BÖLÜM
XVIII OPTİK ALET VE CİHAZLAR, FOTOĞRAF,
SİNEMA, ÖLÇÜ, KONTROL, AYAR ALET VE CİHAZLARI, TIBBİ VEYA CERRAHİ ALET VE
CİHAZLAR; SAATÇİ EŞYASI; MÜZİK ALETLERİ; BUNLARIN
AKSAM, PARÇA VE AKSESUARI |
FASIL
92 MÜZİK ALETLERİ; BUNLARIN AKSAM, PARÇA VE
AKSESUARI Fasıl Notları. 1.- Aşağıda yazılı
olanlar bu Fasıla dahil değildir: (a) XV. Bölümün 2 no.lu
Notunda tanımlandığı üzere adi metallerden (Bölüm XV) genel kullanıma mahsus
aksam ve parçalar veya plastikten benzeri eşya (Fasıl 39); (b) Bu Fasıla giren eşya
ile kullanılan, fakat bunlara takılmamış veya aynı kabin içine
yerleştirilmemiş 85. fasılda veya 90. fasılda yer alan mikrofonlar,
yükselteçler, hoparlörler, kulaklıklar, şalterler, stroboskoplar ve aksesuar
türünden diğer alet, cihaz ve techizat; (c) Oyuncak özelliği
taşıyan alet ve cihazlar (95.03 pozisyonu); (d) Müzik aletlerini
temizlemeye mahsus fırçalar (96.03 pozisyonu) veya monopod, bipod, tripod
veya benzeri eşyalar (96.20 pozisyonu) veya; (e) Kolleksiyoncu eşyası
veya antika eşya (97.05 veya 97.06 pozisyonu); 2.- 92.02 veya 92.06
pozisyonlarındaki müzik aletlerinin çalınmasında kullanılan, bu aletlerle
birlikte getirilen ve bu aletlerle kullanılmaya yetecek normal miktarda olup
bunlarla birlikte kullanılacağı açık olan yay, baget ve benzeri eşya, ilgili
olduğu alet ile aynı pozisyonda sınıflandırılır. 92.09 pozisyonundaki kart, disk ve rulolar bir müzik aletiyle
beraber getirilmiş olsalar dahi bu müzik aletinin bir parçası olarak değil
ayrı eşya olarak işlem görürler. GENEL AÇIKLAMALAR Bu
Fasıl aşağıda yazılı olanları içine alır: (A) Müzik aletleri (92.01
ila 92.08 pozisyonu). (B) Bu aletlerin aksam,
parça ve aksesuarları (92.09 pozisyonu). Bazı
müzik aletlerinde (piyano, gitar, vb.) elektrikli bir pikapla bir
amplifikatör tertibatı bulunabilmektedir. Bunlar, mutad tipte müzik
aletlerinden olmak yani bu tertibat olmadan da kullanılabilmek şartıyla bu Fasılda kendi
pozisyonlarında yer alır. Ait oldukları müzik alet ve cihazlarıyla bir bütün
teşkil eden veya aynı gövde içine monte edilmiş bulunanlar haricinde kalan bu
kabil elektrikli tertibat, bütün durumlarda bu pozisyon haricinde kalır (85.18
pozisyonu). Elektrikli
veya elektronik tertibatı olmaksızın kullanılmayan neviden olan elektrikli
veya elektronik müzik aletleri (92.01 pozisyonuna giren otomatik piyanolar
hariç), 92.07 pozisyonunda yer almaktadır (ilgili açıklama notuna bakınız).
