GÜNCEL:
30/10/2010 |
||||||||||
Dış Ticaret Müsteşarlığından: İTHALATTA HAKSIZ
REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2010/29) BİRİNCİ KISIM Mevcut önlem ve
soruşturma
MADDE 1- (1) 12/03/2005 tarihli ve
25753 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin 2005/7 sayılı Tebliğ ile Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli “kayarak
işleyen fermuarlar”ın ithalinde dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe
konulmuştur. (2)
Bahse konu eşyaya yönelik mevcut önlemin yürürlük süresinin bitiminden önce,
20/06/2009 tarihli ve 27264 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2009/19 sayılı Tebliğ ile yerli üretim
dalının önleme konu ürün ve ülke kapsamında bir nihai gözden geçirme
soruşturması açılması talebinde bulunabileceği ilan edilmiştir. (3)Yerli
üreticiler, Feryal Fermuar Tekstil Yan Ürünleri Ltd.Şti, Emr Fermuar San. ve
Tic. Ltd. Şti, Titbaş Tekstil ve Konf. San. Tic. A.Ş., İnci Fermuar San. ve
Tic. A.Ş., Fermaş Fermuar Tekstil San. ve Tic. A.Ş., ve Ece Fermuar San. ve
Tic. A.Ş. firmaları ile bu firmaları destekleyen 22 yerli üretici ve
Konfeksiyon Yan Sanayicileri Derneği (KSYD) tarafından sağlanan bilgiler
çerçevesinde ÇHC menşeli “kayarak işleyen fermuarlar”a yönelik 10/03/2010
tarihli ve 27517 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin 2010/7 sayılı Tebliğ ile nihai gözden geçirme soruşturması
başlatılmıştır. Söz konusu soruşturma Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel
Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülerek tamamlanmıştır. Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ; 4412 sayılı
Kanun’la değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Kanun (Kanun), 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai
gözden geçirme soruşturmasının sonuçlarını içermektedir. Yerli
üretim dalının temsil niteliği
MADDE 3- (1)Yönetmelik’in 20 nci maddesi
uyarınca başvuru, yerli üretim dalı adına yapılmış ve bu bağlamda başvuruda
bulunan üreticilerin yerli üretim dalını temsil niteliğine haiz oldukları
anlaşılmıştır. Soruşturma esnasında bu tespiti değiştirecek herhangi bir
somut bilgi alınmamıştır. İlgili
tarafların bilgilendirilmesi ve toplanan bilgilerin değerlendirilmesi
MADDE 4- (1) Soruşturma açılışını müteakip soruşturma
konusu ürünün Müsteşarlık tarafından bilinen ÇHC’de yerleşik
üretici/ihracatçılarına, Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca
soruşturmaya konu ülkede yerleşik diğer üretici/ihracatçılara iletilebilmesini
teminen anılan ülkenin Ankara Büyükelçiliğine ilgili soru formları,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soruşturma açılış Tebliğ’ine ulaşmalarını
sağlamak için soruşturma açılışına ilişkin bildirim yapılmıştır. (2)
Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre
tanınmıştır. (3)
Yerli üretim dalı, soruşturma süresi boyunca Dış Ticaret Müsteşarlığı ile
işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin
etmiştir. (4)
Kendilerine soru formu gönderilen 9 ithalatçı firmanın 6’sından cevap
alınmıştır. (5)
Soruşturma sonucunda alınacak, karara esas teşkil edecek nitelikteki bilgi ve
bulguları içeren “Nihai Bildirim Raporu” ilgili tarafların bilgisine
sunulmuştur. (6)
Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler
incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek
olanlara bu Tebliğ’in ilgili bölümlerinde değinilmiştir. Yerinde doğrulama
soruşturması
MADDE 5- (1) Yönetmelik’in 21 inci
maddesi çerçevesinde,yerli üreticilerden İnci Fermuar San. ve Tic. A.Ş.ve Ece
Fermuar San. ve Tic. A.Ş.’nin İstanbul’da bulunan üretim tesislerinde yerinde
doğrulama soruşturması gerçekleştirilmiştir. Gözden
geçirme dönemi
MADDE 6- (1) Önlemin yürürlükten
kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olup olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek
üzere 01/01/2007-31/12/2009 dönemi gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır.
