SON GÜNCELLEME:
16/09/2017 |
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA STANDARTLARA UYGUNLUK DENETİMİ TEBLİĞİ (ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE DENETİMİ: 2017/1) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Ek-1’de standardı
belirtilen ürünlerin, ithalatta ilgili standartlara veya teknik mevzuata
uygunluğunun denetlenmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir. (2) Bu Tebliğ, Serbest Dolaşıma Giriş Rejimine tabi tutulacak
ürünleri kapsar. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 28/1/2013 tarihli ve
2013/4284 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Teknik
Düzenlemeler Rejimi Kararının 4 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) AQAP belgesi: Milli Savunma Bakanlığı tarafından verilen,
“Endüstriyel Kalite Güvence Seviye Belgesi”ni, b) A.TR Dolaşım Belgesi: Türkiye veya Avrupa Topluluğu’nda
serbest dolaşımda bulunan eşyanın Gümrük Birliği çerçevesinde tercihli
rejimden yararlanabilmesini sağlamak üzere, gümrük idaresince ya da bu idare
tarafından yetki verilmiş kuruluşlarca düzenlenip gümrük idaresince vize
edilen belgeyi, c) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, ç) Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi (TAREKS): Ürün
güvenliği ve teknik düzenlemeler mevzuatı uyarınca yürütülen denetim,
uygunluk ve izin işlemlerinin elektronik ortamda ve risk esaslı olarak
yapılması amacıyla kurulan internet tabanlı uygulamayı, d) Fiili denetim: Belge kontrolü, işaret kontrolü, fiziki
muayene ve laboratuvar testinden biri veya birkaçını, e) Geri gelen eşya: 7/10/2009 tarihli ve 27369 mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Gümrük
Yönetmeliğinin 446 ncı maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve
(c) bentlerinde tanımlanan nedenlerle geri gelen
daha önce ihraç edilmiş eşyayı, f) GMP belgesi: Sağlık Bakanlığı tarafından ilaç sanayicilerine
verilen ve üretimin her aşamasında gerekli kalite kontrolünün yapıldığını
gösteren “İyi İmalat Uygulamaları Belgesi”ni, g) Kapsam dışı: GTİP olarak Ek-1’de belirtilmekle birlikte,
ilgili GTİP’in karşısında belirtilen standart veya standartlar kapsamına
girmeyen ürünü, ğ) Kullanıcı: TAREKS aracılığıyla firmalar adına işlem yapmak
üzere yetkilendirilmiş kişileri, h) Risk: Bu Tebliğ kapsamında yer alan ürünlerin tabi
bulundukları standart veya standartlara uygun olmama ihtimalini, ı) Risk analizi: Ek-1’de yer alan ürünlerin risk derecesini ve
fiili denetime yönlendirilip yönlendirilmeyeceğini belirlemek amacıyla,
TAREKS’te firma hakkındaki bilgiler; geçmişte yapılan ithalat denetimleri ile
piyasa gözetimi ve denetimi sonuçları; üretici veya ithalatçı firma ya da
temsilcisi; giriş gümrüğü; ürünün cinsi, markası, modeli, fiyatı ve miktarı;
menşe, çıkış, sevk veya ticaret yapılan ülke ve risk tespiti için
kullanılabilecek diğer bilgilerden hareketle yapılan işlemi, i) TSE: Türk Standardları Enstitüsünü, ifade eder. TAREKS ve firma tanımlaması MADDE 4 – (1) Ek -1’de standardı belirtilen
ürünlerin ithalat denetimiyle ilgili tüm işlemler TAREKS üzerinden ve risk
analizine göre yapılır. (2) Bu Tebliğ kapsamı ürünleri ithal etmek isteyen
firmaların, 29/12/2011 tarihli ve 28157 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dış
Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi:
2011/53) çerçevesinde TAREKS’te
tanımlanması ve firma adına TAREKS’te işlem yapacak en az bir kullanıcının
yetkilendirilmiş olması gerekir. İthalatçının başvurusu MADDE 5 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki denetimler, Gümrük
Yönetmeliğinin 181 inci maddesinin
