GÜNCEL: 30/10/2015 |
Ekonomi
Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ
REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/47) Yasal
dayanak ve başvuru MADDE
1 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız rekabetin
önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılan nihai gözden
geçirme soruşturması başvurusu (NGGS) ile bu başvuruya ilişkin olarak söz
konusu mevzuat kapsamında yapılan değerlendirmenin sonuçlarını içermektedir. (2)
Yerli üreticiler Depar Deri Plastik Sanayi ve Ticaret A.Ş., Flokser Tekstil Sanayi ve Ticaret A.Ş. ve Doğuş Suni Deri
Kösele San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan başvuruda Çin Halk Cumhuriyeti
(ÇHC) menşeli 5903.20.10.10.00, 5903.20.10.90.00, 5903.20.90.10.00 ve
5903.20.90.90.00 Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonları (GTİP) altında
sınıflandırılan “mensucat, poliüretanla emdirilmiş, sıvanmış, kaplanmış veya
lamine edilmiş-deri taklidi/diğerleri (Suni Deri)” ürününün ithalinde halen
uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin sona ermesinin damping ve zararın
devam etmesi veya yeniden tekrarlanabilmesi ihtimaline yol açacağı
gerekçesiyle bir NGGS açılması istemiyle başvuruda bulunulmuştur. Önleme
tabi ürün MADDE
2 – (1) Önleme tabi ürün, 5903.20.10.10.00,
5903.20.10.90.00, 5903.20.90.10.00 ve 5903.20.90.90.00 GTİP’leri
altında kayıtlı “mensucat, poliüretanla emdirilmiş, sıvanmış, kaplanmış veya
lamine edilmiş-deri taklidi/diğerleri (Suni Deri)”dir. (2)
Bahse konu GTİP’ler ve madde tanımları yalnızca
bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
Önleme tabi ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına halel getirmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE
3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan bilgi ve belgeler
temelinde, Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde
başvuru yeterliliğine sahip olan yerli üreticinin Yönetmeliğin 18 inci
maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmıştır. Mevcut
önlem MADDE
4 – (1) 5/2/2005 tarihli ve 25718 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:
2005/2) ile ÇHC menşeli 5903.20.10.10.00, 5903.20.10.90.00, 5903.20.90.10.00
ve 5903.20.90.90.00 GTİP’li “mensucat, poliüretanla
emdirilmiş, sıvanmış, kaplanmış veya lamine edilmiş-deri taklidi/diğerleri
(Suni Deri)” için sırasıyla 1 ABD Doları/kg, 1 ABD Doları/kg, 2,2 ABD
Doları/kg ve 2,2 ABD Doları/kg tutarında dampinge karşı önlem yürürlüğe
konulmuştur. (2)
Yerli üretim dalı tarafından yapılan başvuru üzerine yürütülen NGGS
neticesinde 31/10/2010 tarihli ve 27745 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/28)
ile uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin aynen uygulanmaya devam
edilmesine karar verilmiştir. Gerekçe MADDE
5 – (1) 21/3/2015 tarihli ve 29302 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:
2015/4) ile mevcut önlemlerin yürürlükte kalma sürelerinin sona ereceği ve
bahse konu ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli
delillerle desteklenmiş bir başvuru ile bir NGGS açılması talebinde
bulunabilecekleri ilan edilmiştir. (2) Yapılan
başvurunun incelenmesi neticesinde, ÇHC menşeli önleme konu ürün için
uygulanan dampinge karşı önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve
zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna
ilişkin olarak bir NGGS açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin
mevcut olduğu anlaşılmıştır. Karar
ve işlemler MADDE
6 – (1) Bir NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge
ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulu tarafından ÇHC menşeli söz konusu ürün için Yönetmeliğin
35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar verilmiştir. (2)
Başvuruya konu mevcut önlem, Yönetmeliğin 35 inci maddesi gereğince,
soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam eder. (3)
Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük)
tarafından yürütülür. Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi MADDE
7 – (1) Genel Müdürlük tarafından Yönetmeliğin 40 ıncı ve 41 inci maddelerinde öngörülen hükümler saklı
kalmak üzere soruşturma kapsamında normal değer tespitine karar verilmesi
halinde; ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici
veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında
Yönetmeliğin Ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi
koşullarının geçerli olduğunu 9 uncu maddede belirtilen süreler içinde
yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için
normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin
7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen
ülkeler için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin
seçilmesi öngörülmektedir. Soru
formları ve bilgilerin toplanması MADDE
8 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülke Büyükelçiliğine soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (2)
Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve
soru formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi verilir. (3)
Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya
kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Ekonomi
Bakanlığı internet sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkün
bulunmaktadır. (4)
Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişimler Türkçe yapılır. İlgili
tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm
bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları
gerekir. (5)
İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla
ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici
deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı olarak 9 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilirler. (6)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden; ancak bu maddenin
birinci ve üçüncü fıkraları kapsamına girmeyen diğer ilgili taraflar (ürünü
girdi olarak kullanan işletmeler, meslek kuruluşları, tüketici dernekleri,
üretim dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi) görüşlerini Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilirler. (7)
İlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan
diğer bilgi, belge ve görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe
yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı,
adres bilgileri, elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları
belirtilir. (8)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin
ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her tür bilgi, belge ve
görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin
makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilirler.
Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının
nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE
9 – (1) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplandırma
süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten
itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 8
inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilmediği bütün
ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin
cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre
içerisinde sunabilirler. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ancak 8 inci
maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili taraflar, soruşturma
ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın
akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde sunabilirler. İşbirliğine
gelinmemesi MADDE
10 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı
maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde
ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre yapılabilir. (2)
İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi
halinde bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine
nazaran daha az avantajlı olabilir. Yetkili
merci ve adresi MADDE
11 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekir. T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping
ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi İnönü
Bulvarı No: 36, Emek/ANKARA Faks:
+90-312-204 86 33 E-posta: ngs170@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE
12 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış
kabul edilir. Yürürlük MADDE
13 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 30
Ekim 2015 CUMA Resmî
Gazete Sayı
: 29517 |