Bununla birlikte önlemin etkisini daha sağlıklı görebilmek amacıyla, ithalat
verileri incelenirken 2005-2009 dönemi dikkate alınmıştır. İKİNCİ
KISIM
Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer Ürün
Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün
MADDE
7-
(1) Soruşturma konusu ürün, ÇHC menşeli 9607.11 ve 9607.19 gümrük tarife istatistik pozisyonları
(GTİP) altında kayıtlı “kayarak işleyen fermuarlar”dır. (2) Anılan ürün polyester,
plastik veya metal dişli olmasına göre farklı hammaddelerle üretilmektedir.
Bu bağlamda soruşturma konusu ürün üretimi tipine göre monofil, polyester
şerit, metal tel gibi maddeler kullanılarak, üst-alt durak ve elcik takılması
ile bazı tiplerde alt film şeridi basılması, traşlama gibi işlemlerle
yapılmaktadır. (3) Ürünler, giysi, çanta vb.
konfeksiyon ve triko giyimiyle ayakkabı sektöründe, saraciye üretiminde, ev
tekstili ürünlerinin açılıp kapanan kısımlarında bu fonksiyonu yerine
getirmek ve/veya estetik görünüm kazandırmak amacıyla kullanılmaktadır. Söz
konusu ürünlerin dağıtımı toptancı ve perakendeciler aracılığıyla
yapılmaktadır. Ürün tip olarak piyasada kemik, metal ve plastik olarak
anılmakta ve kullanılacağı ürüne göre özel üretime konu olabilmektedir. (4)
Yerli üretim dalı tarafından imal edilen fermuarlar ile soruşturma konusu
ülke menşeli ürünün benzer ürün olduğu mevcut önleme esas soruşturmada
yapılmıştır. Bu soruşturma da ise, fiziksel özellikler, ürün çeşitliliği,
kullanım alanları, tüketici algılaması ve dağıtım kanalları arasında “benzer
ürün” tanımı açısından ayrım yaratan herhangi bir farklılığın ortaya
çıktığına ilişkin yeni bir bilgiye ulaşılmamıştır. Tip çeşitliliğinin ithal
ile yerli ürünlerin birbirlerinin yerine geçebilme özelliği açısından bir
engel teşkil etmediği anlaşılmıştır. (5)
Soruşturma kapsamında yapılan incelemelerde soruşturma konusu maddenin
yukarıda belirtilen GTİP dışında bir sınıflandırma altında ithal edildiğine
ilişkin herhangi bir bulgu edinilememiştir. Öte yandan, soruşturma konusu
madde haricinde bir maddenin mezkur GTİP altında ithal edildiğine dair bir
itirazda da bulunulmamıştır. (6)
Soruşturma konusu eşya ile ilgili açıklamalar genel içerikli olup uygulamaya
esas olan GTİP ve karşılığı eşya tanımıdır. Bununla beraber, soruşturma
konusu eşyanın Türk Gümrük Tarife Cetveli’nde yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına
halel getirmez. ÜÇÜNCÜ KISIM
Dampingin Varlığı ve Devamı
Genel açıklamalar
MADDE 8- (1)
Yönetmelik’in 35 inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu süre
içinde dampingin devam edip etmediği incelenmiştir. Mevcut önlemin etkisiyle
ithalatın üst ürün gruplarına kaydığı görülmüştür. Bu nedenle, ithalatın
ortalama birim fiyatları gösterge niteliğinde bir damping marjı hesabına
imkan vermediğinden damping marjı hesabı yapılmamıştır. DÖRDÜNCÜ
KISIM Maddi Zararın Varlığı ve Devamı
Genel açıklamalar
MADDE 9- (1) Yönetmelik’in 35 inci
maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu dönemde, yerli üretim dalında
zarar durumu ve önlemin yürürlükten kalkması halinde zarara etki edebilecek
muhtemel gelişmeler incelenmiştir. İthalat verileri incelenirken, önlemin
etkisini ve önlem sonrası duruma ilişkin eğilimleri görebilmek amacıyla
2005-2009 dönemi dikkate alınmıştır. Maddenin genel ithalatı
