GÜNCEL: 24/07/2015 |
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/35) BİRİNCİ BÖLÜM Genel Bilgi ve İşlemler Kapsam ve yasal dayanak MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ; 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız
rekabetin önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai
gözden geçirme soruşturması (NGGS) sonuçlarını içermektedir. Mevcut önlem ve
soruşturma MADDE 2 – (1) Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC), Tayland ve Hindistan menşeli “bisiklet
iç ve dış lastikleri”ne30/4/2003 tarihli
ve 25094 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında 2003/6 sayılı Tebliğ ile CIF bedelin %20’si ile %100’ü arasında
değişen oranlarda dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) Daha sonra, yerli
üretim dalının (YÜD) söz konusu önlemin süresinin uzatılmasına yönelik bir
NGGS açılması talebi üzerine başlatılan soruşturma, 5/8/2009 tarihli ve 27310 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin 2009/29 sayılı Tebliğ ile sonuçlandırılmış ve meri uygulamanın devam
etmesine karar verilmiştir. (3) Öte yandan, YÜD’ün mezkur
ürünün Endonezya ve Malezya menşeli olanlarına yönelik yaptığı damping soruşturması
başvurusu üzerine açılan soruşturma, 1/8/2009 tarihli ve 27306 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2009/27
sayılı Tebliğle tamamlanmış ve söz konusu ülkeler menşeli ithalata karşı CIF
bedelin %5,6’sı ile %33’ü arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem
alınmıştır. (4) İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin (Yönetmelik) 35 inci maddesinin
ikinci fıkrası hükmünce, 22/1/2014 tarihli
ve 28890 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin 2014/5 sayılı Tebliğ vasıtasıyla mevcut önlemlerin
yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen
sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması
talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur. (5) Dampinge karşı
önlemlerin sona ermesinin dampingin ve
zararın devamına veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı iddiasıyla yerli
üretici Anlaş Anadolu Lastik Sanayi ve Ticaret A.Ş. (Anlaş) firması
tarafından yapılan ve Billas Lastik ve Kauçuk San. A.Ş.
tarafından da desteklenen başvuru üzerine, 25/7/2014 tarihli
ve 29071 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2014/23 sayılı Tebliğ ile
başlatılan NGGS, T.C. Ekonomi Bakanlığı (Bakanlık) İthalat Genel Müdürlüğü
(Genel Müdürlük) tarafından yürütülerek tamamlanmıştır. Söz konusu soruşturma
süresince önlemler yürürlükte kalmaya devam etmiştir. Yerli üretim dalının
temsil niteliği MADDE 3 – (1) Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde şikayetçi firmanın YÜD’ü temsil
yeteneğini haiz olduğu anlaşılmıştır. İlgili tarafların
bilgilendirilmesi, bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi MADDE 4 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu
ürünün Bakanlık tarafından bilinen ÇHC, Hindistan, Tayland, Endonezya ve
Malezya’daki üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de yerleşik
ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkelerde yerleşik diğer
üreticilere/ihracatçılara ile tilebilmesini teminen anılan
ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimde bulunulmuştur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nereden
erişileceği hususunda bilgi verilmiştir. (3) Taraflara soru formunu
yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır. (4) YÜD, soruşturma süresi
boyunca Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen
ilave bilgileri temin etmiştir. (5) Soruşturma döneminde
ithalat gerçekleştirdiği tespit edilen 21 ithalatçı firmaya soru formu
gönderilmiş ve bu firmaların 10’undan cevap alınmıştır. (6) Üretici/İhracatçı soru
formuna ise sadece ÇHC’de mukim Zhongce Rubber Group Co., Ltd. (Zhongce) firması süresi içinde cevap vermiştir. (7) Öte yandan, bisiklet
lastiği kullanıcılarını temsilen Bisiklet Endüstrisi Derneği (BİSED)
soruşturmaya ilişkin görüş ve iddialarını Genel Müdürlüğümüze iletmiştir. (8) Soruşturmaya ilişkin
bilgi ve bulguların tamamlanması akabinde, soruşturma sonucunda alınacak
karara esas teşkil edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren
nihai bildirim; soruşturma konusu ülkelerin Ankara Büyükelçilikleri ile
soruşturma sırasında görüş bildiren üretici/ihracatçılar, ithalatçılar,
sektör dernekleri ile YÜD’e iletilmiştir. (9) Nihai bildirime ilişkin
olarak YÜD, BİSED, bir ithalatçı firma ile Zhongce firması Genel Müdürlüğümüze yazılı
görüşlerini iletmişlerdir. (10) Tarafların soruşturma
boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr
görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlarına bu Tebliğin
ilgili bölümlerinde değinilmiştir. Ayrıca ilgili taraflardan alınan bilgi ve
belgelerin gizli olmayan nüshaları, talep eden bütün ilgili tarafların
bilgisine sunulmak üzere hazır tutulmuştur. Yerinde doğrulama
soruşturması MADDE 5 – (1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde yerli üretici Anlaş
firmasının Kaynaşlı’daki üretim
ve idari tesislerinde yerinde doğrulama soruşturması gerçekleştirilmiştir. Gözden geçirme dönemi MADDE 6 – (1) Önlemin yürürlükten kalkması durumunda, dampingin
ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının
tespiti için 1/1/2011-31/12/2013
arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır. İKİNCİ BÖLÜM Önlem Konusu Ürün ve
Benzer Ürün Önlem konusu ürün ve
benzer ürün MADDE 7 – (1) Önlem konusu ürün, ÇHC, Hindistan, Tayland, Endonezya ve Malezya
menşeli 4011.50.00.00.00 ve 4013.20.00.00.00 gümrük tarife istatistik
pozisyonlarında (GTİP) yer alan “bisikletlerde kullanılan kauçuktan yeni
iç/dış lastikler (8714.92.10.00.00 GTİP’de yer alan jantlara takılı olsun
olmasın, ancak jantı hariç)”tir. (2)
Bisiklet dış lastiği, sentetik kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal
