Ekonomi
Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ
NO: 2016/03)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı,
15/5/2015 tarihli ve 29356 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/19) ile
başlatılan ve Ekonomi Bakanlığı tarafından yürütülen damping
soruşturmasının ön belirlemelerine istinaden alınan geçici önlem kararının
yürürlüğe konulmasıdır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ,
14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi
Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini,
c) Genel Müdürlük: Bakanlık
İthalat Genel Müdürlüğünü,
ç) GTİP: Gümrük tarife
istatistik pozisyonunu,
d) Kalibre Boru: Kalibre Boru
Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketini,
e) Kanun: 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu,
f) Sardoğan: Sardoğan
Endüstri Ticareti,
g) TÜİK: Türkiye İstatistik
Kurumunu,
ğ) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
h) YÜD: Yerli üretim dalını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Genel
Bilgi ve İşlemler
Soruşturma
MADDE 4 – (1) Yerli üretici
Sardoğan firması tarafından yapılan ve Tufanoğlu
Boru Metal Mak. San. ve Tic. Ltd. Şti., Kalibre
Boru San. ve Tic. A.Ş., Borusan Mannesmann Boru Sanayi ve Ticaret A.Ş. ve Antes Çelik Boru San. Tic. Ltd. Şti. tarafından
desteklenen başvuruda, ÇHC menşeli demir (dökme demir hariç) ve çelikten
dikişsiz çekme boruların Türkiye’ye dampingli fiyatlarla ihraç edildiği ve
bu durumun yerli üretim dalında zarara neden olduğu iddiasıyla anılan ülke
menşeli söz konusu ürün ithalatına karşı önlem alınması talep edilmiştir.
(2) Bu kapsamda, İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/19) ile söz
konusu Tebliğin ekinde yer alan GTİP’ler kapsamı
demir (dökme demir hariç) ve çelikten dikişsiz çekme borular için
başlatılan ve Genel Müdürlük tarafından yürütülen damping soruşturmasında
geçici karar aşamasına gelinmiştir.
(3) İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/19) ile ÇHC menşeli
bahse konu ürünlere yönelik başlatılan sübvansiyon soruşturması ise devam
etmektedir.
Yerli üretim dalının temsil
niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında
sunulan delillerden, başvurunun Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci maddeleri çerçevesinde YÜD’ü
temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır.
(2) Soruşturma açılmasını
müteakip, yerli üretici Sardoğan firmasının soruşturma konusu ürünlerin bir
tipi olan soğuk çekilmiş boru üretme yeteneğini haiz olmasına rağmen, bahse
konu piyasada tek yerli üretici olmadığı tespit edilmiştir. Bunun üzerine,
soğuk çekilmiş boru piyasasındaki diğer yerli üreticilere soru formu
gönderilmiş ve söz konusu piyasanın pazar payı açısından en büyük yerli
üreticisi Kalibre Boru San. ve Tic. A.Ş. firması şikayet konusu üründe yürütülen
damping soruşturmasını desteklediğine ilişkin yazılı görüşü ile kendisine
gönderilen diğer yerli üretici soru formunu doldurarak Genel Müdürlüğe
iletmiştir. Piyasada yer alan diğer yerli üreticilerden Borusan
Mannesmann Boru Sanayi ve Ticaret A.Ş. ile Antes Çelik Boru San. Tic. Ltd. Şti. firmaları ise
mevcut soruşturmayı desteklediklerine ilişkin dilekçeleri Genel Müdürlüğe
iletmişlerdir.
İlgili tarafların
bilgilendirilmesi, dinlenmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi
MADDE 6 – (1) Soruşturma açılmasını
müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlıkça tespit edilen ÇHC’de mukim bilinen üreticilerine/ihracatçılarına,
Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca ÇHC’de
yerleşik diğer üreticilere/ihracatçılara iletilebilmesini teminen ÇHC’nin Ankara’daki Büyükelçiliğine
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur.
(2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan metnine ve soru formlarına
nereden erişileceğine dair bilgiler verilmiştir.
(3) Taraflara görüş bildirme
ve soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre
tanınmıştır. Ayrıca, ilgili tarafların süre uzatımı yönündeki makul
talepleri karşılanmıştır.
(4) ÇHC’de
yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan Anhui Tianda Oil Pipe Company Limited, Hubei Group (Hubei Special Tube Co., Ltd. ve Hubei Xinyegang Steel Co., Ltd. firmaları), Jiangsu
Changbao Steel Tube Co., Ltd., Liaocheng Ritong Steel Co., Ltd., Shandong Huitong Group (Shandong Huitong Industrial Co., Ltd. ve Shandong Haixinda Petroleum Machinery Co., Ltd.
