SON GÜNCELLEME: 25/11/2017 |
||||||||||||||||||||||||||||
Ekonomi Bakanlığından: İTHALAT TEBLİĞİ (İTHALAT: 2017/1) BİRİNCİ KISIM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, ithalatın
uluslararası anlaşmalar ile kalkınma planları ve yıllık programlarda
öngörülen ilke, hedef ve politikalar çerçevesinde yürütülmesini sağlamak ve
kamu kurum ve kuruluşlarına çeşitli mevzuatla verilmiş yetkilerin
kullanımında ithalat ile ilgili politikaların uygulanması ile Tebliğ kapsamı
eşyanın ithalatına yönelik bazı usul ve esasları düzenlemektir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ; 3/6/2011 tarihli ve 637
sayılı Ekonomi Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname’nin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine, 6/6/1990
tarihli ve 3655, 3656 sayılı Kanunlar ile onaylanmaları uygun bulunan ve
90/733 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon Tabakasının
Korunmasına Dair Viyana Sözleşmesi ve Ozon Tabakasını İncelten Maddelere Dair
Montreal Protokolüne, 27/9/1994 tarihli ve 4042 sayılı Kanun ile onaylanması
uygun bulunan ve 94/6214 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Londra
Değişikliklerine, 7/7/1995 tarihli ve 4118 sayılı Kanun ile onaylanması uygun
bulunan ve 95/7184 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Kopenhag
Değişikliklerine, 4/6/2003 tarihli ve 4871 sayılı Kanun ile onaylanması uygun
bulunan ve 2003/6072 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Montreal
Değişikliklerine, 10/6/2003 tarihli ve 4880 sayılı Kanun ile onaylanması
uygun bulunan ve 2003/6077 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Ozon
Tabakasını İncelten Maddelere Dair Montreal Protokolü Pekin Değişikliklerine,
4/4/1997 tarihli ve 4238 sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan ve
29/4/1997 tarihli ve 97/9320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan
Kimyasal Silahların Geliştirilmesinin, Üretilmeye, Stoklanmasının ve
Kullanılmasının Yasaklanması ve Bunların İmhası ile İlgili Sözleşmeye,
20/12/1995 tarihli ve 95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalat Rejimi Kararına ve 31/12/1995 tarihli ve 22510 mükerrer
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat Yönetmeliğine dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) AB: Avrupa Birliğini, b) Askıya Alma: Askıya Alma Sistemi kapsamında sınırsız miktarda
tanınan gümrük vergisi muafiyetini, c) Askıya Alma Sistemi: 63 üncü maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen ürünlere, sınırlı veya sınırsız miktarlarda, geçici bir dönem için
geçerli olmak üzere tanınan gümrük vergisi muafiyetine ilişkin düzenlemeler
bütününü, ç) Ayrıcalıklı Ticari Anlaşma: Belirli bir ürünün ticaretini
sadece anlaşmaya taraf firmalara münhasır kılan her türlü anlaşmayı, d) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, e) ETSG: Avrupa Komisyonu Ekonomik Tarife Sorunları Grubunu, f) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, g) G.T.P: Gümrük Tarife Pozisyonunu, ğ) G.T.İ.P: Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonunu, h) GTS: Genelleştirilmiş Tercihler Sistemini, ı) İtiraz: Ekonomik Tarife Sorunları Grubunda (ETSG) yapılan
müzakereler sırasında askıya alınması ya da tarife kontenjanı açılması
istemiyle yapılan başvurulara, AB veya Türkiye’de söz konusu ürünün
üretiminin yapıldığı gerekçesiyle yapılan itirazı, i) Kısmi Askıya Alma: Askıya Alma Sistemi kapsamında sınırsız
miktarda tanınan gümrük vergisi indirimini, j) Otonom Tarife Kontenjanı: Askıya Alma Sistemi kapsamında
sınırlı miktarda tanınan ve ulusal mevzuata göre düzenlenen gümrük vergisi
muafiyetini, k) TAREKS: Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemini, l) TGTC: Türk Gümrük Tarife Cetvelini, ifade eder. İKİNCİ KISIM Kullanılmış veya Yenileştirilmiş Olarak İthal Edilebilecek Bazı Maddelere İlişkin Usul ve Esaslar BİRİNCİ BÖLÜM Kullanılmış veya Yenileştirilmiş Olarak İthal Edilebilecek Bazı Maddeler Kullanılmış veya yenileştirilmiş olarak ithal edilebilecek
eşyaların kapsamı MADDE 4 – (1) Tebliğin bu kısmı; Ek-1, Ek-2 ve bu
listelerde yer almayan eşyanın kullanılmış veya yenileştirilmiş olanlarına
20/12/1995 tarihli ve 95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalat Rejimi Kararının 2 nci ve 7 nci maddeleri çerçevesinde
serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamında verilecek ithalat iznine ilişkin
usul ve esasları kapsar. İzin belgesi alınmayacak eşya MADDE 5 – (1) Ek-1’de yer alan listede G.T.İ.P’leri
belirtilen kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın; a) Karşısında birim CIF kıymeti belirtilmeyenlerin, b) Karşısında gösterilen birim CIF kıymetine eşit veya daha
fazla birim CIF kıymete (diğer yurt dışı giderler kalemi dahil) haiz
olanların, c) Yatırım teşvik belgesi kapsamında olanlarının karşısında
gösterilen birim CIF kıymetine bakılmaksızın ithalatına, İthalat Rejimi Kararının 2 nci ve 7 nci maddeleri
çerçevesinde izin verilmiştir. (2) Ek-1’de yer alan listede G.T.İ.P’leri belirtilen ve yatırım
teşvik belgesi kapsamında olmayan kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın;
karşısında gösterilen birim CIF kıymetinden (diğer yurt dışı giderler kalemi
dahil) daha az birim CIF kıymete haiz olanlarının ithalatına izin verilmez. İlgili kurumlardan uygunluk yazısı alınacak eşya MADDE 6 – (1) Ek-2’de yer alan liste kapsamı kullanılmış
veya yenileştirilmiş eşyanın ithalatında listede belirtilen kurumdan alınan
fiziksel ya da elektronik uygunluk yazısı aranır. Elektronik olarak
düzenlenenler hariç olmak üzere, uygunluk yazısının bir örneği gümrük
beyannamesine eklenir. (2) Ek-1’de yer alan eşyanın, Ek-2’de de yer alması ve bu
maddenin birinci fıkrasında yer alan uygunluk yazısının ibrazı halinde
ithalatı, birim CIF kıymetine bakılmaksızın gerçekleştirilir. Elektronik
olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, uygunluk yazısının bir örneği gümrük
beyannamesine eklenir. İzin belgesi alınacak eşya MADDE 7 – (1) Ek-1’de ve Ek-2’de belirtilmeyen
kullanılmış veya yenileştirilmiş diğer eşya ile Ek-1’de yer almayan ancak
Ek-2’de yer almakla birlikte sivil hava taşıtları veya deniz taşıtlarında
kullanılmaya mahsus olmayan eşyanın ithal edilebilmesi için Genel Müdürlük
izni aranır. (2) Birinci fıkrada belirtilen eşyanın ithalinde, Gümrük ve
Ticaret Bakanlığınca “Tek Pencere Sistemi” çerçevesinde elektronik ortamda
verilen numaranın gümrük beyannamesinin 44 no’lu hanesine firma tarafından
kaydedilmesi zorunludur. Aksi takdirde eşyanın ithaline izin verilmez. (3) Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, izin
belgesinin bir örneği gümrük beyannamesine eklenir. İKİNCİ BÖLÜM Başvuru, Denetim ve Diğer Hususlar İzin belgesi başvuruları MADDE 8 – (1) Bu Tebliğin 7 nci maddesinde
belirtilen kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın ithal izni için Genel
Müdürlüğe yapılacak müracaatlarda aranacak belgeler, http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ adresinde ilan edilir. Genel Müdürlük burada ilan
edilen belgelerde değişiklik yapmaya yetkilidir. (2) Söz konusu kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyayı ithal
etmek isteyen ithalatçılar, Genel Müdürlüğe aşağıda belirtilen belgelerle
birlikte İzin Belgesi başvurusunda bulunurlar. a) İthalat Genel Müdürlüğüne hitaben yazılmış dilekçe, b) http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ adresinden ulaşılan elektronik başvuru formu, c) http://ith7.ekonomi.gov.tr genel ağ adresinde belirtilen diğer ilgili belgeler. Başvuruların sonuçlandırılması MADDE 9 – (1) Usulüne uygun olarak yapılan
başvurular, Genel Müdürlükçe değerlendirilerek sonuçlandırılır.