dördüncü fıkrası çerçevesinde gümrük beyannamesinin tescili öncesinde
yapılır. (2) Kullanıcı, Bakanlık internet sayfasının “E-İmza
Uygulamaları” kısmında yer alan “E-İmza Uygulamalarına Giriş” bölümünü
kullanarak TAREKS üzerinden ithal partisine ilişkin verileri girerek
başvurusunu yapar. (3) Başvuru üzerine, TAREKS tarafından firmaya, TSE nezdindeki
işlemlerini takip edebilmesi amacıyla bir başvuru numarası verilir. (4) Verilerin doğru, eksiksiz ve zamanında girilmesinden
kullanıcı sorumludur. Muafiyetler ve istisnalar MADDE 6 – (1) Muafiyetler ve istisnalar aşağıda
belirtilmiştir: a) 2/5/2012 tarihli ve 2012/3169
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Düzenlenmemiş Alanda
Karşılıklı Tanıma Yönetmeliğinin 5 inci
maddesinin gereğini yerine getirmek üzere, ithal edilecek ürünün AB’de
serbest dolaşıma girmiş A.TR Dolaşım Belgeli bir ürün olması ve bu durumun
kullanıcı tarafından TAREKS’te beyan edilmesi halinde ithal edilebileceğine
dair TAREKS referans numarası doğrudan oluşturulur. b) Ancak Bakanlık (a) bendinde belirtilen ürünü, Düzenlenmemiş
Alanda Karşılıklı Tanıma Yönetmeliğinin Üçüncü Bölümünde belirtilen usul ve
esaslara uyarak değerlendirmeye tabi tutabilir ve bunun sonucunda bu Tebliğ
tarafından aranan koruma düzeyini eşdeğer ölçüde sağlamadığını tespit ederse
ürünün piyasaya arzını yasaklayabilir veya koşula bağlayabilir. (2) Bakanlığın esas aldığı miktarlara göre parti teşkil etmeyen
eşya olarak değerlendirilen ürünlerin ithal edilebileceğine dair TAREKS
referans numarası doğrudan oluşturulur. (3) Yatırım teşvik mevzuatı kapsamında yapılan makine ve
teçhizat ithalatında, 30/5/2013 tarihli ve 6491 sayılı Türk Petrol Kanunu
kapsamı ürünlerin ithalatında, Milli Savunma Bakanlığınca yapılan ithalatta
ve Savunma Sanayii Müsteşarlığınca AQAP belgeli kurum ve kuruluşlar adına
yapılan ithalatta TAREKS üzerinden başvuru yapılmaz, ithalat işlemleri 11
inci maddeye göre sonuçlandırılır. (4) AQAP veya GMP belgesi sahibi sanayicilerin kendi ihtiyaçları
için Ek-1’de standardı belirtilen ürünlerden yapacakları ithalatta, AQAP veya
GMP belgelerinin elektronik ortamda TAREKS’e yüklenmesini müteakip ithal
konusu her ürün için doğrudan oluşturulan TAREKS referans numarası, içinde
bulunulan yılın sonuna kadar aynı ürünlerin müteakip ithalatında kullanılır. (5) Otomotiv ya da iki veya üç tekerlekli motorlu araç üretimine
münhasır “İmalat Yeterlilik Belgesi” veya “Tip Onayı Belgesi” sahibi
sanayicilerin ve bu sanayici firmalar adına ithalat yapan firmaların, söz
konusu sanayici firmaların ihtiyaçları için Ek-1’de standardı belirtilen
ürünlerden yapacakları ithalatta, ilgili belgelerin elektronik ortamda
TAREKS’e yüklenmesini müteakip ithal konusu her ürün için doğrudan
oluşturulan TAREKS referans numarası, içinde bulunulan yılın sonuna kadar
aynı ürünlerin müteakip ithalatında kullanılır. (6) Ek-1’de standardı belirtilen ürünlerin, TSE markalı
ürünlerin bünyesinde girdi olarak kullanılmak amacıyla ithal edilmek
istenmesi halinde, TSE ile aralarında marka kullanım sözleşmesi bulunduğu TSE
tarafından Bakanlığa bildirilen sanayicilere, her ithal partisi için, marka
kullanım sözleşmesinin süresiyle sınırlı olmak üzere, ürünün ithal
edilebileceğine dair TAREKS referans numarası doğrudan oluşturulur. (7) Geri gelen eşya için, bu ürünlerin ihracat beyannamesi
numarasının kullanıcı tarafından TAREKS’e yüklenmesi ve geri gelen ürünlerin
teknik mevzuata uygun olması kaydıyla piyasaya arz edilebileceğine dair
Ek-5’te yer alan taahhütnamenin kullanıcı tarafından TAREKS’e yüklenmesini
müteakip ürünün ithal edilebileceğine dair TAREKS referans numarası doğrudan
