Güncel: 27/11/2020 7256 SAYILI
KANUN KAPSAMINDA GÜMRÜK ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; 31/8/2020
tarihinden (bu tarih dâhil) önce 27/10/1999
tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanunu ve ilgili diğer
kanunlar kapsamında gümrük yükümlülüğü doğan ve Ticaret Bakanlığına bağlı
tahsil daireleri tarafından 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre takip edilen
gümrük vergileri, idari para cezaları, faizler, gecikme faizleri, gecikme
zammı alacaklarının 11/11/2020 tarihli ve 7256 sayılı Bazı Alacakların
Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun kapsamında yeniden yapılandırılarak tahsiline ilişkin usul ve esasları
belirlemektir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 11/11/2020 tarihli ve 7256 sayılı Bazı
Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin on sekizinci fıkrasına dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğin uygulanmasında; a) Alacak: 31/8/2020 tarihinden (bu tarih
dâhil) önce 4458 sayılı Kanun ve ilgili diğer
kanunlar kapsamında gümrük yükümlülüğü doğan ve 6183 sayılı Kanun hükümlerine
göre gümrük idarelerince takip edilen gümrük vergileri ve bunlara bağlı faiz,
gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme alacakları ile idari para
cezalarını, b) Gümrüklenmiş değer: İthal
eşyası için eşyanın Uluslararası Kıymet Sözleşmesine göre belirlenecek CIF
kıymeti ile gümrük vergileri toplamını, ihraç eşyası için FOB kıymeti ile
gümrük vergileri toplamını, c) Kanun: 11/11/2020 tarihli
ve 7256 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunu, ç) Yİ-ÜFE aylık değişim
oranları: Türkiye İstatistik Kurumunun her ay için belirlediği 31/12/2004
tarihine kadar toptan eşya fiyatları endeksi (TEFE) aylık değişim oranlarını,
1/1/2005 tarihinden itibaren üretici fiyatları endeksi (ÜFE) aylık değişim
oranlarını, 1/1/2014 tarihinden itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi
(Yİ-ÜFE) aylık değişim oranlarını, 1/11/2016 tarihinden itibaren aylık %0,35
oranını, ifade eder. (2) Bu Tebliğ hükümlerine göre
ödenecek alacaklara 2020 yılı Kasım ayı için uygulanması gereken Yİ-ÜFE aylık
değişim oranı olarak %0,35 oranı esas alınır. Kesinleşmiş alacaklar MADDE 4 – (1) 31/8/2020 tarihinden (bu tarih dâhil)
önce gümrük yükümlülüğü doğan ve gümrük idarelerince takip edilen
alacaklardan, 17/11/2020 tarihi itibarıyla (bu tarih dâhil) kesinleşen; a) Vadesi geldiği hâlde
ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan gümrük vergilerinin
ödenmemiş kısmının tamamı ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme
zammı gibi fer’i amme alacakları yerine 17/11/2020 tarihine kadar Yİ-ÜFE
aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; ödenmemiş alacağın
sadece fer’i alacaktan ibaret olması hâlinde fer’i alacak yerine Yİ-ÜFE aylık
değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, Kanunda belirtilen süre
ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla gümrük vergilerine bağlı faiz, gecikme
faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme alacakları ve aslı 17/11/2020 tarihinden
önce ödenmiş olanlar dâhil olmak üzere asla bağlı olarak kesilen idari para
cezalarının tamamının, b) Vadesi geldiği hâlde
ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan ve 4458 sayılı Kanun ve ilgili diğer
kanunlar kapsamında gümrük yükümlülüğü nedeniyle gümrük vergileri asıllarına
bağlı olmaksızın kesilmiş idari para cezaları ile
