GÜNCEL: 25/07/2015 |
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ
REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/34) BİRİNCİ BÖLÜM Genel Bilgi ve İşlemler Kapsam ve yasal dayanak MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ; 14/6/1989 tarihli ve 3577
sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve
23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız rekabetin
önlenmesi hakkında mevzuat (mevzuat) hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai
gözden geçirme soruşturması (NGGS) sonuçlarını içermektedir. Mevcut önlem ve
soruşturma MADDE 2 – (1) Çin Halk
Cumhuriyeti (ÇHC) ve Tayland menşeli 4011.40, 4013.90.00.00.11 Gümrük Tarife
Pozisyonları (GTP) altında kayıtlı “motosiklet iç ve dış lastikleri”ne yönelik açılan damping soruşturması
neticesinde, 30/4/2003 tarihli ve 25094 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2003/7)
uyarınca, %37 ila %100 arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem
yürürlüğe konulmuştur. (2) Endonezya ve Malezya
menşeli 4011.40, 4013.90.00.00.11 GTP’leri altında kayıtlı
“motosiklet iç ve dışlastikleri”ne yönelik açılan damping soruşturması
neticesinde, 1/8/2009 tarihli ve 27306 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/28)
uyarınca, %0 ila %29 arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem
yürürlüğe konulmuştur. (3) Yerli üretim dalı
tarafından ÇHC ve Tayland menşeli söz konusu ürüne yönelik bir nihai gözden
geçirme soruşturması açılması talebinde bulunulması üzerine, 26/4/2008 tarihli ve 26858
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2008/15) ile başlatılan NGGS soruşturması
neticesinde 5/8/2009 tarihli ve 27310 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (2009/30) ile ÇHC ve
Tayland’a yönelik uygulanan dampinge karşı önlemlerin devamına karar
verilmiştir. (4) Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin 2 nci fıkrası hükmünce, 22/1/2014 tarihli ve 28890
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/5) vasıtasıyla mevcut önlemlerin yürürlükten
kalkacağı ve ilgili ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde
yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile bir NGGS açılması talebinde
bulunabilecekleri duyurulmuştur. (5) Yerli üretici Anlaş
Anadolu Lastik Sanayi ve Ticaret A.Ş., İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/5)’de öngörülen sürede
ÇHC, Endonezya, Malezya ve Tayland menşeli önleme tâbi ürüne yönelik NGGS
açılması için başvuruda bulunmuştur. Yapılan başvuru üzerine, 25/7/2014 tarihli ve 29071
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/22) ile başlatılan NGGS, T.C. Ekonomi
Bakanlığı (Bakanlık) İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından
yürütülerek tamamlanmıştır. (6) Söz konusu dampinge karşı önlemler NGGS
süresince yürürlükte kalmaya devam etmiştir. Yerli üretim dalı ve
başvurunun temsil niteliği MADDE 3 – (1) Başvuru
aşamasında yapılan incelemede, Yönetmeliğin 20 nci ve 18 inci
maddeleri çerçevesinde başvuru sahibi Anlaş Anadolu Lastik Sanayi ve Ticaret
A.Ş. ve destekçi Billas Lastik ve Kauçuk
San. Tic. A.Ş. dışında bilinen başka yerli üretici bulunmadığından söz konusu
firmaların yerli üretim dalını (YÜD) temsil niteliğini haiz olduğu tespit
edilmiş olup, soruşturma sırasında bu bulguyu değiştirecek bir bilgiye
ulaşılmamıştır. İlgili tarafların
bilgilendirilmesi, bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi MADDE 4 – (1) Soruşturma açılmasını
müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlık tarafından bilinen ÇHC,
Endonezya, Malezya ve Tayland’daki üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de
yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkelerde yerleşik diğer
üreticilere/ihracatçılara iletilebilmesini teminen, anılan ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan metnine ve soru formlarına nereden
erişileceği hususunda bilgi verilmiştir. (3) Taraflara soru formunu
yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmış olup tarafların
süre uzatımı yönündeki makul talepleri karşılanmıştır. (4) YÜD soruşturma
süresince Bakanlığımız ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep
edilen ilave bilgileri temin etmiştir. (5) Kendilerine soru formu
gönderilen 35 ithalatçı firmanın 16’sından cevap alınmıştır. (6) Türkiye’ye ÇHC,
Endonezya, Malezya ve Tayland menşeli motosiklet iç ve dış lastiği ihracatı
gerçekleştirdiği tespit edilen 31 firmaya soru formu gönderilmiş olup hiçbir
firmadan cevap alınmamıştır. (7) Ayrıca, ilgili
taraflardan alınan bilgi ve belgelerin gizli olmayan özetleri, talep eden
bütün ilgili tarafların bilgisine sunulmak üzere hazır tutulmuştur. (8) Soruşturma sonucunda
alınacak karara esas teşkil edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri
içeren Nihai Bildirim soruşturma konusu ülkelerin resmi temsilciliklerine,
yerli üretim dalına ve soruşturma kapsamında işbirliğinde bulunan
ithalatçılara iletilmiş ve yapılan tespit ve değerlendirmelere ilişkin
görüşlerini Bakanlık ile paylaşmaları istenmiştir. (9) Tarafların soruşturma
boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr
görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlara bu Tebliğin
ilgili bölümlerinde cevap verilmiştir. Yerinde doğrulama
soruşturması MADDE 5 – (1) Yönetmeliğin 21
inci maddesi çerçevesinde başvuru sahibi yerli üretici Anlaş Anadolu Lastik
Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin üretim ve idari