oluşturulur. (8) 29/9/2009 tarihli ve 2009/15481
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki “4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun Bazı
Maddelerinin Uygulanması Hakkındaki Karar”ın 112 nci maddesinin
birinci fıkrasında belirtilen eşyanın ithalatında TAREKS üzerinden başvuru
yapılmaz, ithalat işlemleri 11 inci maddeye göre
sonuçlandırılır. (9) Risk analizine göre yapılacak değerlendirmede gerektiğinde,
birinci, ikinci, dördüncü, beşinci, altıncı veya yedinci fıkra kapsamına
giren ürünler de fiili denetime yönlendirilebilir. Kapsam dışı MADDE 7 – (1) Başvuru konusu ithalat partisine
ilişkin kapsam dışı beyanı ithalatçı tarafından ilgili gümrük idaresine
yapılır. Risk analizi MADDE 8 – (1) Kullanıcıların TAREKS üzerinden beyan
ettiği bilgiler çerçevesinde, fiili denetime yönlendirilen ürünler TAREKS
aracılığıyla yapılacak risk analizine göre belirlenir. (2) Risk analizinde kullanılacak kriterler, gerektiğinde
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, TSE ve
ilgili diğer tarafların da görüşü alınarak, Bakanlıkça belirlenir. (3) Risk analizi sonucunda fiili denetime yönlendirilmeyen ürünlerin
ithal edilebileceğine dair TAREKS referans numarası doğrudan oluşturulur. (4) Risk analizi sonucunda fiili denetime yönlendirilen riskli
ürünlerin ithalat denetimleri, ilgili standarda veya standartlara uygun
olarak TSE tarafından yapılır. Fiili denetim MADDE 9 – (1) Fiili denetime yönlendirilen ürünler
için, Ek-2’de belirtilen belgeler firma adına yetkilendirilen kullanıcı
tarafından başvuru günü dâhil iki iş günü içerisinde elektronik ortamda
TAREKS’e yüklenir. Firmanın başvuru sırasında TAREKS’te talep etmesi halinde
sistem tarafından ilave süre verilir. İlgili belgelerin kullanıcı tarafından
sisteme süresi içerisinde yüklenmemesi halinde başvuru iptal edilir. (2) Firmalardan gerektiğinde ilave bilgi ve belge istenebilir. (3) Fiili denetim, başvuru sırasında belirtilen; a) Ek-1 kapsamı standart veya standartlara veya, b) Uluslararası Standardizasyon Teşkilatı (ISO), Avrupa
Standardizasyon Komitesi (CEN), Uluslararası Elektroteknik Komisyonu (IEC),
Avrupa Elektroteknik Standardizasyon Komitesi (CENELEC), Avrupa
Telekomünikasyon Standartları Enstitüsü (ETSI) standartlarına ya da
uluslararası kuruluşlarca veya uluslararası anlaşmalarla belirlenen
kriterlere, göre yapılabilir. (4) Aşağıdaki hallerde uygunluk denetimine esas teşkil eden
standartlardaki testlerin tamamı veya bir kısmı için, TÜRKAK’tan veya Avrupa
Birliği ülkelerinin, eşdeğerlik incelemesi olumlu tamamlanmış ulusal
akreditasyon kuruluşlarından akredite, Türkiye’de veya Avrupa Birliği
ülkelerinde yerleşik bir uygunluk değerlendirme kuruluşundan alınmış
raporların elektronik ortamda TAREKS’e yüklenmesi yeterlidir. a) Testlerin yurt içinde yapılamaması. b) Testlerin ürünün hammaddesi üzerinden yapılmasının gerekmesi. c) Testlerin üretim aşamasında yapılmasının gerekmesi. ç) Uzun süren performans ve ömür testleri gerekmesi. d) Gümrüklerde numune alımı, test numunesi hazırlanması,
numunenin sevki veya bazı ürünlerde testlerin montajdan sonra yapılmasının
gerekmesi. (5) Gümrüklerde numune alınması, test numunesi hazırlanması,
numunenin sevki veya bazı ürünlerde testlerin montajdan sonra yapılması gibi
teknik problemler karşısında dördüncü fıkranın uygulanamaması halinde
Ek-3’teki taahhütname elektronik ortamda TAREKS’e yüklenir. TSE’nin
incelemesi sonucunda verilecek rapora istinaden, raporda belirtilen süre
içinde testin yapılması kaydıyla, mümkün olan testler bilahare yapılmak üzere
ürünün ithal edilebileceğine dair TAREKS referans numarası oluşturulur.
