SON GÜNCELLEME:
02/08/2013 |
TARIM KANUNU Kanun
Numarası : 5488
Kabul Tarihi : 18/4/2006
Amaç
MADDE 1 –
Bu Kanunun amacı; tarım sektörünün ve kırsal alanın, kalkınma plân ve
stratejileri doğrultusunda geliştirilmesi ve desteklenmesi için gerekli
politikaların tespit edilmesi ve düzenlemelerin yapılmasıdır.
Kapsam
MADDE 2 –
Bu Kanun, tarım politikalarının amaç, kapsam ve konularının belirlenmesi; tarımsal
destekleme politikalarının amaç ve ilkeleriyle temel destekleme programlarının
tanımlanması; bu programların yürütülmesine ilişkin piyasa düzenlemeleri,
finansman ve idarî yapılanmanın tespit edilmesi; tarım sektöründe uygulanacak
öncelikli araştırma ve geliştirme programlarıyla ilgili kanunî ve idarî
düzenlemelerin yapılması ve tüm bunlarla ilgili uygulama usûl ve esaslarını
kapsar.
Tanımlar
MADDE 3 –
Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,
b) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
c) Kurul: Tarımsal Destekleme ve Yönlendirme Kurulunu,
ç) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en az
bir üretim dönemi veya yetiştirme devresi tarımsal üretim yapan gerçek ve
tüzel kişileri,
d) Çiftçi kayıt sistemi: Bakanlık tarafından oluşturulan çiftçilerin kayıt
altına alındığı tarımsal veri tabanını,
e) Çiftlik muhasebe veri ağı: Tarımsal işletmelerin gelirlerine ve
faaliyetlerine ilişkin muhasebe verilerinin toplanması ve veri ağı
kurulmasını,
f) Doğrudan gelir desteği: Ürün ve girdi fiyatlarını doğrudan etkilemeden,
üreticilere yapılan gelir transferlerini,
g) Entegre idare ve kontrol sistemi: Arazi parsel tanımlama, çiftçi kayıt,
hayvan kimlik, kontrol ve veri tabanından oluşan, tarıma verilen desteklerin
kontrol edilmesini ve kayıt altına alınmasını sağlayan sistemi,
ğ) Özel sektör: Tarımsal alanda faaliyet gösteren kamu kurum ve kuruluşları
dışındaki gerçek ve tüzel kişileri,
h) Sözleşmeli üretim: Üretici ve yetiştiriciler ile diğer gerçek ve tüzel
kişilerin karşılıklı menfaat esaslarına dayalı yazılı akitlerle yürütülen
tarımsal üretim şeklini,
ı) Tarım: Doğal kaynakları uygun girdilerle birlikte kullanarak yapılan her
türlü üretim, yetiştirme, işleme ve pazarlama faaliyetlerini,
i) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak; bitkisel ve/veya
hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya
söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme, depolama, muhafaza ve
pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
j) Tarımsal üretim: Toprak, su ve biyolojik kaynaklar ile birlikte tarımsal girdiler
kullanılarak yapılan bitkisel, hayvansal, su ürünleri, mikroorganizma ve
enerji üretimini,
k) Ürün: Bitkisel, hayvansal ve su ürünleri alanında elde edilen her türlü
işlenmemiş ham ürünler ile bunların birinci derece işlenmesi ile elde edilmiş
ürünleri,
l) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif,
birlik, dernek ve vakıflar ile gönüllü kuruluşları,
m) Tarım havzaları: Tarımsal faaliyet için, bir veya birkaç il sınırı veya
bölge sınırları içinde aynı ekolojik şartları taşıyan ve birbirinin devamı
niteliğindeki tarım alanlarını,
ifade eder.
Tarım politikalarının amaçları
MADDE 4 –
Tarım politikalarının amaçları; tarımsal üretimin iç ve dış talebe uygun bir
şekilde geliştirilmesi, doğal ve biyolojik kaynakların korunması ve
geliştirilmesi, verimliliğin artırılması, gıda güvencesi ve güvenliğinin güçlendirilmesi,
üretici örgütlerinin geliştirilmesi, tarımsal piyasaların güçlendirilmesi,
kırsal kalkınmanın sağlanması suretiyle tarım sektöründeki refah düzeyini
yükseltmektir.
