GÜNCEL: 15/05/2015 |
Ekonomi
Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ
REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/18) Dayanak
ve başvuru MADDE
1 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız rekabetin
önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılan damping soruşturması başvurusu ile bu
başvuruya ilişkin olarak söz konusu mevzuat kapsamında yapılan
değerlendirmenin sonuçlarını içermektedir. (2)
Yerli üretici Korteks Mensucat San. ve Tic. A.Ş. adına Suni ve Sentetik İplik Üreticileri Birliğince yapılan
ve diğer yerli üreticiler SASA Polyester
Sanayi A.Ş., Sifaş
Sentetik İplik Fabrikaları A.Ş. ve Polyester Tekstil Sanayi Araştırma ve
Eğitim A.Ş. (Polyteks) tarafından da desteklenen
başvuruda, Tayland ve Vietnam menşeli “poliester tekstüre iplikler”in Türkiye’ye
dampingli fiyatlarla ihraç edildiği ve bu durumun yerli üretim dalında (YÜD)
zarara neden olduğu iddiasıyla anılan ülkeler menşeli söz konusu ürün ithalatına
karşı önlem alınması talep edilmektedir. Başvuru
konusu ürün MADDE
2 – (1) Başvuru konusu ürün, 5402.33 Gümrük Tarife Pozisyonu (GTP)
altında sınıflandırılan “poliester tekstüre iplikler”dir. (2)
Bahse konu GTP, bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
Başvuru konusu ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife
pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ
hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE
3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde, YÜD’ü temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmıştır. Damping
iddiası MADDE
4 – (1) Vietnam’ın
piyasa ekonomisi uygulamayan bir ülke olarak değerlendirilmesi nedeniyle, normal
değerin tespitinde Yönetmeliğin 7 nci maddesi
hükümleri uygulanarak 2014 yılı için oluşturulmuş normal değer yöntemi
kullanılmıştır. (2)
Tayland’ın iç piyasa satışlarına ilişkin veri bulunamamıştır. YÜD tarafından sunulan başvuru
dosyasında, 2014 yılı için şikâyete konu ürünün üretiminde kullanılan
hammaddelerin birim maliyetlerine direkt işçilik, yardımcı madde, dolaylı
işçilik, yakıt, enerji, paketleme, amortisman gibi genel üretim giderlerine satış
genel ve idari giderler ile finansman giderleri eklenmiş ve elde edilen bu
fiyata makul bir kâr oranı ilave edilerek oluşturulmuş normal değer hesaplanmıştır.
Söz konusu değer fabrika çıkış aşamasında kabul edilmiştir. (3)
Şikâyet konusu ülkelerden, Türkiye’ye gerçekleştirilen satışların ihraç
fiyatının belirlenmesinde, şikâyet konusu ürünün normal değerinin
hesaplanmasında kullanılan döneme ilişkin Türkiye İstatistik Kurumu’nun
(TÜİK) verilerinden elde edilen ağırlıklı ortalama ihraç fiyatı esas
alınmıştır. Söz konusu fiyattan harici navlun ve sigorta ile dâhili navlun
bedelleri düşürülerek fiyat fabrika çıkış aşamasına getirilmiştir. (4)
Yukarıda açıklandığı şekilde tespit edilen normal değerler ile Türkiye’ye
ihraç fiyatları mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada (fabrika çıkış
aşaması) karşılaştırılmış olup Tayland ve Vietnam menşeli şikâyet konusu ürün
için hesaplanan damping marjlarının ihmal edilebilir oranın
üzerinde olduğu görülmüştür. Zarar
ve nedensellik iddiası MADDE
5 – (1) Yönetmeliğin 17 nci
maddesi çerçevesinde yapılan inceleme sonucunda, 2012-2014 yılları arasındaki
dönemde şikâyet konusu ürünün genel ithalatı içinde şikâyet konusu ülkelerden
gerçekleştirilen ithalatın önemli bir paya sahip olduğu ve anılan dönemde
artış gösterdiği tespit edilmiştir. (2) YÜD’ün kârlılık, sınai ve ticari maliyetler, finansman
giderleri, nakit akışı gibi ekonomik göstergelerinde 2012-2014 yılları
arasındaki dönemde bozulmalar yaşandığı görülmüştür. (3)
Şikâyete konu ülkeler menşeli ithalatın YÜD’ün
yurtiçi satış fiyatlarını 2012-2014 yılları arasındaki dönemde kırdığı ve
baskı altında tuttuğu tespit edilmiştir. (4)
Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler
esas alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen ithalatın YÜD’ün ekonomik göstergelerinde zarara yol açtığı
değerlendirilmiştir. Karar
ve işlemler MADDE
6 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; başvurunun yeterli
bilgi, belge ve delilleri içerdiği anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunca, Tayland ve Vietnam menşeli söz konusu ürün için,
Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde damping soruşturması açılmasına karar
verilmiştir. (2)
Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük)
tarafından yürütülecektir. Soru
formları ve bilgilerin toplanması MADDE
7 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve şikâyet konusu ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulacaktır. (2)
Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve
soru formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi verilecektir. (3)
Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya
kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Ekonomi
Bakanlığına ait internet sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır. (4)
Soruşturmaya ilişkin tüm yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılacaktır. İlgili
tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm
bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları
gerekmektedir. (5)
İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla
ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici
deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe 8 inci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilirler. (6)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve
üçüncü fıkralar kapsamına girmeyen diğer ilgili taraflar (ürünü girdi olarak
kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi) görüşlerini Genel Müdürlüğe 8
inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilirler. (7)
Sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon ve faks numaraları yazılı olarak belirtilir. (8)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin
ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her tür
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet,
esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda
olmalıdır. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olduklarını belirtebilirler. Bu gibi istisnai durumlarda,
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi
gerekir. Süreler MADDE
8 – (1) 7 nci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru
formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 7 nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bildirimin
gönderilmediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve
soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilirler. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ancak 7 nci maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilirler. İşbirliğine
gelinmemesi MADDE
9 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı
maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde
ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde, söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre yapılabilir. (2)
İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi
halinde, bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine
nazaran daha az avantajlı olabilir. Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE
10 – (1) Kararın ilgili maddeleri uyarınca, soruşturma
süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye
dönük olarak uygulanabilir. (2)
Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem kavramı ve istisnası
bulunmamaktadır. Yetkili
merci ve adresi MADDE
11 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi, belge ve görüşlerin
aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak iletilmesi gerekmektedir: T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping
ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi İnönü
Bulvarı No: 36, Emek/ANKARA Faks: +90-312-204
86 33 E-posta: dms241@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE
12 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış
kabul edilir. Yürürlük MADDE
13 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 15
Mayıs 2015 CUMA Resmî
Gazete Sayı
: 29356 |