TSE’nin bilahare yapacağı uygunluk denetiminin olumsuz sonuçlanması halinde,
keyfiyet olumsuz test raporunun onaylı bir örneğiyle birlikte ithalatçıya
yazıyla ayrıca bildirilir. Olumsuz test raporu ve firmadan alınmış diğer
belgeler Bakanlık Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğüne de gönderilir. (6) Fiili denetim, ilgili standartta belirtilen testlerden
herhangi birinden olumsuz sonuç alınmadıkça sürdürülerek tamamlanır. (7) Fiili denetim sonucunda ilgili standarda aykırılık tespit
edilmemesi ya da ürünün kapsam dışı olduğunun tespiti durumlarında, ürünün
ithal edilebileceğine dair TAREKS referans numarası oluşturulur. (8) İlgili standarda aykırılık tespiti halinde fiili denetim
olumsuz olarak sonuçlandırılır ve keyfiyet TSE tarafından firmaya bildirilir.
Ancak, ithalatçı ürünün Ek-1’de veya üçüncü fıkrada belirtilen başka bir
standarda göre tekrar denetlenmesini talep eder ve yedi iş günü içerisinde
Ek-4’teki belgeyi TAREKS’e yüklerse ürün bu standarda göre tekrar denetlenir. (9) İlgili standarda veya standartlara aykırılık tespit edilmesi
veya ithalatçıdan talep edilen ek bilgi ve belgelerin süresi içerisinde
TAREKS’e yüklenmemesi durumunda, fiili denetim olumsuz olarak sonuçlandırılır
ve sonuç TAREKS’te ilan edilir. (10) TAREKS’e yüklenen, ancak ilgilisince düzenlenmediği
anlaşılan test raporunun tespiti halinde, diğer şartlar uygun olsa dahi fiili
denetim olumsuz olarak sonuçlandırılır ve sonuç TAREKS’te ilan edilir. Kullanıcıya yapılan bildirimler MADDE 10 – (1) Kullanıcı, denetim sürecine ve
sonucuna ilişkin sorgulamaları TAREKS aracılığıyla yapar. (2) Denetim sürecine ve sonucuna ilişkin bildirimler, Dış
Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi:
2011/53)’nin 6 ncı maddesi kapsamında yapılan “Yetkilendirme Başvuruları”
uygulamasında kullanıcılar tarafından beyan edilen elektronik posta adresine
iletilir. Kullanıcıya ulaşmayan bildirimlerden Bakanlık sorumlu değildir. (3) Yapılan denetimde, üründe standarda aykırılık tespiti
halinde durum ilgili gümrük idaresine yazıyla ayrıca bildirilir. TAREKS referans numarasının gümrüklere beyanı MADDE 11 – (1) Ürünün ithal edilebileceğine dair
TAREKS referans numarasının, gümrük beyannamesinin 44 no’lu hanesine firma
tarafından kaydedilmesi zorunludur. (2) Yatırım teşvik mevzuatı kapsamında yapılan makine ve
teçhizat ithalatında 112013019865484, 6491 sayılı Türk Petrol Kanunu kapsamı
ürünlerin ithalatında 122013017554484, Milli Savunma Bakanlığınca yapılan
ithalatta 132013016724484 ve Savunma Sanayii Müsteşarlığınca AQAP belgeli
kurum ve kuruluşlar adına yapılan ithalatta 142013012727484 olarak belirlenen
15 haneli TAREKS referans numarası, gümrük beyannamesinin 44 no’lu hanesine
kaydedilir. (3) Gümrük idarelerine kapsam dışı olarak beyan edilen ürünlerin
ithalatında, 252013015773484 olarak belirlenen 15 haneli TAREKS referans
numarası, gümrük beyannamesinin 44 numaralı hanesine ithalatçı tarafından
kaydedilir. Kapsam dışı olarak beyan edilen ürünlerin ilgili gümrük
idaresince fiili denetime yönlendirilmesi halinde, 5 inci madde çerçevesinde
