Son Güncelleme: 24/12/2019 OYUNCAK
GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE
1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; oyuncakların güvenliğine
ve serbest dolaşımına ilişkin usul ve esasları belirlemektir. Kapsam MADDE
2 – (1) Bu Yönetmelik; a)
Özellikle oyunda kullanımının amaçlanmasına veya oyun amaçlı tasarlanmasına
bakılmaksızın 14 yaş altı çocuklar tarafından oyunlarda kullanılan ürünleri
kapsar. Ek-1’de listelenen ürünler bu Yönetmelik kapsamında oyuncak olarak
kabul edilmez. b) Bu
Yönetmelik aşağıda yer alan oyuncaklara uygulanmaz: 1)
Halkın kullanımına yönelik oyun alanı ekipmanı, 2)
Madeni para ile çalışsın veya çalışmasın halkın kullanımına yönelik otomatik
oyun makineleri, 3)
İçten yanmalı motorlu oyuncak vasıtalar, 4)
Oyuncak buhar makineleri, 5)
Sapan ve mancınıklar. Dayanak MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelik; 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı
Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanuna, 10/7/2018 tarihli ve
30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 441 inci ve 452 nci maddelerine,
13/11/2001 tarihli ve 2001/3529 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmeliğe ve 15/1/1997
tarihli ve 97/9196 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Türk
Ürünlerinin İhracatının Arttırılmasına Yönelik Teknik Mevzuatı Hazırlayacak
Kurumların Belirlenmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a)
Akreditasyon: Bir ulusal akreditasyon kurumu tarafından, bir uygunluk
değerlendirme kuruluşunun belirli bir uygunluk değerlendirme faaliyetini
yerine getirmek üzere, uyumlaştırılmış standartların belirlediği gerekleri ve
uygulanabildiği yerlerde ilgili sektörel düzenlemelerde öngörülen ek
gerekleri karşıladığının resmi kabulünü, b)
Aktivite oyuncağı: Aktivite yapılırken destek gövdesinin sabit kaldığı ve bir
çocuk tarafından tırmanma, zıplama, asılma, kayma, sallanma, dönme, emekleme
veya sürünme gibi hareketlerin veya bu hareketlerin bir kısmının birlikte
yapılabilmesine yönelik evsel kullanılan oyuncağı, c) AT:
Avrupa Topluluğunu, ç)
Bakanlık: d) “CE”
işareti: İmalatçı tarafından konulan ve oyuncağın, “CE” işaretinin
konulmasını öngören teknik mevzuatın ilgili bütün kurallarına uygun olduğunu
gösteren işareti, e)
Dağıtıcı: Bir oyuncağı tedarik zincirinde yer alarak piyasada bulunduran,
imalatçı ve ithalatçı dışındaki gerçek veya tüzel kişiyi, f)
Fonksiyonel oyuncak: Yetişkinler tarafından kullanıma yönelik bir ürün, cihaz
veya donanımla aynı şekilde işleyen veya kullanılan ve söz konusu ürün, cihaz
veya donanımın ölçekli maketi olabilen bir oyuncağı, g)
Fonksiyonel ürün: Ek-1’in 12 nci maddesinde belirtilen, yetişkinler
tarafından kullanıma yönelik bir ürün, cihaz veya donanımla aynı şekilde
işleyen veya kullanılan ve söz konusu ürün, cihaz veya donanımın ölçekli
maketi olabilen bir ürünü, ğ) Geri
çağırma: Nihai kullanıcının elinde bulunan bir ürünün geri getirilmesini
amaçlayan her türlü önlemi, h)
İktisadi işletme: İmalatçı, yetkili temsilci, ithalatçı ve dağıtıcıyı, ı)
İmalatçı: Bir oyuncağı imal ederek veya tasarımını veya imalatını yaptırarak
kendi isim veya ticari markası ile pazarlayan gerçek veya tüzel kişiyi, i) İthalatçı: Bir oyuncağı yurt dışından ithal ederek
piyasaya arz eden Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi, j)
Kanun: 11/7/2001 tarihli ve 24459 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4703
sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair
Kanunu, k)
Kimyasal oyuncak: Belirli bir yaş grubuna uygun olacak şekilde ve bir
yetişkinin gözetimi altında kullanılan ve kimyasal madde ve karışımların
doğrudan elle tutulmasına yönelik oyuncağı, l) Koku
oyunu: Bir çocuğun farklı koku veya aromaları ayırt etmeyi öğrenmesine
yardımcı olmayı amaçlayan oyuncağı, m)
Komisyon: Avrupa Komisyonunu, n)
Kozmetik kiti: Bir çocuğun koku, sabun, krem, şampuan, banyo köpüğü,
parlatıcı, ruj, diğer makyaj malzemeleri, diş macunu ve saç kremi gibi ürünleri
yapmayı öğrenmesine yardımcı olmayı amaçlayan oyuncağı, o)
Lezzet oyunu: Çocukların şeker, sıvı, toz ve aroma gibi gıda maddelerinin
kullanımını içeren tatlılar veya yiyecekler yapmasını amaçlayan oyuncağı, ö)
Oyuncak: Özellikle oyunda kullanımının amaçlanmasına veya oyun amaçlı
tasarlanmasına bakılmaksızın 14 yaş altı çocuklar tarafından oyunlarda
kullanılan ürünleri, p)
Piyasa gözetimi ve denetimi: Ürünlerin sağlık, güvenlik veya diğer bir kamu
yararının korunması bakımından tehlike oluşturmalarını önlemek ve varsa
ilgili teknik düzenlemeye uygun olmalarını sağlamak amacıyla yetkili kuruluş
tarafından yürütülen faaliyetleri ve alınan tedbirleri, r)
Piyasada bulundurma: Bir oyuncağın ticari bir faaliyet yoluyla, bedelli veya
bedelsiz olarak dağıtım, tüketim veya kullanım için yurt içi piyasaya
sağlanmasını, s)
Piyasadan çekme: Tedarik zincirindeki bir ürünün piyasada bulundurulmasını
önlemeyi amaçlayan her türlü tedbiri, ş)
Piyasaya arz: Bir oyuncağın yurt içi piyasada ilk kez bulundurulmasını, t)
Risk: Zarara neden olacak bir tehlikenin gerçekleşme olasılığı ve zararın
ciddiyet derecesini, u) Su
oyuncağı: Su üzerinde bir çocuğu taşıma veya destekleme kapasitesine sahip,
sığ suda kullanılması amaçlanan oyuncağı, ü)
Tarafından kullanıma yönelik: Oyuncağın fonksiyonları, boyutları ve
özelliklerinden dolayı, belirli yaş grubundaki çocuklarca kullanımının
amaçlandığını ebeveyn veya gözetmenin makul bir şekilde varsayabilmesini, v)
Tasarım hızı: Oyuncağın tasarımı ile belirlenen temsili potansiyel çalışma
hızını, y)
Tehlike: Potansiyel zarar kaynağını, z)
Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon, test, belgelendirme ve muayene
dahil olmak üzere, uygunluk değerlendirme faaliyeti gerçekleştiren Türkiye’de
yerleşik kuruluşu, aa)
Uygunluk değerlendirmesi: Bir oyuncakla ilgili olarak belirlenen
gerekliliklerin yerine getirilip getirilmediğini gösteren süreci, bb) Uyumlaştırılmış Standart: Uyumlaştırılmış Avrupa Birliği
mevzuatını uygulamak amacıyla Avrupa Komisyonu’nun talebine istinaden kabul
edilen bir Avrupa standardı, cc)
Yetkili temsilci: İmalatçının bu Yönetmelik kapsamındaki bazı
yükümlülüklerini onun adına yerine getirmek üzere imalatçı tarafından yazılı
bir şekilde görevlendirilen Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi, çç)
Zarar: Uzun vadeli etkiler de dahil olmak üzere fiziksel yaralanma veya
sağlık üzerindeki herhangi bir diğer zararı, dd) Su bazlı
oyuncak: Hobi boyaları, parmak boyaları, cam boyaları, yapıştırıcılar ve
sabun köpüğü gibi oyuncaklar dahil olmak üzere
içeriğinde su bulunan oyuncağı, ifade
eder. İKİNCİ
BÖLÜM İktisadi
İşletmelerin Yükümlülükleri İmalatçıların
yükümlülükleri MADDE
5 – (1) İmalatçılar, oyuncaklarını piyasaya arz ederken
oyuncakların 11 inci madde ile ek-2’de belirtilen gereklere uygun olarak
tasarlandığını ve imal edildiğini temin eder. (2)
İmalatçılar, 22 nci madde uyarınca talep edilen teknik dosyayı hazırlamak, 20
nci madde uyarınca uygunluk değerlendirmesi işlemlerini yapmak veya
yaptırmak, oyuncağın uygunluğunun söz konusu uygunluk değerlendirme işlemleri
ile gösterildiği durumlarda 16 ncı maddede belirtildiği üzere AT uygunluk
beyanını düzenlemek ve 18 inci maddenin birinci fıkrasında belirtildiği
şekilde “CE” işaretini oyuncağa koymakla yükümlüdür. (3)
İmalatçılar, teknik dosya ile AT uygunluk beyanını oyuncak piyasaya arz
edildikten sonra 10 yıl süre ile muhafaza eder. (4)