karışımdan oluşan hamura sırt lastiği çekimi (extrusion), topuk teli imali, beze kauçuk
kaplama ve eğik kesme ile yanak bezi hazırlama işlemleri ve müteakiben iç ve
dış boyama ile pişirme uygulanarak; bisiklet iç lastiği ise, butil kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve
kimyasal karışımdan oluşan hamura sırasıyla süzme, lastik çekim, boya, kesme, sibop çakma, ekleme uçların ek yersiz
birleştirilmesi, pişim, şişirme, aksesuar takımı ve vakum işlemleri
uygulanarak imal edilmektedir. Genellikle, içinde taşıdığı hava ile yere sürtünerek
bisikletlerin yol ile temasını sağlayan ve hareketini başlatıp durmasını
sağlayan en önemli parçalarından biridir. (3) Ürün farklı ebatlarda,
tiplerde, renklerde ve desenlerde olabilmektedir. Ayrıca, bisiklet lastikleri
teknik özelliklerine göre arazi bisikleti, yarış bisikleti gibi farklı türde
bisikletlerde kullanılabilmektedir. Ebatlar jant çapı ve tekerlek genişliğine
göre çeşitlenmektedir. İç ve dış lastikler ayrı satılabildiği gibi takım
olarak da satılabilmektedir. (4) 2009/27 ve 2009/29
sayılı Tebliğler ile sonuçlandırılan soruşturmalarda (esas soruşturmalar) YÜD
tarafından üretilen ürünler ile önleme konu ülkeler menşeli ürünler arasında
fiziksel özellikler, ürün çeşitliliği ve kullanım alanları olarak “benzer
ürün” tanımı açısından ayrım yaratan herhangi bir farklılık bulunmadığı
tespit edilmiştir. Bu defa da ilgili başvuru kapsamında yapılan
değerlendirmede, Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde benzer ürüne
yönelik tespiti değiştirecek herhangi bir bulguya rastlanılmamıştır. Bu
nedenle, söz konusu ürünlerin benzer ürün olduğu tespiti geçerliliğini
korumaktadır. (5) Soruşturma konusu ürün
ile ilgili açıklamalar genel içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP’ler ve
karşılığı eşya tanımıdır. Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk
Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya tanımında
yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Dampingin Devamı ve
Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali Genel açıklamalar MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde önlemin
yürürlükten kalkması halinde dampingin devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin
muhtemel olup olmadığı incelenmiştir. Bu çerçevede, soruşturma konusu
ülkelerdeki ihracat kabiliyeti, önlem konusu ülkelerin ihraç fiyatlarının
seyri ile esas soruşturmalarda tespit edilen damping marjları incelenmiştir. (2) Soruşturma sırasında
yeni damping marjı hesaplanmamış, esas
soruşturmada hesaplanmış olan damping marjları gösterge olarak dikkate
alınmıştır. Zhongce firması
nihai bildirim raporuna sunmuş olduğu görüşünde, kendisi için ayrı bir damping marjı hesabı yapılmasını istemiştir.
Ancak Yönetmeliğin 35 inci maddesinde ifade edildiği üzere, NGGS’lerde nihai karar, önlemin sona ermesi
halinde dampingin ve zararın devam etmesinin veya
yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığına ilişkin belgelere ve değerlendirmelere
dayandırılmaktadır. Buna ilaveten, Yönetmeliğin 41 inci maddesi hükmü
uyarınca NGGS’de ancak
gerek görülmesi halinde normal bir soruşturmadaki dampingin tespitine ilişkin hükümler
uygulanmaktadır. Mevcut soruşturma kapsamında damping tespiti yapılmasına gerek görülmemiştir. Önleme tabi ülkedeki
yerleşik kapasite ve ihracat potansiyeli MADDE 9 – (1) Soruşturma konusu ülkelerin ihracat kabiliyeti,
Uluslararası Ticaret Merkezi (International Trade Center -
ITC) verileri kapsamında incelenmiştir. a) Bisiklet iç lastiği: 1) ITC verilerine göre
dünya bisiklet iç lastiği ihracat pazarı yaklaşık 400 milyon ABD Doları
civarındadır. Bu rakam son yıllarda çok değişmemektedir. Soruşturma konusu
ülkelerin dünya ihracatındaki toplam payı yaklaşık %75’dir. Ülkeler ayrı ayrı değerlendirildiğinde, ÇHC %50 pazar
payı ile dünya sıralamasında birinci, Hindistan %11 pazar payı ile ikinci,
Endonezya %8 pazar payı ile üçüncü, Tayland %7 pazar payı ile dördüncü,
Malezya ise %1’den daha düşük seviyedeki pazar payı ile dünya sıralamasında
yirmi ikinci sırada yer almaktadır. 2) İhracat birim
fiyatlarına bakıldığında ise ÇHC’nin diğer ülkelere nazaran daha düşük
fiyatlarla ihracat yaptığı görülmektedir. Buna göre, 2013 yılında ÇHC’nin birim
ihracat fiyatı 4,5 ABD Doları/Kg iken, soruşturma konusu diğer dört ülkenin
fiyatlarının 7 ABD Doları/Kg seviyesinde olduğu görülmektedir. b) Bisiklet dış lastiği: 1) ITC verilerine göre
dünya bisiklet dış lastiği ihracat pazarının son yıllardaki büyüklüğü 800-850
milyon ABD Doları bandında seyretmektedir. Soruşturma konusu ülkelerin dünya
ihracatındaki toplam payı yaklaşık %60 seviyesindedir. Ülkeler ayrı ayrı değerlendirildiğinde, ÇHC %29 pazar
payı ile dünya sıralamasında birinci, Endonezya %13 pazar payı ile üçüncü,
Tayland %10 pazar payı ile dördüncü, Hindistan %7 pazar payı ile altıncı,
Malezya ise %1’den daha düşük seviyedeki pazar payı ile dünya genelinde
altmış sekizinci sırada yer almaktadır. 2) İhracat birim
fiyatlarına bakıldığında ise ÇHC’nin diğer ülkelere nazaran daha düşük fiyatlarla
ihracat yaptığı görülmektedir. Buna göre, 2013 yılında ÇHC’nin birim
ihracat fiyatı 3 ABD Doları/Kg, Endonezya’nın birim fiyatının 6,7 ABD
Doları/Kg ve diğer ülkelerin fiyatlarının 13,7 ABD Doları/Kg seviyesinde
olduğu görülmektedir. c) Diğer değerlendirmeler 1) Soruşturma konusu
ülkelerin yerleşik kapasitesini araştırmak amacıyla uluslararası araştırma
firmalarının bazı sektör raporlarının kamuya açık kısımlarından
faydalanılmıştır. 2) Asya Pasifik bölgesi,
bisiklet lastiklerinin de içinde bulunduğu küresel lastik talebinin
yarısından fazlasını elinde bulundurmaktadır. Bunda en büyük etkenin,
bisiklet ve motosiklet kullanımının yüksek olması olduğu değerlendirilmektedir.
Dünyada ortalama yıllık üretilen bisiklet miktarının 130 milyon adet olduğu ve
bunun üçte ikisinin ÇHC’de üretildiği tahmin edilmektedir.
