Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2018/21) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, yerli
üretici Aschem Petrokimya Sanayi A.Ş.
tarafından yapılan başvuruya istinaden İran İslam Cumhuriyeti menşeli
“diğerleri” ürününe yönelik olarak damping soruşturması
açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Aschem: Aschem Petrokimya Sanayi A.Ş. b) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, c) İran: İran İslam Cumhuriyetini, ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü, d) GTİP: Gümrük tarife istatistik
pozisyonunu, e) Kanun: 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu, f) Karar: 20/10/1999 tarihli
ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı, g) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu, ğ) UTM: Uluslararası Ticaret Merkezini, h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Başvuru konusu ürün MADDE 4 – (1) Başvuru konusu ürün, 3903.19.00.00.00 GTİP’i altında kayıtlı “diğerleri”dir. (2) Bahse konu GTİP, bilgi
amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Başvuru konusu ürünün Türk
Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında
yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil
etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde başvuru yeterliliğine sahip olan yerli üretici Aschem firmasının Yönetmeliğin 18 inci maddesi
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır.
Bu kapsamda, Aschem firması bu Tebliğin
ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır. Damping iddiası MADDE 6 – (1) Şikâyete konu ülke olan İran’ın
iç piyasa satışlarına ilişkin verilere ulaşılamadığından damping iddiasına ilişkin hesaplamalarda oluşturulmuş
normal değer kullanılmıştır. Yerli üretim dalı tarafından 2017 yılı için
şikâyete konu ürünün üretiminde kullanılan hammaddelerin birim maliyetlerine
direkt işçilik, yardımcı madde, dolaylı işçilik, enerji, paketleme, amortisman gibi genel üretim giderlerine satış ve genel
idari giderler ile finansman giderleri eklenmiş ve elde edilen bu fiyata
makul bir kâr oranı ilave edilerek oluşturulmuş normal değer hesaplanmıştır.
Söz konusu değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir. (2) İhraç değerinin
tespitinde, TÜİK’in 2017 yılına ait
şikâyet konusu ürünün şikâyet konusu ülkeden gerçekleşen ithalatında oluşan
ortalama ihraç fiyatı dikkate alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatından harici
navlun ve sigorta bedelleri düşürülerek fiyat fabrika çıkış aşamasında kabul
edilmiştir. (3) Bu maddenin birinci
fıkrasında açıklandığı şekilde tespit edilen normal değer ile Türkiye’ye
ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada yani fabrika çıkış
aşamasında karşılaştırılmış olup, başvuru konusu ülke olan İran menşeli ürün
için hesaplanan damping marjlarının
Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranın üzerinde
olduğu tespit edilmiştir. Zarar tehdidi ve
nedensellik iddiası MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde zarar tehdidi iddiasının incelenmesi
amacıyla şikâyet konusu ülkelerden gerçekleşen ithalatın miktar temelindeki
seyri, pazar payı, yerli üretim dalının iç satış fiyatlarını nasıl
etkilediği, şikayet konusu ülkenin başvuru
konusu üründeki üretim ve ihracat kabiliyeti ile yerli üretim dalının
ekonomik göstergelerinin durumu değerlendirilmiştir. (2) İran menşeli şikâyet
konusu ürünün ithalatının mutlak olarak 2015-2017 döneminde yükseldiği, aynı
zamanda 2015-2017 dönemi boyunca İran menşeli şikâyet konusu ürünün
ithalatının pazar payının da arttığı gözlemlenmiştir. (3) İran menşeli ithalatın
yerli üretim dalının fiyatlarını 2017 yılında baskıladığı tespit edilmiştir. (4) Yerli üretim dalının 2017
yılında üretim, yurtiçi satış miktarının azaldığı, birim ticari maliyetin
yükseldiği, kapasite kullanım oranının düştüğü ve stoklarının arttığı tespit
edilmiştir. (5) UTM’de kayıtlı
en güncel veri olan 2016 yılına ait verilere göre şikâyet konusu ülkenin
ihracat kabiliyetini önemli ölçüde artırdığı tespit edilmiştir. (6) Başvuru aşamasında sunulan
deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler esas alınarak yapılan
tespitler ışığında, şikâyet konusu ülkeler menşeli ithalatta görülen artış,
şikâyet konusu ülkede yerleşik üretici ve ihracatçıların yüksek kapasitesi ve
üretim kabiliyetleri, yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri birlikte
değerlendirildiğinde dampingli olduğu
iddia edilen ithalatın Yönetmeliğin 17 nci maddesinin
yedinci fıkrası çerçevesinde, yerli üretim dalında maddi zarar tehdidine yol
açtığı değerlendirilmiştir. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde bir damping soruşturmasının
açılabilmesi için başvuruda yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu kararı ve
Ekonomi Bakanının onayı ile İran menşeli 3903.19.00.00.00 GTİP’i altında kayıtlı “Diğerleri” ürününe yönelik
olarak bir damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir. Piyasa ekonomisinin
uygulandığı üçüncü ülkenin seçimi MADDE 9
– (1) İran’da yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin
soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin Ek 1 inci
maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli
olduğunu 12 nci maddede belirtilen süreler içinde yeterli deliller
ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için normal değerin
tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
uygulanır. Yönetmeliğin
7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki
halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. Soru formlarının iletilmesi MADDE 10 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip,
başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
bilinen ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki
Büyükelçiliğine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim
hususunda bilgiye yer verilir. (3) Bakanlıkça tespit
edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim
ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Bakanlığın internet sayfasındaki
ilgili bölümden erişmeleri mümkündür. Yetkili merci, görüş ve
cevapların sunulması MADDE 11 – (1) Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından
yürütülür. (2) Soruşturma ile ilgili
bilgi, belge, görüş ve sorular için aşağıda belirtilen yetkili merci ile
iletişime geçilir. T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA Tel: +90 312 204 75 00 Faks: +90 312
204 86 33 www.ekonomi.gov.tr (3) Soruşturmada “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru
formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden
Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir. KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr (4) Soruşturmada “Yurtdışında
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru
formlarına cevapları ile resmi görüşlerini Bakanlığın aşağıda yer alan EBYS
e-posta adresine ve posta adresine gönderir. EBYS E-posta Adresi: ithebys@ekonomi.gov.tr (5) Soruşturmaya ilişkin
yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna
ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve
taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde
sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz. (6) İlgili taraflar, soru
formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 12 nci maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden; ancak 10 uncu maddenin birinci ve üçüncü
fıkraları kapsamına girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan
işletmeler gibi diğer ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (8) İlgili taraflarca soru
formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”
tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir. (9) Soruşturma süresince
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci
fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve
görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin
makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 12 – (1) 10 uncu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği
tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu maddenin üçüncü
fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar ile 11 inci
maddenin altıncı fıkrasında belirtilen bütün ilgili taraflar, soruşturma ile
ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden 11 inci maddenin yedinci fıkrası kapsamına
giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde
soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 13 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya
soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi
vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi
hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da
olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılır. (2) İlgili tarafların
işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu
taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir. Geçici önlem alınması ve
önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE 14 – (1) Kanun ve Kararın ilgili
hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması
kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir. (2) Önlemlerin uygulanmasında
başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır. Soruşturmanın başlangıç
tarihi MADDE 15 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı
yürütür. 22 Mayıs 2018 SALI Resmî Gazete Sayı : 30428 |