Değerlendirmede eşyanın iç piyasadan tedarik şartları, ekonomik ömrü,
verimliliği gibi etkenler göz önüne alınır. İzin belgesinin süresi MADDE 10 – (1) İthalat Rejimi Kararının 2 nci ve 7
nci maddeleri çerçevesinde verilen izin belgesi altı ay geçerlidir. İzin
belgesi fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da
düzenlenebilir. (2) İzin belgesi üçüncü kişilere devredilemez. Beyanların ve ithal eşyanın denetlenmesi MADDE 11 – (1) Tebliğin bu kısmı kapsamında yapılan
beyan ve sunulan belgelerin gerçeğe uygunluğundan başvuru sahibi ve/veya
yetkili temsilcisi sorumludur. (2) Bu kısım kapsamında yapılan başvurularda yer alan belge,
bilgi ve beyanların doğruluğuna ilişkin ve ithal eşyası ile ilgili olarak
ithalat işlemi öncesinde veya sonrasında inceleme yapmaya ya da yaptırmaya
Bakanlık yetkilidir. (3) Belge, bilgi ve/veya beyanların gerçeğe aykırı olduğu veya
izin belgesinin üçüncü kişilere devredildiğinin tespit edilmesi halinde,
tespit edilen tarihten itibaren başvuru sahibi ve/veya yetkili temsilcisinin
2 yıl süreliğine kullanılmış veya yenileştirilmiş eşya başvurularına izin
verilmez. Gümrük kıymeti ve diğer hususlar MADDE 12 – (1) İzin belgesi, 27/10/1999 tarihli ve
4458 sayılı Gümrük Kanununun eşyanın gümrük kıymetine ve diğer hususlara
(G.T.İ.P. tespiti dahil) ilişkin hükümlerinin uygulanmasını engellemez. Bu
Tebliğde belirtilen kıymetler, Gümrük Kanununun eşyanın gümrük kıymetine
ilişkin hükümlerinin uygulanmasına esas teşkil etmez. (2) Gümrük beyannamesinin tescili sırasında gümrüklerce tespit
ve kabul edilen kıymet veya miktarın, başvuruda kayıtlı kıymet veya miktarı,
toplam % 5'ten (% 5 dâhil) daha az bir oranda aşması ithalatın yapılmasını
engellemez. Diğer mevzuat MADDE 13 – (1) Tebliğin bu kısmı kapsamında verilen
izinler ve uygunluk yazıları, Ürün Güvenliği ve Denetimi mevzuatı ve diğer
mevzuat kapsamında alınması gereken izin ve belgelerin yerine geçmez ve ilgili
mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirilmesine engel teşkil
etmez. TAREKS MADDE 14 – (1) Bu Tebliğin 5 inci ve 6 ncı
maddelerinde belirtilen eşyanın ithaliyle ilgili tüm işlemler TAREKS
üzerinden yapılır. (2) Yukarıda belirtilen eşyayı ithal etmek isteyen firmaların,
29/12/2011 tarihli ve 28157 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dış Ticarette
Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2011/53)
çerçevesinde TAREKS’te tanımlanması ve firma adına TAREKS’te işlem yapacak en
az bir kullanıcının yetkilendirilmiş olması gerekir. TAREKS üzerinden CIF
birim kıymetlere ilişkin yapılan beyanlar, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı
tarafından yapılan CIF birim kıymetlere ilişkin denetim ve kontrollerin
yerine geçmez. (3) Yukarıda belirtilen eşyanın ithal edilebileceğine dair
Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca “Tek Pencere Sistemi” çerçevesinde elektronik
ortamda verilen numaranın gümrük beyannamesinin 44 no’lu hanesine firma
tarafından kaydedilmesi zorunludur. Aksi takdirde eşyanın ithaline izin
verilmez. Geçici ithalatın kesin ithalata dönüşmesi MADDE 15 – (1) Mali mükellefiyetleri teminata
bağlanmak suretiyle geçici olarak yurda giren eşyadan; a) Kesin ithalinin talep edildiği tarihte yeni ve kullanılmamış
olanların, bedelleri ödenmek suretiyle kesin ithali (kısıtlayıcı hükümler
saklı kalmak kaydıyla) gümrük idarelerince sonuçlandırılır. b) Yurda girdiği tarihte yeni ve kullanılmamış olanlarının,
kesin ithalinin talep edildiği tarihte kullanılmış veya yenileştirilmiş
olması halinde kesin ithaline İthalat Rejimi Kararı’nın 2 ve 7 nci maddeleri
çerçevesinde izin verilmiştir. c) Ek-1 ve Ek-2’de yer alanların, yurda girdiği tarihte
kullanılmış veya yenileştirilmiş olması halinde kesin ithali bu Tebliğin 5, 6
ve 14 üncü maddeleri çerçevesinde gerçekleştirilir. ç) Yukarıdaki hükümler dışında kalanların, yurda girdiği tarihte
kullanılmış veya yenileştirilmiş olması halinde kesin ithali Genel Müdürlüğün
iznine tabidir. ÜÇÜNCÜ KISIM İthalinde Belirli Kurumların İzni Aranacak Eşya BİRİNCİ BÖLÜM İthalinde Belirli Kurumların İzni Aranacak Muhtelif Eşya İthalinde belirli kurumların izni aranacak muhtelif eşya MADDE 16 – (1) Ek-3’te G.T.P. ve tanımları
belirtilen eşyanın karşılarında gösterilen gümrük rejimlerine ilişkin gümrük
beyannamelerinin tescilinde, belirtilen kurumların fiziksel ya da elektronik
olarak düzenleyeceği; belge, uygunluk yazısı, izin, kontrol belgesi, uygunluk
belgesi gümrük idarelerince aranır. Elektronik olarak düzenlenenler hariç
olmak üzere, yazı ve belgelerin bir örneği gümrük beyannamesine eklenir. (2) Ek-3’te G.T.P. ve tanımları belirtilen ve gümrük
beyannamelerinin tescilinde Emniyet Genel Müdürlüğünün uygunluk yazısı
aranacağı belirtilen eşyanın, Milli Savunma Bakanlığı veya bu Bakanlıkça
yetki verilen kurum veya kuruluşlar tarafından gerçekleştirilecek ithalatında
Emniyet Genel Müdürlüğünün uygunluk yazısı aranmaz. (3) 9305.10.00.00.00 G.T.İ.P.’inde yer alan revolverler ve
tabancalara ait olanlardan yalnızca şarjörler, Milli Savunma Bakanlığı,
Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik
Komutanlığı ve Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı tarafından veya bu
kuruluşlar tarafından yetki verilen kurum ve kuruluşlarca Tebliğin bu bölümü
kapsamında, Emniyet Genel Müdürlüğünden ayrıca izin alınmaksızın ithal edilebilir. İKİNCİ BÖLÜM Banknot ve Benzeri Kıymetli Evraka Mahsus Kâğıtların İthali İthalat işlemleri MADDE 17 – (1) 4802.55.15.99.11; 4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11 ve 4802.56.80.99.11 G.T.İ.P’li banknot ve
benzeri kıymetli evraka mahsus kağıtların (yalnız banknot kağıtları, devlet
iç borçlanma senetleri ile özelleştirme idaresince çıkarılan menkul
kıymetlerin basımında kullanılan kağıtlar, yalnız hisse senedi, tahvilat ve
diğer sermaye piyasası araçlarının basımında kullanılan kağıtlar ile yalnız
çek kağıtları hariç) Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi,
Hariçte İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi tutulması halinde
gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince, Bakanlığın uygunluk
yazısı aranır. Uygunluk yazısı fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi
elektronik olarak da düzenlenebilir. Elektronik olarak düzenlenenler hariç
olmak üzere, uygunluk yazısının bir örneği gümrük beyannamesine eklenir. İthalatı Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından yapılacak
eşya MADDE 18 – (1) 4802.55.15.99.11; 4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11 ve 4802.56.80.99.11 G.T.İ.P’li yalnız
banknot ve benzeri kıymetli evraka mahsus kağıtların, devlet iç borçlanma
senetleri ile özelleştirme idaresince çıkarılan menkul kıymetlerin basımında
kullanılan kağıtların ithali sadece Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
tarafından yapılır. İthalatı bankalar tarafından yapılacak eşya MADDE 19 – (1) 4802.55.15.99.11; 4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11 ve 4802.56.80.99.11 G.T.İ.P’li yalnız çek
kağıtlarının ithali sadece bankalar tarafından yapılır. Uygunluk yazısına tabi eşya MADDE 20 – (1) 4802.55.15.99.11; 4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11 ve 4802.56.80.99.11 G.T.İ.P’li Sermaye
Piyasası Kanunu kapsamına giren ve payları Borsa’da işlem görmeyen halka açık
