İle
Yürürlükten Kaldırılmıştır 2 Nisan 2015 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SON GÜNCELLEME:
05/11/2013 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: TEHLİKELİ
ATIKLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar,
İlkeler Amaç Madde
1 - Bu
Yönetmeliğin amacı, tehlikeli atıkların, üretiminden nihai bertarafına kadar; a)
İnsan sağlığına ve çevreye zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı
biçimde alıcı ortama verilmesinin önlenmesine, b)
Üretiminin ve taşınmasının kontrolünün sağlanmasına, c)
İthalinin yasaklanmasına ve ihracatının kontrolüne, d)
Yönetiminde gerekli teknik ve idari standartların sağlanmasına, e)
Üretiminin kaynağında en aza indirilmesine, f)
Üretiminin kaçınılmaz olduğu durumlarda, üretildiği yere en yakın mesafede
bertaraf edilmesine, g)
Yeterli bertaraf tesisi kurulması ve bu tesislerin çevresel bakımdan sağlıklı
bir şekilde kontrolüne, h)
Çevreyle uyumlu yönetiminin sağlanmasına, yönelik
prensip, politika ve programların belirlenmesi için hukuki ve teknik esasları
kapsar. Kapsam Madde
2 – Bu
Yönetmelik, 5/7/2008 tarihli ve 26927 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık
Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-IV’te
tehlikeli atık olarak sınıflandırılan, EK-III A’da listelenmiş olan ve
tehlikeli kabul edilen özelliklerinden birini veya birden fazlasını gösteren
ve H3 ten H8’e kadar olan keza H10 ve H 11 bakımından ise EK-III B’teki eşik
konsantrasyonlarının üzerinde bir değere sahip atıkların üretimi, toplanması,
geçici olarak depolanması, ara depolanması, taşınması, geri kazanılması,
bertaraf edilmesi, ithali ve ihracatına ilişkin yasak, sınırlama ve
yükümlülükleri, alınacak önlemleri, yapılacak denetimleri, tabi olunacak
hukuki ve teknik sorumlulukları kapsar. Yerli
ve yabancı bayraklı gemilerin ve diğer deniz araçlarının normal
faaliyetlerinden kaynaklanan atıkların liman kabul tesislerine veya atık toplayıcı
gemilere boşaltılması bu Yönetmelik kapsamı dışında olup, bu atıklar için
24/6/1990 tarihli ve 20558 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe
giren Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesi Hakkında
Uluslararası Sözleşme (MARPOL 73/78) hükümleri uygulanır. Dayanak Madde 3 – Bu Yönetmelik 29/6/2011 tarihli ve 644
sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (i)
bentleri, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 8, 11 ve 12 nci
maddeleri ile 28/12/1993 tarihli ve 3957 sayılı Kanun ile uygun bulunan ve
15/5/1994 tarihli ve 21935 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Tehlikeli
Atıkların Sınırlar Ötesi Taşınımının ve Bertarafının Kontrolüne İlişkin Basel
Sözleşmesinin 3 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar Madde
4 - Bu
Yönetmelikte geçen terimlerden; Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını, Kanun:
2872 sayılı Çevre Kanununu, Tehlikeli
Atık: Bu Yönetmelikte tehlikeli atık, atık olarak ifade edilecektir. Atık
Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-IV’te (A)
işareti ile gösterilmiş atıkların herhangi tehlikeli atık konsantrasyonuna
bakılmaksızın tehlikeli atık sınıfına girerken, aynı listede (M) işareti ile
gösterilmiş atıklar EK-III B’de verilen tehlikeli atıkların eşik
konsantrasyonu üzerinde bir değere sahipse tehlikeli atıktır. Ayrıca doğal
karakterleri ya da oluşmalarına neden olan aktiviteye bağlı olarak bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-3 A’da veya EK-3-B’de bulunup E- 4’te verilen
maddeleri içeren atıkların, Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin
Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-III A’daki özelliklerden bir veya birkaçına
sahip olmaları ve aynı Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-III B’de verilen
tehlikeli özellikleri göstermeleri durumunda tehlikeli atık olarak sınıflandırılan
atıkları, Bertaraf:
5/7/2008 tarihli ve 26927 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi
Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin EK-II A’sında yer alan işlemlerden
herhangi birini veya birkaçını, Bertaraf Tesisi: Atık Yönetimi
Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-II A’da sıralanan
işlemlerden bir veya birkaçını yapmak üzere kurulmuş tesisi, Atık
Yönetimi: Atığın kaynağında azaltılması, özelliğine göre ayrılması,
toplanması, geçici depolanması, ara depolanması, geri kazanılması, taşınması,
bertarafı ve bertaraf işlemleri sonrası kontrolü ve benzeri işlemleri, Tehlikeli
Atık Yönetim Planı: Atıkların çevreyle uyumlu bir şekilde yönetimini sağlamak
üzere hazırlanan kısa ve uzun vadeli program ve politikaları, Acil
Durum Planı: Tesiste ve taşıma işlemleri esnasında olabilecek kazayı
sonuçlarıyla birlikte değerlendirerek kaza oluşumunda tesiste ve civarında yapılacak
işlemleri ayrıntılı olarak belirleyen planı, Üretici: Atık Yönetimi Genel
Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-IV’te sıralanan