Hindistan’da ise yıllık 10 milyondan fazla bisiklet üretilmektedir. Öte
yandan, ÇHC bisiklet üretimi son beş yılda yıllık ortalama %8,6 oranında
artmıştır. Önümüzdeki beş yılda ise yıllık %4 civarında bir büyüme beklentisi
bulunmaktadır. ÇHC’deki üretim artışının en büyük sebebi
canlı iç taleptir. Artan kapasite ise ihracata yönlendirilmektedir. Özellikle ÇHC’deki kalabalık
şehirlerde şehir trafiğinden kurtulmak isteyenlerin tercihi iki tekerlekli
vasıtalar olmaktadır. 3) İçinde ÇHC’de üretilen
bisiklet lastiklerinin de bulunduğu ÇHC lastik sanayinin önümüzdeki beş
yıllık dönemdeki büyüme beklentisi ise yıllık %11,5’tir. Öte yandan, lastik
ürününün temel hammaddesi olan kauçuğun dünya üretiminin lider ülkeleri soruşturma
konusu ülkelerdir. Dünyada sentetik kauçuğun en büyük üreticisi ve
kullanıcısı ÇHC’dir. Üretimin %50’sinden fazlasını ise devlet
şirketleri olan China National Petroleum Corporation ile China Petrochemical Corporation yapmaktadır. Bu da ÇHC’de yerleşik lastik üreticilerinin çok
ucuz fiyatlarla sentetik kauçuk temin etmelerini sağlamaktadır. Ayrıca, yine
lastik üretiminde kullanılan doğal kauçuğun dünyadaki en büyük tedarikçi ülkeleri
Tayland ve Endonezya’dır. Bu iki ülke, dünya doğal kauçuk üretiminin %70’ini
gerçekleştirmektedirler. 4) Dünya lastik pazarının
büyüme beklentisi 2017 yılına kadar yıllık ortalama %4,3’tür. Asya Pasifik
bölgesi büyümenin üçte ikisini tek başına sağlamaktadır. Bundaki en büyük
sebebin iki tekerlekli vasıta kullanımında bölgede görülen canlı iç talep
olduğu değerlendirilmektedir. Dünyanın en büyük lastik üreticilerinden biri
olan Continental firması Hefei markası
altında 2012 yılında ÇHC’de 240 milyon ABD Doları tutarında
bisiklet lastiği üretiminde yeni yatırımını açıklamıştır. Sadece bu tesisinde
firmanın yıllık üretim hedefi 16 milyon bisiklet lastiğidir. 5) Hindistan’da lastik
üretimi 2001-2011 döneminde yıllık ortalama %18 oranında büyümüştür. Sektörün
büyüme rakamının önümüzdeki dönemde %1-3 seviyesinde olacağı tahmin
edilmektedir. Sektörün büyümesindeki en önemli etken artan iç taleptir fakat
büyümenin %11’lik kısmı ise ihracat kaynaklıdır. 6) Endonezya’da iki
tekerlekli araçların pazar büyüklüğünün 2013-2018 döneminde yıllık ortalama
%18 oranında artacağı değerlendirilmektedir. Bu artışın en önemli sebebinin
güçlü iç talep ve artan lastik yenileme talebi olacağı öngörülmektedir. Üçüncü ülkelerce
uygulanan ticaret politikası önlemleri MADDE 10 – (1) Arjantin tarafından ÇHC, Endonezya ve Tayland menşeli bisiklet
lastiklerine karşı 2003 yılında alınan dampinge karşı önlem 19/9/2009 tarihi itibarıyla uzatılmıştır. Yine
benzer şekilde Brezilya tarafından ÇHC ve Hindistan menşeli bisiklet iç ve
dış lastiklerine karşı 19/2/2014 tarihinde alınmış bir damping önlemi bulunmaktadır. Esas soruşturmalarda
tespit edilen damping marjları MADDE 11 – (1) Mevcut dampinge karşı önlemin hukuki ve idari altyapısını teşkil
eden esas soruşturmalar esnasında bisiklet iç lastikleri için damping marjları CIF bedelin yüzdesi olarak
ÇHC için %50,87, Hindistan için %64,03, Tayland için %151,96, Endonezya için
%17,86-%33 arasında değişen oranlarda ve Malezya için %5,64-%33 arasında
değişen oranlarda hesaplanmıştır. (2) Bisiklet dış lastikleri
için ise damping marjları CIF bedelin yüzdesi olarak
ÇHC için %33,01, Hindistan için %20,43, Tayland için %119,53, Endonezya için
%33-72,99 arasında değişen oranlarda ve Malezya için %29,62-%33 arasında
değişen oranlarda hesaplanmıştır. (3) Mezkur soruşturmalar
esnasında tespit edilen damping marjları
bahse konu ülkelerin önlemin kalkması halinde muhtemel davranışını yansıtması
bakımından önemli bir gösterge niteliği taşımaktadır. Değerlendirme MADDE 12 – (1) Yukarıdaki bilgiler çerçevesinde, önlemlerin
kalkması halinde önlem konusu ülkelerin muhtemel davranışlarını yansıtması
bakımından esas soruşturmalarda hesaplanan damping marjlarının
önemli düzeylerde olduğu, önlemlerin yürürlükte olduğu dönem boyunca başka
ülkelerin aldığı damping önlemlerinden yola çıkarak önleme konu ülkelerin
fiyat odaklı pazara giriş stratejisinin devam ettiği, Malezya dışındaki önlem
konusu ülkelerin soruşturma konusu ürünlerde dünyanın sayılı ihracatçıları
arasında yer aldığı ve Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi kapasitelerinin
bulunduğu, fiyata duyarlı söz konusu ürün ithalatının büyük miktarlarda ve
kolaylıkla Türkiye pazarına yönlendirilebileceği değerlendirildiğinden
yürürlükteki önlemlerin kalkması halinde dampingli ithalatın devamı veya
tekrarının muhtemel olduğu düşünülmektedir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Zararın Devamı veya
Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali Genel açıklamalar MADDE 13 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde, işbu Tebliğin 6 ncı maddesinde
belirtilen gözden geçirme döneminde YÜD’deki zarar durumu ve önlemlerin
yürürlükten kalkması halinde zarara etki edebilecek muhtemel gelişmeler