Böylece, elektrostatik, elektronik veya benzeri gitarlar, piyanolar, orglar,
akordeonlar, çan takımları 92.07 pozisyonu kapsamındadır. Bu
fasılda yer alan alet ve cihazlar kıymetli metaller ve kıymetli metallerle
kaplamalı metaller dahil her maddeden mamul olabileceği gibi, kıymetli
taşlarla veya yarı kıymetli taşlarla birleşmiş olabilir (tabii, sentetik ve
terkip yoluyla elde edilenler) Bu
Faslın 2 no.lu Not hükmüne göre 92.02 pozisyonunda yer alan telli müzik
aletlerine mahsus yaylar ve mızraplar ile 92.06 pozisyonunda yer alan ve
vurularak çalınan müzik aletlerine mahsus baget(yumuşak başlı olanlar dahil)
ve tokmaklar, ait oldukları alet ve cihazlarla birlikte geldikleri takdirde
bunlarda kullanılan neviden oldukları açıkça anlaşılmak ve bunların
sayılarına tekabül eden miktarda bulunmak şartıyla, 92.09 pozisyonunda değil
ait oldukları alet ve cihazlarla birlikte sınıflandırılır. Buna rağmen ait
oldukları alet ve cihazlarla beraber gelen 92.09 pozisyonundaki kartlar,
diskler, rulolar ise ayrı bir eşya olarak kabul edilir ve bulundukları
çalgılarla birlikte değil tek başlarına sınıflandırılırlar. Bu
Faslın açıklama notlarında belirtilen istisnalardan başka aşağıda yazılı
olanlar da bu Fasıl haricindedir: a)
Elektronik müzik modülleri (85.43 pozisyonu). b)
İmal olundukları maddelerin vasıfları,
gördükleri kaba işçilik, müzikal kusurlar veya diğer vasıflar bakımından
oyuncak mahiyetinde oldukları açıkça görülen müzik aletleri (örn; ağız
armonikaları, kemanlar, akordeonlar, trampetler, davullar, müzik kutuları,
vs.) (Fasıl 95). c)
Koleksiyon eşyası (97.05 pozisyonu) (örn; tarihi ve etnografik mahiyette olanlar
gibi) ile eskiliği 100 yılı aşan antika eşya (97.06 pozisyonu). 92.01
- PİYANOLAR (otomatik olsun
olmasın); KLAVSENLER VE KLAVYELİ DİĞER TELLİ ALETLER.(+) 9201.10 - Düz piyanolar 9201.20 - Kuyruklu
piyanolar 9201.90 - Diğerleri Aşağıda
yazılı olanlar bu pozisyon kapsamındadır: (1) Elektrikli pikap veya
amplifikatörleri olsun olmasın, tokmaklarla vurularak çalınan telleri olan,
klavyeli piyanolar: (a)
Düz
piyanolar; telleri sesi aksettirmeye mahsus tahtanın üzerine dikey olarak
tesbit edilmiştir ve tele basıldığında bas teller diğerlerine çaprazlama
yapar. (b)
Kuyruklu
piyanolar; bir çeşit kuyruk oluşturan mobilyanın içine yatay olarak tesbit
edilmiş telleri olan piyanolardır (konser piyanoları, kısa kuyruklu piyanolar
vb.). Bu grupta klavyeli ya da klavyesiz olan delikli kağıt veya
mukavva ruloları yoluyla çalınan otomatik
piyanolar bulunur; bunlar mekanik, pnömatik veya elektrikli olabilirler. Bununla birlikte, piyanonun çalışması anında diğer müzik
aletlerinin melodilerini üretmek üzere piyanolara tesbit edilen elektronik
piyanolar ve elektronik müzik aletleri 92.07
pozisyonundadır (bu Faslın Açıklama Notuna bakınız). (2)
Klavsenler
ve klavyeli diğer telli aletler, örneğin klavsenler, spinetler. o o o Altpozisyon Açıklama Notu. 9201.10 ve 9201.20 Altpozisyonları Bu
altpozisyonlar otomatik piyanoları
da kapsar. 92.02
- TELLİ DİĞER MÜZİK ALETLERİ (GİTAR,
KEMAN VE ARP GİBİ) 9202.10 - Yayla
çalınanlar 9202.90 - Diğerleri Bu
pozisyon aşağıda yazılı olanları kapsar: (A)
Yayla
çalınan enstrümanlar. Bunların en belirgin örnekleri kemanlar, viyolalar ve altolar (normal kemanlardan biraz
daha büyük olan kemanlar), viyolonseller,
basviyolalar ve kontrbaslar vb. (B)
Diğer
telli müzik aletleri. Bu
grup şunları kapsar: (1) Parmakla veya mızrapla çalınan telli çalgılar; tellerin parmakla
veya tahta, fildişi, kaplumbağa kabuğu, plastik, vb. materyalden yapılmış
küçük bir mızrap (pena) ile yerinden oynatılması, titreştirilmesi suretiyle
ses çıkaran çalgılar. (a) Mandolinler (arka kısmı çok bombeli olan napoliten mandolinler,
düz mandolinler, mandolalar, vb.). (b) Gitarlar. (c) Alman lavtaları (Bir
çeşit mandolin) (d) Bançolar (uzun saplı, gövde kısmı yuvarlak ve ağzı trampet
derisiyle kaplıdır). (e) Ukuleleler (kalın saplı ufak gitarlar). (f) Zitarlar (Sitarlar) Bunlar trapezoit şeklinde düz bir ses
kutusuna ve genellikle metalden birçok tele sahiptir. (g) Balalaykalar. (h) Arpler Bunlar üçgen bir çerçeve içine geçirilmiş çeşitli
uzunluklarda telleri olan, parmakla çalınan enstrümanlardır. (2) Diğer müzik aletleri, örn; (a)
Rüzgarla
çalınan arpler. Bahçe vb. de kullanılırlar. Bir ses kutusu üzerine monte edilmis
çeşitli tellerden oluşmuş olup, bir hava akımına maruz bırakıldığında doğal
harmonik sesler çıkartmaktadır. (b)
Czimbalolar.
