçekleştiren TETA Dış Tic. A.Ş. ile yerli üretici Samet Kalıp
ve Madeni Eşya San. ve Tic. A.Ş.’nin fiyat ve maliyet
verileri kullanılmıştır.
(2) Çekmece rayları
için damping marjı hesabında ise bu ürünün içinde
bulunduğu GTİP’in kapsadığı geniş ürün yelpazesi ve çekmece ray
tiplerinin kendi aralarındaki büyük farklılıklar göz önünde bulundurularak,
daha adil bir karşılaştırma yapılmasını teminen ÇHC’den en
fazla çekmece rayı ithalatını gerçekleştiren CEHA Büro mobilyaları
Ltd.Şti.’nin en fazla ithal ettiği çekmece rayı tipi kullanılmış; bu
çerçevede hesaplamalarda, CEHA Büro mobilyaları Ltd. Ştiile bu tipin
muadili olan ürünlerin Türkiye’deki başlıca
üreticisi ARRAY’ın ilgili fiyat ve maliyet verileri esas
alınmıştır
(3) Menteşeler için
hesaplanan damping marjı 1,64$/Kg tutarında ve CIF bedelin %70’i
oranındadır.
(4) Çekmece rayları
hesaplanan damping marjı 1,54$/Kg tutarında ve CIF bedelin %113’ü
oranındadır.
(5)
Yürürlükteki damping önlemine rağmen ÇHC menşeli soruşturma
konusu ürünler ithalatının halen yüksek tutar ve oranlarda dampingli olduğu
tespit edilmiştir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Maddi Zararın Varlığı ve
Devamı
Maddenin genel ithalatı
MADDE 10- (1) Soruşturma konusu ürünün
Türkiye’ye genel ithalatı ve ÇHC’nden yapılan ithalatın
incelenmesinde Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır.
İthalatın gelişiminin analizinde zarar inceleme döneminden daha uzun bir
dönem olmakla birlikte eğilimin daha sağlıklı bir şekilde tespiti
amacıyla 2004-2008 verileri kullanılmıştır.
(2) Orijinal önlemin alındığı
2004 yılında 3.466 ton olarak gerçekleşen menteşe ithalatının, 2005 yılında
%17 oranında artışla 4.064 tona, 2006 yılında %36 oranında artışla 5.520
tona, 2007 yılında %43 oranında artışla 7.902 tona
yükseldiği; 2008 yılında ise %11’lük düşüşle 6.998
tona gerilediği görülmektedir. Miktar bazında 2004–2008 dönemi arasında soruşturma
konusu ürünün toplam ithalatındaki artışın %102 oranında olduğu tespit
edilmiştir. Değer bazında ise menteşe genel ithalatı 2004 yılında
17.502.600 ABD Doları iken, 2005 yılında %20 artışla 20.929.165 ABD Doları,
2006 yılında %35 artışla 28.181.717 ABD Doları, 2007 yılında %51 artışla
42.418.851 ABD Doları ve 2008 yılında %15 artışla 48.708.362 ABD Doları
düzeyine çıkmıştır. Değer bazında 2004–2008 dönemi arasında soruşturma
konusu menteşenin toplam ithalatındaki artışın %178 düzeyinde olduğu tespit
edilmiştir.
(3) Orijinal önlemin alındığı
2004 yılında 4.998 ton olarak gerçekleşen çekmece raylarının yer aldığı
mobilyalar için diğer donanım, tertibat vb. eşya ithalatının, 2005 yılında
%51 oranında artışla 7.572 tona, 2006 yılında %53 oranında artışla 11.605
tona, 2007 yılında %33 oranında artışla 15.383 tona ve 2008 yılında %1’lik
artışla 15.578 tona yükseldiği görülmektedir. Miktar bazında 2004–2008
dönemi arasında söz konusu ürünlerin toplam ithalatındaki artışın %212
oranında olduğu tespit edilmiştir. Değer bazında ise söz konusu
ürünlerin genel ithalatı 2004 yılında 18.250.698 ABD Doları iken, 2005
yılında %35 artışla 24.576.592 ABD Doları, 2006 yılında %71 artışla
41.953.223 ABD Doları, 2007 yılında %44 artışla 60.307.784 ABD Doları ve
2008 yılında %20 artışla 72.093.261 ABD Doları düzeyine çıkmıştır.Değer
bazında 2004–2008 dönemi arasında söz konusu ürünlerin toplam ithalatındaki
artışın %295 düzeyinde olduğu tespit edilmiştir.
