SON
GÜNCELLEME: 29/08/2017 |
Ekonomi
Bakanlığından: MAKEDONYA
CUMHURİYETİ MENŞELİ BAZI TARIM ÜRÜNLERİ İTHALATINDA
TARİFE KONTENJANI UYGULANMASINA İLİŞKİN
TEBLİĞ Amaç
ve kapsam MADDE
1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 19/9/2000 tarihli ve 2000/1336 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Makedonya Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri
İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar uyarınca,
Makedonya Cumhuriyeti menşeli bazı tarım ürünleri ithalatında uygulanacak
tarife kontenjanlarının düzenlenmesidir. Dayanak MADDE
2 – (1) Bu Tebliğ, Makedonya Cumhuriyeti Menşeli Bazı
Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar ve
14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında
Karara dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
3 – (1) Bu Tebliğde yer alan; a)
Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b)
Başvuru sırasına göre eşit oranda tahsis yöntemi (EOTY): Başvurunun tarife
kontenjanı dönemi içerisinde yapıldığı ve tarife kontenjanının, tarife
kontenjanı tahsisi yapılabilecek nitelikteki başvuru sahibi firmalara, ilgili
dağıtım kriterleri çerçevesinde başvuru sırası dikkate alınarak eşit miktarda
tahsis edildiği yöntemi, c)
Denetim birimleri: Ekonomi Bakanlığı Denetim Hizmetleri Başkanlığı ile Gümrük
ve Ticaret Bakanlığının ilgili denetim birimlerini, ç)
Firma: Tarife kontenjanlarından faydalanmak üzere başvuruda bulunan, ticaret
siciline veya esnaf ve sanatkar siciline ve ilgili sanayi ve/veya ticaret
odasına veya esnaf ve sanatkarlar odasına kayıtlı, gerçek veya tüzel kişiler
ile tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşları, d)
Geleneksel ithalatçı: Referans döneminde tarife kontenjanı konusu maddeye
ilişkin ithalat performansı olan firmayı, e) Genel
Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünü, f) İthal
lisansı: Tarife kontenjanı uygulaması kapsamında ithalat yapılmasını sağlamak
üzere Bakanlıkça düzenlenen fiziksel ya da elektronik belgeyi, g)
İthalat performansı: Firmanın başvurusunun değerlendirildiği tarihteki
Bakanlık Bilgi Sistemi verileri esas alınarak tespit edilen, tarife
kontenjanı konusu maddede referans döneminde gerçekleştirdiği ithalat
miktarını (tarife kontenjanı konusu maddeye ait ayrı bir gümrük tarife
istatistik pozisyonu bulunmaması halinde tarife kontenjanı açılan ilgili
gümrük tarife istatistik pozisyonu kapsamında yapılan toplam ithalat
miktarını), ğ)
Referans dönemi: Tarife kontenjanı başvurusunun yapıldığı yıl hariç son iki
takvim yılını, h)
Sanayici: Referans döneminde tarife kontenjanı konusu maddeye ilişkin üretim
performansı ve/veya tüketim performansı olan (paketleme, ambalajlama, eleme,
ayıklama hariç) firmayı, ı) Talep
toplama yöntemi (TTY): Başvuruların tarife kontenjanı dönemi başlangıcından
önceki 1 (bir) ay içerisinde yapıldığı ve başvuru döneminin bitmesini
müteakip, tarife kontenjanı tahsisatı yapılabilecek nitelikteki başvuru
sahibi firmalara, ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde tarife kontenjanı
tahsisatının yapıldığı yöntemi, i)
Tarife kontenjanı: Belirli bir dönem itibarıyla gümrük vergisinde ve/veya
diğer mali yüklerde indirim yapılan ya da muafiyet sağlanan ithalatın
miktarını, j)
Tarife kontenjanı başvuru dönemi: TTY’ye göre tahsisatı yapılan tarife
kontenjanları için tarife kontenjanı döneminin başlangıcından önceki 1 (bir)
ayı, EOTY’ye göre tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için ise tarife
kontenjanı dönemi ile aynı dönemi, k)
Tarife kontenjanı dönemi: Tarife kontenjanı kapsamında ithalatın
yapılabileceği belirli bir dönemi, l) Tüketim
performansı: Firmanın, referans döneminde üretimde hammadde olarak kullandığı
tarife kontenjanı konusu maddenin (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama
hariç) miktarını, m)
Üretim performansı: Firmanın, referans döneminde tarife kontenjanı konusu maddede
gerçekleştirdiği üretim (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç)
miktarını, ifade
eder. Tarife
kontenjanı tahsisatı için başvuru ve başvuruların sonuçlandırılması MADDE
4 – (1) Tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan
firmaların, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarından dağıtımı