tesislerinde yerinde doğrulama soruşturması gerçekleştirilmiştir. Gözden geçirme dönemi MADDE 6 – (1) Önlemin
yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil
etmek üzere 1/1/2011–31/12/2013
arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak belirlenmiştir. İKİNCİ BÖLÜM Önlem Konusu Ürün ve
Benzer Ürün Önlem konusu ürün ve
benzer ürün MADDE 7 – (1) Başvuru konusu
ürün, 4011.40 ve 4013.90.00.00.11 GTP’lerinde yer alan “motosiklet
iç ve dış lastikleri”dir. Motosiklet dış lastiği, sentetik
kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırt
lastiği çekimi (extrusion), topuk teli imali, beze kauçuk kaplama ve eğik
kesme ile yanak bezi hazırlama işlemleri ve müteakiben iç ve dış boyama ile
pişirme uygulanarak; motosiklet iç lastiği ise, butil kauçuk,
doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırasıyla
süzme, lastik çekim, boya, kesme, sübap çakma,
ekleme uçların ek yersiz birleştirilmesi, pişim, şişirme, aksesuar takımı ve
vakum işlemleri uygulanarak imal edilmektedir. (2) İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/28) ve İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (2009/30) ile sonuçlanan soruşturmalarda
yerli üretici tarafından üretilen ürünler ile şikayet
konusu ülkeler menşeli ürünler
arasında fiziksel özellikler, ürün çeşitliliği ve kullanım alanları olarak
“benzer ürün” tanımı açısından ayrım yaratan herhangi bir farklılık
bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu defa da ilgili başvuru kapsamında yapılan
değerlendirmede, Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde benzer ürüne
yönelik tespiti değiştirecek herhangi bir bulguya rastlanmamıştır. (3) İlgili taraflarca YÜD’ün bazı ürün tiplerini
üretmediği ifade edilmiştir. Yapılan incelemelerde şikayete konu ürünün üretilmediği
iddia edilen ürün tiplerinin büyük çoğunluğunu ürettiği veya üretme
kapasitesinin olduğu görülmüştür. Ayrıca YÜD’ün önleme konu ürünün
tüm tiplerini üretmesi gibi bir zorunluluk da bulunmamaktadır. (4) Motosiklet iç ve dış
lastiklerinin jant üzerinde takılı olarak ithal edilmesi suretiyle önlemlerin
etkisinin azaltıldığına ilişkin görüşler alınmış olup, mevcut soruşturma
kapsamında bu görüşler incelenmiş ve soruşturma konusu ürün kapsamına jant
üzerine takılan motosiklet iç ve dış lastiklerinin de alınmasının uygun
olacağı değerlendirilmiştir. Jant üzerinde takılı halde gelen motosiklet iç
ve dış lastiğinin 8714.10.30.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonu altında
sınıflandırıldığı tespit edilmiştir. Konuya ilişkin Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü ile yazışmalar yapılarak, uygulamaya
ilişkin Gümrük İdarelerinden resmi görüş alınmıştır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Dampingin Devamı veya
Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali Genel açıklamalar MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 35
inci maddesi çerçevesinde önlemlerin yürürlükten kalkması halinde dampingin
devamı veya yeniden meydana
gelmesi ihtimali incelenmiştir. Yönetmeliğin 41 inci maddesi çerçevesinde,
soruşturma sırasında yeni damping marjı hesaplanmamış,
esas soruşturmada hesaplanmış olan damping marjları gösterge olarak dikkate
alınmıştır. Esas soruşturmada tespit
edilen damping marjlarının
büyüklüğü MADDE 9 – (1) Mevcut
dampinge karşı önlemlerin hukuki ve idari altyapısını teşkil eden esas soruşturmalar
neticesinde şikayet konusu ürün için damping marjları ÇHC
menşeli motosiklet dış lastikleri için CIF bedelin %37,42’si, motosiklet iç
lastikleri için CIF bedelin %127,45’i oranında; Endonezya menşeli motosiklet
dış lastikleri için CIF bedelin %0’ı ila %29’u arasında, motosiklet iç
lastikleri için CIF bedelin %19,88’i ila %29’u arasında firma bazında değişen
oranlarda; Malezya menşeli motosiklet dış lastikleri için CIF bedelin
%19,63’ü ila %29’u arasında, motosiklet iç lastikleri için CIF bedelin %29’u
ila %39,64’ü arasında firma bazında değişen oranlarda; Tayland menşeli
motosiklet dış lastikleri için CIF bedelin %68,17’si, motosiklet iç
lastikleri için CIF bedelin %165,12’si oranında tespit edilmiştir. Mezkur
soruşturmalar esnasında tespit edilen damping marjları bahse konu
ülkelerin önlemin kalkması halinde muhtemel davranışını yansıtması bakımından
önemli bir gösterge niteliği taşımaktadır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Zararın Devamı veya
Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali Genel açıklamalar MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin 35
inci maddesi çerçevesinde, YÜD’ün ekonomik
göstergeleri ile önlem konusu ürünün genel ithalatı ve fiyatlarının gelişimi,
soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen ithalat, pazar payı, fiyat
baskısı ve kırılması gözden geçirme dönemi için incelenmiştir. (2) Önlem konusu ürünün
genel ithalatı ve önleme konu ülkelerden yapılan ithalatının incelenmesinde
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır. İthalat verileri
incelenirken 2011-2013 dönemi dikkate alınmıştır. Genel ithalat MADDE 11 – (1) Motosiklet iç
lastiği ürününün 2011-2013 döneminde tüm ülkelerden gerçekleşen ithalat
rakamları incelendiğinde 2011’de 1.661.757 adet olan ithalatın, 2012 yılında
939.167 adete gerilediği, 2013 yılında ise 1.277.214 adete
yükseldiği görülmektedir. 2011 yılında 1,42 ABD Doları/adet olan birim
fiyatın, 2012 yılında artarak 1,59 ABD Doları/adete yükseldiği, 2013
yılında ise 1,53 ABD Doları/adete gerilediği görülmektedir. (2) Motosiklet dış lastiği