firmaları), Tianjin Tiangang
Special Petroleum Pipe Manufacture Co., Ltd., Tianjin Pipe Manufacturing Co., Ltd. (TPCO) ve Shandong Zhongzheng Steel Pipe Manufacturing Co., Ltd. firmaları soru formuna cevaplarını
göndermişlerdir. Ancak, ÇHC’de yerleşik
üretici/ihracatçı firmaların sayısının fazla olması nedeniyle Yönetmeliğin
27 nci maddesi hükümleri uyarınca örnekleme
yoluna gidilmiştir. Bu kapsamda, soru formuna cevap veren
üretici/ihracatçılar arasında Türkiye’ye miktar olarak en fazla ihracatı
olan Anhui Tianda Oil Pipe Company
Limited, Hubei Group, Shandong Huitong Group ve TPCO
firmaları örneklemeye dahil edilmiştir. Örneklemeye dahil edilecek firmalar
belirlendikten sonra ÇHC’de yerleşik
üretici/ihracatçı firmalardan soru formuna cevap verenlere görüşlerini
sunmaları için bildirimde bulunulmuştur. Ancak, örnekleme seçimine Anhui Tianda Oil Pipe Company
Limited firması olumsuz cevap vermiş ve
soruşturmadan çekilme kararını Genel Müdürlüğe iletmiştir. Yapılan
değerlendirme sonucu, örneklemeye ilk aşamada seçilen diğer üç firma ile
soruşturmaya devam edilmesine karar verilmiş ve konuya ilişkin bildirim ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan soru
formuna cevap verenlerle paylaşılmıştır.
(5) Soruşturma konusu ürünün
ticaretini gerçekleştiren tacir firmalardan Liaocheng
MM Steel Co., Ltd. ve Shandong Zhongli Steel Pipe Co., Ltd. firmaları kendilerine gönderilen tacir soru
formlarını doldurarak Genel Müdürlüğe iletmişlerdir.
(6) Soruşturma konusu ürünün
ithalatını gerçekleştirdiği tespit edilen ve kendisine soru formu
gönderilmiş olan ithalatçı firmaların 30’undan cevap alınmıştır.
(7) İlgili taraflardan alınan
yanıtlar içerisinde yer alan nesnel görüşlerin değerlendirilmesine devam
edilmektedir.
Soruşturma ve zarar inceleme
dönemleri
MADDE 7 – (1) Damping belirlemesi için
1/1/2014-31/12/2014 tarihleri arası soruşturma dönemi olarak kabul
edilmiştir. Zarar belirlemelerinde ise veri toplama ve değerlendirme için
1/1/2012-31/12/2014 arasındaki dönem zarar inceleme dönemi olarak
belirlenmiştir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Soruşturma
Konusu Ürün ve Benzer Ürün
Soruşturma konusu ürün
MADDE 8 – (1) Soruşturma konusu
ürün, 73.04 gümrük tarife pozisyonu altında sınıflandırılan demir (dökme
demir hariç) ve çelikten dikişsiz çekme borulardır. Ürünün
sınıflandırıldığı GTİP’lere ilişkin tablo EK’te yer almaktadır.
(2) Soruşturma konusu
borulardan sıcak çekilmiş olanlar, demir veya çelik malzemenin kaynak
edilmeden sıcak haddeleme ve sıcak presleme (ekstrüzyon
dahil) süreçlerinden geçirilerek sıcak çekme yoluyla ebatlandırılmasıyla
üretilen borulardır. Soğuk çekilmiş dikişsiz borular ise, sıcak çekilmiş
borunun soğuk olarak tekrar ebatlandırılması ve
belirli kullanım alanlarına göre hassasiyet kazandırılmasıyla üretilen
borulardır.
(3) Sıcak çekilmiş borunun
üretim aşamaları şu şekildedir: Hammadde kesim, hammadde ısıtma, Mannesman metodu ile delme, haddeleme, ölçülendirme,
soğutma bankosunda soğutma, doğrultma ile uç kesme ve paketleme. Soğuk
çekilmiş boru ise bunun üzerine yüzey hazırlama, soğuk çekme, doğrultma,
kontrol ve paketleme süreçleri eklenerek üretilmektedir. Dikişsiz çekme
çelik borular farklı çelik kalitelerinde, farklı çaplarda ve farklı et
kalınlıklarında üretilebilmektedir.
(4) Sıcak çekilmiş boruların
kullanıldığı sektörler arasında petrol ve doğalgaz, otomotiv, madencilik,
savunma sanayi ve gemi sanayi gibi sektörler bulunmaktadır. İletim hattında
basınç bulunan bütün boru hatları ürünün kullanım alanına girmektedir.
Soğuk çekme dikişsiz çelik borular ise özellikle otomotiv sektörü, savunma
sanayi ve makine imalatında kullanılmaktadır.
(5) Bazı ithalatçı firmalar,
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:
2015/19)’in ekinde soruşturmaya tabi GTİP’ler
arasında mütalaa edilen 7304.49.10.00.00 ve 7304.49.93.00.00 GTİP’lerinde ithalatı gerçekleştirilen paslanmaz
çelikten dikişsiz çekme boruları yerli üretim dalının üretemediğini ve bu
ürünlerin soruşturma konusu ürün kapsamında değerlendirilemeyeceğini
Bakanlığa bildirmişlerdir. Yapılan ön inceleme sonucu, paslanmaz çelikten
dikişsiz çekme boruların teknik ve fiziksel özellikleri ile kullanım
alanlarının yerli üretim dalının ürettiği ya da üretim yeteneğini haiz
olduğu soruşturma konusu ürünlerden farklı olduğu tespit edilmiştir.