şirketler için sermaye piyasası araçlarının basımında kullanılan kağıtlar
(06/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu kapsamı dışında
kalan ve halka açık ortaklık statüsü olmayan şirketlerin hisse senetlerinin
basımında kullanılacak filigranlı kağıtlar hariç) ile 4907.00 G.T.P’li yalnız
halka arz ve satışı yapılmak üzere yurt dışında bastırılan sermaye piyasası
araçlarının Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte
İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi tutulması halinde gümrük
beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince, Sermaye Piyasası Kurulunun
uygunluk yazısı aranır. Uygunluk yazısı fiziksel olarak düzenlenebileceği
gibi elektronik olarak da düzenlenebilir. Elektronik olarak düzenlenenler
hariç olmak üzere, uygunluk yazısının bir örneği gümrük beyannamesine
eklenir. İzin belgesi alınacak eşya MADDE 21 – (1) 4802.55.15.99.11; 4802.55.25.99.11;
4802.55.30.99.11; 4802.55.90.99.11 ve 4802.56.80.99.11 G.T.İ.P’li diğer
kâğıtların ithali için, Ek-4’te yer alan müracaat formu ve aranacak diğer
belgeler ile birlikte Genel Müdürlüğe başvurulur. Ancak, Sermaye Piyasası
Kanunu kapsamı dışında kalan ve halka açık ortaklık statüsü olmayan şirketlerin
hisse senetlerinin basımında kullanılacak söz konusu G.T.İ.P’li filigranlı
kağıt ithali için bu maddede belirtilen belgelere ek olarak Gümrük ve Ticaret
Bakanlığından alınacak uygunluk yazısı ile birlikte Genel Müdürlüğe
başvurulur. Uygunluk yazısı fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi elektronik
olarak da düzenlenebilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Gübre İthalatı Uygunluk yazısı alınacak eşya MADDE 22 – (1) Ek-5/A’da G.T.P. ve tanımları
belirtilen eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi,
Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi
tutulması halinde gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının uygunluk yazısı aranır. Uygunluk
yazısı fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da
düzenlenebilir. Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, uygunluk
yazısının bir örneği gümrük beyannamesine eklenir. Uygunluk yazısı alınacak diğer eşya MADDE 23 – (1) Ek-5/B’de G.T.P. ve tanımları
belirtilen ve Avrupa Birliğinde serbest dolaşımda bulunmayan eşyanın Serbest
Dolaşıma Giriş Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme
Rejimi ve Geçici İthalat Rejimine tabi tutulması halinde gümrük
beyannamelerinin tescilinde, gümrük idarelerince Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığının uygunluk yazısı aranır. Uygunluk yazısı fiziksel olarak
düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da düzenlenebilir. Elektronik olarak
düzenlenenler hariç olmak üzere, uygunluk yazısının bir örneği gümrük
beyannamesine eklenir. (2) Avrupa Birliğinde serbest dolaşım statüsü kazanmış eşyanın
gümrük işlemlerinin kısmen ya da tamamen gerçekleşmesini müteakip; söz konusu
maddeye ait EC Fertilizer kriterleri esas alınarak düzenlenen analiz raporu,
ithalatçı tarafından on beş iş günü içinde Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü
veya bağlı bulunduğu İl Müdürlüğüne verilir. Uygunluk yazısı alınmayacak eşya MADDE 24 – (1) Ek-5/A ve Ek-5/B’de G.T.P. ve
tanımları belirtilen eşyadan 2834.21, 2834.29.80.11.00, 2834.29.80.12.00,
2834.29.80.19.00, 3824.84.00.00.00, 3824.85.00.00.00, 3824.86.00.00.00,
3824.87.00.00.00, 3824.88.00.00.00, 3824.99.92.00.39, 3824.99.93.00.19,
3824.99.96.90.68 G.T.P.’lerinde yer alanların gübre olarak kullanılmayacak
olması halinde, bu ürünlerin ithalatında uygunluk yazısı ibrazı zorunlu
değildir. Gübre harici eşyanın ithalatı MADDE 25 – (1) 24 üncü maddede belirtilen eşya
dışında kalan Ek-5/A ve Ek-5/B’de yer alan eşyanın gübre olarak
kullanılmayacak olması halinde, bu kısımda belirtilen uygunluk yazısı yerine
geçerli olmak üzere Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca düzenlenecek
fiziksel ya da elektronik belgeye istinaden işlem yapılır. Uygunluk yazısının iadesi MADDE 26 – (1) Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi,
Dâhilde İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve Geçici
İthalat Rejimi kapsamında ithalatın kısmen ya da tamamen gerçekleşmesini
müteakip on beş iş günü içinde gümrük beyannamesinin ilgili gümrük idaresince
onaylanmış bir sureti ve her halükarda uygunluk yazısının geçerlilik
süresinin bitimini müteakip on beş iş günü içinde elektronik olarak
düzenlenenler hariç olmak üzere uygunluk yazısının aslı, ithalatı
gerçekleştiren firmalarca Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına verilir. DÖRDÜNCÜ KISIM Uluslararası Anlaşmalar Uyarınca İthalatı Özel Koşullara Tabi Eşya BİRİNCİ BÖLÜM Yurt İçinde Düzenlenen Uluslararası Fuarlarda Sergilenecek Eşya Yurt içinde düzenlenen uluslararası fuarlar MADDE 27 – (1) Ülkemizde düzenlenen uluslararası
fuar veya sergilere yabancı ülke veya firmalar sadece teşhir amacıyla
katılabilirler. Perakende satış yapamazlar. (2) Fuar bitiminden sonra, yabancı ülke veya firmaların teşhir
ettikleri malların gümrük mevzuatı çerçevesinde kesin ithalatı yapılabilir. İKİNCİ BÖLÜM Çift Kullanımlı Malzeme ve Teknolojilerin İthalatı İthalat işlemleri MADDE 28 – (1) Kitle imha silahlarının
geliştirilmesinde kullanılabilecek malzeme ve teknolojinin ihracatının
kontrolü kapsamında, çift kullanımlı malzeme ve teknolojilerin diğer ülkeler
tarafından Türkiye'ye ihracatı için ihracatçı ülke/ihracatçı tarafından
ithalatçıdan talep edilen nihai kullanım sertifikalarının Genel Müdürlükçe
kayda alınması zorunludur. (2) İthalatçılar, birinci fıkrada belirtilen sertifikanın kayda
alınmasını teminen, Ek-6’da bir örneği yer alan başvuru dilekçesiyle, beyan
sahibine ait imza sirkülerinin bir örneği ve beyan sahibi ithalatçıdan farklı
ise ayrıca vekâletname örneği ile müracaat ederler. (3) Genel Müdürlükçe, kayda alınan nihai kullanım
sertifikalarının birer örneği muhafaza edilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Ozon Tabakasını İncelten Maddelerin İthalatı İthalata ilişkin usul ve esaslar MADDE 29 – (1) Tebliğin bu bölümü ile Ek-7, Ek-8/A
ve Ek-8/B’de G.T.P. ve tanımları belirtilen eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş
Rejimi, Dâhilde İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi, Geçici İthalat Rejimi ve
Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimine ilişkin usul ve esasları
düzenlenmektedir. (2) Bu kapsamda belirlenen kotaların dağıtımına ilişkin usul ve
esaslar, 14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara
dayanılarak 32 nci maddede belirlenmiştir. İthalat işlemleri MADDE 30 – (1) Ek-7’de G.T.İ.P. ve tanımları
belirtilen eşyanın ve bu maddeleri içeren karışımların ithalatı yasaktır. (2) Ancak, Ek-7’de G.T.İ.P. ve tanımları belirtilen eşyadan
aşağıdaki tabloda yer alanların, Laboratuvar Amaçlı Kullanım Alanları ve
Zorunlu Kullanım Amaçları, Kritik Kullanım Alanları ile Servis Amacı için
gerek duyulan, Ek-8/C’de yer alan ülkelerden yapılacak ithalatı Çevre ve
Şehircilik Bakanlığının iznine tabidir. Söz konusu maddelerden
2903.71.00.00.00 G.T.İ.P.'li klorodiflorometan isimli eşyanın servis amaçlı
yapılacak ithalatı Genel Müdürlüğün iznine tabi olup, 2017 yılı için
verilecek toplam izin miktarı 300 tonu geçemez. Bu miktarın dağıtımı Genel
Müdürlükçe tespit edilen usul ve esaslar çerçevesinde yapılır.