Tarım politikalarının ilkeleri
MADDE 5 –
Tarım politikalarının ilkeleri şunlardır:
a) Tarımsal üretim ve kalkınmada bütüncül yaklaşım.
b) Uluslararası taahhütlere uyum.
c) Piyasa mekanizmalarını bozmayacak destekleme araçlarının kullanımı.
ç) Örgütlülük ve kurumsallaşma.
d) Özel sektörün rolünün artırılması.
e) Sürdürülebilirlik, insan sağlığı ve çevreye duyarlılık.
f) Yerinden yönetim.
g) Katılımcılık.
ğ) Şeffaflık ve bilgilendirmek.
Tarım politikalarının öncelikleri
MADDE 6 –
Tarım politikalarının öncelikleri şunlardır:
a) Tarımsal üretimde verimlilik, ürün çeşitliliği, kalite ve rekabet gücünün
yükseltilmesi.
b) Yeterli ve güvenilir gıda arzının sağlanması.
c) Tarımsal işletmelerin altyapılarının geliştirilmesi.
ç) Tarımsal faaliyetlerde bilgi ve uygun teknolojilerin kullanımının
yaygınlaştırılması.
d) Tarımsal girdi ve ürün piyasalarının geliştirilmesi ve üretim-pazar
entegrasyonunun sağlanması.
e) Tarımsal üretimin tarım-sanayi entegrasyonunu sağlayacak şekilde
yönlendirilmesi.
f) Tarım sektörünün kredi ve finansman ihtiyacının karşılanmasına ilişkin
düzenlemeler yapılması.
g) Destekleme ve yönlendirme tedbirlerinin alınması.
ğ) Doğal afetler ve hayvan hastalıklarına karşı risk yönetimi
mekanizmalarının geliştirilmesi.
h) Kırsal hayatın sosyo-ekonomik açıdan geliştirilmesi.
ı) Üretici örgütlenmesinin geliştirilmesi.
i) Tarım bilgi sistemlerinin kurulması ve kullanılması.
j) Toplulaştırma, arazi kullanım plânının yapılması ve ekonomik büyüklükteki
tarım işletmelerinin oluşturulması.
k) Toprak ve su kaynaklarının geliştirilmesi ve rasyonel kullanımı.
l) Avrupa Birliğine uyum sürecindeki gelişmelerden doğacak ihtiyaçları
karşılayabilecek şekilde ortak piyasa düzenlerinin öngördüğü, idarî ve hukukî
düzenlemelerin yapılması.
Yetki
MADDE 7 –
Tarım sektörü ile ilgili politikaların tespit edilmesi, plânlanması ve
koordinasyonu ile ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılarak
uygulanmasında Bakanlık yetkilidir.
Tarımsal araştırma
MADDE 8 –
Bakanlık, tarım sektörünün ihtiyaç duyduğu tarımsal bilgi ve teknolojilerin
yurt içinde geliştirilmesi, bu bilgi ve teknolojilerin yurt dışından transfer
edilerek denenmesi ve adaptasyonu ile yayımını sağlamak için, kamu ve özel
sektörün tarımsal araştırma faaliyetlerini verimli ve etkin kılacak
tedbirleri alır. Araştırma çalışmalarında görevli uzmanların yetiştirilmesi
ve araştırma altyapısının geliştirilmesini sağlayacak düzenlemeler yapar.
Araştırma faaliyetlerinde başta üniversiteler olmak üzere ilgili tüm kurum,
kuruluşlar ve işletmeler ile işbirliğini güçlendirecek tedbirler alır.
Çiftçi eğitimi, yayım ve danışmanlık hizmetleri
MADDE 9 –
Bakanlık; tarım, çiftçi eğitimi ve yayım faaliyetlerinde, sivil toplum
örgütleri, özel sektör kuruluşları ve serbest danışmanların görev almasını
sağlamak için gerekli düzenlemeler yapar, bu kuruluş ve kişileri teşvik eder,
çalışma esaslarını belirler ve denetler.