(4) Orijinal önlemin alındığı
2004 yılında 305 ton olarak gerçekleşen menteşe altlığının bulunduğu sabit
askılıklar, şapka askıları, dirsekler ve benzeri eşya ithalatının, 2005
yılında %36 oranında artışla 414 tona, 2006 yılında %28 oranında artışla
528 tona, 2007 yılında %38 oranında artışla 729 tona ve 2008 yılında %23’lük
artışla 896 tona yükseldiği görülmektedir. Miktar bazında 2004–2008
dönemi arasında söz konusu ürünün toplam ithalatındaki artışın %194
oranında olduğu tespit edilmiştir. Değer bazında ise söz konusu ürünün
genel ithalatı 2004 yılında 1.444.159 ABD Doları iken, 2005 yılında %36
artışla 1.968.865 ABD Doları, 2006 yılında %72 artışla 3.395.847 ABD
Doları, 2007 yılında %33 artışla 4.526.872 ABD Doları ve 2008 yılında %22
artışla 5.511.230 ABD Doları düzeyine çıkmıştır. Değer
bazında 2004-2008 dönemi arasında söz konusu ürünün toplam
ithalatındaki artışın %282 düzeyinde olduğu tespit edilmiştir.
Maddenin soruşturma konusu
ülkeden ithalatı
MADDE 11- (1) ÇHC’den gerçekleşen
soruşturma konusu ürünler ithalatının miktar ve değeri
ile genel ithalat içindeki payı, önlemin yürürlüğe girdiği 2004 yılı
itibari ile kayda değer oranda düşüş göstermiş; ancak takip eden 2005
yılından itibaren önlemin varlığına rağmen büyük oranlı yükselişler
gösterip; 2008 yılı itibari ile menteşe için önlem öncesi seviyeleri
yakalamış, diğer ürünler içinse önlem öncesi seviyelerinin önemli oranda
üstüne çıkmıştır.
(2) Orijinal önlemin alındığı
2004 yılında 251 ton olarak gerçekleşen ÇHC menşeli menteşe ithalatının,
2005 yılında %52’lik artışla 383 tona, 2006 yılında %61’lik artışla 617 tona,
2007 yılında %35’lik artışla 884 tona ve 2008 yılında %34’lük artışla 1.114
tona çıktığı
görülmektedir. 2004-2008 döneminde ÇHC’den gerçekleşen
menteşe ithalatı miktar olarak %343 oranında artmıştır. Değer bazında
ise söz konusu ürünün ithalatı 2004 yılında 1.209.897 ABD Doları iken, 2005
yılında %82’lik artışla 2.203.653 ABD Doları’na, 2006 yılında %73’lük
artışla 3.805.712 ABD Doları’na, 2007 yılında %44’lük artışla 5.495.489 ABD
Doları’na ve 2008 yılında %12’lik artışla 6.174.457 ABD Doları düzeyine
yükselmiştir. Değer bazında, 2004–2008 dönemi arasında söz konusu
ürünün toplam ithalatındaki artışın %410 düzeyinde olduğu tespit
edilmiştir. Soruşturma konusu ülkenin ilgili üründe tüm ithalattan aldığı
pay, miktar temelinde, 2004 yılında %7,25 iken 2005 yılında bu oran %9,43’e
ve 2006 yılında %11,17’ye yükselmiş; 2007 yılında her ne kadar %10,55’e
gerilese de, 2008 yılında %15,92 seviyesinde gerçekleşmiştir.
(3) Orijinal önlemin alındığı
2004 yılında 730 ton olarak gerçekleşen çekmece raylarının yer aldığı
mobilyalar için diğer donanım, tertibat vb. eşya ithalatının, 2005 yılında
%59’luk artışla 1.160 tona, 2006 yılında %16’lık artışla 1.351 tona, 2007
yılında %152’lik artışla 3.411 tona ve 2008 yılında %68’lik artışla 5.724
tona çıktığı görülmektedir.