faaliyetler sırasında tehlikeli atık üreten gerçek ve tüzel kişiler, atığı
üretenin bilinmemesi durumunda ise bu atıkları zilyetliğinde veya mülkiyetinde
bulunduran gerçek ve tüzel kişileri, Bertaraf
Eden: Atıkların bertaraf işlemini yapan veya yaptıran gerçek ve tüzel
kişileri, İhracatçı:
İhracatçı devletin yetkisi altında atıkların ihracatını yürüten gerçek ve
tüzel kişileri, İthalatçı:
İthalatçı devletin yetkisi altında atıkların ithalatını yürüten gerçek ve
tüzel kişileri, Transit
Devlet: Atıkların sınırlar ötesi hareketi sırasında transit geçtiği veya
geçmesini planlandığı devleti, Yasadışı
Trafik: Atıkların 47 nci maddede belirtildiği şekilde sınırlar ötesi
hareketini, Taşıyıcı:
Yurtiçi ve yurt dışında atıkların taşınması işleminin tümünü veya bir
bölümünü gerçekleştiren gerçek ve tüzel kişileri, Atıkların
Sınırlar Ötesi Hareketi: İhracatçı, ithalatçı ve transit devletlerden en az
birinde tehlikeli olarak görülen atıkların bir devletten başka bir devlete
sevk edilmesini, Bildirim:
Atıkların sınırlar ötesi hareketinde, Ek 10 da yer alan bilgi, beyan ve formu
kullanarak yapılan başvuruyu, Atık
Taşıma Formu: Üretici ve taşıyıcı tarafından ortak doldurulacak, üretim
noktasından atık bertaraf tesisine kadar kayıt ve beyanları içeren, (Ek 9
A-B) de yer alan formları, Atık
Beyan Formu: (Ek 8) de yer alan formu, Kompresibilite
(Dpr): Mineral sızdırmazlık tabakasında ince taneli zemin sıklığını, İnert
Atık: Fiziksel, kimyasal veya biyolojik olarak önemli derecede herhangi bir
değişime uğramayan, çözünmeyen, yanmayan, fiziksel veya kimyasal olarak
reaksiyona girmeyen, biyolojik bozulmaya uğramayan veya temas ettiği
maddeleri çevreye veya insan hayatına zarar verecek şekilde etkilemeyen ve
toplam sızıntı kabiliyeti ve ekotoksisitesi önemsiz miktarda olan, özellikle
yüzey ve yeraltı suyu kirliliği tehlikesi yaratmayan maddeleri, Ara
Depolama: Atıkların geri kazanım ve nihai bertaraf tesislerine
ulaştırılmadan önce atık miktarı yeterli kapasiteye ulaşıncaya kadar güvenli
bir şekilde depolanmasını, Geçici
Depolama: Atıkların ara depolama, geri kazanım ve nihai bertaraf tesislerine
ulaştırılmadan yada tesiste tekrar kullanmadan önce, atık üreticisi
tarafından tesis içinde, tesis içinde uygun yer bulunmaması durumunda
üreticiye ait uygun bir alanda güvenli bir şekilde depolanmasını, Meskun
Mahal: Üst ölçek planlarına uygun olarak imar planı ile belirlenmiş ve iskan
edilmiş alanı, Geri kazanım:
Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin EK-II B’sinde yer alan
işlemlerden herhangi birini veya birkaçını, Geri Kazanım Tesisi: Atık Yönetimi Genel
Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-II B’de sıralanan
işlemlerden bir veya birkaçını yapmak üzere kurulmuş tesisi, Çevre Lisansı: 29/4/2009 tarihli
ve 27214 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Kanununca Alınması Gereken
İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelikte düzenlenen lisansı, Atık Beyan Formu: (Atık
üreticileri tarafından doldurulması gereken web tabanlı programda yer alan
formu, ifade
eder. İlkeler Madde
5 - Atıkların
yönetimine ilişkin ilkeler şunlardır; a)
Her türlü atığın ithali, bu Yönetmeliğin 41 inci maddesinde belirtilen
hükümler saklı kalmak kaydıyla yasaktır, b)
Atıkların kaynağında en aza indirilmesi esastır, c)
Atık yönetiminin her safhasında sorumlu kişiler, çevre ve insan sağlığına
zarar vermeyecek tedbirleri alırlar, d)
Atıkların yarattığı çevresel kirlenme ve bozulmadan doğan zararlardan dolayı
atık üreticileri, taşıyıcıları, bertaraf edicileri kusur şartı aranmaksızın
sorumludurlar. Adı geçen sorumluların, meydana gelen zararlardan ötürü genel
hükümlere göre de tazminat sorumluluğu saklıdır. e)
Atıkların yönetiminden kaynaklanan her türlü çevresel zararın giderilmesi
için yapılan harcamalar kirleten öder prensibine göre atıkların yönetiminden
sorumlu olan gerçek ve tüzel kişiler tarafından karşılanır. Atıkların
yönetiminden sorumlu kişilerin çevresel zararı durdurmak, gidermek ve azaltmak
için gerekli önlemleri almaması veya bu önlemlerin yetkili makamlarca
doğrudan alınması nedeniyle kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılan gerekli
harcamalar 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre atıkların yönetiminden sorumlu olanlardan
tahsil edilir, f)
Atıkların, Bakanlıktan lisans almış bertaraf tesisleri dışında üçüncü kişiler
tarafından ticari amaçlar ile toplanması, satışı ve bertaraf edilmesi, diğer
yakıtlara karıştırılarak yakılması yasaktır, g)Atıklar
fiziksel, biyolojik ve kimyasal ön işlemler haricinde kesinlikle doğrudan
başka bir madde veya atıkla karıştırılamaz ve seyreltilemez, h)
Bertaraf tesislerine tehlikeli atıkla karışık atık gelmesi durumunda
öncelikle ayrıştırılmalıdır. Ayrıştırmanın mümkün olmadığı durumda atığın
tamamı tehlikeli atık olarak bertaraf edilmelidir. ı)
Atıkların geçici depolanması işleminin atığı üreten tesis içinde yapılması
esastır. Ancak tesis içinde uygun yer bulunamaması durumunda üreticiye ait,