İmalatçılar, seri üretimlerde uygunluğun sürdürülmesi için gerekli
mekanizmaların kurulmasını temin eder. Oyuncak tasarımındaki veya
özelliklerindeki değişiklikler ile oyuncağın uygunluğunun dayanak alınarak
beyan edildiği uyumlaştırılmış standartlardaki değişiklikler yeterli şekilde
dikkate alınır. Oyuncağın yol açtığı risklerle ilgili olarak gerekli olduğu
durumlarda, imalatçılar, tüketicilerin sağlık ve güvenliğinin korunması
amacıyla piyasaya arz edilen oyuncaklardan numune alarak test eder, inceleme
yapar ve gerekli durumlarda, şikayetlerin, uygun olmayan ve geri çağrılan
oyuncakların kaydını tutar ve yaptığı bu izleme faaliyetleri hakkında
dağıtıcıları bilgilendirir. (5)
İmalatçılar oyuncaklarının tip, parti, seri veya model numarası veya
oyuncağın tanımlanmasını sağlayacak diğer bilgileri taşımasını veya oyuncağın
boyutunun veya yapısının buna elverişli olmadığı durumlarda, gerekli
bilgilerin ambalaj üzerinde veya oyuncakla birlikte verilen bir belgede yer
almasını temin eder. (6)
İmalatçılar isimlerini, kayıtlı ticari isimlerini veya kayıtlı ticari
markaları ile kendilerine ulaşılabilecek adreslerini oyuncağın üzerinde veya
bunun mümkün olmadığı durumlarda oyuncağın ambalajı üzerinde veya oyuncakla
birlikte verilen bir belgede gösterir. Söz konusu adres, imalatçı ile
irtibata geçilebilecek tek bir yeri belirtir. (7)
İmalatçılar oyuncakla birlikte verilen kullanma talimatı ve güvenlik
bilgilerini tüketicilerin kolayca anlayabileceği şekilde Türkçe olarak
hazırlar. (8)
Piyasaya arz ettiği oyuncağın ilgili mevzuata uygun olmadığını değerlendiren
veya bu yönde gerekçesi olan imalatçılar, söz konusu oyuncağın uygunluğunun
sağlanması, piyasadan çekilmesi veya geri çağrılması için gerekli düzeltici
önlemlerden uygun olanlarını hemen alır. Piyasada bulundurulan oyuncağın risk
teşkil ettiği durumlarda imalatçılar, oyuncağın uygunsuzluğu ve alınan
düzeltici önlemlere ilişkin hemen Bakanlığı bilgilendirir. (9)
İmalatçılar, Bakanlığın gerekçeli talebi üzerine oyuncağın uygunluğunu
gösteren tüm bilgi ve belgeleri Türkçe olarak Bakanlığa sunar. Ayrıca
Bakanlığın talebi üzerine imalatçılar, piyasaya arz ettikleri ürünlerin
teşkil ettiği riskleri ortadan kaldırmak amacıyla alınan her türlü önlemle
ilgili olarak işbirliği yapar. Yetkili
temsilcilerin yükümlülükleri MADDE
6 – (1) İmalatçı yazılı bir vekâletle yetkili bir
temsilci atayabilir. (2)
İmalatçının 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen yükümlülükleri ile
teknik dosyayı hazırlamak yetkili temsilcinin görevleri arasında yer almaz. (3)
Yetkili temsilci imalatçıdan aldığı vekalette belirtilmiş olan görevleri
yerine getirir. Söz konusu vekalet, yetkili temsilcinin asgari olarak aşağıda
belirtilenleri yapmasına müsaade eder; a)
Oyuncak piyasaya arz edildikten sonra 10 yıl süre ile teknik dosya ile AT
uygunluk beyanının Bakanlığa sunulmak üzere saklanması, b)
Bakanlığın gerekçeli talebine istinaden, oyuncağın uygunluğunu göstermek için
gerekli olan tüm bilgi ve dosyanın tedarik edilmesi, c)
Bakanlığın talebi üzerine, vekalet kapsamında yer alan oyuncakların neden
olduğu risklerin giderilmesi amacıyla alınan her türlü önlemle ilgili olarak
Bakanlıkla işbirliğinde bulunulması. İthalatçıların
yükümlülükleri MADDE
7 – (1) İthalatçılar yalnızca teknik düzenlemeye uygun
oyuncakları piyasaya arz eder. (2)
İthalatçılar, bir oyuncak piyasaya arz edilmeden önce ilgili uygunluk
değerlendirmesi işlemlerinin imalatçı tarafından yerine getirilmiş olduğunu,
imalatçının oyuncağa ait teknik dosyayı hazırladığını, oyuncağın “CE”
işaretini taşıdığını ve gerekli belgelerle birlikte verildiğini ve
imalatçının 5 inci maddenin beşinci fıkrası ile altıncı fıkrasında belirtilen
gerekliliklere uygunluk gösterdiğini teyit etmekle yükümlüdür. İthalatçı,
oyuncağın 11 inci madde ile ek-2’de belirtilen gereklere uymadığını düşündüğü
veya bu yönde gerekçesinin olduğu durumlarda, uygun hale getirilene kadar
oyuncağı piyasaya arz edemez. Ayrıca, oyuncağın risk teşkil ettiği durumlarda
ithalatçı bu hususta imalatçıyı ve Bakanlığı bilgilendirir. (3)
İthalatçılar isimlerini, kayıtlı ticari isimlerini veya kayıtlı ticari
markaları ile kendilerine ulaşılabilecek adresi oyuncak üzerinde, bunun
mümkün olmadığı durumlarda ise ambalaj üzerinde veya oyuncakla birlikte
verilen bir belgede belirtir. (4)
İthalatçılar, imalatçılar tarafından oyuncakla birlikte verilen kullanma
talimatı ve güvenlik bilgilerinin tüketicilerin kolayca anlayabileceği
şekilde ve Türkçe olarak hazırlanmasını sağlar. (5)
İthalatçılar, oyuncak kendi sorumluluklarında iken oyuncağın 11 inci madde
ile ek-2’de belirtilen gereklere uygunluğunu riske etmeyecek şekilde depolama
ve taşıma şartlarını sağlar. (6)
Oyuncağın yol açtığı risklerle ilgili olarak gerekli olduğu durumlarda,
ithalatçılar tüketicilerin sağlık ve güvenliğinin korunması amacıyla piyasaya
arz edilen oyuncaklardan numune alarak test eder, inceleme yapar ve gerekli
durumlarda, şikayetlerin, uygun olmayan ve geri çağrılan oyuncakların kaydını
tutar ve yaptığı bu izleme faaliyetleri hakkında dağıtıcıları bilgilendirir. (7)
Piyasaya arz ettiği oyuncağın ilgili mevzuata uygun olmadığını değerlendiren
veya bu yönde gerekçesi olan ithalatçılar, söz konusu oyuncağın uygunluğunun
sağlanması, piyasadan çekilmesi veya geri çağrılması için gerekli düzeltici
önlemlerden uygun olanlarını hemen alır. Piyasada bulundurulan oyuncağın risk
teşkil ettiği durumlarda, ithalatçılar özellikle uygunsuzluğa ve alınan her
türlü düzeltici önlemlere ilişkin ayrıntıları vererek, bu hususta hemen
Bakanlığı bilgilendirir. (8)
İthalatçılar, oyuncak piyasaya arz edildikten sonra 10 yıl süre ile AT
uygunluk beyanının bir örneğini Bakanlığa sunmak üzere muhafaza etmek ve
teknik dosyanın Bakanlık talebi halinde Bakanlığa sunulmasını sağlamakla
yükümlüdür. (9)
İthalatçılar, Bakanlığın gerekçeli talebi üzerine, oyuncağın uygunluğunu
gösteren tüm bilgi ve belgeleri Türkçe olarak Bakanlığa sunar. Ayrıca,
Bakanlığın talebi üzerine ithalatçılar, piyasaya arz ettikleri ürünlerin teşkil
ettiği riskleri ortadan kaldırmak amacıyla alınan her türlü önlemle ilgili
olarak işbirliği yapar. Dağıtıcıların
yükümlülükleri MADDE
8 – (1) Dağıtıcılar, oyuncak piyasada bulundurulurken
uygulanabilir kurallara ilişkin gereken özeni göstererek faaliyette bulunur. (2)
Oyuncağı piyasada bulundurmadan önce dağıtıcılar, oyuncağın “CE” işaretini
taşıdığını, Türkçe olmak şartıyla gerekli belge, kullanma talimatı ve
güvenlik bilgileri ile birlikte verildiğini ve imalatçı ile ithalatçının 5
inci maddenin beşinci fıkrası ve altıncı fıkrası ile 7 nci maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen gereklere uygun davrandığını doğrular. Dağıtıcı,
oyuncağın 11 inci madde ile ek-2’de belirtilen gereklere uymadığını düşündüğü
veya bu yönde gerekçesinin olduğu durumlarda, uygun hale getirilene kadar
oyuncağı piyasada bulunduramaz. Ayrıca oyuncağın risk teşkil ettiği
durumlarda, dağıtıcılar bu hususta imalatçı veya ithalatçı ile Bakanlığı
bilgilendirir. (3)
Dağıtıcılar kendi sorumluluklarında iken, oyuncağın 11 inci madde ile ek-2’de
belirtilen kurallara uygunluğunu riske etmeyecek şekilde depolama ve taşıma
şartlarını sağlar. (4)
Piyasada bulundurdukları oyuncağın ilgili mevzuata uygun olmadığını
değerlendiren veya bu yönde gerekçesi olan dağıtıcılar söz konusu oyuncağın
uygunluğunun sağlanması, piyasadan çekilmesi veya geri çağrılması için
gerekli düzeltici önlemlerden uygun olanlarının alındığından emin olur.