incelenmiştir. Bu çerçevede, ithalatın miktarı ve gelişimi, ithalat
fiyatlarının gelişimi, fiyat kırılması ile YÜD’ün ekonomik göstergeleri incelenmiştir. (2) Soruşturma konusu
ürünün genel ithalatı ve soruşturmaya konu ülkelerden yapılan ithalatın
incelemesinde Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır. Ürünün genel ithalatı ve
ithalatın fiyatları MADDE 14 – (1) Ürünün genel ithalatı ile ithalatın birim fiyatları incelenmiştir. a) Bisiklet iç lastik 1) Bisiklet iç lastikleri
için 2011-2013 dönemindeki genel ithalat rakamları incelendiğinde 2011’de 6,6
milyon adet olan ithalatın, 2012 yılında 6,9 milyon adete çıktığı, 2013 yılında ise 5,7 milyon
adete düştüğü görülmektedir. Birim fiyatın ise 2011 ve 2012 yıllarında 0,78
ABD Doları/Adet, 2013 yılında ise 0,77 ABD Doları/Adet olarak gerçekleştiği
görülmektedir. b) Bisiklet dış lastik 1) Bisiklet dış lastikleri
için 2011-2013 döneminde tüm ülkelerden gerçekleşen ithalat rakamları
incelendiğinde 2011’de 5,1 milyon adet olan ithalatın, 2012 yılında 4,3
milyon adete,
2013 yılında ise 4,1 milyon adete düştüğü görülmektedir. Birim fiyatın ise
2011 yılında 1,73 ABD Doları/Adet, 2012 yılında 1,98 ABD Doları/Adet, 2013
yılında ise 1,95 ABD Doları/Adet olarak gerçekleştiği görülmektedir. Ürünün önlem konusu
ülkelerden ithalatı ve ithalatın fiyatları MADDE 15 – (1) Ürünün önlem konusu ülkelerden ithalatı ile ülke ithalatlarının
toplam içindeki payları ve ithalatın birim fiyatları incelenmiştir. a) Bisiklet iç lastik 1) Önlem konusu bisiklet iç
lastiklerinin ÇHC’den yapılan ithalatı incelendiğinde,
ithalatın 2011 yılında 2,5 milyon adet olarak gerçekleştiği, 2012 yılında 2,9
milyon adete çıktığı, 2013 yılında ise 2,2 milyon
adet seviyelerine düştüğü görülmektedir. ÇHC menşeli ithalatın toplam ithalat
içindeki payı ise 2011-2013 döneminde sırasıyla %38, %42 ve %39 olarak
gerçekleşmiştir. Birim fiyatların ise yine aynı dönemde sırasıyla 0,67, 0,68
ve 0,74 ABD Doları/Adet seviyelerinde olduğu görülmektedir. 2) Hindistan’dan yapılan
ithalat incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 100 adet olarak gerçekleştiği,
2012 ve 2013 yıllarında ise sırasıyla 150 ve 2.955 adet olduğu görülmektedir.
Hindistan menşeli ithalatın toplam ithalat içinde önemli bir paya sahip
olmadığı anlaşılmaktadır. Söz konusu dönemde Hindistan menşeli ithalatın
miktar olarak çok düşük olması sebebiyle birim fiyatların piyasada oluşan
ortalama fiyatları tam olarak yansıtmadığı değerlendirilmektedir. 3) Tayland’dan yapılan
ithalat incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 50 adet olduğu, 2012 ve 2013
yıllarında ise ülkemize Tayland menşeli soruşturma konusu ürün girişi
olmadığı görülmüştür. 4) Endonezya’dan yapılan
ithalat incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 1 milyon adet olarak
gerçekleştiği, 2012 ve 2013 yıllarında ise sırasıyla 800 bin ve 500 bin
seviyelerine düştüğü görülmektedir. Endonezya menşeli ithalatın toplam
ithalat içindeki payı ise 2011-2013 döneminde sırasıyla %16, %12 ve %9 olarak
gerçekleşmiştir. Birim fiyatların ise yine aynı dönemde sırasıyla 0,62, 0,77
ve 0,66 ABD Doları/Adet seviyelerinde olduğu görülmektedir. 5) Malezya’dan yapılan
ithalat incelendiğinde, 2011 yılında ithalatın bulunmadığı, 2012 ve 2013
yıllarında ise 600 bin adet seviyelerine çıktığı görülmektedir. Malezya
menşeli ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise 2012-2013 döneminde
sırasıyla %9 ve %10 olarak gerçekleşmiştir. Birim fiyatların ise her iki
yılda da 0,74 ABD Doları/Adet seviyesinde olduğu görülmektedir. b) Bisiklet dış lastik 1) Önlem konusu bisiklet
dış lastiklerinin ÇHC’den yapılan ithalatı incelendiğinde,
ithalatın 2011 yılında 3,2 milyon adet olarak gerçekleştiği, 2012 ve 2013
yıllarında ise 3 milyon adet seviyelerine düştüğü görülmektedir. ÇHC menşeli
ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise 2011-2013 döneminde sırasıyla %63,
%70 ve %74 olarak gerçekleşmiştir. Birim fiyatların ise yine aynı dönemde
sırasıyla 1,55, 1,71 ve 1,66 ABD Doları/Adet seviyelerinde olduğu
görülmektedir. 2) Hindistan’dan yapılan
ithalat incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 415 adet olarak gerçekleştiği,
2012 ve 2013 yıllarında ise sırasıyla 1.126 ve 4.065 adet seviyelerine
çıktığı görülmektedir. Hindistan menşeli ithalatın toplam ithalat içinde
önemli bir paya sahip olmadığı anlaşılmaktadır. Söz konusu dönemde Hindistan
menşeli ithalatın miktar olarak çok düşük olması sebebiyle birim fiyatların
piyasada oluşan ortalama fiyatları tam olarak yansıtmadığı düşünülmektedir. 3) Tayland’dan yapılan
ithalat incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 30 bin adet olarak
gerçekleştiği, 2012 ve 2013 yıllarında ise sırasıyla 11 bin ve 14 bin
seviyelerinde gerçekleştiği görülmektedir. Tayland menşeli ithalatın toplam
ithalat içindeki payı ise 2011-2013 döneminde sırasıyla %0,58, %0,26 ve %0,35
olarak gerçekleşmiştir. Söz konusu dönemde Tayland menşeli ithalatın miktar