(3) Ek-7’de G.T.İ.P. ve tanımları belirtilen eşyadan aşağıdaki
tabloda yer alanların zirai karantina, taşıma öncesi kullanım ve laboratuvar
amaçlı ithalatı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının iznine tabidir.
İthali yasak eşya MADDE 31 – (1)
Ek-7’de belirtilen eşyadan herhangi birini içeren Ek-8/A’da G.T.P. ve
tanımları belirtilen eşya ile söz konusu tabloda belirtilen eşyadan herhangi
biri ile çalışan Ek-8/B’de G.T.P. ve tanımları belirtilen eşyanın ithalatı
yasaktır. Ek-8/A ve Ek-8/B’de yer alan eşyanın ithalatında, ürünün içeriğinde
Ek-7’de listelenen maddelerin bulunmadığına dair Ek-8/D’de yer alan
ithalatçıya ait taahhütname ithalat işlemleri esnasında gümrük beyannamesine
eklenir. Kotaların dağıtım esasları MADDE 32 – (1) Bu Tebliğin 30 uncu maddesinde
belirtilen ve ithalatı Genel Müdürlüğün iznine tabi olan eşya ile ilgili
ithal taleplerinin değerlendirmeye alınabilmesi için, firmaların bu Tebliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yirmi beş gün içerisinde Ek-8/Ç’de yer
alan müracaat formu ve aranacak diğer belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe
başvurmaları gerekmektedir. Taleplerin değerlendirilmesinde genel evrak giriş
tarihi esas alınır. (2) Talep edilen miktarın toplam kota miktarından daha düşük
olması durumunda, talepler aynen karşılanır. Ancak talep edilen miktarın
toplam miktardan daha fazla olması durumunda dağıtım, geçerli başvuru sayısı,
toplam talep miktarı ve ithalat performansları dikkate alınarak
gerçekleştirilir. (3) Başvuru süresi sonrasında olabilecek ithal talepleri, ancak
ilgili eşya için talep edilen miktarın tespit edilen miktardan daha düşük
olması halinde, artan miktar için değerlendirmeye alınır. Bu kapsamdaki
dağıtım, firma talepleri dikkate alınarak başvuru sırasına göre yapılır. (4) Başvuruda bulunacakların Çevre ve Şehircilik Bakanlığına
servis amaçlı kayıt olmaları zorunludur. İthal lisansı MADDE 33 – (1) Tebliğin 30 uncu maddesi kapsamında
verilecek ithal izinleri için Genel Müdürlükçe ithal lisansı düzenlenir.
İthal lisansı fiziksel olarak düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da
düzenlenebilir. Gümrük beyannamelerinin tescilinde gümrük idarelerince söz
konusu ithal lisansı aranır. (2) Düzenlenen ithal lisansları Çevre ve Şehircilik
Bakanlığından temin edilen servis amaçlı kontrol belgesi ile birlikte
işlerlik kazanır. (3) Tebliğin bu bölümü çerçevesinde yapılacak ithalat için Genel
Müdürlükçe düzenlenen ithal lisansları, 31/12/2017 tarihine kadar geçerli
olup bu süre uzatılmaz. (4) İthal lisansları üçüncü kişilere devredilemez. (5) İthal lisansının geçerlilik süresi içerisinde ilgili
firmaların talep etmesi halinde, ithal lisansı üzerinde Genel Müdürlükçe
uygun görülebilecek değişiklikler yapılabilir. Ancak miktarın artırılmasına
ve lisans süresinin uzatılmasına yönelik talepler değerlendirmeye alınmaz. (6) Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, ithal
lisansının geçerlilik süresinin bitmesini müteakip on gün içerisinde söz
konusu lisansın firmaya verilen nüshasının aslı Genel Müdürlüğe iade edilir.
İthalattan vazgeçilmesi durumunda, ithal lisansının aslının Genel Müdürlüğe
iade edilmesi gerekmektedir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Kimyasal Silahlar Sözleşmesi Ekinde Yer Alan Kimyasal Maddelerin İthali İthalat işlemleri MADDE 34 – (1) Tebliğin bu bölümü ile Ek-9, Ek-10 ve
Ek-11’de yer alan listeler kapsamı kimyasal maddelerin ithalatı aşağıda
belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde düzenlenmiştir. (2) Ek-9’da yer alan listede kayıtlı eşyanın ithalatı yasaktır.
Ancak söz konusu listede yer alan eşyanın araştırma, tıbbi, farmasötik veya
koruyucu amaçlarla, Ek-12/A’da belirtilen Kimyasal Silahlar Sözleşmesine
taraf ülkelerden yapılacak ithalatı izne tabidir. Buna ilişkin başvurular,
ilgili kuruluşlardan alınacak söz konusu amaçları tevsik eden belgelerle
birlikte Genel Müdürlüğe yapılır. İthaline izin verilen eşyanın tekrar üçüncü
bir ülkeye ihracatı yapılamaz. (3) Ek-10’da yer alan listede kayıtlı eşyanın Ek-12/A’da yer
almayan ülkelerden ithalatı yasaktır. (4) Ek-10’da yer alan liste kapsamı eşyanın Ek-12/A’da
belirtilen ülkelerden yapılacak ithalatı ile Ek-11’de yer alan liste kapsamı
eşyanın ithalatı Genel Müdürlüğün iznine tabidir. İzin belgesi alınacak eşya MADDE 35 – (1) Ek-9, Ek-10 ve Ek-11’de yer alan
eşyanın Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Gümrük Antrepo Rejimi, Dâhilde İşleme
Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve
Geçici İthalat Rejimine ilişkin gümrük beyannamelerinin tescilinde, gümrük
idarelerince izin belgesi aranır. İzin belgesi fiziksel olarak
düzenlenebileceği gibi elektronik olarak da düzenlenebilir. (2) İzin belgesine ilişkin başvurular Ek-12/B’de yer alan
müracaat formu ve aranacak diğer belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe yapılır. İzin belgesine ilişkin işlemler MADDE 36 – (1) Genel Müdürlükçe verilen izin
belgelerinin birer örneği ilgili kuruluşlara gönderilir. (2) Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, izin
belgesinin aslı ithalatın tamamının gerçekleşmesini müteakip on beş iş günü
içinde izin belgesi kapsamında gerçekleştirilen ithalata ait bilgiler ilgili
gümrük idaresince işlenmiş ve onaylanmış olarak veya geçerlilik süresi içinde
ithalatın gerçekleşmemesi durumunda, geçerlilik süresinin bitimini müteakip
on beş iş günü içinde firmalarca Genel Müdürlüğe intikal ettirilir. (3) Bu madde hükümlerine aykırı hareket edilmesi durumunda,
müteakip izin belgesi talepleri, yükümlülüklerin tam olarak yerine
getirilmesinden sonra değerlendirmeye alınır. Devir işlemleri MADDE 37 – (1) İthal edilen Ek-9 ve Ek-10’da yer
alan liste kapsamı eşyanın yurt içinde üçüncü şahıslara devri Genel
Müdürlüğün iznine tabidir. (2) İthal edilen Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşyanın yurt
içinde üçüncü şahıslara devri serbestçe yapılabilir. İzin belgelerinin geçerliliği ve değişiklik koşulları MADDE 38 – (1) İzin belgeleri düzenlendiği takvim
yılı içinde geçerlidir. Ek-10 ve Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşya için
düzenlenen izin belgelerine ilişkin süre uzatım talepleri Genel Müdürlükçe
sonuçlandırılır. (2) Ek-9’daki listede yer alan eşya için düzenlenen izin