Bunlar bir çerçeveye gerilmiş çelik tellerden oluşmuş müzik aletleri olup,
yumuşak başlı tokmakla vurularak çalınır ve çingene orkestralarında
kullanılmaktadır. Bazı
müzik aletlerinde özellikle gitarlarda (bu pozisyondan hariç tutulmadan) ses
elektronik olarak amplifiye edilebilir. Buna rağmen (ses kutusu) sesi
aksettirme sistemleri olmayan elektronik gitar (elektrogitar) gibi aletler 92.07 pozisyonunda yer alırlar (bu
Faslın Genel Açıklama Notuna bakınız). [92.03] [92.04] 92.05- NEFESLİ MÜZİK
ALETLERİ ( KLAVYELİ-BORULU ORGLAR, AKORDEONLAR, KLARNETLER, TROMPETLER,
GAYDALAR, TULUMLAR) FUAR ORGLARI VE MEKANİK SOKAK ORGLARI HARİÇ 9205.10 - Ağızları huni
gibi genişleyen neviden olan boru esaslı müzik aletleri 9205.90 - Diğerleri Bu
pozisyon 92.08 pozisyonunda (fuar
orgları, mekanik sokak orgları, ses sinyalli aletleri vb.) belirtilmeyen
nefesle çalınan müzik aletlerini kapsar, fakat bunlar da belirli açılardan
nefesli alet olarak düşünülebilir. Bu
pozisyona aşağıdakiler dahildir; (A)
Ağızları
huni gibi genişleyen neviden olan (boru esaslı müzik aletleri) “Pirinç-üflemeli” terimi, aletin yapıldığı malzemeden ziyade orkestranın
özel bir bölümünde kullanılan aletin ses kalitesine işaret eder. Bu grup
genellikle bir çan şeklinde sonlanan konik tüp biçiminde metalden mamul
(pirinç, nikel-gümüş karışımı, gümüş vb.) aletleri kapsar, bunlar farklı
derecelerde helezon şeklinde sarılabilir. Bunlar genellikle sübaplıdır,
dudakla çalınır ve oyuk bir ağızlığa sahiptir. Bunlar, kornetleri,
borazanları (basit borazan, orkestra borazanı vb.), boruları, sakshornları,
bariton ve bas boruları, bambordonları (bas-tuba), bas suzafonları, trombonları
(sübaplı veya sürgülü tip), orkestra kornalarını (örneğin Fransız Kornaları)
ve orkestrada kullanılmak üzere sübapsız kornaları (örn; av kornaları)içerir. (B)
Diğer
Nefesli Müzik Aletleri Bu grup aşağıdakileri kapsar: (1)
Klavyeli-borulu
orglar (kilise orgu tipi). Bunlar klavyelerin hareketinin borulara
elektrik, elektro-pnömatik veya mekanik olarak iletildiği çalgılardır. Bu pozisyon orgla beraber geldiklerinde
konsol ve org zarfını da (örneğin org içinde bulunduğu dekoratif ahşap
doğrama) kapsar.konsol ve org zarfı ayrı gelirse bu pozisyon haricinde kalır. (92.09 pozisyonu) Bu pozisyon klavyesiz fakat otomatik
olarak veya elle çalışan (92.08
pozisyonu) orkestriyonları, sokak orglarını ve benzeri borulu müzik
aletlerini içermez. Elektronik orglar
92.07 pozisyonunda
sınıflandırılır. (2)
Armonyumlar
vb. klavyeli, takılıp çıkarılan metal dilli fakat borusuz müzik aletleri. (3)
Akordeonlar
ve benzeri aletler, körüklü akordeonlar, bandonyonlar ve ayaktan körüklü
akordeonları Elektronik akordeonlar bu pozisyon haricindedir (92.07 pozisyonunun Açıklama Notuna ve bu Faslın Genel Açıklama
Notuna bakınız.) (4)
Ağızla
Çalınan Aletler (Armonikalar). (5)
Ahşap-Üflemeli
Alet Olarak Adlandırılanlar. Bu aletler genellikle tuşlar
ve halkalarla donatılmış delikleri olan (ahşap veya dilli, metal, plastik,