MADDE 10- (1) Önlem konusu ürünün
Türkiye’ye genel ithalatı ve önleme konu ülkeden yapılan ithalatın incelenmesinde
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır. 2005’te (2)
Bahse konu ürünün genel ithalatı değer bazında sırasıyla, 2005 yılında
31.996.716 ABD Doları, 2006’da 34.903.687, 2007’de 36.318.376 ABD Doları,
2008’de 14.713.628 ABD Doları ve 2009 yılında da 9.241.781 ABD Doları olarak
gerçekleşmiştir. (3)
Birim fiyatlar ise sırasıyla, 2005’te 0,198 ABD Doları/m, 2006’da 0,322 ABD
Doları/m, 2007’de 0,544 ABD Doları/m,
2008’de 0,393 ABD Doları/m ve 2009 yılında da 0,422 ABD Doları/m
olarak gerçekleşmiştir. Maddenin soruşturma konusu ülkeden ithalatı
MADDE 11- (1) 2005-2009 döneminde
ÇHC’den gerçekleşen fermuar ithalatı
miktar olarak 2005 yılında (2)
2005-2009 döneminde ÇHC’den yapılan ithalatın birim fiyatları incelendiğinde
ise, 2005 yılında 0,044 ABD Doları/m, 2006’da 0,195 ABD Doları/m 2007’de
0,493 ABD Doları/m, 2008’de 0,564 ABD Doları/m ve 2009 yılında ise 0,699 ABD
Doları/m olduğu görülmüştür. Soruşturma
konusu madde ithalatının tüketim
içindeki payının seyri
MADDE 12- (1) Soruşturma konusu ürünün
Türkiye toplam tüketimi hesaplanırken 2007-2009 dönemi için şikâyetçi yerli
üretici ve şikayeti destekleyen firmalardan temin edilen yurt içi satış
miktarları ile ilgili yıla ait toplam ithalat miktarları toplanmıştır. Bu
çerçevede 2007 yılında 100 olan tüketim endeksinin 2008 yılında 91, 2009
yılında 98 olduğu görülmüştür. (2)
ÇHC’nin Türkiye tüketimi içindeki payı incelendiğinde, 2007 yılında 100 olan
pazar payı endeksinin 2008 yılında 123’e çıktığı, 2009 yılında ise 92’ye
gerilediği görülmüştür. Soruşturma konusu ithalatın yerli üretim dalının iç piyasa fiyatları
üzerindeki etkisi
MADDE 13- (1) Önlemin yürürlükten
kalkması durumunda yerli üretim dalı fiyatları üzerinde oluşabilecek muhtemel
etkiyi görebilmek amacıyla, 2007-2009 dönemi için fiyat kırılması
hesaplanmıştır. Yapılan hesaplamada, önlem konusu maddenin dampinge karşı
önlem hariç Türkiye piyasasına giriş fiyatları bulunmuş ve bu fiyatlar yerli
üretim dalının yurt içi satış fiyatları ile karşılaştırılarak fiyat kırılması
hesaplanmıştır. (2) ÇHC
için hesaplanan fiyat kırılması 2007 yılı için CIF değerin % 41,30’u, 2008
yılı için % 21,28’i oranındadır. 2009
yılında ÇHC menşeli fermuarların ithalat birim fiyatlarının yükselmesi
nedeniyle fiyat kırılması bulunmamıştır. (3)
Gözden geçirme döneminde ÇHC’nin diğer ülkelere ve dünya ihraç birim
fiyatlarına bakıldığında; 2007 yılında ÇHC’nin dünya ihracat birim fiyat
ortalaması 9607.19 GTİP’de yer alan fermuarlar için 0,7 ABD Doları/m iken
2008’de 0,9 ABD Doları/m ve 2009 yılında da 0,7 ABD Doları/m düzeyinde olduğu
görülmektedir. Aynı dönemde ÇHC’nin Hong Kong’a olan ihraç birim fiyatları
sırasıyla 0,9 ABD Doları/m, 0,14 ABD Doları/m
ve 0,15 ABD Doları/m olmuştur. Yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri MADDE 14- (1) Önlem konusu ithalatın yerli
üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, yerli üretim dalını
temsilen yerli üreticiler Feryal Fermuar Tekstil Yan Ürünleri Ltd.Şti, Emr
Fermuar San. ve Tic. Ltd. Şti, Titbaş Tekstil ve Konf. San. Tic. A.Ş., İnci
Fermuar San. ve Tic. A.Ş., Fermaş Fermuar Tekstil San. ve Tic. A.Ş., ve Ece Fermuar San. ve Tic. A.Ş. verileri dikkate alınmıştır. Söz konusu