olarak çok düşük olması sebebiyle birim fiyatların piyasada oluşan ortalama
fiyatları tam olarak yansıtmadığı düşünülmektedir. 4) Endonezya’dan yapılan
ithalat incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 690 bin adet olarak
gerçekleştiği, 2012 ve 2013 yıllarında ise sırasıyla 370 bin ve 280 bin adet
seviyelerine düştüğü görülmektedir. Endonezya menşeli ithalatın toplam
ithalat içindeki payı ise 2011-2013 döneminde sırasıyla %13, %9 ve %7 olarak
gerçekleşmiştir. Birim fiyatların ise yine aynı dönemde sırasıyla 1,67, 2,71
ve 3,30 ABD Doları/Adet seviyelerinde olduğu görülmektedir. 5) 2011-2013 döneminde
Malezya menşeli bisiklet dış lastikleri ithalatı gerçekleşmemiştir. Türkiye toplam benzer
mal tüketimi ve pazar payları MADDE 16 – (1) Önlem konusu ithalatın nispi olarak değişimini
görebilmek için, söz konusu ithalatın Türkiye toplam benzer mal tüketimi
içindeki payı incelenmiştir. Bu bağlamda, YÜD’den temin edilen yurt içi satış
miktarları ile genel ithalat miktarları adet bazında toplanarak ilgili yılda
benzer mala ilişkin Türkiye toplam tüketim rakamı elde edilmiştir. Söz konusu
hesaplamada bisiklet iç ve dış lastiklerinin verileri birlikte
kullanılmıştır. (2) Bu veriler
çerçevesinde, Türkiye toplam benzer mal tüketimi endeks değeri 2011 yılı için
100 olarak alındığında 2012 yılında 94’e, 2013 yılında ise 84’e düşmüştür. YÜD’ün pazar
payı ise 2011 yılında 100 iken, takip eden yıllarda sırasıyla 80 ve 109
olarak gerçekleşmiştir. (3) ÇHC’nin Türkiye benzer mal tüketimi
içindeki pazar payı endeksi 2011-2013 yıllarında sırasıyla 100, 110, 109;
Hindistan’ın aynı dönemde pazar payı endeksi sırasıyla 100, 264, 1.618;
Tayland’ın pazar payı endeksi 100, 40, 58; Endonezya’nın pazar payı 100, 72,
53 ve Malezya’nın pazar payı endeksi ise 0, 100, 110 olarak gerçekleşmiştir. Fiyat kırılması MADDE
17 – (1) Dampingli ithal ürünün Türkiye pazarına giriş
fiyatlarının YÜD’ün fiyatlarının ne kadar altında
kaldığını gösteren fiyat kırılması hesabında, ÇHC ve Malezya’dan gerçekleşen
ithalatın CIF bedeline %4 gümrük vergisi ile %5 oranında gümrükleme masrafı
eklenmiş; Hindistan, Tayland ve Endonezya menşeli ithalatın CIF bedeline ise
sadece %5 oranında gümrükleme masrafı eklenmiş ve nihayetinde inceleme konusu
ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatı bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu olmadığı bir
ortamda önlem konusu ülkeler menşeli ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatının
hangi düzeyde olacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan
fiyata dampinge karşı
önlem eklenmemiştir. Bu şekilde elde edilen fiyat YÜD’ün yıllık
ortalama yurt içi satış fiyatları ile mukayese edilerek önlem konusu
ülkelerin ihraç fiyatının YÜD ağırlıklı iç piyasa satış fiyatlarını hangi
oranda kırdığı tespit edilmiştir. a) Bisiklet iç lastik 1) ÇHC menşeli şikâyet
konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde sırasıyla %80, %108 ve %75
oranlarında kırdığı tespit edilmiştir. 2) Hindistan menşeli
şikâyet konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde kırmadığı tespit edilmiştir. 3) Tayland menşeli şikâyet
konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde ithalatın gerçekleştiği tek yıl
olan 2011 yılında kırmadığı tespit edilmiştir. 4) Endonezya menşeli
şikâyet konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde sırasıyla %99, %88 ve %99
oranlarında kırdığı tespit edilmiştir. 5) Malezya menşeli
ithalatın gerçekleştiği yıl olan 2012-2013 döneminde önlem konusu ürünün
Türkiye pazarına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt içi satış fiyatlarını sırasıyla
%92 ve %75 oranlarında kırdığı tespit edilmiştir. b) Bisiklet dış lastik 1) ÇHC menşeli şikâyet
konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde sırasıyla %70, %93 ve %68
oranlarında kırdığı tespit edilmiştir. 2) Hindistan menşeli
şikâyet konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde kırmadığı tespit edilmiştir. 3) Tayland menşeli şikâyet
konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde kırmadığı tespit edilmiştir. 4) Endonezya menşeli
şikâyet konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
içi satış fiyatlarını 2011-2012 yıllarında sırasıyla %61 ve %22 oranında
kırdığı, 2013 yılında ise fiyat kırılmasına neden olmadığı tespit edilmiştir. 5) 2011-2013 döneminde
Malezya menşeli bisiklet dış lastikleri ithalatı gerçekleşmemiştir. Yerli üretim dalının
ekonomik göstergeleri MADDE 18 – (1) YÜD’ün ekonomik göstergelerinin
değerlendirilmesinde, şikayetçi yerli
üretici Anlaş A.Ş.’nin2011-2013 dönemi verileri
incelenmiştir. Eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası
bazındaki veriler için TÜİK verilerinden elde edilmiş yıllık ortalama Üretici
Fiyatları Endeksi kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler esas
alınmıştır. Enflasyondan arındırılarak elde edilen reel değerler 2011 yılı
100 kabul edilerek endekslenmiştir. Ürün bazlı değerlendirme
iç ve dış lastikler için ayrı ayrı yapılmıştır.
