Son Güncelleme: 28/02/2019 SIVILAŞTIRILMIŞ
PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASI KANUNU
VE ELEKTRİK PİYASASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun Numarası :
5307 Kabul Tarihi :
2/3/2005 BİRİNCİ
KISIM Genel Hükümler BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç, Kapsam ve Tanımlar Amaç ve kapsam Madde 1- Bu Kanunun amacı, yurt içi ve yurt dışı kaynaklardan temin olunan
sıvılaştırılmış petrol gazlarının güvenli ve ekonomik olarak rekabet ortamı
içerisinde kullanıcılara sunumuna ilişkin piyasa faaliyetlerinin şeffaf,
eşitlikçi ve istikrarlı biçimde sürdürülmesi için gerekli düzenleme,
yönlendirme, gözetim ve denetim faaliyetlerinin yapılmasını sağlamaktır. Bu Kanun;
sıvılaştırılmış petrol gazlarının yurt içi ve yurt dışından temini, dağıtımı,
taşınması, depolanması ve ticareti ile bu faaliyetlere ilişkin gerçek ve
tüzel kişilerin hak ve yükümlülüklerini kapsar. Tanımlar Madde 2- Bu Kanunun uygulanmasında; a) Bakanlık:
Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığını, b) Kurum :
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu, c) Kurul :
Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunu, ç)
Sıvılaştırılmış petrol gazları (LPG): Petrol ve doğal gazdan elde edilerek
basınç altında sıvılaştırılan propan, bütan ve izomerleri gibi hidrokarbonlar
veya bunların karışımını, d) İhtisas
gümrüğü: Yurt dışından ithal edilen LPG’nin, teknik düzenlemelere uygunluğunu denetleyebilecek ve miktar
ölçümlerini yapabilecek laboratuvara
ve donanıma sahip LPG konusunda uzmanlaşmış gümrük birimini, e) Taşıma:
LPG’nin teknik düzenlemelere uygun taşıma araçları ve boru hatları ile yapılan tüm nakil faaliyetlerini, f) Taşıyıcı:
Taşıma faaliyeti yapan gerçek ve tüzel kişileri, g) Kullanım:
LPG’nin sadece kişisel veya işletme ihtiyaçları için tüketimini, ğ)
Kullanıcı: LPG kullanan gerçek ve tüzel kişileri, h) Lisans :
Bu Kanuna göre gerçek ve tüzel kişilere (tüplü LPG bayileri hariç) piyasada
faaliyet gösterebilmeleri için Kurul tarafından izin verildiğini gösterir
belgeyi, ı) Depolama: LPG dağıtıcılarının veya
kullanıcılarının stok ihtiyaçlarını karşılamak üzere kendilerine ait veya
yapılan sözleşmeler gereği kullanım hakkına sahip bulundukları ve LPG’nin teknik
düzenlemelere uygun olarak
depolanmasını sağlayan tesisler ile buralarda yürütülen iş ve işlemleri, i) Dağıtıcı:
LPG dağıtım yetkisi olan ve lisanslarına işlenmesi halinde depolama, dolum,
taşıma işlemleri yapabilen sermaye şirketini, j) Dolum
tesisi: Dağıtıcının tescilli markası ve amblemini ve teknik düzenlemelere
uygun tüplere veya sözleşme ile diğer bir dağıtıcının tescilli markası ve
amblemini taşıyan ve teknik düzenlemelere uygun tüplere, otogaz ve dökme
LPG’nin taşıma araçlarına doldurulduğu, boşaltıldığı, depolandığı ve teknik
düzenlemelere göre kurulan ve çalışan
bir dağıtıcıya ait tesisi, k) Tüplü LPG
faaliyeti: Sıvılaştırılmış petrol
gazının dolum tesislerinde tüplere doldurularak mutfak, sanayi ve ticari
tüpleri vasıtasıyla piyasaya arz
işlemini, l) Tüplü LPG
bayii: Sadece sözleşmeli olduğu dağıtıcının tescilli markası ve
amblemini taşıyan teknik
düzenlemelere uygun LPG tüplerini
işyerinde bulunduran ve pazarlayan gerçek veya tüzel kişiyi, m) Dağıtım:
LPG’ nin, tüplü ve otogaz olarak kullanıcılara ve bayilere; dökme olarak
kullanıcılara satış ve ikmal
faaliyetlerinin bütününü, n) Bayilik:
Karşılıklı yükümlülüklerin ekinde fizibilite olan bir sözleşmeye bağlanarak,
LPG dağıtıcıları tarafından gerçek ve tüzel kişilere LPG’ nin kullanıcılara
ikmali yetkisi verilmesi işlemini, o)
Fizibilite: Kuruma verilmesi gerekli olmayan fakat bayilik sözleşmesi ekinde
(tüplü LPG bayiliği hariç) yer alan ve yapılacak yatırımların analizini
içeren raporu, ö) Otogaz
istasyonu: Dağıtıcı veya bunlarla tek
elden satış sözleşmesi yapmış bayilerce ilgili mevzuata uygun (teknik, kalite
ve güvenlik) olarak kurulup, dağıtıcının
tescilli markası ve amblemi altında faaliyette bulunan ve esas itibarıyla motorlu araçların otogaz
LPG, madeni yağ, temizlik ve ihtiyarî olarak bakım ile kullanıcıların, tüplü
LPG hariç, diğer asgarî ihtiyaçlarını karşılayacak imkânları sunan akaryakıt
istasyonu içinde veya müstakil olarak hizmet veren tesisleri, p) Otogaz LPG faaliyeti : Yakıt olarak
kullanılmak üzere akaryakıt ve otogaz istasyonlarında araçlara LPG ikmali
işlemini, r) Otogaz bayii: Otogaz istasyonu işleten
gerçek veya tüzel kişiyi, s) Dökme LPG:
LPG dağıtıcıları tarafından kullanıcıların tüplü ve otogaz LPG hariç, tüketim
mahallindeki tanklarına teknik düzenlemelere uygun özel nakliye araçlarıyla
LPG ikmalini, ş) Dökme LPG kullanıcısı: Dökme LPG’yi kullanan
gerçek veya tüzel
kişiyi, t)
Tehlikeli eylem: Piyasa faaliyetinin yapılmasında, bunların yapıldığı mahalde
veya yakınında bulunan bir kimsenin ölümüne, engelli hâle gelmesine veya
sağlığının bozulmasına, çevrenin kirlenmesine sebep olan veya olabilecek
nitelikte bulunan bir fiil veya
ihmali, u)
Kötüniyet: Piyasa faaliyetinin yapılmasında, LPG’nin kaybına, karışmasına,
bozulmasına veya amaç dışı kullanımına sebebiyet veren bir eylem veya ihmali, ü) Kilometre
tahdidi: Şehir içi veya şehirlerarası trafiğe açık yollarda aynı istikamette
iki akaryakıt ve otogaz istasyonu arasındaki Kurul tarafından çıkarılacak
yönetmelikte belirlenecek asgarî mesafeyi, v) Piyasa
faaliyeti: LPG’nin ithali, ihracı, depolanması, taşınması, dağıtımı ve
bayiliğini, y) Teknik
düzenleme: LPG’nin niteliği ile LPG faaliyetlerinde kullanılan mekân, aksam
ve hareketlerin tanımlanmasında TSE standartları ve diğer mevzuatla getirilen
düzenlemeleri, İfade eder. İKİNCİ
BÖLÜM Lisansların Tâbi Olacağı Usûl ve Esaslar, Lisans Sahiplerinin Hak ve Yükümlülükleri Lisansların tabi olacağı usûl ve esaslar
Madde 3- LPG’nin dağıtımı, taşınması ve otogaz bayilik faaliyetlerinin
yapılması (tüplü LPG bayiliği hariç), depolanması, LPG tüpünün imalâtı,
dolumu, muayenesi, tamiri ve bakımı ile bu amaçla tesis kurulması ve