Benzer ürün
MADDE 9 – (1) Soruşturma konusu
ürün ile YÜD tarafından üretilen ve Türkiye piyasasında satılan dikişsiz
boruların teknik ve fiziki özellikleri ve temel kullanım alanı itibarıyla
benzer özelliklere sahip olduğu anlaşılmıştır. Bu nedenle, söz konusu
ürünler Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde benzer ürün olarak kabul
edilmiştir.
(2) Soruşturma konusu ürün ve
benzer ürün ile ilgili açıklamalar genel içerikli olup uygulamaya esas olan
bilgi, yürürlükteki Türk Gümrük Tarife Cetvelinde bulunan ilgili GTİP ve
karşılığı eşya tanımıdır.
(3) Önleme tabi ürünün Türk
Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya
tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına
engel teşkil etmez.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Dampinge
İlişkin Ön Belirlemeler
Genel
MADDE 10 – (1) ÇHC’de
yerleşik üretici/ihracatçı firmaların soru formuna verdikleri cevaplar
halen incelenmektedir.
Normal değerin tespiti
MADDE 11 – (1) Yönetmelik Ek Madde
1 hükmü uyarınca, piyasa ekonomisi uygulamayan ülkelerden yapılan ithalata
yönelik damping soruşturmalarında, ilgili ülkedeki soruşturmaya tabi
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında bahse konu
maddede belirtilen ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu yeterli delillerle göstermesi halinde bu üreticiler için
normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi; aksi durumda ise
Yönetmeliğin 7 nci maddesi uygulanmaktadır.
(2) ÇHC’de
yerleşik üretici/ihracatçılardan soru formuna cevap gönderenlerin tamamı
kendileri için Yönetmeliğin 7 nci maddesinin
uygulanmasını talep etmişlerdir. Bu çerçevede, örnekleme içine dâhil edilen
ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalar için
normal değer, Yönetmeliğin 7 nci maddesi
çerçevesinde, Türkiye’de benzer malın birim imalat maliyetine genel, idari
ve satış giderleri ile makul bir kârın eklenmesi suretiyle oluşturulmuştur.
Normal değer tespiti yapılırken, ÇHC’li
firmaların lehine olacak şekilde işgücü ve enerji giderlerinde çeşitli
ayarlamalar yapılmıştır.
İhraç fiyatı
MADDE 12 – (1) İhraç fiyatı Yönetmeliğin
9 uncu maddesi uyarınca ihracatçı firmaların Türkiye’ye satışlarında ilk
bağımsız alıcıya fiilen ödenen fiyat esasında belirlenmiştir.
Fiyat karşılaştırması ve
damping marjı
MADDE 13 – (1) Adil bir
karşılaştırmanın yapılabilmesini teminen, normal
değer ile ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde fabrika çıkış aşamasına
getirilerek aynı ticari aşamada karşılaştırılmıştır.
(2) Soru formuna cevap veren
ancak örnekleme içinde yer almayan firmalar için damping marjı, örnekleme
içinde yer alan firmalara hesaplanan damping marjının ağırlıklı ortalamasının
alınması suretiyle bulunmuştur. Soru formuna cevap vermeyen firmalar için
ise Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü uyarınca
damping marjı tespiti yapılmıştır.
(3) Buna göre, soru formuna
cevap veren ve örnekleme içinde yer alan üretici/ihracatçı firmalar, soru
formuna cevap veren ancak örnekleme içinde yer almayan firmalar ve soru
formuna cevap vermeyen diğer firmalar için CIF bedelin yüzdesi olarak
hesaplanan damping marjları aşağıdaki gibidir.
|
|
Firma Adı
|
Damping Marjı (CIF %)
|
|
Hubei Special Tube Co., Ltd.
|
32,16
|
Hubei Xinyegang Steel Co., Ltd.
|
32,16
|
Shandong Haixinda Petroleum Machinery Co., Ltd.
|
31,67
|
Shandong Huitong Industrial Co., Ltd.
|
31,67
|
Tianjin Pipe Manufacturing Co., Ltd.
|
22,15
|
Jiangsu Changbao Steel Tube Co., Ltd.
|
28,71
|
Liaocheng Ritong Steel Co., Ltd.
|
28,71
|
Shandong Zhongzheng Steel Pipe Manufacturing Co., Ltd.
|
28,71
|
TianJin TianGang Special Petroleum Pipe Manufacture Co., Ltd
|
28,71
|
Diğer Firmalar
|
50,35
|
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Zarara
İlişkin Ön Belirlemeler
Genel açıklamalar
MADDE 14 – (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülke
menşeli ve ön belirlemelere göre dampingli olduğu tespit edilen ithalatın
hacminde önemli ölçüde bir artış olup olmadığı ile bu ithalatın iç piyasaya
giriş fiyatlarının YÜD üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu çerçevede,
dampingli ithalatın miktarı ve gelişimi, dampingli ithalatın fiyatlarının
gelişimi, yurt içi tüketim ve pazar payları, fiyat baskısı ve fiyat
kırılması ile YÜD’ün ekonomik göstergeleri
incelenmiştir. Söz konusu inceleme, 7 nci maddede
belirtilen zarar inceleme dönemi için yapılmış olup ithalat
istatistiklerine ilişkin veriler TÜİK’ten temin
edilmiştir.