Firma geneli göstergeleri de incelenmiştir. a) Üretim, kapasite ve
kapasite kullanım oranı (KKO) 1) YÜD’ün bisiklet
dış lastiklerinde 2011 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2012 yılında
71, 2013 yılında ise 89 olmuştur. 2) YÜD’ün dış
lastik kapasitesi 2011-2013 döneminde sabit kalmıştır. Dolayısıyla KKO
endeksi ile üretim endeksi aynı çıkmış ve bahse konu dönemde endeks sırasıyla
100, 71 ve 89 olarak tespit edilmiştir. 3) YÜD’ün bisiklet
iç lastiklerinde 2011 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2012 yılında
84, 2013 yılında ise 115 olmuştur. 4) YÜD’ün iç
lastik kapasitesi 2011-2013 döneminde sabit kalmıştır. Dolayısıyla KKO
endeksi ile üretim endeksi aynı çıkmış ve bahse konu dönemde endeks değerleri
sırasıyla 100, 84 ve 115 olarak tespit edilmiştir. b) Yurt içi satışlar ve
ihracat 1) YÜD’ün bisiklet
dış lastiklerinde 2011 yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi, 2012
yılında 75’e düşmüş, 2013 yılında ise 84’e çıkmıştır. Aynı dönemde, yurt içi
satış değeri reel olarak incelendiğinde 2011 yılında 100 olan endeks 2012
yılında 89 ve 2013 yılında 92 olmuştur. Dönem itibariyle YÜD’ün yurt
dışı satışları ise miktar bazında 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında
291’e, 2013 yılında ise 1.234’e yükselmiştir. İhracatın değer bazında
gelişimi ise 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 183 olurken, 2013 yılında
756 olmuştur. 2) YÜD’ün bisiklet
iç lastiklerinde 2011 yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi, 2012
yılında 75’e düşmüş, 2013 yılında ise 109’a çıkmıştır. Aynı dönemde, yurt içi
satış değeri reel olarak incelendiğinde 2011 yılında 100 olan endeks 2012
yılında 94 ve 2013 yılında 119 olmuştur. Dönem itibarıyla YÜD’ün yurt
dışı satışları ise miktar bazında 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında
252’ye, 2013 yılında ise 584’e yükselmiştir. İhracatın değer bazında gelişimi
ise 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 200 olurken, 2013 yılında 409
olmuştur. c) Yurt içi satış fiyatları 1) YÜD’ün bisiklet
dış lastiklerinde yurt içi birim satış fiyat endeksi baz yılda 100 iken 2012 yılında 118’e
2013 yılında ise 110’a gerilemiştir. 2) YÜD’ün bisiklet
iç lastiklerinde yurt içi birim satış fiyat endeksi baz yılda 100 iken 2012 yılında 126’ya
çıkmış 2013 yılında ise 109’a gerilemiştir. ç) Pazar payı 1) Önlem konusu bisiklet
dış lastiklerinin yurt içi tüketimi 2011 yılında 100 iken, 2012 yılında 94’e
2013 yılında da 84’e düşmüştür. YÜD’ün pazar payı endeks değerleri ise
2011-2013 döneminde 100, 80 ve 109 düzeyindedir. 2) Önlem konusu bisiklet iç
lastiklerinin yurt içi tüketimi 2011 yılında 100 iken, 2012 yılında 94’e 2013
yılında da 84’e düşmüştür. YÜD’ün pazar payı endeks değerleri ise
2011-2013 döneminde 100, 80 ve 109 düzeyindedir. d) Stoklar 1) YÜD’ün bisiklet
dış lastiklerindeki stok verileri incelendiğinde, miktar bazında 2011 yılı
100 alındığında 2012 yılında 78 olan stok düzeyi endeksinin, 2013 yılında 80
seviyesinde seyrettiği görülmektedir. 2011-2013 döneminde stok çevrim hızları
ise 100, 99 ve 115 olarak gerçekleşmiştir. 2) YÜD’ün bisiklet
iç lastiklerindeki stok verileri incelendiğinde, miktar bazında 2011 yılı 100
alındığında 2012 yılında 138 olan stok düzeyi endeksinin, 2013 yılında 88
seviyesinde seyrettiği görülmektedir. 2011-2013 döneminde stok çevrim hızları
ise 100, 56 ve 131 olarak gerçekleşmiştir. e) İstihdam 1) YÜD’ün ilgili
üründeki çalışan toplam direkt işçi sayısı endeksi 2011 yılında 100 iken 2012
yılında 97’ye, 2013 yılında ise 88’e düşmüştür. f) Ücretler 1) YÜD’ün ilgili
ürünün üretiminde çalışan işçilerinin aylık brüt ücret endeksi 2011 yılı 100
olmak üzere 2012 yılında 98, 2013 yılında ise 126 düzeyindedir. g) Verimlilik 1) YÜD’ün bisiklet
dış lastikleri üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2011-2013
yıllarında sırasıyla 100, 74 ve 102 olmuştur. 2) YÜD’ün bisiklet
iç lastikleri üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2011-2013
yıllarında sırasıyla 100, 87 ve 131 olmuştur. ğ) Maliyetler ve kârlılık 1) YÜD’ün bisiklet
dış lastiklerinde ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2011 yılı
100 olmak üzere 2012 yılında 133, 2013 yılında ise 138 olmuştur. 2) YÜD’ün dış
lastiklerde ticari maliyetleri ve ortalama yurt içi satış fiyatları dikkate
alınarak hesaplanan yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2011 yılı -100 olmak
üzere 2012 yılında -244, 2013 yılında ise -351 düzeyindedir. 3) YÜD’ün bisiklet
iç lastiklerinde ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2011 yılı
100 olmak üzere 2012 yılında 122, 2013 yılında ise 124 olmuştur. 4) YÜD’ün iç
lastiklerde ticari maliyetleri ve ortalama yurt içi satış fiyatları dikkate
alınarak hesaplanan yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2011 yılı -100 olmak
üzere 2012 yılında -112, 2013 yılında ise -166 düzeyindedir. h) Nakit akışı 1) YÜD’ün bisiklet
dış lastik satışları nihayetinde gerçekleşen nakit akışı endeksi 2011 yılı
-100 olarak alındığında 2012 yılında -125, 2013 yılında ise -189 olarak
tespit edilmiştir. 2) YÜD’ün bisiklet
iç lastik satışları nihayetinde gerçekleşen nakit akışı endeksi 2011 yılı
-100 olarak alındığında 2012 yılında -76, 2013 yılında ise -151 olarak tespit
edilmiştir. ı) Büyüme 1) YÜD’ün bütün
faaliyetleri ile ilgili olarak, aktif büyüklüğü reel olarak 2011 ve 2012
yıllarında 100 iken 2013 yılında 123 olarak gerçekleşmiştir. i) Öz sermaye kârlılığı ve
yatırım hâsılatı 1) Öz sermaye kârlılığının
göstergesi olarak kabul edilen Kâr/Özkaynak endeksi 2011’de 100 iken takip eden
yıllarda sırasıyla -552 ve 1.168 olarak gerçekleşmiştir. 2) Yatırımların geri dönüş
oranının göstergesi olarak kabul edilen Kâr/Aktif Toplamı endeksi 2011
yılında 100 iken takip eden dönemlerde sırasıyla -517 ve 861 olarak
gerçekleşmiştir. j) Yatırımların seyri 1) YÜD’ün bütün
faaliyetleri ile ilgili yapmış olduğu yatırımları 2011 yılında 100 iken 2012
yılında 175 ve 2013 yılında 425 olarak gerçekleşmiştir. Ekonomik göstergelerin
değerlendirilmesi MADDE 19 – (1) YÜD, gözden geçirme döneminde soruşturma konusu
ürünlerden kâr elde edememiş ve pozitif bir nakit akışı sağlayamamıştır. Öte
yandan, iç lastik üretim miktarı inceleme dönemi içinde %11 oranında düşerken
dış lastik üretimi aynı dönemde %15 oranında artış kaydetmiştir. YÜD’ün soruşturma