Ayrıca, piyasada bulundurulan oyuncağın bir risk teşkil ettiği durumlarda,
dağıtıcılar özellikle uygunsuzluğa ve alınan her türlü düzeltici önlemlere
ilişkin ayrıntıları vererek bu hususta Bakanlığı bilgilendirir. (5)
Dağıtıcılar, Bakanlığın gerekçeli talebi üzerine, oyuncağın uygunluğunu
gösteren tüm bilgi ve belgeleri sunar. Dağıtıcılar, Bakanlığın talebi
üzerine, piyasada bulundurulan oyuncakların teşkil ettiği riskleri ortadan
kaldırmak amacıyla alınan her türlü önlemle ilgili olarak işbirliği yapar. İthalatçı
ve dağıtıcılar tarafından imalatçının yükümlülüklerinin üstlenildiği durumlar MADDE
9 – (1) Oyuncağı kendi isim veya ticari markası altında
piyasaya arz eden veya hâlihazırda piyasaya arz edilmiş bir oyuncağı
uygulanabilir kurallara uygunluğunu etkileyecek şekilde değiştiren
ithalatçılar veya dağıtıcılar bu Yönetmelik kapsamında imalatçı kabul
edilirler ve 5 inci maddede sayılan imalatçının yükümlülüklerine tabidirler. İktisadi
işletmelerin tanımlanması MADDE
10 – (1) İktisadi işletmeler, talep üzerine, aşağıda
belirtilenlerin kimliğine ilişkin bilgileri Bakanlığa bildirir; a)
Oyuncağı kendilerine tedarik eden iktisadi işletmeler, b)
Kendilerinin oyuncak tedarik ettikleri iktisadi işletmeler. (2)
Birinci fıkrada atıf yapılan bilgileri imalatçı niteliğindeki iktisadi
işletmeler oyuncak piyasaya arz edildikten sonra 10 yıl süreyle, diğer
iktisadi işletmeler ise oyuncağın kendilerine tedarik edilmesinden sonra 10
yıl süreyle sunabilmelidir. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Oyuncakların
Uygunluğu Temel
güvenlik gerekleri MADDE
11 – (1) Bakanlık oyuncakların, ikinci fıkrada yer alan
genel güvenlik gerekleri ile ek-2’de belirtilen özel güvenlik gerekleri dahil
olmak üzere, temel güvenlik gereklerine uygunluk sağlamadığı taktirde
piyasaya arz edilmemesi için gerekli tüm önlemleri alır. (2)
Oyuncaklar, içerdikleri kimyasallar da dahil olmak üzere, çocukların
davranışları göz önünde bulundurulduğunda ve amaçlandığı veya öngörüldüğü
şekilde kullanıldığında, kullanıcının veya üçüncü tarafların sağlığını veya
güvenliğini tehlikeye atamaz. Özellikle 36 aydan küçük çocuklar veya diğer
belirtilen yaş grupları tarafından kullanıma yönelik oyuncaklarda,
kullanıcıların ve uygun olduğu durumlarda gözetmenlerinin yetenekleri göz
önüne alınmalıdır. 12 nci maddenin ikinci fıkrası uyarınca konulan etiketler
ve oyuncaklarla birlikte verilen kullanım talimatları, oyuncağın
kullanılmasının içerdiği var olan tehlike ve zarar riskleri ile bu tehlike ve
risklerden kaçınma yollarına ilişkin, kullanıcıların veya gözetmenlerinin
dikkatini çekecek şekilde olmalıdır. (3)
Piyasaya arz edilen oyuncaklar, öngörülen ve normal kullanım süreleri boyunca
temel güvenlik gereklerine uygun olmalıdır. Uyarılar MADDE
12 – (1) Güvenli kullanım için uygun olduğu durumlarda,
11 inci maddenin ikinci fıkrasının amaçları bakımından yapılan uyarılar,
ek-5’in A Bölümü doğrultusunda, uygun kullanıcı kısıtlamalarını belirtir.
Ek-5’in B Bölümünde listelenen oyuncak kategorileriyle ilgili olarak, burada
belirtilen uyarılar kullanılır. Ek-5’in B Bölümünün 2 ile 10 uncu maddeleri
arasında belirtilen uyarılar, burada yazıldığı şekilde kullanılır.
Fonksiyonu, boyutu ve özelliklerine dayanılarak belirlenen uyarılar,
oyuncağın amaçlanan kullanımı ile çeliştiği durumlarda; oyuncaklar ek-5’in B
Bölümünde belirtilen özel uyarıların bir veya daha fazlasını taşıyamaz. (2)
İmalatçı uyarıları açıkça görünür, kolayca okunabilir, anlaşılabilir ve doğru
bir şekilde oyuncağın üzerinde, oyuncağa iliştirilmiş etikette veya ambalaj
üzerinde ve uygun olduğu durumlarda oyuncakla birlikte verilen kullanma
talimatları üzerinde belirtir. Ambalajsız olarak satılan küçük oyuncaklarda,
üzerlerine iliştirilmiş uygun uyarılar olmalıdır. Eğer uyarı kullanılacak
ise, uyarılardan önce ‘Uyarı’ veya ‘Uyarılar’ ibaresi kullanılır.
Kullanıcılar için minimum ve maksimum yaşları belirten uyarılar ve ek-5’de
belirtilen diğer uygulanabilir uyarılar gibi oyuncağın satın alınması kararını
belirleyen uyarılar, tüketiciye sunulan ambalajı üzerinde yer almalı veya
satın almanın internet üzerinden yapıldığı durumlar da dahil olmak üzere
satın alınmadan önce tüketici tarafından açıkça görünür olmalıdır. (3) 5
inci maddenin yedinci fıkrası uyarınca, güvenlik talimatları ve uyarılar
Türkçe yazılır. Serbest
dolaşım MADDE
13 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine uygun oyuncakların
piyasada bulundurulması engellenemez. Uygunluk
varsayımı MADDE
14 – (1) Avrupa Birliği Resmî
Gazetesi’nde referans numaraları yayımlanan uyumlaştırılmış standartlara veya
bunlara karşılık gelen Uyumlaştırılmış Türk Standartlarına veya bunların
ilgili bölümlerine uygun olan oyuncakların, söz konusu standartlar veya
bunların ilgili bölümlerince kapsanan 11 inci madde ve ek-2’de düzenlenen
gereklere uygun olduğu kabul edilir. Uyumlaştırılmış
standarda resmi olarak itirazda bulunulması MADDE
15 – (1) Bakanlık, uyumlaştırılmış bir standardın
amaçladığı ve 11 inci madde ile ek-2’de belirtilen gerekleri tamamen
karşılamadığını tespit ettiğinde, Komisyona bildirilmesi veya 98/34/EC sayılı
Direktif kapsamında faaliyet gösteren teknik komitenin gündemine getirilmesi
amacıyla görüşlerini Ekonomi Bakanlığına iletir. AT
uygunluk beyanı MADDE
16 – (1) AT uygunluk beyanı, 11 inci madde ile ek-2’de
belirtilen gereklerin yerine getirildiğini gösterir. (2) AT
uygunluk beyanı, asgari olarak ek-3’de belirtilen hususlar ile 23/2/2012
tarihli ve 28213 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “CE” İşareti
Yönetmeliğinin ek-3’ünde yer alan ilgili modülleri içerir ve gerektiği
durumlarda güncellenir. AT uygunluk beyanı, ek-3’de yer alan örneğe uygun
olarak hazırlanır. AT uygunluk beyanının Türkçe olmadığı durumlarda, Türkçe
tercümesi beyanla birlikte verilir. (3)
İmalatçı AT uygunluk beyanını hazırlayarak, oyuncağın uygunluğu konusundaki
sorumluluğu üstlenir. “CE”
işaretine ilişkin genel usul ve esaslar MADDE
17 – (1) Piyasada bulundurulan oyuncaklar “CE” işareti
taşımak zorundadır. (2)
“CE” işareti konulmasında, “CE” İşareti Yönetmeliği hükümlerine uyulması zorunludur. (3)
“CE” işaretini taşıyan oyuncakların bu Yönetmeliğe uygun olduğu varsayılır. (4)
“CE” işareti taşımayan veya bu Yönetmeliğe uygun olmayan bir oyuncak ancak,
bu Yönetmeliğe uygun olmadığını ve uygunluk sağlanmadan piyasada
bulundurulmayacağını açıkça belirten bir işaretle birlikte kullanılması
şartıyla ticari fuarlar ve sergilerde teşhir edilebilir ve kullanılabilir. “CE”
işaretinin konulmasına ilişkin kurallar ve koşullar MADDE