işletilmesi için lisans alınması zorunludur. Piyasa
faaliyetinde bulunacak olan gerçek veya tüzel kişiler, LPG tesislerinin
kuruluşunda ve işletilmesinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca kendi
mevzuatları gereği; imar, toplum, çevre, iş sağlığı, güvenlik, teknik
düzenleme ve benzeri konularda bir sakınca bulunmadığını gösteren, tesisin
kuruluşuna ve işletilmesine yönelik gerekli ruhsat, izin ve belgelerin
tamamlanmasını müteakip Kuruma lisans başvurusunda bulunurlar. Lisans
vermede, faaliyetin icrası için gereken fizikî varlıkların temini açısından
taahhüt üzerinden işlem yapılamaz. Lisans
taleplerine ilişkin değerlendirmeler bu madde hükümleri çerçevesinde
tamamlanarak en geç altmış gün içerisinde karara bağlanır ve ilgiliye tebliğ
edilir. Reddedilen taleplerin gerekçesi bildirilir. Bu Kanuna
göre; lisansların verilmesi, güncelleştirilmesi, geçici olarak durdurulması
veya iptaline ilişkin işlemler Kurumca yapılır. Lisansların verilmesinde
pazara giriş açısından teknoloji, kalite, güvenlik, hizmet ve teşebbüsün
sürdürülebilirliği dikkate alınır. Lisans
kapsamındaki faaliyetlerde bulunacak özel hukuk tüzel kişileri 6762 sayılı
Türk Ticaret Kanunu hükümlerine tâbidir. Lisanslar,
yukarıda sayılan faaliyet başlıklarına göre düzenlenir. Ayrıca lisanslarda,
Kurumca belirlenen diğer alt başlıklar da yer alır. Lisans,
üzerinde kayıtlı faaliyeti yapmak üzere hak sahibi kılınan gerçek veya tüzel
kişi adına verilir. Lisans belgesinde, faaliyet niteliğinin yanı sıra
faaliyetin gerektirdiği tesisin türü ve coğrafi konumu, teknoloji ve
miktarlar ile ilgili bilgiler de yer alır. Kurum, bu
Kanunda tanınan yetkiler dahilinde aşağıda belirtilen konularda düzenlemeler
yapmaya yetkilidir: a) Lisans
gerektiren faaliyet ve/veya işlemlerin kapsamları. b) Lisans ile
kazanılan hak ve üstlenilen yükümlülükler. c) Lisans
kapsamındaki faaliyetlerin kısıtlanması. ç) Faaliyetin
yürütülmesine ilişkin olarak özel şartlar belirlenmesi. Lisansta yer
alan hususlarda değişiklik yapılmasını gerektirecek faaliyetler, Kurumca
onaylanıp lisansa işlenmedikçe yapılamaz. Lisanslar ile ilgili olarak; a) Başvuru,
değerlendirme, lisans verme, lisans süresi, tadili, bedeli ile sona ermesi ve
süre uzatma işlemlerine, b)
Sınıflandırılması uygun görülen lisansların, sınıflandırılmasına ait esaslar
ve sınıflara göre asgarî büyüklüklerine, c) Değişiklik
ile sınıflandırmaya tâbi lisanslarda sınıf değiştirme işlemlerine, ç) Aranacak
asgarî nitelikler ve ilgililerin tasarrufunda olması gereken asgarî
varlıklarına, d) Tutulması
zorunlu olan kayıtlar ve kayıt yöntemleri ile bildirim yükümlülüklerine, e) Faaliyet
alt başlıkları ve bunların tanımlarına, f) Kamunun
can ve mal güvenliği ile kullanıcı haklarına ilişkin hususlara, g) Lisansta
yer alacak hususlara, ğ) Lisans
kapsamında olsun veya olmasın piyasa ile ilgili faaliyetlerin
yönlendirilmesi, gözetimi ve denetimine, Ait usûl ve
esaslar ile dağıtıcı olma şartları Kurumca çıkarılacak yönetmeliklerle
düzenlenir. Lisans sahiplerinin hak ve yükümlülükleri Madde 4- Lisans, sahibine lisansta yer alan faaliyetin yapılması ile bu
konularda taahhütlere girişilmesi haklarını verir. Lisans ile
tanınan haklar; bu Kanunun, ilgili diğer mevzuatın ve lisansta yer alan
hususların yerine getirilmesi koşuluyla kullanılır. Piyasa
faaliyetinde bulunanlar, kötüniyet
veya tehlikeli eylem sonucunu doğuracak her türlü işlemden özenle kaçınmak,
bunların oluşumunun engellenmesi için her türlü tedbiri almak ve istenmeyen
durumları en kısa sürede gidermek zorundadır. Bu Kanuna
göre faaliyette bulunanlar; a) Ticarî ve
teknik mevzuata uygun davranmak, b) Çevreye
zarar vermemek için gerekli tedbirleri almak, c) Kamunun
can, mal ve çevre güvenliği ile kendi tesis ve faaliyetlerini önemli ölçüde
tehdit eden veya olumsuz etkileyen bir durum oluştuğunda, kamu yetkililerini
ve bundan etkilenme ihtimali bulunan ilgilileri haberdar etmek, tehdidin niteliği ve niceliği ile bunu
önlemek üzere alınmakta olan tedbirleri Kuruma bildirmek, ç) Zorunlu
sigorta yükümlülüğü kapsamında bulunan tesis ve/veya faaliyetlere zorunlu
sigorta ile birlikte malî mesuliyet sigortası yaptırmak, d)
Faaliyetleri esnasında üçüncü kişilere
veya çevreye verilecek zarar veya ziyanları tazmin etmek, e) 12 nci
maddenin birinci fıkrasına göre Kurumca belirlenen usûl ve esaslara uygun
bildirimleri yapmak, f) 5 inci
maddedeki hükümleri yerine getirmek ve Kurumca istendiğinde 12 nci maddenin
üçüncü fıkrasına göre gerekli bilgi, belge ve numuneleri vermek, tutanakları
imzalamak ve görevlilerin tesislerde inceleme yapmasına müsaade etmek, g) Esas faaliyetlerine
ilişkin tip sözleşme örneklerini ve bunlarda yapılacak değişiklikleri
yürürlüğe koymadan önce Kuruma bildirmek, ğ) Piyasa faaliyetlerinde, teknik
düzenlemelere uygun LPG sağlamak, h) Dolum
tesislerinde ve otogaz istasyonlarında sorumlu müdür bulundurmak, ı) Aslî
faaliyetlerinde eğitim ve sertifika almış personel çalıştırmak, i) Eşit
durumdaki alıcılara (kategorilere),
eşit hak ve yükümlülük tanımak,
farklı şartlar uygulamamak, İle
yükümlüdür. Yurt dışından
LPG temin edeceklerin rafinerici veya dağıtıcı lisansına sahip olması
gereklidir. 4/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu
kapsamındaki işleme lisansı sahipleri de piyasa faaliyetine konu etmemek ve
münhasıran petrokimya üretiminde kullanmak kaydıyla LPG ithal edebilir. Dağıtıcılar
LPG’yi rafinerilerden veya ithalat yoluyla yurt dışından temin ederler. LPG
ithalatı, Kurumun belirleyeceği teknik düzenlemelere uygunluğu ihtisas
gümrüklerindeki laboratuvarlarda belirlendikten sonra ihtisas gümrüklerinden
yapılır. Lisans sahibi olmayanlar LPG ticareti yapamaz. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Lisans Türleri ve Faaliyetlerin Düzenlenmesi Üretim ve dağıtım Madde 5- Rafineriler, 4.12.2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu
kapsamında alacakları rafinerici lisansı çerçevesinde LPG üretimi yaparlar.