2004-2008 döneminde ÇHC’den gerçekleşen söz konusu ürün
ithalatı miktar olarak %684 oranında artmıştır. Değer bazında ise söz
konusu ürünün ithalatı 2004 yılında 1.412.053 ABD Doları iken, 2005 yılında
%89’luk artışla 2.663.568 ABD Doları’na, 2006 yılında %55’lik artışla
4.121.156 ABD Doları’na, 2007 yılında %158’lik artışla 10.626.639 ABD
Doları’na ve 2008 yılında %46’lık artışla 15.462.115 ABD Doları düzeyine
yükselmiştir. Değer bazında 2004–2008 dönemi arasında söz konusu
ürünün toplam ithalatındaki artışın %995 düzeyinde olduğu tespit
edilmiştir. Soruşturma konusu ülkenin ilgili üründe tüm ithalattan aldığı
pay, miktar temelinde, 2004 yılında %14,60 iken 2005 yılında bu oran
%15,32’ye yükselmiş, 2006 yılında %11,64’e düşse de 2007 yılında %22,17’ye
ve 2008 yılında %36,74 seviyesine çıkmıştır.
(4) Orijinal önlemin alındığı
2004 yılında 18 ton olarak gerçekleşen menteşe altlığının da
içinde bulunduğu sabit askılıklar, şapka askıları, dirsekler ve
benzeri eşya ithalatının, 2005 yılında %453 oranında artışla 99 tona, 2006
yılında %146 oranında artışla 244 tona, 2007 yılında %74 oranında artışla
424 tona ve 2008 yılında %52 oranında artışla 646 tona çıktığı
görülmektedir. 2004-2008 döneminde ÇHC’nden gerçekleşen söz
konusu ürün ithalatı miktar olarak %3.499 oranında artmıştır. Değer
bazında ise söz konusu ürünün ithalatı 2004 yılında 76.563 ABD Doları iken,
2005 yılında %344 artışla 339.931 ABD Doları, 2006 yılında %218 artışla
1.082.538 ABD Doları, 2007 yılında %95 artışla 2.116.084 ABD Doları ve 2008
yılında %55 artışla 3.285.569 ABD Doları düzeyine çıkmıştır. Değer
bazında 2004–2008 dönemi arasında söz konusu ürünün toplam ithalatındaki
artışın %4.191 düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Soruşturma konusu
ülkenin ilgili üründe tüm ithalattan aldığı pay, miktar temelinde, 2004
yılında %5,88 iken 2005 yılında %23,96’ya, 2006 yılında %46,20’ye, 2007
yılında %58,18’e ve 2008 yılında %72,02 seviyesine çıkmıştır.
Soruşturma konusu ithalatın
fiyatlarının gelişimi
MADDE 12- (1) Soruşturma konusu
menteşelerin Türkiye’ye genel ithalatının ortalama birim fiyatı, 2004
yılında 5,05 ABD Doları/Kg, 2005 yılında 5,15 ABD Doları/Kg, 2006 yılında
5,11 ABD Doları/Kg, 2007 yılında 5,37 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 6,96
ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Aynı ürünün, ÇHC menşeli
olanlarının Türkiye’ye ithalatının ortalama birim fiyatı ise 2004 yılında
4,82 ABD Doları/Kg, 2005 yılında 5,75 ABD Doları/Kg, 2006 yılında 6,17 ABD
Doları/Kg, 2007 yılında 6,59 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 5,54 ABD
Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, diğer ülkelerden yapılan
ithalatın birim fiyatı, 2004-2008 döneminde sırası ile 5,07 ABD
Doları/Kg, 5,09 ABD Doları/Kg, 4,97 ABD Doları/Kg, 5,22 ABD Doları/Kg ve
7,23 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Bu rakamlardan, menteşeler için
2004 yılında dünya ortalamasının altında olan ÇHC fiyatları her ne
kadar 2005-2007 döneminde dünya ortalamasını üstüne çıksa da 2008
yılında tekrar dünya ortalamasının altına indiği görülmüştür.