18 – (1) “CE” işareti görünür, okunabilir ve silinmeyecek
şekilde oyuncağa, iliştirilmiş bir etikete veya ambalaja konulur. Küçük
oyuncaklar ve küçük parçalardan oluşan oyuncaklarda ise, “CE” işareti
alternatif olarak bir etikete veya eşlik eden broşüre konulabilir. Oyuncağın
teşhir tezgahında satıldığı durumlarda, “CE” işaretinin oyuncağa konulmasının
teknik olarak mümkün olmaması ve teşhir tezgahının oyuncağın kendi ambalajı
olarak kullanılması şartıyla, “CE” işareti teşhir tezgahına konulabilir. “CE”
işaretinin ambalajın dışından görünür olmadığı durumlarda, söz konusu işaret,
en azından ambalaja konulmuş olmalıdır. (2)
“CE” işareti, oyuncak piyasaya arz edilmeden önce konulur. Özel bir riski
veya kullanımı gösteren bir piktogram veya herhangi başka bir işaret, “CE”
işaretini takiben kullanılabilir. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Uygunluk
Değerlendirmesi Güvenlik
değerlendirmeleri MADDE
19 – (1) İmalatçılar, oyuncağı piyasaya arz etmeden önce,
oyuncağın neden olabileceği kimyasal, fiziki, mekanik, elektriksel,
alevlenebilirlik, hijyen ve radyoaktivite tehlikelerinin analizlerini ve söz
konusu tehlikelere maruz kalma potansiyelinin değerlendirmesini yapar. Uygulanabilir
uygunluk değerlendirme yöntemleri MADDE
20 – (1) Oyuncağı piyasaya arz etmeden önce; imalatçılar,
oyuncağın 11 inci madde ile ek-2’de belirtilen gereklere uygun olduğunu
göstermek amacıyla ikinci ve üçüncü fıkrada atıfta bulunulan uygunluk
değerlendirme işlemlerini kullanır. (2)
İmalatçı, oyuncağa ilişkin gerekli tüm güvenlik gereklerini kapsayacak
şekilde, Avrupa Birliği Resmî Gazetesi’nde referans numaraları yayımlanan
uyumlaştırılmış standartları uyguladığı durumlarda; “CE” İşareti
Yönetmeliğinin ek-3’ünde yer alan Modül A’da belirtilen üretimin dahili
kontrolü yöntemini kullanır. (3)
Aşağıda belirtilen durumlarda, oyuncak 21 inci maddede belirtilen AT-tip
incelemesi ile birlikte “CE” İşareti Yönetmeliğinin ek-3’ünde yer alan Modül
C’de belirtilen üretimin dahili kontrolüne dayalı tipe uygunluk yöntemine
tabi tutulur: a)
Oyuncağa ilişkin gerekli tüm güvenlik gereklerini kapsayacak şekilde Avrupa
Birliği Resmî Gazetesi’nde referans numaraları yayımlanan uyumlaştırılmış
standartların mevcut olmadığı durumlar, b) (a)
bendinde belirtilen uyumlaştırılmış standartların mevcut olduğu ancak
imalatçının bu standartları uygulamadığı veya yalnızca kısmen uyguladığı
durumlar, c) (a)
bendinde belirtilen uyumlaştırılmış standartların birinin veya birden
fazlasının bir kısıtlama ile yayımlandığı durumlar, ç)
İmalatçının; oyuncağın mahiyetinin, tasarımının, yapısının veya amacının
üçüncü taraf doğrulaması gerektirdiğini değerlendirdiği durumlar. AT-tip
incelemesi MADDE
21 – (1) AT-tip incelemesi başvurusu, bu incelemenin
gerçekleştirilmesi ve AT-tip inceleme belgesinin düzenlenmesi, “CE” İşareti
Yönetmeliğinin ek-3’ünde yer alan Modül B’de belirtilen yöntemlere göre
yürütülür. AT-tip incelemesi, bu modülün 2 nci fıkrasının (b) bendinde
belirtildiği şekilde yürütülür. Bu hükümlere ek olarak, bu maddenin ikinci ve
beşinci fıkraları arasında belirtilen gerekler uygulanır. (2)
AT-tip incelemesi başvurusu, adres de dahil olmak üzere imalat yeri ile
oyuncağın tanımlamasını içerir. (3) 23
üncü madde kapsamında bildirilen ve onaylanmış kuruluş olarak adlandırılan
bir uygunluk değerlendirme kuruluşu, AT-tip incelemesini yürütürken;
gerektiğinde imalatçı ile birlikte, 19 uncu maddeye göre oyuncağın neden
olabileceği tehlikelerin imalatçı tarafından yapılan analizini değerlendirir. (4)
AT-tip incelemesi belgesi, bu Yönetmeliğin adını, bu Yönetmelikle aktarılan
ve muadili olan Oyuncak Güvenliği Hakkında 18/6/2009 tarihli ve 2009/48/EC
sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi’ne yapılacak atıfı, oyuncağın
renkli fotoğrafını, boyutları da dahil olmak üzere oyuncağın tanımlamasını ve
ilgili test raporunun adı ile birlikte yapılan testlerin listesini içerir.
AT-tip inceleme belgesi, gerektiğinde, özellikle de oyuncağın imalat
sürecinde, hammaddelerinde veya bileşenlerinde bir değişiklik olması
durumunda ve her durumda 5 yılda bir olmak üzere yeniden gözden geçirilir.
Oyuncağın 11 inci madde ile ek-2’de belirtilen gereklere uygunluk sağlamadığı
durumda, AT-tip incelemesi belgesi geri çekilir. Bakanlık, belgesi reddedilen
veya geri çekilen bir oyuncağa ulusal onaylanmış kuruluşlarca AT-tip inceleme
belgesinin verilmemesi için gerekli önlemleri alır. (5)
Teknik dosya ve AT-tip inceleme yöntemleri ile ilgili yazışmalar, onaylanmış
kuruluş ülke içinde ise Türkçe, Avrupa Birliği üyesi ülkelerinden birinde ise
bulunduğu ülkenin resmi dilinde veya bu onaylanmış kuruluş tarafından kabul
edilen bir dilde hazırlanır. Teknik
dosya MADDE
22 – (1) 5 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
teknik dosya, oyuncakların 11 inci madde ile ek-2’de belirtilen gereklere
uygunluğunun sağlanması amacıyla tüm ilgili verileri veya imalatçı tarafından
kullanılan araçların detaylarını içerir. Teknik dosya özellikle ek-4’te listelenen
belgeleri içerir. (2)
Teknik dosya, Türkçe veya 21 inci maddenin beşinci fıkrasında belirtilen
gereklere tabi olarak Avrupa Birliği resmi dillerinden biri ile hazırlanır. (3)
İmalatçı, teknik dosyanın Türkçe olmadığı hallerde, Bakanlığın her gerekçeli
talebine istinaden, teknik dosyanın ilgili bölümlerinin Türkçe çevirisini
sağlar. İmalatçı, Bakanlık tarafından talep edilen teknik dosyanın veya
teknik dosyada yer alan bölümlerin çevirisini en geç 30 gün içerisinde temin
eder. Bakanlık, ciddi ve acil risk durumunu gerekçe göstererek daha kısa bir
süre belirleyebilir. (4)
Bakanlık, imalatçının birinci, ikinci ve üçüncü fıkraların gereklerine
uygunluk sağlamaması durumunda, uyumlaştırılmış standartlar ve temel güvenlik
gereklerine uygunluğun doğrulanması amacıyla, imalatçıdan belirli bir süre
içerisinde masrafları imalatçıya ait olmak üzere onaylanmış kuruluş
tarafından yapılmış bir teste sahip olmasını talep edebilir. BEŞİNCİ
BÖLÜM Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşlarının Bildirimi Bildirim MADDE
23 – (1) Bakanlık, 21 inci madde kapsamında üçüncü taraf
uygunluk değerlendirmesi görevlerini yürütmekle yetkilendirilen kuruluşları
Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyon’a bildirir. Onaylanmış
kuruluşları görevlendiren yetkili kuruluşlara dair esaslar MADDE
24 – (1) Bakanlık, onaylanmış kuruluşları görevlendirir
ve bu kuruluşların gözetimi ve denetimini yürütür. Bakanlık; a)
İdareci ve personelinin, onaylanmış kuruluş adayları ile herhangi bir çıkar
ilişkisinin bulunmaması, b)
