GÜNCEL:
01/07/2016 |
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO:
2016/24) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Salteks Tekstil Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi, Uygun Kapitone Tekstil
Ürünleri Sanayi Ticaret Limited Şirketi, Safir Kapitone ve Astar-Serdar Elagöz, Kapsan Kapitone Sanayi ve Ticaret
Anonim Şirketi ile Arıkan Kapitone Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından yapılan başvuruya istinaden Çin Halk
Cumhuriyeti menşeli “kapitoneli mensucat” ürününün ithalatına ilişkin olarak damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve
esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Arıkan Kapitone: Arıkan Kapitone Sanayi ve Ticaret Limited Şirketini, b) Bakanlık:
Ekonomi Bakanlığını, c) ÇHC: Çin Halk
Cumhuriyetini, ç) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, d) GTİP: Gümrük
tarife istatistik pozisyonunu, e) GTP: Gümrük
tarife pozisyonunu, f) Kanun: 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanunu, g) Kapsan
Kapitone: Kapsan Kapitone Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketini, ğ) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı, h) Safir
Kapitone: Safir Kapitone ve Astar-Serdar Elagöz’ü, ı) Salteks: Salteks Tekstil Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketini, i) TÜİK: Türkiye
İstatistik Kurumunu, j) Uygun
Kapitone: Uygun Kapitone Tekstil Ürünleri Sanayi Ticaret Limited Şirketini, k) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Başvuru konusu
ürün MADDE 4 – (1) Başvuru konusu ürün, 5811.00 GTP altında kayıtlı “Aralarına dolgu maddesi konulan bir veya
daha fazla dokumaya elverişli madde tabakalarının dikilmesi veya başka
şekilde birleştirilmesinden meydana gelen parça halindeki kapitoneli mensucat
(58.10 pozisyonundaki işlemeler hariç)”tır. (2)
5811.00.00.07.00, 5811.00.00.09.00, 5811.00.00.92.00 ve 5811.00.00.93.00 GTİP’lerinde yer alan “selüloz türevleri veya diğer suni plastik maddeler
emdirilmiş, sıvanmış veya bu maddelerle lamine edilmiş olanlar” başvuru
konusu ürün kapsamının dışında tutulmuştur. (3) Bahse konu
GTİP, bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (4) Başvuru
konusu ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde başvuru yeterliliğine sahip olan yerli
üreticilerin Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını
temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Bu kapsamda, Arıkan Kapitone, Kapsan Kapitone, Safir Kapitone, Salteks ve Uygun Kapitone bu Tebliğin ilgili bölümlerinde yerli üretim
dalı olarak anılacaktır. Damping iddiası MADDE 6 – (1) ÇHC’nin piyasa ekonomisi uygulamayan bir ülke olarak değerlendirilmesi
nedeniyle, normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanarak yerli üretim dalının ticari
maliyetine makul kâr eklenerek oluşturulmuş normal değer belirlenmiş ve
tespit edilen normal değer fabrika çıkış aşamasında kabul edilmiştir. (2) İhraç
değerinin tespitinde, TÜİK’in 2015 yılına ait ÇHC’den gerçekleşen kapitoneli mensucat ithalatında oluşan ortalama
birim ihraç fiyatı dikkate alınmıştır. Söz konusu birim ihraç fiyatından
harici navlun ve sigorta bedelleri düşürülerek fiyat fabrika çıkış aşamasına
getirilmiştir. (3) Bu maddenin
birinci fıkrasında açıklandığı şekilde tespit edilen normal değer ile
Türkiye’ye birim ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada yani
fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılmış olup, başvuru konusu ülke menşeli
ürün için hesaplanan damping marjının Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal
edilebilir oranın üzerinde olduğu görülmüştür. Zarar ve
nedensellik iddiası MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde zarar iddiasının incelenmesi amacıyla ÇHC’den gerçekleşen ithalatın miktar temelindeki
seyri, pazar payı, yerli üretim dalının iç satış fiyatlarını nasıl etkilediği
ve yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin durumu değerlendirilmiştir. (2) Başvuru
konusu ülke menşeli kapitoneli mensucat ithalatının hem mutlak olarak hem de
Türkiye pazarı içindeki payının 2015 yılında 2013 yılına kıyasla ciddi oranda
yükseldiği tespit edilmiştir. (3) ÇHC menşeli
ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını 2013-2015 yıllarında önemli
seviyede kırdığı ve baskı altında tuttuğu tespit edilmiştir. (4) Yerli üretim
dalının başvuru konusu ürüne ilişkin 2015 yılında 2013 yılına kıyasla üretim,
yurt içi ve yurt dışı satışlarının miktar temelinde gerilediği, 2014 ve 2015
yıllarında ücretler ve özsermaye göstergelerinde olumsuzluklar yaşandığı görülmüştür. Diğer
taraftan, yurt içi satışlarda görülen kârlılık, toplam ürün kârlılığı ve buna
paralel ürün nakit akışında iyileşme yaşanmasını sağlamıştır. (5)
ÇHC menşeli ithalatta 2013-2015 yıllarında görülen artış, ÇHC’de yerleşik üretici ve ihracatçıların yüksek
kapasitesi ve üretim kabiliyetleri, ÇHC menşeli ithalatın birim fiyatlarının
yerli üretim dalı yurt içi satış fiyatlarını önemli seviyede kırması ve baskı
altında bırakması hususları dikkate alındığında, yerli üretim dalının olumlu
seyreden ekonomik göstergelerinin bozulabileceği ve yerli üretim dalının
maddi zarar haliyle karşı karşıya kalabileceği değerlendirilmiştir. (6) Başvuru
aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler esas
alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen ithalatın Yönetmeliğin 17 nci maddesinin yedinci fıkrası çerçevesinde, yerli üretim dalında