konusu ürünlerde birim maliyetleri gözden geçirme döneminde artış
göstermiştir. Artan maliyetlerle birlikte satış fiyatları da artmış ancak
kârlılıkta olumlu bir gelişme görülmemiştir. Firmanın soruşturma konusu
ürünlerin üretiminde çalışan işçi sayısı gözden geçirme döneminde düşmüş
ancak işçilerin aylık brüt giydirilmiş ücretleri aynı dönemde artış
göstermiştir. (2) Firma geneli göstergelerde
ise büyüme ve yatırımlarda olumlu seyir gözlenirken firmanın öz sermayesinde
daralma yaşanmıştır. Zararın devam etmesi
veya yeniden meydana gelmesine ilişkin değerlendirme MADDE 20 – (1) Bu Tebliğin 9 uncu maddesinde izah edildiği üzere ÇHC, Hindistan,
Tayland, Endonezya ve Malezya gerek üretim gerekse de ihracat kabiliyeti
bakımından önlem konusu ürün bağlamında küresel pazarda önemli ülkelerdir. (2) BİSED tarafından
sunulan istatistiklere göre Türkiye’de bisiklet üretimi son 5 yılda neredeyse
üç katına çıkmış ve yaklaşık 1,5 milyon adet seviyesine ulaşmıştır. Üretilen
bisikletlerin büyük çoğunluğu ise iç piyasada kullanılmaktadır. Yerli üretim
bisikletlerdeki artış ithal bisikletlerle beraber düşünüldüğünde Türkiye
bisiklet lastiği pazarının piyasa büyüklüğü açısından özellikle soruşturma
konusu ülkeler tarafından son derece önemli bir pazar haline geldiği
değerlendirilmektedir. Bahse konu ülkeler menşeli ihracatçıların Türkiye
pazarını iyi tanıdıkları ve pazara erişim konusunda herhangi bir sorunla karşılaşmadıkları
da görülmektedir. Yürürlükte dampinge karşı
önlemler bulunmasına rağmen, özellikle ÇHC ve Endonezya menşeli ithalatın iç
pazarda YÜD’ün fiyatlarını
her iki üründe de ciddi oranda kırarak Türkiye pazarına girdikleri ve YÜD’ün önlem
konusu ürünün üretiminden inceleme döneminde kâr elde edemediği ve pozitif
bir nakit akışı sağlayamadığı görülmüştür. (3) Dampingin yeniden
oluşabilme ihtimalinin varlığı dikkate alındığında, mevcut önlemlerin
yürürlükten kaldırılması halinde YÜD’ün ekonomik göstergelerinde devam eden
bozulmanın sürebileceği ve zararın devam etmesinin muhtemel olduğuna ilişkin
yeterli delil bulunduğu değerlendirilmektedir. BEŞİNCİ BÖLÜM Diğer Hususlar Üçüncü ülkelerden
ithalat MADDE 21 – (1) Önlem konusu ürünün üçüncü ülkelerden ithalatı 2011-2013 yıllarını
kapsayan gözden geçirme dönemi için incelenmiştir. Söz konusu ithalat, iç
lastiklerde miktar bazında 2011 yılında toplam ithalatın %46’sını, takip eden
yıllarda ise %37 ve %41’ini oluşturmuştur. Dış lastiklerde ise 2011 yılında
miktar bazında toplam ithalatın %23’ünü oluşturan üçüncü ülkeler menşeli
ithalat, 2012 yılında toplam ithalatın %22’sini, 2013 yılında ise %19’unu
oluşturmuştur. (Tablo 3A ve 3B) Diğer taraftan üçüncü ülkelerin bisiklet iç
ve dış lastiği beraber değerlendirildiğinde yurt içi tüketimdeki pazar
payları 2011 yılı 100 olarak alındığında takip eden yıllarda sırasıyla 89 ve
88 olarak gerçekleşmiştir. (Tablo 4) (2) Bu veriler ışığında,
üçüncü ülkelerden yapılan ithalata ilişkin olarak yürürlükte bulunan önlemlerin
kaldırılması halinde dampingli ithalatın
devamı veya yeniden meydana gelmesi ile YÜD’de zararın devamı veya yeniden meydana
gelmesi arasındaki illiyet bağını zayıflatacak bir bulguya rastlanmadığı
değerlendirilmiştir. Diğer unsurların etkisi MADDE 22 – (1) Yapılan inceleme neticesinde, dampinge karşı
önlemler yürürlüğe girdikten sonra önleme konu ürünün kullanım alanı ve
tüketici algılanmasının aynı kaldığı ve dolayısıyla tüketim eğiliminde bir
değişiklik olmadığı; önleme konu ürün ile YÜD tarafından üretilen benzer
ürünün üretim teknolojisinde bir değişim olmadığı, ayrıca gözden geçirme
döneminde önleme konu ürünün ithalatında ve ihracatında Türkiye’de ve önleme
konu ülkelerde ticareti kısıtlayıcı bir gelişmenin gerçekleşmediği tespit edildiğinden,
dampingli ithalatın devamı veya yeniden meydana gelmesi dışında diğer bilinen
unsurlardan herhangi birinin YÜD’de zararın devam etmesi veya yeniden
meydana gelmesi üzerinde önemli olumsuz etkiye neden olamayacağı
belirlenmiştir. (2) Nihai bildirim raporuna
sunmuş olduğu görüşlerde BİSED, YÜD’ün bisiklet üreticilerinin istediği
nitelik ve kalitede bisiklet lastiği üretimi gerçekleştirmediğini dile
getirmiştir. Esasında, YÜD hiçbir bisiklet üreticisinin tedarikçisi olmamakla
birlikte, bisiklet lastiğinin ikincil piyasasına sunmuş oldukları önlem
konusu ürünlerin kullanıcılar tarafından rağbet gördüğü tespit edilmiştir. YÜD’ün önlem
konusu ürünlerde yurtdışı satışları olduğu da düşünüldüğünde,YÜD’ün belirli bir kalite seviyesi
yakaladıkları değerlendirilmektedir. Öte yandan, yerli üretici Anlaş
firmasının nihai bildirim raporuna sunmuş olduğu görüşlerde, piyasadaki rekabetin
kalite odaklı olmadığı, kullanıcıların asıl dikkate aldığı unsurun fiyat
olduğu ifade edilmektedir. İthalatçıların iddiaları MADDE 23 – (1) Bisiklet lastiği kullanıcılarını temsilen BİSED’in Genel
Müdürlüğe ilettiği görüşlerde yerli üretici Anlaş firmasının bisiklet lastiği
üretimini terk ettiği, damping önleminin
bulunmadığı ülkelerden ithalat yapmaya başladığı, ancak ithalatı başka bir
firma üzerinden gerçekleştirdiği ve pazardaki dağıtım kanallarını kullanarak
bu ithal ürünleri Türkiye piyasasına sürdüğü dile getirilmiştir. (2) Yerli üretici Anlaş
firması nezdinde yapılan yerinde doğrulama esnasında yapılan incelemeler
neticesinde firmanın bisiklet iç ve dış lastiklerinde üretime devam ettiği
tespit edilmiştir. Geçmişe dönük üretim ve üretimden satış verileri de resmi
kayıtlardan kontrol edilmiştir. Dolayısıyla YÜD’ün soruşturma konusu ürün üretimini
durdurduğuna yönelik herhangi bir bilgi ya da belge bulunamamıştır. (3) Öte yandan, BİSED’in iddiası
üzerine TÜİK’ten temin
edilen ithalat istatistiklerinde yapılan inceleme sonucu Anlaş ile ticari
ilişkisi olan firmanın dampinge karşı
önlem bulunmayan ülkelerden ithalat yaptığı tespit edilmiş ve bahse konu
firmanın Anlaş’a soruşturma
konusu ürün satışları da yerinde doğrulama esnasında Anlaş firmasının resmi
kayıtlarından teyit edilmiştir. YÜD’ün ithal ürün satışları bu Tebliğin 24
üncü maddesinde ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Yerli üretici Anlaş firması, dampinge karşı önleme
rağmen iç piyasaya çok düşük fiyatlarla ürün girişinin devam ettiğini, kendisinin
üretimden satışlarla bu fiyatlarla tam anlamıyla baş edemediğini ve ithal
ürün satışına mecbur kaldığını yerinde doğrulama esnasında dile getirmiştir.