İlgili birimlerinin, bağımsızlık ve tarafsızlıklarını koruyacak şekilde
yapılanmaları ve çalışmaları, c)
Onaylanmış kuruluşların görevlendirilmesine ilişkin her bir kararın yetkin
personelce alınması ve bu personelin onaylanmış kuruluş hakkında yeterlilik
incelemesi yapmış olan personelden farklı olması, ç)
Onaylanmış kuruluşlara ilişkin yeterlilik incelemesi yapan veya karar alan
hiçbir biriminin, idarecisinin ve personelinin, başta danışmanlık hizmeti
olmak üzere uygunluk değerlendirme kuruluşları tarafından ticari ve rekabetçi
bir temelde yürütülen faaliyetleri sunmamaları veya sağlamamaları, d)
İdareci ve ilgili personelinin elde ettikleri bilgilerin gizliliğini
korumaları ve, e)
İdareci ve ilgili personelinin görevlendirdikleri onaylanmış kuruluşların
gözetimini uygun bir şekilde yapacak yetkinlik, nitelik ve nicelikte
olmaları, amacıyla
gerekli tedbirleri alır ve düzenlemeleri yapar. Onaylanmış
kuruluşları görevlendiren yetkili kuruluşun bilgilendirme yükümlülüğü MADDE
25 – (1) Bakanlığın onaylanmış kuruluş adayı uygunluk
değerlendirme kuruluşlarının yeterliliklerini değerlendirme, bu kuruluşları
onaylanmış kuruluş olarak görevlendirme, bildirme ve denetleme esasları ile
bu esaslarda meydana gelen değişiklikler Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla
Komisyona bildirilir. Onaylanmış
kuruluşlarda aranacak nitelikler MADDE
26 – (1) Bu Yönetmelik uyarınca onaylanmış kuruluş olarak
görevlendirilecek bir uygunluk değerlendirme kuruluşunda aşağıdaki nitelikler
aranır: a)
Uygunluk değerlendirme kuruluşu ulusal mevzuata uygun bir şekilde kurulmak ve
tüzel kişiliği haiz olmak zorundadır. b)
Uygunluk değerlendirme kuruluşu, uygunluk değerlendirmesi hizmeti sunacağı
işletme veya değerlendireceği oyuncak ile herhangi bir bağı olmayan bağımsız
ve üçüncü bir taraf niteliğinde olmak zorundadır. Değerlendirdikleri
oyuncağın tasarımı, imalatı, tedariği, bir araya getirilmesi, kullanımı veya
bakımında yer alan işletmeleri temsil eden sanayi, ticaret veya meslek odası,
birliği veya derneğine veya mesleki federasyona bağlı bir uygunluk
değerlendirme kuruluşu ancak, herhangi bir çıkar çatışmasının bulunmadığı ve
bağımsız olduğu ispat edilebilir ise üçüncü taraf kuruluş olarak kabul
edilebilir. c)
Uygunluk değerlendirme kuruluşunun; 1)
Kendisi, idarecileri ve personeli uygunluk değerlendirmesine konu oyuncağı
tasarlayan, imal veya arz eden, kurulumunu yapan, satın alan, mülkiyetine
alan, kuruluşun faaliyetleri için gereklilik hali veya kişisel amaçla
kullanımı saklı kalmak kaydıyla kullanan, oyuncağın kurulumunu gerçekleştiren
ve bakımını yapan kişiler veya bu kişilerin yetkili temsilcisi olamaz. 2)
Kendisi, idarecileri ve personeli oyuncağın tasarımında veya imalatında,
pazarlanmasında, kurulumunda, kullanılmasında veya bakımında doğrudan yer
alamaz veya bu faaliyetleri gerçekleştirenlerin temsilcileri olamaz ve
onaylanmış kuruluş olarak yürüttükleri uygunluk değerlendirme faaliyetlerine
ilişkin kararlarının bağımsızlığını ve mesleğin gereklerinin layığıyla yerine
getirilmesini olumsuz yönde etkileyebilecek, başta danışmanlık hizmeti
verilmesi olmak üzere, hiçbir faaliyet içerisinde bulunamaz. 3)
Şube, temsilcilik veya yüklenicilerinin faaliyetlerinin, yürüttüğü uygunluk
değerlendirmesi faaliyetlerinin gizlilik, nesnellik veya tarafsızlığını
etkilememesi için uygunluk değerlendirme kuruluşu gerekli önlemleri alır. ç)
Uygunluk değerlendirme kuruluşları ve personeli uygunluk değerlendirmesi faaliyetlerini
mesleki kuralların gerektirdiği azami düzeyde ve kendi alanlarında gerekli
teknik liyakat ile yerine getirirler ve kararları veya uygunluk değerlendirme
faaliyetlerinin sonuçları üzerinde etkide bulunabilecek ve özellikle bu
faaliyetlerin sonuçları ile çıkar ilişkisi bulunan kişilerden gelebilecek her
türlü baskıdan ve başta mali olmak üzere tüm teşviklerden uzak durur. d)
Uygunluk değerlendirme kuruluşu, bu Yönetmeliğin 21 inci maddesi uyarınca
hakkında görevlendirildiği tüm uygunluk değerlendirmesi işlemlerini, ister
kendi yapsın ister onun sorumluluğunda ve adına yapılsın, yerine getirmeye
muktedir olmak zorundadır. Kuruluş, onaylanmış kuruluş olarak
görevlendirildiği her bir uygunluk değerlendirme işlemi ve her bir oyuncak
çeşidi veya kategorisinde ve her zaman; 1)
Uygunluk değerlendirme görevlerini yerine getirmek için teknik bilgiye ve
yeterli ve gerekli deneyime sahip personele, 2)
Uygunluk değerlendirmesi işlemlerinde izlenen yöntemlerin şeffaflığını ve bu
yöntemlerin tekrar kullanılabilmesini sağlamak üzere kayıtlarına, 3)
Onaylanmış kuruluş olarak yerine getirdikleri görevler ile diğer görevlerini
birbirinden ayırmalarını temin edecek uygun politika ve usullere, 4)
Uygunluk değerlendirmesi için başvuran işletmenin büyüklüğü, faaliyette
bulunduğu sektör, yapısı, işlem yapılacak oyuncağa has kullanılan
teknolojinin karmaşıklık düzeyi ile toplu veya seri üretim sürecinin
niteliğini temel alan faaliyetlerin icrası için yöntemlere, sahip
olmak zorundadır. e)
Uygunluk değerlendirme kuruluşu, görevlendirildiği uygunluk değerlendirme
faaliyetleriyle ilgili teknik ve idari görevleri yerine getirmek için gerekli
imkanlar ile gerekli tüm teçhizat veya olanaklara erişim yollarına sahip
olmalıdır. f)
Uygunluk değerlendirme kuruluşunun, uygunluk değerlendirme faaliyetlerini
yerine getirmekten sorumlu personeli; 1)
Uygunluk değerlendirme kuruluşunun, onaylanmış kuruluş olarak yerine
getirmekle görevlendirildiği uygunluk değerlendirme faaliyetlerinin tamamını
kapsayan yeterli teknik ve mesleki eğitime, 2)
Yapacakları değerlendirmenin gerekleri hakkında yeterli bilgiye ve
değerlendirmeyi gerçekleştirmek için gereken yetkiye, 3)
Yönetmeliğin temel gerekleri ve hükümleri ile uygulanabilir uyumlaştırılmış
standartlar hakkında uygun bilgiye ve kavrayışa ve 4) Yaptıkları
değerlendirmeleri gösteren belge, kayıt ve raporları hazırlama kabiliyetine, sahip
olmak zorundadır. g)
Onaylanmış kuruluşlar, yürüttükleri faaliyetleri kapsayacak nitelikte olmak
ve mevzuat gereği sorumluluğun kamu tarafından üstlenildiği durumlar hariç
olmak üzere, kapsamı Bakanlık tarafından uygunluk değerlendirme faaliyetine
tabi oyuncağın doğası gereği taşıdığı ve normal kullanım süresi içinde arz
edebileceği riskler, uygunluk değerlendirme faaliyetinin, kullanıcının ve
tüketicilerin niteliği ile sektörün büyüklüğü gibi ölçüler göz önüne alınarak
belirlenen mesleki sorumluluk sigortası yaptırmak zorundadır. ğ)
Uygunluk değerlendirme kuruluşu, kendisinin, idarecilerinin ve
değerlendirmeyi yapacak personelinin tarafsızlığını sağlamak yükümlülüğündedir.