Çiftçi eğitimi, özel yayım ve danışmanlık hizmetleri çalışma esas ve usûlleri
ile ilgili diğer şartlar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Biyolojik çeşitlilik, genetik kaynakların korunması ve biyogüvenliğin sağlanması
MADDE 10 –
Bakanlık, biyolojik çeşitliliğin, genetik kaynakların ve ekosistemlerin
korunması ve geliştirilmesine ilişkin araştırmalar yapar veya yaptırır.
Biyoteknolojik yollarla ve/veya çeşitli ıslah metotları kullanılarak elde
edilen ürünlerin fikrî mülkiyet hakları kapsamında korunması, kaydı, tescili,
üretimi, tüketimi, gıda olarak kullanımı, ihracatı ve ithalatı hakkında
ilgili kurum ve kuruluşların görüşü alınmak suretiyle gerekli düzenlemeleri
yapar.
Ürün konseyleri
MADDE 11 –
Bu Kanunda belirlenen ulusal tarım politikaları çerçevesinde çalışmalar
yapmak üzere ürün bazında üreticiler, tüccarlar, sanayiciler ve/veya bunların
oluşturdukları birlikler ile kamu ve araştırma kurumları, meslek odaları ve
dernekler bir araya gelerek tüzel kişiliği haiz ürün konseyleri kurabilirler.
Ürün bazında tek bir ürün konseyi kurulabilir. Bu konseyler ürünle ilgili
kararlarını Kurulun istediği her defada, Kurul istemese bile yılda bir kez
Kurula rapor halinde sunarlar.
Ürün konseyleri kurulması, işleyişi, yönetimi, görevleri ve denetimine
ilişkin hükümler ile bu konseylerin çalışma usûl ve esasları, gelirleri ve sair
hususlar her bir ürün konseyi için çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Üretici örgütleri
MADDE 12 –
Üretici ve yetiştiricilerin çeşitli kanunlara dayanarak kurdukları tarımsal
amaçlı kooperatif ve birliklerin faaliyetlerinin tarım politikaları
doğrultusunda desteklenmesini ve yönlendirilmesini, ilgili bakanlık ve kuruluşlarla
işbirliği içinde yapmaya Bakanlık yetkilidir.
Sözleşmeli üretim
MADDE 13 –
Bakanlık, tarım sektöründe sözleşmeli üretimin geliştirilmesi ve
yaygınlaştırılması için gerekli düzenlemeleri yapar. Sözleşmeli üretimi
özendirmek üzere üreticilere, bu Kanunla belirtilen desteklerin verilmesinde
öncelik tanınır.
Tarım havzaları
MADDE 14 – Tarımsal
üretimin kendi ekolojisine uygun alanlarda yoğunlaşması, desteklenmesi, örgütlenmesi,
ihtisaslaşması ve entegre bir şekilde yürütülmesi için tarım havzaları,
Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir. Bu havzaların
faaliyet ve işleyişi ile ilgili esas ve usûllerin düzenlenmesine ilişkin
yönetmelik, Bakanlık tarafından yürürlüğe konulur.
Kırsal kalkınma
MADDE 15 –
Bakanlık, kırsal alanlarda tarım ve tarım dışı istihdamın
geliştirilmesi, gelirlerin artırılması ve farklılaştırılması, kadın ve
genç nüfusun eğitim ve girişimcilik düzeyinin yükseltilmesine yönelik
tedbirleri alır. Kırsal kalkınma program, proje ve faaliyetlerine ilişkin
düzenlemeleri yapar ve kamu kuruluşları arasında koordinasyonu sağlar.
Kırsal kalkınma program, proje ve faaliyetlerinde; katılımcılık, tabandan
yukarı yaklaşım, yerel kapasitenin geliştirilmesi ve kurumsallaşması temel
ilkelerdir.