Ancak dağıtıcı lisansı sahipleri LPG dağıtım hakkına sahip olur. Dağıtıcı
lisansı sahipleri, kendi mülkiyetlerindeki veya sözleşmelerle oluşturacakları
bayilerinin istasyonlarına otogaz LPG dağıtımı, kullanıcılara dökme LPG satış
ve ikmali, tüplü LPG dağıtım ve pazarlaması, taşıma, dolum ve depolama
faaliyetlerinde bulunabilirler. Dağıtıcılar,
başka LPG dağıtıcılarının bayilerine dağıtım yapamazlar. Akaryakıt
dağıtıcı lisansı sahipleri, bu Kanuna göre alacakları lisans kapsamında, LPG
piyasa faaliyetlerinde bulunabilirler. Aynı şekilde LPG dağıtıcı lisansı
sahipleri, 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununa göre alacakları lisanslar kapsamında,
petrol piyasası faaliyetlerinde bulunabilirler. Dağıtıcıların, teknik düzenlemelere uygun depolama
ve/veya dolum tesisine sahip olması zorunludur. Dağıtıcılar, 5015 sayılı
Kanun gereği ulusal petrol stok mükellefiyeti kapsamında stok yükümlülüğünü
yerine getirmek zorundadır. Ancak bu yükümlülük, stok hesaplamasına esas
alınan dönemde yurt içi pazar payı yüzde ikinin altında olan Sıvılaştırılmış
Petrol Gazları dağıtıcı lisans sahipleri bakımından oluşmaz. Tüplü LPG’nin
kullanıcılara teslimi, dağıtıcılar ve bunların tüplü LPG bayileri vasıtasıyla
yapılır. Dağıtıcılar,
yıllık pazarlama projeksiyonları yapmak ve ayrıntıları ile birlikte
her yıl şubat ayı içinde Kuruma vermekle yükümlüdür. Dağıtıcılar her yıl,
üçer aylık dönemlerde projeksiyonlarının gerçekleşme değerlemesini yaparak
ocak, nisan, temmuz ve ekim aylarında
Kuruma verir ve projeksiyonlarında oluşan yüzde ondan fazla artış ve
eksilişleri açıklarlar. Dağıtıcılar,
2 nci maddenin birinci fıkrasının (n) ve (o) bentlerinde belirtilen şekilde sözleşme ile bayilikler oluşturur. Bayilik süresi
bitiminden üç ay öncesinde bayiliğin devamı için sözleşme yenilenmez ise sürenin
bitimine kadar dağıtıcı, bayinin ikmal ihtiyacını karşılar. Süre
bitiminde bayi, sözleşme yaptığı yeni
dağıtıcının ürünlerini
pazarladığı anlaşılacak şekilde faaliyetine devam eder ve en geç bir ay
içinde eski dağıtım şirketi ile ilgili tüm belirtileri kaldırır. Tüplü LPG
bayileri dağıtıcı işaretlerini
sözleşme bitiminde kaldırır. Dağıtıcıların yurt içi pazar payı, toplam yurt içi
pazarın yüzde kırkbeşini geçemez. Dağıtıcı, otogaz LPG faaliyetinde
bulunuyorsa kendi işlettiği
istasyonlara sübvansiyon ve bayi istasyonlarından farklı uygulama
yapamaz. Dağıtıcılar,
tescilli markası altında yapılan faaliyetlere
ilişkin kalite kontrol ve kalite temin faaliyetlerinin etkin biçimde
yönetimini sağlamak, bayilerini ve bayilik iptallerini gerekçeleriyle
birlikte Kuruma bildirmekle yükümlüdür. LPG dağıtımı için kurulacak tesis ve
ekipmanlar ile taşıma araçlarına ilişkin teknik özellikler, piyasa faaliyeti
ile ilgili servis hizmetleri ve güvenlik, LPG satış yeri, çevre ve benzeri
kriterler Kurum tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenir. a)
Dağıtıcılar otogaz LPG faaliyeti yaparken; 1) Bayilik
sözleşmesi yaptıkları kendi tescilli markası ve amblemini taşıyan otogaz istasyonlarına LPG
ikmali yapmak, 2) İlgili kamu kurum ve kuruluşlarından gerekli ruhsat,
izin ve belgeleri almamış olan istasyonlara LPG ikmali yapmamak, 3) Otogaz
istasyonlarına tüplü ve dökme LPG ikmali yapmamak, 4) Otogaz
istasyonlarına LPG ikmalini, mülkiyeti veya tasarrufu altında tescilli
markasını, unvanını ve amblemini
taşıyan teknik düzenlemelere uygun
araçlar ile yapmak, 5) Otogaz
istasyonlarını gözlemlemek ve otogaz
istasyonlarının teknik düzenlemelere ve bakımlarına ilişkin bilgileri içeren
sonuç raporlarını yıllık bazda Kuruma bildirmek, İle
yükümlüdür. b)
Dağıtıcılar dökme LPG faaliyeti yaparken; 1) Sadece
sözleşme yaptıkları kullanıcılara dökme LPG ikmali yapmak, 2) LPG ikmali
yaptıkları sözleşmeli kullanıcıların, dağıtıcı veya kullanıcı tarafından
kurulmuş, dökme LPG tesis ve tesisatlarının ilgili teknik düzenlemelere uygunluğunu tespit etmek, periyodik
kontrolleri yapmak, teknik düzenlemelere
uygun olmayan tesislere LPG ikmali yapmamak, 3) LPG ikmalini, mülkiyetinde veya tasarrufu altında
tescilli markasını, unvanını ve
amblemini taşıyan teknik düzenlemelere uygun araçlar ile yapmak, 4)
Kullanıcılara teslim ettikleri dökme LPG’nin, farklı amaçlarla kullanılması
halinde Kuruma bildirmek ve ikmal yapmayı durdurmak, 5)
Kullanıcının dökme LPG tesislerini yürürlükteki teknik düzenlemelere uygun olarak kurmak, bu işlem esnasında
uzman personel kullanmak ve bu esnada oluşan
zarar ve ziyanı tazmin etmek, 6)
Kullanıcıları, dökme LPG kullanımı
ve tesisin işletilmesi konusunda
bilgilendirmek, 7)
Kullanıcıların arıza, kontrol ve bakım taleplerini zamanında yerine getirmek
üzere gerekli tedbirleri almak, İle
yükümlüdür. c)
Dağıtıcılar tüplü LPG faaliyeti yaparken; 1) Gerekli
ruhsatları haiz teknik düzenlemelere uygun tesisler kurmak ve işletme
faaliyetlerinde bulunmak, tesisleri ve yürütülen faaliyetleri ile ilgili
olarak bir risk değerlendirmesi yaparak gerçekleşmesi halinde işyerinin
tamamını ve çevreyi olumsuz etkileyebilecek durumları tespit ederek yapılacak
eylemleri, uyulacak kuralları ve
alınması gerekli tedbirleri belirleyen bir acil müdahale plânı hazırlamak ve
bu plânı bulunduğu yerin en büyük mülkî amirine bildirmek, 2) Dolum
tesislerinde sadece kendi tescilli markası ve amblemini taşıyan LPG
tüplerinin dolumunu yapmak, dolum
anlaşması olan firmaların tüplerini anlaşma şartları uyarınca doldurmak, 3)
Bayilerinin tüplü LPG ihtiyaçlarını zamanında ve aksatmadan karşılamak için
gerekli her türlü tedbiri almak, 4) Tescilli