belgelerinin süresi üç aydır ve bu süre uzatılamaz. Bu belgedeki her türlü
değişiklik, yeni belge alınmasını gerektirir. (3) Ek-10 ve Ek-11’de yer alan liste kapsamı eşya için
düzenlenen izin belgelerinde ilgilinin talebi halinde uygun görülen
değişiklikler Genel Müdürlükçe belge üzerinde yapılabilir. Ancak firma
değişikliği talebi kabul edilmez. BEŞİNCİ KISIM İthalatı Belli Kurumlarca Yapılabilecek Bazı Eşya BİRİNCİ BÖLÜM Harp Silahları ile Bunların Aksam ve Parçalarının İthali İthalat işlemleri MADDE 39 ‒ (1) Ek-13’te G.T.P. ve tanımları
belirtilen eşya, Milli Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil
Güvenlik Komutanlığı, Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı ve Emniyet
Genel Müdürlüğü tarafından veya bu kuruluşlarca yetki verilen kurum ve
kuruluşlarca ithal edilebilir. (2) Milli Savunma Bakanlığından izin alan firmalar da Ek-13’te
belirtilen eşyayı ithal edebilir. ALTINCI KISIM Bazı Tekstil ve Konfeksiyon Ürünlerinin Denetimi BİRİNCİ BÖLÜM Bazı Tekstil ve Konfeksiyon Ürünlerinin Denetimi Usul ve esaslar MADDE 40 ‒ (1) Tebliğin bu kısmı ile Ek-14’teki
listede yer alan ithal eşyanın karşılarında gösterilen mevzuatta bulunan
azorenklendiriciler ve azoboyarlar ile etiket ve isimlendirilmelerine ilişkin
şartlara uygun olup olmadığının riske dayalı denetim sistemi (RDDS) yoluyla
denetlenmesi, toplatılması, düzeltilmesi ve imhasına ilişkin usul ve esaslar
düzenlenmektedir. Risk değerlendirmesi MADDE 41 ‒ (1) Tebliğin bu kısmı kapsamında risk,
Ek-14’teki listede gösterilen ithal eşyanın, karşılarında gösterilen
mevzuatta yer alan şartlara uygun olmama olasılığıdır. (2) Ek-14’teki listede yer alan eşya Genel Müdürlükçe risk
değerlendirmesine tabi tutulur. Bu ürünlere ilişkin risk değerlendirmesi,
ihracatçı, ithalatçı, ithal eşya, ithalat koşulları, dağıtım kanalları ve
gerekli görülebilecek diğer hususlara ilişkin ulaşılabilen bilgiler üzerinden
yapılır. Numune alınması MADDE 42 ‒ (1) Risk değerlendirmesi sonucunda
gerekli görülmesi halinde, eşyanın gümrük gözetimi sona erdirilmeden önce,
Bakanlıkça eşyadan numune aldırılabilir. (2) Numune alınmasından ithalatçı veya temsilcisi sorumludur. (3) Alınan numuneler, uluslararası akreditasyona sahip
laboratuvarlarda test ettirilir. Gümrük gözetiminin sona erdirilmesi MADDE 43 ‒ (1) Gümrük yükümlülüğü sona eren eşyanın
gümrük gözetiminin sona erdirilebilmesi için onay belgesinin elektronik
ortamdaki kaydı aranır. (2) Gümrük gözetimi sona erdirilmeden önceki üç günlük süre,
Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca gümrük yükümlülüğünün sona erdiğinin Genel
Müdürlüğe elektronik olarak bildirilmesiyle başlar. (3) Bu kapsamdaki eşyanın gümrük gözetiminin sona erdirilmesine
ilişkin iş ve işlemler ilgili gümrük mevzuatı hükümlerine tabi olup, onay
belgesi düzenlenmeyen veya aksine bildirimde bulunulan eşyanın gümrük
gözetimi sona erdirilmez. Onay belgesi MADDE 44 ‒ (1) Onay belgesinin elektronik kaydı,
http://www.ebirlik.org adresinden gümrük beyannamesi tescil numarası ile
sorgulanabilir. (2) Genel Müdürlük, onay belgesinin düzenlenmesi aşamasında
gerekli görmesi halinde ek bilgi ve belge talep edebilir. (3) İthalatçının onay belgesi sürecindeki yükümlülüklerini
yerine getirmemesi durumunda, onay belgesi kapsamındaki ithalat işlemleri
için, yükümlülüklerini yerine getirene kadar onay belgesi düzenlenmez. Doğrudan ve dolaylı temsil edilen eşya MADDE 45 ‒ (1) Numune alınarak test edilen eşya ile
aynı fiziksel özelliklere sahip eşya doğrudan temsil edilen eşya kabul
edilir. (2) Numune alınarak test edilen eşya ile benzer özellikteki eşya
dolaylı temsil edilen eşya kabul edilir. Ön tespit ve duyuru MADDE 46 ‒ (1) Yapılan testler sonucunda ilgili
mevzuatta bulunan şartlara uygun olmadığı anlaşılan numunenin doğrudan ve
dolaylı temsil ettiği tespit edilen eşyaya ilişkin bilgiler
http://www.ebirlik.org adresinden duyurulur. Duyuru konusu eşyaya ilişkin bildirim MADDE 47 ‒ (1) İthalatçı ve/veya eşyayı piyasaya arz
zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişiler 46 ncı madde kapsamında
duyurusu yapılan eşyaya ilişkin Ek-15’in “Açıklamalar” bölümünde yer alan
bildirim formunu eksiksiz bir şekilde doldurarak Ek-15’in “Açıklamalar”
bölümünde yer alan adrese iletirler. Gerekli görülmesi halinde bildirimlere
konu eşyaya ilişkin ek bilgi ve belge istenebilir. (2) Bildirimi yapanlar bildirim formunun I. bölümü ile
bildirimin satın alınan eşyaya ilişkin olması halinde II. bölümünü, satışı
yapılan eşyaya ilişkin olması halinde III. bölümünü, satış yaptıkları ya da
duyuru konusu eşyayı satın aldıkları piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek
veya tüzel kişilere en geç bildirimi gönderdikleri tarih itibariyle noter
kanalıyla veya elden iletirler. Bu işleme ilişkin noter belgeleri veya
taraflarca düzenlenecek elden teslim tutanağı bildirimi yapan tarafından
bildirimle birlikte ibraz edilir. (3) Duyurusu yapılan eşyanın bildirimi ithalatçılar tarafından
en geç duyuru tarihinden itibaren on gün içerisinde, ithalatçı dışında eşyayı
piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişiler tarafından en geç
kendilerine satış yapan satıcının ya da kendilerinin alış yaptığı alıcının
yaptığı bildirimin I. bölümü ile II. veya III. bölümlerinin kendilerine
ulaşmasını takip eden on gün içerisinde yapılır. Nihai bildirim ve internette ilan MADDE 48 – (1) Duyuru tarihinden itibaren altmış gün
içerisinde, ithalatçı veya eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek
veya tüzel kişilerce bildirimi yapılmayan veya yapılan bildirimler sonucunda
teste tabi tutulacak, toplatılacak, düzeltilecek, imha edilecek veya bu
işlemlere tabi tutulmak üzere ilan yoluyla geri çağrılacak doğrudan veya
dolaylı temsil edilen eşyanın yerleri ve miktarları Bakanlıkça ilgililere
nihai olarak bildirilir. (2) Nihai bildirim tarihinden itibaren on gün içerisinde yerleri
tespit edilen veya edilemeyen teste tabi tutulacak, toplatılacak,
düzeltilecek, imha edilecek eşyaya ilişkin işlemlerin yapılmaması halinde
ilgili eşya ve firmaya ilişkin bilgiler 46 ncı maddede yer alan internet
adresinde ilan edilir. Doğrudan temsil edilen eşyanın toplatılması, düzeltilmesi ve
imhası MADDE 49 ‒ (1) Eşyanın toplatılması, mühürlü
kaplarda saklanması anlamına gelir. (2) Eşyanın düzeltilmesi, toplatılan eşyanın ilgili mevzuata