gerekli koşullara sahip uygun bir alanda geçici depolama yapılması mümkündür. i) Tehlikeli atık geri kazanım ve
bertaraf tesisleri için çevre lisansı alınması zorunludur. Çevre lisansı
alınması işlemlerinde Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar
Hakkında Yönetmelik esasları uygulanır. j) Tehlikeli
atıklar lisanslı araçlarla taşınır. Tehlikeli atıkların taşınmasına ilişkin
hususlar Bakanlıkça diğer düzenleyici işlemler ile belirlenir. İKİNCİ BÖLÜM Görev, Yetki ve Sorumluluklar Bakanlığın
görev ve yetkileri Madde
6 - Bakanlık; a)
Kanun gereğince atıkların çevreyle uyumlu bir şekilde yönetimini sağlayan
program ve politikaları saptamak, bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik
işbirliği ve koordinasyonu sağlamak, valiliklerden bölgesel yıllık rapor,
izin, tesis kapatma onayı gibi her türlü bildirimi almak ve değerlendirmekle
ve gerekli denetimleri yapmakla, b)
Bölgesel boyutta atık yönetim planı yapmak ve halkın bilgilenmesini
sağlamakla, c)
Atıkların sınırlar ötesi taşınımı ve bertarafına ilişkin uluslararası
çalışmaları yürütmek, ilgili bildirim ve taşımacılık belgelerini
değerlendirmek, atık ihracatına ilişkin faaliyetleri onaylamak, uluslararası
bilgi değişimini sağlamak, herhangi bir kaza durumunda diğer ülkeleri
haberdar etmekle, d) Atık Yönetimi Genel Esaslarına
İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-IV’te (M) işareti ile bulunan, ancak
tehlikeli atık olmadığı iddia edilen atıkların tehlikeli özelliklerden bir ya
da birkaçını içerip içermediğinin Bakanlıkça yetkilendirilmiş
kurum/kuruluşlara ait laboratuvarlar ve/veya uluslararası kabul görmüş
kuruluşlarca yapılan analizlerle üretici tarafından tespitini sağlatmakla, e)
(Mülga) f) (Mülga) g)
Atık bertaraf tesisleri için acil önlem planlarının hazırlanmasında genel
ilke ve prensipleri belirlemekle, h)
Kapatılan bertaraf tesislerinin yirmi yıl boyunca denetlenmesini sağlamakla, ı)
Atıkların çevreyle uyumlu bir şekilde yönetimine ilişkin teknoloji ve yönetim
sistemlerinin kurulmasında ulusal ve uluslararası koordinasyonu sağlamakla, i)
Atık beyan formunun internet yoluyla doldurulmasını sağlayacak programı
hazırlamak/hazırlatmak ve programın kullanım esaslarını talimatla
belirlemekle, yükümlüdür. Mülkü
Amirlerce Alınacak Tedbirler Madde
7 – Mahallin
en büyük mülki amiri; a)
İl sınırlarında atık yönetim planlarının mahalli çevre kurullarınca
uygulanmasını sağlamakla, b)
Kurulacak bertaraf tesislerinin yer seçimiyle ilgili başvuruları mahalli
çevre kurulunun görüşünü alarak Bakanlığa iletmekle, c) Ayda bin
kilogramdan fazla atık üreten atık üreticisinin atıklarını, çevre lisansı
almış tesislere en fazla altı ayda bir sevkinin yapılması koşuluyla
geçici depolama sahasına süresiz izin vermekle ve bu faaliyeti altı aylık
dönemlerde denetlemekle, d) Atık
taşıma formları ile ilgili olarak Bakanlıkça çıkarılacak düzenlemelerle belirlenen
işlemleri yerine getirmekle, e)
İl sınırları içinde faaliyette bulunan ve bu Yönetmelik kapsamına giren
tesisleri tespit ederek Bakanlığa bildirmekle ve periyodik olarak denetlemekle, f) Atık
taşınması ile ilgili faaliyet gösteren firma ve araçlara Bakanlıkça diğer
düzenleyici işlemler ile belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda taşıma
lisansı vermek, bu lisansı kontrol etmek, iptal etmek veya yenilemekle, g)
İl sınırları içinde atık taşıması sırasında meydana gelebilecek kazalarda her
türlü acil önlemi almak ve gerekli koordinasyonu sağlamak ve kaza raporlarını
yıllık olarak değerlendirerek Bakanlığa bildirmekle, h) İl sınırları içinde bulunan
tehlikeli atık ara depolama, geri kazanım tesisi ve/veya bertaraf
tesislerinin Bakanlıkça verilen çevre lisansı belgelerindeki koşullar
doğrultusunda işletilmelerini sağlamak, bu amaçla gerekli denetimleri yapmak,
tesislerin işletme bilgi, belge ve teknik raporlarını düzenli olarak kontrol
etmek, değerlendirmek ve Bakanlığa rapor etmek, tesisin çevre lisans
koşullarına uygun çalışmadığının tespiti halinde gerekli yasal işlemleri
yapmak ve Bakanlığa bilgi vermekle, ı)
Tehlikeli atık bertaraf tesisi kurulması için belirlenen yer mücavir alan
dışında ise, bu yerin imar planına işlenmesini sağlamakla, j)
Atık üreticisinin tesisinden kaynaklanan atıklara ilişkin hazırlamış olduğu
atık yönetim planlarını onaylamakla, k) Üreticilerin
göndermekle yükümlü olduğu bir önceki yılın bilgilerini içeren atık beyan
formunu değerlendirmek ve gerekli düzeltmelerin yapılmasını sağlamakla, l)
Atık üreticisinin ve belediyenin atık yönetim planlarını esas alan üç yıllık
il tehlikeli atık yönetim planını hazırlayarak Bakanlığa rapor halinde
sunmakla, ilgili
hususlarda gerekli tedbirleri alır. Mahalli
İdarelerce Alınacak Tedbirler Madde
8 - Belediyeler,
Büyükşehirlerde ise Büyükşehir Belediyeleri; a)
Evlerden kaynaklanan tehlikeli atıkların yönetimine ilişkin plan ve programlarını
bu yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden itibaren altı ay içinde