markası ve amblemini taşıyan LPG tüplerinin teknik düzenlemelerde belirtilen
periyodik muayenelerini yapabilecek
üniteleri kurmak, periyodik muayeneler dışında kalan tamir, ısıl işlem,
kumlama, temizleme ve metal kaplama gibi diğer ana işlemleri yapabilecek
üniteleri kurmak ya da bu işlemleri yapabilecek yeterlilikteki yerlerle sözleşme
yapmak, 5) LPG
tüplerinin dolum öncesi, dolum sırası ve dolum sonrası kontrol işlemlerini
yapmak, 6) Teknik
düzenlemelere uygun olmayan, periyodik
muayenesi yapılmayan, paslı, şişkin, ezik, kesik, boyasız, çatlak, yangın
hasarlı ve benzeri tüplere dolum yapmamak, dolum için getirilen tüpleri dolum
yapmadan önce teknik düzenlemelere göre kontrolden geçirmek, tamir ve bakım
işlemlerini yapmak veya yaptırmak mümkün değilse imha etmek, 7) Bayileri
eğitmek ve tüketicileri bilgilendirmek,
İle yükümlüdür. Dağıtıcılar
birbirleri arasında toptan LPG ticareti yapabilirler. Taşıma, depolama, dolum, tüp imalatı, tüp
muayene, tamir ve bakımı Madde 6- Dökme LPG ve otogaz LPG taşıma ile depolama ve dolum faaliyetlerinin
yapılması için verilecek lisanslara uygulanacak değerleme kriterleri ve
lisansın verilmesini gerektirecek teknik ve malî şartlar Kurumca belirlenir. LPG’nin piyasaya arzı işleminde kullanılacak
tüplerin imalatını gerçekleştirecek olanlar, gerekli teknik
düzenlemelere uygun üretim yapabildiklerini
gösterir tesislerinin teknik özellikleri ile birlikte Kuruma başvurarak
lisans almak ve diğer mevzuatta belirtilen teknik özelliklere uygun üretim
yapmakla yükümlüdür. Muayene, tamir ve bakım işlemlerini yapacak olanlar
bu işlemleri yapabilmek için Kurumdan lisans almak zorundadır. Otogaz bayileri Madde 7- Otogaz bayileri, dağıtıcılar ile yapacakları tek elden satış
sözleşmesine göre bayilik faaliyetlerini yürütürler. Otogaz
bayileri; 1) Tek bir
dağıtıcı ile sözleşme yapmak ve istasyonunda sadece sözleşmeli olduğu dağıtım
şirketince ikmal edilen LPG’ yi satmak, 2) Otogaz
istasyonları için ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından gerekli ruhsat, izin
ve belgeleri almak, 3) Otogaz
istasyonlarında LPG ile çalışan araçlara otogaz LPG ikmali yapmak, 4) Otogaz
istasyonlarında LPG tüpü dolumu ve satışı yapmamak, LPG tüpü dolumuna yarayan
hiçbir alet, makine ve teçhizatı istasyon dahilinde bulundurmamak, 5) Anlaşma
yaptıkları dağıtıcının tescilli markası ve amblemini istasyonunda görülebilecek
bir yere koymak, 6)
İstasyonlarında sorumlu müdür çalıştırmak, İle
yükümlüdür. Otogaz
istasyonları ve depolama tanklarının, dispenserlerinin, pompa ve
aksamlarının, idarî binalarının; metro hatlarına, okullara, camilere,
hastanelere, çocuk parklarına ve kamu kullanımının yoğun olduğu tesislere,
doğal gaz reglaj, depolama tankları ve baz istasyonları gibi yanıcı parlayıcı
özellik arz eden depo ve tesislere, akaryakıt dispenserlerine olan
mesafelerinin teknik düzenlemelere uygun olması, kendi mülkiyeti veya
kullanma hakkına sahip olduğu alan içinde sağlanması zorunludur. Belediye ve
mücavir alan sınırları içinde ve dışında bulunan otogaz istasyonlarının
depolama tankları teknik düzenlemelere uygun olarak yerleştirilir. Otogaz
istasyonları ile içinde otogaz tesisi bulunan akaryakıt istasyonlarının
sahası içinde, teknik düzenlemelere uygun olarak tesis edilmiş idarî büro,
araç yıkama ve yağlama tesisleri, müşterilerin acil ihtiyaçlarının
giderilmesi için kurulan küçük market gibi tesislerin dışında lokanta, ticari
ve sosyal amaçlı tesisler kurulması, kamu can ve mal güvenliği açısından konulmuş
kriterleri ihlâl edemez. Dağıtıcılar ve bayiler kurdukları otogaz
istasyonlarını lisans alarak işletmeye başlar. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Tüplü LPG Bayilerinin, Dökme LPG Kullanıcıları ve Tüplü LPG Kullanıcılarının Uyması Gereken Usûl ve Esaslar Tüplü LPG bayileri Madde 8- Tüplü LPG bayileri lisansa
tâbi değildir. Boş olanlar da dahil olmak üzere LPG tüpleri; imalat
fabrikaları, dağıtıcılar ve tüplü LPG bayileri dışında, şahsi ihtiyaç
haricinde hiçbir kişi veya kurum tarafından bulundurulamaz, takas ve
satışa konu edilemez. Tüplü LPG kullanıcıları, Türk Standartları Enstitüsü
tarafından yayınlanan kullanma kurallarına ilişkin standartlar ile dağıtım şirketi
ve bayisi tarafından kendisine bildirilen usûl ve esaslara uygun şekilde
davranmakla yükümlüdür. Bayiler;
depoları, işyerleri ve nakil araçlarında bayii oldukları dağıtıcının tescilli markası ve amblemini
taşıyan LPG tüpleri bulundurmak zorundadır; ayrıca bayii oldukları
dağıtıcının çoğunluk hissesine sahip olduğu diğer dağıtıcıların tüplerini de
sözleşme yapmak kaydıyla bulundurabilir ve satışını yapabilir. Tüplü LPG
bayileri ; 1) Tüplerini
bayii oldukları dağıtıcılardan temin etmek, hiçbir şekilde LPG dolum işlemi
yapmamak ve işyerlerinde, depolarında, nakil vasıtalarında LPG dolumu
sağlayan araç bulundurmamak, 2) İlgili
kamu kurum ve kuruluşlarından gerekli
ruhsat, izin ve belgeleri almak, 3) LPG tüp
depolarının, nakil araçlarının ve perakende satış yerlerinin teknik
düzenlemelere uygun olmasını sağlamak,
4) Bağlı
bulundukları (dağıtıcının yazılı izni ile aynı dağıtıcıya bağlı diğer bayiler
hariç) ve diğer dağıtıcıların bayilerine tüplü LPG satışı yapmamak, 5) Meskûn
mahallerdeki tüp satış yerlerini nakil, itfaiye ve cankurtaran araçlarının
kolaylıkla ulaşabilecekleri noktalarda kurmak, 6) İki
kilogram üzeri tüp teslimini ve bağlantısını adreste yapmak, İle
yükümlüdür. LPG
birikmesine müsait bodrumlarda veya merdivenle çıkılan zemin üstü asma
katlarda kaza veya yangın halinde rahatlıkla tahliye yapılmasına imkân