Genel ithalat
MADDE 15 – (1) Soruşturmaya konu ürünün
2012 yılında 154.645.649 Kg olan ithalatı, 2013 yılında 158.546.264 Kg,
2014 yılında ise 168.503.540 Kg olarak gerçekleşmiştir. Değer olarak ise,
2012 yılında 231.282.161 ABD Doları olan toplam ithalat, 2013 yılında
225.651.976 ABD Doları, 2014 yılında ise 212.613.617 ABD Doları olarak
gerçekleşmiştir. 2012-2014 döneminde toplam ithalat miktar bazında %9
oranında artış göstermiştir.
(2) Genel ithalatın ortalama
birim fiyatlarına bakıldığında ise, 2012 yılında 1,50 ABD Doları/Kg olan
fiyatlar, 2013 yılında 1,42 ABD Doları/Kg, 2014 yılında ise 1,26 ABD
Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. 2012-2014 döneminde genel ithalatın birim
fiyatları %15,6 oranında düşüş göstermiştir.
Soruşturma konusu ülkeden
ithalat
MADDE 16 – (1) ÇHC menşeli
ithalatın gelişimi incelendiğinde, 2012 yılında 66.198.794 Kg olarak
gözlenen ithalat miktarının 2013 yılında 79.532.459 Kg’a
ulaştığı, 2014 yılında ise 95.665.907 Kg seviyesine çıktığı görülmektedir.
ÇHC menşeli ithalatın genel ithalat içerisindeki payına bakıldığında ise
2012 yılında %43 seviyesinde olan ithalat içindeki payın 2013 ve 2014
yıllarında sırasıyla %50 ve %57 olarak gerçekleştiği görülmektedir.
(2) ÇHC’den
gerçekleştirilen ithalatın ortalama birim fiyatları 2012 ve 2013 yıllarında
sırasıyla 1,20 ABD Doları/Kg ve 1,09 ABD Doları/Kg iken, 2014 yılında 0,96
ABD Doları/Kg olarak kaydedilmiştir. ÇHC menşeli ithalatın birim fiyatları
genel ithalatın birim fiyatlarından 2012 yılında %19,5, 2013 yılında %23,6,
2014 yılında ise %23,5 oranında daha düşük seviyede gerçekleşmiştir.
Görüldüğü üzere, zarar inceleme dönemini kapsayan her üç yılda da ÇHC
kaynaklı ithalatın ağırlıklı ortalama birim fiyatları genel ithalatın birim
fiyatlarının önemli ölçüde altında seyretmiştir.
Diğer ülkelerden ithalat
MADDE 17 – (1) Soruşturma konusu
ürünün diğer ülkelerden gerçekleştirilen ithalatına bakıldığında 2012
yılında 88.446.855 Kg olan ithalat miktarının 2013 ve 2014 yıllarında
sırasıyla 79.013.805 ve 72.837.633 Kg olarak gerçekleştiği görülmektedir.
İthalatın değer bazında gelişimi incelendiğinde, 2012 yılında 151.548.962
ABD Doları olan ithalat değerinin, 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla
139.208.736 ve 120.317.063 ABD Doları seviyelerinde gerçekleştiği
görülmektedir.
(2) Üçüncü ülkeler menşeli
ithalatın genel ithalat içerisindeki payı ise 2012 yılında %57, 2013 ve
2014 yıllarında ise %50 ve %43 düzeyinde gerçekleşmiştir.
(3) Diğer ülkeler kaynaklı
ithalatın ortalama birim fiyatlarına bakıldığında ise 2012 yılında 1,71 ABD
Doları/Kg olan ortalama birim fiyatın 2013 yılında 1,76 ABD Doları/Kg’a yükseldiği, 2014 yılında ise 1,65 ABD Doları/Kg
olarak gerçekleştiği görülmektedir.
Türkiye toplam benzer mal
tüketimi ve pazar payları
MADDE 18 – (1) Soruşturma konusu
üründe ön belirlemelere göre dampingli olduğu tespit edilen ithalatın nispi
olarak gelişimini görebilmek için, söz konusu ithalatın toplam Türkiye
benzer mal tüketimi içindeki payı incelenmiştir. Bu bağlamda, öncelikle
şikâyetçi, destekçi ve bilinen diğer yerli üretici firmaların yurt içi
satış miktarı ile genel ithalat miktarı toplanarak ilgili yılda Türkiye
benzer mal tüketimi elde edilmiştir.
(2) Buna göre, 2012 yılında
100 birim olan yurt içi tüketim endeksi, 2013 yılında 102’ye, 2014 yılında
ise 107’ye yükselmiştir.
(3) YÜD’ün
pazar payı 2012 yılında 100 birim kabul edildiğinde, 2013 ve 2014
yıllarında azalarak, sırasıyla 96 ve 81 olarak gerçekleşmiştir.
(4) ÇHC’nin
2012 yılında 100 birim olan pazar payı endeksi, önemli düzeyde bir artış
eğilimi göstererek, 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla 118 ve 135 olarak gerçekleşmiştir.
