GÜNCEL: 17/07/2010 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2010/20) BİRİNCİ KISIM Mevcut
önlem ve soruşturma MADDE
1 – (1) Çin Tayvanı
(Tayvan) ve Vietnam menşeli “motosiklet iç ve dış lastikleri” için 27/9/2004
tarih ve 25596 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2004/21 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Tebliğ; Tayvan, Vietnam ve Sri Lanka
menşeli “bisiklet iç ve dış lastikleri” için ise aynı Resmî Gazete’de
yayımlanan 2004/22 sayılı Tebliğ ile dampinge karşı kesin önlemler yürürlüğe
konulmuştur. (2) 18/12/2008 tarih ve 27084
sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 2008/39 sayılı Tebliğ ile söz konusu
ürünlere ilişkin önlemlerin 27/9/2009 tarihinde sona ereceği, yerli üretim
dalının Mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir
başvuru ile nihai gözden geçirme soruşturması açılması talebinde
bulunabileceği duyurulmuştur. (3) Anlaş Anadolu Lastik
Sanayi ve Ticaret A.Ş. (Anlaş), önlemin uygulamadan kalkması halinde mezkûr
ürünlerde dampingin ve zararın devam edeceği veya yeniden oluşacağı
hususlarındaki iddialarını ortaya koyarak İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 35 inci maddesi temelinde mezkûr ürünler için
“Nihai Gözden Geçirme Soruşturması” (NGGS) açılması talebinde bulunmuştur. (4) Söz konusu başvuru
üzerine, 17/9/2009 tarihli ve 27352 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2009/31
sayılı Tebliğ ile başlatılan nihai gözden geçirme soruşturması Dış Ticaret Müsteşarlığı
(Müsteşarlık) İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülerek
tamamlanmıştır. Kapsam MADDE
2 – (1) Bu Tebliğ; 4412 sayılı
Kanun’la değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Kanun (Kanun), 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai
gözden geçirme soruşturmasının sonuçlarını içermektedir. Yerli üretim dalının temsil niteliği MADDE
3 – (1) Mevcut veriler ışığında,
başvuruda bulunan yerli üreticinin Türkiye’de soruşturma konusu ürünleri
üreten tek üretici olduğu ve bu nedenle Türkiye üretiminin tamamını
gerçekleştirdiği görülmüştür. Bu bağlamda, Yönetmelik’in 20 nci maddesi uyarınca, başvurunun yerli üretim dalı adına
yapılmış olduğu değerlendirilmiştir. Soruşturma esnasında da bu tespiti
değiştirecek herhangi bir bilgi alınmamıştır. İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve toplanan bilgilerin
değerlendirilmesi MADDE
4 – (1) Soruşturma açılışını
müteakip soruşturma konusu ürünlerin Müsteşarlık tarafından tespit edilen
Tayvan, Vietnam ve Sri Lanka’da yerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına,
Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkelerde
yerleşik diğer üretici/ihracatçılara iletilebilmesini teminen
Tayvan ve Vietnam’ın Ankara’da bulunan Büyükelçiliklerine, Sri Lanka’nın ise
Türkiye’de misyonu bulunmadığı için İsrail’deki Türkiye’ye akredite misyonuna
ilgili soru formları, başvurunun gizli olmayan özeti ve soruşturma açılış
Tebliğ’ine ulaşmalarını sağlamak için soruşturma açılışına ilişkin bildirim
yapılmıştır. (2) Taraflara soru formunu
yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır. (3) Yerli üretim dalı,
soruşturma süresi boyunca Müsteşarlığımız ile işbirliği içinde olmuş ve
gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin etmiştir. (4) Kendilerine soruşturma
açılışına ilişkin bildirimde bulunulan 19 ithalatçı firmanın 7’sinden cevap
alınmıştır. (5) Tayvan’da yerleşik Hwa Fong Rubber
Ind. Co., Ltd. (Hwa Fong) firması sadece
motosiklet dış lastikleri için soru formuna cevap vermiştir. Firmanın soru
formuna vermiş olduğu cevaplar eksiklik taşımasına rağmen, cevapların
dampingin soruşturma döneminde devam ettiğini göstermeye yetecek nitelikte
olduğu anlaşılmıştır. (6) İlgili taraflara
soruşturma sonucunda alınacak karara esas teşkil edecek nitelikteki bilgi ve
bulguları içeren nihai bildirim raporu gönderilmiş ve görüşlerine
sunulmuştur. (7) Tarafların soruşturma
boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr
görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlara bu raporun
ilgili bölümlerinde değinilmiştir. Gözden geçirme dönemi MADDE
5 – (1) Önlemin yürürlükten kalkması
durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin
muhtemel olup olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek üzere
1/1/2006-31/12/2008 dönemi gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır. Dampingin
önlem sırasında devam edip etmediğini belirlemek amacıyla 1/1/2008-31/12/2008
dönemi esas alınmıştır. İKİNCİ
KISIM Soruşturma
Konusu Ürün ve Benzer Ürün Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün MADDE
6 – (1) Soruşturma konusu ürünler
Tayvan ve Vietnam menşeli normal olarak 4013.90.00.00.11 ve 4011.40 GTP’ler altında beyan edilen “motosiklet iç ve dış
lastikleri” ile Tayvan, Vietnam ve Sri Lanka menşeli normal olarak
4013.20.00.00.00 ve 4011.50.00.00.00 GTP’lerden
beyan edilen “bisiklet iç ve dış lastikleri”dir. (2) Motosiklet ve bisiklet dış
lastiği, sentetik kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan
oluşan hamura sırt lastiği çekimi (extrusion),
topuk teli imali, beze kauçuk kaplama ve eğik kesme ile yanak bezi hazırlama
işlemleri ve müteakiben iç ve dış boyama ile pişirme uygulanarak imal
edilmektedir. (3) Motosiklet ve bisiklet iç
lastiği, butil kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve
kimyasal karışımdan oluşan hamura sırasıyla süzme, lastik çekim, boya, kesme,
supap çakma, ekleme uçların ek yersiz birleştirilmesi, pişim, şişirme,