zarar incelemesi 2007–2009 arasını kapsayan gözden geçirme dönemi için
yapılmıştır. (2) Eğilimin sağlıklı bir şekilde
incelenmesi amacıyla, Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama
Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel
değerler esas alınmıştır. a) Üretim,
kapasite ve kapasite kullanım oranı (KKO) (1)
Yerli üretim dalının önlem konusu fermuarlarda üretim miktar endeksi, 2007
baz yılında 100 iken 2008’de 107 ve 2009’da 78 olmuştur. (2)
Yerli üretim dalının üretim kapasitesi dönem içinde değişmemiştir. (3) KKO
tek vardiya üzerinden hesaplanmıştır. Buna göre yerli üretim dalının kapasite
kullanım oranları tam kapasiteye yakın seviyelerde olup, KKO endeksi 2007 baz
yılında 100 iken 2008’de 107 ve 2009’da 78 olarak gerçekleşmiştir. b) Yurtiçi satışlar ve ihracat (1)
Yerli üretim dalının yurtiçi satış miktar endeksi 2007 baz yılında 100 iken,
2008’de 92’ye düşmüş, 2009’da ise 101’e yükselmiştir. (2) Aynı
dönemde yurtiçi satış hâsılatı reel olarak incelendiğinde, 2007 baz yılında
100 olan endeksin, 2008’de 79’a gerilediği, 2009’da ise 82 düzeyinde olduğu
görülmüştür. (3) Yerli üretim dalının 2007 baz yılında 100
olan yurt dışı miktar satış endeksi
2008’de 90’a ve 2009’da 66’ya gerilemiştir. c) Yurt içi satış fiyatları (1)
Yerli üretim dalının 2007 baz yılında 100 olan ağırlıklı ortalama yurt içi birim satış
fiyat endeksi, 2008’de 86’ya, 2009 yılında ise 81’e gerilemiştir. d) Pazar payı (1)
Yerli üretim dalının 2007’de 100 olan pazar payı endeksi, 2008 yılında 133 ve
2009’da 175’e yükselmiştir. e) Verimlilik (1)
Yerli üretim dalında çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2007 baz yılında
100 iken, 2008 ve 2009’da sırasıyla 107 ve 102 olarak gerçekleşmiştir. f) Stoklar (1)
Yerli üretim dalının 2007 yılında stok miktar endeksi 100 olarak alındığında,
bu endeks 2008’de 202 ve 2009 yılında
113 olmuştur. g) İstihdam (1)
Yerli üretim dalının söz konusu fermuar üretiminde yarattığı istihdamın 2007
baz yılında 100 olan endeks değeri,
2008’de aynı kalırken 2009’da 76’ya düşmüştür. h) Ücretler (1)
Yerli üretim dalının aylık giydirilmiş reel brüt ücret endeksi 2007 baz
yılında 100 alındığında, 2008’de 94, 2009’da 86 olarak gerçekleşmiştir. ı) Maliyetler ve karlılık (1)
Yerli üretim dalının ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2007’de
100 iken 2008’de 93 ve 2009 yılında 81 olmuştur. (2)Yerli
üretim dalının önlem konusu üründe birim karlılığı 2007 baz yılında -100
iken, 2008 ve 2009 yıllarında sırasıyla -148 ve - 68 değerlerini almıştır. i) Nakit akışı (1)
Yerli üretim dalının fermuar satışından elde ettiği nakit akışı endeksi
2007’de -100 iken, 2008’de -184 ve 2009’da -78 düzeyinde
gerçekleşmiştir. j) Yatırımların geri dönüş oranı (1)
Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak yatırımların geri
dönüş oranı (kar/aktif toplamı), 2007 baz yılında 100 iken, 2008’de -288,
2009’da da 116 olmuştur. k) Büyüme (1)
Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak aktif büyüklüğü,
2007’de 100 iken 2008’de 95, 2009’da 96’ya yükselmiştir. l) Sermaye veya yatırımları arttırma yeteneği (1)
Yerli üretim dalının sermaye arttırma yeteneğini görebilmek için, yerli
üretim dalının bütün faaliyetlerinde kullanılan özsermayesinin seyri incelenmiştir.