(5) Diğer ülkelerin 2012 yılı
için 100 birim olan toplam pazar payı endeksi ise, 2013 ve 2014 yıllarında
genel bir azalma eğilimi göstererek sırasıyla 87 ve 77 olmuştur.
(6) Soruşturma konusu ülke
olan ÇHC’nin pazar payı 2012-2014 döneminde %35
oranında artış gösterirken, aynı dönemde YÜD’ün
pazar payı %19, diğer ülkelerin pazar payı ise %23 oranında düşüş
göstermiştir.
(7) Pazar payını %35 oranında
artıran ÇHC’nin piyasa payını nasıl artırdığı
incelendiğinde, artışın %53’ünün diğer ülkeler menşeli ithalatın
düşüşünden, %6,2’sinin YÜD’ün iç piyasa satışı
düşüşünden ve %40,8’inin ise büyüyen pazardan kaynaklandığı tespit
edilmiştir.
Fiyat kırılması ve baskısı
MADDE 19 – (1) Fiyat kırılması,
dampingli ithalatın fiyatlarının Türkiye piyasasında YÜD’ün
yurt içi satış fiyatlarının ne kadar altında kaldığını göstermektedir.
Fiyat baskısı ise dampingli ithalatın fiyatlarının Türkiye piyasasında YÜD’ün yurt içi satış fiyatlarını olması gereken
seviyeye göre yüzde olarak ne kadar baskı altında tuttuğunu gösterir. Bu
kapsamda, soruşturma konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın YÜD’ün fiyatlarını ne ölçüde kırdığı ve baskı altında
tuttuğu incelenmiştir.
(2) Fiyat kırılması ve fiyat
baskısı hesabı soruşturma konusu ürünün iki ana tipi özelinde yapılmıştır.
Ürünün iki ana tipinden sıcak çekilmiş borular için YÜD verileri Sardoğan
firmasından, soğuk çekilmiş borular için ise Kalibre Boru firmasından temin
edilmiştir. CIF ithalat fiyatları ise iki ana tipin GTİP’lerinden
gerçekleştirilen ÇHC menşeli ithalatın fiyatları olarak belirlenmiştir.
İthalatın Türkiye pazarına giriş fiyatları ise CIF ithalat fiyatlarının
üzerine gümrük vergisi ve diğer ithalat masraflarının eklenmesi suretiyle
bulunmuştur.
(3) ÇHC menşeli ithalatın
Türkiye pazarına giriş fiyatları fiyat kırılması hesabında YÜD’ün iç piyasa satış fiyatlarıyla, fiyat baskısı
hesabında ise YÜD’ün ticari maliyetine eklenen
makul kâr oranı ile elde edilen olması gereken yurt içi satış fiyatları ile
karşılaştırılmıştır. Her iki hesap da 2012-2014 dönemi için yapılmıştır.
(4) Bu kapsamda, ön
belirlemelere göre, sıcak çekilmiş borularda ÇHC menşeli ithalatın YÜD’ün iç piyasa fiyatlarını 2012-2014 döneminde
kırmadığı ancak sırasıyla %15-20, %10-15 ve %30-35 aralığında yer alan
oranlarda baskı altında tuttuğu tespit edilmiştir.
(5) Soğuk çekilmiş borularda
ise ÇHC menşeli ithalat aynı dönemde YÜD’ün iç
piyasa fiyatlarını sırasıyla CIF bedelin %50-55, %35-40 ve %50-55
aralığında yer alan oranlarda kırmış ve %55-60, %45-50 ve %60-65 aralığında
yer alan oranlarda baskı altında tutmuştur.
Yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri
MADDE 20 – (1) Yerli üretim
dalının ekonomik göstergeleri, zarar inceleme dönemi olan 2012-2014
yıllarını içerecek ve dönemsel gelişmeleri yansıtacak şekilde
incelenmiştir. Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesinde Sardoğan ve
Kalibre Boru firmalarının verileri kullanılmıştır. Göstergeler arasında yer
alan tüm parasal değerler dönemsel karşılaştırmanın daha sağlıklı bir
şekilde yapılabilmesi için, TÜİK’ten temin edilen
üretici fiyatları endeksi kullanılarak enflasyondan arındırılmış ve
böylelikle reel değerlere ulaşılmıştır. Reel değerler ise endekslenerek
zarar inceleme dönemindeki eğilim analiz edilmiştir.
a) Üretim, kapasite ve
kapasite kullanım oranı
1) YÜD’ün
soruşturma konusu ürün için 2012 yılında 100 olan üretim miktar endeksi,
2013 yılında 95’e düşmüş, 2014 yılındaysa 108 olarak gerçekleşmiştir. YÜD’ün 2012 yılında 100 olan üretim kapasitesi de 2013
ve 2014 yıllarında sabit kalmıştır. Söz konusu üründe kapasite kullanım
oranı endeksi, 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 95’e düşmüş, 2014
yılında ise 108 olarak gerçekleşmiştir. Soruşturma konusu ürünün zarar
inceleme dönemindeki kapasite kullanım oranı endeksi her ne kadar 8 puanlık
bir artış gösterse de, fiili olarak kapasitenin ancak %5-10 aralığında yer
alan bir oranı YÜD tarafından kullanılmıştır. Bu durum, YÜD’ün
kapasitesinin önemli bir bölümünün atıl kaldığının delili olarak
değerlendirilmektedir.
b) Yurt içi satışlar
1) YÜD’ün
2012 yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi 2013’te 99’a, 2014
yılındaysa 80’e gerilemiştir. Görüldüğü üzere, YÜD’ün
iç piyasa satışları zarar inceleme döneminde %20 oranında düşüş
göstermiştir.
c) Yurt içi fiyatlar
1) YÜD’ün
2012 yılında 100 olan ağırlıklı ortalama yurt içi birim satış fiyatları, 2013
yılında 96’ya düşmüş, 2014 yılındaysa 102 olarak gerçekleşmiştir.