uygun olmayan özelliklerinin giderilmesi ve mevzuata uygun olmayan kısımların
bertaraf edilmesi anlamına gelir. (3) Eşyanın imha edilmesi, toplatılan eşyanın uluslararası
akreditasyona sahip imha merkezlerine imha edilmek üzere teslim edilmesi veya
gümrük mevzuatı çerçevesinde imha edilmesi anlamına gelir. (4) 48 inci maddeye göre yerleri ve miktarları belirlenen
doğrudan temsil edilen eşya nihai bildirim tarihinden itibaren 48 inci
maddede belirtilen süreler içerisinde ithalatçı ve/veya eşyayı piyasaya arz
zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişilerce düzeltilir veya imha edilir. (5) Toplatılan eşya gümrük mevzuatı çerçevesinde ve yükümlü
talebi doğrultusunda mahrecine iade edilebilir. Usulüne uygun olarak
mahrecine iade edilmiş eşya da imha edilmiş sayılır. (6) Bu maddede belirtilen işlemlerin tamamı uluslararası gözetim
şirketi gözetiminde gerçekleştirilir. Uluslararası gözetim şirketince
hazırlanacak raporların Genel Müdürlükçe uygun görülmesi halinde bu işlemler
yerine getirilmiş sayılır. Dolaylı temsil edilen eşyanın testi MADDE 50 ‒ (1) 46 ncı maddeye göre duyurusu yapılan
dolaylı temsil edilen eşyaya ait numuneler uluslararası akreditasyona sahip
laboratuvarlarda teste tabi tutulur. Testler sonucunda eşyanın ilgili
mevzuatta bulunan şartlara uygun olmadığının tespit edilmesi durumunda 49
uncu madde hükümleri uygulanır. Dolaylı temsil edilen eşyanın ithalatçısı
veya eşyayı piyasaya arz zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişilerce
nihai duyuru tarihinden itibaren 48 inci maddede belirtilen süreler
içerisinde teste tabi tutulmaması halinde bu ürünler doğrudan temsil edilen
eşya kabul edilerek 49 uncu madde hükümleri uygulanır. İlan MADDE 51 ‒ (1) 49 ve 50 inci maddeler çerçevesinde
toplatılamadığı için imha edilemeyen veya düzeltilemeyen eşya, nihai duyuru
tarihinden itibaren 48 inci maddede belirtilen süreler içerisinde en son
satışı yapan gerçek veya tüzel kişilerce ilan yoluyla geri çağrılır. Bu ilanlar,
ülke genelinde dağıtımı yapılan ve Basın İlan Kurumu verilerine göre bir
önceki ayın en yüksek tirajlı on gazetesinden üçünde ve ülke genelinde yayın
yapan iki televizyon kanalında, her birine en az iki gün süreyle ve Genel
Müdürlükçe belirlenen şekle ve içeriğe uygun olarak yapılmak zorundadır. İlan
yükümlülüğü tamamlanan eşya için imha yükümlülüğü yerine getirilmiş sayılır.
İlan yoluyla geri çağrılan doğrudan temsil edilen eşya için 49 uncu madde
hükümleri, dolaylı temsil edilen eşya için 50 nci madde hükümleri uygulanır. Sorumluluk MADDE 52 ‒ (1) Tebliğin bu kısmında bulunan
hükümlere göre eşyanın test edilmesi, toplatılması, düzeltilmesi, imhası ve
ilanına ilişkin tüm işlemlerin yapılmasından ve bunlardan doğacak tüm
masraflardan eşyayı Türkiye’ye ithal eden ithalatçı ve piyasaya arz
zincirinde yer alan gerçek veya tüzel kişiler müteselsilen sorumludur. (2) Birinci fıkrada belirtilen yükümlülüklerini yerine
getirmeyen firmaların Tebliğin bu kısmı ile 31/12/2009 tarihli ve 27449
ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Gözetim
Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/1) kapsamındaki işlemleri
yükümlülüklerini yerine getirene kadar sonlandırılmaz. İhtisas kuruluşları MADDE 53 ‒ (1) Tebliğin bu kısmında bulunan
hükümlere göre numune alınması, testler, toplatma ve imha işlemleri, Genel
Müdürlüğün belirleyeceği usul ve esaslar çerçevesinde ilgilisi ve İstanbul
Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği (İTKİB)
tarafından uluslararası akreditasyona sahip laboratuvarlara ve uluslararası
gözetim şirketlerine yaptırılır. Risk değerlendirme kurulu MADDE 54 ‒ (1) Tebliğin bu kısmı ile belirlenen iş
ve işlemler konusunda Genel Müdürlüğe tavsiye ve önerilerde bulunmak üzere;
Genel Müdürlük, İTKİB ve gerekli olması halinde ilgili kurumların
temsilcilerinin katılımıyla Risk Değerlendirme Kurulu (RDK) oluşturulur.
RDK’nin oluşturulması, görevleri ile çalışma usul ve esasları Genel
Müdürlükçe belirlenir. Yetki MADDE 55 ‒ (1) Tebliğin bu kısmında yer alan
hususlarda uygulamaya yönelik önlemleri almaya ve düzenlemeleri yapmaya Genel
Müdürlük yetkilidir. YEDİNCİ KISIM Gümrük Birliğinden Kaynaklanan Hükümler BİRİNCİ BÖLÜM Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi Genelleştirilmiş tercihler sistemi MADDE 56 – (1) Tebliğin bu bölümü ile İthalat Rejimi
Kararında Genelleştirilmiş Tercihler Sistemine (GTS) ilişkin tarife
tavizlerinden yararlanan eşya ile ülkelerin belirlenmesine esas teşkil eden
hususlar düzenlenmektedir. (2) Türkiye ile Avrupa Birliği (AB) arasında ihdas edilen Gümrük
Birliği (GB) çerçevesinde, GTS kapsamında En Az Gelişmiş Ülkeler (E.A.G.Ü.),
Özel Teşvik Düzenlemeleri Ülkeleri (Ö.T.D.Ü.) ile Gelişme Yolundaki Ülkelere
(G.Y.Ü.) ülkemiz tarafından tanınan tek taraflı gümrük vergisi tavizleri
20/12/1995 tarihli ve 95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalat Rejimi Kararı ile belirlenmiştir. Temel ilkeler MADDE 57 – (1) GTS, ülkemizin başta Dünya Ticaret
Örgütü (DTÖ) olmak üzere uluslararası yükümlülüklerine uygun olarak, İthalat
Rejimi Kararı eki II sayılı [93 üncü fasıl ve Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu
(AKÇT) ürünleri hariç] ve III sayılı listelerde yer alan eşya için tatbik
edilmekte olup; a) Gümrük vergisi tavizlerinin tek taraflı olması, b) Tavizlerin verilişlerinin bağlayıcı olmaması, c) Tercihlerin kısmen veya tümüyle kaldırılabilmesi, ç) Tek taraflı veya uluslararası müzakereler sonucunda yapılacak
en çok kayrılan ülke esasına dayalı tarife indirimlerini engelleyici
olmaması, temel ilkelerine dayanmaktadır. (2) GTS kapsamında tanınan tavizli tarifeler, İthalat Rejimi
Kararı ekinde yer alan II ve III sayılı listelerde “GTS Ülkeleri” sütununa
derç edilerek yürürlüğe konulmuştur. GTS’den yararlanacak G.Y.Ü., Ö.T.D.Ü. ve
E.A.G.Ü.’ler sırasıyla İthalat Rejimi Kararı Ek: 3A, Ek: 3B ve Ek: 3C sayılı
listelerde yer almaktadır. GTS kapsamında tercihli tarifeler, bu listelerde
belirtilen ülkeler menşeli eşyanın ithalatında uygulanır. (3) E.A.G.Ü. için İthalat Rejimi Kararı eki II (93 üncü fasıl
ile AKÇT ürünleri hariç) ve III sayılı listelerde yer alan eşyanın gümrük
vergisi oranı askıya alınmıştır. İthalat Rejimi Kararı Ek:5'te yer alan