(2) Çekmece raylarının içinde
bulunduğu soruşturma konusu “mobilyalar için diğer donanım, tertibat vb.
eşya”nın Türkiye’ye genel ithalatının ortalama birim fiyatı, 2004 yılında
3,65 ABD Doları/Kg, 2005 yılında 3,25 ABD Doları/Kg, 2006 yılında 3,62 ABD
Doları/Kg, 2007 yılında 3,92 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 4,63 ABD Doları/Kg
olarak gerçekleşmiştir. Aynı ürünün, ÇHC menşeli olanlarının
Türkiye’ye ithalatının ortalama birim fiyatı ise 2004 yılında 1,93 ABD
Doları/Kg, 2005 yılında 2,30 ABD Doları/Kg, 2006 yılında 3,05 ABD
Doları/Kg, 2007 yılında 3,12 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 2,70 ABD
Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, diğer ülkelerden yapılan
ithalatın birim fiyatı, 2004-2008 döneminde sırası ile 3,94 ABD
Doları/Kg, 3,42 ABD Doları/Kg, 3,69 ABD Doları/Kg, 4,15 ABD Doları/Kg ve
5,75 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Bu rakamlardan, 2004 yılında
alınan önleme rağmen söz konusu ürünler için ÇHC
fiyatlarının 2004-2008 döneminde sürekli olarak dünya ve diğer
ülke fiyatlarının altında seyrettiği görülmüştür.
(3) Menteşe altlığının içinde
bulunduğu soruşturma konusu “sabit askılıklar, şapka askıları, dirsekler ve
benzeri eşya”nın Türkiye’ye genel ithalatının ortalama birim fiyatı, 2004
yılında 4,74 ABD Doları/Kg, 2005 yılında 4,76 ABD Doları/Kg, 2006 yılında
6,43 ABD Doları/Kg, 2007 yılında 6,21 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 6,15
ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Aynı ürünün, ÇHC menşeli
olanlarının Türkiye’ye ithalatının ortalama birim fiyatı ise 2004 yılında
4,27 ABD Doları/Kg, 2005 yılında 3,43 ABD Doları/Kg, 2006 yılında 4,43 ABD
Doları/Kg, 2007 yılında 4,99 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 5,09 ABD
Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, diğer ülkelerden yapılan
ithalatın birim fiyatı, 2004-2008 döneminde sırası ile 4,76 ABD
Doları/Kg, 5,17 ABD Doları/Kg, 8,14 ABD Doları/Kg, 7,90 ABD Doları/Kg ve 8,89
ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Bu rakamlardan, 2004 yılında alınan
önleme rağmen söz konusu ürünler için ÇHC
fiyatlarının 2004-2008 döneminde sürekli olarak dünya ve diğer
ülke fiyatlarının altında seyrettiği görülmüştür.
Soruşturma konusu ithalatın
tüketime göre değişimi
MADDE 13- (1) Soruşturma
konusu ürünün Türkiye toplam tüketimi
hesaplanırken 2005-2008 dönemi için şikâyetçi yerli üreticiden
(Samet Kalıp ve Madeni Eşya San. ve Tic. A.Ş.) temin edilen yurt
içi satış miktarları ile ilgili yıla ait toplam ithalat değerleri
toplanmıştır. (2) 2005
yılında menteşeler için 100 olan tüketim endeksinin 2006 yılında 120, 2007
yılında 145 ve 2008 yılında 128 olduğu görülmüştür. 2005
yılında çekmece rayları için 100 olan tüketim endeksinin 2006 yılında 104,
2007 yılında 123 ve 2008 yılında 147 olduğu görülmüştür.
(3) ÇHC menşeli menteşelerin
Türkiye tüketimi içindeki seyri incelendiğinde, 2005 yılında endeks değeri
100 olan ÇHC’nin pazar payının, 2006 yılında 134’e, 2007 yılında
150’ye ve 2008 yılında 228’e ulaştığı görülmektedir. Yerli üretim dalının
2005 yılındaki 100 olan pazar payı endeks değeri, 2006 yılında 89’a, 2007
yılında 72’ye ve 2008 yılında 71’e gerilemiştir.
(4) ÇHC menşeli çekmece
raylarının Türkiye tüketimi içindeki seyri incelendiğinde, 2005 yılında
endeks değeri 100 olan ÇHC’nin pazar payının, 2006 yılında 91’e
düştüğü ancak daha sonra hızlı bir artış eğilimine girerek, 2007 yılında
194’e ve 2008 yılında 329’a ulaştığı görülmektedir. Yerli üretim dalının
2005 yılındaki 100 olan pazar payı endeks değeri, istikrarlı bir düşüş
eğilimi içinde 2006 yılında 79’a, 2007 yılında 63’e ve 2008 yılında 59’a
gerilemiştir.