aksesuar takımı ve vakum işlemleri uygulanarak imal edilmektedir. (4) Motosiklet ve bisiklet
lastikleri farklı ebatlarda, tiplerde, renklerde ve desenlerde
olabilmektedir. Motosiklet lastik ebatları iki farklı türde ifade
edilmektedir. Birinci türde, önce tekerlek kesit genişliği sonra jant çapı
inç olarak ifade edilmektedir. Örneğin 2,25-17 ebadı (5) Bisiklet lastik ebatları
da iki farklı türde ifade edilmektedir. Birinci türde, önce jant çapı sonra
lastik kesit genişliği inç olarak ifade edilmektedir. Örneğin 26x1.75 ebadı (6) Yerli üretim dalı
tarafından imal edilen “motosiklet iç ve dış lastikleri” ile “bisiklet iç ve
dış lastikleri”nin soruşturma konusu ülkeler
menşeli “motosiklet iç ve dış lastikleri” ile “bisiklet iç ve dış lastikleri”nin benzer ürün olduğu tespiti mevcut önleme
esas soruşturmalarda (esas soruşturma) yapılmıştır. Bu soruşturmada ise,
fiziksel özellikler, ürün çeşitliliği, kullanım alanları, tüketici algılaması
ve dağıtım kanalları bakımından yerli üretici tarafından üretilen ürünler ile
soruşturmaya konu ülkeler menşeli ürünler arasında “benzer ürün” tanımı
açısından ayrım yaratan herhangi bir farklılığın ortaya çıktığına ilişkin
yeni bir bilgiye ulaşılmamıştır. Bu itibarla, 2004/21 ve 2004/22 sayılı
Tebliğ’lerde soruşturma konusu ürünler ve benzer ürünlere yönelik tespitleri
değiştirecek herhangi bir bilgi mevcut olmadığından anılan belirlemeler
geçerliliğini sürdürmektedir. (7) Soruşturma kapsamında
yapılan incelemelerde, soruşturma konusu maddelerin yukarıda belirtilen GTİP’ler dışında bir sınıflandırma altında ithal
edildiğine ilişkin herhangi bir bulgu edinilmemiştir. Öte yandan, soruşturma
konusu madde haricinde bir maddenin mezkur GTİP’ler
altında ithal edildiğine dair bir itirazda da bulunulmamıştır. ÜÇÜNCÜ
KISIM Dampingin
Varlığı ve Devamı Genel açıklamalar MADDE 7 – (1) Yönetmelik’in 35 inci maddesi çerçevesinde, önlemin
yürürlükte olduğu dönemde dampingin devam edip etmediği veya önlemin etkisiyle
dampingli ithalat büyük ölçüde azalmış veya tamamen durmuş ise önlemin
ortadan kalkması halinde dampingin yeniden ortaya çıkma ihtimali
araştırılmıştır. Soruşturma esnasında sadece Tayvan’da yerleşik Hwa Fong firması yalnızca
motosiklet dış lastikleri için soru formunu doldurmuştur. Bu nedenle, sadece
Tayvan menşeli motosiklet dış lastiklerine ilişkin damping tespitinde söz
konusu firmanın verileri kullanılmış olup, soruşturma konusu diğer ürünlerin
tamamında eldeki mevcut veriler kullanılmıştır. Tayvan menşeli motosiklet dış ve iç lastikleri MADDE
8 – (1) Tayvan menşeli motosiklet
dış lastikleri için dampingin devam edip etmediğini belirlemek için Hwa Fong firmasının soru
formuna vermiş olduğu yanıtlar dikkate alınmıştır. Buna göre normal değer olarak,
Hwa Fong firmasının ürün
tipleri bazında normal ticari işlemler çerçevesinde gerçekleşen ve temsil
niteliğine haiz iç piyasa fiyatları, böyle bir fiyatın olmaması halinde de
firmanın maliyetlerine makul kâr marjı eklemek suretiyle bulunan oluşturulmuş
değer kullanılmıştır. (2) Motosiklet dış
lastiklerinde ihraç fiyatı olarak, firmanın Türkiye’ye satışlarında bağımsız
alıcılarca fiilen ödenen fiyat esas alınmıştır. (3) Motosiklet dış lastikleri
için adil bir karşılaştırmanın yapılabilmesini teminen,
normal değer ile ihraç fiyatı fabrika çıkış aşamasına getirilerek aynı ticari
aşamada karşılaştırılmıştır. (4) Motosiklet iç lastikleri
için normal değer olarak, Eurostat
istatistiklerinden Avrupa Birliği’nin 2007 yılında Tayvan’dan yapmış olduğu
motosiklet iç lastiklerinin birim fiyatı kullanılmıştır. (5) Motosiklet iç
lastiklerinde ihraç fiyatı olarak, TÜİK verileri esas alınarak Tayvan’dan
yapılan ithalatın birim fiyatları kullanılmıştır. En son 2007 yılı verileri
gösterge niteliği taşıyacak hacimde olduğundan 2007 yılı esas alınmıştır. (6) Motosiklet iç lastikleri
için adil bir karşılaştırmanın yapılabilmesini teminen,
hem normal değerin hem de ihraç fiyatının CIF bazlı olduğu dikkate alınarak,
karşılaştırma CIF bazında yapılmış ayrıca bir ayarlama yapılmamıştır. (7) Motosiklet dış lastikleri
için CIF değerin %6,9’u, motosiklet iç lastikleri için ise CIF değerin %44’ü oranında damping
marjı tespit edilmiştir. Vietnam menşeli motosiklet dış ve iç lastikleri MADDE
9 – (1) Vietnam için damping marjı
hesabında, normal değer olarak Eurostat
istatistiklerinden Avrupa Birliği’nin 2006 yılında Vietnam’dan yapmış olduğu
motosiklet dış ve iç lastiklerinin birim fiyatı alınmış ve bu değer
Vietnam’dan yapılan ithalatın birim fiyatları (TÜİK) ile karşılaştırılmıştır.
En erken 2006 yılı verileri gösterge niteliği taşıyacak hacimde olduğundan
2006 yılı esas alınmıştır. Hem normal değer hem de ihraç fiyatı CIF bazlı
ithal fiyatı olduğu için karşılaştırma CIF bazında yapılmış ayrıca bir
ayarlama yapılmamıştır. (2) Yapılan hesaplama sonunda,
Vietnam menşeli motosiklet dış lastikleri için CIF değerin %22’si oranında,
motosiklet iç lastiklerinde ise %7’si oranında damping marjı tespit
edilmiştir. Tayvan menşeli bisiklet dış ve iç lastikleri MADDE
10 – (1) Tayvan için damping marjı
hesabında, normal değer olarak Eurostat
istatistiklerinden Avrupa Birliği’nin 2006 yılında Tayvan’dan yapmış olduğu
bisiklet dış ve iç lastiklerinin birim fiyatı alınmış ve bu değer Tayvan’dan
yapılan ithalatın birim fiyatları (TÜİK) ile karşılaştırılmıştır. En son 2006
yılı verileri gösterge niteliği taşıyacak hacimde olduğundan, 2006 yılı esas
alınmıştır. Hem normal değer hem de ihraç fiyatı CIF bazlı ithal fiyatı
olduğu için karşılaştırma CIF bazında yapılmış ayrıca bir ayarlama yapılmamıştır.