denetim başvurusu yapılır. (4) 2009/15481
sayılı “4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun Bazı Maddelerinin Uygulanması
Hakkındaki Karar”ın 112 nci maddesinin
birinci fıkrasında belirtilen eşyanın ithalatında 101115014436576 olarak
belirlenen 15 haneli TAREKS referans numarası, gümrük beyannamesinin 44 no’lu
hanesine kaydedilir. İthalatçının sorumluluğu MADDE 12 – (1) İthalatçı, bu Tebliğ kapsamında
denetlensin veya denetlenmesin, ithal ettiği bütün ürünlerin her halükârda
Ek-1’deki tabloda belirtilen standartlar dâhil olmak üzere ilgili tüm
mevzuata uygun ve güvenli olmasından, 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın
Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun uyarınca sorumludur. (2) Ürünün ithaline izin verilmesi veya ürüne dair TAREKS
referans numarası oluşturulması, ürünün mutlaka mevzuata uygun ve/veya
güvenli olduğu anlamına gelmez. (3) Bu Tebliğ kapsamında, ürünün ithal edilebileceğine dair
verilen TAREKS referans numarası o ürünün ithalat işlemi dışında başka bir
amaçla veya ürünün güvenli ve mevzuata uygun olduğunun ispatı olarak
kullanılamaz. Yaptırımlar MADDE 13 – (1) Bu Tebliğe aykırı hareket edenler ile
yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunanlar, sahte belge kullanan veya ibraz
edenler veya belgede tahrifat yapanlar hakkında, 4703 sayılı Kanun,
27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanunu, 2013/4284 sayılı Teknik
Düzenlemeler Rejimi Kararının ilgili hükümleri ve ilgili diğer mevzuat
uygulanır. (2) TAREKS üzerinden yürütülen denetimlerde, ilgili mevzuata, bu
Tebliğ hükümlerine ve bu Tebliğe ilişkin uygulamalara aykırı hareket eden
kullanıcının yetkisi, fiilin ağırlığına göre belirli bir süre askıya alınır,
firmanın denetim başvuruları belirli bir süre ve/veya oranda fiili denetime
yönlendirilir. Bu yaptırımlar uygulanırken belirlenen süreler ve denetim
oranları, firmanın başvuru sıklığı, varsa önceki ihlalleri ve/veya ürünün
niteliği gibi hususlar dikkate alınarak belirlenir. Yetki MADDE 14 – (1) Bu Tebliğde yer alan hususlarda
uygulamaya yönelik önlem almaya ve düzenleme yapmaya Bakanlık Ürün Güvenliği
ve Denetimi Genel Müdürlüğü yetkilidir. Yürürlükten kaldırılan tebliğ MADDE 15 – (1) 31/12/2015 tarihli ve 29579 dördüncü
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Standartlara Uygunluk
Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2016/1) yürürlükten kaldırılmıştır. Geçiş süreci GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği
tarihten önce çıkış ülkesinde ihraç amacıyla taşıma belgesi düzenlenmiş veya
gümrük mevzuatı uyarınca gümrük idarelerine sunulmuş olan ürünlerin ithali,
ithalatçının talebi halinde, İthalatta Standartlara Uygunluk Denetimi Tebliği
(Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2016/1)’ne göre sonuçlandırılır. Yürürlük MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ 1/1/2017 tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı
yürütür. 30 Aralık 2016 CUMA Resmî Gazete Sayı : 29934 (Mükerrer) |