GÜNCEL: 15/07/2015 |
Ekonomi
Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ
REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/32) Yasal
dayanak ve başvuru MADDE
1 – (1) Bu Tebliğ; 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Mevzuat (Mevzuat) hükümleri çerçevesinde yapılan nihai
gözden geçirme soruşturması başvurusu ile bu başvuruya ilişkin olarak söz
konusu mevzuat kapsamında yapılan değerlendirmenin sonuçlarını içermektedir. (2)
Yerli üretici Anlaş Anadolu Lastik San. ve Tic. A.Ş. tarafından, Çin Tayvanı ve Vietnam Sosyalist Cumhuriyeti (Vietnam)
menşeli "motosiklet iç ve dış lastikleri" ithalinde halen
uygulanmakta olan dampinge karşı önlemlerin sona ermesinin damping
ve zararın devamına veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı gerekçesiyle
bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması istemiyle başvuruda
bulunulmuştur. Önlemlere
tabi ürünler MADDE
2 – (1) Önlemlere tabi ürünler 4011.40
Gümrük Tarife Alt Pozisyonu altında yer alan “motosikletlerde kullanılan
kauçuktan yeni dış lastikler (motosiklet dış lastikleri)” ve 4013.90.00.00.11
Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP) altında yer alan “motosikletlerde
kullanılan kauçuktan iç lastikler (motosiklet iç lastikleri)”dir. (2)
Bahse konu tarife pozisyonları, yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup,
bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
Önlemlere tabi ürünlerin Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife
pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına halel getirmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE
3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan bilgi ve belgeler
temelinde, Yönetmeliğin 20
nci maddesi çerçevesinde başvuru yeterliliğine
sahip olan yerli üreticinin Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli
üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Mevcut
önlemler MADDE
4 – (1) 17/7/2010 tarihli ve
27644 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/20) ile Çin Tayvanı
ve Vietnam menşeli motosiklet iç ve dış lastikleri ithalinde dampinge karşı
kesin önlemler yürürlüğe konulmuştur. (2) Bu
kapsamda, CIF bedel üzerinden motosiklet iç lastikleri için Çin Tayvanı menşeli olanlarda %21, Vietnam menşeli olanlarda
ise %49; motosiklet dış lastiklerinde Çin Tayvanı
menşeli olanlarda %6, Vietnam menşeli olanlarda ise %29 oranında dampinge karşı önlemler uygulanmaktadır. Gerekçe MADDE
5 – (1) 21/3/2015 tarihli ve
29302 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/4) ile mevcut önlemlerin yürürlükte kalma
sürelerinin sona ereceği ve bahse konu ürünlerin yerli üreticilerinin
mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile
bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması talebinde bulunabilecekleri
ilan edilmiştir. (2) Bu
çerçevede yapılan başvurunun incelenmesi neticesinde, Çin Tayvanı
ve Vietnam menşeli önlemlere konu ürünler için uygulanan dampinge
karşı önlemlerin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam
etmesi veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir
nihai gözden geçirme soruşturması açılması için yeterli delillerin bulunduğu
anlaşılmıştır. Karar
ve işlemler MADDE
6 – (1) Bir nihai gözden geçirme soruşturmasının
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından,
İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu tarafından Çin Tayvanı ve Vietnam menşeli söz konusu ürünler için
Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir nihai gözden geçirme
soruşturması açılmasına karar verilmiştir. (2)
Başvuruya konu Çin Tayvanı ve Vietnam menşeli
motosiklet iç ve dış lastiklerine yönelik yürürlükte bulunan mevcut önlemler,
Yönetmeliğin 35 inci maddesi gereğince, soruşturma sonuçlanıncaya kadar
yürürlükte kalmaya devam edecektir. (3)
Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük)
tarafından yürütülecektir. Piyasa
ekonomisinin uygulandığı üçüncü ülkenin seçimi MADDE 7 – (1) Genel Müdürlük tarafından Yönetmeliğin 40 ıncı ve 41 inci maddelerinde öngörülen hükümler saklı
kalmak üzere soruşturma kapsamında normal değer tespitine karar verilmesi
halinde; Vietnam’da soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma
konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin ek 1 inci maddesindeki
ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu bu
Tebliğin 9 uncu maddesinde belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile
ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için normal değerin
tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi
hükümlerinin uygulanması halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi
uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülmektedir. Soru
formları ve bilgilerin toplanması MADDE
8 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına, Vietnam’ın Ankara Büyükelçiliği’ne ve Taipei Ekonomik ve Kültür Misyonu’na soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulacaktır. (2)
Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve
soru formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi verilecektir. (3)
Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya
kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Ekonomi
Bakanlığına ait internet sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır. (4) Soruşturmaya
ilişkin yazılı ve sözlü iletişimler Türkçe yapılacaktır. İlgili tarafların
soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi,
belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekmektedir. (5)
İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla
ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici
deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe 9 uncu maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilirler. (6)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve
üçüncü fıkralar kapsamına girmeyen diğer ilgili taraflar (ürünü girdi olarak
kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi) görüşlerini Genel Müdürlüğe 9
uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilirler. (7)
İlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan
diğer bilgi, belge ve görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe
yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı,
adres bilgileri, elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları
belirtilmelidir. (8)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin
ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her tür
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet,
esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur.
İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte
olduklarını belirtebilirler. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE
9 – (1) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplandırma
süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten
itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 8
inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilmediği bütün
ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin
cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre
içerisinde sunabilirler. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak 8 inci
maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili taraflar, soruşturma
ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın
akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde sunabilirler. İşbirliğine
gelinmemesi MADDE
10 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı
maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde
ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi, soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya
yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine
gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai
belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre yapılabilir. (2)
İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi
halinde bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine
nazaran daha az avantajlı olabilir. Yetkili
merci ve adresi MADDE
11 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekmektedir: T.C.
Ekonomi Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping
ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi İnönü
Bulvarı No: 36, Emek/ANKARA Faks:
+90-312-204 86 33 E-posta:
ngs168@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE
12 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış
kabul edilir. . Yürürlük MADDE
13 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 15
Temmuz 2015 ÇARŞAMBA Resmî
Gazete Sayı
: 29417 |