(2) Yapılan hesaplama sonunda,
Tayvan menşeli bisiklet dış lastikleri için CIF değerin %96’sı oranında,
bisiklet iç lastikleri için ise %117’si oranında damping marjı tespit
edilmiştir. Vietnam menşeli bisiklet dış ve iç lastikleri MADDE
11 – (1) Vietnam için damping marjı
hesabında, normal değer olarak Eurostat
istatistiklerinden Avrupa Birliği’nin 2006 yılında Vietnam’dan yapmış olduğu
bisiklet dış ve iç lastiklerinin birim fiyatı alınmış ve bu değer Vietnam’dan
yapılan ithalatın birim fiyatları (TÜİK) ile karşılaştırılmıştır. En son 2006
yılı verileri gösterge niteliği taşıyacak hacimde olduğundan 2006 yılı esas
alınmıştır. Hem normal değer hem de ihraç fiyatı CIF bazlı ithal fiyatı
olduğu için karşılaştırma CIF bazında yapılmış ayrıca bir ayarlama
yapılmamıştır. (2) Yapılan hesaplama sonunda,
Vietnam menşeli bisiklet dış lastikleri için CIF bedelin %23’ü damping marjı
hesaplanmış, bisiklet iç lastiklerinde ise %45’i oranında damping marjı
tespit edilmiştir. Sri Lanka menşeli bisiklet dış ve iç lastikleri MADDE
12 – (1) 2004 yılı sonuna doğru
önlemin yürürlüğe girmesiyle bu ülkeden bu tarihten sonra herhangi bir
ithalat olmadığı için damping hesabı yapılmamıştır. DÖRDÜNCÜ
KISIM Maddi
Zararın Varlığı ve Devamı İddiası Genel
açıklamalar MADDE
13 – (1) Yönetmelik’in 35 inci
maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu dönemde, yerli üretim dalında
zarar durumu ve bu zararın devamına ilişkin incelemeler yapılmıştır. TÜİK
bazlı ithalat verileri incelenirken, önlemin etkisini görebilmek amacıyla
önlem öncesi ve sonrası dönemi kapsayan 2004-2009 dönemi dikkate alınmıştır. Maddenin genel ithalatı MADDE
14 – (1) Motosiklet dış lastiği
genel ithalatı miktar olarak, önlem öncesi 2004 yılında 233.213 adet iken
2008 yılında 510.250 adete yükselmiş, 2009 yılında ise azalarak 350.889 adet
olmuştur. Maddenin birim fiyatları, 2004 yılında 6,41 ABD Doları/Adet iken
düzenli olarak artarak 2008 yılında 10,99 ABD Doları/Adete çıkmış, 2009
yılında ise bir miktar düşerek 10,46 ABD Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir. (2) Motosiklet iç lastiği
genel ithalatı miktar olarak, önlem öncesi 2004 yılında 490.201 adet iken
2008 yılında 1.115.133 adete yükselmiş, 2009 yılında ise azalarak 796.784
adet olmuştur. Maddenin birim fiyatları, 2004 yılında 0,87 ABD Doları/Adet
iken düzenli olarak artarak 2008 yılında 1,47 ABD Doları/Adete çıkmış, 2009
yılında ise 1,34 ABD Doları/Adete düşmüştür. (3) Bisiklet dış lastiği genel
ithalatı miktar olarak, önlem öncesi 2004 yılında 3.980.463 adet iken 2008
yılında 4.704.385 adete yükselmiş, 2009 yılında ise azalarak 2.124.083 adet
olmuştur. Maddenin birim fiyatları, 2004 yılında 1,14 ABD Doları/Adet iken
düzenli olarak artarak 2008 yılında 1,61 ABD Doları/Adete, 2009 yılında ise
1,79 ABD Doları/Adete çıkmıştır. (4) Bisiklet iç lastiği genel
ithalatı miktar olarak, önlem öncesi 2004 yılında 4.476.351 adet iken 2008
yılında 7.606.358 adete yükselmiş, 2009 yılında ise azalarak 4.974.178 adet
olmuştur. Maddenin birim fiyatları incelendiğinde ise, 2004 yılında 0,45 ABD
Doları/Adet iken düzenli olarak artarak 2008 yılında 0,68 ABD Doları/Adete,
2009 yılında ise 0,69 ABD Doları/Adete çıkmıştır. Önlem konusu ithalatın miktar ve fiyatlarının gelişimi MADDE
15 – (1) Tayvan’dan yapılan
motosiklet dış lastik ithalatı, önlem öncesi 2004 yılında 30.717 adet iken
2004 yılında yürürlüğe giren önlemde bu ülkenin en düşük dampinge karşı
vergiye sahip olmasının etkisiyle ciddi ölçüde artmış ve 2008 yılında 115.535
adete ulaşmıştır. 2009 yılında ise ithalatın genel seyrindeki azalmaya
paralel olarak bir miktar gerileyerek 100.511 adete düşmüştür. Maddenin birim
fiyatları ise, önlem öncesi 2004 yılında 7,40 ABD Doları/Adet iken önlem
sonrası yükselerek 2008 yılında 9,11 ABD Doları/Adete ulaşmıştır. (2) Vietnam’dan yapılan motosiklet
dış lastik ithalatı, 2004 yılında 78.755 adet iken 2004 yılında yürürlüğe
giren önlemin etkisiyle ciddi ölçüde azalmış 2005 yılında 30.090 adete, 2006
yılında 30.050 adete düşmüş, daha sonraki yıllarda ise oldukça düşük
miktarlarda ithalat gerçekleşmiştir. Maddenin birim fiyatları ise, önlem
öncesi 2004 yılında 3,54 ABD Doları/Adet iken 2005 yılında 4,83 ABD
Doları/Adete, 2006 yılında ise 4,85 ABD Doları/Adete yükselmiştir. (3) Tayvan’dan yapılan
motosiklet iç lastik ithalatı, 2004 yılında 56.000 Adet iken 2004 yılında
yürürlüğe giren önleme rağmen 2005 yılında 58.110 Adete ulaşmış, 2006 yılında
ithalat gerçekleşmemiş, 2007, 2008 ve 2009 yıllarında ise sırasıyla 18.150,
19.080 ve 31.223 Adet ithalat yapılmıştır. Maddenin birim fiyatları ise, önlem
öncesi 2004 yılında 1,00 ABD Doları/Adet iken önlem sonrası yükselerek 2008
yılında 1,31 ABD Doları/Adete ulaşmış, 2009 yılında ise 1,16 ABD Doları/Adete
düşmüştür. (4) Vietnam’dan yapılan
motosiklet iç lastik ithalatı, 2004 yılında 132.450 Adet iken 2004 yılında
yürürlüğe giren önleme rağmen artmış ve 2006 yılında 260.000 Adete yükselmiş,
2007, 2008 ve 2009 yıllarında ise 28.520, 45.694 ve 35.326 Adet ithalat
gerçekleşmiştir. Maddenin birim fiyatları ise, önlem öncesi 2004 yılında 0,62
ABD Doları/Adet iken sürekli olarak artmış ve 2007, 2008 ve 2009 yılında 2,52
ABD Doları/Adet, 2,79 ABD Doları/Adet ve 2,84 ABD Doları/Adet seviyesine
ulaşmıştır. (5) Tayvan’dan yapılan
bisiklet dış lastik ithalatı, 2004 yılında 479.745 adet iken 2004 yılında
yürürlüğe giren önlemin etkisiyle ciddi ölçüde azalmış ve 2008 yılında 13.251
adete düşmüş, 2009 yılında ise 11,60 ABD Doları/Adet birim fiyat dikkate
alındığında özel tip olduğu değerlendirilen az miktarda bir ithalat
yapılmıştır. Maddenin birim fiyatları ise, önlem öncesi 2004 yılında 1,30 ABD
Doları/Adet iken önlem sonrası genel ithalatın birim fiyatlarına göre oldukça
yükselerek 2008 yılında 7,51 ABD Doları/Adete ulaşmıştır. (6) Vietnam’dan yapılan
bisiklet dış lastik ithalatı, 2004 yılında 1.119.050 Adet iken 2004 yılında
yürürlüğe giren önlemin etkisiyle ciddi ölçüde azalmış 2005 yılında 809.800
Adete, 2006 yılında 28.800 Adete düşmüş, daha sonraki yıllarda ise ithalat
yapılmamıştır. Maddenin birim fiyatları ise, önlem öncesi 2004 yılında 1,09
ABD Doları/Adet iken 2005 yılında 1,14 ABD Doları/Adete, 2006 yılında ise
1,50 ABD Doları/Adete yükselmiştir. (7) Sri Lanka’dan yapılan
bisiklet dış lastik ithalatı, 2004 yılında 537.000 Adet iken 2004 yılında
yürürlüğe giren önlemin etkisiyle ithalat son bulmuştur. Sadece 2009 yılında
9,64 ABD Doları/Adet gibi oldukça yüksek bir birim fiyat dikkate alındığında
özel tip olduğu anlaşılan az bir miktar lastik ithal edilmiştir. Maddenin