Tarımsal Destekleme ve Yönlendirme Kurulu
MADDE 16 –
Bu Kanunun 17 nci maddesi ile verilen görevleri yerine getirmek üzere
Tarımsal Destekleme ve Yönlendirme Kurulu kurulmuştur.
Kurul üyeleri; Tarım ve Köyişleri
Bakanının başkanlığında, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Dış Ticaret
Müsteşarlığı müsteşarları ile Bakan onayı ile belirlenecek Bakanlık genel
müdüründen oluşur. Kurul, Bakanın bulunmadığı durumlarda, Bakanlık
müsteşarının başkanlığında toplanır.
Kurul, yılda en az iki kez toplanır. Toplantılardan birinin, yıllık bütçe
kanunu tasarısının hazırlanma döneminde, diğerinin ise bütçe kesinleştikten
sonra yapılması esastır. Ayrıca Kurul, Tarım ve Köyişleri Bakanının daveti üzerine
de toplanabilir. Kurul, yıl içerisindeki uygulamalarla ilgili olarak danışma,
izleme ve değerlendirmelerde bulunmak ve uygulamaya dönük tedbirler almak
üzere, kamu kuruluşları, ilgili meslek kuruluşları, sivil toplum örgütleri ve
özel sektör kuruluşları temsilcilerinden oluşan "Teknik Komiteler"
kurar. Kurul, üye tam
sayısının en az üçte ikisinin katılımı ile toplanır. Kararlar çoğunlukla
alınır. Oyların eşit olması durumunda başkanın oyu ağırlıklıdır.
Kurul görev alanı ile ilgili her türlü belge ve bilgiyi kamu, sivil toplum
örgütleri ve özel sektör kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerden
isteyebilir. İstenen bilgiler tam ve doğru olarak, talep edilen süre
içerisinde Kurula verilir.
Kurul ve teknik komitelerin sekretarya hizmetleri,
Bakan onayı ile belirlenecek Bakanlık birimi tarafından yürütülür.
Kurulun görevleri
MADDE 17 –
Kurulun görevleri şunlardır:
a) Her yıl destekleme programlarının esaslarını ve araçlarını tespit ederek,
bunların bütçe ödenek ihtiyaçlarını belirlemek, ilgili kuruluşlara teklif
etmek.
b) Değişen ulusal ve uluslararası koşullara göre destekleme programlarında
yapılacak düzenlemeleri belirlemek.
c) Desteklerle ilgili gerekli mevzuat düzenlemelerini izlemek ve
değerlendirmek.
ç) Kamu kurum ve kuruluşlarınca uygulanan destekleme programlarında
kuruluşlar arası koordinasyonu sağlamak.
Tarımsal desteklemelerin amacı ve ilkeleri
MADDE 18 –
Tarımsal desteklemelerin amacı; tarım sektörünün öncelikli problemlerinin
çözümüne katkıda bulunmak, uygulanan politikaların etkinliğini artırmak,
sektörün bu politikalara uyumunu kolaylaştırmaktır. Tarımsal destekleme
politikaları, ekonomik ve sosyal etkinlik ve verimlilik koşullarını
sağlayacak programlarla uygulanır. Ödemeler bütçe imkânları çerçevesinde ve
programların niteliğine bağlı olarak, gerekli denetim ve kontrollerin
tamamlanmasından sonra ödenir.
Tarımsal destekleme programlarının
belirlenmesinde, aşağıdaki ilke ve stratejiler dikkate alınır:
a) Tarım politikalarının amaçlarına ulaşılmasına katkıda bulunması.
b) Avrupa Birliği mevzuatı ve uluslararası taahhütler ile uyumlu olması.
c) Üreticilerin piyasa koşullarında faaliyetlerini yürütmesi.
ç) Kullanılacak kaynağın, adil ve etkin bir şekilde üreticilere yansımasını
sağlayacak yapıda olması.
d) Tarımın alt sektörlerinde dengeli bir dağılım göstermesi.