Buna göre, 2007’de 100 olan özsermaye, 2008’de 101 olmuş ve 2009’da 97 düzeyine
gerilemiştir. (2)
Yerli üretim dalının yatırımları arttırma yeteneğini görebilmek için, yerli
üretim dalınca yapılan yatırımların seyri incelenmiş ve gözden geçirme dönemi
boyunca yatırımların aynı seviyede kaldığı görülmüştür. Yerli üretim dalının
ekonomik göstergelerin değerlendirilmesi
MADDE 15- (1) Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelendiğinde, mevcut
önlemin etkisiyle göstergelerde kısmi iyileşmelere rağmen üretim, istihdam,
KKO, ücretler, karlılık ve nakit akışı gibi göstergelerinde olumsuzlukların
devam ettiği görülmektedir. BEŞİNCİ KISIM
Dampingin ve Zararın
Devamı veya Yeniden Oluşma İhtimali
Önleme tabi ülkedeki
yerleşik kapasite ve ihracat potansiyeli
MADDE 16– (1) Soruşturma konusu ürünün
küresel piyasasındaki gelişmeler ve soruşturma konusu ülkedeki yerleşik
kapasiteye ilişkin inceleme, Uluslararası Ticaret Merkezi (International
Trade Center-UTM) verileri ve Çin Ulusal Donanım Birliği’nin (China National
Hardware Association) raporu kullanılarak yapılmış ve aşağıda yer alan sonuçlara ulaşılmıştır. (2) UTM
verilerine göre, 9607.11 GTP’te yer alan fermuarlar için dünya ihracatı
miktar bazında , 2005 yılında 24.514
ton, 2006 yılında 25.417 ton, 2007 yılında 26.277 ton, 2008 yılında 24.470
ton olarak gerçekleşmiştir. Aynı dönemde ÇHC’nin söz konusu GTP’deki dünya
ihracatı miktar bazında yıllar itibariyle 2005’te 1.212 ton, 2006’da 3.042
ton, 2007’de 3.261 ton, 2008’de 3.918 ton olmuştur. ÇHC’nin söz konusu GTP’de
dünya ticaretinden aldığı pay değer bazında 2005 yılında %10,3, 2006 yılında
% 13,1, 2007’de %17,8, 2008’de %20,4 olarak gerçekleşmiştir. CNHA’nın
raporuna göre, 2009 yılı itibariyle ÇHC, dünya fermuar üretiminde tüm tipler
itibariyle birinci sırada yer almaktadır. (3)
Değer bazında ise küresel fermuar ihracatı 9607.11 GTP için 2005’te
382.426.000 ABD Doları, 2006 yılında 431.476.000 ABD Doları, 2007 yılında
512.080.000 ABD Doları, 2008 yılında da 510.983.000 ABD Doları seviyesinde
gerçekleşmiştir. Bu dönemde ÇHC’nin değer bazında ihracat rakamları ise
2005’te 39.336.000 ABD Doları, 2006’da 56.394.000 ABD Doları, 2007’de
90.951.000 ABD Doları, 2008’de 104.302.000 ABD Doları ve 2009 yılında da
84.717.000 ABD Doları düzeyinde olmuştur. Yine aynı dönemde ÇHC’nin birim
fiyatları ise 2005’te 18.537 ABD Doları/ton, 2006’da 18.538 ABD Doları/ton,
2007’de 27.891 ABD Doları/ton, 2008’de 26.621 ABD Doları/ton dolayında gerçekleşmiştir. (4) UTM verilerine göre 9607.19 GTP’li ürün için
dünya ihracatı miktar bazında 2005’te 59.871 Ton, 2006’da 63.526 Ton, 2007’de
52.490 Ton ve 2008 yılında ise 56.165 Ton olmuştur. Yine aynı dönemde ÇHC’nin
söz konusu GTP’deki dünya ihracatı ise belirtilen dönemde sırasıyla 12.078
Ton, 12.638 Ton, 9.988 Ton, 15.722 Ton düzeyinde olmuştur. (5)
Soruşturmaya konu diğer 9607.19 GTP’li olanlar için de küresel ihracat