maddi zarar tehdidine yol açtığı değerlendirilmiştir. Karar ve
işlemler MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde, bir damping soruşturmasının açılabilmesi için başvuruda yeterli bilgi, belge
ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulu tarafından ÇHC menşeli 5811.00 GTP’si (5811.00.00.07.00, 5811.00.00.09.00, 5811.00.00.92.00 ve
5811.00.00.93.00 GTİP’lerinde yer alan ürünler hariç) altında kayıtlı “kapitoneli mensucat”a
yönelik olarak bir damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir. (2) Soruşturma,
Genel Müdürlük tarafından yürütülür. Piyasa
ekonomisinin uygulandığı üçüncü ülkenin seçimi MADDE 9 – (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin Ek
1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu bu Tebliğin 11 inci maddesinde belirtilen süreler içinde
yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için
normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin
7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa
ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. Soru formları
ve bilgilerin toplanması MADDE 10 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda belirtilen ve
Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün ithalatçılarına, soruşturma
konusu ülkede yerleşik bilinen üreticilerine/ihracatçılarına ve soruşturmaya
konu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliğine bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde,
soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve soru
formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi verilir. (3) Bakanlıkça
tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine
bildirim ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Bakanlığa ait
internet sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır. (4) Soruşturmaya
ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru
formuna ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge,
görüş ve taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında
bir dilde sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz. (5) İlgili
taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili
olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile
birlikte Genel Müdürlüğe 11 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir. (6) Soruşturmanın
sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkra
kapsamına girmeyen ürünü girdi olarak kullanan işletmeler, bunların meslek
kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren
sendikaları gibi diğer ilgili taraflar görüşlerini 11 inci maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen süre içerisinde Genel Müdürlüğe sunabilir. (7) İlgili
taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer
bilgi, belge ve görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe
yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı,
adres bilgileri, elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları
belirtilir. (8) Soruşturma
süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her tür bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai
durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 11 – (1) 10 uncu maddenin birinci fıkrasında belirtilen bildirimin
gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplandırma süresi,
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten itibaren
posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu
maddenin üçüncü ve altıncı fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilemediği
bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna
ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37
günlük süre içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın
sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden 10 uncu maddenin altıncı fıkrası
kapsamına giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek
şekilde soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine
gelinmemesi MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler
dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da
bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin
anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu
taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre
yapılabilir. (2) İlgili
tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde,
bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran
daha az avantajlı olabilir. Geçici önlem
alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE 13 – (1) Kanun ve Kararın ilgili hükümleri uyarınca, soruşturma
süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye
dönük olarak uygulanabilir. (2) Önlemlerin
uygulanmasında başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır. Yetkili merci
ve adresi MADDE 14 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi, belge ve görüşlerin aşağıda
belirtilen yetkili mercie yazılı olarak iletilmesi gerekir: T.C. Ekonomi
Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğü Damping ve
Sübvansiyon Araştırma Dairesi Söğütözü Mahallesi 2180 Cad. No:63 Çankaya/ANKARA Faks:+90-312-204
8633 E-posta: dms254@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın başlangıç tarihi MADDE 15 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış kabul
edilir. Yürürlük MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 1 Temmuz 2016
CUMA Resmî Gazete Sayı : 29759 |