TTY’ye göre yapılacak olanlar için, tarife kontenjanı döneminin
başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde, dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak
olanlar için ise tarife kontenjanı dönemi içerisinde, Bakanlığa müracaat
etmeleri zorunludur. (2)
Tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan firmaların, her tarife
kontenjanı dönemi için; dağıtımı TTY’ye göre yapılacak olan tarife
kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanı tahsisatı başvurusunda her
defasında tam ve eksiksiz olarak; dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak olan tarife
kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanında ise sadece ilk tarife
kontenjanı tahsisatı başvurusunda tam ve eksiksiz olarak, Ek-2’de yer alan
belgeler ile birlikte Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur. (3)
Ancak, dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak olan tarife kontenjanlarına ilişkin
her bir tarife kontenjanında her tarife kontenjanı döneminde firmalar adına
yapılan ilk tarife kontenjanı tahsisatını müteakip aynı tarife kontenjanı tahsisatı
için yapılacak başvuruda tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan
firmaların; Ek-2’de yer alan belgelerden her halükarda 1 ve 4 numaralı
belgeler ve diğer belgelerden ise sadece geçerliliğini yitirmiş ve
güncellenmesi gerekli olanlar ile birlikte, Ek-2’de açıklandığı şekliyle,
Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur. (4)
Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarında, tahsisat önceliği bulunan
kurum ve kuruluşlar için Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak
ibraz etme veya başvuru dönemi içerisinde müracaat etme şartı aranmaz. (5)
Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının tahsisatı için yapılan
başvurulara ilişkin eksiklikler tarife kontenjanı dönemi içerisinde
tamamlanamaz ve eksikliklerin giderilmesi ile ilgili firmalara Genel
Müdürlükçe bildirim yapılmaz. Ancak, ihtiyaç duyulması halinde Genel
Müdürlükçe Ek-2’de yer alan belgeler ile ilgili firmadan ve/veya bu belgeleri
düzenleyen kurum ve kuruluşlardan ek veya açıklayıcı bilgi ve belge talep
edilebilir. (6)
Tarife kontenjanı tahsisatı taleplerine ilişkin başvurularda Bakanlığa ibraz
edilen belgeler hiçbir suretle iade edilmez ve başka bir başvuru için
kullanılamaz. (7)
Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı TTY’ye göre yapılacak olan tarife
kontenjanlarının her biri için, aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı
başvuru döneminde tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru
yapılması esastır. Aksi durumda, değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki en
son başvuru değerlendirmeye alınır. (8)
Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak olan tarife
kontenjanlarının her biri için, aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı
başvuru döneminde tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru
yapılması esastır. Aksi durumda, değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki ilk
başvuru değerlendirmeye alınır. Ancak, aynı tarife kontenjanı döneminde daha
önce aynı tarife kontenjanında adına ithal lisansı düzenlenmiş olan firmalara
aynı tarife kontenjanında yeniden ithal lisansı düzenlenebilmesi için
fiziksel ithal lisansının aslı Bakanlığa iade edilir, elektronik ithal
lisansında ise kalan kısım kullandırılmaz ve söz konusu belge kapatılır. (9) Bu
Tebliğ kapsamındaki tarife kontenjanlarının tahsisatı için, Ek-2’de
belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak içermeyen veya tarife kontenjanı
başvuru dönemi içerisinde yapılmayan veya Ek-1’deki tabloda ilgili tarife
kontenjanının karşısında Tahsisat Yapılacak Firma Türü sütununda belirtilen
nitelikte olmayan firmalar tarafından yapılan veya bu Tebliğ hükümlerine istinaden
adlarına ithal lisansı düzenlenmemesi hususunda yaptırıma tabi olan firmalar
tarafından yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-1’deki tabloda yer
alan herhangi bir tarife kontenjanının tamamının tahsisat önceliği bulunan
kurum ve kuruluşlara tahsis edilmesi durumunda diğer firmalarca söz konusu
tarife kontenjanına ilişkin yapılmış başvurular olumsuz sonuçlandırılır.
Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılan herhangi bir
tarife kontenjanının tamamının tahsis edilmesini müteakiben söz konusu tarife
kontenjanının tahsisatına ilişkin yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır. (10) Bu
Tebliğ kapsamındaki tarife kontenjanlarının tahsisatı için yapılan
başvurularda, başvuru konusu eşyaya ait 12 haneli Gümrük Tarife İstatistik
Pozisyonu (G.T.İ.P.), madde ismi ve tarife kontenjanı kapsamında ithal
edilecek miktar bilgisinin her bir G.T.İ.P. için başvuru formunda açık
biçimde yazılması zorunludur. Değerlendirmede, başvuru formunda belirtilen 12
haneli G.T.İ.P. veya G.T.İ.P.’ler esas alınır. (11)
Ek-1’deki tablonun Tarife Kontenjanı Kod No sütununda belirtilen kod numarası
altında yer alan birden fazla G.T.İ.P. için talepte bulunulacak ise, toplam
talep miktarı bir defada talep edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarını
geçemez. TTY’ye veya 8 inci maddenin altıncı fıkrası uyarınca EOTY’ye göre
yapılacak dağıtım sonucu her bir tarife kontenjanı kod numarası için firma
payına düşen miktar talep edilen G.T.İ.P’ler arasında dağıtılır. Tarife
kontenjanı tahsisat yöntemi MADDE
5 – (1) Ek-1’deki tabloda Tahsisat Yöntemi sütunundaki; a) TTY
ibaresi, talep toplama yöntemi, b) EOTY
ibaresi, başvuru sırasına göre eşit oranda tahsis yöntemi, ile
ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder. Tahsisat
önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar MADDE
6 – (1) Ek-1’de yer alan tabloda Tahsisat Önceliği
Bulunan Kurum ve Kuruluşlar sütunundaki; a) ESK
ibaresi, Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğünün, b) TMO
ibaresi, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğünün, c)
YTTSKB ibaresi, Yağlı Tohumlar Tarım Satış Kooperatifleri Birliklerinin, ç) TŞF
ibaresi, Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. Genel Müdürlüğünün, ilgili
tarife kontenjanında tahsisat önceliği bulunduğunu ifade eder. Tarife
kontenjanı tahsisatı yapılacak firmalar MADDE
7 – (1) Ek-1’deki tabloda Tahsisat Yapılacak Firma Türü
sütunundaki; a) Ü
harfi, üretim performansı olan sanayicilere, b) T
harfi, tüketim performansı olan sanayicilere, c) İ
harfi, geleneksel ithalatçılara, ilgili
tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder. Dağıtım
kriterleri MADDE
8 – (1) Ek-1’deki tabloda Bir Defada Talep Edilebilecek
Azami Tarife Kontenjanı Miktarı sütununda belirtilen miktar, söz konusu
tablonun Tarife Kontenjanı Dönemi sütununda tarife kontenjanının karşısında
yer alan dönemde ilgili tarife kontenjanında, dağıtımı EOTY’ye göre yapılan
tarife kontenjanları için bir firmaya bir defada tahsis edilebilecek azami
tarife kontenjanı miktarlarını; dağıtımı TTY’ye göre yapılan tarife
kontenjanları için ise bir firmanın talep edebileceği ve bir firmaya tahsis
edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarlarını belirtmektedir. (2)
Firmalara başvurusunda talep ettiği tarife kontenjanı miktarından daha fazla
miktarda tahsisat yapılamaz. (3)
Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşların talepte bulunması halinde,
Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının tamamı veya bir bölümü söz
konusu kurum ve kuruluşlara tahsis edilebilir. Aksi durumda Bakanlıkça
belirlenecek dağıtım kriterleri çerçevesinde değerlendirmeye alınabilecek
nitelikte başvuruda bulunan firmalara tahsis edilir. (4)
Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri çerçevesinde yapılacak dağıtımda
herhangi bir firmanın talep ettiği miktardan daha fazla tahsisat hakkı
