GÜNCEL: 20/06/2015 |
Ekonomi
Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ
REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/25) Yasal
dayanak ve başvuru MADDE
1 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız rekabetin önlenmesi
hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılan damping soruşturması başvurusu ile bu
başvuruya ilişkin olarak söz konusu mevzuat kapsamında yapılan değerlendirmenin
sonuçlarını içermektedir. (2) Yerli
üretici Üntes Rhoss Isıtma Soğutma Sistemleri A.Ş.
tarafından yapılan ve Erbay Soğutma Isıtma Cihazları San. ve
Tic. Ltd. Şti., İmas Klima Soğutma Makina Sanayi
Ticaret ve Müm. A.Ş., Vatbuz Isıtma
Soğutma ve Hav. San. Paz. Tic. Ltd. Şti., İmbat Soğutma Isıtma Makina San.ve
Tic. Ltd. Şti. tarafından desteklenen başvuruda, Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC)
menşeli “kondenserleri ısı değiştiricisi fonksiyonu gören
kompresörlü üniteler”in Türkiye’ye
dampingli fiyatlarla ihraç edildiği ve bu durumun yerli üretim dalında (YÜD)
zarar tehdidi oluşturduğu iddiasıyla anılan ülke menşeli söz konusu ürün
ithalatına karşı önlem alınması talep edilmektedir. Başvuru
konusu ürün MADDE
2 – (1) Başvuru konusu ürün, 8418.69.00.10.00 GTİP
altında yer alan “kondenserleri ısı değiştiricisi fonksiyonu gören
kompresörlü üniteler”dir. (2)
Bahse konu GTİP, bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
Başvuru konusu ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife
pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ
hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE
3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde, YÜD’ü temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Damping
iddiası MADDE
4 – (1) ÇHC’nin piyasa ekonomisi uygulamayan bir
ülke olarak değerlendirilmesi nedeniyle, normal değerin tespitinde
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanarak 2014
yılı için oluşturulmuş normal değer yöntemi kullanılmıştır. (2)
Şikâyet konusu ülkeden, Türkiye’ye gerçekleştirilen satışların ihraç
fiyatının belirlenmesinde, şikâyet konusu ürünün normal değerinin
hesaplanmasında kullanılan döneme ilişkin Türkiye İstatistik Kurumu’nun
(TÜİK) verilerinden elde edilen ağırlıklı ortalama ihraç fiyatı esas
alınmıştır. Söz konusu fiyattan harici navlun ve sigorta iledahili navlun
bedelleri düşürülerek fiyat fabrika çıkış aşamasına getirilmiştir. (3)
Yukarıda açıklandığı şekilde tespit edilen normal değerler ile Türkiye’ye
ihraç fiyatları mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada (fabrika çıkış
aşaması) karşılaştırılmış olup, şikayete konu ülke menşeli şikayet konusu
ürün ithalatı için hesaplanan gösterge niteliğinde damping marjlarının ihmal edilebilir oranın
üzerinde olduğu görülmüştür. Zarar
tehdidi ve nedensellik iddiası MADDE
5 – (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi gereğince yapılan inceleme
neticesinde; şikayete konu ülke için hesaplanan gösterge niteliğindeki damping marjlarının ve bu ülke menşeli
ithalatın miktar bazında ithalat içi paylarının ihmal edilebilir seviyenin
üzerinde olduğu; söz konusu ülkeden ithal edilen şikayet konusu ürünlerin
ortalama birim ithal fiyatlarının YÜD tarafından üretilen benzer ürünün
ortalama birim satış fiyatları üzerinde fiyat baskısı ve fiyat kırılması
oluşturduğu anlaşılmıştır. (2) YÜD’ün üretime
başladığı 2012 yılını takip eden yıllarda ÇHC menşeli ürün ithalatının toplam
ithalat içindeki payının artış gösterdiği buna karşın söz konusu ithalatın
birim fiyatlarının gerilediği bu nedenle de YÜD’ünmevcut kapasitesini
kullanamadığı, iç piyasadan artan fiyat rekabeti nedeniyle yeterince pay
alamadığı ve müşteri kayıpları yaşadığı görülmüştür. (3)
Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler
esas alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu
iddia edilen ithalatın YÜD’ün ekonomik göstergelerinde zarar
tehdidi oluşturduğu değerlendirilmiştir. Karar
ve işlemler MADDE
6 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; başvurunun yeterli
bilgi, belge ve delilleri içerdiği anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunca, ÇHC menşeli söz konusu ürün için, Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde damping soruşturması açılmasına karar
verilmiştir. (2)
Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük)
tarafından yürütülecektir. Soru
formları ve bilgilerin toplanması MADDE
7 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve ÇHC Ankara Büyükelçiliğine soruşturmanın açılışına
ilişkin bildirimde bulunulacaktır. (2)
Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve
soru formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi verilecektir. (3)
Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya
kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Ekonomi
Bakanlığına ait internet sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır. (4)
Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişimler Türkçe yapılacaktır. İlgili
tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm
bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları
gerekmektedir. (5)
İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla
ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici
deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe 8 inci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilirler. (6)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve
üçüncü fıkralar kapsamına girmeyen diğer ilgili taraflar (ürünü girdi olarak
kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi) görüşlerini Genel Müdürlüğe 8
inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilirler. (7)
Sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon ve faks numaraları yazılı olarak belirtilir. (8)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci ve üçüncü
fıkraları çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her tür bilgi, belge ve
görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin
makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilirler. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE
8 – (1) 7 nci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplandırma
süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten
itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 7 nci maddenin
üçüncü fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilmediği bütün ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde
sunabilirler. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ancak 7 nci maddenin
altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili
görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek
şekilde soruşturma süreci içerisinde sunabilirler. İşbirliğine
gelinmemesi MADDE
9 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili
taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli
bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi
veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı
bilgi vermesi hallerinde, söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu
gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu
ya da olumsuz, mevcut verilere göre yapılabilir. (2)
İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi
halinde, bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine
nazaran daha az avantajlı olabilir. Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE
10 – (1) Kararın ilgili maddeleri uyarınca, soruşturma
süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye
dönük olarak uygulanabilir. (2)
Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem kavramı ve istisnası
bulunmamaktadır. Yetkili
merci ve adresi MADDE
11 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi, belge ve görüşlerin
aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak iletilmesi gerekmektedir: T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping
ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi İnönü
Bulvarı No: 36, Emek/ANKARA Faks:
+90-312-204 86 33 E-posta: dms244@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE
12 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış
kabul edilir. Yürürlük MADDE
13 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 20
Haziran 2015 CUMARTESİ Resmî
Gazete Sayı
: 29392 |