verecek genişlikte çıkışı olmayan yerlerde tüp satış yerleri açılamaz. Dökme LPG kullanıcıları Madde 9- Dökme LPG kullanıcıları sözleşme yaptıkları dağıtıcıdan dökme LPG
ikmali yapmak ve ilgili mevzuata göre gerekli izinleri almak zorundadır. Dökme LPG
kullanıcıları dağıtıcının bilgisi dışında dökme LPG sistemine başkalarının
müdahale etmesine izin veremez. Kurum bu tesislerin işletilmesinde,
geliştireceği ilke ve ölçütler doğrultusunda düzenlemeler yapabilir. Kullanıcılar
tesis veya konutu için aldığı LPG’yi amacı dışında kullanamaz. İKİNCİ
KISIM Çeşitli Hükümler BİRİNCİ
BÖLÜM Fiyat Oluşumu, Eşgüdüm, Bilgilerin Toplanması, Kayıt Düzeni, Denetim, Tebligat, Sigorta, Sorumlu Müdür ve Eğitim Fiyat oluşumu Madde 10- LPG alım satımında fiyatlar, erişilebilir dünya serbest piyasa
koşullarına göre oluşur. Rafineriler ve dağıtıcılar, lisansları kapsamında
yaptıkları piyasa faaliyetlerine ilişkin fiyatları, erişilebilir dünya
serbest piyasalarındaki fiyat oluşumunu dikkate alarak, tavan fiyatlar olarak
Kuruma bildirirler. Ancak, LPG
piyasasında faaliyetleri veya rekabeti engelleme, bozma veya kısıtlama
amacını taşıyan veya bu etkiyi doğuran veya doğurabilecek nitelikte anlaşma
veya eylemlerin piyasa düzenini bozucu etkiler oluşturması halinde, gerekli
işlemlerin başlatılmasıyla birlikte, her seferinde iki ayı aşmamak üzere,
faaliyetlerin her aşamasında, bölgesel veya ulusal düzeyde uygulanmak için
taban ve/veya tavan fiyat tespitine ve gerekli tedbirlerin alınmasına Kurum
yetkilidir. Belirli bölgelere ve belirli amaçlara yönelik olarak fiyatlara
müdahale edilmeksizin kullanıcıların desteklenmesinin usûl ve esasları ile
miktarı Cumhurbaşkanı kararı ile belirlenir. Eşgüdüm Madde 11- Piyasayı doğrudan veya dolaylı olarak ilgilendiren konularda yetkili
kılınan diğer mercilerce yapılacak her türlü düzenleme çalışması öncesi
(vergi, resim ve harçlara ilişkin düzenlemeler hariç) Kurumun haberdar
edilmesi ve çalışmalara iştirakinin sağlanması esastır. LPG piyasası faaliyetleri ile ilgili olarak Türk
Standartları Enstitüsü tarafından yapılacak standart hazırlık çalışmalarında
Kurum temsilcisi de bulunur. Piyasa faaliyetlerine ilişkin Türk standartları,
Kurul onayı ile mecburi hale getirilebilir. Kurum; a) Lisanslı
tesisler açısından tehlikeli eylem ve kötüniyetin oluşması halinde, b) Piyasada
haksız rekabet yaratacak ve yanıltıcı nitelikte reklam ve ilânlar ile benzeri
faaliyetlerin yapılması durumunda, c) Piyasada
faaliyet gösteren malzeme ve cihaz ithalatçı, üretici ve satıcıları ile
bunların yetkili servisleri hakkındaki düzenleme ve uygulamalarda, Görüş
bildirmeye veya ilgili makamlardan talepte bulunmaya yetkilidir. Kurum, piyasa
faaliyetlerine ilişkin olarak açılmış veya açılacak kamu davalarına müdahil
olabilir. Bu konularla ilgili olarak suç duyurusunda bulunabileceği gibi
mevzuatın uygulanması açısından, adlî ve mülkî makamlardan yaptırım talebinde
bulunabilir. Kurum, bu
Kanunun etkin bir biçimde uygulanmasının sağlanması için ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarıyla koordineli çalışmalar yürütür ve alınacak kararların
uygulanmasında ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından uzman eleman
çalıştırabilir. Bilgilerin toplanması, kayıt düzeni,
denetim ve tebligat Madde 12- Piyasanın işleyişine ilişkin bilgileri derlemek amacıyla bildirim
yükümlülükleri Kurumca belirlenir. Kurum, lisans sahiplerinin, Vergi Usul
Kanunu hükümleri saklı kalmak şartı ile düzenleyecekleri belge ve tutacakları
kayıt düzenlerine ilişkin özel usûl ve esaslar belirleyebilir. Kurum, bu
Kanunun kendisine verdiği görevleri yerine getirirken gerekli gördüğü her
türlü bilgiyi kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerden
isteyebilir. Görevlendirilen
Kurum personeli, piyasa tarafları ve/veya tesisleri nezdinde, defterler de
dahil olmak üzere her türlü evrak, belge ve emtianın incelenmesi, suret veya
numune alınması, konuyla ilgili yazılı veya sözlü açıklama istenmesi, gerekli
tutanakların düzenlenmesi, tesislerin ve işletiminin incelenmesi konularında
yetkilidir. Görevlendirme yazısında amaç, kapsam, süre ve yetkinin çerçevesi
yer alır. Kurum, piyasa faaliyetlerini kendi personeli ile
veya kamu kurum ve kuruluşları ile özel denetim kuruluşlarından hizmet alımı
yoluyla denetime tâbi tutar. Kurum, idarî ve teknolojik yöntemler ile denetim
sistemini kurar. Valilikler, görevli elemanların başvurusu halinde denetim
amaçlı alınacak numunelerin rafineri, dağıtıcı, kullanıcı ve bayilerden
alınmasını ve emniyetini sağlamakla yükümlüdür. Numunelerde yapılacak
testlerde alınan numunelerin laboratuvar analizi ile standarda uymadığı
tespit edildiğinde, 16 ncı madde hükümleri uygulanır. Denetlemede, ön
araştırmada ve soruşturmada takip edilecek usûl ve esaslar yönetmelikle
düzenlenir. Bilgilerin
ilgililere ve kamuya açıklanmasına ilişkin ilke, usûl ve esaslar Kurumca
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Piyasa açısından ticarî gizlilik
niteliği taşıyan bilgiler açıklanamaz. Lisans sahiplerinin lisans belgesi
içeriği özet bilgileri Kurum tarafından ilân edilir. Kurumca bu Kanuna göre
yapılacak her türlü tebligat hakkında 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümleri
uygulanır; ancak ilânen yapılacak tebligatlar Resmi Gazetede yayımlanır. Sigorta Madde 13- Lisans kapsamında yürütülen faaliyetler için sigorta yaptırılması
zorunludur. Cumhurbaşkanı kararıyla sigorta kapsamından muaf tutulacak
faaliyetler belirlenebilir. Sigorta kapsamına alınacak varlık çeşitlerinin