birim fiyatları 2004 yılında 0,99 ABD Doları/Adet olmuştur. (8) Tayvan’dan yapılan bisiklet
iç lastik ithalatı, 2004 yılında 472.045 Adet iken 2004 yılında yürürlüğe
giren önlemin etkisiyle ciddi ölçüde azalmış ve 2008 yılında 8.226 adete
düşmüş, 2009 yılında ise 1.365 adete inmiştir. Maddenin birim fiyatları ise,
önlem öncesi 2004 yılında 0,48 ABD Doları/Adet iken önlem sonrası genel
ithalatın birim fiyatlarına göre oldukça yükselerek 2008 yılında 1,83 ABD
Doları/Adete ulaşmıştır. (9) Vietnam’dan yapılan
bisiklet iç lastik ithalatı, 2004 yılında 1.217.150 Adet iken 2004 yılında
yürürlüğe giren önlemin etkisiyle azalmış 2005 yılında 1.128.239 Adete, 2006
yılında 171.000 Adete düşmüş, daha sonraki yıllarda ise ithalat
yapılmamıştır. Maddenin birim fiyatları ise, önlem öncesi 2004 yılında 0,41
2005 ve 2006 yılında da aynı seviyesini korumuştur. (10) Sri Lanka’dan yapılan
bisiklet iç lastik ithalatı, 2004 yılında 286.500 Adet iken 2004 yılında
yürürlüğe giren önlemin etkisiyle ithalat son bulmuş ve 2005 yılından bugüne
kadar ithalat yapılmamıştır. Maddenin birim fiyatları 2004 yılında 0,40 ABD
Doları/Adet olmuştur. Önlem konusu ithalatın tüketime göre değişimi MADDE
16 – (1) Önlem konusu ithalatın
nispi olarak değişimini görebilmek için, söz konusu ithalatın toplam Türkiye
benzer mal tüketimi içindeki payı incelenmiştir. Bu bağlamda, öncelikle
şikâyetçi yerli üreticinin yurt içi satış miktarı ile genel ithalat miktarı
toplanarak ilgili yıldaki Türkiye benzer mal tüketimi elde edilmiştir. (2) Motosiklet dış lastiği
Türkiye benzer mal tüketimi 2006 yılı 100 alındığında, 2007 yılında 131, 2008
yılında ise 145’e yükselmiştir. Önlem konusu Tayvan ve Vietnam’ın toplam
pazar payı ise 2006 yılında 100
(%16,3) iken 2008 yılında 85’e (%14)
gerilemiştir. Benzer şekilde aynı dönemde yerli üretim dalının pazar payı da
100’den 89’a gerilemiştir. (3) Motosiklet iç lastiği
Türkiye benzer mal tüketimi 2006 yılı 100 alındığında, 2007 yılında 106, 2008
yılında ise 139’a yükselmiştir. Önlem konusu Tayvan ve Vietnam’ın toplam
pazar payı ise 2006 yılında 100 (%17,2) iken 2008 yılında 18’e (%3,1)
gerilemiştir. Yerli üretim dalının pazar payı ise 2007 yılında 90’a düşmüş
2008 yılında ise tekrar 2006 seviyesine gelmiştir. Yerli üretim dalı büyüyen
pazarla orantılı olarak satışlarını artırarak pazar payını korumuş, ancak
önlem konusu ülkelere olan talep diğer ülkelere kaymıştır. (4) Bisiklet dış lastiği
Türkiye benzer mal tüketimi 2006 yılı 100 alındığında, 2007 yılında 97’ye
gerilemiş, 2008 yılında ise 122’ye yükselmiştir. Önlem konusu Tayvan, Vietnam
ve Sri Lanka’nın toplam pazar payı ise 2006 yılında 100 (%1,3) iken 2008 yılında
20’ye (%0,3) gerilemiştir. Buradan anlaşıldığı üzere önlemin etkisiyle
önlem konusu ülkelerden ithalat durmuş ya da durma noktasına gelmiştir. Diğer
taraftan, yerli üretim dalı pazar payını bir miktar arttırarak 100’den 109’a
çıkarmıştır. Diğer ülkelerin pazar payında ise 2006-2008 döneminde ciddi bir
değişme olmamıştır. (5) Bisiklet iç lastiği
Türkiye benzer mal tüketimi dalgalı bir seyir izlemiş ve 2006 yılı 100
alındığında, 2007 yılında 70’e gerilemiş, 2008 yılında ise 131’e yükselmiştir.
Önlem konusu Tayvan, Vietnam ve Sri Lanka’nın toplam pazar payı ise 2006
yılında 100 (%3,2) iken 2008 yılında 3,2’ye (%0,1) gerilemiştir. Buradan
anlaşıldığı üzere, önlemin etkisiyle önlem konusu ülkelerden ithalat durmuş
ya da durma noktasına gelmiştir. Diğer taraftan, 2007 yılında yerli üretim
dalı pazar payını bir miktar arttırmasına rağmen 2008 yılında 2006 seviyesine
geri gelmiştir. Diğer ülkelerin pazar payında ise 2006-2008 döneminde %3’lük
bir artış meydana gelmiştir. (6) Yukarıdaki verilerden de
görüleceği üzere, önlem konusu ülkelerden motosiklet dış lastikleri dışında
ithalat durma noktasına gelmiş olduğundan tüketim içindeki payı neredeyse
ortadan kalkmıştır. Ancak, motosiklet dış lastiklerinde Tayvan diğer ülkelere
kıyasla oldukça düşük bir dampinge karşı önleme tabi olduğundan bu ülkeden
yapılan ithalat artmıştır. Önlem konusu ithalatın iç piyasa fiyatları üzerindeki etkisi MADDE
17 – (1) Önlem konusu ithalatın
yerli üretim dalının iç piyasa fiyatları üzerindeki etkisini görmek amacıyla
fiyat kırılması, fiyat baskısı ve fiyat bastırmasına bakılmıştır. Fiyat
kırılması, soruşturma konusu ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatlarının (CIF
ithal fiyatı + gümrük vergisi ve masrafları) yerli üretim dalının
fiyatlarının altında olup olmadığını göstermektedir. Fiyat baskısı, yerli
üretim dalının fiyatlarının dampingli ithalat sebebiyle baskı altında
bulunması ve fiyatlarını makul kar
elde edecek şekilde belirleyememesi durumunda, soruşturma konusu ürünün
Türkiye pazarına giriş fiyatı ile yerli üreticinin maliyetlerine makul bir
kar oranı ekleyerek bulunan olması gereken fiyatın karşılaştırılmasıdır. (2) Önlemin etkisiyle önlem
konusu ülkelerin bir çoğundan ithalat tamamen durmuş veya miktarının
düşüklüğü ve fiyatlarının aşırı yüksekliği sebebiyle gösterge niteliğini
kaybetmiştir. Bu yüzden sadece miktar ve fiyatı itibariyle
karşılaştırılabilir bulunan Tayvan için motosiklet dış ve iç lastikleri ile
bisiklet iç lastiklerinde, Vietnam için ise motosiklet dış ve iç
lastiklerinde fiyat kırılması ve baskısı hesabı yapılmıştır. (3) 2008 yılı için yapılan
hesaplamalar sonucunda, Tayvan menşeli motosiklet dış lastiklerinin yerli
üretim dalının fiyatlarını %55 oranında kırdığı, %70 oranında baskı altında
tuttuğu, motosiklet iç lastiklerinde ise %104 oranında kırdığı ve %151
oranında baskı altında tuttuğu, bisiklet iç lastiklerinde de %20 oranında
baskı altında tuttuğu görülmüştür. (4) Vietnam menşeli motosiklet
dış lastiklerinin yerli üretim dalının fiyatlarını %111 oranında kırdığı,
%131 oranında baskı altında tuttuğu, motosiklet iç lastiklerinde ise %18
oranında baskı altında tuttuğu hesaplanmıştır. (5) Fiyat bastırması (Supression) ise, yerli üretim dalının dampingli ithalat
sebebiyle maliyet artışlarını fiyatına yansıtamaması veya düşen maliyetlerden
daha fazla oranda fiyatlarını düşürmesi sebebiyle kar oranının azalması veya
maliyet-satış oranının yükselmesidir. Yerli üretim dalının önlem konusu
ürünlerden motosiklet dış lastiklerinde zararına satışlarının karlılığa
döndüğü, diğer ürünlerde ise artan fiyatların etkisiyle zarar oranında önemli
ölçüde iyileşme meydana geldiği ancak zararına satışın devam ettiği
görülmüştür. Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri MADDE
18 – (1) - Dampingli ithalatın yerli
üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, Anlaş firmasının motosiklet