Tarımsal destekleme araçları
MADDE 19 –
Tarımsal destekleme araçları şunlardır:
a) Doğrudan gelir desteği: Üreticilere, tarımsal üretim amacıyla işledikleri
araziler için Kurulun teklifi üzerine, Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen
birim ödeme miktarı üzerinden, doğrudan ödeme yapılır. Ödeme miktarları,
üreticilerin tarım politikaları amaçları ve çevre koruma koşullarına uyumunu
kolaylaştırmak üzere farklı düzeylerde belirlenebilir. Doğrudan gelir desteği
ödemelerine ilişkin esas ve usûller, bu Kanunun temel yapısıyla çelişmeyecek
şekilde, her yıl Kurulun tavsiyesi ile Bakanlık tarafından çıkarılacak
uygulama tebliğleri ile belirlenir.
Uygulama tebliğleri, ilgili yılın ilk iki ayı içerisinde yayımlanır.
Bakanlık, gerektiğinde ek tebliğler çıkarabilir.
b) Fark ödemesi: Çiftçilere üretim maliyetleri ile iç ve dış fiyatlar dikkate
alınarak fark ödemesi desteği verilir. Fark ödemesi desteği öncelikle arz
açığı olan ürünleri kapsar. Her yıl, fark ödemesi kapsamına alınacak ürünler
ile ödeme miktarları Kurul tarafından belirlenir. Fark ödemesinden
yararlanacak çiftçilerden üretim faaliyeti ve ürünlerin satışına ilişkin
belgeler istenebilir.
c) Telafi edici ödemeler: Üreticilerin arz fazlası olan ürünlerin üretiminden
vazgeçerek alternatif ürünlere yönelmeleri teşvik edilir. Üreticilere,
arazilerinde alternatif ürünleri yetiştirmelerinden dolayı
karşılaşabilecekleri gelir kayıplarını önlemek üzere telafi edici ödeme
yapılır. Her bir üretici için yapılacak ödeme miktarı, üreticinin alternatif
ürünlerin üretimine ayırdığı arazi miktarı ile birim ödeme miktarının çarpımı
suretiyle hesaplanır. Üreticilerin bir araya gelerek, alternatif ürünlerin
işlenmesi ve pazarlanması için yapacakları yatırımların finansmanı için ek
ödemeler yapılabilir. Telafi edici ödemelerin ürün kapsamı, ürünler bazında
birim ödeme miktarları, ödeme süreleri ve ek ödeme miktarları her yıl Kurulun
teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir.
ç) Hayvancılık destekleri: Hayvancılık faaliyetlerinde ırk ıslahı, kaba yem
üretiminin artırılması, verimliliğin artırılması, işletmelerin
ihtisaslaşması, işletmelerde hijyen şartlarının sağlanması, hayvan sağlığı ve
refahı, hayvan kimlik sisteminin teşviki, hayvansal ürünlerin işlenmesi ve
pazarlanması ile bunlarla ilgili kontrol, takip ve standartların iyileştirilmesi
ve su ürünlerinin desteklenmesi amacıyla destekleme tedbirleri alınır.
Hayvancılık desteklemelerinde, bölge ve iller bazında farklı destekler
uygulamaya ve ödeme miktarlarını belirlemeye, Kurulun teklifi üzerine
Bakanlar Kurulu yetkilidir.
d) Tarım sigortası ödemeleri: Üreticilerin, üretim materyallerini ve
ürünlerini sigorta ettirmelerini teşvik etmek üzere, sigorta prim
bedellerinin bir kısmı Devlet tarafından karşılanır. Tarım sigortasından
yararlanacak ürünler ile teminat altına alınacak riskler Bakanlığın teklifi
üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir.