belirlenmesi ile bunların tâbi olacağı sigorta kolları ve muafiyet tanınan
hususlar, yönetmelikle düzenlenir. Sorumlu müdür Madde 14- LPG dolum tesislerinde ve otogaz istasyonlarında sorumlu müdür
bulundurulması zorunludur. LPG dolum tesislerinde ve otogaz istasyonlarında
bulundurulacak sorumlu müdürün yetki, sorumluluk ve nitelikleri Kurum tarafından
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Eğitim Madde 15- LPG piyasasında görev yapacak sorumlu müdürler, tanker şoförleri,
dolum personeli, tüp dolum personeli, tüp dağıtım araçlarının şoförleri ve
tüp dağıtım personeli, tanker dolum personeli, test ve muayene elemanları ve
otogaz LPG dolum personeli, pompacılar ile tesisat, projelendirme ve
imalatında görev alan diğer personel, TMMOB (Türk Mühendis ve Mimarlar
Odaları Birliği)’a bağlı ilgili meslek odası tarafından eğitime tâbi
tutulurlar. Eğitime ilişkin esas ve usûllerin yer alacağı yönetmelik TMMOB
(Türk Mühendis ve Mimarlar Odaları Birliği) ve ilgili kurum tarafından
müştereken hazırlanır. İKİNCİ
BÖLÜM İdarî Para Cezaları, Yaptırımlar, Ön Araştırma, Soruşturma, Dava Hakkı ve Yönetmelik İdarî para cezaları Madde 16- Bu Kanuna
veya ilgili mevzuata aykırı faaliyet gösterilmesi hâlinde sorumluları
hakkında Kurulca aşağıdaki idari para cezaları uygulanır: a) Aşağıdaki
hallerde otogaz bayilik faaliyetinde bulunanlar hariç olmak üzere
sorumlulara, beşyüzbin Türk Lirasından az olmamak ve onmilyon Türk Lirasını
geçmemek üzere fiilin işlendiği tarihten bir önceki yılda ilgili lisansa konu
LPG piyasası faaliyetine ilişkin net satış hasılatının binde ondördü oranında
idari para cezası uygulanır: 1) Lisansa tabi
faaliyetlerin lisans alınmaksızın yapılması. 2) 4 üncü
maddenin son fıkrasının ihlali. b) Aşağıdaki
hallerde sorumlulara ikiyüzellibin Türk Lirasından az olmamak ve ikimilyonyediyüzellibin
Türk Lirasını geçmemek üzere fiilin işlendiği tarihten bir önceki yılda
ilgili lisansa konu LPG piyasası faaliyetine ilişkin net satış hasılatının
binde onikisi oranında idari para cezası uygulanır: 1) Dördüncü
fıkrasının (ç), (h) ve (ı) bentleri ile son fıkrası hariç 4 üncü madde
hükümlerinin ihlali. 2) Otogaz bayilik
faaliyetinde bulunanlar hariç olmak üzere sahip olunan lisansın verdiği
haklar dışında faaliyet gösterilmesi. 3) Dokuzuncu
fıkrasının (c) bendinin (4), (5) ve (6) numaralı alt bentleri hariç 5 inci ve
6 ncı maddenin ihlali. 4) 10 uncu madde
gereği Kurum tarafından yapılan uygulamaların dolaylı veya dolaysız olarak
engellenmesi veya engellemeye teşebbüs edilmesi. c) Aşağıdaki
hallerde sorumlulara yüzbin Türk Lirasından az olmamak ve beşyüzbin Türk
Lirasını geçmemek üzere fiilin işlendiği tarihten bir önceki yılda ilgili
lisansa konu LPG piyasası faaliyetine ilişkin net satış hasılatının binde
onbiri oranında idari para cezası uygulanır: 1) Lisans
alınmaksızın bayilik faaliyetinin yapılması. 2) Otogaz bayilik
lisansı sahiplerince lisansın verdiği haklar dışında faaliyet gösterilmesi. 3) İkinci
fıkrasının (4) numaralı bendi hariç 7 nci maddenin ihlali. 4) Otogaz bayilik
lisansı sahiplerince 10 uncu maddenin ihlali. 5) 13 üncü, 14
üncü ve 15 inci madde hükümlerinin ihlali. 6) Dördüncü
fıkrasının (ç), (h) ve (ı) bentleri ile son fıkrası hariç 4 üncü madde
hükümlerinin otogaz bayilik lisansı sahiplerince ihlali. ç) 7 nci maddenin
ikinci fıkrasının (4) numaralı bendinin ihlali hâlinde otogaz bayilik lisansı
sahiplerine yüzbin Türk Lirasından az olmamak ve beşyüzbin Türk Lirasını
geçmemek üzere fiilin işlendiği tarihten bir önceki yılda ilgili lisansa konu
LPG piyasası faaliyetine ilişkin net satış hasılatının binde onu oranında
idari para cezası uygulanır. d) 5015 sayılı
Petrol Piyasası Kanununun 16 ncı maddesi uyarınca ulusal petrol stoğu tutma
yükümlülüğü bulunan lisans sahiplerine, tespit tarihinde eksik tutulan her
bir ton ürün için ikiyüzelli Türk Lirası idari para cezası verilir. Eksik
tutulan stok miktarının hesabında ton küsuratı dikkate alınmaz. Bu bent
kapsamında uygulanan idari para cezası, ulusal petrol stoğunun tamamlayıcı
kısmının finansmanı için kullanılır. Yukarıda
belirtilenlerin dışında kalan ancak bu Kanunun getirdiği yükümlülüklere,
ikincil mevzuat veya lisans hükümlerine, Kurul kararlarına uymayanlara
Kurumca onbin Türk Lirasından az olmamak ve ellibin Türk Lirasını geçmemek
üzere fiilin işlendiği tarihten bir önceki yılda ilgili lisansa konu LPG
piyasası faaliyetine ilişkin net satış hasılatının binde sekizi oranında
idari para cezası uygulanır. Ancak, 5 inci
maddenin dokuzuncu fıkrasının (c) bendinin (4), (5) ve (6) numaralı alt
bentlerinin ihlali veya LPG tesislerinin ve tüplerinin teknik düzenlemelere
aykırılığının tespiti hâlinde bu Kanun hükümleri uygulanmaz. 5 inci maddenin
dokuzuncu fıkrasının (c) bendinin (4), (5) ve (6) numaralı alt bentlerinin
ihlali veya LPG tesislerinin ve tüplerinin teknik düzenlemelere aykırılığının
tespiti hâlinde konu ile ilgili diğer kanun hükümleri yetkili idareler
tarafından uygulanır. Lisansa tabi
olmayan faaliyetleri yürüten ve bu Kanunun getirdiği yükümlülüklere, ikincil
mevzuata, Kurul kararlarına uymayanlar hakkında bu madde hükümleri
uygulanmaz. Söz konusu kişiler hakkında diğer mevzuat hükümleri kapsamında
yetkili idareler tarafından gerekli yaptırımlar uygulanır. Ceza uygulanan
bir fiilin iki yıl geçmeden aynı kişi tarafından tekrar işlenmesi hâlinde
idari para cezaları iki kat olarak uygulanır. Bu Kanunun 17 nci
maddesi ve bu madde hükümlerine göre yürütülen idari işlemler, lisans
sahibinin Kuruma bildirdiği elektronik tebligat adresine tebliğ edilir.