Soruşturma konusu ithalatın iç
piyasa fiyatları üzerindeki etkisi
MADDE 14- (1) Soruşturma konusu ithalatın
yerli üretim dalının iç piyasa fiyatları üzerindeki etkisini görebilmek
amacıyla önlem konusu ülkenin fiyatlarına ve fiyat kırılmasına bakılmıştır.
(2) TÜİK istatistiklerindeki
soruşturma konusu ülkenin fiyatları ile diğer ülke fiyatları
karşılaştırıldığında, bu ülkenin genel ihracat stratejisinin temel olarak
düşük fiyata dayalı olduğu anlaşılmıştır.
(3) Yapılan hesaplamada
soruşturma konusu ürünlerin dampinge karşı vergi dahil Türkiye
piyasasına giriş fiyatları bulunmuş ve bu fiyatlar yerli üretim dalının yurt
içi satış fiyatları ile karşılaştırılarak fiyat kırılmaları hesaplanmıştır.
Buna göre menteşeler ve çekmece raylarında 2008 yılı için hesaplanan fiyat
kırılmaları sırası ile CIF değerin %66’sı ve %48’i oranındadır.
(4)
Yürürlükteki damping önlemine rağmen soruşturma konusu ülkeden
gerçekleşen ithalatın hala yerli üretim dalı fiyatlarını kırabiliyor olması
mevcut önlem seviyesinin yetersiz olduğunu göstermiştir.
Yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri
MADDE 15- (1) Soruşturma konusu ithalatın
yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, yerli üretim
dalını temsilen şikâyetçi yerli üretici Samet Kalıp ve Madeni
Eşya San. ve Tic. A.Ş.’nin verileri dikkate alınmıştır. Söz
konusu zarar incelemesi 2005–2008 dönemi için yapılmıştır.
(2) Eğilimin sağlıklı bir
şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık
ortalama Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış
reel değerler esas alınmıştır.
a) Üretim
(1) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu menteşelerde 2005 yılında 100 olan üretim miktar endeksi,
2006 ve 2007 yılında artarak sırası ile 101 ve 108’e ulaşmış; ancak 2008’de
tekrar düşerek 96 olarak gerçekleşmiştir.
(2) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu çekmece raylarında 2005 yılında 100 olan üretim miktar
endeksi, 2006, 2007 ve 2008 yıllarında gittikçe düşerek sırası ile 98, 93
ve 87 olarak gerçekleşmiştir.
b) Kapasite ve Kapasite Kullanım
Oranı (KKO)
(1) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu menteşeler için üretim
kapasitesi 2005-2007 döneminde sabit kalmış; ancak 2008 yılında,
daralan pazar ve düşen üretim nedeniyle bazı makineler üretim hattından
çıkarılmış, dolayısıyla bu yıla ilişkin kapasitede bir düşüş
gözlemlenmiştir. 2005-2007 yılında 100 olan kapasite 2008 yılında
75’e gerilemiştir. Kapasite kullanım
oranı 2005-2008 döneminde sırasıyla %45, %46, %49 ve %58 olarak
gerçekleşmiştir. 2008 yılında görülen kapasite kullanım oranındaki artışta
bu yıl gözlemlenen kapasite düşüşü önemli rol oynamıştır.
(2) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu çekmece rayları için üretim
kapasitesi 2005-2007 döneminde 100 olarak gerçekleşmiş, 2008
yılında 114’e yükselmiştir. Kapasite kullanım oranı ise aynı dönemde
sırasıyla %72, %70, %66 ve %54 olarak gerçekleşmiştir.
c) Satışlar
(1) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu menteşelerde yurt içi satış miktar endeksi 2005 yılında
100 olarak alındığında, 2006’da 107’ye çıkmış; ancak takip eden 2007 ve
2008 yıllarında düşüş eğilimi göstererek sırası ile 104 ve 90’a
gerilemiştir. 2005-2008 döneminde yurtdışı satış endeksi sırası
ile 100, 95, 113 ve 118 olarak gerçekleşmiştir. Aynı dönemde yurt içi satış
hâsılatı reel olarak incelendiğinde, 2005 yılında 100 olan endeks değeri,
2006’da 105’e çıkmış; ancak, 2007’de 103’e, 2008’de 86’ya
gerilemiştir.