ürününün 2011-2013 döneminde tüm ülkelerden gerçekleşen ithalat rakamları
incelendiğinde 2011’de 888.441 adet olan ithalatın, 2012 yılında 557.300 adete gerilediği, 2013
yılında ise 607.018 adete yükseldiği görülmektedir. 2011 yılında 9,87 ABD
Doları/adet olan birim fiyatın, 2012 yılında artarak 12,13 ABD Doları/adete yükseldiği, 2013 yılında ise 11,65 ABD Doları/adete
gerilediği görülmektedir. ÇHC’den ithalat MADDE 12 – (1) Önleme konu
motosiklet iç lastiğinin ÇHC’den gerçekleştirilen
ithalatı incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 236.110 adetten, 2012 yılında
152.638 adete gerilediği, 2013 yılında ise 160.938 adete yükseldiği
görülmektedir. ÇHC menşeli ithalatın toplam motosiklet iç lastiği ithalatı
içindeki payının ise 2011 yılında %14,2 iken 2013 yılında %12,6’ya gerilediği
görülmüştür. (2) Birim fiyata
bakıldığında, 2011 yılında 1,79 ABD Doları/adet olan motosiklet iç lastiği
birim fiyatının 2012 yılında artarak 2,20 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise
düşerek 1,86 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir. (3) Önleme konu motosiklet
dış lastiğinin ÇHC’den gerçekleştirilen
ithalatı incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 401.597 adetten, 2012 yılında
219.844 adete gerilediği, 2013 yılında ise az bir miktar artarak
220.183 adete ulaştığı görülmektedir. ÇHC menşeli ithalatın toplam motosiklet
iç lastiği ithalatı içindeki payının ise 2011 yılında %45,2 iken 2013 yılında
%36,3’e gerilediği görülmüştür. (4) Birim fiyata
bakıldığında, 2011 yılında 5,89 ABD Doları/adet olan motosiklet dış lastiği
birim fiyatının 2012 yılında artarak 7,28 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise
düşerek 7,00 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir. Endonezya’dan ithalat MADDE 13 – (1) Önleme konu
motosiklet iç lastiğinin Endonezya’dan gerçekleştirilen ithalatı
incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 153.580 adetten, 2012 yılında 56.280 adete gerilediği, 2013
yılında ise 220.090 adete yükseldiği görülmektedir. Endonezya menşeli
ithalatın toplam motosiklet iç lastiği ithalatı içindeki payının ise 2011
yılında %9,2 iken 2013 yılında %17,2’ye yükseldiği görülmüştür. (2) Birim fiyata
bakıldığında, 2011 yılında 1,11 ABD Doları/adet olan motosiklet iç lastiği
birim fiyatının 2012 yılında artarak 1,22 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise
yine artarak 1,34 ABD Doları/adete ulaştığı
görülmektedir. (3) Önleme konu motosiklet
dış lastiğinin Endonezya’dan gerçekleştirilen ithalatı incelendiğinde,
ithalatın 2011 yılında 140.763 adetten, 2012 yılında 48.030 adete gerilediği, 2013
yılında ise bir miktar artarak 56.133 adete ulaştığı görülmektedir. Endonezya
menşeli ithalatın toplam motosiklet iç lastiği ithalatı içindeki payının ise
2011 yılında %15,8 iken 2013 yılında %9,2’ye gerilediği görülmüştür. (4) Birim fiyata
bakıldığında, 2011 yılında 8,38 ABD Doları/adet olan motosiklet dış lastiği
birim fiyatının 2012 yılında artarak 10,84 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise
düşerek 9,97 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir. Malezya’dan ithalat MADDE 14 – (1) Önleme konu
motosiklet iç lastiğinin 2011-2013 döneminde Malezya’dan gerçekleştirilen
ithalatı bulunmamaktadır. (2) Önleme konu motosiklet
dış lastiğinin 2011-2013 döneminde Malezya’dan gerçekleştirilen ithalatı 2012
yılında sadece üç adettir. Tayland’dan ithalat MADDE 15 – (1) Önleme konu
motosiklet iç lastiğinin 2011-2013 döneminde Tayland’dan gerçekleştirilen
ithalatının sırasıyla 120, 240 ve 612 adet düzeyinde gerçekleştiği
görülmektedir. Toplam ithalat içindeki payı ise önemsenmeyecek düzeydedir. (2) Önleme konu motosiklet
dış lastiğinin Tayland’dan gerçekleştirilen ithalatı incelendiğinde,
ithalatın 2011 yılında 4.909 adet, 2012 yılında 5.973 adet ve 2013 yılında
3.024 adet düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir. Tayland menşeli ithalatın
toplam motosiklet iç lastiği ithalatı içindeki payının ise 2011 yılında %0,6
iken 2013 yılında %0,5’e gerilediği görülmüştür. (3) Birim fiyata
bakıldığında, 2011 yılında 21,48 ABD Doları/adet olan motosiklet dış lastiği
birim fiyatının 2012 yılında azalarak 19,29 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise
artarak 42,00 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir. İthalatın azlığı ve birim
fiyatların dünya ortalamasının çok üstünde olması, söz konusu ithalatın
kompozisyonunun genel eğilimi yansıtmadığı izlenimini doğurmaktadır. (4) İlgili taraflarca
Tayland menşeli ithalatın çok düşük düzeyde gerçekleştiği ve zarara neden
olmadığı ve bu nedenle Tayland menşeli ithalata yönelik önlemin yürürlükten
kaldırılması gerektiği ifade edilmiştir. Ancak bu durum önlemin etkinliğini
göstermektedir. Esas soruşturmada belirlenen damping marjları da dikkate
alındığında Tayland menşeli ithalata yönelik damping önleminin kalkması
halinde Tayland menşeli dampingli ithalatın tekrar artabileceği
öngörülmektedir. Diğer ülkelerden yapılan
ithalat MADDE 16 – (1) 2011-2013
döneminde üçüncü ülkelerden yapılan motosiklet iç lastiği ithalat
incelendiğinde, 2011 yılında 1.271.947 adet olan ithalat, 2012 yılında
730.009 adete düşmekte, 2013 yılında ise 895.574 adet düzeyine
çıkmaktadır. (2) 2011-2013 döneminde
üçüncü ülkelerden yapılan motosiklet dış lastiği ithalat incelendiğinde, 2011
yılında 341.172 adet olan ithalat, 2012 yılında 283.450 adete düşmekte, 2013
yılında ise 327.678 adet düzeyine çıkmaktadır. (3) Diğer ülkeler menşeli