değerleri 2005’te 886.018.000 ABD Doları,
2006 yılında 918.044.000 ABD
Doları iken, 2007 yılında 1.000.965.000 ABD Doları, 2008 yılında
1.042.873.000 ABD Doları seviyesinde
gerçekleşmiştir. Yine söz konusu fermuarlarda toplam ihracat 2005’te
194.006.000 ABD Doları, 2006’da 202.995.000 ABD Doları, 2007’de 274.092.000
ABD Doları, 2008’de 317.650.000 ABD Doları ve son olarak 2009’da 259.563.000
ABD Doları olarak gerçekleşmiştir. ÇHC’nin
söz konusu üründe birim fiyatları ise 2005’te 16.063 ABD Doları/Ton, 2006’da
16.062 ABD Doları/Ton, 2007’de 27.442 ABD Doları/Ton ve 2008’de 20.204 ABD
Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir. (6)
Yukarıdaki veriler, ÇHC’nin soruşturma konusu ürünün dünya üretim ve
ihracatında önemli bir kapasiteye ve paya sahip olduğunu ve önlemin
yürürlükten kalkması durumunda Türkiye’ye yönlendirebileceği önemli bir
kapasitesi bulunduğunu göstermektedir. Soruşturmaya tabi ülkenin belirli ülke pazarlarındaki
durumu MADDE 17– (1) ÇHC, pek çok üründe olduğu
gibi, fermuarda da düşük fiyata dayalı rekabet stratejisi ile küresel pazarlarda
artan bir pazar payına sahip olmuştur. ÇHC’nin fermuarlar için en büyük ihraç
pazarları arasında Hong Kong, Brezilya, Vietnam, Hindistan yer almaktadır. (2)
Dünyanın en büyük fermuar ihracatçısı olan ÇHC’nin Hong Kong’a ihracatının
birim fiyatı 2007, 2008 ve 2009 yıllarında sırasıyla 0,8ABD Doları/Kg, 0,9ABD
Doları/Kg, 1,3 ABD Doları/Kg olmuştur. Yine aynı dönemde miktar bazında
ÇHC’nin ihracatı 2006 yılında (3)
Bütün bu veriler birlikte değerlendirildiğinde ÇHC’nin küresel piyasanın en
büyük ihracatçısı olduğu ve küresel pazarlara ihracatını düzenli olarak
arttırdığı görülmektedir. Öte yandan küresel krizin getirdiği kısmi talep
daralmasına koşut olarak son dönemde ÇHC’nin kayda değer bir atıl
kapasitesinin oluştuğu değerlendirilmektedir. Bu değerlendirme ve veriler
dikkate alındığında, söz konusu önlemin yürürlükten kalkması halinde pazara
girme hızı ve meyli yüksek olan ÇHC’li ihracatçıların Türk pazarına yönlendirebileceği
yüksek kapasiteleri olduğu değerlendirilmiştir. Türkiye
pazarının önemi
MADDE 18- (1) Önlem konusu üründe yerli üretim dalı tarafından
temin edilen veriler ile ithalat rakamları dikkate alındığında Türkiye’nin
ÇHC için cazip bir pazar olduğu değerlendirilmektedir. Yerli üreticilerle
yapılan görüşmeler ve genel ekonomik göstergeler dikkate alındığında, Türkiye
ekonomisinde özellikle 2010 ilk yarısında kaydedilen canlanma ve artan iç
talebin önümüzdeki dönemde de devam edeceği, soruşturmaya konu ürünün
kullanıldığı konfeksiyon, ev tekstili, ayakkabı, çanta gibi sektörlerde söz
konusu ürüne yönelik talepte artış olacağı değerlendirilmektedir. Talebi
etkileyen unsurlar
MADDE 19- (1) Soruşturma konusu ürünün
ithalatçısı konumunda bulunan firmalar tarafından soru formlarına verilen
yanıtlardan talebi etkileyen öncelikli unsurun fiyat olduğu anlaşılmaktadır.