(2) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu çekmece raylarında yurt içi satış miktar endeksi 2005
yılında 100 olarak alındığında, 2006’da 102’ye çıkmış; ancak takip eden
2007 ve 2008 yıllarında düşüş eğilimi göstererek sırası ile 95 ve 89’a
gerilemiştir. 2005-2008 döneminde yurtdışı satış endeksi sırası
ile 100, 89, 89 ve 85 olarak gerçekleşmiştir. Aynı dönemde yurt içi satış
hâsılatı reel olarak incelendiğinde, 2005 yılında 100 olan endeks değeri,
2006’da 99’a, 2007’de 91’e gerilemiş, 2008 yılında ise 2005 yılındaki
başlangıç seviyesi olan 100’e dönmüştür.
d) Yurt İçi Fiyatlar
(1) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu menteşelerde 2005 yılında 100 olan ağırlıklı ortalama
yurt içi reel birim satış fiyat endeksi, 2006’da 98’e gerilemiş, 2007
yılında 99’a çıksa da 2008 yılında 95’e düşmüştür.
(2) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu çekmece raylarında 2005 yılında 100 olan ağırlıklı
ortalama yurt içi reel birim satış fiyat endeksi, 2006’da 98’e, 2007’de
96’ya gerilemiş, 2008
yılında ise 113’e çıkmıştır.
e) Pazar Payı
(1) Yerli üretim dalının
menteşeler için pazar payının endeks değeri 2005 yılında 100 olarak
alındığında, 2006 yılında 89’a, 2007 yılında 72’ye ve 2008 yılında 71’e
düşmüştür.
(2) Yerli üretim dalının çekmece
rayları için pazar payının endeks değeri 2005 yılında 100 olarak
alındığında, 2006 yılında 79’a, 2007 yılında 63’e ve 2008 yılında 59’a
düşmüştür.
f) Stoklar
(1) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu menteşelerde stok verileri incelendiğinde, 2005 yılında
100 olan stok düzeyi endeksinin, 2006 yılında 63’e düşüp 2007 yılında 128’e
yükseldiği ve 2008 yılında 99 olarak gerçekleştiği görülmektedir.
(2) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu çekmece raylarında stok verileri incelendiğinde, 2005
yılında 100 olan stok düzeyi endeksinin, 2007 ve 2008 yıllarında sırası ile
167 ve 169 olarak gerçekleştiği görülmektedir.
g) İstihdam
(1) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu menteşelerde 2005 yılında 100 olan direkt işçi sayısı
endeksi, 2006’da 89’a düşmüş, 2007’de 90’a yükselmiş, 2008’de ise 81 olarak
gerçekleşmiştir.
(2) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu çekmece raylarında 2005 yılında 100 olan direkt işçi
sayısı endeksi, 2006’da 98’e düşmüş, 2007 ve 2008’de yükselerek sırasıyla
114 ve 182 olarak gerçekleşmiştir.
h) Ücretler
(1) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu menteşeler üretiminde çalışan işçilerin 2005 yılında 100
olan aylık giydirilmiş reel brüt ücret endeksi, 2006 yılında 96’ya
gerilemiş 2007 yılında 102’ye çıkmış, 2008 yılında ise tekrar 96 olarak
gerçekleşmiştir.
(2) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu çekmece rayları üretiminde çalışan işçilerin 2005 yılında
100 olan aylık giydirilmiş reel brüt ücret endeksi, 2006 yılında 87’ye
gerilemiş 2007 yılında 92’ye çıkmış, 2008 yılında ise tekrar düşerek 75
olarak gerçekleşmiştir.
ı) Verimlilik
(1) Yerli üretim dalında
menteşeler için çalışan işçi başına verimlilik
endeksi 2005-2008 döneminde sırasıyla 100, 114, 120 ve 119 olarak
gerçekleşmiştir.