hazırlamakla ve kurulacak sistemi öneri halinde mahalli çevre kuruluna
sunmakla, b)
Atık üreticileri ve bertarafçıları ile beraber veya istemesi durumunda ayrı
olarak atık bertaraf tesislerini kurmak veya kurdurmakla, c)
Atıkların bertarafına ilişkin tesisler ile ilgili plan ve projeler hakkında
valiliğin uygun görüşü ile birlikte Bakanlığın onayını almakla, d) Belediye ve mücavir alan sınırları
içinde faaliyette bulunan çevre lisansı almış atık geri kazanım ve bertaraf
tesislerinin inşası ve işletilmesinde bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülük
çerçevesinde gerekli önlemleri almak veya aldırmakla, e) Atıkların taşınması ile geri
kazanım ve bertaraf konusunda çevre lisansı almış kişi ve kuruluşlar ile
yapacakları sözleşmelerde bulunduğu ilin valiliğinin uygun görüşünü almak,
yapılan faaliyetin söz konusu sözleşmelere uygunluğunu denetlemek ve bu
konuda Bakanlığa bilgi vermek üzere bağlı olduğu valiliğe rapor vermekle, f)
Tehlikeli atık bertaraf tesisi kurulması için belirlenen yer mücavir alan
içinde ise, bu yerin imar planına işlenmesini sağlamakla, g)
Belediye ve mücavir alan sınırları içinde faaliyette bulunan ve tehlikeli
atık üreten tüm tesislere inşaat ve işletme ruhsatı verilmesi aşamasında,
tehlikeli atıkların bertarafının bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda
sağlandığının tesis sahibi tarafından belgelenmesini sağlamakla, h)
Gerçek ve tüzel kişilerce kurulacak ortak atık bertaraf tesislerinin
planlanması, inşaatı ve işletilmesi aşamalarında yapılacak çalışmaları desteklemekle, ilgili
tedbirlerin alınmasını sağlar. Atık
üreticisinin yükümlülükleri Madde
9 - Atık
üreticisi; a)
Atık üretimini en az düzeye indirecek şekilde gerekli tedbirleri almakla, b)
Atıkların insan sağlığı ve çevreye yönelik zararlı etkisini, bu Yönetmelik
hükümlerine uygun olarak en aza düşürecek şekilde atık yönetimini sağlamakla,
üç yıllık atık yönetim planını bu Yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden
itibaren altı ay içinde hazırlayarak valilikten onay almakla, c)
Bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak, atıklarını tesislerinde geçici olarak
depolaması durumunda valilikten izin almakla, d) Ürettiği atıklarla ilgili kayıt
tutmakla, atığını göndereceği çevre lisansı almış olan geri kazanım ya
da bertaraf tesisinin istemiş olduğu uluslararası kabul görmüş standartlara
uygun ambalajlama ve etiketleme yapmakla, e) Atık Yönetimi Genel Esaslarına
İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-IV’te (M) işareti ile bulunup EK-III
B’de belirtilen özellikleri içermediği öne sürülen atıklar için bu atıkların
tehlikeli olmadığını Bakanlıkça yetkilendirilmiş kurum/kuruluşlara ait
laboratuvarlar ve/veya uluslararası kabul görmüş kuruluşlarca yapılan
analizlerle Bakanlığa belgelemekle, f)
Atığın niteliğinin belirlenmesi için yapılan harcamaları karşılamakla, g) Atık beyan formunu her yıl takip
eden yılın en geç Mart ayı sonuna kadar bir önceki yıla ait bilgileri
içerecek şekilde Bakanlıkça hazırlanan web tabanlı programı kullanarak doldurmak,
onaylamak ve çıktısını almak ve beş yıl boyunca bir nüshasını
saklamakla, h)
Atık depolanması veya bertarafının tesis dışında yapılması durumunda; (Ek 9
A-B) deki bilgileri içeren taşıma formunu doldurmak ve öngörülen prosedüre
uymakla, ı)
Atık taşımacılığında mevcut uluslararası standartlara uymakla, j)
Atığı bertaraf tesisinin kabul etmemesi durumunda taşıyıcıyı başka bir tesise
göndermekle veya taşıyıcının atığı geri getirmesini ve bertarafını
sağlamakla, k)
Bu Yönetmelikteki esaslara uygun olarak atıkların bertaraf edilmesi amacıyla
belediyelerle ya da gerçek ve tüzel kişilerle ortak atık bertaraf tesisleri
kurmak ve gerekli harcamalara katkıda bulunmakla, l) Atıklarını bu Yönetmelikteki
esaslara uygun olarak kendi imkanları ile veya çevre lisansı almış atık
bertaraf tesisinde gerekli harcamaları karşılayarak veya belediyelerle ya da
gerçek ve tüzel kişilerle kurulacak ortak atık bertaraf tesislerinde
bertaraf etmek veya ettirmekle, m)
Atıkların fabrika sınırları içinde tesis ve binalardan uzakta beton saha
üzerine yerleştirilmiş sağlam, sızdırmaz, emniyetli ve uluslararası kabul
görmüş standartlara uygun konteynırlar içerisinde geçici olarak muhafaza
etmekle, konteynırların üzerinde tehlikeli atık ibaresine yer vermekle,
depolanan maddenin miktarını ve depolama tarihini konteynırlar üzerinde
belirtmekle, konteynırların hasar görmesi durumunda atıkları, aynı
özellikleri taşıyan başka bir konteynıra aktarmakla, konteynırların devamlı
kapalı kalmasını sağlamakla, atıklarını kimyasal reaksiyona girmeyecek
şekilde geçici depolamakla, n)
Ayda bin kilograma kadar
atık üreten üretici biriktirilen atık miktarı altı bin kilogramı geçmemek
kaydı ile valilikten izin almaksızın atıklarını arazisinde en fazla yüz
seksen gün geçici depolayabilir. Bu durumda herhangi bir tehlike halinde
arazide önlem alabilmek için en az bir kişiyi görevlendirmekle ve bu kişinin