ürünlerin gümrük vergileri ise Ö.T.D.Ü. için askıya alınmıştır. G.Y.Ü. için
İthalat Rejimi Kararı Ek:4'te yer alan ürünlerin gümrük vergileri ürünlerin
hassasiyet derecelerine göre askıya alınmış veya indirimli gümrük tarifeleri
uygulanmıştır. Tercihli tarife kapsamı eşya ve indirim oranları MADDE 58 – (1) Taviz tanınan eşyalar hassaslık
derecesine göre, İthalat Rejimi Kararı Ek: 4’te yer alan listede hassas ve
hassas olmayan olarak iki gruba ayrılır. Eşyanın ait olduğu hassaslık grubu
değiştirilebilir. (2) Hassas ürünlerde, maktu gümrük vergileri % 30 oranında
azaltılmış, nispi gümrük vergileri ise İthalat Rejimi Kararı eki II ve III
sayılı listelerde Diğer Ülkeler (D.Ü.) sütununda belirtilen gümrük vergisi
hadleri üzerinden 3,5 puan indirilmiştir. Ancak 50 ila 63 üncü fasıllar (bu
fasıllar dahil) arasında yer alan hassas ürünlerde, İthalat Rejimi Kararı eki
II sayılı listede D.Ü. sütununda belirtilen gümrük vergisi hadleri üzerinden
% 20 oranında indirim yapılmıştır. GTS kapsamında tanınan tercihli tarifenin
nihai oranı 1 inci ondalık sayıya yuvarlanmıştır. (3) AB’nin yürürlükteki mevzuat hükümleri dikkate alınarak, bazı
eşya için bir üst fıkrada belirtilen tavizlerden daha düşük olan gümrük
tarifeleri uygulanmıştır. (4) Tercihli tarife uygulaması sonucunda nispi vergi oranlarının
% 1 veya daha az olması, maktu vergilerin 2 Avro veya daha az olması
durumunda, G.Y.Ü. için gümrük vergileri askıya alınmıştır. Hariç sektörler MADDE 59 – (1) GTS kapsamı sektörler İthalat Rejimi
Kararının Ek: 4’ünde yer almaktadır. GTS’den sağlanan tercihli tarifeler,
İthalat Rejimi Kararı Ek: 3A’da yer alan listede belirtilen ilgili ülkeler
itibariyle hariç tutulan sektörler için uygulanmaz. Tavizlerin askıya alınması MADDE 60 – (1) GTS kapsamında sağlanan tavizler; a) Temel insan ve işçi hakları ile çevreye ilişkin uluslararası
sözleşmelerde belirlenen prensiplerin ciddi ve sistematik bir şekilde ihlal
edilmesi, b) Türkiye sanayisi üzerinde olumsuz etki yapan haksız ticari
uygulamalar, c) Menşe kurallarının sistematik bir biçimde ihlal edilmesi, ç) DTÖ tarafından haksız ticari uygulamaların tespit edilmesi, d) GB’nin etkin işleyişine zarar verecek şekilde trafik
sapmasına neden olması, e) Uluslararası Çalışma Örgütü Konvansiyonlarında belirtilen
kölelik ya da angaryanın herhangi bir türünün uygulanması, f) Uyuşturucu ticaretine ilişkin gümrük kontrollerinin yetersiz
olması, g) Mahkumlara yaptırılan ürünlerin ihraç edilmesi, ğ) Dünya Bankası tarafından bir ülkenin yüksek gelir grubunda
sınıflandırılması, halinde ilgili ülkeler menşeli eşya için belirli veya belirsiz
süreyle geçici veya daimi olarak askıya alınabilir. Tavizlerin kaldırılması ve yeniden düzenlenmesi MADDE 61 – (1) GTS kapsamında tavizden faydalanan
ülke menşeli bir eşyanın ithali benzer ya da doğrudan rakip bir eşyanın yerli
üreticisi için ciddi zorluk ya da ciddi zorluk tehdidi yaratır ise ilgili
ülke menşeli bu eşya için İthalat Rejimi Kararının eki II ve III sayılı
listelerde D.Ü. sütununda belirtilen gümrük vergisi oranı yeniden yürürlüğe
konulabilir. (2) GTS kapsamında bir eşyanın ithali ülke pazarında ciddi bir
bozulma ya da ciddi bozulma tehdidi yaratır ise bu eşya için ülke ayrımı
gözetmeksizin İthalat Rejimi Kararı eki II ve III sayılı listelerde D.Ü.
sütununda belirtilen gümrük vergisi oranı yeniden yürürlüğe konulabilir. (3) Genel Müdürlük, ciddi zorluk veya zorluk tehdidine ilişkin
başvuru üzerine ya da resen inceleme kararı alabilir. (4) Ciddi zorluk ya da zorluk tehdidine ilişkin inceleme
sırasında yerli üretimin; pazar payı, üretim, üretim kapasitesi, stok, iflas,
kârlılık, kapasite kullanımı, istihdam, ithalat ve fiyat faktörlerinden biri
veya birkaçı göz önünde bulundurulur. (5) İnceleme altı ay içinde tamamlanır. Gerek görülen hallerde
bu süre uzatılabilir. (6) İncelemenin tamamlanmasının ardından ilgili ülke menşeli
eşya için bir ay içinde karar alınır. (7) Sektörlerde belirtilen ürünlere GTS kapsamında sağlanan
tavizler; a) GTS kapsamında tavizden faydalanan bir ülkeden, bir sektör
kapsamında gerçekleştirilen ithalatın, aynı sektörde bir önceki yıl
gerçekleştirilen ithalata oranla miktar bazında % 13,5 ve daha fazla oranda
artması veya, b) Sektörde belirtilen ürünlerin GTS kapsamında tavizden
yararlanan herhangi bir ülkeden ithalatının, GTS kapsamında yer alan
ülkelerin tamamından herhangi bir on iki aylık dönem süresince
gerçekleştirilen ithalatın değer bazında % 14,5’ini aşması halinde, kaldırılabilir. (8) Bakanlıkça dış ticaretimizdeki gelişmeler göz önüne alınarak
ülke/ürün bazında tavizler kaldırılabilir. Uyumlaştırma MADDE 62 – (1) Türkiye, Gümrük Birliğinin etkin
işleyişini teminen, GTS kapsamında gerekli düzenlemeleri yapma hakkını saklı
tutmak kaydıyla, AB’nin konu hakkındaki düzenlemelerini esas alır ve bu çerçevede,
mevzuatında gerekli uyumlaştırmayı yapar. İKİNCİ BÖLÜM Askıya Alma Sistemi Genel çerçeve MADDE 63 – (1) Askıya Alma Sisteminin amacı,
Türkiye’deki sanayicilerin rekabet kapasitelerinin artırılmasını, modernize
olmalarının sağlanmasını ve yeni iş alanlarının oluşturulmasını desteklemek,
üretim sürecinde ihtiyaç duydukları hammadde, yarı mamul veya özel imalat
niteliği taşıyan ürünlere düşük gümrük vergisi ile erişimlerini sağlamaktır. (2) Tebliğin bu bölümü, Türkiye ile AB arasında ihdas edilen 1/95
sayılı Ortaklık Konseyi Kararı eki sanayi ürünlerinden, AB Konseyi tarafından
Askıya Alma Sistemine dâhil edilen ve edilmesi planlanan eşya için Askıya
Alma Sistemine dair düzenlemeleri kapsar. Başvuru MADDE 64 – (1) Başvurular Genel Müdürlüğe yapılır.
Yapılan başvuruların Tebliğin bu bölümüne uygunluğu Bakanlık tarafından
değerlendirilerek geçerli başvurular müzakere edilmek üzere ETSG’ye iletilir. Ürün kapsamı MADDE 65 – (1) Askıya Alma Sistemine konu ürünler,
AB veya Türkiye’deki üreticilerin üretimlerinde kullanacakları hammadde, yarı
mamul ya da imalat bileşenleri olmalıdır. (2) Aşağıdaki özelliklerden en az birini haiz nihai ürünler
Askıya Alma Sistemine konu edilemez: a) Nihai tüketiciye satışa hazır olan. b) Demonte edilmiş olan. c) Asli bir işleme ya da dönüşüme tabi tutulmayacak olan. ç) Bitmiş ürünün asli özelliklerine sahip olan. Başvuru usul ve esasları MADDE 66 – (1) Askıya Alma Sistemi çerçevesinde
Bakanlığa yapılacak tüm başvurular Ek-16’daki takvime göre yapılır.