(2) Yerli üretim dalında çekmece
rayları için çalışan işçi başına verimlilik
endeksi 2005-2008 döneminde sırasıyla 100, 101, 81 ve 48 olarak
gerçekleşmiştir.
i) Maliyetler
(1) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu menteşelerde ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet
endeksi 2005 yılında 100 iken, 2006 yılında 97’ye düşmüş, ancak takip eden
dönemde artış eğilimine girerek 2007 yılında 105’e ve 2008 yılında 115’e
yükselmiştir. Birim sınaî maliyet endeksi de ticari maliyet endeksine
paralel bir seyir izlemiş 2005-2008 döneminde sırası ile 100, 97,
109 ve 112 olarak gerçekleşmiştir.
(2) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu çekmece raylarında ağırlıklı ortalama birim ticari
maliyet endeksi 2005 yılında 100 iken, 2006 yılında 97’ye ve 2007 yılında
94’e düşmüş ancak 2008 yılında tekrar yükselerek 123 olarak
gerçekleşmiştir. Birim sınaî maliyet endeksi de ticari maliyet endeksine
paralel bir seyir izlemiş 2005-2008 döneminde sırası ile 100, 96,
95 ve 121 olarak gerçekleşmiştir.
j) Kârlılık
(1) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu menteşelerde birim karlılığı 2005 yılında 100 iken,
2006’da 109’a yükselmiş, 2007’de 52’ye düşmüş, 2008 yılında ise
zarara dönüşerek -5 olarak gerçekleşmiştir.
(2) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu çekmece raylarında birim karlılığı 2005
yılında -100 (zarar) iken, 2006’da bu zarar -62’ye düşmüş,
2007 ve 2008 yıllarında ise tekrar yükselerek sırası ile -90 ve
-345 olarak gerçekleşmiştir.
k) Nakit Akışı
(1) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu menteşeler satışından elde ettiği nakit akışı endeksi
2005 yılında 100 iken, 2006 yılında 110’a çıkmış, 2007 ve 2008 yıllarında
sırası ile 68 ve 17’ye gerilemiştir.
(2) Yerli üretim dalının
soruşturma konusu çekmece rayları satışından elde ettiği nakit akışı
endeksi 2005 yılında -100 (nakit çıkışı) iken, 2006 yılında -0,2’ye düşmüş,
2007 ve 2008 yıllarında tekrar yükselerek sırası ile -70 ve -659 olarak gerçekleşmiştir.
l) Özkaynak Karlılığı
(1) Yerli üretim dalının bütün
faaliyetleri ile ilgili olarak, 2005 yılında %10
olan özkaynak karlılığı (Kar/Özkaynak) oranı, 2006 yılında %15’e
çıkmış, 2007 ve 2008 yıllarında düşüş eğilimine girerek sırasıyla %12 ve -%21
olarak gerçekleşmiştir.
m) Büyüme
(1) Yerli üretim dalının bütün
faaliyetleri ile ilgili olarak, aktif büyüklüğü 2005 yılında 100 iken,
2006, 2007 ve 2008 yıllarında sırasıyla 110, 115 ve 140 olarak
gerçekleşmiştir.
n) Sermaye Artışı
(1) Yerli üretim dalının bütün
faaliyetleri ile ilgili olarak, 2005 yılında 100
olan özsermaye endeksi, 2006, 2007 ve 2008 yıllarında sırasıyla
108, 107 ve 78 olarak gerçekleşmiştir.
o)
Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesi
(1) Menteşeler ve
çekmece rayları için yerli üretim dalından temin edilen veriler ışığında,
mevcut önleme rağmen 2005-2008 döneminde bu ürünlerin üretim ve
yurtiçi satış rakamlarının düştüğü, sınai ve ticari maliyetlerindeki
artışları birim satış fiyatlarına yansıtamayan yerli üreticinin birim
karlılığının negatife (zarara) dönüştüğü veya zararın daha da arttığı,
ilgili ürün stoklarının arttığı, yerli üreticinin menteşe üretimine ilişkin
kapasitesini düşürmek zorunda kaldığı, çekmece raylarında ise kapasiteyi
arttırmakla beraber bu kapasiteyi kullanma olanağı bulamadığı, brüt işçi
ücretlerinin düştüğü, firma tevsi ve yenileme yatırımlarının
azaldığı ve firma net karlılığının negatife dönüştüğü tespit edilmiştir. Bu
veriler alınan damping önleminin, yerli üretim dalı ekonomik göstergelerindeki
bozulmanın önünü kesmede yetersiz kaldığını göstermektedir.