Kuruluşun, idarecilerine ve değerlendirmeyi yapacak personeline vereceği
ücretler, yapılan değerlendirmelerin sayısına veya bu değerlendirmelerin
sonuçlarına göre belirlenemez. h)
Uygunluk değerlendirme kuruluşunun personeli, Bakanlığa, mevzuat gereği bilgi
ve belge vermek yükümlülüğü hariç olmak üzere, Yönetmeliğin 21 inci maddesi
kapsamında yürüttükleri faaliyetler sırasında edindikleri bilgilerin
gizliliğini ve fikri mülkiyet hakkı kapsamındaki bilgileri korumak
zorundadır. Mülkiyet hakları korunur. ı)
Uygunluk değerlendirme kuruluşları, ilgili standardizasyon faaliyetlerine ve
onaylanmış kuruluşların koordinasyonu için 36 ncı madde kapsamında
oluşturulan grubun çalışmalarına katılır veya değerlendirme faaliyetlerini
yürüten personelinin bu faaliyetlerden haberdar olmasını sağlar ve onaylanmış
kuruluşların koordinasyonu için oluşturulan grubun çalışmaları sonucunda
ortaya çıkan idari karar ve belgeleri, genel rehber olarak uygular. Uygunluk
varsayımı MADDE
27 – (1) 26 ncı maddede öngörülen gerekleri kapsayan
Avrupa Birliği Resmî Gazetesi’nde referansları yayımlanan uyumlaştırılmış
standartlara veya bunların ilgili bölümlerine uyduğunu belgeleyen uygunluk
değerlendirme kuruluşunun, bu maddede belirtilen gerekleri karşıladığı
varsayılır. Uyumlaştırılmış
standarda resmi olarak itirazda bulunulması MADDE
28 – (1) Bakanlığın 27 nci maddede atıf yapılan
uyumlaştırılmış standartlara resmi bir itirazı olduğunda, 15 inci madde
hükümleri uygulanır. Şube,
temsilcilik ve yükleniciler MADDE
29 – (1) Bakanlık tarafından görevlendirilmiş bir
onaylanmış kuruluşun uygunluk değerlendirmesine ilişkin bazı görevleri bir
yükleniciye yaptırdığı veya bir şube veya temsilciliğini bu işler için
kullandığı hallerde, bu şube, temsilcilik veya yüklenicilerin 26 ncı maddede
düzenlenen nitelikleri karşılıyor olmasından ve Bakanlığı bu konuda
bilgilendirmekten onaylanmış kuruluşun kendisi sorumludur. (2)
Yurt dışında yerleşik olanlar dahil tüm şube ve temsilciliklerinin veya iş
yaptırdıkları yüklenici kuruluşların yürüttükleri faaliyetlerden onaylanmış
kuruluş sorumludur. (3)
Uygunluk değerlendirme faaliyetleri ancak müşterinin rızasıyla bir şubeye,
temsilciliğe veya yükleniciye yaptırılabilir. (4)
Bakanlık tarafından görevlendirilen bir onaylanmış kuruluş, şube, temsilcilik
veya yüklenicilerinin yeterlilik değerlendirmesine ve 21 inci madde
kapsamında yürüttükleri işlere dair belgeleri talebi halinde Bakanlığa sunmak
üzere muhafaza eder. Onaylanmış
kuruluş başvurusu MADDE
30 – (1) Türkiye’de yerleşik uygunluk değerlendirme kuruluşlarının
onaylanmış kuruluş olmak amacıyla Bakanlığa yapacakları başvurularda, başvuru
belgesine, yetkin olduklarını belirttikleri uygunluk değerlendirme
faaliyetleri, modül veya modüller, oyuncak veya oyuncaklar hakkında gerekli
bilgiler ile varsa, uygunluk değerlendirme kuruluşunun 26 ncı maddede
belirtilen niteliklere sahip olduklarını tasdik eden ve 23/2/2012 tarihli ve
28213 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve
Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliğinde belirtildiği şekilde düzenlenmiş
akreditasyon belgesi de eklenir. (2)
Birinci fıkrada belirtilen akreditasyon belgesine sahip olmayan uygunluk
değerlendirme kuruluşları, onaylanmış kuruluş olmak için yapacakları
başvurularda, bu Yönetmeliğin 26 ncı maddesinde düzenlenen onaylanmış
kuruluşlarda aranacak niteliklere sahip olduklarını teyit ve tasdik edecek ve
bu niteliklere uygunluklarının düzenli bir şekilde gözetimini mümkün kılacak
mahiyette kanıt ve belgeyi Bakanlığa sunar. Bildirim
süreci ve görevlendirme MADDE
31 – (1) Bu Yönetmeliğin gerektirdiği hallerde, Bakanlık
kendilerine başvuran Türkiye’de yerleşik uygunluk değerlendirme kuruluşları
arasından uygun görecekleri sayıda kuruluşu, bu Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
ve varsa görevlendirmeye ilişkin Bakanlıkça yayımlanan düzenleyici işlemde
belirtilen usul ve esaslar ile Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve
Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği çerçevesinde onaylanmış kuruluş olarak
görevlendirir. (2)
Onaylanmış kuruluş adayına ilişkin gerekli kayıt ve belgeler Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyona ve Avrupa Birliği üyesi ülkelere bildirilir. Bildirim,
ilgili uygunluk değerlendirme faaliyetlerine, modül veya modüllere, uygunluk
değerlendirmesine konu oyuncak veya oyuncaklara ve kuruluşun yetkinliğine
dair tüm detayları içerir. (3)
Görevlendirmenin 30 uncu maddenin birinci fıkrasında belirtildiği şekilde
akreditasyon belgesine dayanmadığı durumlarda Bakanlık, onaylanmış kuruluşun
26 ncı maddede aranan niteliklere sahip olduğunu teyit ve tasdik edecek ve bu
niteliklere uygunluğunun düzenli bir şekilde gözetimini mümkün kılacak
mahiyette kanıt ve belgeyi Avrupa Komisyonuna ve Avrupa Birliği üyesi
ülkelere gönderilmek üzere Ekonomi Bakanlığına iletir. (4)
Komisyona yapılan bildirim tarihinden itibaren, onaylanmış kuruluş adayının yeterliliğinin
değerlendirilmesinde akreditasyon belgesi kullanılmış ise iki hafta,
kullanılmamış ise iki aylık süre içinde, Komisyon veya Avrupa Birliğine üye
devletler, bildirimi yapılan onaylanmış kuruluş adayının yeterliliği hakkında
ek bilgi isteyebilir veya itirazda bulunabilir. (5)
Bildirimi yapılan uygunluk değerlendirme kuruluşuna Komisyon tarafından bir
kimlik kayıt numarasının tahsis edilmesini müteakip, Bakanlık bu kuruluşu
onaylanmış kuruluş olarak görevlendirir. Görevlendirme kararı, Bakanlık tarafından
en kısa sürede Resmî Gazete’de yayımlanır. (6)
Onaylanmış kuruluşların bildirime konu faaliyet ve özelliklerinde meydana
gelen değişiklikler Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve Avrupa
Birliği üyesi ülkelere bildirilir. Koşulları
yerine getirmeyen onaylanmış kuruluşlara uygulanacak yaptırımlar MADDE
32 – (1) Bakanlık, gerekli gördüğü takdirde,
görevlendirdikleri onaylanmış kuruluşların bu Yönetmeliğin 26 ncı maddesi,
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği ile
görevlendirmeye ilişkin Bakanlıkça yayımlanan düzenleyici işlemde belirtilen
nitelikleri karşılamaya devam edip etmediğini, sorumlulukları yerine getirip
getirmediğini ve faaliyetlerini bu mevzuata uygun sürdürüp sürdürmediğini
gözetler ve denetler. (2) Bu
gözetim ve denetimin olumsuz sonuçlanması halinde, bu kuruluşların onaylanmış
kuruluş olarak gerçekleştirdikleri faaliyetleri Bakanlıkça kısıtlanır veya
askıya alınır. (3)
Tespit edilen uygunsuzlukların; a)
Değerlendirmeye konu ürünün arz edebileceği risklerin ciddiyeti, b)
Tehlikenin aciliyeti, c)
Kullanıcı ve tüketicilerin nitelikleri, gibi
ölçüler göz önüne alınarak Bakanlıkça belirlenecek ve 20 iş gününden az, 60
iş gününden fazla olamayacak bir süre içinde giderilmemesi durumunda,
Bakanlıkça, bu kuruluşların bu Yönetmelik kapsamındaki onaylanmış kuruluş
statülerine son verilir. (4)
Onaylanmış kuruluşların faaliyetlerinin kısıtlanması, askıya alınması veya
onaylanmış kuruluş statülerinin kaldırılmasına ilişkin kararlar Bakanlık
tarafından Resmî Gazete’de yayımlanır. Bu kararlar Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyona ve Avrupa Birliği üyesi ülkelere bildirilir. (5)