oluşması halinde, firmanın talep ettiği tarife kontenjanı miktarının
tamamının tahsisatı yapılır ve tahsisat hakkının talep edilen miktarı aşan
kısmı, her defasında talep edilen tarife kontenjanı miktarından daha fazla
tahsisat hakkı oluşan firma(lar) hariç tutularak diğer firmalar arasında aynı
kriterlerle yeniden dağıtılarak tahsis edilir. (5) Ek-1’deki
tabloda yer alan tarife kontenjanları tahsisatı için yapılan ve
değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki başvurularda talep edilen toplam
tarife kontenjanı miktarının, tahsis edilebilecek toplam tarife kontenjanı
miktarıyla aynı veya daha düşük olması halinde talepler aynen karşılanır ve
tahsisatı yapılmayan tarife kontenjanı miktarının dağıtımı Bakanlıkça
yayımlanacak yeni bir tebliğ ile yapılabilir. (6)
Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılan tarife
kontenjanlarına ilişkin başvurular, Bakanlık genel evrak kayıt tarihi ve
kayıt numarası esas alınarak, aynı tablonun Bir Defada Talep Edilebilecek
Azami Tarife Kontenjanı Miktarı sütununda ilgili tarife kontenjanının
karşısında yer alan miktarı aşmamak üzere, sırasıyla sonuçlandırılır. Ancak
tarife kontenjanı başvuru döneminin başlangıç tarihinden itibaren ilk 5 (beş)
iş günü içerisinde yapılan başvurularda talep edilen toplam miktarın o madde
için açılmış toplam tarife kontenjanı miktarını aşması durumunda, sadece bu
talepler toplam tarife kontenjanının eşit şekilde tahsis edilmesiyle
karşılanır. İthal
lisansı düzenlenmesi MADDE
9 – (1) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslar
çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatı yapılan firmalar adına Bakanlıkça
ithal lisansının elektronik olarak düzenlenmesi halinde Gümrük ve Ticaret
Bakanlığının elektronik ortamda vereceği belge numarası/belge satır numarası
başvuru formunda belirtilen firmaya ait e-posta adresine elektronik olarak
iletilir ve başvuru sahibine ayrıca yazılı bildirim yapılmaz. Başvuru
formunda firmaya ait doğru ve geçerli bir e-posta adresinin bildirilmemesi
halinde doğabilecek sorunlardan Bakanlık sorumlu tutulamaz. (2)
Elektronik olarak düzenlenememesi halinde, fiziksel ithal lisansı, bir tanesi
tarife kontenjanı tahsisi yapılan firmaya verilmek üzere (firma nüshası) ve
bir tanesi Bakanlıkta kalmak üzere (Bakanlık nüshası) 2 (iki) nüsha olarak
düzenlenir. (3)
Bakanlığa iade edilen fiziksel ithal lisansı hiçbir suretle firmalara geri
verilmez. (4)
Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için talepte bulunulması
durumunda bir tarife kontenjanı için tahsis edilen miktarın birden fazla
fiziksel ithal lisansı düzenlenerek kullandırılması mümkündür. İthal
lisansı kullanımı MADDE
10 – (1) Bu Tebliğ kapsamında Bakanlıkça düzenlenen ithal
lisansları, ithal lisansında belirtilen süre sonuna kadar geçerli olup, bu
süre kesinlikle uzatılamaz. (2) Bu
Tebliğ kapsamında ithal edilecek maddeye ilişkin gümrük beyannamesinin, ithal
lisansının geçerlilik süresi içerisinde tescil edilmiş olması şarttır. (3)
Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, ithal lisansının firma
tarafından ilgili gümrük idaresine ibrazı zorunludur. (4) Bu
Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansıyla yapılacak ithalatta sadece
ithal lisansında kayıtlı miktar kadar ithalat için indirimli gümrük vergisi
ve/veya diğer mali yükler uygulanmak üzere ithalat yapılabilir. (5)
İthal lisansı kapsamındaki ithalatın doğrudan ithal lisansı sahibi firma
tarafından yapılması zorunludur. İthal lisansı üçüncü kişilere devredilemez. (6)
İthal lisansının fiziksel olarak düzenlenmesi halinde lisansın tarih ve