ç) Yurt dışı satışlar
1) YÜD’ün
2012 yılında 100 olan yurt dışı satış miktar endeksi 2013’te 93’e düşmüş,
2014 yılındaysa 565 olarak gerçekleşmiştir.
d) Pazar payı
1) YÜD’ün
pazar payı 2012 yılında 100 birim kabul edildiğinde, 2013 ve 2014
yıllarında azalarak, sırasıyla 96 ve 81 olarak gerçekleşmiştir. Görüldüğü
üzere, YÜD’ün iç piyasa pazar payı zarar inceleme
döneminde %19 oranında düşüş göstermiştir.
e) Maliyetler
1) YÜD’ün
birim ticari maliyet endeksi 2012, 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla 100,
98 ve 96 şeklinde gerçekleşmiştir.
f) Kârlılık
1) YÜD’ün
soruşturma konusu ürünün yurt içi satışlarından elde ettiği birim kârlılık
2012 yılında -100 olarak kabul edildiğinde, 2013 yılında -122 ve 2014
yılında 19 olarak gerçekleşmiştir.
g) Stoklar
1) YÜD’ün
2012 yılında 100 olan stok miktar endeksi 2013’te 84’e düşmüş, 2014
yılındaysa 32’ye gerilemiştir. Görüldüğü üzere, YÜD’ün
soruşturma konusu üründeki mamul stokları zarar inceleme döneminde önemli
oranda düşüş göstermiştir. Ancak, stoklardaki düşüş iç piyasa satışları
nedeniyle olmamış ve YÜD düşük fiyatla zararına satışlarla ihracata
yönelmiştir. Dolayısıyla, soruşturma konusu ürünün stoklarındaki düşüş ilk
planda olumlu gibi görünse de YÜD’ün iç
piyasadaki konumunu olumlu etkilememiştir.
ğ) İstihdam
1) YÜD’ün
2012 yılında 100 birim olan direkt işçi sayısı endeksi 2013 yılında 96’ya,
2014 yılındaysa 88’e düşmüştür. Görüldüğü üzere, YÜD’ün
soruşturma konusu ürünün üretiminde çalışan direkt işçi sayısı zarar
inceleme döneminde %12 oranında düşüş göstermiştir.
h) Verimlilik
1) YÜD’ün
2012 yılında 100 olan verimlilik endeksi, 2013’te 99’a düşmüş, 2014’te ise
123 olmuştur.
ı) Nakit akışı
1) YÜD’ün
2012 yılında 100 olan nakit akış endeksi, 2013 yılında -1.809, 2014’te ise
1.604 olarak gerçekleşmiştir.
i) Ücretler
1) YÜD’ün
2012 yılında 100 olan aylık brüt işçi ücreti endeksi, 2013 yılında 95’e,
2014’te ise 87’ye düşmüştür. YÜD’ün işçi
ücretleri soruşturma döneminde reel olarak %13 değer kaybetmiştir.
j) Net kârlılık, özsermaye kârlılığı ve yatırım hâsılatı
1) YÜD’ün
bütün faaliyetleri ile ilgili olarak 2012 yılında 100 olan net kârlılık
(Net Kâr/Net Satış) endeksi, takip eden yıllarda sırasıyla 42 ve 119 olarak
gerçekleşmiştir.
2) Özsermaye
kârlılığının göstergesi olarak kabul edilen Kâr/Özsermaye
endeksi 2012 yılında 100 iken takip eden yıllarda sırasıyla 44 ve 127
olarak gerçekleşmiştir.
3) Yatırımların geri dönüş
oranının göstergesi olarak kabul edilen Kâr/Aktif Toplamı endeksi 2012
yılında 100 iken takip eden yıllarda sırasıyla 42 ve 141 olarak
gerçekleşmiştir.
k) Büyüme
1) YÜD’ün
bütün faaliyetleri ile ilgili olarak bilançosunda yer alan varlıkların
toplamı 2012 yılında 100 iken takip eden yıllarda sırasıyla 105 ve 102
olarak gerçekleşmiştir.
l) Özsermaye
artışı
1) YÜD’ün
bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, 2012 yılında 100 olan öz sermaye
büyüklük endeksi takip eden yıllarda sırasıyla 100 ve 113 olarak
gerçekleşmiştir.
m) Yatırımların seyri
1) YÜD’ün
bütün faaliyetleri ile ilgili olarak 2012 yılında 100 olan tevsi yatırım
endeksi takip eden yıllarda sırasıyla 108 ve 137 olarak gerçekleşmiştir.
