GÜNCEL:
18/11/2015 |
Ekonomi
Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/50) Yasal dayanak ve başvuru MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan
ithalatta haksız rekabetin önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde
yapılan nihai gözden geçirme soruşturması başvurusu ile bu başvuruya ilişkin
olarak söz konusu mevzuat kapsamında yapılan değerlendirmenin sonuçlarını
içerir. (2) Yerli üretici Cam Elyaf Sanayii A.Ş.
tarafından yapılan başvuruda Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli “cam elyafı
takviye malzemeleri”nin ithalinde
halen uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin sona ermesinin damping ve
zararın devam etmesi veya yeniden tekrarlanabilmesi ihtimaline yol açacağı
gerekçesiyle bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması istemiyle
başvuruda bulunulmuştur. Önleme tabi ürün MADDE 2 – (1) Önleme tabi ürün, 7019.11.00.00.00, 7019.12.00.00.00,
7019.19.10.00.00, 7019.19.90.00.00, 7019.31.00.00.00, 7019.90.00.10.00 ve
7019.90.00.30.00 Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonları (GTİP) altında kayıtlı
“cam elyafı takviye malzemeleri (boru ve tüplerin izolasyonuna mahsus kokiller ve
mahfazalar hariç)”dir. (2) Bahse konu GTİP ve madde
tanımı yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Önleme tabi ürünün Türk
Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında
yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil
etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan bilgi ve belgeler temelinde,
Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde başvuru
yeterliliğine sahip olan yerli üreticinin Yönetmeliğin 18 inci maddesi
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Mevcut önlem MADDE 4 – (1) 31/12/2010 tarihli
ve 27802 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2011/1) ile ÇHC menşeli önlem konusu
ürüne yönelik olarak CIF bedelinin %20,20’si ve %23,75’i arasında dampinge
karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) Yerli üretim dalı
tarafından yapılan başvuru üzerine yürütülen ara gözden geçirme soruşturması
neticesinde17/4/2015 tarihli ve 29329 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2015/5) ile önlem konusu ürüne yönelik olarak uygulanan önlem CIF
bedelinin %24,50’si ve %35,75’i yükseltilmiştir. Gerekçe MADDE 5 – (1) 21/3/2015 tarihli ve 29302 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2015/4) ile mevcut önlemlerin yürürlükte kalma sürelerinin sona
ereceği ve bahse konu ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen
sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile bir nihai gözden
geçirme soruşturması açılması talebinde bulunabilecekleri ilan edilmiştir. (2) Yapılan başvurunun
incelenmesi neticesinde, ÇHC menşeli önleme konu ürün için uygulanan dampinge karşı önlemin yürürlükten kalkması
halinde dampingin ve zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesinin
muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme soruşturması
açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu
anlaşılmıştır. Karar ve işlemler MADDE 6 – (1) Bir nihai gözden geçirme soruşturmasının açılabilmesi için yeterli
bilgi, belge ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız
Rekabeti Değerlendirme Kurulu tarafından ÇHC menşeli söz konusu ürün için
Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir nihai gözden geçirme
soruşturması açılmasına karar verilmiştir. (2) Başvuruya konu mevcut
önlem, Yönetmeliğin 35 inci maddesi gereğince, soruşturma sonuçlanıncaya
kadar yürürlükte kalmaya devam eder. (3) Soruşturma, Ekonomi
Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülür. Piyasa ekonomisi
değerlendirmesi MADDE 7
– (1)
Genel Müdürlük tarafından Yönetmeliğin 40 ıncı ve 41 inci maddelerinde öngörülen
hükümler saklı kalmak üzere soruşturma kapsamında normal değer tespitine
karar verilmesi halinde; ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici
veya üreticiler tarafından soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında
Yönetmeliğin ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi
koşullarının geçerli olduğunun 9 uncu maddede belirtilen süreler içinde
yeterli deliller ile ispat edilmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için
normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 ncimaddesi hükümlerinin tatbiki
halinde adı geçen ülkeler için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. Soru formları ve
bilgilerin toplanması MADDE 8 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülke Büyükelçiliğine soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl
erişileceği hususunda bilgi verilir. (3) Bakanlıkça tespit
edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim
ulaşmayan diğer ilgili tarafların, soru formuna Ekonomi Bakanlığı internet
sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkündür. (4) Soruşturmaya ilişkin
yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna
ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve
taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde
sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz. (5) İlgili taraflar, soru
formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 9 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir. (6) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci fıkra ve üçüncü fıkra
kapsamına girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki
işçi veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan işletmeler gibi
diğer ilgili taraflar, görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak 9 uncu
maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7) İlgili taraflarca soru
formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir. (8) Soruşturma süresince
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası
çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün
gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul
ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 9 – (1) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplandırma
süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten
itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 8 inci maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilmediği bütün ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde
sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden ancak 8 inci maddenin altıncı fıkrası
kapsamına giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek
şekilde soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili
taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli
bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi
veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı
bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu
gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu
ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılır. (2) İlgili tarafların
işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu
taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir. Yetkili merci ve adresi MADDE 11 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekir. T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi İnönü Bulvarı No: 36 Emek/ANKARA Faks: +90-312-204 86 33 E-posta: ngs210@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın başlangıç
tarihi MADDE 12 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış
kabul edilir. Yürürlük MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 18 Kasım 2015 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 29536 |