iletişim bilgilerini valiliğe bildirmekle, o) Bu Yönetmelik
hükümlerine uygun olarak geri kazanım ve bertaraf tesislerine gönderilmeden
önce kendi atıklarını gerekli önlemleri alarak fiziksel, kimyasal veya
biyolojik işlemlerle zararsız hale getirmek, bakiye atık oluşuyor ise uygun
şekilde çevre lisansı almış bertaraf ve geri kazanım tesisine götürmekle veya
gönderilmesini sağlamakla, p)
Tesis içinde atıkların toplanması taşınması ve geçici depolanması gibi
işlemlerden sorumlu olan çalışanların sağlığı ve emniyeti ile ilgili her
türlü tedbiri almakla, r)
Kaza sonucu veya kasti olarak atıkların dökülmesi ve bunun gibi olaylar
sunucu meydana gelen kirliliğin önlenmesi amacıyla, atığın türüne bağlı olarak
olayın vuku bulduğu andan itibaren en geç bir ay içinde olay yerinin eski
haline getirilmesi ve tüm harcamaların karşılanmasıyla, s)
Kaza sonucu veya kasti olarak atıkların dökülmesi ve bunun gibi olaylar
vuku bulduğunda valiliği bilgilendirmek ve kaza tarihi, kaza yeri, atığın
tipi ve miktarı, kaza sebebi, atık bertaraf işlemi ve kaza yerinin
rehabilitasyonuna ilişkin bilgileri içeren raporu valiliğe sunmakla, t) Faaliyetlerine
yönelik inşaat ve işletme ruhsatı alınması aşamasında, tehlikeli atıklarının
bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda bertarafının sağlanacağını
belgelemekle, yükümlüdür. Geri
kazanım ve bertaraf edenin yükümlülükleri Madde 10 - Bertaraf eden; a) Tehlikeli atık bertaraf ve
geri kazanım tesisleri için çevre lisansı alınması işlemlerinde Çevre
Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik esaslarına
uymakla, b) Çevre lisansı kapsamında
belirlenen şartlara uymakla, c) (Mülga) d) (Mülga) e)
İşletme planını her yıl Bakanlığa sunmakla, f)
Atığın tesise girişinde bertaraf işleminden önce atığın fiziksel ve kimyasal
analizini yapmakla, atığın taşıma formunda belirtilen atık tanımına uygunluğunu
tespit etmekle, g)
Tesisin işletilmesi ile ilgili her bölümün işletme planını yaparak
uygulamakla, h)
Tesisin risk taşıyan bölümlerinde çalışan personelin her türlü güvenliğini
sağlamak, altı ayda bir sağlık kontrollerini yaptırmak ve bu bölümlere
izinsiz olarak ve yetkili kişilerin dışında girişleri önlemekle, ı)
Acil önlemlerle ilgili eğitimli personel bulundurmak ve acil durum söz konusu
olduğu zaman Bakanlığa bilgi vermekle, j)
Kabul ettiği atığın taşıma formunu imzalamak ve otuz gün içinde üreticiye
göndermekle, k)
Atık taşıma formu ile ilgili olarak üretici ile arasında uyuşmazlık çıkması
halinde, bu uyuşmazlık giderilemezse on beş gün içinde, uyuşmazlığı Bakanlığa
bildirmekle, l)
Taşıma formu olmaksızın atık kabul etmesi halinde Bakanlığa bilgi vermekle, m)
Tesisin işletilmesi ile ilgili Bakanlığın öngördüğü işleri yapmakla, n)Tesisin
kapatılması için kapatma planı yaparak yüz seksen gün önceden Bakanlığa
bildirmekle, o)
Tesisin kapatılmasından sonra 37 ve 40 ıncı maddelerde öngörülen
işleri yapmakla, p)
Atık üreticisi tarafından bertaraf tesislerine ödenecek atık bedelini, atık
kategorileri ve bertaraf yöntemlerine göre, bertaraf tesisinin bulunduğu
bölgede yer alan illerin sanayi odaları temsilcileri, sanayi odalarının
bulunmadığı illerde ticaret ve sanayi odaları temsilcileri ile birlikte
belirlemekle, r)
Faaliyetleri hakkında atığın tesise kabul tarihi, atığın kaynağı, miktarı,
taşınım türü ve bertaraf/geri kazanım yöntemi gibi bilgileri içeren yıllık raporlarını
valiliğe göndermek ve 5 yıl boyunca saklamakla, yükümlüdür. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Taşıma İle İlgili Hükümler Atıkların
taşınması Madde 11 – (Mülga) Araçlarda
taşıma formu bulundurma zorunluluğu Madde 12 - (Mülga) Atık
taşıyıcılarının lisans alma zorunluluğu Madde 13 - (Mülga) Lisanslı
araçla taşıma muafiyeti MADDE 14 – (Mülga) DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Atıkların Geri Kazanımı ve
Bertarafına İlişkin Hükümler Genel
esaslar Madde
15 - Atıkların
geri kazanılması ve tekrar kullanılması esastır. Atıkların alternatif hammadde
olarak kullanılmalarına ilişkin teknik ve idari hususlar Bakanlık tarafından
çıkarılacak tebliğ ile belirlenir. Atıkların geri kazanılmasının ve
tekrar kullanılmasının mümkün olmadığı durumlarda atıklar, çevre ve insan
sağlığına zarar vermeden bertaraf edilir. Bertaraf sistemleri Atık Yönetimi
Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-III A’daki tehlikeli
kabul edilen atıkların özelliklerine ve uygun teknolojilere göre seçilir Aynı Yönetmeliğin ekinde yer alan
EK-II A ve EK-II B’de belirtilen tüm geri kazanım ve bertaraf işlemlerini
gerçekleştirmek isteyen gerçek ve tüzel kişiler Bakanlıktan çevre lisansı
almakla yükümlüdür. Bu
Yönetmelik hükümlerine uygun şekilde kurulmuş nihai bertaraf tesisleri
kurulduğu zaman meskun mahal dışında ise ve meskun mahale mesafesi bin
metreden fazla ise, valilik/ belediye tarafından imar planlarında
değişiklik yaparken meskun mahale olan mesafeyi dikkate almakla yükümlüdür.