(2) Aynı dönemde YÜD’ün yenileme yatırımları ise sırasıyla 100, 84 ve 80
olarak gerçekleşmiştir.
Yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerin değerlendirilmesi
MADDE 21 – (1) YÜD’ün
zarar inceleme dönemindeki ekonomik göstergeleri incelendiğinde üretim,
yurt içi satışlar, pazar payı ve istihdam göstergelerinin zarar inceleme
döneminde önemli oranlarda düşüş gösterdiği görülmektedir. Zarar inceleme
döneminde Türkiye tüketiminin artıyor olması ve pazarın büyüyor olmasına
rağmen, YÜD’ün iç piyasa satışları azalmış ve
pazar payı %19 oranında düşüş göstermiştir.
(2) YÜD’ün
soruşturma konusu üründeki kapasitesi oldukça yüksek seviyelerde olmasına
rağmen zarar inceleme döneminde kapasite kullanım oranı %5-10 aralığında
yer alan bir oranda seyretmiştir. Bu durum, YÜD’ün
kurulu kapasitesinin önemli bir bölümünün atıl kaldığını göstermektedir.
(3) YÜD’ün
yurt içi fiyatları zarar inceleme döneminde %2 oranında artış göstermiştir.
Aynı dönemde YÜD’ün maliyetlerinde %4’lük bir
düşüş görülmüştür. Bu durum, YÜD’ün yurt içi
birim kârlılığını olumlu etkilemiş ve negatif kârlılık 2014 yılında
pozitife dönmüştür. Ancak, YÜD’ün 2014 yılında
soruşturma konusu üründen elde ettiği kâr %1-2 aralığında yer alan bir
oranda gerçekleşmiştir. Öte yandan, YÜD’ün
soruşturma konusu üründeki stokları zarar inceleme döneminde önemli oranda
azalmış ve kişi başına üretimi gösteren verimlilik endeksi de 2014 yılında
2012 yılına göre %23 oranında artış göstermiştir.
(4) YÜD geneli göstergelere
bakıldığında ise, zarar inceleme döneminde yenileme yatırımlarının
azaldığı, tevsi yatırımların arttığı, özsermaye,
aktif büyüklük ve net kârlılığın artış gösterdiği görülmektedir. Bu durum, YÜD’ün soruşturma konusu harici diğer ürünlerden kâr
elde edebildiğini göstermektedir.
ALTINCI
BÖLÜM
Nedenselliğe
İlişkin Değerlendirmeler
Dampingli ithalatın etkisi
MADDE 22 – (1) Soruşturma konusu
ülke olan ÇHC’den gerçekleştirilen ve ön
belirlemelere göre dampingli olan ithalat, zarar inceleme döneminde mutlak
ve nispi olarak önemli oranda artış göstermiştir.
(2) Dampingli ithalatın YÜD’ün iç piyasa satış fiyatları üzerindeki etkisi
incelendiğinde, sıcak çekme borularda fiyat kırılmasının olmamasına rağmen
önemli oranlarda fiyat baskısının vuku bulduğu tespit edilmiştir. Soğuk
çekme borularda ise ön belirlemelere göre hem fiyat kırılması hem de fiyat
baskısı görülmektedir. Bu durum, YÜD’ün her iki
ürün tipinde de iç piyasa birim fiyatlarını olması gereken seviyelerde
belirleyemediğinin bir göstergesidir.
(3) 21 inci maddede yer alan
tespitlere göre, YÜD büyüyen iç pazardan pay alamamış, soruşturma konusu
üründen büyük ölçüde kâr elde edememiş, kâr ettiği dönemde ise oldukça
düşük bir oranda kâr etmiş, kapasitesinin önemli bir bölümü atıl kalmış,
istihdamı, üretimi ve iç piyasa satışları aşağı yönlü seyretmiştir. Zarara
ilişkin veriler bir bütün olarak değerlendirildiğinde, YÜD’ün
ekonomik göstergelerinde bozulma meydana geldiği ve mutlak ve nispi olarak
artış eğiliminde olan ve ön belirlemelere göre dampingli olduğu tespit
edilen ithalatın YÜD’ün fiyatlarını baskı altında
tuttuğu tespit edilmiştir.
(4) Bu çerçevede, ön
belirlemelere göre, ÇHC menşeli dampingli ithalatın hem mutlak hem nispi
olarak artışı ile bu ithalatın YÜD’ün fiyatları
üzerindeki etkisinin YÜD’ün ekonomik
göstergelerinde meydana gelen bozulmayla eş zamanlı olarak ortaya çıkması
dikkate alınarak bahse konu dampingli ithalat ile YÜD üzerinde oluşan maddi
zarar durumu arasında illiyet bağının olduğu sonucuna varılmıştır.
Üçüncü ülkelerden ithalat
MADDE 23 – (1) 17 nci maddede yapılan tespitlere göre, zarar inceleme
döneminde, üçüncü ülkelerden yapılan ithalat gerek değer gerekse de miktar
olarak azalmıştır. Azalma eğiliminde olan üçüncü ülkeler menşeli ithalatın
ağırlıklı ortalama birim fiyatları da soruşturma konusu ülkeler menşeli
ithalatın ağırlıklı ortalama birim fiyatlarının oldukça üzerinde
seyretmektedir.