30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun iştirak
hükümleri nedeniyle kesilmiş idari para cezalarının %50’sinin, Kanunda belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla
cezaların kalan %50’sinin, c) Eşyanın gümrüklenmiş
değerine bağlı olarak kesilmiş idari para cezalarının %30’u ve varsa gümrük
vergileri aslının tamamı ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı
gibi fer’i amme alacakları yerine 17/11/2020 tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim
oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, Kanunda belirtilen süre ve
şekilde tamamen ödenmesi şartıyla cezaların kalan %70’i ile alacak asıllarına
bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme alacaklarının
tamamının, tahsilinden vazgeçilir. (2) İhtirazi kayıtla verilen
beyannameler üzerine tahakkuk etmiş olan vergiler hakkında birinci fıkranın
(a) bendi hükmü uygulanır. (3) Kanunun kapsadığı
dönemlere ilişkin olup 17/11/2020 tarihi itibarıyla yargı kararı ile
kesinleştiği hâlde mükellefe ödemeye yönelik tebligatın yapılmadığı alacaklar
için mükelleflerce Kanunda öngörülen süre ve şekilde başvuruda bulunulması
koşuluyla bu alacaklar da bu madde kapsamında yapılandırılır. Bu hüküm
kapsamına giren alacaklar için ayrıca tebligat yapılmaz ve alacakların vade
tarihi olarak Kanunun yayımı tarihi kabul edilir. Bu kapsamda yapılandırılan
tutarların Kanunda öngörülen süre ve şekilde ödenmemesi hâlinde de vade
tarihinde değişiklik yapılmaz. (4) Bu madde hükümlerinden
yararlanmak isteyen borçluların bu maddede belirtilen şartların yanı sıra
dava açmamaları, açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına
başvurmamaları şarttır. Başvuru şekli ve süreler MADDE 5 – (1) Kanunun ilgili maddelerindeki başvuru
sürelerine ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla Kanun hükümlerinden
yararlanmak isteyen borçluların, 31/12/2020 tarihine kadar (bu tarih dâhil)
ilgili gümrük idaresine EK-1’de belirtilen forma uygun olarak başvuruda
bulunmaları şarttır. (2) Kanunun 1 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamına giren alacakların yapılandırılmasına
ilişkin başvurular ilgili gümrük idaresine yapılır. (3) Alacağın birden fazla
gümrük idaresini ilgilendirmesi durumunda, her idareye ayrı ayrı başvurulur. (4) Alacak aslı ve buna bağlı
idari para cezaları ve fer’i alacaklara ilişkin başvurular gümrük
beyannamesi, ek tahakkuk kararı ve para cezası kararı itibarıyla yapılır.
Aynı idarece takip edilen birden fazla alacağın yapılandırılmasına ilişkin
talepler tek başvuru ile yapılabilir. Bu durumda, yükümlülüğe ilişkin detay
bilgiler başvuruda ayrı ayrı belirtilir. (5) Başvurunun iadeli
taahhütlü posta yoluyla yapılması durumunda başvuru belgelerinin postaya
verildiği tarih, normal posta ile veya şahsen yapılması hâlinde ise başvuruda
bulunulan idarenin genel evrak kayıtlarına intikal ettiği tarih başvuru
tarihi olarak dikkate alınır. (6) Gümrük vergileri aslına
bağlı olmayan idari para cezalarına ilişkin başvurular her bir para cezası
kararı için ayrı ayrı yapılır. Ancak, aynı idarece takip edilen birden fazla
para cezasının yapılandırılmasına ilişkin talepler tek başvuru ile
yapılabilir. Bu durumda, yükümlülüğe ilişkin detay bilgiler başvuruda ayrı
ayrı belirtilir. Gümrük idarelerince
yapılacak işlemler MADDE 6 – (1) Yapılandırma başvurusu, ilgili gümrük
müdürlüğünün genel evrak kaydına alınmasını müteakip ilgili servis tarafından