ve bisiklet lastiklerine ilişkin verileri esas alınmıştır. Miktar adet bazlı
değerlendirilmiştir. Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi
amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama Üretici Fiyat
Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler
kullanılmıştır. a) Üretim, kapasite ve
kapasite kullanım oranı (KKO) (1) Yerli üretim dalının
motosiklet dış lastikleri için 2006 yılında 100 olan adet bazlı üretim miktar
endeksi, 2008 yılında 121’e çıkmıştır. Söz konusu üründe yerli üretim dalının
kapasitesi değişmemiş olup, KKO endeksi ise aynı dönemde 100’den 121’e
ulaşmıştır. (2) Motosiklet iç lastikleri
için ise 2006 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2008 yılında 134’e
çıkmıştır. Söz konusu üründe yerli üretim dalının kapasitesi değişmemiş olup,
KKO endeksi ise 100’den 134’e yükselmiştir. (3) Bisiklet dış lastikleri
için 2006 yılında 100 olan adet bazlı üretim miktar endeksi, 2008 yılında
84’e gerilemiştir. Söz konusu üründe yerli üretim dalının kapasitesi
değişmemiş olup, KKO endeksi ise aynı dönemde 100’den 84’e gerilemiştir. (4) Bisiklet iç lastikleri
için ise 2006 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2008 yılında 92’ye
gerilemiştir. Söz konusu üründe yerli üretim dalının kapasitesi değişmemiş
olup, KKO endeksi de 100’den 92’ye gerilemiştir. b)
Yurtiçi satışlar (1) Yerli üretim dalının
motosiklet dış lastikleri için 2006 yılında 100 olan yurtiçi satış miktar
endeksi 2007’de 104’e, 2008’de ise 130’a yükselmiştir. 2006 yılında 100 olan
satış hasılası 2008’de artarak 148 olmuştur. (2) Motosiklet iç lastikleri
için 2006 yılında 100 olan yurtiçi satış miktar endeksi 2008’de 139’a
yükselmiştir. 2006 yılında 100 olan satış hasılası ise 2008’de ise 157 olarak
gerçekleşmiştir. (3) Yerli üretim dalının
bisiklet dış lastikleri için 2006 yılında 100 olan yurtiçi satış miktar
endeksi 2008’de 133’e çıkmış olup, hasıla da satış miktarı ile paralel olarak
artmıştır. (4) Bisiklet iç lastikleri
için 2006 yılında 100 olan yurtiçi satış miktar endeksi 2008’de 132’ye yükselmiştir. 2006 yılında 100 olan satış
hasılası da 2008’de artarak 147’ye ulaşmıştır. c) Yurtiçi Fiyatlar (1) Yerli üreticinin motosiklet
dış lastiklerinde adet bazında ağırlıklı ortalama yurtiçi satış fiyatı 2006
yılında reel bazda 100 iken, 2008’de 113’e yükselmiştir. Ancak kilogram bazlı
ağırlıklı ortalama birim fiyata bakıldığında, 2006 yılında 100 olan birim
fiyat, 2008’de 97’ye gerilemiştir. Dolayısıyla, adet bazındaki birim ortalama
fiyattaki artış esasen daha ağır olan ebatların satışlar içinde ağırlığının
azalmış olmasından kaynaklanmaktadır. (2) Motosiklet iç
lastiklerinde ise adet bazında ağırlıklı ortalama yurtiçi satış fiyatı 2006
yılında reel bazda 100 iken, 2008 yılında 113’e çıkmıştır. (3) Bisiklet dış lastiklerinde
ise adet bazında ağırlıklı ortalama yurtiçi satış fiyatı 2006 yılında reel
bazda 100 iken, 2008 yılında da bu seviyesini devam ettirmiştir. (4) Bisiklet iç lastiklerinde
ise adet bazında ağırlıklı ortalama yurtiçi satış fiyatı 2006 yılında reel
bazda 100 iken 2007 yılında 93’e düşmüş, 2008 yılında ise 111’e çıkmıştır. d) İhracat (1) Yerli üretim dalının
motosiklet dış lastikleri için 2006 yılında 100 olan ihracat miktar
endeksi 2008’de 397’ye ulaşmıştır. (2) Motosiklet iç lastikleri
için 2006 yılında 100 olan ihracat miktar endeksi 2008’de 152’ye ulaşmıştır. (3) Yerli üretim dalının
bisiklet dış lastikleri için 2006 yılında 100 olan ihracat miktar
endeksi 2008’de 178’e ulaşmıştır. (4) Bisiklet iç lastikleri
için 2006 yılında 100 olan ihracat miktar endeksi 2008’de 74’e düşmüştür. e) Pazar payı (1) Yerli üretim dalının
yurtiçi pazar payı motosiklet dış lastikleri için 2006 yılında 100 iken 2008’de
89’a düşmüştür. (2) Motosiklet iç lastikleri
için ise 2006 yılında 100 olan seviyesini 2008’de de devam ettirmiştir. (3) Yerli üretim dalının
yurtiçi pazar payı bisiklet dış lastikleri için 2006 yılında 100 iken 2008’de
109’a yükselmiştir. (4) Bisiklet iç lastikleri
için ise 2006 yılında 100 olan seviyesini 2008’de de devam ettirmiştir. f) Maliyetler (1) Yerli üretim dalının
motosiklet dış lastikleri için 2006 yılında reel olarak 100 olan ağırlıklı
ortalama birim ticari maliyeti, 2008 yılında 96’ya gerilemiştir. (2) Motosiklet iç
lastiklerinde ise 2006 yılında reel olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim
ticari maliyeti, 2008’de 78’e gerilemiştir. (3) Yerli üretim dalının
bisiklet dış lastikleri için 2006 yılında reel olarak 100 olan ağırlıklı
ortalama birim ticari maliyeti, 2008 yılında 69’a gerilemiştir. (4) Bisiklet iç lastiklerinde
ise 2006 yılında reel olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari
maliyeti, 2008’de 79’a gerilemiştir. g) Kârlılık (1) Yerli üretim dalının
motosiklet dış lastiklerindeki yurt içi satışlardan elde ettiği 2006 yılında
adet bazlı (-)100 olan kârlılığı (zararı), kara dönerek 2008 yılında 4’e
çıkmıştır. (2) Motosiklet iç
lastiklerindeki yurt içi satışlardan elde ettiği 2006 yılında adet bazlı (-)100 olan kârlılığı (zararı), 2008
yılında (-) 21’e düşmüştür. (3) Yerli üretim dalının
bisiklet dış lastiklerindeki yurt içi satışlardan elde ettiği 2006 yılında
adet bazlı (-)100 olan zararı, 2008 yılında (-) 20’ye düşmüştür. (4) Bisiklet iç
lastiklerindeki yurt içi satışlardan elde ettiği 2006 yılında adet bazlı
(-)100 olan zararı, 2008 yılında (-) 84’e düşmüştür. h) Stoklar (1) Yerli üretim dalının
motosiklet dış lastiklerinde 2006 yılında 100 olan stok miktar endeksi, 2008’de ise 48’e
düşmüştür. Stok çevrim hızına (satış/stok)
baktığımızda ise 2006 yılında 2,3 iken stokların düşmesi ve satışların
artması ile 2008’de 6,6’ya çıkmıştır. (2) Motosiklet iç
lastiklerinde ise 2006 yılında reel bazda 100 olan stok miktar endeksi,
2008’de 56’ya gerilemiştir. Stok çevrim hızına (satış/stok) bakıldığında ise 2006 yılında 4,1 iken
2008’de 10,1’e çıkmıştır. (3) Yerli üretim dalının
bisiklet dış lastiklerinde 2006 yılında 100 olan stok miktar endeksi, 2008’de 23’e
düşmüştür. Stok çevrim hızına (satış/stok)
bakıldığında ise, 2006 yılında 0,4 iken stokların düşmesi ve
satışların artması ile 2008’de 2,3’e çıkmıştır. (4) Bisiklet iç lastiklerinde
ise 2006 yılında reel bazda 100 olan stok miktar endeksi, 2008’de 16’ya
gerilemiştir. Stok çevrim hızına (satış/stok)
bakıldığında ise 2006 yılında 1,5 iken 2008’de 11,6’ya çıkmıştır. ı) İstihdam (1) Yerli üretim dalının 2006
yılında 100 olan işçi sayısı endeksi 2008 yılında motosiklet dış
lastiklerinde 108’e motosiklet iç lastiklerinde 106’ya, bisiklet dış