(2) Sonuç olarak, diğer
ülkeler kaynaklı soruşturma konusu ürün ithalatının, ön belirlemelere göre,
YÜD’de görülen maddi zarar durumuna etkisinin
olmadığı değerlendirilmektedir.
Yerli üretim dalının ihracat
performansı ve verimliliği
MADDE 24 – (1) 20 nci maddede yer aldığı üzere, YÜD’ün
zarar inceleme döneminde ihracatı gerek miktar gerekse de değer olarak
önemli ölçüde artış göstermiştir. 2014 yılı ihracatı 2012 yılına göre
yaklaşık altı katına çıkmıştır. Aynı dönemde verimliliği de %23 oranında
artış göstermiştir.
(2) Ön belirlemelere göre, YÜD’ün ihracat performansının veya verimliliğinin YÜD’de görülen maddi zarar durumuna etkisinin olmadığı
değerlendirilmektedir.
Diğer unsurların etkisi
MADDE 25 – (1) Ön belirlemelere
göre, soruşturmaya konu ürünün kullanım alanı ve tüketici algılanmasının
aynı kaldığı ve dolayısıyla tüketim eğiliminde bir değişiklik olmadığı;
soruşturmaya konu ülkelerde üretilen benzer ürün ile YÜD tarafından
üretilen benzer ürünün üretim teknolojisinde bir farklılık olmadığı tespit
edilmiştir. Bazı ithalatçıların iddialarına göre, son yıllarda yüksek
basınca dayanıklı dikişli borular, dikişsiz çekme borulara alternatif
olarak piyasada tercih edilmeye başlanmıştır. Ancak, bu eğilimin YÜD’de ÇHC menşeli dampingli ithalattan kaynaklanan ve
fiyat bazlı haksız rekabet sonucu oluşan maddi zarar durumunu etkileyecek
seviyelerde olmadığı değerlendirilmektedir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Karar
MADDE 26 – (1) Soruşturma sırasında
dampingin, yerli üretim dalında zararın ve her ikisi arasında illiyet
bağının mevcudiyetine ilişkin ön belirlemeler yapıldığından, İthalatta
Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun Kararı ve Ekonomi Bakanının onayı
ile ikinci fıkrada yer alan tabloda tanımı ve menşe ülkeleri belirtilen
eşyanın Türkiye’ye ithalatında belirtilen oranda teminat şeklinde geçici
önlem yürürlüğe konulmuştur.
(2) Öte yandan, İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/19)’de
soruşturma konusu ürün kapsamında değerlendirilen 7304.49.10.00.00 ve
7304.49.93.00.00 GTİP’leri İthalatta Haksız
Rekabeti Değerlendirme Kurulu Kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile soruşturma
konusu ürün kapsamından çıkarılmıştır.
GTP
|
Eşya Tanımı
|
Menşe Ülke
|
Üretici/İhracatçı Firma
|
Teminat Oranı (CIF %)
|
|
|
|
Hubei Special Tube Co., Ltd.
|
32,16
|
|
|
|
Hubei Xinyegang Steel Co., Ltd.
|
32,16
|
|
Demir (dökme demir hariç)
|
|
Shandong Haixinda Petroleum Machinery Co., Ltd
|
31,67
|
|
ve çeliktenince ve kalın
|
Çin Halk
|
Shandong Huitong Industrial Co., Ltd.
|
31,67
|
73.04 (*)
|
borular ve içi boş profiller
|
Cumhuriyeti
|
Tianjin Pipe Manufacturing Co., Ltd.
|
22,15
|
|
(dikişsiz) (*)
|
|
Jiangsu Changbao Steel Tube Co., Ltd.
|
28,71
|
|
|
|
Liaocheng Ritong Steel Co., Ltd.
|
28,71
|
|
|
|
Shandong Zhongzheng Steel Pipe Manufacturing Co., Ltd.
|
28,71
|
|
|
|
TianJin TianGang Special Petroleum Pipe Manufacture Co., Ltd
|
28,71
|
|
|
|
Diğer Firmalar
|
50,35
|
(*) Önleme konu GTİP’ler
ve eşya tanımları Ek’te yer almaktadır.
Süre
MADDE 27 – (1) 26 ncı
maddede belirtilen geçici önlemler, Kanunun 12 nci
maddesi çerçevesinde, zararın önlenmesi için damping marjından daha düşük
oranda kesin önlemlerin yeterli olup olmadığının incelenecek olması
nedeniyle, soruşturma ile ilgili kesin kararın Resmî Gazete’de
yayımlanmasına kadar, azami 6 ay süreyle yürürlükte kalır.
Uygulama
MADDE 28 – (1) Gümrük idareleri,
26 ncı maddede GTİP’i,
tanımı ve menşe ülkeleri belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı
kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki ithalatında,
karşılarında gösterilen oranda teminat alırlar.
Yürürlük
MADDE 29 – (1) Bu Tebliğ yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30 – (1) Bu Tebliğ
hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
Eki
için tıklayınız.
12 Şubat 2016
CUMA
Resmî Gazete
Sayı : 29622
|