başvuru sahibinin vergi numarası, ticaret unvanı, adres gibi bilgileri ile
yapılandırılan alacaklara ilişkin bilgileri içerir şekilde kayda alınır. (2) Süresi içinde yapılmadığı
veya gerekli şartları sağlamadığı anlaşılan başvurular gerekçe belirtilmek
suretiyle reddedilir. (3) Süresi içinde ilgili
gümrük idaresine yapılan başvuru konusu alacakların tamamının veya bir
kısmının farklı bir gümrük idaresince takip edildiğinin anlaşılması
durumunda, başvuru, süresi içinde yapılmış sayılır ve başvurunun yapıldığı
gümrük idaresi tarafından başka gümrük idarelerince takip edilen alacaklara
ilişkin başvurular ilgili gümrük idaresine gönderilir. Bu şekilde alınan
başvurular ilgili gümrük idaresince, birinci fıkra uyarınca kayda alınır. (4) Diğer koşullar sağlanmak
kaydıyla, davadan vazgeçme dilekçesi veya dilekçelerinin yetkisiz kişilerce
imzalanmış olduğunun anlaşılması durumunda başvuru doğrudan reddedilmez,
borçluya 17 nci maddeye uygun, davadan vazgeçme dilekçesi veya dilekçelerinin
gönderilmesi için 31/12/2020 günü mesai bitimine kadar süre verilir. Bu
sürenin sonunda dilekçenin veya dilekçelerin gönderilmemiş olması durumunda
başvuru gerekçe belirtilmek suretiyle reddedilir. (5) Başvuru belgelerinin tam
ve eksiksiz olduğunun anlaşılması durumunda, başvuru kabul edilerek borçlu
tarafından tercih edilen taksitle ödeme seçeneğine göre 12 nci maddede
belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde taksitler hesaplanarak ödeme planı
hazırlanır. (6) Kabul edilen başvurulara
ilişkin davadan vazgeçme dilekçelerinin gümrük idarelerine verildiği tarih,
ilgili yargı merciine verildiği tarih sayılarak dilekçeler ilgili yargı
merciine gönderilir. (7) Taleplerin süratle
değerlendirilmesi amacıyla Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüklerince
gerekli idari önlemler alınır. (8) Kanun kapsamında
yapılandırılan alacaklara ilişkin kayıtlar Tahsilat Takip Programı ve ilgili
diğer programlar üzerinde güncellenir. Ödeme süresi MADDE 7 – (1) Kanunun ilgili maddelerindeki ödeme
süresine ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla Kanun hükümleri kapsamında
ödenecek tutarların ilk taksitinin 31/1/2021 tarihine kadar (bu tarih dâhil),
diğer taksitlerin ise bu tarihi takip eden ikişer aylık dönemler hâlinde
azami on sekiz eşit taksitte ödenmesi şarttır. (2) Ödenecek taksitlerin ödeme
süresinin son gününün resmî tatile rastlaması hâlinde süre, tatili izleyen
ilk iş günü mesai saati sonunda biter. Süresinde ödenmeyen
taksitler MADDE 8 – (1) Kanuna göre ödenmesi gereken
taksitlerin ilk ikisinin süresinde ve tam ödenmesi koşuluyla, kalan
taksitlerden; bir takvim yılında iki veya daha az taksitin, süresinde
ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit
tutarlarının son taksiti (peşin ödeme seçeneğinin tercih edilmesi hâlinde ilk
taksiti) izleyen ayın sonuna kadar, gecikilen her ay ve kesri için 6183
sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranında
hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte ödenmesi şartıyla Kanun
hükümlerinden yararlanılır. İlk iki taksitin süresinde tam ödenmemesi ya da
süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen diğer taksitlerin belirtilen şekilde de
ödenmemesi veya bir takvim yılında ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi
veya eksik ödenmesi hâlinde Kanun hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilir.