lastiklerinde 120’ye, bisiklet iç lastiklerinde ise 127’ye yükselmiştir. j) Ücretler (1) Üretimde çalışan işçilerin
aylık ücretleri 2006-2008 döneminde reel olarak 14 puan artmıştır. k) Verimlilik (1) Üretimde çalışan işçi
başına verimlilik endeksi 2006 yılında 100 iken, 2008 yılında motosiklet dış
lastiklerinde 112’ye, motosiklet iç lastiklerinde ise 127’ye yükselmiştir. (2) Bisiklet dış lastiklerinde
işçi başına verimlilik endeksi ise 2006 yılında 100 iken 2008 yılında 70’e
gerilemiş, bisiklet iç lastiklerinde de aynı oran belirtilen dönemlerde
100’den 72’ye inmiştir. l) Nakit Akışı (1) Yerli üretim dalının
motosiklet dış lastik üretim ve satışı ile sağladığı reel nakit akışı
(Kâr+amortisman) 2006 yılında (-)100 iken (nakit çıkışı), 2008 yılında (-)
44’e düşmüş, motosiklet iç lastiklerinde ise 2006 yılında (-) 100 olan oran
(-) 18’e gerilemiştir. (2) Bisiklet iç lastik üretim
ve satışı ile sağladığı reel nakit akışı (Kâr+amortisman) ise 2006 yılında (-)100 iken (nakit çıkışı),
2008 yılında (-) 24’e gerilemiş,
bisiklet iç lastiklerinde de 2006 yılında (-) 100 olan oran 2008’de -55’e
gerilemiştir. m) Büyüme (1) Yerli üretim dalının bütün
faaliyetlerine ilişkin aktif büyüklüğü reel olarak 2006 yılında 100 iken 2007
yılında 80’e gerilemiş, 2008’de ise artarak 91’e yükselmiştir. n) Sermaye Artışı (1) Yerli üretim dalının bütün
faaliyetlerine ilişkin 2006 yılında 100 olan öz sermayesi 2007 yılında 94’e,
2008 yılında ise 91’e düşmüştür. o) Yatırımlardaki Artış (1) Yerli üretim dalının
2006-2008 yıllarında yatırımı olmamıştır. p) Yatırımların geri dönüş
oranı (1) Yerli üretim dalının bütün
faaliyetlerine ilişkin yatırım hasılatı (Kâr/Öz kaynak) oranı 2006 yılında
%0,48 iken 2008 yılında %-1,66 olmuştur. r) Damping marjının büyüklüğü (1) Esas soruşturmada her bir
ülke için önemli oranlarda damping marjı tespit edilmiştir. s) Ekonomik göstergelerin
değerlendirilmesi (1) Yerli üretim dalının
ekonomik göstergeleri incelendiğinde, yürürlükte bulunan önlemlerin de
etkisiyle bazı ekonomik göstergelerde eğilimin olumluya dönmesine rağmen
satışlarda halen zararın devam ettiği, sadece 2008 yılında motosiklet dış
lastiğinde karlı satış yapılmaya başlandığı görülmektedir. BEŞİNCİ
KISIM Dampingin
ve Zararın Devamı veya Yeniden Oluşma İhtimali Genel açıklamalar MADDE
19 – (1) Yönetmelik’in 35’inci
maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve
zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
olmadığı incelenmiştir. Tespit edilen damping marjları MADDE
20 – (1) Dampingin devam edip
etmediğinin tespiti amacıyla gösterge niteliğinde yapılan damping marjı
hesaplamalarında, Tayvan menşeli motosiklet dış lastikleri için CIF değerin
%6’sı oranında, motosiklet iç lastiklerinde ise % 44’ü oranında damping marjı
tespit edilmiştir. (2) Vietnam menşeli motosiklet
dış lastikleri için CIF değerin %22’si oranında, motosiklet iç lastiklerinde
ise % 7’si oranında damping marjı tespit edilmiştir. (3) Tayvan menşeli bisiklet
dış lastikleri için CIF değerin % 96’sı oranında, bisiklet iç lastiklerinde
ise % 117’si oranında damping marjı tespit edilmiştir. (4) Vietnam menşeli bisiklet
dış lastikleri için CIF değerin %26’sı oranında, bisiklet iç lastiklerinde
ise % 45’i oranında damping marjı tespit edilmiştir. (5) Bu tespitler, hesaplama
yapılan dönemlerde dampingin önleme rağmen devam ettiğini göstermekte olup,
önlemin yürürlükten kalkması halinde de devam etmesinin muhtemel olduğuna
işaret etmektedir. Esas soruşturmada tespit edilen damping marjları MADDE
21 – (1) Esas soruşturmada tespit
edilen damping marjları, önlemin uygulanmadığı ortamda ihracatçı firmaların
davranışlarını ve yapabilmeleri muhtemel olan dampingi göstermesi açısından
önem taşımaktadır. (2) Buna göre, önlem konu
ülkelerden yapılan soruşturma konusu ürünlerin ithalatlarında CIF değerin
%6’sı ile %50’si arasında değişen oranlarda önemli düzeyde damping marjı
tespit edilmiştir. Dampingli ithalatın muhtemel fiyatları, fiyat kırılması ve talebe
etkisi MADDE
22 – (1) İlgili ürünün fiyatı alıcıların
kararını belirleyen en önemli etkenlerdendir. 2009 yılında meydana gelen ve
halen de etkisi kısmen devam eden küresel kriz nedeniyle yaşanmakta olan
talep daralmasının uluslararası pazarda fiyat bazında rekabeti arttırdığı ve
arttıracağı değerlendirilmektedir. Önlemin yürürlükten kalkması durumunda söz
konusu ülkelerin fiyatlama konusundaki muhtemel davranışlarını anlamanın en
iyi yolu, bu ülkelerin önlemden önceki
yıllarda Türkiye’ye yapılan ihracatlarının birim fiyat seviyelerinin
incelenmesi olduğu düşünülmektedir. (2) Buna göre yılın büyük bir
çoğunda önlemin yürürlükte bulunmadığı 2004 yılı ithalat istatistikleri
incelendiğinde, Vietnam ve Sri Lanka’nın birim fiyatlarının bütün ürünlerde
ortalamanın altında kaldığı, yalnızca Tayvan menşeli ürünlerin ithalat
ortalama birim fiyatlarının üzerinde olduğu görülmüştür. Ancak, Tayvan için
2008 verileri ile yapılan fiyat kırılması ve baskısı hesabında bu ülkenin
birim fiyatlarının yerli üretim dalının fiyatlarını uygulanan önleme rağmen
kırmaya devam ettiği tespit edilmiştir. Soruşturmaya konu ithalatın muhtemel seviyesi MADDE
23 – (1) Soruşturmaya konu ithalatın
muhtemel seviyesinin değerlendirilebilmesi amacıyla önlemin yürürlüğe
girişinden itibaren genel ithalat ile önleme konu ülkeler menşeli ithalatta
yaşanan gelişmeler göz önüne alınmıştır. (2) 2004–2009 döneminde genel
ithalatın seyri incelendiğinde, miktar bazında motosiklet dış lastiklerinin %
50 oranında, motosiklet iç lastiklerinin % 63 oranında, bisiklet dış
lastiklerinin %-47 ve bisiklet iç lastiklerinin % 11 oranında artış
gösterdiği görülmüştür. 2009 yılının küresel krize bağlı olarak talepte
daralma dönemi olduğu dikkate alınarak, normal şartları yansıtan ve ilerisi
için daha sağlıklı ön görü yapmayı sağlayan 2004-2008 dönemindeki ithalatın
seyri incelendiğinde ise artışların çok daha yüksek seviyede olduğu
görülmektedir. Soruşturma konusu
ülkelerden yapılan ithalat ise, diğer ülkelere göre görece daha düşük vergiye
tabi olması nedeniyle Tayvan’dan yapılan motosiklet dış lastikleri dışında
durma noktasına gelmiştir. (3) Soruşturma konusu
ürünlerde artan toplam ithalata rağmen söz konusu ülkelerden yapılan
ithalatın durma noktasına gelmesi önlemin etkisini göstermektedir. Önlemin
kalkması durumunda soruşturmaya konu ithalatın artmasının muhtemel olduğu
değerlendirilmektedir. Soruşturma konusu ülkelerin üretim kapasitesi ve ihracat kabiliyeti MADDE
24 – (1) Soruşturma konusu ülkelerin
üretim kapasitesi ile ilgili olarak doğrudan bir veriye ulaşılamamıştır.