motosiklet iç lastiği ithalatının toplam motosiklet ithalatı içindeki payının
ise 2011 yılında %76,5 iken, 2013 yılında %70,1’e gerilediği görülmüştür. (4) Diğer ülkeler menşeli
motosiklet iç lastiği ithalatının toplam motosiklet ithalatı içindeki payının
ise 2011 yılında %76,5 iken, 2013 yılında %70,1’e gerilediği görülmüştür. (5) Motosiklet iç lastiği
ithal birim fiyatına bakıldığında, 2011 yılında 1,39 ABD Doları/adet olan
birim fiyatın 2012 yılında artarak 1,49 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise bir
miktar daha artarak 1,51 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir. (6) Motosiklet dış lastiği
ithal birim fiyatına bakıldığında, 2011 yılında 15,00 ABD Doları/adet olan
birim fiyatın 2012 yılında artarak 15,96 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise
bir miktar düşerek 14,78 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir. Yurt içi tüketim ve
pazar payları MADDE 17 – (1) Türkiye toplam
benzer mal tüketiminin hesaplanmasında yerli üretici Anlaş’tan ve destekçi yerli
üretici Billas’tan temin edilen yurt
içi satış miktarları ile genel ithalat miktarları adet bazında toplanarak
ilgili yılda benzer mala ilişkin tüketim elde edilmiştir. (2) Bu veriler
çerçevesinde, motosiklet iç lastiği Türkiye benzer mal tüketimi endeks değeri
2011 yılı için 100 olarak alındığında 2012 yılında 78’e gerilemiş, 2013
yılında ise 86’ya yükselmiştir. Yerli üretimin pazar payı endeksi ise 2011
yılında 100, 2012 yılında 152 ve 2013 yılında 120 olarak gerçekleşmiştir. 3) ÇHC’nin motosiklet iç
lastiği pazar payı endeksi 2011-2013 yıllarında sırasıyla 100, 83 ve 79;
Endonezya’nın pazar payı endeksi sırasıyla 100, 37, 143 ve Tayland’ın pazar
payı endeksi sırasıyla 100, 200 ve 510 olarak gerçekleşmiştir. Malezya’nın
ilgili dönemde pazar payı bulunmamaktadır. (4) Bu veriler
çerçevesinde, motosiklet dış lastiği Türkiye benzer mal tüketimi endeks
değeri 2011 yılı için 100 olarak alındığında 2012 yılında 77’ye gerilemiş,
2013 yılında ise 83’e yükselmiştir. Yerli üretimin pazar payı endeksi ise
2011 yılında 100, 2012 yılında 130 ve 2013 yılında 129 olarak
gerçekleşmiştir. (5) ÇHC’nin motosiklet dış
lastiği pazar payı endeksi 2011-2013 yıllarında sırasıyla 100, 71 ve 66;
Endonezya’nın pazar payı endeksi sırasıyla 100, 44, 48 ve Tayland’ın pazar
payı endeksi sırasıyla 100, 157 ve 74 olarak gerçekleşmiştir. Malezya’nın
ilgili dönemde pazar payı bulunmamaktadır. Fiyat kırılması MADDE 18 – (1) Fiyat
kırılması, dampingli ithal ürünün
Türkiye pazarına giriş fiyatlarının YÜD’ün fiyatlarının ne kadar altında kaldığını gösterir.
Fiyat kırılması hesabında, şikayet konusu ülkelerden
gerçekleştirilen ithalatın CIF bedeline gümrük vergisi ve %2 oranında
gümrükleme masrafı eklenerek inceleme konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş
fiyatı bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu olmadığı bir ortamda şikayet konusu ülkeler
menşeli ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatının hangi düzeyde olacağına
ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan fiyata dampinge karşı
önlem eklenmemiştir. Bu şekilde elde edilen fiyat YÜD’ün ağırlıklı ortalama
yıllık yurt içi satış fiyatları ile mukayese edilerek şikayet konusu ülkelerin
ihraç fiyatının YÜD’ün ağırlıklı iç satış
fiyatlarını hangi oranda kırdığı tespit edilmiştir. (2) ÇHC menşeli motosiklet
iç lastikleri için hesaplanan fiyat kırılması oranı 2011-2013 döneminde
sırasıyla %28, %9 ve %23 düzeyinde hesaplanmıştır. Motosiklet dış
lastiklerinde ise fiyat kırılması oranı 2011-2013 döneminde sırasıyla %55,
%48 ve %52 düzeyinde hesaplanmıştır. (3) Endonezya menşeli
motosiklet iç lastikleri için fiyat kırılması oranı 2011-2013 döneminde
sırasıyla %57, %51 ve %46 düzeyinde hesaplanmıştır. Motosiklet dış
lastiklerinde ise fiyat kırılması oranı 2011-2013 döneminde sırasıyla %35,
%22 ve %31 düzeyinde hesaplanmıştır. (4) Malezya’dan motosiklet
iç ve dış lastik ithalatı bulunmadığından fiyat kırılması hesaplaması
yapılamamıştır. (5) Tayland menşeli
motosiklet iç ve dış lastik ithalatının ise çok az miktarda gerçekleşmesi
nedeniyle, mevcut ithalat ilgili ülke menşeli ithalatın genel eğilimini
yansıtmadığından fiyat kırılması hesaplaması yapılamamıştır. Fiyat baskısı MADDE 19 – (1) Fiyat
baskısı, dampingli ithalat
fiyatlarının Türkiye piyasasında YÜD’ün olması gereken
satış fiyatının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını göstermektedir. (2) İncelenen dönemde ÇHC
menşeli motosiklet iç lastiklerinin YÜD’ün birim fiyatları
üzerinde yarattığı baskı düzeyi 2011 yılında %37 iken, 2012 yılında %24 ve
2013 yılında %30 olarak gerçekleşmiştir. Yine, ÇHC menşeli motosiklet dış
lastiklerinin YÜD’ün birim fiyatları
üzerinde yarattığı baskı düzeyi 2011 yılında %61 iken, 2012 yılında %55 ve
2013 yılında %53 olarak gerçekleşmiştir. (3) İncelenen dönemde
Endonezya menşeli motosiklet iç lastiklerinin YÜD’ün birim fiyatları
üzerinde yarattığı baskı düzeyi 2011 yılında %62 iken, 2012 yılında %59 ve
2013 yılında %51 olarak gerçekleşmiştir. Yine, Endonezya menşeli motosiklet
dış lastiklerinin YÜD’ün birim fiyatları
üzerinde yarattığı baskı düzeyi 2011 yılında %45 iken, 2012 yılında %33 ve
2013 yılında %33 olarak gerçekleşmiştir. (4) Malezya’dan motosiklet
iç ve dış lastik ithalatı bulunmadığından fiyat baskısı hesaplaması
yapılamamıştır. (5) Tayland menşeli
motosiklet iç ve dış lastik ithalatının ise çok az miktarda gerçekleşmesi