Bu hüküm taksitlendirilen alacaklar için ayrı ayrı uygulanır. (2) Kanuna göre ödenecek
taksit tutarının %10’unu aşmamak şartıyla 10 Türk lirasına (bu tutar dâhil)
kadar yapılmış eksik ödemeler için Kanun hükümleri ihlal edilmiş sayılmaz. (3) Kanun kapsamına giren
alacakların birinci fıkrada belirtilen şekilde tamamen ödenmemiş olması
hâlinde borçlular, ödedikleri tutarlar kadar Kanun hükümlerinden
yararlanırlar. Kanun kapsamında yapılandırıldığı hâlde Kanunda öngörülen süre
ve şekilde ödenmeyen alacakların yapılandırma öncesi türü ve vadesi dikkate
alınarak takip işlemleri ilgili mevzuat kapsamında yapılır ve Kanunun yayım
tarihinden önce başlamış olan takip işlemleri geçerliliğini koruyarak kaldığı
yerden devam eder. Kesinleşmiş gümrük
vergileri alacağında tahsil edilecek tutarın tespiti MADDE 9 – (1) 17/11/2020 tarihi (bu tarih dâhil)
itibarıyla vadesi geldiği hâlde ödenmemiş olan ya da henüz ödeme süresi
geçmemiş bulunan gümrük vergilerine ilişkin olarak ödenecek alacak tutarının
tespiti için vergi asıllarına; a) Vade tarihinden 17/11/2020
tarihine kadar gecikme zammı yerine, b) Daha önce hesaplanmış
gecikme zammı oranında faiz olması hâlinde, bu faizin hesaplandığı süre
dikkate alınarak, gecikme zammı oranında faiz yerine, Yİ-ÜFE aylık değişim oranları
esas alınarak Yİ-ÜFE tutarı hesaplanır. Bu tutar, vergi aslı ile toplanarak
madde hükmüne göre yapılandırılan alacak tutarı bulunur. (2) Yapılandırılan alacak
tutarının, Kanunda öngörülen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde gümrük
vergilerine bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme
alacakları ve aslı 17/11/2020 tarihinden önce ödenmiş olanlar dâhil olmak
üzere asla bağlı olarak kesilen idari para cezalarının tamamının tahsilinden
vazgeçilir. (3) 17/11/2020 tarihi (bu
tarih dâhil) itibarıyla asılları tamamen ödenmiş gümrük vergileri üzerinden; a) Vade tarihinden ödeme
tarihine kadar geçen süre için hesaplanan gecikme zammı yerine, b) Gecikme zammı oranında
faizin hesaplandığı süre dikkate alınarak, gecikme zammı oranında faiz yerine, Yİ-ÜFE aylık değişim oranı
esas alınarak alacak tutarı hesaplanır. Bu tutarın Kanunda öngörülen süre ve
şekilde ödenmesi hâlinde, gümrük vergilerine bağlı faiz, gecikme faizi,
gecikme zammı gibi fer’i amme alacakları ve asla bağlı olarak kesilen idari
para cezalarının tamamının tahsilinden vazgeçilir. (4) Asılları tamamen ödenmiş
gümrük vergilerine ilişkin gecikme zammı oranında faiz ve gecikme zamlarından,
17/11/2020 tarihinden (bu tarih dâhil) önce kısmen tahsil edilmesi durumunda; a) Gümrük vergilerinin vade
tarihinden ödendiği tarihe kadar hesaplanan gecikme zammı yerine, b) Gümrük vergilerine gecikme
zammı oranında faizin hesaplandığı süre dikkate alınarak, gecikme zammı
oranında faiz yerine, Yİ-ÜFE aylık değişim oranı
esas alınarak alacak tutarı hesaplanır. (5) Ödenmiş gecikme
zammı/gecikme zammı oranında faiz tutarının, hesaplanan Yİ-ÜFE tutarından
fazla olması hâlinde herhangi bir tahsilat yapılmaz, kalan gecikme
zammı/gecikme zammı oranında faizin tahsilinden vazgeçilir. Bununla birlikte,
tahsil edilmiş gecikme zammı ve gecikme zammı oranında faizden red ve iade
yapılmaz. Ödenmiş gecikme zammı/gecikme zammı oranında faiz tutarının,
hesaplanan Yİ-ÜFE tutarından az olması hâlinde ise ödenecek tutar Yİ-ÜFE
tutarından ödenmiş olan gecikme zammı/gecikme zammı oranında faiz düşülmek
suretiyle tespit edilir. Bu şekilde belirlenen Yİ-ÜFE tutarının Kanunda
öngörülen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde, kalan gecikme zammı/gecikme zammı