Bununla beraber, International Trade Center
(Uluslararası Ticaret Merkezi-UTM)’den elde edilen ve ilgili ülkelere ait
ihracat verilerini içeren istatistikler bahse konu üründeki üretim
kapasitesine gösterge teşkil ettiğinden değerlendirilmiştir. (2) UTM verilerine göre, 2007
yılında motosiklet dış lastiklerinde dünya ihracatı 204.321 ton ve
997.038.000 $’dır. Tayvan motosiklet dış lastiklerinde toplam dünya
ihracatında miktar bazında 31.038 ton ile 2., değer bazında ise 5. sırada
gelmektedir. Bu veriler Tayvan’ın üretim ve ihracat kapasitesinin büyüklüğünü
çok açık bir biçimde ortaya koymaktadır. 2007 yılında Türkiye toplam
ithalatının 1.197 ton olduğu dikkate alındığında Tayvan’ın ihracat
kapasitesinin Türkiye’nin ithalat talebini ve artacak talebi tek başına çok rahatlıkla
karşılama imkanı olduğu değerlendirilmektedir. (3) UTM verilerinden Tayvan’ın
motosiklet iç lastiklerinde dünya ihracatındaki durumuna bakıldığında da dış
ve iç lastiğin birbirini tamamlayıcı özelliğinden dolayı benzer şekilde çok
önemli bir ihracatçı olduğu görülmektedir. Buna göre, motosiklet iç
lastiklerinde 50.245 ton ve 208.962.000 $ olan dünya ihracatında Tayvan hem
miktar hem de değer olarak 5. sıradadır. (4) Aynı şekilde, 2007 yılında
Türkiye toplam ithalatının 345 ton olduğu dikkate alındığında Tayvan’ın
ihracat kapasitesinin Türkiye’nin toplam ithalat talebini tek başına çok
rahatlıkla karşılama imkanı olduğu değerlendirilmektedir. (5) UTM verilerinden
Vietnam’ın motosiklet dış lastiklerinde ihracat sırasına bakıldığında da,
miktar bazında 7.016 ton ile 8. sırada, değer bazında ise 16.678.000 $ ile
12. sırada yer almaktadır. Türkiye’nin ithalatı ile karşılaştırıldığında
yaklaşık 7. katlık bir ihracat söz konusudur. Ayrıca Vietnam’ın söz konusu
üründeki ihracatını çok ciddi oranda arttırdığı, 2002 yılında 385 ton olan
ihracatın önlemin yürürlüğe girdiği tarihte 1.733 tona, 2007 yılında da 7.016
tona çıkardığı görülmektedir. (6) UTM verilerinden
Vietnam’ın motosiklet iç lastiklerinde dünya ihracatındaki sıralamasına
bakıldığında ise, miktar bazında 2.556 ton ile 7. sırada, değer bazında ise
6.559.000 $ ile 8. sırada olduğu görülmektedir. Türkiye ithalat miktarı ile
karşılaştırıldığında yine 7 katlık bir ihracatın olduğu görülmektedir. (7) Yukarıdaki veriler gerek
Tayvan’ın gerekse Vietnam’ın çok ciddi bir ihracat potansiyeline sahip
olduğunu, talep edilmesi halinde ilave talebi çok rahatlıkla karşılayabilecek
bir üretim ve ihracat kapasiteleri olduğunu göstermektedir. (8) UTM verilerine göre, 2007
yılında bisiklet dış lastiklerinde dünya ihracatı 501.404 $’dır. Tayvan
bisiklet dış lastiklerinde toplam dünya ihracatında 5.644 ton ve 40.467.000$
ile 5. sırada yer almaktadır. Bu veriler Tayvan’ın üretim ve ihracat
kapasitesinin büyüklüğünü çok açık bir biçimde ortaya koymaktadır. 2007 yılında
Türkiye toplam ithalatının 2.671 ton olduğu dikkate alındığında Tayvan’ın
ihracat kapasitesinin Türkiye’nin ithalat talebindeki artışı çok rahatlıkla
karşılama imkanı olduğu değerlendirilmektedir. (9) UTM verilerinden Tayvan’ın
bisiklet iç lastiklerinde dünya ihracatındaki durumuna bakıldığında da dış ve
iç lastiğin birbirini tamamlayıcı özelliğinden dolayı benzer şekilde çok
önemli bir ihracatçı olduğu görülmektedir. Buna göre, bisiklet iç
lastiklerinde 52.670 ton ve 251.845.000 $ olan dünya ihracatında Tayvan
miktar bazında 3.230 ton ile 6. sırada, değer bazında ise 19.150.000 $ ile 4.
sırada yer almaktadır. Aynı şekilde, 2007 yılında Türkiye toplam ithalatının
616 ton olduğu dikkate alındığında Tayvan’ın ihracat kapasitesinin
Türkiye’nin ithalat talebini ve artacak talebi tek başına çok rahatlıkla
karşılama imkanı olduğu değerlendirilmektedir. (10) UTM verilerinden
Vietnam’ın bisiklet dış lastiklerinde ihracat sırasına bakıldığında da, 4.353
ton ve 9.331.000 $ ile 11. sırada yer almaktadır. Türkiye’nin ithalatı ile
karşılaştırıldığında yaklaşık 2. katlık bir ihracat söz konusudur. Ayrıca
Vietnam’ın söz konusu üründeki ihracatını çok ciddi oranda arttırdığı, 2002
yılında 538 ton olan ihracatın önlemin yürürlüğe girdiği tarihte 919 tona,
2007 yılında da 4.353 tona çıkardığı görülmektedir. (11) UTM verilerinden
Vietnam’ın bisiklet iç lastiklerinde dünya ihracatındaki sıralamasına
bakıldığında ise, miktar bazında 977 ton ile 10. sırada, değer bazında ise
2.569.000$ ile 11. sırada olduğu görülmektedir. Türkiye ithalat miktarı ile
karşılaştırıldığında yine 1,5 katlık bir ihracatın olduğu görülmektedir.