e) Kırsal kalkınma destekleri: Kırsal gelirlerin artırılması ve
çeşitlendirilmesi, kırsal altyapı, toplulaştırma, tarla içi geliştirme
hizmetleri ve sosyal yapının güçlendirilmesi ile doğal kaynakların korunması
ve geliştirilmesi amacıyla, kırsal toplum kesimlerinin birlikte veya ferdî
olarak yürütecekleri yatırım projelerinin maliyetinin bir kısmı, masraf
paylaşma esasına göre, Devlet tarafından karşılanır. Kırsal kalkınma
destekleri uygulaması Bakanlık tarafından yapılır. Kırsal yatırımların
desteklenmesinde, köy ve diğer kırsal alanda yaşayan topluma istihdam
sağlayıcı tarımsal ve tarım dışı ekonomik yatırımlara öncelik tanınır. Kırsal
kalkınma destekleri çerçevesinde desteklenecek projeli yatırımlarda; hedef
kitle ve yerel paydaşların katılımı, tabandan yukarı yaklaşım,
sürdürülebilirlik, uygun teknolojilerin kullanılması ve modern işletmecilik
sistemlerinin yaygınlaştırılması ilkelerine uyulması esastır. Desteklenecek
yatırım projelerinin konuları, desteklemelerin proje türleri bazında hangi
oranlarda yapılacağı ve uygulamaya dönük diğer hususlar, Kurulun teklifi
üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir. f) Çevre amaçlı
tarım arazilerini koruma programı destekleri: Erozyon ve olumsuz çevresel
etkilere maruz kalan tarım arazilerinde, işlemeli tarım yapan üreticilerin,
arazilerini doğal bitki örtüleri, çayır, mera, organik tarım ve ağaçlandırma
için kullanmalarını teşvik etmek üzere, kendilerine belirli bir süreyi
kapsayacak şekilde, çevre amaçlı tarım arazilerini koruma programı destekleri
sağlanır. Ödemeler, Bakanlık ile üreticiler arasında akdedilecek sözleşmelere
dayalı olarak ve birim arazi üzerinden yapılır. Her bir üretici için
yapılacak çevre amaçlı tarım arazilerini koruma programı destekleri ödemesi,
üreticilerin bu program için tahsis edecekleri arazi miktarı ile birim ödeme
miktarının çarpımı ile hesaplanır. Üreticilerin, bu araziler üzerinde ayrıca
çevre koruma tedbirleri almaları da istenir. Çevre amaçlı tarım arazilerini
koruma programı destekleri ödemelerinin hangi arazilerde uygulanacağı,
sözleşmelerin kapsamı, ödemelerin süresi ve ödeme miktarları Kurulun teklifi
üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir. g) Diğer destekleme ödemeleri:
Araştırma, geliştirme ve tarımsal yayım desteği, pazarlama teşvikleri, özel
depolama yardımı, kalite desteği, piyasa düzenlemeleri desteği, organik
üretim desteği, imha desteği, ürün işleme desteği, gerektiğinde bazı girdi
destekleri ile tarım havzaları destekleri ve benzer konularda destekleme
araçları kullanılabilir. Bu destekleme araçları her yıl Kurulun teklifi
üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir. Tarımsal
desteklemelerin uygulama esasları MADDE
20 –
Destekleme ödemelerinde uyulması gereken esaslar şunlardır: a) Destekleme ödemeleri; bölge,
işletme, arazi, ürün, tarım sistemi, sözleşmeli üretim, ıslah ve çevre gibi
konulardaki öncelikler ve tercihler ışığında farklı miktarlarda yapılabilir. b) Bir tarımsal işletmenin
alabileceği azamî toplam destekleme miktarı, yıllık olarak belirlenebilir. c) Destekler, üretici örgütleri
aracılığı ile de ödenebilir. ç) Desteklenecek ürünlerin ve
destekleme ödeme miktarının belirlenmesinde kalite, standart ve sağlık
kriterleri dikkate alınır. d) Üreticilere yapılacak her
türlü destekleme ödemelerinde, entegre idare ve kontrol sistemi kullanılır. e) Çiftlik muhasebe veri ağı
kayıtlarına ait bilgiler kontrol ve istatistikî amaçlı olarak kullanılabilir,