oranında faizin tahsilinden vazgeçilir. Yİ-ÜFE tutarının
hesaplanması MADDE 10 – (1) Yİ-ÜFE tutarı, fer’i alacaklar için
30/6/2007 tarihli ve 26568 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tahsilat Genel
Tebliği Seri: A Sıra No:1’de ve diğer mevzuatta esas alınan hesaplama
yöntemleri ve hesaplama süreleri kullanılarak hesaplanır. (2) Yİ-ÜFE tutarının hesaplanmasında; 4458 sayılı Kanuna göre hesaplanan
gecikme zammı oranında faiz ve 6183 sayılı Kanuna göre hesaplanan gecikme
zammı oranı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları
kullanılır. (3) Bu hesaplamalarda esas
alınacak ilk aya ilişkin Yİ-ÜFE aylık değişim oranı, alacağın vadesinin
rastladığı ay için açıklanmış olan orandır. Alacağın vade tarihlerinin ayın
son günlerine rastladığı hâllerde de Yİ-ÜFE aylık değişim oranı vade
tarihinin rastladığı aydan başlamak suretiyle hesaplanır. (4) Türkiye İstatistik
Kurumunca açıklanan Yİ-ÜFE aylık değişim oranları ile 1/11/2016 tarihinden
itibaren uygulanması gereken aylık değişim oranı, EK-2 sayılı tabloda yer
almaktadır. Yİ-ÜFE tutarlarının tespitinde kullanılacak olan Yİ-ÜFE aylık
değişim oranlarının eksi (negatif) çıkması durumunda bu oranlar da
hesaplamada eksi değer olarak dikkate alınır. Belli bir döneme ilişkin olarak
Yİ-ÜFE aylık değişim oranlarının toplamları eksi değer olması hâlinde alacak
asılları üzerinden hesaplanan fer’iler yerine alınması gereken Yİ-ÜFE tutarı
sıfır kabul edilir. (5) Toplam Yİ-ÜFE aylık
değişim oranı ile vergi aslı çarpılmak suretiyle gecikme zammı yerine
ödenmesi gereken Yİ-ÜFE tutarı hesaplanır. Bu tutar, vergi aslı ile
toplanarak madde hükmüne göre ödenecek alacak tutarı bulunur. Yİ-ÜFE tutarının
hesaplanmasında esas alınacak diğer hususlar MADDE 11 – (1) Gecikme zammının günlük olarak
hesaplanması gerektiği hâllerde, bu sürelere uygulanması gereken Yİ-ÜFE aylık
değişim oranı da Tahsilat Genel Tebliği Seri: A Sıra No:1’de yapılan
düzenlemeler çerçevesinde günlük olarak bulunur. (2) 6183 sayılı Kanunun 52 nci
maddesine göre gecikme zammı tatbik süresini durduran iflas ve aciz hâlleri
söz konusu ise gecikme zammı uygulanmayan süreye Yİ-ÜFE aylık değişim oranı
da uygulanmaz, bu hâllerin varlığı Yİ-ÜFE uygulanan süreyi de durdurur. Ödeme, taksitlendirmede
katsayı uygulaması ve zamanaşımı MADDE 12 – (1) Kanun hükümlerine göre hesaplanan
tutarlar peşin veya taksitler hâlinde ödenebilir. (2) Hesaplanan tutarların
tamamının ilk taksit ödeme süresi içerisinde peşin olarak ödenmesi hâlinde
katsayı uygulanmaz ve; a) Fer’i alacaklar yerine
Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarların %90’ının
tahsilinden vazgeçilir. b) Yapılandırma sonucu
ödenecek alacağın sadece fer'i alacaktan ibaret olması hâlinde fer'i alacak
yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutardan %50
indirim yapılır. (3) Hesaplanan tutarların
tamamının ilk iki taksit ödeme süresi içinde ödenmesi hâlinde katsayı
uygulanmaz ve; a) Fer’i alacaklar yerine
Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarlar üzerinden
%50 indirim yapılır. b) Yapılandırma sonucu
ödenecek alacağın sadece fer'i alacaktan ibaret olması hâlinde fer'i alacak
yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutardan %25
indirim yapılır. (4) Hesaplanan tutarların
taksitle ödenmek istenmesi hâlinde, ilgili maddelerde yer alan hükümler saklı
kalmak şartıyla borçluların başvuru sırasında altı, dokuz, on iki veya on
sekiz eşit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih etmeleri şarttır.