Ayrıca Vietnam’ın söz konusu üründeki ihracatını çok ciddi oranda arttırdığı,
2003 yılında 458 ton olan ihracatın önlemin yürürlüğe girdiği tarihte 524 tona,
2007 yılında ise 977 tona çıkardığı görülmektedir. (12) UTM verilerinden Sri
Lanka’nın bisiklet dış lastiklerinde ihracat sırasına bakıldığında da, 4.458
ton ile Vietnam’ın önünde olduğu, değer bazında ise 6.677.000 $ ile 12.
sırada Vietnam’dan sonra yer aldığı
görülmektedir. Türkiye’nin ithalatı ile karşılaştırıldığında yaklaşık 2
katlık bir ihracat söz konusudur. (13) UTM verilerinden Sri
Lanka’nın bisiklet iç lastiklerinde dünya ihracatındaki sıralamasına
bakıldığında ise, miktar bazında 105 ton ile 19. sırada olduğu görülmektedir. Ancak, bisiklet iç ve
dış lastiklerin birbirini tamamlayıcı ürün olması nedeniyle talep halinde çok
daha fazla üretim yapılabileceği değerlendirilmektedir. Nitekim, Sri Lanka’nın
önlemin yürürlüğe girdiği 2004 yılındaki toplam ihracatı 990 ton olmuştur. Türkiye pazarının durumu MADDE
25 – (1) Türkiye pazarında tek bir
yerli üretici bulunmakla birlikte birçok motosiklet ve bisiklet lastiği
toptan ithalat ve dağıtımını yapan firma ile bisiklet ve motosiklet üreticisi
firma yer almaktadır. Bisiklet ve motosiklet üreticisi firmalar ürünlerinde
kullanacağı ürünleri genellikle doğrudan kendileri yurt dışı veya yurt
içindeki üreticilerden temin etmekte, ithalatçı firmalar ise ithal etmiş
oldukları ürünleri kendi bayileri veya alıcı firmalara toptan satışını
yapmaktadırlar. Bisiklet ve motosiklet üreticisi firmalar ciddi rekabetin
olduğu nihai ürünlerinde maliyetleri aşağı düşürerek avantaj elde etmeye
çalışmakta, ithalatçı toptancı firmalar da kendi müşterilerine mal sağlamak
için sürekli olarak ucuz tedarik kaynakları arayışı içindedir. Bu doğrultuda,
önleme tabi ülkeler birbirleriyle, yerli üreticiyle ve diğer önleme tabi
olmayan ülkelerle rekabet etmekte, yerli üretici ise hem önleme tabi olan hem
de tabi olmayan bütün ülkeler ile rekabet halindedir. Bu durumda, önlemlerin
yürürlükten kalkması durumunda gerek üretici firmaların gerekse ithalatçı
toptancı firmalarının önlemin yürürlükten kalktığı ülkelere yöneleceği ve
ciddi bir ithalat talebi oluşturmasının muhtemel olduğu
değerlendirilmektedir. Talebi etkileyen unsurlar MADDE
26 – (1) Talebi etkileyen başlıca
iki temel unsur motosiklet ve bisiklet satışlarındaki artış ile eskiyen
lastiklerin değiştirilmesine olan ihtiyaçtaki artıştır. Son yıllarda gerek
motosiklet gerekse bisiklet satışlarında önemli artış yaşanmıştır. Bu artış
yenileme pazarında lastik talebini arttırmış olup, ileriki yıllarda da bu artışın sürmesi muhtemeldir. Gerek
esas soruşturmada gerekse diğer ülkelere karşı yürütülen soruşturmalarda ürün
seçimini belirleyen en önemli unsurun özellikle bisiklet lastiklerinde fiyat
olduğu görülmektedir. Motosiklet lastiklerinde ise talebin kalite ve fiyat
birlikte dikkate alınarak oluştuğu görülmektedir. Bu durumda önlemin
yürürlükten kalkması halinde, talebin önlemin kalktığı ülkelere kaymasının
muhtemel olduğu değerlendirilmektedir.
Değerlendirme MADDE
27 – (1) Bisiklet iç ve dış
lastiklerine yönelik yapılan soruşturma neticesinde, uygulanan önlemin
etkisiyle Sri Lanka menşeli bisiklet iç ve dış lastikleri ithalatın durma
noktasına geldiği, ancak üretim ve ihracat kapasitesi olarak dünyada önemli
bir yere sahip olduğu, ithalatçı firmalarca önemli bir tedarikçi ülke olarak
bilindiği, (2) Uygulanan önlemin
etkisiyle Tayvan ve Vietnam menşeli bisiklet iç ve dış lastikleri ithalatının
ciddi ölçüde azaldığı, ithalatın fiyatı itibariyle yüksek fiyatlı ürün
grubuna kaydığı, bu ülkeler için hesaplanan gösterge niteliğindeki damping
marjlarına göre dampingin halen devam ettiği, gerek Tayvan gerekse Vietnam’ın
üretim ve ihracat kapasitesinde dünyada ilk sıralarda yer aldıkları,
ithalatçı firmalarca önemli bir tedarikçi ülke olarak bilindiği, (3) Yerli üretim dalının
ekonomik göstergeleri incelendiğinde, satışlar ve satış fiyatlarındaki artış
ile azalan maliyetler neticesinde, ekonomik göstergelerde olumlu eğilim devam
etmesine rağmen halen fiyatlar maliyetlerin altında olduğu için zararın devam
ettiği, önlemin yürürlükten kalkması halinde azalma eğilimine giren zarar
göstergelerinin tekrar kötüleşmesinin muhtemel olduğu, (4) Motosiklet iç ve dış
lastiklerine yönelik yapılan soruşturma neticesinde ise, uygulamaya konulan
önlem sonrası Tayvan’ın diğer ülkelere göre daha düşük önleme tabi olması
nedeniyle, Tayvan’dan yapılan motosiklet dış lastikleri ithalatında ciddi bir
artış olduğu, Vietnam menşeli ithalatın ise durma noktasına geldiği, her iki
ülkeden yapılan motosiklet iç lastik ithalatında ise ciddi ölçüde azalma
olduğu, gösterge niteliğinde hesaplanan damping marjlarına göre her iki
ülkeden de dampingli ithalatın devam
ettiği, her iki ülkeden yapılan ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını
kırdığı ve fiyat baskısının devam ettiği, (5) Yerli üretim dalının
ekonomik göstergeleri incelendiğinde, satışlar ve fiyatlardaki artış ve
maliyetlerdeki düşüşe bağlı olarak ekonomik göstergelerde olumlu eğilime
rağmen zararın halen devam ettiği, önlemin yürürlükten kalkması halinde
azalma eğilimine giren zarar göstergelerinin tekrar kötüleşmesinin muhtemel
olduğu değerlendirilmektedir. (6) Ayrıca, önlem konusu
ülkelerin üretim ve ihracat kapasitelerinin önlemin yürürlükten kalkması
halinde Türkiye’den oluşabilecek talebi karşılayabilecek durumda oldukları,
Türkiye’deki ithalatçıların önlemin yürürlükten kalkması halinde eski
tedarikçilerine dönmelerinin muhtemel olduğu, ürün talebinde fiyatın ön plana
çıktığı ve önlemin yürürlükten kalkması halinde söz konusu ülkelerden
ithalatın ucuzlayacağı ve talebin bu ülkelere geri dönmesinin muhtemel
olduğu, önlemin yürürlükten kalkması durumunda yerli üretim dalında düzelme
eğilimine giren ekonomik göstergelerin tekrar tersine dönmesinin muhtemel
olduğu değerlendirilmektedir. ALTINCI KISIM Sonuç Karar MADDE
28 – (1) Soruşturma sonucunda,
mevcut önlemlerin yürürlükten kalkması halinde dampingin devamı ya da yeniden
meydana gelmesinin ve bunun sonucunda zararın tekrarının muhtemel olduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve
Bakan’ın onayı ile Tayvan ve Vietnam menşeli “motosiklet iç ve dış
lastikleri” için 2004/21 sayılı Tebliğ; Tayvan, Vietnam ve Sri Lanka menşeli
“bisiklet iç ve dış lastikleri” için 2004/22 sayılı Tebliğ ile yürürlüğe
konulan dampinge karşı kesin önlemlerin, aşağıda gümrük tarife pozisyonu,
tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyaların Türkiye’ye ithalinde karşısında gösterilen
şekilde uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
Uygulama MADDE
29 – (1) Gümrük idareleri, Karar
maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi
belirtilen maddenin, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, serbest
dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki ithalatında, karşılarında gösterilen
oranda dampinge karşı önlemi tahsil ederler. Yürürlük MADDE
30 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
31 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış
Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür. 17 Temmuz 2010 Tarihli Resmî Gazete Sayı : 27644 |