Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO:
2016/50) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Ela Kimyevi
Maddeler Sanayi ve Ticaret A.Ş. (Ela Kimyevi Maddeler), Meltem Kimya ve
Tekstil Sanayi İthalat İhracat ve Ticaret A.Ş. (Meltem Kimya) ve Plastay Kimya San. ve Tic. A.Ş. (Plastay)
tarafından yapılan başvuruya istinaden Kore Cumhuriyeti menşeli “dioktil tereftalat (DOTP)”
ürününün ithalatına ilişkin olarak damping
soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının
belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ekonomi
Bakanlığını, b) Genel Müdürlük: Bakanlık
İthalat Genel Müdürlüğünü, c) GTİP: Gümrük tarife
istatistik pozisyonunu, ç) Kanun: 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanunu, d) Karar: 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı, e) TÜİK: Türkiye İstatistik
Kurumunu, f) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği, g) YÜD: Yerli üretim dalını, ifade eder. Başvuru konusu ürün MADDE 4 – (1) Başvuru konusu ürün 2917.39.95.90.12 GTİP altında
kayıtlı “tereftalik asitin
diğer esterleri”dir. (2) Bahse konu GTİP, bilgi
amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Başvuru konusu ürünün
Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya
tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel
teşkil etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 20 nci
maddesi çerçevesinde başvuru yeterliliğine sahip olan yerli üreticilerin Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde
yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Bu kapsamda,
Ela Kimyevi Maddeler, Meltem Kimya ve Plastay bu
Tebliğin ilgili bölümlerinde YÜD olarak anılacaktır. Damping iddiası MADDE 6 – (1) Şikâyete konu ülke olan Kore Cumhuriyeti’nin iç
piyasa satışlarına ilişkin veri bulunamadığından YÜD tarafından 2016 yılının
ilk altı ayı için şikâyete konu ürünün üretiminde kullanılan hammaddelerin
birim maliyetlerine, direkt işçilik, yardımcı madde, dolaylı işçilik, enerji,
paketleme, amortisman gibi genel üretim giderleri ve
satış ve genel idari giderler ile finansman giderleri eklenmiş ve elde edilen
bu rakama makul bir kâr oranı ilave edilerek oluşturulmuş normal değer
hesaplanmıştır. Söz konusu değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul
edilmiştir. (2) İhraç değerinin
tespitinde, TÜİK’in 2016 yılının ilk altı ayına ait
şikâyet konusu ürünün şikâyet konusu ülkeden gerçekleşen ithalatında oluşan
ağırlıklı ortalama ihraç fiyatı dikkate alınmıştır. Söz konusu ihraç
fiyatından harici navlun, sigorta ve dâhili navlun bedelleri düşürülerek
fiyat fabrika çıkış aşamasına getirilmiştir. (3) Bu maddede açıklandığı
şekilde tespit edilen normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatı mümkün olduğu
ölçüde aynı ticari aşamada yani fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılmış
olup şikâyete konu ülke menşeli ürün için hesaplanan damping
marjının Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranın
üzerinde olduğu görülmüştür. Zarar ve nedensellik
iddiası MADDE 7 – (1)
Yönetmeliğin 17 nci
maddesi çerçevesinde zarar iddiasının incelenmesi amacıyla şikâyet konusu ülkeden
gerçekleşen ithalatın miktar temelindeki seyri, Kore Cumhuriyeti menşeli
ithalatın pazar payının gelişimi ve YÜD’ün iç satış
fiyatlarını nasıl etkilediği ve YÜD’ün ekonomik
göstergelerinin durumu değerlendirilmiştir. (2) Kore Cumhuriyeti menşeli
şikâyet konusu ürünün ithalatının hem mutlak olarak hem de toplam ithalat
içerisindeki payının 2013-2016 dönemi arasında yükseldiği; aynı zamanda Kore
Cumhuriyeti menşeli ithalatın anılan dönem itibarıyla pazar payının da
arttığı tespit edilmiştir. (3) Kore Cumhuriyeti menşeli
ithalatın YÜD’ün fiyatlarını 2016 yılının ilk altı
ayında kırdığı ve belli bir seviyede baskı altında tuttuğu tespit edilmiştir. (4) YÜD’ün
şikâyet konusu ürüne ilişkin kârlılık, stoklar, kapasite kullanım oranı,
pazar payı ve ürün nakit akışı gibi temel ekonomik göstergelerinde
olumsuzluklar tespit edilmiştir. (5) Başvuru aşamasında
sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler esas alınarak
yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia
edilen ithalatın YÜD’de zarara yol açtığı
değerlendirilmiştir. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 20 nci
maddesi çerçevesinde bir damping soruşturmasının
açılabilmesi için başvuruda yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulu tarafından Kore Cumhuriyeti menşeli 2917.39.95.90.12 GTİP’i altında kayıtlı “tereftalik
asitin diğer esterleri” ürününe yönelik olarak bir
damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir. (2) Soruşturma,
Genel Müdürlük tarafından yürütülür. Soru formları
ve bilgilerin toplanması MADDE 9 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip,
başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün ithalatçılarına,
soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen üreticilerine/ihracatçılarına ve
soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliğine bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde,
soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına
nasıl erişileceği hususunda bilgi verilir. (3) Bakanlıkça
tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine
bildirim ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Bakanlığa ait
internet sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır. (4) Soruşturmaya
ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru
formuna ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge,
görüş ve taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında
bir dilde sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz. (5) İlgili
taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili
olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile
birlikte Genel Müdürlüğe 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir. (6) Soruşturmanın
sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkra
kapsamına girmeyen, ürünü girdi olarak kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları,
tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi
diğer ilgili taraflar görüşlerini 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen süre içerisinde Genel Müdürlüğe sunabilir. (7) İlgili
taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer
bilgi, belge ve görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe
yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı,
adres bilgileri, elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir. (8) Soruşturma
süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her tür bilgi, belge
ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin
makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 10 – (1) 9 uncu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği
tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 9 uncu
maddenin üçüncü ve beşinci fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilemediği
bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna
ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37
günlük süre içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın
sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden 9 uncu maddenin altıncı fıkrası
kapsamına giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde
soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine
gelinmemesi MADDE 11 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı
maddesi çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre yapılabilir. (2) İlgili
tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde,
bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran
daha az avantajlı olabilir. Geçici önlem
alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE 12 – (1) Kanun ve Kararın ilgili hükümleri
uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir
ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir. (2) Önlemlerin
uygulanmasında başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır. Yetkili merci
ve adresi MADDE 13 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi, belge ve
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak iletilmesi gerekir: T.C. Ekonomi
Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğü 2180. Cadde No:63
06520 Söğütözü/ANKARA Faks:+90-312-204
86 33 E-posta:
dms262@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın başlangıç tarihi MADDE 14 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı
yürütür. 23 Kasım 2016
ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı
: 29897 |