Bakanlıkça faaliyeti kısıtlanan, askıya alınan veya onaylanmış kuruluş
statüsüne son verilen veya kendi isteği ile faaliyetine son veren bir
onaylanmış kuruluş, faaliyette bulunduğu dönemde yapmış olduğu uygunluk
değerlendirmesi işlemleri ile ilgili belge ve kayıtları, aynı konuda
faaliyette bulunan başka bir onaylanmış kuruluşa gerektiğinde devredilmek
üzere Bakanlığa teslim eder. Ancak, bu onaylanmış kuruluşun söz konusu belge
ve kayıtlara ilişkin sorumlulukları bu belge ve kayıtların düzenlendiği
tarihten itibaren 10 yıl boyunca devam eder. Bakanlık, onaylanmış kuruluşun
bu sorumlulukları yerine getirmesi için gereken tedbirleri alır. Onaylanmış
kuruluşların yeterliliğine itirazın değerlendirilmesi MADDE
33 – (1) Komisyon veya Avrupa Birliğine üye devletlerden
birinin Bakanlığın görevlendirdiği bir onaylanmış kuruluşun teknik
yeterliliğinin ve ilgili mevzuata uygunluğunun incelemesini talep etmesi
halinde, 1/2006 sayılı Türkiye - Avrupa Birliği Ortaklık Konseyi Kararının 4
üncü maddesinde belirtilen usul takip edilir. Bakanlık, gerekli bilgi ve
belgeleri Ekonomi Bakanlığına iletir, ilgili taraflarla gerekli işbirliğini
tesis eder ve gerekli tedbirleri alır. Onaylanmış
kuruluşların yükümlülükleri MADDE
34 – (1) Bakanlıkça görevlendirilen onaylanmış
kuruluşlar; a)
Uygunluk değerlendirmesini 21 inci maddede belirtilen uygunluk
değerlendirmesi işlemlerine uygun olarak yerine getirmek, b)
Uygunluk değerlendirmesini bu Yönetmeliğe uygun olarak şeffaf, bağımsız,
tarafsız, ayrım gözetmeden, müşterilerine gereksiz külfet yaratmadan ve
uygunluk değerlendirmesi için başvuran işletmenin büyüklüğü, faaliyette
bulunduğu sektör, yapısı, işlem yapılacak oyuncağa has kullanılan
teknolojinin karmaşıklık düzeyi ile toplu veya seri üretim sürecinin
niteliğini gözeterek işlem yapmak, c)
İmalatçının 11 inci madde ile ek-2 veya ilgili uyumlaştırılmış standartların
koşullarına uymadığını tespit ettiklerinde imalatçıdan gerekli düzeltici
önlemleri almasını talep etmek ve AT-tip inceleme belgesi düzenlememek, ç)
AT-tip inceleme sertifikası düzenledikten sonra yapacakları gözetim sırasında
oyuncağın uygunsuzluğunu tespit ettikleri takdirde imalatçıdan gerekli
düzeltici önlemleri almasını talep etmek ve gerekirse belgeyi askıya almak
veya geri çekmek, d)
İmalatçı tarafından gerekli düzeltici önlemlerin alınmadığı veya bu
önlemlerin istenen etkiyi doğurmadığı durumlarda uygunsuzluk haliyle orantılı
bir şekilde belgenin kapsamını veya süresini kısıtlamak, belgeyi askıya almak
veya geri çekmek, zorundadır. Onaylanmış
kuruluşların bilgilendirme yükümlülüğü MADDE
35 – (1) Bakanlıkça görevlendirilen onaylanmış
kuruluşlar, vermeyi reddettikleri, kısıtladıkları, askıya aldıkları veya geri
çektikleri AT tip inceleme belgelerini, onaylanmış kuruluş görevlendirilmesi
kapsam ve koşullarını etkileyen değişiklikleri, piyasa gözetimi ve denetimini
gerçekleştiren yetkili kuruluşlardan aldıkları uygunluk değerlendirme
faaliyetlerine ilişkin bilgi talepleri ve talep edilmesi halinde, Türkiye
dışındaki faaliyetleri ve taşeronluk ilişkileri de dahil olmak üzere
onaylanmış kuruluş olarak gerçekleştirdikleri uygunluk değerlendirme
faaliyetleri ve diğer faaliyetler hakkında Bakanlığı bilgilendirir. (2)
Bakanlıkça görevlendirilen onaylanmış kuruluşlar, görevlendirildikleri bu
Yönetmeliğin kapsamına giren oyuncaklara ilişkin aynı tür uygunluk
değerlendirme faaliyetleri sürdüren diğer onaylanmış kuruluşlara, olumsuz
sonuçlanan uygunluk değerlendirmesi işlemleri ile talep edilmesi halinde,
olumlu sonuçlanan uygunluk değerlendirmesi işlemleri hakkında bilgi verir. Onaylanmış
kuruluşların işbirliği MADDE
36 – (1) Bakanlık görevlendirdiği onaylanmış kuruluşların
veya temsilcilerinin, oyuncak direktifi kapsamında faaliyette bulunmak üzere
görevlendirilen onaylanmış kuruşlar arasında koordinasyon ve işbirliğinin
sağlanması amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından kurulan sektörel grup veya
gruplara katılımını temin eder. ALTINCI
BÖLÜM Piyasa
Gözetimi ve Denetimi İhtiyatlılık
ilkesi MADDE
37 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelikte, özellikle de 38 inci
maddede belirtilen önlemleri alırken ihtiyatlılık ilkesini de göz önünde
bulundurur. Piyasa
gözetimi ve denetiminin yürütülmesi MADDE
38 – (1) Bakanlık, piyasaya arz edilen oyuncakların
gözetimini ve denetimini bu Yönetmeliğin 40’tan 45’e kadar olan maddeleri ile
12/6/2014 tarihli ve 29028 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük ve
Ticaret Bakanlığı Piyasa Gözetimi ve Denetimi Yönetmeliği çerçevesinde yerine
getirir. Bu maddelere ek olarak, bu Yönetmeliğin 39 uncu maddesi de
uygulanır. Onaylanmış
kuruluşlara ilişkin talimatlar MADDE
39 – (1) Bakanlık, görevlendirdiği bir onaylanmış
kuruluştan, bu kuruluş tarafından verilen veya geri çekilen herhangi bir
AT-tip inceleme belgesine veya test raporları ve teknik dosya da dahil olmak
üzere bu tür bir belgenin verilmesinin reddine ilişkin bilgi vermesini
isteyebilir. (2)
Bakanlık, bir oyuncağın 11 inci madde ve ek-2’de belirtilen gereklere
uygunluk göstermediğini tespit eder ise, uygun olduğu hallerde, onaylanmış
kuruluştan söz konusu oyuncağa ait AT-tip inceleme belgesini geri çekmesini
ister. (3)
Gerektiğinde ve özellikle 21 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen
durumlarda, Bakanlık onaylanmış kuruluştan AT-tip inceleme belgesini gözden
geçirmesini ister. Bilgi
paylaşımı MADDE
40 – (1) Bakanlık; a)
Oyuncaklara ilişkin riskler hakkındaki şikâyetlerin veya raporların takibini
yapacağı, b)
Oyuncakların neden olduğu veya olduğundan şüphelenilen kazaları ve sağlığa
yönelik tehlikeleri gözleyeceği, c)
Gerekli düzeltici önlemlerin alındığını doğrulayacağı, ç)
Güvenlikle ilgili bilimsel ve teknik bilgiyi takip edeceği uygun
bir mekanizma kurar. Alınan
önlemler MADDE
41 – (1) Bakanlık, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Piyasa
Gözetimi ve Denetimi Yönetmeliğinde belirtilen denetimleri yaparken, mevcut
risk değerlendirme kriterlerini, şikayetleri ve diğer bilgileri gözetir.
Bakanlık, piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetleri için gerekli her tür
bilgiyi iktisadi işletmelerden sunmasını isteyebilir ve gerekli gördüğü ve
gerekçesinin olduğu durumlarda iktisadi işletmenin imalathanesine girebilir
ve üründen gerekli numuneleri alabilir. Gerekli hallerde, ciddi risk
oluşturan ürünleri imha eder veya işlevsiz hale getirir. Bakanlık iktisadi işletmenin
ürünlerinin uygunluğunu gösteren ve akredite edilmiş bir uygunluk
değerlendirme kuruluşundan alınan test raporları veya belgeleri dikkate alır. Ciddi
risk taşıyan ürünler MADDE
42 – (1) Ciddi riskin etkisinin hemen tespit edilemediği
ürünler dahil olmak üzere, Bakanlık acil müdahale gerektiren ciddi riskli
ürünlerin geri çağrılması, piyasadan çekilmesi veya piyasada bulunmasının
yasaklanmasını temin eder ve konu hakkında bilgiyi Komisyona iletilmesi
amacıyla Ekonomi Bakanlığına bildirir. (2) Bir
ürünün ciddi risk taşıyıp taşımadığı kararı, tehlikenin niteliği ve
gerçekleşme ihtimalini ölçü alan uygun bir risk değerlendirmesine dayanır.