nedeniyle, mevcut ithalat ilgili ülke menşeli ithalatın genel eğilimini
yansıtmadığından fiyat baskısı hesaplaması yapılamamıştır. Yerli üretim dalının
ekonomik göstergeleri MADDE 20 – (1) YÜD’ün ekonomik
göstergelerinin değerlendirilmesinde, şikayetçi yerli üretici Anlaş’ın2011-2013 dönemi verileri incelenmiştir. Eğilimin
sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla, Türk Lirası bazındaki veriler için
yıllık ortalama ÜFE kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler esas
alınmak suretiyle endeksleme yapılmıştır. a) Üretim, kapasite ve
kapasite kullanım oranı (KKO) 1) YÜD’ün motosiklet iç
lastiklerinde 2011 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2012 yılında 110,
2013 yılında ise 99 olmuştur. Motosiklet dış lastiklerinde ise 2011 yılında
100 olan üretim miktar endeksi, 2012 yılında 99, 2013 yılında ise 115
olmuştur. 2) Zarar inceleme döneminde
kapasitede bir değişiklik olmamıştır. KKO ise motosiklet iç lastiklerinde
2011 yılında 100 iken, 2012 yılında artarak 110’a çıkmış, 2013 yılında ise
azalarak 99 olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet dış lastiklerinde KKO 2011
yılında 100 iken, 2012 yılında azalarak 99’a gerilemiş, 2013 yılında ise
artarak 115 olarak gerçekleşmiştir. b) Yurt içi satışlar ve
ihracat 1) YÜD’ün motosiklet iç
lastiğinde 2011 yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi, 2012 yılında
120’ye yükselmiş, 2013 yılında ise 99 düzeyine gerilemiştir. Aynı dönemde,
endekslenmiş yurt içi satış değeri 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 118’e
yükselmiş, 2013 yılında ise 98’e gerilemiştir. 2) YÜD’ün motosiklet dış
lastiğinde 2011 yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi, 2012 ve 2013
yıllarında 101’e yükselmiştir. Aynı dönemde, endekslenmiş yurt içi satış
değeri 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 109’a, 2013 yılında ise 116’ya yükselmiştir. 3) Dönem itibariyle YÜD’ün motosiklet iç
lastiği yurt dışı satışları miktar bazında 2011 yılı 100 olmak üzere 2012
yılında 94’e gerilemiş, 2013 yılında ise 179’a yükselmiştir. Motosiklet iç
lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 75’e
gerilemiş, 2013 yılında ise 127’ye yükselmiştir. 4) Motosiklet dış lastiği
yurt dışı satışları 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 148’e, 2013
yılında ise 436’ya yükselmiştir. Motosiklet iç lastiği ihracatının değer
bazında gelişimi 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 155’e, 2013 yılında
ise 528’e yükselmiştir. c) Yurt içi satış fiyatları 1) YÜD’ün motosiklet iç
lastikleri yurt içi birim satış fiyat endeksi baz yılda 100 iken 2012
yılında 98’e gerilemiş, 2013 yılında ise 99 değerine ulaşmıştır. 2) YÜD’ün motosiklet dış
lastikleri yurt içi birim satış fiyat endeksi baz yılda 100 iken 2012
yılında 108’e, 2013 yılında ise 115’e yükselmiştir. ç) Pazar payı 1) Motosiklet iç lastiği
yurt içi tüketimi 2011 yılında 100 iken, 2012 yılında 78’e gerilemiş, 2013
yılında ise 86 düzeyine ulaşmıştır. Motosiklet dış lastiği yurt içi tüketimi
2011 yılında 100 iken, 2012 yılında 77’ye gerilemiş, 2013 yılında ise 83
düzeyine ulaşmıştır. 2) YÜD’ün motosiklet iç
lastiği pazar payı endeks değerleri 2011-2013 döneminde 100, 152 ve 120
düzeyindedir. Motosiklet dış lastiği pazar payı endeks değerleri 2011-2013
döneminde 100, 130 ve 129 düzeyindedir. d) Stoklar 1) YÜD’ün motosiklet iç
lastiği stok verileri incelendiğinde, miktar bazında 2011 yılı 100
alındığında 2012 yılında 95’e gerileyen stok düzeyi endeksi, 2013 yılında 98
seviyesine ulaşmıştır. YÜD’ün motosiklet dış
lastiği stok verileri incelendiğinde, miktar bazında 2011 yılı 100
alındığında 2012 ve 2013 yıllarında 107 seviyesine ulaşmıştır. 2) 2011-2013 döneminde stok
çevrim hızları motosiklet iç lastiğinde sırasıyla 100, 128 ve 108; motosiklet
dış lastiğinde ise 100, 97 ve 114 olarak gerçekleşmiştir. e) İstihdam 1) YÜD’ün motosiklet iç ve
dış lastiğinde çalışan toplam direkt işçi sayısı endeksi 2011 yılı 100 olmak
üzere 2012 yılında 97’ ye, 2013 yılında ise 88’e gerilemiştir. f) Ücretler 1) YÜD’ün motosiklet iç ve
dış lastiği üretiminde çalışan işçilerinin aylık brüt ücret endeksi 2011 yılı
100 olmak üzere 2012 yılında 98’e gerilemiş, 2013 yılında ise 126’ya
yükselmiştir. g) Verimlilik 1) YÜD’ün motosiklet iç
lastiği üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2011-2013
yıllarında sırasıyla 100, 114 ve 113 olmuştur. Motosiklet dış lastiği
üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi ise 2011-2013 yıllarında
sırasıyla 100, 102 ve 131 olmuştur. ğ) Maliyetler ve kârlılık 1) YÜD’ün motosiklet iç
lastiğinde ortalama birim ticari maliyet endeksi 2011 yılı 100 olmak üzere
2012 yılında 103, 2013 yılında ise 95 olmuştur. Motosiklet dış lastiğinde
ortalama birim ticari maliyet endeksi 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında
108, 2013 yılında ise 100 olmuştur. 2) YÜD’ün motosiklet iç
lastiğinde ticari maliyetleri ve ortalama yurt içi satış fiyatları dikkate
alınarak hesaplanan yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2011 yılı -100 olmak
üzere 2012 ve 2013 yıllarında 15 düzeyine yükselmiştir. Motosiklet dış
lastiğinde yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2011 yılı -100 olmak üzere
2012 yılında -94’e yükselmiş, 2013 yılında ise 117 düzeyine çıkmıştır. h) Nakit akışı 1) YÜD’ün motosiklet iç
lastiği satışları ile yarattığı nakit akışı endeksi 2011 yılında -100 iken
2012 yılında -373’e gerilemiş, 2013 yılında ise -83’e yükselmiştir.