Bu Tebliğin 17 nci maddesinde yapılan fiyat kırılması
hesabı yerli üreticinin bu iddiasını destekler niteliktedir. Öte yandan,
Anlaş firmasının nihai bildirim raporuna sunmuş olduğu görüşlerinde, ithal
ürün satışlarının bir diğer nedeninin uzun yıllardan bu yana ülke geneline
yayılmış olan bayi ağının elde tutulması olduğu dile getirilmiştir. (4) BİSED
üyeleri olan bisiklet üreticileri Genel Müdürlüğe ilettiği görüşlerinde
Türkiye’de bisiklet üretimi ve ihracatının son yıllarda önemli oranda artış gösterdiğini,
Avrupa pazarında Türk malı bisikletlerin önemli bir pazar payı yakaladığını,
dolayısıyla kaliteli bisiklet lastiği kullanımının önem arzettiğini ve hali hazırda Türkiye’de yerleşik
hiçbir bisiklet üreticisinin YÜD’den bisiklet lastiği temin etmediğini
ve yurt dışından daha yüksek fiyatlı ürünler getirdiklerini bildirmişlerdir. Bu bağlamda, BİSED üyeleri soruşturma konusu
ürünlerde ad valorem olarak uygulanan dampinge karşı önlemlerin maktu olarak
uygulanmaya devam etmesinin gerekliliğini Genel Müdürlüğe bildirmişlerdir.
Benzer bir görüşü, düşük fiyatlı ithalatın önüne geçme amacıyla yerli üretici
de dile getirmiştir. Her iki taraf da kamu dinleme toplantısı esnasında bu
görüşlerini teyit etmişlerdir. Yerli üretim dalının
ithalatı MADDE 24 – (1) Bisiklet lastiği kullanıcılarının iddiaları üzerine yerli üretici
Anlaş firması nezdinde yapılan yerinde doğrulama esnasında firmanın ithal
bisiklet lastiği satışları gözden geçirme dönemi için detaylı incelenmiştir.
Eğilimin sağlıklı görülebilmesi amacıyla satış verileri 2011 yılı 100 kabul
edilecek şekilde endekslenmiştir. (2) Buna göre, YÜD’ün bisiklet
iç lastikleri için ithal mal satış adeti 2011
yılında 100 iken, 2012 yılında 927’ye, 2013 yılında ise 1.057’ye
yükselmiştir. YÜD’ün ithal iç lastik satışının tüm iç
lastik satışları içindeki payı 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 631’e, 2013
yılında ise 638’e yükselmiştir. (3) Buna göre, YÜD’ün bisiklet
dış lastikleri için ithal mal satış adeti 2011
yılında 100 iken, 2012 yılında 1.925’e, 2013 yılında ise 1.932’ye
yükselmiştir. YÜD’ün ithal dış lastik satışının tüm dış
lastik satışları içindeki payı 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 1.152’ye,
2013 yılında ise 965’e yükselmiştir. (4) YÜD’ün ithal
ürün satışları gözden geçirme döneminde iç lastikler için yaklaşık on katına,
dış lastikler için yaklaşık yirmi katına çıkmıştır. ALTINCI BÖLÜM Değerlendirme ve Sonuç Karar MADDE 25 – (1) Soruşturma sonucunda, meri önlemin yürürlükten kaldırılması
halinde dampingin ve zararın yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olduğu tespit edilmiştir. (2) Öte
yandan, daha önce yürürlükte bulunan önlemlerde yer alan “8714.92.10.00.00 GTİP’de yer alan jantlara takılı olsun
olmasın, ancak jantı hariç” ifadesinin uygulamasında Gümrük İdarelerinde
yeknesaklık olmadığı gerekçesiyle Gümrük ve Ticaret Bakanlığından alınan
resmî görüşe göre yürürlükte bulunan önlem tablosuna 8714.99.90.00.00 GTİP’i eklenerek madde tanımının
“Diğerleri; aksam ve parçalar (yalnız 4011.50.00.00.00 GTİP’deyer alan dış lastikler veya
4013.20.00.00.00 GTİP’inde yer alan iç lastikleri ihtiva eden
bisiklet tekerlekleri, jantı hariç) şeklinde yapılmasının uygun olacağı
değerlendirilmiştir. (3) Bu çerçevede, İthalatta
Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile
soruşturma konusu ürün için uygulanmakta olan dampinge karşı önlemlerin aşağıda belirtilen
şekilde uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir. Uygulama MADDE 26 – (1) Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife
pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki
ithalatında, karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı
kesin önlemi tahsil ederler. Yürürlük MADDE 27 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 28 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 24 Temmuz 2015
CUMA Resmî Gazete Sayı : 29424 |