Ancak ömrü dolmuş tesisler için bu sınır geçerli değildir. Geri
kazanım Madde
16- Atıkların
ekonomiye katkı sağlamak ve nihai bertarafsa gidecek atık miktarının
azaltılması amacıyla geri kazanılması esastır. Atıkların geri kazanımında Atık Yönetimi Genel Esaslarına
İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-II B’de verilen işlemlerden herhangi biri
uygulanır. Tehlikeli atık geri kazanım işleminden sonra elde edilen ikincil
hammaddenin ürün niteliğinde olduğunun akredite laboratuvarlar ve/veya
uluslar arası kabul görmüş kuruluşlarca yapılan analizlerle
belgelenmesi zorunludur.Geri kazanım işlemi sonucunda bakiye atık oluşuyor
ise, bu Yönetmelik hükümlerine uygun şekilde bertarafı sağlanmalıdır. Fiziksel,
kimyasal ve biyolojik ön işlemler Madde
17 - Atıklar,
değerlendirilmesi, düzenli depolanabilmesi veya çevreye olan zararlarının en
aza indirilmesi için fiziksel, kimyasal veya biyolojik işlemlere tabi
tutulurlar. Tehlikeli atığın bu işlemler sonucunda inert hale getirildiğinin
veya Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer
alan EK-III A’da verilen
tehlikeli kabul edilen atıkların özelliklerini taşımadığının veya (Ek 11-A)
ya göre tehlikesiz atık olarak depolanabilirliğinin belgelenmesi zorunludur.
Bu işlemler sonucunda bakiye atık oluşuyor ise, bu Yönetmelik hükümlerine
uygun şekilde bertarafı sağlanmalıdır. Derine
enjeksiyon Madde
18 – Pompalanabilir
nitelikteki sıvı atıklar jeolojik ve hidrojeolojik açıdan uygun olan
kuyulara, tuz kayaçlarına veya doğal olarak bulunan boşluklara enjeksiyon
işlemi ile bertaraf edilebilir. Bu
yöntem ile atığı bertaraf etmek isteyen gerçek ve/veya tüzel kişiler alanın
uygunluğunun belirlenmesi veya tespiti amacıyla fizibilite raporu hazırlatıp
Bakanlığa sunmak ve çevre lisansı almakla yükümlüdür. Derine enjeksiyon işlemine
ilişkin hususlar Bakanlıkça çıkarılacak tebliğ ile belirlenir. Sürekli
depolama Madde
19-
Terkedilmiş kapalı maden ocaklarında atıkların konteynırlar içinde
depolanması mümkündür. Bu yöntem ile atığı bertaraf etmek isteyen gerçek
ve/veya tüzel kişiler ocağın uygunluğunun belirlenmesi veya tespiti amacıyla
üniversite , kurum/ kuruluşa fizibilite raporu hazırlatıp Bakanlığa sunmak ve
izin almakla yükümlüdür. Sürekli depolama işlemine ilişkin hususlar
Bakanlıkça çıkarılacak tebliğ ile belirlenir. Yakma Madde
20 – (Mülga) Deneme
yakması Madde
21 – (Mülga) Düzenli
depo tesisleri Madde
22 – (Mülga) Tek
tür atık depo tesisleri Madde
23 - (Mülga) BEŞİNCİ BÖLÜM Ara Depolama ve Arıtım Tesisleri
ile İlgili Hükümler Ara
depolama tesisleri Madde
24 – Nihai
bertaraf veya geri kazanım için uygun yer bulunamaması durumunda ya da çevre
lisansı almış geri kazanım ve bertaraf tesislerine ulaştırılmadan önce
atık miktarının yeterli kapasiteye ulaşması amacıyla atıklar ara depolarda depolanabilir.
Bu depolarda bekleme süresi bir yılı aşamaz. Ancak bu süre zorunlu hallerde
Bakanlığın uygun görüşü ile uzatılabilir. Ara depolama tesisleri için
Bakanlıktan çevre lisansı alınması zorunludur. Ara
depolama ve işleme tesislerinde; a)
Giriş, depolama ve çalışma kısımları, b)
Yangın söndürme sistemleri, c)
Boruların, hazne ve kapların temizlenmesi için temizleme sistemleri, d)
Taşan ve dökülen atıkların toplanması için yeterli absorban, nötralizan, bulunur. Herhangi
bir kaza halinde derhal müdahale edilebilmesi için atık taşıyan borular ile
depolama konteynırlarının yer üstüne tesisi zorunludur. Kirli su kaçağının
mümkün olduğu tesis bölgelerinde, kirli suyun yer altına sızmaması ve
etrafındaki toprakları kirletmemesi için gerekli sızdırmazlık tedbirleri
alınır. Bölgeden
atılan yıkama ve benzeri atık sular ayrı olarak toplanır ve 31/12/2004
tarihli ve 25687 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Su Kirliliği Kontrolü
Yönetmeliğinde yer alan sınır değerlere uygun şekilde arıtılır. Bu tür arıtma
tesislerinde üretilen arıtma katıları ve çamurları bu Yönetmelik kapsamında
bertaraf edilir. Ara
depolama tesisi dizaynına ilişkin hususlar Bakanlıkça çıkarılacak tebliğ ile
belirlenir. Atıkların
tesis içinde taşınması Madde
25 - Katı
veya sıvı haldeki atıklar için atığın ve işletmenin özelliğine göre uygun
konteynır ve taşıma şekilleri işletmeler tarafından belirlenir. Kapların
üzerine atığın çeşidi, kaynağı, miktarı ve depolama tarihi ile ilgili
bilgiler açık olarak yazılır. Tesis
içinde alınacak güvenlik önlemleri Madde
26 - İşleme
tabi tutulacak veya geçici olarak depolanacak atıklar, özel yerlerde kap veya
hazneler içinde; uygulanacak fiziksel, kimyasal, biyolojik işlemler ve yakma
işlemlerine göre ayrı ayrı ve birbiri ile kimyasal reaksiyona girmeyecek şekilde
atık kod numarasına göre depolanır. Ara
depo veya işleme tesislerinin bekletme haznelerinin çürümelere ve aşınmalara
dayanıklı olması ve gerekli emniyet ve kontrol sistemlerini ihtiva etmesi
zorunludur. ALTINCI BÖLÜM Geri Kazanım ve Bertaraf Tesislerine Çevre
