GÜNCEL:
30/12/2015 |
Ekonomi
Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/52) Yasal dayanak ve başvuru MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız rekabetin
önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılan nihai gözden
geçirme soruşturması (NGGS) başvurusu ile bu başvuruya ilişkin olarak söz
konusu mevzuat kapsamında yapılan değerlendirmenin sonuçlarını içerir. (2) Yerli üretici Makina Takım Endüstrisi A.Ş. tarafından yapılan başvuruda
Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli “matkap ucu ve parmak frezeler”in
ithalinde halen uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin sona ermesinin
damping ve zararın devam etmesi veya yeniden tekrarlanabilmesi ihtimaline yol
açacağı gerekçesiyle bir nihai NGGS açılması istemiyle başvuruda
bulunulmuştur. Önleme tabi ürün MADDE 2 – (1) Önleme tabi ürün, 8207.50.60.00.00 Gümrük Tarife
İstatistik Pozisyonu (GTİP) altında kayıtlı “metal işlemeye mahsus, iş gören
kısımları yüksek hız çeliğinden olan delmeye mahsus aletler (matkap uçları)”
ve 8207.70.31.00.19 GTİP altında kayıtlı “metal işlemeye mahsus diğer parmak
frezeler (parmak frezeler)”dir. (2) Bahse konu GTİP’ler yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı
mahiyette değildir. (3) Önleme tabi ürünün Türk
Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında
yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil
etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan bilgi ve belgeler
temelinde, Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde
başvuru yeterliliğine sahip olan yerli üreticinin Yönetmeliğin 18 inci
maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmıştır. Mevcut önlem MADDE 4 – (1) ÇHC menşeli 8207.50.60.00.00 GTİP’li
“matkap uçları” ve 8207.70.31.00.19 GTİP’li “parmak
frezeler” için 4/2/2005 tarih ve 25717 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2005/3)
uyarınca sırasıyla 6 ABD Doları/Kg ve 10 ABD Doları/Kg dampinge karşı önlem
yürürlüğe konulmuştur. (2) Yerli üretim dalı
tarafından yapılan başvuru neticesinde açılan NGGS, 31/12/2010 tarihli ve
27802 sayılı 5 inci Mükerrer Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2011/2) ile
sonuçlandırılarak meri uygulamanın devam etmesine karar verilmiştir. Gerekçe MADDE 5 – (1) 21/3/2015 tarihli ve 29302 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:
2015/4) ile mevcut önlemlerin yürürlükte kalma sürelerinin sona ereceği ve
bahse konu ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli
delillerle desteklenmiş bir başvuru ile bir nihai gözden geçirme soruşturması
açılması talebinde bulunabilecekleri ilan edilmiştir. (2) Yapılan başvurunun
incelenmesi neticesinde, ÇHC menşeli önleme konu ürün için uygulanan dampinge
karşı önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesi
veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir nihai
gözden geçirme soruşturması açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve
delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır. Karar ve işlemler MADDE
6 – (1) Bir nihai gözden geçirme soruşturmasının
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu tarafından
ÇHC menşeli söz konusu ürün için Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde
bir nihai gözden geçirme soruşturması açılmasına karar verilmiştir. (2) Başvuruya konu mevcut
önlem, Yönetmeliğin 35 inci maddesi gereğince, soruşturma sonuçlanıncaya
kadar yürürlükte kalmaya devam eder. (3) Soruşturma, Ekonomi
Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülür. Piyasa ekonomisi
değerlendirmesi MADDE 7 – (1) Genel Müdürlük tarafından Yönetmeliğin 40 ıncı ve 41 inci maddelerinde öngörülen hükümler saklı
kalmak üzere soruşturma kapsamında normal değer tespitine karar verilmesi
halinde; ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici
veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında
Yönetmeliğin Ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi
koşullarının geçerli olduğunu 9 uncu maddede belirtilen süreler içinde
yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için
normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır.
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki
halinde adı geçen ülkeler için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. Soru formları ve
bilgilerin toplanması MADDE 8 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülke Büyükelçiliğine soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl
erişileceği hususunda bilgi verilir. (3) Bakanlıkça tespit
edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim
ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Ekonomi Bakanlığı internet
sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkündür. (4) Soruşturmaya ilişkin
yazılı ve sözlü iletişimler Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna
ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve
taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde
sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz. (5) İlgili taraflar, soru
formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 9 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir. (6) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden; ancak bu maddenin birinci fıkra ve üçüncü
fıkra kapsamına girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan
işletmeler gibi diğer ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7) İlgili taraflarca soru
formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir. (8) Soruşturma süresince
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası
çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün
gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul
ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 9 – (1) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplandırma
süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten
itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 8 inci maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilmediği bütün ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde
sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden ancak 8 inci maddenin altıncı fıkrası
kapsamına giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek
şekilde soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı
maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler
dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da
bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin
anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu
taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere
göre yapılır. (2) İlgili tarafların
işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu
taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir. Yetkili
merci ve adresi MADDE 11 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekir. T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi İnönü Bulvarı No: 36
Emek/ANKARA Faks: +90-312-204 86 33 E-posta: ngs164@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın başlangıç
tarihi MADDE 12 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış
kabul edilir. Yürürlük MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 30 Aralık 2015 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 29578 |