Tercih edilen taksit süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapılamaz. (5) Hesaplanan tutarların
taksitle yapılacak ödemelerinde ilgili maddelere göre belirlenen tutar; a) Altı eşit taksit için
(1,045), b) Dokuz eşit taksit için
(1,083), c) On iki eşit taksit için
(1,105), ç) On sekiz eşit taksit için
(1,15), katsayısı ile çarpılır ve
bulunan tutar taksit sayısına bölünmek suretiyle ikişer aylık dönemler
hâlinde ödenecek taksit tutarı hesaplanır. Kanun hükümlerinden yararlanmak
üzere başvuruda bulunan borçlulara tercih ettikleri taksit süresine uygun
ödeme planı verilir. Ancak tercih edilen süreden daha kısa sürede ödeme
yapılması hâlinde ödenecek tutar ilgili katsayıya göre düzeltilir. (6) Kanun kapsamındaki
alacaklara ilişkin ilgili mevzuatlarda yer alan özel hükümler saklı kalmak
kaydıyla taksit ödeme süresince zamanaşımı süreleri işlemez. Tahsilinden vazgeçilecek
alacaklar MADDE 13 – (1) Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil
dairelerince takip edilmekte olan ve vadesi 31/12/2014 tarihinden (bu tarih
dâhil) önce olduğu hâlde 17/11/2020 tarihine kadar ödenmemiş olan ve 6183
sayılı Kanun kapsamında gümrük idarelerince takibi gereken her bir alacağın;
türü, yükümlülüğü, asılları ayrı ayrı dikkate alınmak suretiyle; a) Tutarı 100 Türk lirasını
aşmayan asli alacakların, b) İdari para cezalarında 150
Türk lirasını aşmayanların, c) Tutarına bakılmaksızın bu
alacaklara bağlı fer’i alacakların, ç) Aslı ödenmiş fer’i
alacaklarda toplamı 200 Türk lirasını aşmayanların, tahsilinden vazgeçilir. (2) Kanun kapsamında
tahsilinden vazgeçilen alacaklara ilişkin ek tahakkuk ve ceza karar
kayıtları, “11/11/2020 tarihli ve 7256 sayılı Bazı Alacakların Yeniden
Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
kapsamında tahsilinden vazgeçilmiştir.” notu düşülerek Tahsilat Takip
Programı ve ilgili diğer programlar üzerinde kapatılır. Tecil edilen alacakların
yapılandırılması MADDE 14 – (1) Kanunun 1 inci maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi kapsamına giren alacakların, 17/11/2020 tarihinden önce
6183 sayılı Kanun ve diğer kanunlar uyarınca tecil edilip de tecil şartlarına
uygun olarak ödenmekte olanlarından, kalan taksit tutarları için borçlular,
talep etmeleri hâlinde Kanun hükümlerinden yararlanabilirler. Bu takdirde
tecil şartlarına uygun olarak ödenen taksit tutarları için tecil hükümleri
geçerli sayılır. Bu şekilde ödenmiş taksit tutarlarına tecil tarihi ile ödeme
tarihi arasında geçen süre için sadece ilgili kanunda öngörülen faiz
uygulanır. Kalan taksit tutarları vadesinde ödenmemiş alacak kabul edilir ve
bu alacaklar hakkında bu Tebliğ hükümleri uygulanır. 6736, 7020 ve 7143 sayılı
Kanunlar kapsamında yapılandırılan alacaklar MADDE 15 – (1) Kanun hükümleri, 3/8/2016 tarihli ve
6736 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun,
18/5/2017 tarihli ve 7020 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması
ile Bazı Kanunlarda ve Bir Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun hükümlerine göre 17/11/2020 tarihi itibarıyla taksit ödemeleri
devam eden alacaklar ile 6736 sayılı Kanuna göre tahakkuk eden alacaklar
hakkında uygulanmaz. (2) 11/5/2018 tarihli ve 7143
sayılı Vergi ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanuna göre yapılandırılan ve
17/11/2020 tarihi itibarıyla anılan Kanun kapsamında ödemeleri devam eden
alacaklar açısından, borçlular talep etmeleri hâlinde Kanun hükümlerinden