Taleplerin değerlendirilmesinde genel evrak giriş tarihi esas alınır. (2) Başvurular; askıya alma ve otonom tarife kontenjanı açılması
talepleri için Ek-17, askıya almaya itiraz talepleri için Ek-18, temdit
(askıya almanın uzatılması) talepleri için Ek-19’daki dilekçe ile birlikte
sırasıyla Ek-20, Ek-21 ve Ek-22’de yer alan ilgili başvuru formlarından biri
kullanılarak yapılır. (3) İkinci fıkrada bahsedilen başvuru formu (Ek-20, Ek-21,
Ek-22’den uygun olanı) ayrıca İngilizce dilinde doldurularak elektronik
ortamda “askiyaalma@ekonomi.gov.tr” e-posta adresine Ek-16’daki takvime göre
iletilir. Başvuru formlarının İngilizce nüshalarına Bakanlık internet
sitesinden (www.ekonomi.gov.tr/portal/faces/home/ithalat/ithalatPolitikasi)
ulaşılabilmektedir. (4) Başvuru sahipleri, başvuru konusu ürünün AB ve Türkiye’de
üretimi bulunmadığına veya yeterli üretimi olmadığına dair yapmış oldukları
ön incelemeye ilişkin bilgi ve belgeleri başvuru dokümanları ile birlikte
Ek-16’daki takvime göre Genel Müdürlüğe sunar. (5) Askıya alma başvuru sürecinde AB veya Türkiye’de başvuru
konusu ürünün üretiminin bulunduğunun ancak bu üretimin yeterli olmadığının
tespit edilmesi durumunda askıya alma talebi tarife kontenjanına çevrilebilir
veya kısmi askıya alma uygulanabilir. (6) Askıya Alma Sistemi; a) Başvuru konusu ürünün aynısının, eşdeğerinin veya ikamesinin
AB veya Türkiye’de üretiminin olması, b) Başvuru konusu ürünün nihai ürün olması, c) Başvuru konusu ürünün AB ve Türkiye’deki üreticilerce üçüncü
ülkeden ithal edilmesine engel teşkil edecek şekilde bir ayrıcalıklı ticari
anlaşma kapsamına girmesi, ç) Ürünün fikri mülkiyet hakları kapsamında korunuyor olması, d) Başvuru sahibinin ilgili ürünü sadece ticari amaçla ithal
etmesi, e) Başvurunun dış ticaret politikası uygulamalarını bozucu
etkiye sahip olması, durumlarının herhangi birinde uygulanmaz. (7) Askıya Alma Sistemine tabi olacak ürünün kullanımı belirli
bir amaç ile sınırlandırılmış ise, söz konusu ürünün askıya alma sistemi
kapsamında ithal edilmesinde gümrük mevzuatının nihai kullanıma ilişkin hükümleri
esas alınır. (8) Başvurunun geçerli olması için başvuru konusu ürünün
ithalatında, askıya alma sonrası tahsil edilmeyecek gümrük vergisi tutarının
yıllık 15.000 Avro karşılığı Türk Lirasından az olmaması gerekir. (9) Yürürlükte olan Askıya Alma Sistemine tabi ürünlere yönelik
değişiklik talepleri, Ek-16’da yer alan takvime göre yeni başvuru
kıstaslarına uygun olarak yapılır. (10) Ürün tanımlamaları yürürlükteki TGTC esas alınarak yapılır.
Talep edilen ürüne ilişkin uygun tanımın TGTC’de bulunmaması durumunda
Uluslararası Standart Örgütü (International Standard Organisation-ISO),
Uluslararası Tescilsiz İsimleri (International Non-proprietary Names-INN),
Uluslararası Temel ve Uygulamalı Kimya Birliği (International Union of Pure
and Applied Chemistry-IUPAC), Avrupa Kimyasal Maddeler Gümrük Envanteri
(European Customs Inventory of Chemical Substances-ECICS) veya Renk İndeksi
(Colour Index-CI) tanımlamaları veya gümrük muayenesine esas teşkil
edebilecek nitelikte özel tanımlar kullanılır. (11) Ölçü birimlerinde TGTC esas alınır. TGTC’de uygun
birimlerin bulunmaması halinde Uluslararası Birim Sistemi (International
Systems of Units-SI) tanımları kullanılır. Tanımlamalarda kullanılacak
standartlar ve test metotlarının uluslararası tanınırlığının olması gerekir.
Marka, firma içi kalite standartları, ürünün teknik özellikleri ve benzeri
terimler tanımlamalarda kullanılamaz. (12) Başvurulara ilişkin olarak, ihtiyaç duyulması halinde,
Genel Müdürlükçe talep edilen belgelere ek olarak başvuru sahibinden
açıklayıcı bilgi ve belge talep edilebilir. (13) Başvurunun incelenmesi veya müzakere süreci için gerekli
olan her türlü bilgi veya belgenin herhangi bir nedenle sunulmaması durumunda
başvuru reddedilir. Müzakereler MADDE 67 – (1) Başvurular ETSG bünyesinde yılda iki dönemde
müzakere edilir ve her dönem üç toplantıdan oluşur. (2) Her bir dönemde müzakere edilecek ürünlere ilişkin AB
Komisyonunca yayımlanan listenin orijinal nüshası, Bakanlık internet
sitesinde (www.ekonomi.gov.tr/portal/faces/home/ithalat/ithalatPolitikasi)
duyurulur. (3) Müzakerelerin tamamlanmasını müteakiben AB Konseyi
tarafından gümrük vergisi askıya alınması kararlaştırılan ürünlerin, AB ile
eşzamanlı olarak her yıl 1 Ocak ve 1 Temmuz tarihleri itibariyle yürürlüğe
girecek şekilde İthalat Rejimi Kararı eki V Sayılı Listeye yansıtılmasına
ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı taslağı hazırlanır. (4) Bahse konu müzakereler sonucunda tespit edilen tarife
kontenjanlarının dağıtımı Bakanlar Kurulu Kararına istinaden hazırlanan
tarife kontenjanının dağıtım usul ve esaslarına ilişkin tebliğler
çerçevesinde yapılır. SEKİZİNCİ KISIM Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat, Atıflar, Geçici Hükümler,
Yürürlük ve Yürütme BİRİNCİ BÖLÜM Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat ve Atıflar Yürürlükten kaldırılan mevzuat MADDE 68 – (1) 31/12/2015 tarihli ve 29579 mükerrer
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat
Tebliği (İthalat: 2016/1) yürürlükten kaldırılmıştır. Atıflar MADDE
69 – (1)
31/12/2015 tarihli ve 29579 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat
Tebliği (İthalat: 2016/1)’ne yapılan atıflar bu Tebliğe yapılmış
sayılır. İKİNCİ
BÖLÜM Geçici
Hükümler Geçmiş
döneme ilişkin başvurular GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin ikinci kısmı çerçevesinde 31/12/2016 tarihine kadar
yapılan başvurular ve verilen izinler İthalat
Tebliği (İthalat: 2016/1) hükümleri çerçevesinde sonuçlandırılır.
Bu Tebliğin 7 nci maddesi kapsamında yapılan başvuruların Bakanlık genel
evrak giriş tarihi ve sayısı esas alınır. (2) Bu Tebliğin ikinci kısmı çerçevesinde, 1/1/2017 tarihinden
önce Türkiye’ye sevk edilmek üzere bir taşıma belgesi düzenlenerek yüklemesi
yapılmış olan kullanılmış veya yenileştirilmiş eşyanın ithal izni için
15/2/2017 tarihine kadar (15/2/2017 dâhil) başvurulması halinde başvurular İthalat
Tebliği (İthalat: 2016/1) hükümleri
çerçevesinde sonuçlandırılır. (3) Yukarıda yer alan fıkra hükümleri çerçevesinde yapılan
başvurularda, bu Tebliğin lehe olan hükümleri uygulanır. Geçiş hükümleri GEÇİCİ MADDE 2 – (1)
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar bu Tebliğ’in 2 nci kısmı
kapsamında yapılan başvurular ve verilen izinlerin sonuçlandırılmasında bu
maddenin yürürlüğe girmesinden önceki Tebliğ hükümleri uygulanır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Yürürlük ve Yürütme Yürürlük MADDE 70 – (1) Bu Tebliğ 1/1/2017 tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 71 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı
yürütür. 31 Aralık 2016 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 29935 (Mükerrer) |