Daha yüksek seviyede güvenlik temini veya daha az risk taşıyan ürünlerin
mevcudiyeti, ürünün ciddi risk taşıdığı anlamına gelmez. Kısıtlayıcı
önlemler MADDE
43 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik gereğince ürünlerin
piyasada bulunmasının yasaklanması veya kısıtlanması, piyasadan çekilmesi
veya geri çağrılmasına dair aldığı önlemlerin orantılı olmasını temin eder ve
dayandığı gerekçeleri kararında açıkça belirtir. (2)
Birinci fıkrada belirtilen önlemler, bu önlemler karşısında takip
edilebilecek yasal çözüm ve itiraz yolları ile bunlardan yararlanma süreleri
Bakanlıkça iktisadi işletmeye bildirilir. (3) Bu
Yönetmelikte öngörülen sağlık veya güvenlik kurallarının veya diğer kamu
menfaatlerinin gerektirdiği acil durumlar hariç olmak kaydıyla, Bakanlık
birinci fıkrada belirtilen önlemi almadan önce iktisadi işletmeye görüşlerini
sunması için 10 günden az olmamak kaydıyla bir süre tanır. İktisadi
işletmenin görüşleri alınmadan bir önlem alınmışsa, mümkün olan en kısa
zamanda iktisadi işletmeye bu olanak sağlanır ve alınan önlem tekrar gözden
geçirilir. (4)
İktisadi işletmenin etkili önlemleri alması üzerine Bakanlık birinci fıkrada
belirtilen önlemi hemen geri çeker veya tadil eder. Avrupa
Birliği üyesi olmayan ülkelerden ithal edilen oyuncakların denetimi MADDE
44 – (1) Avrupa Birliği üyesi
olmayan ülkelerden ithal edilen oyuncakların ithalat aşamasında denetimi 22/2/2013 tarihli ve 2013/4284 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Teknik Düzenlemeler Rejimi Kararı ve alt
düzenlemelerinde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yapılır. Riskli
oyuncaklarda alınacak tedbirler MADDE
45 – (1) Bakanlığın 42 nci madde uyarınca önlem aldığı
veya bu Yönetmelik kapsamında yer alan oyuncağın kişilerin sağlığı veya
güvenliği açısından bir risk teşkil ettiğine kanaat getirmesi için yeterli
nedene sahip olduğu durumlarda, Bakanlık söz konusu oyuncağa ilişkin bu
Yönetmelikte belirtilen gereklerin tümünü kapsayan bir değerlendirmede
bulunur. İlgili iktisadi işletmeler, gerekli olduğunda Bakanlık ile işbirliği
yapar. Bu değerlendirme esnasında, Bakanlık, oyuncağın bu Yönetmelik ile
ortaya konulan gereklere uygunluk sağlamadığını tespit ettiğinde, vakit
kaybetmeksizin ilgili iktisadi işletmeden, makul bir süre içerisinde bu
oyuncağın bahse konu gereklere uygun hale getirilmesi, piyasadan çekilmesi
veya piyasadan geri çağrılması için uygun düzeltici önlemleri almasını riskin
niteliğiyle orantılı olarak talep eder. Bakanlık, ilgili onaylanmış kuruluşu
bu doğrultuda bilgilendirir. Önlem alınmasına ilişkin değerlendirme sürecinde
43 üncü madde uygulanır. (2)
Bakanlık, uygunsuzluğun yalnızca Türkiye ile sınırlı olmadığını düşündüğü
durumlarda, değerlendirmenin sonuçları ve ilgili iktisadi işletmeden
yapmasını talep ettiği önlemler hakkında Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla
Komisyonu ve Avrupa Birliği üyesi ülkeleri bilgilendirir. (3)
İlgili iktisadi işletme, piyasada bulundurduğu oyuncaklara ilişkin gerekli
düzeltici önlemleri alır. (4)
İlgili iktisadi işletmenin birinci fıkrada atıfta bulunulan süre içerisinde
uygun düzeltici önlemleri almadığı durumlarda, Bakanlık oyuncağın iç piyasada
bulunmasını yasaklamak veya kısıtlamak, oyuncağı piyasadan çekmek veya geri
çağırmak amacıyla uygun geçici önlemleri alır. Bakanlık, bu önlemler hakkında
Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyonu ve Avrupa Birliği üyesi ülkeleri en
kısa sürede bilgilendirir. (5)
Dördüncü fıkrada belirtilen bilgi; mevcut olan tüm ayrıntıları, özellikle de
uygun olmayan oyuncağın tanımlanması için gerekli veriyi, oyuncağın menşeini,
iddia edilen uygunsuzluğun ve içerdiği riskin niteliğini, alınan ulusal
önlemlerin niteliğini ve süresini ve ilgili iktisadi işletmenin ileri sürdüğü
savunmaları içerir. Bakanlık, özellikle, uygunsuzluğun aşağıda belirtilen
hususlardan birine bağlı olup olmadığını ortaya koyar: a)
Oyuncağın kişilerin sağlığı veya güvenliği ile ilgili gerekleri
karşılayamaması veya b)
Uygunluk varsayımını belirleyen 14 üncü maddede belirtilen uyumlaştırılmış
standartlardaki eksiklikler. Resmi
uygunsuzluk halleri MADDE
46 – (1) 45 inci madde saklı olmak kaydıyla, Bakanlığın
aşağıdaki tespitlerden birinde bulunması durumunda, Bakanlık ilgili iktisadi
işletmelerden söz konusu uygunsuzluğa son vermesini talep eder: a) “CE”
işaretinin 17 nci veya 18 inci maddelerin ihlal edilerek konulması, b) “CE”
işaretinin konulmamış olması, c) AT
uygunluk beyanının düzenlenmemiş olması, ç) AT
uygunluk beyanının doğru bir şekilde düzenlenmemiş olması, d)
Teknik dosyanın mevcut olmaması veya eksik olması. (2)
Birinci fıkrada belirtilen uygunsuzluğun devamı halinde Bakanlık oyuncağın
piyasada bulundurulmasının kısıtlanması veya yasaklanması için gerekli
önlemleri alır veya oyuncağın geri çağrılması veya piyasadan çekilmesini
sağlar. YEDİNCİ
BÖLÜM Çeşitli
Hükümler Raporlama MADDE
47 – (1) Bakanlık 5 yılda bir, bu Yönetmeliğin
uygulanması hakkındaki raporu Komisyona iletilmek üzere Ekonomi Bakanlığına
gönderir. İlk rapor 20/7/2019 tarihinde ibraz edilecektir. Söz konusu rapor,
Bakanlık tarafından gerçekleştirilen piyasa gözetimi ve denetimi
faaliyetlerinin bir sunumunun yanı sıra oyuncakların güvenliği ve bu
Yönetmeliğin etkinliği ile ilgili bir durum değerlendirmesini içerir. Gizlilik MADDE
48 – (1) Bakanlık, bu Yönetmeliği uygularken edindiği
ticari sır niteliğindeki veya fikri ve sınai mülkiyet hakkına ilişkin
bilgilerin gizliliğini korumak için gerekli tedbirleri alır. Ancak, mevzuatın
ve insan sağlığı ve güvenliğinin gerektirdiği hallerde yapılan ifşa bu
kapsamda sayılmaz. Önlemlerin
uygulanması MADDE
49 – (1) Bir oyuncağın piyasaya arzının yasaklanması veya
kısıtlanması, piyasadan çekilmesi veya geri çağrılması amacıyla bu Yönetmelik
uyarınca Bakanlıkça alınan herhangi bir önlemin dayandığı gerekçeler, önleme
ilişkin kararda açıkça belirtilir. Bu tür önlemlere ilişkin karar, yasal
çözüm ve itiraz yolları ile bunlardan yararlanma süreleri de belirtilerek
gecikmeksizin ilgili tarafa bildirilir. Cezalar MADDE
50 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davranan veya
faaliyet gösterenler hakkında, fiilin niteliğine ve ağırlığına göre 4703
sayılı Kanun, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu ile ilgili
diğer mevzuat hükümleri uygulanır. SEKİZİNCİ
BÖLÜM Geçici
ve Son Hükümler İlgili
hükümler MADDE
51 – (1) Kanunun ve ilgili diğer mevzuatın hükümleri
uygulanır. Avrupa
Birliği mevzuatına uyum MADDE
52 – (1) Bu Yönetmelik, Oyuncakların Güvenliği Hakkındaki
18/6/2009 tarihli ve 2009/48/EC sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey
Direktifi dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde
hazırlanmıştır. GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Halen faaliyet
gösteren ve bu Yönetmelik kapsamında yer alan iktisadi işletmeler, bu
Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten yürürlüğe gireceği tarihe kadar olan süreç
içerisinde Yönetmelik hükümleri ile uyumlu hale gelmek zorundadır. (2)
Bakanlık, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce 31/10/2013 tarihli
ve 28807 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Oyuncaklar Hakkında Yönetmeliğe
uygun olarak piyasaya arz edilmiş oyuncakların piyasada bulundurulmasını
engellemez. Yürürlükten
kaldırılan hükümler MADDE
53 – (1) 31/10/2013 tarihli ve 28807 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Oyuncaklar
Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE
54 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinden altı ay sonra
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
55 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini 4 Ekim 2016 SALI Resmî Gazete Sayı : 29847 |