Kuruma bildirilen elektronik tebligat adresine tebligatın zorunlu bir sebeple
yapılamaması hâlinde Kuruma bildirilen adrese yapılan bildirim tebligat
yerine geçer. Bu Kanun
kapsamında verilen idari para cezaları tebliğ tarihinden itibaren bir ay
içinde ödenir. Süresinde ödenmeyen idari para cezaları, 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri
gereğince tahsil edilmek üzere ilgili vergi dairesine gönderilir. Bu Kanun
kapsamında verilen idari para cezalarına karşı yargı yoluna başvurulması,
ilgili vergi dairesine idari para cezasına ilişkin banka teminat mektubu
verilmesi durumu hariç tahsil işlemlerini durdurmaz. Teminat mektubunun
miktarı, türü, hangi şartlarda paraya çevrileceği ve diğer hususlar Kurumca
yapılacak düzenlemeler ile belirlenir. Kurul, bu maddede
belirtilen fiillerin icra edildiği tesiste bir önceki yılda lisansa konu LPG
piyasası faaliyetinden elde edilen net satış hasılatının olmaması veya
tespitinin yapılamaması hâlinde, tespit edeceği LPG ikmali veya satışı ve
benzeri delillerden hareketle fiile ilişkin olarak bu maddenin ilgili
fıkralarında belirlenmiş olan oranlar ve asgari azami had dâhilinde, hiçbir
tespit yapılamaması hâlinde ise mevzuata aykırı fiili icra edenin LPG
piyasası faaliyetinin emsali olabilecek LPG piyasası faaliyetinden elde
edilen net satış hasılatını esas almak suretiyle fiile ilişkin olarak bu
maddenin ilgili yerlerinde belirlenmiş olan oranlar ve asgari azami had dâhilinde
ceza tayininde bulunur. İdari Yaptırımlar Madde 17- İdari yaptırımlar; tedbirler, lisans
iptalleri ve idari para cezalarından oluşur. Bu Kanuna göre idari para
cezaları, tedbirler ve lisans iptallerinin uygulanması bu Kanunun diğer
hükümlerinin uygulanmasına engel oluşturmaz. Bu Kanuna göre verilen idari
para cezaları, alınan tedbirler ve lisans iptalleri diğer kanunlar gereği
yapılacak işlemleri engellemez. Bu Kanuna göre
idari yaptırımlar aşağıdaki usulde yürütülür: a) Lisans sahibi
kişiler hakkında bu Kanuna, ikincil mevzuata veya lisans hükümlerine, Kurul
kararlarına aykırı davranılması hâlinde; Kurul tarafından belirlenen niteliği
itibarıyla düzeltme imkânı olan fiiller için ilgilisine Kurum veya Kurumca
yetkilendirilen kuruluşlar tarafından, otuz gün içerisinde aykırılığın
giderilmesi, aksi halde hakkında geçici durdurma yapılabileceği ihtar edilir.
Verilen ihtar süresi sonunda mevzuata aykırı durumu devam ettirenlerin ilgili
piyasa faaliyeti altmış gün süre ile geçici olarak durdurulur. Niteliği
itibarıyla düzeltme imkânı olan fiilin tespit tarihinden itibaren iki yıl
içerisinde tekrar edilmesi hâlinde ise ihtar işlemi uygulanmaksızın ilgili
piyasa faaliyeti altmış gün süre ile geçici olarak durdurulur. Geçici
durdurma süresince, tehlikeli eylemin veya kötüniyetin veya ürünlerde zarar
oluşmasının önlenmesi ile faaliyetin durdurulmasına neden olan durumun
ortadan kaldırılmasına ilişkin faaliyetler dışında hiçbir piyasa faaliyeti
yapılamaz. Geçici durdurma süresi sonunda da tespit edilen aykırılıklar
giderilmezse, faaliyetin durdurulmasına devam edilerek soruşturma başlatılır
ve gerekli idari yaptırımlar uygulanır. Lisans iptalleri Kurumca yapılacak
soruşturma neticesine göre karara bağlanır. Yapılan geçici durdurma
sonrasında mevzuata aykırı durumun ortadan kalkması hâlinde geçici durdurma
hali sona erdirilir. b) Lisans sahibi
kişiler hakkında, bu Kanuna, ikincil mevzuata veya lisans hükümlerine, Kurul
kararlarına aykırı davranılması hâlinde; niteliği itibarıyla düzeltme imkânı
olmayan fiiller ile 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele
Kanununda belirtilen akaryakıt kaçakçılığına ilişkin fiiller için ilgilisi
hakkında Kurum tarafından doğrudan idari soruşturma başlatılarak gerekli
yaptırımlar uygulanır. Lisans sahibinin ilgili piyasa faaliyeti, niteliği
itibarıyla düzeltme imkanı olmayan, kötüniyet veya tehlikeli eylem sonucunu
doğuran fiilleri nedeniyle Kurumca geçici olarak durdurulabilir. c) Lisans
almaksızın lisansa tabi bir faaliyet gösterildiğinin tespiti hâlinde,
tesisler, lisans alınıncaya veya bu Kanuna göre lisans gerektirmeyen faaliyet
gösterecek hale getirilinceye kadar mühürlenir ve ilgililer hakkında
soruşturma başlatılır. Mühürlemeye ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından
çıkarılan yönetmelikle düzenlenir. ç) Bu Kanuna göre
yapılan talep veya işlemlerde, kanuna karşı hile veya yalan beyanda
bulunulduğunun tespiti hâlinde lisans iptal olunur. d) Kaçak LPG ile
piyasa faaliyetinde bulunan lisans sahiplerinin lisansı iptal edilir. Teknik
düzenlemelere uygun olmayan LPG’yi piyasa faaliyetine konu etme fiilini,
lisans süresince, aynı lisansla beş defa işleyen lisans sahiplerinin lisansı
iptal edilir. Teknik düzenlemelere uygun olmayan LPG ikmali nedeniyle
kullanıcıya verilen zarar ve hasarların tazmini hususu, kullanıcıların
muhatap olduğu lisans sahibi gerçek veya tüzel kişilerin lisanslarında ve
sözleşmelerinde yer alır. Uygulamaya ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle
belirlenir. Mühürlemeye
rağmen, faaliyetlerini sürdüren gerçek kişiler ile tüzel kişilerin suçun
işlenişine iştirak eden yetkilileri hakkında, 26/9/2004 tarihli ve 5237
sayılı Türk Ceza Kanununun 203 üncü maddesi hükümleri uygulanır. Ön araştırma, soruşturma
ve dava hakkı Madde 18- Kurul, re’sen veya kendisine intikal eden ihbar
veya şikâyetler üzerine doğrudan soruşturma açılmasına ya da soruşturma
açılmasına gerek olup olmadığının tespiti için ön araştırma yapılmasına karar
verir. Ön araştırma
ve soruşturmada takip edilecek usûl ve esaslar, Kurum tarafından yürürlüğe konulacak
yönetmelikle düzenlenir. İdari
yaptırım kararlarına karşı yetkili idare mahkemesinde dava açılabilir. Kurul
kararlarına karşı açılan her türlü dava öncelikli işlerden sayılır. Yönetmelik Madde 19- LPG piyasa faaliyetlerine ilişkin hususlar, bu Kanunun ilgili
maddelerinde yer alan çerçeve ve yetkilendirme dahilinde Kurul tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmeliklerle düzenlenir. Bu yönetmelikler Resmi
Gazetede yayımlanır. Ayrıca Kurum,
yetkilerini Kurul kararıyla özel nitelikli kararlar almak suretiyle de
kullanabilir. Özel nitelikli kararlardan kamuoyunu ilgilendiren hususlar ile
yapılacak düzenlemeleri açıklamak amacıyla çıkarılacak tebliğler, basın ve
yayın araçlarıyla veya özel bültenler ile duyurulur. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Elektrik Piyasası Kanununda Yapılan Değişiklikler Madde
20-22- (20/2/2001 tarihli ve 4628
sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ile ilgili olup yerine işlenmiştir.) DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Geçici ve Son Hükümler Geçici Madde 1- Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce; LPG dağıtım
ve pazarlama şirketlerinin, mevcut mevzuat kapsamında tanınan hak ve
menfaatleri ile yükümlülüklerine ilişkin hükümler, bu Kanunda belirlenen süre
ve esaslar dahilinde faaliyeti ile ilgili lisans verilinceye kadar saklıdır. Otogaz
istasyonları ile içinde otogaz tesisi bulunan akaryakıt istasyonlarının
sahası içinde, teknik düzenlemelere uygun olarak tesis edilmiş idarî büro,
araç yıkama ve yağlama tesisleri, müşterilerin acil ihtiyaçlarının
giderilmesi için kurulan küçük market ve benzeri tesislerin dışındaki
lokanta, ticarî ve sosyal amaçlı tesisler 7 nci maddenin beşinci fıkrasında
belirtilen şartlara iki yıl içinde uygun hale getirilir. Geçici
Madde 2- Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihte fiilen, bu Kanun uyarınca
lisans alınması gereken faaliyetleri yürüten kişiler, bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten sonra bir yıl içinde durumlarını bu Kanuna uygun
hale getirerek, Kurum tarafından istenecek bilgi ve belgelerle Kuruma
başvurmak zorundadır. Başvurusunu yapmış ancak işlemleri tamamlayamayan
kişilerin faaliyetlerinin devamı için üç ayı aşmamak üzere ek süre
verilmesinde Kurum yetkilidir. Ancak bu Kanun yürürlüğe girmeden önce
kurulduğu dönemdeki mevzuata göre gayri sıhhî müessese veya iş yeri açma ve
çalışma ruhsatlı olarak bu Kanun gereği güvenlik ve lisans gereklerini yerine
getirerek faaliyetlerini sürdüren otogaz istasyonları, lisans almak şartıyla
faaliyetlerine devam ederler. Bu Kanun gereği güvenlik ve lisans gereklerine
uyduğu TSE tarafınca belirlendiği halde, imar planlarının henüz
yapılamamasından dolayı iş yeri açma ve çalışma ruhsatlandırma işlemleri
sonuçlandırılamıyorsa, imar planlarının tamamlanması ile iş yeri açma ve
çalışma ruhsatı alabileceklere 31/12/2007 tarihine kadar geçici faaliyet
lisansı verilir. Diğerleri faaliyetten men edilir. Süresinde
başvurmayan veya süresinde başvurduğu halde süresinde durumunu bu Kanuna
uygun hale getirmeyenlerin faaliyetleri sürenin bitim tarihi itibarıyla durdurulur. Geçici Madde 3- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte yürürlükte
olan LPG ile ilgili kararname, yönetmelik ve tebliğlerde yer alan hükümler,
Kurumca düzenleme yapılıncaya kadar saklıdır. Kurum tarafından hazırlanacak
yönetmelik ve diğer mevzuat yürürlüğe girene kadar Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ve/veya Petrol İşleri Genel
Müdürlüğünce yürütülmekte olan işlemlere ilişkin görevler sürdürülür. Ancak,
bu süre içerisinde anılan mevzuata istinaden yeni LPG dağıtım ve pazarlama
şirketlerinin kurulması ile ilgili olarak statü verilmez. Geçici Madde 4- Lisans yönetmeliği yürürlüğe girinceye kadar piyasa
faaliyetlerine ilişkin lisans isteminde bulunulamaz. Lisans yönetmeliğinin
yürürlüğe girişi, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi takip eden
yüzsekseninci günü aşamaz. Geçici Madde 5- 4 üncü maddenin son fıkrasında yer alan ihtisas
gümrüklerinin kurulması için gerekli alt yapı ve teçhizat Gümrük
Müsteşarlığının belirleyeceği gümrüklerde 1.7.2005 tarihine kadar Kurum tarafından
yaptırılır ve Gümrük Müsteşarlığına devredilir. İhtisas gümrüklerinin
personel ihtiyacı Gümrük Müsteşarlığı tarafından temin edilir ve personelin
eğitimi de Kurum tarafından sağlanır. Geçici Madde 6- Elektrik Üretim Anonim Şirketi özelleştirilmesi tamamlanıncaya
kadar; a) Dahilde
işleme belgesine sahip elektrik ihraç eden elektrik üretim şirketleri
elektrik üretiminde kullanacakları, dahilde işleme belgelerinde hammadde
olarak belirtilen akaryakıtları Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’na bilgi
vermek koşuluyla yurt dışından, kara ve/veya deniz yolu ile Dahilde İşleme
Rejimi kapsamında kendileri temin edebilirler. b) (Mülga) Geçici Madde 7- 1.1.2005 tarihi itibarıyla doğal gaza bağlanmamış ve
üretimlerini likit petrol gazı veya
likit naturel gaz ile yapan karo seramik, vitrifiye sağlık gereçleri ve
porselen sofra eşyası üreticilerinin; 1/6/2003
ilâ 31/12/2006 tarihleri arasında üretimlerinde kullandıkları likit
petrol gazı veya likit naturel gaz maliyeti ile aynı üretimin doğal gazla
yapılmış olması halinde oluşacak maliyeti arasındaki farkın tüm üreticiler
için ödenecek toplam tutarı otuzmilyon Yeni Türk Lirası’nı geçmemek kaydıyla,
her bir üreticinin maliyet farkının azami tamamına kadarki kısmı Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanlığı bütçesine aktarılacak ödenekten karşılanır ve 31/3/2007
tarihine kadar ödenir. Bu işletmelere 2005 yılı içinde doğalgaz verilmesi
halinde, maliyet farkına ilişkin hesaplama ve ödemeler, doğalgaz verildiği
tarihten önceki dönemle sınırlı tutulur. Bu madde
gereğince tüm üreticiler için hesaplanan maliyet farkları toplam tutarının
otuzmilyon Yeni Türk Lirası’nı geçmesi durumunda ödemeler, randıman hesapları
yapılmak suretiyle oluşan maliyete göre oransal olarak yapılır. Ödemelere
ilişkin usûl ve esaslar Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Devlet Bakanlığı,
Maliye Bakanlığı ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından
müştereken belirlenir. Geçici Madde 8- Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce Kurulca idari para cezası verilmemiş olan ve Kurul
tarafından belirlenen niteliği itibarıyla düzeltme imkânı bulunan fiiller
için, 17 nci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen ihtar
yapıldıktan sonra sonucuna göre gerekirse idari soruşturma başlatılarak
yaptırımlar uygulanır. Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce lisansı
sonlandırılan veya iptal edilenler hakkında düzeltme imkânı bulunan fiiller
için herhangi bir idari işlem tesis edilmez. Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla Kurul kararına bağlanmış ancak tahsilatı
tamamlanmamış olan idari para cezaları, işlenen fiil için bu Kanunla birlikte
daha düşük bir idari para cezası uygulanmasının öngörülmesi hâlinde, ilgili
vergi dairesince 16 ncı maddenin ilgili bentlerinde belirlenmiş olan asgari
maktu hadden tahsil edilir. Kısmen veya tamamen tahsil edilen idari para
cezaları iade edilmez. Yürürlük Madde 23- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 24- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. 13 Mart 2005 PAZAR Resmî Gazete Sayı : 25754 |