sayısı, elektronik olarak düzenlenmesi halinde ise Bakanlıkça firmaya e-posta
ile bildirilen belge numarası/belge satır numarası yükümlü tarafından gümrük
beyannamesinin ilgili alanına beyan edilir. Gümrük
idaresince yapılacak işlemler MADDE
11 – (1) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansıyla
yapılacak ithalatta, ithal lisansı ithalat işlemleri sırasında ilgili gümrük
idaresince aranır. (2)
Fiziksel olarak düzenlenen ithal lisansları kapsamında yapılan ithalata
ilişkin gerekli düşümler ilgili gümrük idaresi tarafından ithal lisansının
firma nüshasının arka yüzüne işlenerek imza ve mühür altına alınır. Bu
sayfada yer kalmaması halinde, yeni sayfa ilave edilerek ilave edilen sayfa
adedi ithal lisansı firma nüshasının aslına derç edilerek imza ve mühür
altına alınır. (3)
Elektronik ithal lisansı kapsamında yapılan ithalata ilişkin düşümler
elektronik olarak yapılır. İthal
lisansının revizesi MADDE
12 – (1) İthal lisansı değişikliği veya ithal lisansı
revizesi talep edilemez. İthal
lisansının zayii MADDE
13 – (1) Fiziksel olarak düzenlenen ithal lisansının zayii
(kaybolması veya kullanılamaz hale gelmesi) halinde, zayie ilişkin gazete
ilanı ve/veya bu hususu belgelendiren ilgili belgeler ile başvurulması
halinde, Bakanlıkça üzerine "Zayiinden dolayı yeniden
düzenlenmiştir" şeklinde şerh düşülerek, ithal lisansının kullanılmamış
olan kısmı için yeni ithal lisansı düzenlenebilir. (2)
Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılan tarife
kontenjanları kapsamında düzenlenmiş olan ve tamamı kullanılmış bulunan
fiziksel ithal lisansının zayii halinde, zayie ilişkin gazete ilanı ve/veya
bu hususu belgelendiren ilgili belgeler ile başvurulması durumunda, 4 üncü
maddenin sekizinci fıkrasında belirtilen en son ithal lisansı firma
nüshasının aslının Bakanlığa iade edilmesi şartı aranmaz. Yaptırım MADDE
14 – (1) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansı ile
yapılacak ithalat işlemlerine esas olan fiziksel ya da elektronik belgelerde
tahrifat yapıldığının veya sahte belge kullanıldığının veya ithal lisansının
üçüncü kişilere devredildiğinin veya ithal lisansına konu ithal işlemlerinde
bu Tebliğ ile belirtilen diğer hususlara aykırı davranıldığının Denetim
birimlerince tespiti halinde, Bakanlıkça ilgili ithal lisansı iptal edilir ve
kendilerine iptal işleminden itibaren 5 (beş) yıl süreyle bu Tebliğ
çerçevesinde tarife kontenjanı tahsis edilmez. Diğer
mevzuat hükümleri MADDE
15 – (1) Bu Tebliğ, ithal lisansı kapsamında ithalatı
gerçekleşecek maddenin ithalatının tabi olduğu diğer mevzuat hükümlerinin
uygulanmasını engellemez. Yetki MADDE
16 – (1) Bakanlık, bu Tebliğ hükümlerine istinaden,
genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel ve zorunlu durumları
inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari
yoldan çözümlemeye yetkilidir. Yürürlükten
kaldırılan tebliğ MADDE
17 – (1) 24/9/2010 tarihli ve 27709 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Makedonya Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri
İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanmasına İlişkin Tebliğ
yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlüğe
giriş tarihinden önce düzenlenen fiziksel ithal lisansları GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
fiziksel olarak düzenlenen İthal Lisansları üzerlerinde yazılı süre sonuna
kadar geçerlidir. Yürürlük MADDE
18 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
19 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 19 Haziran 2016 PAZAR Resmî Gazete Sayı : 29747 |