Motosiklet dış lastiği satışları ile yarattığı nakit akışı endeksi 2011
yılında -100 iken 2012 yılında -112’ye gerilemiş, 2013 yılında ise 58’e
yükselmiştir. ı) Büyüme 1) YÜD’ün bütün faaliyetleri
ile ilgili olarak, aktif büyüklüğü reel olarak 2011 yılı 100 olmak üzere 2012
yılında 100 iken, takip eden 2013 yılında 123 olarak gerçekleşmiştir. i) Sermaye ve yatırımları
artırma yeteneği 1) YÜD’ün sermaye artırma
yeteneğini görebilmek amacıyla YÜD’ün bütün
faaliyetlerinde kullanılan özsermayesinin gelişimi
incelenmiştir. Buna göre, 2011 yılında 100 olan özsermaye endeksi, 2012
yılında 94, 2013 yılında ise 91’e gerilemiştir. j) Yatırımların seyri 1) YÜD’ün yapmış olduğu tevsi
yatırımları 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 175’e, 2013 yılında ise
425’e yükselmiştir. k) Özsermaye kârlılığı oranı 1) Motosiklet iç lastiğinde YÜD’ün özsermaye kârlılığının 2011
yılı -100 olarak alındığında, 2012 yılında -382, 2013 yılında ise -98
düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir. Motosiklet dış lastiğinde ise söz
konusu oranın 2011 yılı -100 olarak alındığında, 2012 yılında -120, 2013 yılında
ise 56 düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir. l) Yatırım hasılatı oranı 1) Motosiklet iç lastiğinde YÜD’ün yatırım hasılatı oranının 2011 yılı
-100 olarak alındığında, 2012 yılında -358, 2013 yılında ise -72 düzeyinde
gerçekleştiği görülmektedir. Motosiklet dış lastiğinde ise söz konusu oranın
2011 yılı -100 olarak alındığında, 2012 yılında -112, 2013 yılında ise 41
düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir. Yerli üretim dalının
ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesi MADDE 21 – (1) Motosiklet iç
lastiği ekonomik göstergelerinden üretim, yurt içi satış ve KKO
göstergelerinde bozulma yaşanmıştır. Ancak aynı dönemde YÜD’ün pazar payında artış
gözlemlenmiştir. Yani YÜD’ün üretim, yurt içi
satış ve KKO göstergelerindeki bozulma pazarın daralmasından
kaynaklanmaktadır. Aynı dönemde stoklarda azalma görülmüştür. İlgili dönemde YÜD’ün karlılığındaki
yaşanan bozulma büyük oranda bu dönemde yapılan yatırımlar ve katlanılan
finansman giderlerinden kaynaklanmaktadır. Ancak karlılıktaki bozulma, YÜD’ün ürün nakit akışı,
kar/özsermaye oranı ve yatırım hasılatı oranı
göstergelerini bozmuştur. (2) Motosiklet dış lastiği
ekonomik göstergelerinden üretim, satışlar ve KKO göstergeleri söz konusu
ürünün pazarında bir miktar daralma olmasına rağmen artış göstermiştir. YÜD
ilgili dönemde pazar payını da önemli oranda artırmıştır. YÜD 2011 ve 2012 yıllarındaki
zarardan 2013 yılında kâra geçmiştir. Karlılıkta yaşanan bu olumlu gelişme
firmanın ürün nakit akışı, kar/özsermaye oranı ve yatırım hasılatı oranı
göstergelerini iyileştirmiştir. BEŞİNCİ BÖLÜM Dampingin ve Zararın
Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimalinin
Değerlendirilmesi Genel açıklamalar MADDE 22 – (1) Yönetmeliğin 35
inci maddesi hükümleri gereğince, önlemin sona ermesi halinde dampingin ve zararın devamı
veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı değerlendirilmektedir.
Bu çerçevede, önleme tabi ülkelerdeki üretim, kapasite ve ihracat potansiyeli
ile Türkiye pazarının önemi ve talebi etkileyen unsurlar incelenmiştir. Soruşturma konusu
ülkelerdeki üretim, kapasite ve ihracat potansiyeli MADDE 23 – (1) ÇHC,
Endonezya, Malezya ve Tayland’ın şikayet konusu üründeki
üretim kapasitesi ve ihracat kabiliyeti, Uluslararası Ticaret Merkezi (International Trade Center) verileri kapsamında incelenmiştir. (2) Motosiklet iç
lastiklerinde ÇHC dünyanın en büyük ihracatçısı konumundadır. ÇHC’nin 2011 yılında 70.957
ton, 2012 yılında 87.977 ton ve 2013 yılında ise 86.938 ton ihracat
gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında gerçekleştirilen
ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin sırasıyla 189.220.000
ABD Doları, 226.339.000 ABD Doları ve 227.537.000 ABD Doları ihracat yaptığı
görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011 yılında 2.667
ABD Doları/ton, 2012 yılında 2.573 ABD Doları/ton ve 2013 yılında 2.617 ABD
Doları/ton düzeyindedir. (3) Motosiklet dış
lastiklerinde de ÇHC dünyanın en büyük ihracatçısı konumundadır. ÇHC’nin 2011 yılında 69.365
ton, 2012 yılında 83.106 ton ve 2013 yılında ise 92.485 ton ihracat
gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında gerçekleştirilen
ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin sırasıyla 212.262.000
ABD Doları, 263.218.000 ABD Doları ve 288.464.000 ABD Doları ihracat yaptığı
görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011 yılında 3.089
ABD Doları/ton, 2012 yılında 3.167 ABD Doları/ton ve 2013 yılında 3.119 ABD
Doları/ton düzeyindedir. (4) Motosiklet iç
lastiklerinde Endonezya dünyanın en büyük 17. ihracatçısı konumundadır.
Endonezya’nın 2011 yılında 663 ton, 2012 yılında 597 ton ve 2013 yılında ise
578 ton ihracat gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında
gerçekleştirilen ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin
sırasıyla 2.517.000 ABD Doları, 2.468.000 ABD Doları ve 2.311.000 ABD Doları
ihracat yaptığı görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011
yılında 3.796 ABD Doları/ton, 2012 yılında 4.134 ABD Doları/ton ve 2013
yılında 3.998 ABD Doları/ton düzeyindedir. (5) Motosiklet dış
lastiklerinde Endonezya dünyanın en büyük 11. ihracatçısı konumundadır.
Endonezya’nın 2011 yılında 7.627 ton, 2012 yılında 8.861 ton ve 2013 yılında
ise 8.494 ton ihracat gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında
gerçekleştirilen ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin
sırasıyla 26.755.000 ABD Doları, 30.874.000 ABD Doları ve 28.623.000 ABD
Doları ihracat yaptığı görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları
ise 2011 yılında 3.508 ABD Doları/ton, 2012 yılında 3.484 ABD Doları/ton ve
2013 yılında 3.370 ABD Doları/ton düzeyindedir. (6) Motosiklet iç
lastiklerinde Malezya dünyanın en büyük 20. ihracatçısı konumundadır.
