GÜNCEL:
21/07/2016 |
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2016/25) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Plastay Kimya San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan ve Plastifay Kimya End. A.Ş., Ela Kimyevi Maddeler San. ve Tic. Ltd. Şti. ile Arkim Kimya San. A.Ş. tarafından desteklenen başvuruya istinaden Kore
Cumhuriyeti menşeli “dioktil ftalat” ithalatına yönelik olarak damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve
esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli
ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
3 – (1)
Bu Tebliğde geçen; a)
Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, c) GTİP:
Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, ç)
Kanun: 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu, d)
Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı, e) Plastay: Plastay Kimya San. ve Tic. A.Ş.’yi, f) TÜİK:
Türkiye İstatistik Kurumunu, g)
Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ğ) YÜD:
Yerli üretim dalını, ifade eder. Başvuru konusu ürün MADDE 4 – (1) Başvuru konusu ürün, 2917.32.00.00.00 GTİP’te sınıflandırılan “dioktil ortoftalatlar (dioktil ftalat)” dır. (2) Bahse konu GTİP, bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı
mahiyette değildir. (3) Başvuru konusu ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan
tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ
hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca başvuru yeterliliğine sahip olan yerli üretici Plastay firmasının Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli
üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Bu kapsamda, Plastay firması bu Tebliğin ilgili bölümlerinde YÜD olarak anılacaktır. Damping iddiası MADDE 6 – (1) Normal değerin tespitinde, geçerli iç
piyasa fiyatı, oluşturulmuş normal değer ve Kore Cumhuriyeti’nin Türkiye
hariç üçüncü bir ülkeye ihraç fiyatı dahil olmak üzere üç yöntem kullanılmıştır. Geçerli iç piyasa fiyatı
için dünya kimyasallar pazarına yönelik sektör raporunda yer alan veriler
dikkate alınmıştır. YÜD tarafından 2015 yılı için başvuru konusu ürünün
üretiminde kullanılan hammaddelerin birim maliyetlerine direkt işçilik,
yardımcı madde, dolaylı işçilik, enerji, paketleme, amortisman gibi genel üretim giderleri, satış ve genel idari giderler ile
finansman giderleri eklenmiş ve elde edilen bu fiyata makul bir kâr oranı
ilave edilerek oluşturulmuş normal değer hesaplanmıştır. Kore Cumhuriyeti’nin
Türkiye hariç üçüncü bir ülkeye ihraç fiyatına ilişkin olarak, Uluslararası
Ticaret Merkezi ve Avrupa İstatistik Ofisi’nden temin edilen veriler
kullanılarak hesaplanan ihraç birim fiyatlar dikkate alınmıştır. Söz konusu
değerlerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir. (2) İhraç değerinin tespiti için, 2015 yılı TÜİK verileri
kullanılarak, başvuru konusu ürünün Kore Cumhuriyeti’nden ithalatında oluşan
ortalama ihraç fiyatı dikkate alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatı, harici
navlun ve sigorta bedelleri düşürülerek fabrika çıkış aşamasına
getirilmiştir. (3) Bu maddede açıklandığı şekilde tespit edilen normal değerler
ile Türkiye’ye ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada, diğer
bir ifadeyle, fabrika çıkış aşamasında, karşılaştırılmış olup başvuruya konu
ülke menşeli ürün için hesaplanan damping marjlarının Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal
edilebilir oranların üzerinde olduğu görülmüştür. Zarar ve nedensellik iddiası MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde zarar iddiasının incelenmesi amacıyla,
başvuru konusu üründe Kore Cumhuriyeti menşeli ithalatın seyri ve pazar payı
ile YÜD’ün ekonomik göstergelerinin durumu ve Kore Cumhuriyeti menşeli
ithalatın YÜD’ün fiyatlarını nasıl etkilediği değerlendirilmiştir. (2) Kore Cumhuriyeti menşeli ithalatın 2013-2015 döneminde
miktar bazında yükseldiği; aynı zamanda anılan dönem itibarıyla Kore
Cumhuriyeti menşeli ithalatın pazar payında ciddi oranlarda artış yaşandığı
tespit edilmiştir. (3) YÜD’ün başvuru konusu ürüne ilişkin olarak 2013-2015 döneminde üretim,
yurtiçi satış, kapasite kullanım oranı, stoklar, istihdam gibi ekonomik
göstergelerinde bozulmalar yaşandığı ve ayrıca anılan dönemde YÜD’ünkarlılığının negatif seyrettiği
görülmüştür. (4) Kore Cumhuriyeti menşeli ithalatın YÜD’ün birim fiyatlarını 2013-2015 döneminde kırdığı ve baskı altında
tuttuğu tespit edilmiştir. (5) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin
resmî istatistikler esas alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen Kore Cumhuriyeti menşeli ithalatın YÜD
üzerinde zarara yol açtığı değerlendirilmiştir. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde bir damping soruşturmasının açılabilmesi için başvuruda yeterli bilgi, belge
ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulu tarafından Kore Cumhuriyeti menşeli 2917.32.00.00.00 GTİP’li “dioktil ftalat” ürününe yönelik olarak bir damping
soruşturması açılmasına karar verilmiştir. (2) Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından yürütülür. Soru formları ve bilgilerin toplanması MADDE 9 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip,
başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üreticilerine/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki
Büyükelçiliğine bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli
olmayan özetine ve soru formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi verilir. (3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim
gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili tarafların
soru formuna Bakanlığa ait internet sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri
mümkün bulunmaktadır. (4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe
yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar
dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak Türkçe
sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi, belge,
görüş ve talepler dikkate alınmaz. (5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde,
soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini,
destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe bu Tebliğin 10 uncu
maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir. (6) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden,
ancak birinci ve üçüncü fıkra kapsamına girmeyen diğer ilgili taraflar (ürünü
girdi olarak kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici
dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi), görüşlerini
bu Tebliğin 10 uncu maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde
Genel Müdürlüğe sunabilir. (7) İlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar,
soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili
tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi, telefon
ve faks numaraları belirtilir. (8) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her tür bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai
durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 10 – (1) 9 uncu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği
tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 9 uncu maddenin üçüncü ve beşinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderilemediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili
görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden 9
uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 11 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler
dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da
bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin
anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu
taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre
yapılabilir. (2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen
işbirliğine gelmesi halinde, bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu
işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir. Geçici önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE 12 – (1) Kanun ve Kararın ilgili hükümleri
uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir
ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir. (2) Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem kavramı ve
istisnası bulunmamaktadır. Yetkili merci ve adresi MADDE 13 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi, belge ve
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak iletilmesi
gerekir: T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi Söğütözü Mahallesi 2180 Cad. No:63 Çankaya/Ankara Faks:+90-312-204 8633 E-posta: dms253@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın başlangıç tarihi MADDE 14 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı
yürütür. 21
Temmuz 2016 PERŞEMBE Resmî
Gazete Sayı
: 29777 |