GÜNCEL:
12/11/2015 |
Ekonomi
Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/45) Yasal dayanak ve başvuru MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun (Kanun), 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız
rekabetin önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılan damping soruşturması başvurusu ile bu
başvuruya ilişkin olarak söz konusu mevzuat kapsamında yapılan
değerlendirmenin sonuçlarını içerir. (2) Yerli üretici Trakya Cam
Sanayi A.Ş. tarafından gerçekleştirilen ve Düzce Cam Sanayii ve
Ticaret A.Ş. tarafından desteklenen başvuruda Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC)
menşeli 7009.91 Gümrük Tarife Pozisyonu (GTP) altında sınıflandırılan
“çerçevesiz cam aynalar” ürününün Türkiye’ye ithalatının dampinge konu
fiyatlarla gerçekleştirildiği ve söz konusu ithalatın yerli üretim dalına
zarar verdiği iddialarıyla söz konusu ürün ve ülkeye yönelik olarak bir damping soruşturması başlatılması talep
edilmiştir. Başvuru konusu ürün MADDE 2 – (1) Başvuru konusu ürün, 7009.91 GTP’si altında
kayıtlı “çerçevesiz cam aynalar”dır. (2) Bahse konu GTP ve madde
tanımı yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Önleme tabi ürünün Türk
Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında
yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil
etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan bilgi ve belgeler
temelinde, Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde başvuru
yeterliliğine sahip olan yerli üreticinin Yönetmeliğin 18 inci maddesi
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Damping iddiası MADDE 4 – (1) Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin üçüncü fıkrası
çerçevesinde normal değer, şikayetçi yerli
üreticinin başvuru konusu ürüne ilişkin olarak 2015 yılının ilk altı ayında
oluşan ticari maliyetine makul kârın eklenmesi suretiyle tespit edilmiştir.
Söz konusu değer fabrika çıkış aşamasında kabul edilmiştir. (2) İhraç değerinin
tespitinde, Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) 2015 yılının ilk altı ayına
ait başvuru konusu ürünün başvuru konusu ülkeden gerçekleşen ithalatında
oluşan ağırlıklı ortalama ihraç fiyatı dikkate alınmıştır. CIF ihraç fiyatı, TÜİK’ten elde
edilen navlun ve sigorta bedeli başta olmak üzere sair masraflar dikkate
alınarak FOB temelde hesaplanmış ve bu değer fabrika çıkış aşamasındaki değer
olarak kabul edilmiştir. (3) Yönetmeliğin 10 uncu
maddesi temelinde normal değer ve ihraç fiyatının karşılaştırılması
neticesinde tespit edilen damping marjının
Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranların
üzerinde olduğu saptanmıştır. Maddi zarar ve illiyet bağı MADDE 5
– (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde maddi zarar
iddiasının irdelenmesi amacıyla başvuru konusu ülkeden gerçekleşen ithalatın
miktar temelindeki seyri, ÇHC menşeli ithalatın birim fiyatlarını yerli
üretim dalının iç satış fiyatlarını nasıl etkilediği, yerli üretim dalının
Türkiye pazarında aldığı payın seyri ve yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin
durumu değerlendirilmiştir. (2) Söz
konusu inceleme çerçevesinde gerek toplam ithalatın gerekse ÇHC menşeli
ithalatın miktar temelinde artış kaydettiği, ÇHC menşeli ithalatın birim
fiyatlarının yerli üretim dalı iç satış fiyatlarını kırdığı, yerli üretim
dalının pazar payı kaybına uğradığı ve pazar payını artıramadığı, yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri arasında bilhassa karlılık, stok,
maliyetlerin iç satış fiyatlarına yansıtma yeterliliği gibi göstergelerde
2015 yılının ilk altı ayında önemli bozulmaların yaşandığı tespit edilmiştir. (3) İlliyet bağına ilişkin
olarak yapılan değerlendirmelerde ikincil nitelikteki sebeplerin ÇHC menşeli
ithalat ile yerli üretim dalı üzerinde oluşan zarar arasında oluşan
nedensellik bağını ortadan kaldıracak nitelik ve güçte olmadığı görülmüştür. Karar ve işlemler MADDE 6 – (1) Yönetmeliğin 19 uncu ve 20 nci maddeleri çerçevesinde bir damping soruşturmasının açılabilmesi için
yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta
Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu tarafından ÇHC menşeli 7009.91 GTP’si altında
kayıtlı “çerçevesiz cam aynalar” ürününe yönelik olarak bir damping
soruşturması açılmasına karar verilmiştir. (2) Soruşturma, Ekonomi
Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülür. Piyasa ekonomisi
değerlendirmesi MADDE 7
– (1) ÇHC’de soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin, soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin
ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu 9 uncu maddede belirtilen süreler içinde yeterli deliller
ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için normal değerin
tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır.Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde
adı geçen ülkeler için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. Soru formları ve
bilgilerin toplanması MADDE 8 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülke Büyükelçiliğine
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl
erişileceği hususunda bilgi verilir. (3) Bakanlıkça tespit
edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim
ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Ekonomi Bakanlığı internet
sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkündür. (4) Soruşturmaya ilişkin
yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna
ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve
taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekir. (5) İlgili taraflar, soru
formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 9 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilirler. (6) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci fıkra ve üçüncü fıkra
kapsamına girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki
işçi veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan işletmeler gibi
diğer ilgili taraflar, görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak 9 uncu
maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7) İlgili taraflarca soru
formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir. (8) Soruşturma süresince
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası
çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün
gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul
ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 9 – (1) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen bildirimin
gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplandırma süresi,
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten itibaren
posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 8 inci maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilemediği bütün ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde
sunabilirler. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden ancak 8 inci maddenin altıncı fıkrası
kapsamına giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek
şekilde soruşturma süreci içerisinde sunabilirler. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili
taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli
bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi
veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı
bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu
gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu
ya da olumsuz şekilde mevcut verilere göre yapılabilir. (2) İlgili tarafların
işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu
taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir. Geçici önlem ve önlemlerin
geriye dönük uygulanması MADDE 11 – (1) Kanunun 12 nci ve Kararın 5 inci maddeleri
çerçevesinde soruşturma sırasında geçici önlem alınması kararlaştırılabilir.
Kararın 6 ncı maddesinde
öngörülen şartlar çerçevesinde önlemin geriye dönük uygulanması söz konusu
olabilir. (2) Önlemlerin uygulanmasında
başlamış işlem istisnası söz konusu değildir. Yetkili merci ve adresi MADDE 12 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekir: T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi İnönü Bulvarı No: 36,
Emek/ANKARA Faks: +90-312-204 86 33 E-posta: dms248@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın başlangıç
tarihi MADDE 13 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış
kabul edilir. Yürürlük MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 12 Kasım 2015 PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı : 29530 |