Malezya’nın 2011 yılında 1.119 ton, 2012 yılında 534 ton ve 2013 yılında ise
387 ton ihracat gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında
gerçekleştirilen ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin
sırasıyla 5.069.000 ABD Doları, 2.534.000 ABD Doları ve 1.782.000 ABD Doları
ihracat yaptığı görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011
yılında 4.530 ABD Doları/ton, 2012 yılında 4.745 ABD Doları/ton ve 2013
yılında 4.605 ABD Doları/ton düzeyindedir. (7) Motosiklet dış
lastiklerinde Malezya dünyanın en büyük 21. ihracatçısı konumundadır.
Malezya’nın 2011 yılında 683 ton, 2012 yılında 753 ton ve 2013 yılında ise
863 ton ihracat gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında
gerçekleştirilen ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin
sırasıyla 3.349.000 ABD Doları, 4.451.000 ABD Doları ve 5.827.000 ABD Doları
ihracat yaptığı görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011
yılında 4.903 ABD Doları/ton, 2012 yılında 5.911 ABD Doları/ton ve 2013
yılında 6.752 ABD Doları/ton düzeyindedir. (8) Motosiklet iç
lastiklerinde Tayland dünyanın en büyük ikinci ihracatçısı konumundadır.
Tayland’ın 2011 yılında 10.556 ton ve 2013 yılında ise 12.916 ton ihracat
gerçekleştirdiği görülmektedir. Tayland için 2012 yılın miktar kısmında adet
rakamı bulunmaktadır. 2011-2013 yıllarında gerçekleştirilen ihracata değer
bazında bakıldığında söz konusu ülkenin sırasıyla 47.829.000 ABD Doları,
53.446.000 ABD Doları ve 59.506.000 ABD Doları ihracat yaptığı görülmektedir.
Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011 yılında 4.531 ABD Doları/ton ve
2013 yılında 4.607 ABD Doları/ton düzeyindedir. 2012 miktarı adet olduğundan
kg birim fiyatı hesaplanamamıştır. (9) Motosiklet dış
lastiklerinde Tayland dünyanın en büyük 4. ihracatçısı konumundadır.
Tayland’ın 2011 yılında 33.926 ton ve 2013 yılında ise 26.759 ton ihracat
gerçekleştirdiği görülmektedir. Tayland için 2012 yılın miktar kısmında adet
rakamı bulunmaktadır. 2011-2013 yıllarında gerçekleştirilen ihracata değer
bazında bakıldığında söz konusu ülkenin sırasıyla 166.244.000 ABD Doları,
172.771.000 ABD Doları ve 180.731.000 ABD Doları ihracat yaptığı
görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011 yılında 4.900
ABD Doları/ton, ve 2013 yılında 6.754
ABD Doları/ton düzeyindedir. 2012 miktarı adet olduğundan kg birim fiyatı
hesaplanamamıştır. (10) Verilerden de
görüleceği üzere şikayete konu ülkelerden ÇHC
ve Tayland şikayete konu üründe önemli ihracatçı ülkeler arasında yer
almaktadırlar. (11) Kauçuk lastiğin
üretiminde kullanılan en önemli hammaddedir. FPT Securities JSC firması
tarafından yayımlanan bir raporda dünyanın en büyük ilk 3 kauçuk üreticisi
sırasıyla Tayland, Endonezya ve Malezya’dır. Ayrıca, ÇHC dünya kauçuk
tüketiminin %33,5’ini gerçekleştirerek en büyük kauçuk tüketicisi konumunu
elinde bulundurmaktadır. Şikayet konusu
ülkelerin üçüncü ülkelere ihraç fiyatları MADDE 24 – (1) Avrupa
Birliği Pazara Giriş Veri Tabanı’ndan (EU Market Access Database) şikayet konusu ülkelerin
motosiklet iç ve dış lastiğinde AB-28’e ihracatına ilişkin veriler
incelenmiştir. Avro bazındaki veriler ABD Dolarına dönüştürülürken TCMB
Dolar/Avro çapraz kurları kullanılmıştır. (2) ÇHC’nin AB-28’e motosiklet
iç lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 9.568.000 ABD Doları, 2012
yılında 13.656.000 ABD Doları ve 2013 yılında 20.669.000 ABD Doları düzeyinde
gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 4,59 ABD
Doları/kg, 2012 yılında 6,00 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 8,20 ABD Doları/kg
olmuştur. (3) ÇHC’nin AB-28’e motosiklet
dış lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 18.096.000 ABD Doları, 2012
yılında 19.731.000 ABD Doları ve 2013 yılında 20.333.000 ABD Doları düzeyinde
gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 3,09 ABD
Doları/kg, 2012 yılında 3,15 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 3,38 ABD Doları/kg
olmuştur. (4) Endonezya’nın AB-28’e
motosiklet iç lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 4.435.000 ABD
Doları, 2012 yılında 6.219.000 ABD Doları ve 2013 yılında 6.341.000 ABD
Doları düzeyinde gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011
yılında 4,85 ABD Doları/kg, 2012 yılında 4,64 ABD Doları/kg ve 2013 yılında
4,67 ABD Doları/kg olmuştur. (5) Endonezya’nın AB-28’e
motosiklet dış lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 696.000 ABD
Doları, 2012 yılında 678.000 ABD Doları ve 2013 yılında 664.000 ABD Doları
düzeyinde gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında
4,61 ABD Doları/kg, 2012 yılında 4,67 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 4,49 ABD
Doları/kg olmuştur. (6) Malezya’nın AB-28’e
motosiklet iç lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 330.000 ABD Doları,
2012 yılında 927.000 ABD Doları ve 2013 yılında 836.000 ABD Doları düzeyinde
gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 7,67 ABD
Doları/kg, 2012 yılında 10,07 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 9,83 ABD
Doları/kg olmuştur. (7) Malezya’nın AB-28’e
motosiklet dış lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 64.000 ABD Doları,
2012 yılında 168.000 ABD Doları ve 2013 yılında 66.000 ABD Doları düzeyinde
gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 3,36 ABD
Doları/kg, 2012 yılında 3,35 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 3,87 ABD Doları/kg
olmuştur. (8) Tayland’ın AB-28’e
motosiklet iç lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 38.073.000 ABD
Doları, 2012 yılında 36.079.000 ABD Doları ve 2013 yılında 43.760.000 ABD
Doları düzeyinde gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011
yılında 7,38 ABD Doları/kg, 2012 yılında 7,28 ABD Doları/kg ve 2013 yılında
8,25 ABD Doları/kg olmuştur. (9) Tayland’ın AB-28’e
motosiklet dış lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 4.875.000 ABD
Doları, 2012 yılında 3.894.000 ABD Doları ve 2013 yılında 3.670.000 ABD
Doları düzeyinde gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011
yılında 4,95 ABD Doları/kg, 2012 yılında 4,70 ABD Doları/kg ve 2013 yılında
4,74 ABD Doları/kg olmuştur. Üçüncü ülkelerce
uygulanan ticaret politikası önlemleri MADDE 25 – (1) Brezilya;
ÇHC ve Tayland menşeli motosiklet lastiklerine 18/12/2013 tarihinde sırasıyla
2,21-7,40 ABD Doları/kg arasında değişen oranlar ile 5,72-6,18 ABD Doları/kg
arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem uygulamaya koymuştur. Değerlendirme MADDE 26 – (1) ÇHC, Endonezya,
Malezya ve Tayland gerek üretim gerekse de ihracat kabiliyeti bakımından
şikâyet konusu ürün bağlamında küresel pazarda önemli ülkelerdir. Bahse konu
ülkeler menşeli ihracatçıların Türkiye pazarını iyi tanıdıkları ve pazara
erişim konusunda herhangi bir sorunla karşılaşmadıkları görülmektedir. (2) TÜİK istatistiklerine
göre 2002 yılında 1.046.907 adet olan trafiğe kayıtlı motosiklet sayısı genel
olarak motorlu kara taşıtlarındaki artışın (%119) çok üzerinde artış
göstererek (%170) Ocak 2015 tarihi itibariyle 2.831.281adete ulaşmıştır.