(2) Zarar inceleme
döneminde damping önleminin varlığına rağmen yerli üretim dalının
iç pazardaki payının menteşeler için %54’ten %39’a gerilerken, çekmece
rayları için %48’den %28’e gerilediği; aynı dönemde, dampingli ithalatın iç
pazardan aldığı payın menteşeler için %4’ten %10’a, çekmece rayları için
%8’den %26’ya çıktığı gözlemlenmiştir. Bu
oranlar damping önleminin yerli üretim dalının zararını bertaraf
etmede yetersiz kaldığını, mevcut önlem seviyesiyle dampingli ithalatın
yerli üretin dalının pazar payını almaya devam edip, yerli üretim dalının
ekonomik göstergelerinde bozulmalara yol açtığını göstermektedir.
(3) Yukarıdaki veriler ışığında,
önlemin yürürlükten kalkması durumunda, devam eden damping ile
yerli üretim dalında halen devam eden zararın artarak devam etmesinin
muhtemel olduğu değerlendirilmektedir.
BEŞİNCİ KISIM
Üçüncü Ülkelerden İthalat
Üçüncü ülkelerden ithalat
MADDE 16- (1) Soruşturma konusu üründe ÇHC
haricindeki ülkelerden yapılan menteşe ithalatının genel ithalat içindeki
payının, önlemin yürürlüğe girdiği 2004 yılında %92,8 iken, 2005 yılında
%90,6’ya, 2006 yılında %88,8’e, 2007 yılında %89,4’e ve 2008 yılında %84,1
seviyesine gerilediği tespit edilmiştir. ÇHC haricindeki ülkelerden yapılan
çekmece rayları ithalatının genel ithalat içindeki payının da menteşelerle
paralellik arzedip 2004-2008 döneminde sırası ile %85,4,
%84,7, %88,3, %77,8 ve %63,3 olarak gerçekleştiği görülmüştür. Bu oranlar
mevcut önlemin dampingli thalatın önünü kesemediğini, önleme rağmen
dampingli ithalatın toplam ithalattan aldığı payın artmaya devam ettiğini
göstermektedir.
ALTINCI KISIM
Sonuç
Karar
MADDE 17- (1) Soruşturma
sonucunda, ÇHC menşeli ithalatın dampingli olarak devam ettiği, mevcut
dampinge karşı önleme rağmen yerli üretim dalının fiyatlarını baskı altında
tuttuğu; bu nedenle mevcut dampinge karşı önlemin devam
eden damping ve fiyat baskısı nedeniyle yerli üretim dalında
dampingli ithalattan kaynaklanan zararı ortadan kaldırmak için yetersiz
kaldığı anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun
kararı ve Bakan onayı ile 2004/3 sayılı Tebliğ ile uygulanmakta olan
dampinge karşı önlemin arttırılarak, aşağıda gümrük tarife istatistik
pozisyonu, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın Türkiye’ye ithalinde
karşısında gösterilen şekilde uygulanmasına karar verilmiştir.
Pozisyon No
|
Eşyanın Tanımı
|
Menşe
|
Dampinge Karşı
Önlem
(ABD Doları/KG)
|
8302.10.00.00.11
|
Menteşeler (Sivil
hava taşıtlarında kullanılanlar hariç)
|
Çin Halk Cumhuriyeti
|
1,64
|
8302.10.00.00.19
|
8302.50.00.00.00
|
Sabit askılıklar, şapka askıları, dirsekler,
benzeri eşya
|
8302.42.00.00.00
|
Diğerleri, mobilyalar için
olanlar (Sivil hava taşıtlarında kullanılanlar ve koltuk
amortisörleri hariç)
|
Çin Halk Cumhuriyeti
|
0,75
|
Uygulama
MADDE 18- (1) Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük
tarife istatistik pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen
eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma
giriş rejimi kapsamında ithalatında karşılarında gösterilen
miktarlarda dampinge karşı kesin önlemi uygular.
Yürürlük
MADDE 19- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret
Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür.
20
Temmuz 2010 SALI
Resmî Gazete
Sayı :
27647
|