Lisansı Alınması ile İlgili Hükümler Bertaraf
tesislerine ön lisans verilmesi Madde
27 – (Mülga) Geri
Kazanım ve Bertaraf Tesislerine Çevre Lisansı Alınması MADDE
28 – Çevre
lisansı alınması aşamasında Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve
Lisanslar Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır. Söz konusu Yönetmeliğin
Ek-3 C’sinde yer alan Teknik Uygunluk Raporunda bu Yönetmeliğin Ek-19’unda
verilen bilgi ve belgelerin bulunması zorunludur. Lisans
iptali Madde
29 - (Mülga) Bertaraf
tesislerine inşaat ruhsatı verilmesi Madde
30- (Mülga) YEDİNCİ BÖLÜM Düzenli Depolama Tesisleri
İnşaatı ve İşletilmesi Yer
seçimi Madde
31 - (Mülga) Depo
zemini Madde
32 - (Mülga) Uzun süreli çevre emniyeti Madde
33 - (Mülga) Depo
tabanının teşkili Madde
34- (Mülga) Dren
sistemi teşkili Madde
35 - (Mülga) Depo
tesislerine dolgu yapılması Madde
36 - (Mülga) Depo
tesisi üst örtüsünün teşkili Madde
37- (Mülga) Atık
kabulü Madde
38- (Mülga) Düzenli
depo tesislerinin işletilmesi Madde
39- (Mülga) Bertaraf
tesisinin kapatılması Madde
40 - Bertaraf
eden, tesisin kapatılmasından en az yüz seksen gün önce; a)
Tesisinin kapatılması ile ilgili fizibilite etüdünü, b)
Atıkların, sızıntı sularının yağmur sularına ve yeraltı sularına ve/veya
atmosfere olası karışımını kontrol eden ölçüm izleme sistemine ilişkin
planını, c)
Tesiste yer alan ünitelerin her birinin ne şekilde kapanacağı ile ilgili
planını, d)
Tesisin aktif olduğu süre boyunca saha içinde bulunan atıkların envanterini, e)
Tesiste kalan atıkların, analiz, taşıma ve bertaraflarına ilişkin tüm
metotların ve kapatmada kullanılacak yöntemlerin ayrıntılı tanımı ve uygulanabilir
planlarını, f)
Araç ve malzemenin temizlenmesi, topraktan alınan numuneler ve test
metotlarına ilişkin raporları, g)
Atıklarla kirlenmiş malzemelerin bertaraflarına yönelik planları, Bakanlığa
sunar. Bertaraf
eden, Bakanlıktan kapatma planı onayı almadan ve kapatma sonrası gereken
çevre koruma işlemlerini gerçekleştireceğine dair taahhütname vermeden tesisi
kapatamaz. Kapatma işleminden sonra bertaraf edenin sorumluluğu devam eder,
ölçüm izlemeye ilişkin raporlarını yirmi yıl süreyle her yıl sonunda
Bakanlığa iletir. SEKİZİNCİ BÖLÜM Atıkların Sınırlar ötesi Taşınımı Atıkların
ithali Madde
41- Atıkların,
serbest bölgeler dahil Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesine girişi yasaktır.
Ancak, sektör itibari ile ekonomik değere haiz atıkların ithal izinleri
yayımlanacak tebliğler doğrultusunda verilir. Serbest
bölgelerdeki faaliyetler sonucu ortaya çıkan atıkların geri kazanılması
ve/veya bertarafı amacıyla bölgede uygun tesis bulunmaması durumunda atık
üreticisi firmanın talebi üzerine serbest bölge müdürlüğü başkanlığında
valilik, gümrük, gümrük muhafaza müdürlüğü işletici veya bölge kurucu ve
işleticisi ve atık üreticisi firma temsilcilerinden oluşan bir komisyonun
uygun görüşünü müteakip serbest bölge müdürlüğünce Bakanlıktan alınacak onaya
istinaden bu atıklar bölgeden çıkarılır. Komisyona
aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler sunulacaktır. a)
Atıkların serbest bölge içindeki bir üretim ve/veya tüketim faaliyeti sonucu
ortaya çıktığına ilişkin belge, b)
Atığı oluşturan faaliyetin türü, atık tür ve miktarı, c)
Atıkların geri kazanımı veya bertarafı amacıyla gönderilecek olan tesisten
alınacak valilik onaylı atık kabul yazısı, d)
Bakanlık gerekli gördüğü takdirde ilave teknik bilgi ve belgeler isteyebilir. Kullanılmış
lastiklerin karkas niteliğinde olanları Dahilde İşleme Rejimi kapsamında
sadece Bakanlıktan lisans almış işletmeler tarafından geri kazanımı amacıyla
ülkemize girişinde bu madde hükümleri uygulanmaz. Atıkların
ihracı Madde
42 - Atıklar; a)
Ülkemizde atıkların bertarafı için gerekli teknik kapasiteye sahip tesislerin
bulunmaması halinde, b)
Söz konusu atıkları ithalatçı devletin yetkili otoritesinin kabul etmesi
durumunda, ihraç
edilebilir. Bu
durumda, atıkların sınırlar ötesi taşınımına izin verilmeden önce transit
devletlerin ve atığı ithal edecek devletin yazılı onayları Bakanlıkça alınır. Bilgi
verme yükümlülüğü Madde
43 - İhraç
edilecek atıklar için (Ek 10) da yer alan bildirim formu iki nüsha halinde
ihracatçı firma tarafından doldurularak Bakanlığa iletilir. Bakanlıkça,
bildirim formunun ithalatçı devletin ve transit devletlerin yetkili
makamlarına gönderildiği tarihten itibaren altmış gün içinde yazılı onay
verilmezse ihracat işlemi başlatılamaz. Transit
devlete bildirim yükümlülüğü Madde
44- Ülkemizin
transit devlet olması halinde, Bakanlığa (Ek 10) da belirtilen şekilde
taşımanın planlandığı tarihten en az altmış gün önce bildirimde bulunulması
zorunludur. Bakanlık söz konusu transit taşıma işlemine şartlı veya şartsız
izin verebilir, izin vermeyi reddedebilir veya en geç altmış gün içinde
bildirimde bulunan taraftan bilgi isteyerek yazılı cevabını bildirir. Bakanlığın