ancak ifşa edilemez. Bu hükme uymayanlar için genel hükümler çerçevesinde
cezaî işlem yapılır. Tarımsal
desteklemelerin finansmanı MADDE
21 –
Tarımsal destekleme programlarının finansmanı, bütçe kaynaklarından ve dış kaynaklardan sağlanır. Bütçeden ayrılacak
kaynak, gayrisafi millî hasılanın yüzde birinden az olamaz. Salgın
ve bulaşıcı hastalıklardan korunma MADDE
22 –
Salgın ve bulaşıcı hastalıklardan korunmak, ülkeye bulaşması durumunda
yayılmasını önlemek amacıyla, riskli alanlarda, Bakanlığın teklifi ve
Bakanlar Kurulunun onayı ile tarımsal faaliyetlerle ilgili gerekli önlemler
alınır. Haksız ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti MADDE
23 –
Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51
inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan
kanunî faizi ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız
ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen
gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken
sorumlu tutulurlar. Bu Kanunla belirlenen destekleme
ödemelerinden, idarî hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler, beş yıl süreyle
hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar. Yönetmelikler MADDE
24 –
Bu Kanunun uygulanması ile ilgili esas ve usûlleri belirleyen yönetmelikler,
bu Kanunun yürürlüğe girmesini müteakip bir yıl içerisinde yürürlüğe konulur. Saklı
hükümler GEÇİCİ
MADDE 1 –
Doğrudan gelir desteğinin 2005 yılı uygulaması ve ödemeleri, 2005 yılında
yürürlükte olan mevzuat hükümlerine göre, aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde
yürütülür: a) Bitkisel üretim faaliyetlerinde
bulunan tüzel kişiliği haiz üretici ve çiftçilerle, başvuru tarihi itibarıyla
onsekiz yaşını doldurmuş ve/veya ergin gerçek kişi çiftçilere, cari yılda
üretim yapmaları ve bu üretimlerine ilişkin gerekli bilgileri Bakanlığa beyan
ederek, çiftçi kayıt sistemine dahil olmaları şartıyla, doğrudan gelir
desteği ödemeleri yapılır. Bitkisel üretim faaliyetlerinde bulunan, ancak
çiftçi kayıt sisteminde yer almayan üretici ve çiftçiler, doğrudan gelir
desteği ödemesinden yararlandırılmazlar. b) Çiftçi kayıt sisteminde yer
alan bilgiler, çiftçilerin kendi beyanlarına dayanır ve Bakanlığın gerekli
tespitlerinden sonra kesinleşir. Doğrudan gelir desteği ödemesinden yararlanmak
isteyen çiftçiler, süresi içinde tarım arazilerinin bulunduğu yerdeki tarım
ilçe müdürlüklerine, merkez ilçe ise tarım il müdürlüklerine başvurur. c) Bakanlık önce, kayıtlı
çiftçilerin işlediği tarım arazisi miktarlarını kesinleştirir. Her bir çiftçi
için ödenecek miktar, o çiftçinin işlediği arazi miktarı ile uygulama
tebliğinde belirlenen birim ödeme miktarının çarpımı ile hesaplanır. Ödemeye
esas arazi büyüklükleri ve miktarı uygulama tebliğlerinde belirlenir. d) Ödemeler, il ve ilçelerin
sosyo-ekonomik gelişmişlik seviyeleri dikkate alınarak yapılan sıralamaya göre,
sosyo-ekonomik gelişmişlik seviyesi düşük olan il ve ilçelerden başlanarak
yapılır. Ancak, doğal afetlere maruz kalan çiftçilere, söz konusu sıralamaya
bakılmaksızın öncelik verilebilir. Çiftçi
kayıt sisteminin esas alınması GEÇİCİ
MADDE 2 –
Entegre idare ve kontrol sistemi oluşturuluncaya kadar üreticilere yapılacak
bitkisel üretimle ilgili destekleme ödemelerinde çiftçi kayıt sistemi esas alınır. GEÇİCİ
MADDE 3 – Bu
Kanun uyarınca yapılan desteklemelerle ilgili olarak bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarih itibarıyla devam eden her türlü incelemeler veya adli ve idari
soruşturmalar sonuçlanıncaya kadar destekleme ödemelerinin yapılmaması