Ürün farklılığı ve stok bulundurma hususlarına değinen ithalatçılar olmakla
beraber, ürüne ilişkin rekabetin çok büyük oranda fiyat kaynaklı olduğu
ilgili taraflarca ifade edilmiştir. Ancak, yerli üreticilerle yapılan
görüşmelerde önleme konu ürünün sipariş odaklı üretimi yapılması nedeniyle
özel ürünlerde stok bulundurmanın riskli olacağı, ürünün özellikli bir ürün
olmasından ötürü stokta bulunan ürün için her zaman talep olmayacağı ve
bunların büyük olasılıkla hurdaya ayrılacağından bahsedilmiştir. (2)
Ürünün sipariş odaklı olmasının bir diğer önemli gerekçesi ise yardımcı girdi
olarak kullanıldığı yukarıda sayılan sektörlerin de sipariş ve moda odaklı
çalışıyor olmasındandır. Özellikle üzerine işleneceği kumaşla renk, desen ve
elcik uyumu, markalı-markasız elcik talebi gibi hususlar nedeniyle özel
ürünlerde stok bulundurmak mümkün olmamaktadır. (3) Bazı
ithalatçılar soru formuna verdikleri cevaplarda ithal ettikleri normda
(dişlerin üzerine yapay taş işlemeli) ürünlerin Türkiye’de üretilemediğini ve
bu yüzden ithalat yoluna gidildiği iddiasında bulunsa da yerli üreticilerle
yapılan görüşmeler ve yerinde incelemede varlığından emin olunan kalıplardan
da anlaşıldığı üzere, yerli üreticilerin, ithalatçıların iddialarının tersine
söz konusu ürünü üretebileceklerine kanaat getirilmiştir. Ancak söz konusu
ürüne yönelik talebin kısıtlı olduğu ve bu nedenle de seri üretim
yapılmadığı, modanın tekrar bu ürünleri gerekli kılması durumunda ise talebe
yönelik üretimin yapılabileceği anlaşılmıştır. Değerlendirme
MADDE
20- (1) Yukarıdaki bilgiler
çerçevesinde, önlemin yürürlükten kalkması halinde önlem konusu ülkenin
muhtemel davranışlarını yansıtması bakımından, önlem konusu ülkenin dünyaya
Türkiye’ye ihraç ortalama fiyatın altında ciddi miktarda soruşturma konusu
ürün ihraç edebildiği, önleme tabi ÇHC’nin söz konusu üründe dünyanın en
büyük ihracatçısı olduğu ve Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi kapasitesinin
bulunduğu, fiyata duyarlı söz konusu ürünü kısmi küresel pazar daralması
yaşanan mevcut konjonktürde büyük miktarlarda ve kolaylıkla Türkiye pazarına
yönlendirilebileceğine ilişkin işaretlerin bulunduğu, bu nedenle yürürlükteki
önlemin kalkması halinde dampingli ithalatın devamı veya tekrarının muhtemel
olduğu değerlendirilmektedir. (2)
Yerli üretim dalının üretim, satış, istihdam, karlılık, stok, kapasite
kullanım oranı gibi temel ekonomik göstergelerinin incelenen dönem itibariyle
olumsuz seyrini sürdürdüğü görülmüştür. (3)
Bununla birlikte gerek esas soruşturmadaki damping marjına ilişkin tespitler
gerekse 2007-2009 dönemi için yapılan fiyat kırılması hesaplamaları dikkate
alındığında, mevcut önlemin yürürlükten kaldırılması halinde yerli üretim
dalının ekonomik göstergelerinde devam eden olumsuz seyrin daha da
kötüleşeceği ve zararın devam etmesinin muhtemel olduğu
değerlendirilmektedir. ALTINCI KISIM
Sonuç
Karar
MADDE 21- (1)
Soruşturma sonucunda meri önlemin yürürlükten kaldırılması halinde dampingin
ve zararın devamının veya tekrarının muhtemel olduğu anlaşıldığından
İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve Bakan’ın onayı
ile uygulanmakta olan dampinge karşı
önlemin aşağıda belirtilen şekilde uygulanmaya devam edilmesine karar
verilmiştir.
Uygulama MADDE 22- (1) Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife istatistik
pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki
ithalatında, karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı önlemi tahsil
ederler. Yürürlük MADDE 23- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. 30 Ekim 2010
CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 27744 |