izni alınmadan transit geçiş yapılmaz, ulusal yetki alanımız içinde atık yükü
limbo yapılamaz ve aktarılamaz. Atıkların
uluslararası taşınımında uygulanacak usul ve esaslar Madde
45- Atıkların
uluslararası taşınımında uygulanacak usul ve esaslar şunlardır; a)
Taşıyıcı, (EK 9-B) de belirtildiği gibi doldurulan taşıma belgesini,
atıkların taşınımına başladığı andan itibaren nihai bertaraf yerine kadar,
taşıma süresince yanında bulundurmak ve bu belgeyi istendiğinde güvenlik ve
taşıma ile ilgili makamların incelemesine sunmak zorundadır, b)
Atıkların sınırlar ötesi taşınımından sorumlu olan şahıslar, söz konusu
atıkların teslim edilmesi veya teslim alınması sırasında taşıma belgesini
imzalamakla yükümlüdür, c)
Bertaraf eden, söz konusu atıkları teslim almış olduğunu ve işlemin
bildirimde belirtildiği şekilde tamamlandığını gösteren belgeyi ihracatçıya
ve Bakanlığa iletmekle yükümlüdür. İhracatçı bu belgeyi alamadığı takdirde
Bakanlık kanalıyla bu durumu ithalatçı devlete bildirir, d)
Atıkların sınırlar ötesi taşınımında uluslararası paketleme, etiketleme ve taşıma
standartlarına uyulur, e)
Atıkların sınırlar ötesi taşınımının bu Yönetmeliğe göre tamamlanamadığı
durumlarda, ihracatçı devlet, ithalatçı devletin bilgi verdiği tarihten itibaren
doksan gün içinde veya ilgili devletlerin mutabık kalacakları başka bir süre
içinde geri almayı temin eder. Genel
bildirim Madde
46 - İhracatçının
bir yıllık süre için genel bir bildirimde bulunmasına izin verilebilmesi
için; a)
Sevk edilecek atıkların cinsi, kesin miktarı veya periyodik listesi gibi
Bakanlığın isteyeceği bilgilerin bulunması, b)
Atıkların aynı fiziksel ve kimyasal özellikleri taşıması, c)
İhracatçı devletin aynı gümrük giriş-çıkış kapısını kullanması, d)
Atıkların aynı bertaraf tesisine sevk edilmesi, zorunludur. Yasadışı
trafik Madde
47- Atıkların
taşınmasında; a)Bu
Yönetmelik gereğince yapılması gereken bildirimlerde bulunulmaması, b)
Yetkili otoritenin bu Yönetmelik ile belirtilen izninin bulunmaması, c)
Yetkili otoritenin izninin hileli veya yalan beyan sonucu elde edilmesi, d)
Belgelerin içeriğine tümüyle veya kısmen uymadan ülke yetki alanına
girilmesi, e)
Uluslararası sözleşmelere ve bu Yönetmeliğe aykırı olarak atıkların bertaraf,
boşaltım ve/veya nakil aracıyla birlikte terk edilmesi, durumlarında
atıkların taşınımı yasadışı trafiktir. İhracatçı,
kendisine yasadışı trafik hakkında bilgi verildiği tarihten itibaren otuz gün
içinde veya ilgili devletlerin mutabık kalacağı başka bir süre içinde,
atıkların ihracatçı veya üretici ya da ihracatçı devletin kendisi tarafından
ülkesine iadesini temin edecektir. DOKUZUNCU BÖLÜM Diğer Hükümler Özel
atıklar MADDE
48 – Atık
Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-IV’te (01)
başlığı altında kayıtlı maden atıkları, (13) başlığı altında kayıtlı yağ ve
sıvı yakıt atıkları, (16 06) başlığı altında kayıtlı kullanılmış pil ve
aküler, (18) başlığı altında kayıtlı insan ve hayvan sağlığı ve/veya bu
konulardaki araştırmalardan kaynaklanan atıklar ile kullanılmış lastiklerin
toplanması, taşınması, işlenmesi ve bertarafına ilişkin esaslar Bakanlıkça
belirlenir. Cezai
hükümler Madde
49 - Bu
Yönetmelik hükümlerine aykırılık halinde 2872 sayılı Çevre Kanununun 15 ve 16
ncı maddelerinde belirtilen merciler tarafından gerekli işlemler yapılır ve
26 ncı maddedeki yaptırım uygulanır. Kanunun 24 ncü maddesindeki merciler
tarafından 20, 21 ve 23 üncü maddelerinde belirtilen idari nitelikteki
cezalar verilir.. Yürürlükten
kaldırılan mevzuat Madde
50 - 27/08/1995
tarihli ve 22387 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Atıkların
Kontrolü Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. EK
MADDE 1 –Atıkların
yakılması ile ilgili olarak 6/10/2010 tarihli ve 27721 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Atıkların Yakılmasına İlişkin Yönetmelik hükümleri uygulanır. Geçici
Madde 1- Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce yürürlükte bulunan yönetmeliğe göre
hazırlanmış olan tebliğ ve genelgelerin bu Yönetmeliğe aykırı olmayan
hükümleri çıkarılacak olan yeni tebliğ ve genelgelere kadar geçerlidir. Geçici
Madde 2- Yönetmeliğin
yayınlandığı tarihten önce Bakanlıktan geri kazanım konusunda lisans
almış tesislerin ve valilikten taşıma lisansı almış firma ve araçların bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girmesini müteakip, bir yıl içinde geri kazanım
konusunda Bakanlığa ve taşıma konusunda ise valiliklere tekrar müracaat
ederek lisanslarını yenilemeleri zorunludur. Geçici
Madde 3- Valilikler
bu Yönetmelik yürürlüğe girdiği tarihten itibaren sekiz ay içinde il
tehlikeli atık yönetim planını hazırlayarak Bakanlığa sunar. Yürürlük Madde
51- Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 52 – Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve
Şehircilik Bakanı yürütür. 14 Mart 2005
PAZARTESİ Resmî Gazete Sayı : 25755
|