yararlanabilir. Bu takdirde, 7143 sayılı Kanun kapsamında ödenen taksitler
için yapılandırma hükümleri geçerli sayılır, bu şekilde ödenmiş taksit
tutarlarına tecil tarihi ile ödeme tarihi arasında geçen süre için anılan
Kanuna göre tercih edilen taksit süresine uygun katsayı uygulanır, kalan
taksit tutarlarına konu alacaklar vadesinde ödenmemiş alacak kabul edilerek
Kanunun ilgili hükümlerine göre yapılandırılır ve ödenmemiş taksitlere ilişkin
kalan katsayı tutarlarının tahsilinden vazgeçilir. İade edilmeyecek alacaklar MADDE 16 – (1) Kanunun 1 inci maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi kapsamına giren alacaklara karşılık 17/11/2020
tarihinden önce tahsil edilmiş olan tutarlar, Kanun kapsamında tahsil edilen
tutarlar ile 14 üncü madde kapsamında yapılan tecile ilişkin olarak 6183
sayılı Kanun veya diğer kanunlar uyarınca ödenen faizlerin Kanun hükümlerine
dayanılarak red ve iadesi yapılmaz. Davadan vazgeçme MADDE 17 – (1) Kanun hükümlerinden yararlanmak üzere
başvuruda bulunan ve ilgili maddeler uyarınca dava açmamaları veya açılan
davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına başvurmamaları gereken
borçluların, Kanun hükümlerinden yararlanabilmeleri için ilgili maddelerde
belirlenen başvuru sürelerinde, yazılı olarak bu iradelerini belirtmeleri
şarttır. Borçlularca, Kanun hükümlerinden yararlanılmak üzere davadan
vazgeçilmesi hâlinde idarece de ihtilaflar sürdürülmez. (2) Davadan vazgeçme
dilekçeleri EK-3’te yer alan forma uygun olarak ilgili gümrük idaresine
verilir ve bu dilekçelerin gümrük idarelerine verildiği tarih, ilgili yargı
merciine verildiği tarih sayılarak dilekçeler ilgili yargı merciine
gönderilir. (3) Kanun hükümlerinden
yararlanmak üzere başvuruda bulunan ve açtıkları davalardan vazgeçen
borçluların bu ihtilaflarıyla ilgili olarak karar tarihine bakılmaksızın
17/11/2020 tarihinden sonra tebliğ edilen kararlar uyarınca işlem yapılmaz. (4) Kanun hükümlerinden
yararlanılmak üzere vazgeçilen davalarda verilen kararlar ile hükmedilen
yargılama gideri, avukatlık ücreti ve fer’ileri talep edilmez ve bu alacaklar
için icra takibi yapılamaz. Vazgeçme tarihinden önce ödenmiş olan yargılama
giderleri ve avukatlık ücretleri geri alınmaz. Çeşitli hükümler MADDE 18 – (1) Kanundan yararlanılarak süresinde
ödenen alacaklara, Kanunda yer alan hükümler saklı kalmak kaydıyla 17/11/2020
tarihinden sonraki süreler için faiz, gecikme zammı ile gecikme cezası gibi
fer’i amme alacakları hesaplanmaz. (2) Kanuna göre ödenecek
alacaklarla ilgili olarak, tatbik edilen hacizler yapılan ödemeler nispetinde
kaldırılır ve buna isabet eden teminatlar iade edilir. Kanuna göre ödenecek
alacaklar nedeniyle tatbik edilen hacizlere konu mallar, borçlunun talebi
hâlinde 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre alacaklı tahsil dairesince
satılabilir. Bu talep, Kanun kapsamında ödenmesi gereken tutarların Kanun hükümlerine göre ödenmesine engel teşkil etmez. (3) 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu
hükümleri uyarınca verilen idari para cezaları Kanun kapsamında
bulunmamaktadır. Yetki MADDE 19 – (1) Bu Tebliğde hüküm bulunmayan özel ve
istisnai durumları inceleyip sonuçlandırmaya Ticaret Bakanlığı yetkilidir. Yürürlük MADDE 20 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 21 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı
yürütür.
27 Kasım 2020 CUMA Resmî Gazete Sayı : 31317 |