amacıyla konulan ödeme yasakları, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren en geç iki ay içinde haklarında ödeme yasağı konulan kişilerin Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına başvuruda bulunmaları durumunda anılan Bakanlık
tarafından altı ay içinde yapılacak incelemede gerçek üretim yapıldığına dair
bulgu ve emarelerin tespit edilmiş olması şartıyla kaldırılır. 25/4/2006 tarihinden itibaren
desteklemelerden yararlanmak için başvuruda bulunduğu hâlde, meri mevzuat uyarınca
desteklemelerden yararlanabilmek için ibrazı öngörülen makbuz, fatura ve
diğer belgelerin gerçeğe aykırı, usulsüz veya sahte olduğu gerekçesiyle
desteklemeden yararlandırılmayanlara veya yararlandıkları destekleme
tutarları aynı gerekçe ile bu Kanunun 23 üncü maddesi doğrultusunda geri
alınanlara, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına başvurmaları ve Bakanlık tarafından
yapılan incelemede bunların gerçek üretim yaptığının tespit edilmesi hâlinde
hak ettikleri destekleme ödemeleri yapılır. Yapılan ödemelere faiz işletilmez,
masraf veya ek ödeme adı altında herhangi bir ödeme yapılmaz. Ancak bu
hükümden yararlananlardan bu Kanunun 23 üncü maddesi çerçevesinde tahsil
edilmiş olan faiz, 13/2/2011 tarihli ve 6111 sayılı Kanuna göre alınan
TEFE/ÜFE tutarı, katsayı tutarı ve geç ödeme zamları iade edilir. Bu hüküm
yararlandıkları destekleme tutarlarının, aynı gerekçelerle geri alınması
yönünde haklarında takip başlatılanlar için de uygulanır ve maddede öngörülen
şartların oluşması hâlinde haklarındaki takip işlemlerine son verilir. Ancak
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra maddenin kapsadığı dönemlere ilişkin
olarak haklarında takip başlatılanların, takibe ilişkin yazının tebliğ
tarihinden itibaren bir ay içinde anılan Bakanlığa başvurmaları hâlinde
bunlar da madde hükmünden aynı şartlar dâhilinde yararlandırılır. Bu maddeden
yararlananlara 23 üncü maddenin ikinci fıkrası uyarınca uygulanması öngörülen
herhangi bir hak mahrumiyeti uygulanmaz. 25/4/2006 tarihinden itibaren meri
mevzuat uyarınca desteklemelerden yararlanabilmek için başvuruda bulunan
ancak ibrazı öngörülen makbuz, fatura ve diğer belgelerin herhangi birini
ibraz edememesi nedeniyle desteklemeden yararlandırılmayanlara, bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığına başvurmaları ve Bakanlık tarafından yapılan incelemede bunların
gerçek üretim yaptığının tespit edilmesi hâlinde hak ettikleri destekleme
ödemeleri yapılır. Yapılan ödemelere faiz işletilmez, masraf veya ek ödeme
adı altında herhangi bir ödeme yapılmaz. Bu madde hükümlerinden yararlanmak
üzere başvuruda bulunan ve madde hükmünden yararlananların, bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten önce destekleme ödemeleri ile ilgili olarak açmış
oldukları davalar karşılıklı olarak sonlandırılır ve bu sebeple herhangi bir
yargılama gideri ile vekâlet ücreti talep edilemez. Bu madde hükümlerinden yararlanmak
üzere başvuruda bulunan ve açtıkları davalardan vazgeçenlerin bu ihtilaflarıyla
ilgili olarak bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra tebliğ edilen
kararlar uyarınca işlem yapılmaz ve bu kararlar ile idare aleyhine
hükmedilmiş yargılama giderleri ve vekâlet ücreti bulunması hâlinde bunlar
idareden talep edilemez. Yürürlük
MADDE
25 –
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
26 –
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. 25 Nisan 2006
SALI Resmî Gazete Sayı : 26149 |