Görüldüğü üzere motosiklet kullanımı Türkiye’de giderek artmakta ve buna
bağlı olarak motosiklet iç ve dış lastiğine olan talep artmaktadır. Bu durum
Türkiye pazarının önleme konu ülkeler için önemli bir pazar olduğunu
göstermektedir. (3) YÜD’ün motosiklet iç
lastiğinde üretim, yurt içi satış, KKO gibi göstergelerinde bir miktar
gerileme yaşansa da bu gerileme şikayet konusu ürün
pazarındaki daralmadan daha azdır. Bu nedenle motosiklet iç lastiğinde YÜD
pazar payını artırabilmiştir. Motosiklet iç lastiğinde zarar inceleme
döneminin son yılında firma yurt içi satışlarında zarardan kar durumuna
geçmiştir. Anılan dönemde YÜD’ün stoklarında da bir
miktar azalma görülmektedir. (4) YÜD’ün motosiklet dış
lastiğinde üretim, satışlar, KKO, yurt içi satışlardan ürün kârlılığı, ürün
nakit akışı,özsermaye kârlılığı, yatırım hasılatı oranı ve verimlilik
gibi ekonomik göstergelerinde iyileşme gösterdiği görülmektedir. (5) Zarar inceleme
döneminde, YÜD’ün motosiklet iç ve
dış lastiğine ilişkin ekonomik göstergelerinde genel olarak iyileşme yaşandığı,
önlemin ortadan kalkması halinde dampingli ithalata yönelik
bir talep kayması yaşanabileceği ve bu durumun YÜD’ün ekonomik
göstergelerinde meydana gelen iyileşmeyi de ortadan kaldırabileceği
değerlendirilmektedir. (6) Bunun yanı sıra
önlemlerin kalkması halinde önlem konusu ülkelerin muhtemel davranışlarını
yansıtması bakımından esas soruşturmada hesaplanan damping marjlarının önemli
düzeyde olduğu, önleme konu üründe fiyatın ürün tercihinde en önemli unsurlardan
olduğu, önlemlerin yürürlükte olduğu dönem boyunca fiyat odaklı pazara giriş
stratejisinin önlem konusu ülkeler tarafından halen devam ettirildiği, söz
konusu ülkelerin önleme konu üründe dünyanın sayılı ihracatçıları arasında
yer aldığı ve Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi kapasitelerinin bulunduğu,
önlemin kalkması halinde fiyata duyarlı söz konusu ürün ithalatının büyük miktarlarda
ve kolaylıkla Türkiye pazarına yönlendirilebileceği değerlendirilmektedir. (7) Bu bağlamda
yürürlükteki önlemlerin kalkması halinde dampingin ve zararın devamı
veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir. ALTINCI BÖLÜM Diğer Hususlar Zararın devamı veya
yeniden meydana gelmesini etkileyebilecek diğer unsurlar MADDE 27 – (1) Yerli
üretim dalında zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesine yol
açabileceği düşünülen diğer bilinen unsurlar incelenmiştir. Diğer unsurların etkisi MADDE 28 – (1) Yapılan
inceleme neticesinde, önlem yürürlüğe girdikten sonra önleme konu ürünün
kullanım alanı ve tüketici algılanmasının aynı kaldığı ve dolayısıyla tüketim
eğiliminde bir değişiklik olmadığı; önleme konu ürün ile YÜD tarafından
üretilen benzer ürünün üretim teknolojisinde bir değişim olmadığı, ayrıca,
gözden geçirme döneminde önleme konu ürünün ithalatında ve ihracatında
Türkiye’de ve önleme konu ülkelerde ticareti kısıtlayıcı bir gelişmenin
gerçekleşmediği tespit edildiğinden, dampingli ithalatın devamı
veya yeniden meydana gelmesi dışında diğer bilinen unsurlardan herhangi
birinin YÜD’de zararın devam etmesi
veya yeniden meydana gelmesi üzerinde önemli olumsuz etkiye neden olamayacağı
belirlenmiştir. YEDİNCİ BÖLÜM Sonuç Karar MADDE 29 – (1) Soruşturma
sonucunda, yürürlükteki önlemin ortadan kalkması durumunda dampingin ve zararın devam etmesinin
veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu tespit edildiğinden, ÇHC,
Endonezya, Malezya ve Tayland menşeli “motosiklet iç ve dış lastikleri” için
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/28) ve
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (2009/30) ile yürürlüğe
konulan önlemlerin, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı
ve Ekonomi Bakanının onayı ile aşağıda gösterilen şekilde uygulanmaya devam
edilmesine karar verilmiştir. Uygulama MADDE 30 – (1) Gümrük
idareleri, 29 uncu maddede gümrük tarife pozisyon numarası, tanımı, menşe
ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
ithalatında karşılarında gösterilen oranda dampinge
karşı kesin önlemi tahsil
ederler. Yürürlük MADDE 31 – (1) Bu Tebliğ
yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 32 – (1) Bu Tebliğ
hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 25 Temmuz 2015
CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 29425 |