ebonit cam olmak üzere) basitçe bir tüpten oluşur. Bunlar genellikle dilleri
aracılığıyla çalınır. Bu grup flütler, blok flütler, yan flütler, flajoleler,
obualar, klarnetler, cors anglaisler, fagotlar, saksafonlar ve sarusofonları
kapsar. Bu grup okarinaları (Flüt gibi sesi olan, metalden veya kilden
mamul küçük yumurta şeklinde aletler) ve sürgülü düdükleri de (metalden veya
ebonitten mamul) kapsar. (6)
Diğer
Nefesli Aletler(Örneğin, deriden veya idrar torbasından nefesli göğüs veya
heybe ile bir tanesi değişik makamlarda müzik üretirken diğerleri sabit
makamda ses veren üç ila beş borudan oluşan üflemeli çalgılardan gaydalar,
Breton boruları veya musetler). 92.06
- VURULARAK ÇALINAN MÜZİK ALETLERİ
(DAVULLAR, KSİLOFONLAR, ZİLLER, KASTANYETLER, MARAKKALAR GİBİ). Vurularak
çalınan bu müzik aletleri çubuk veya benzer bir araçla veya çıplak elle
çalınır. Aynı zamanda bu aletler tümüyle davullar olarak da bilinir. Bu
pozisyon kapsamına giren başlıca aletler şunlardır: (A)
Gerdirilmiş
derili olanlar, örneğin: (1)
Darbukalar
ve tefler. (2)
Davullar(kenarları
dar davullar, bas davullar veya büyük davullar gibi); Bunlar her bir yüzü
parşömenle veya tirşeyle kaplanmış
metal veya ahşap silindirden oluşur (çift-başlı davullar). Bu aletler sade
veya deri kaplanmış bir veya iki çubukla çalınırlar. (3)
Timpani
ve orkestra davulları; bunlar, içi boş bakır yarımküre üzerine
gerdirilmiş parşömenden oluşur. (Boyutları büyük ölçüde değişiklik gösterir
ve genelde yerde durur.) Sabit bir tona ayarlanır ve çubuklarla çalınır. (4)
Zillerle
donatılmış tefler; bunlar yüzeylerine deri geçirilmiş kasnaklardan oluşurlar ve
enstrümanın farklı şekillerde sallanması veya avuç içiyle, parmak uçlarıyla
vb. vurulmak suretiyle çalınmaya elverişli bakır tokmaklarla ve zillerle
donatılmıştır. (5)
Tamtamlar (B)
Diğer
Vurularak Çalınan Müzik Aletleri (1)
Ziller.
Bunlar genellikle, birini diğerine vurmak veya sürtmek suretiyle
çalınan daire şeklinde levhalardan oluşur, bazen tek başına bir zil, başı
yumuşak bir çubukla çalınabilmektedir. (2)
Gonklar
(örn; Çin gonkları). Bunlar genellikle deri veya keçe ile
sarılmış ağır uçlu bir çubukla çalınan metal levhalardır. (3)
Üçgenler.
Bunlar eşkenar üçgen şeklinde bükülmüş çelik çubuklardır, demir
bir çubukla çalınır. (4)
Jingles
johniesler (Çin müzikholleri, Türk hilalleri). Üzerine monte edildikleri
çubukları sallamak suretiyle ses veren bu aletler çıngıraklar ve küçük
zillerle donatılmıştır. (5)
Kastanyetler.
Bunlar küçük ahşap, kemik veya fildişi içbükey veya kabuk şeklindeki
aletlerdir. Parmaklara veya ele yerleştirilir ve birbirlerine vurulmak
suretiyle çalınır. (6)
Ksilofonlar.
Dereceli uzunlukta küçük ahşap lata silsilesinden oluşur. İki
ayak üzerine kurulmuş olup çubuklarla çalınır. (7)
Metallofonlar.
Ksilofona benzerler ancak, ahşap lataların yerine (çelik ya da
düralümin olmak üzere) dar metal levhalar kullanılmıştır; (her ikisi de
levhasının altında bulunan metal tokmaklar veya tüplerle donatılmıştır.) Bu
pozisyon aynı zamanda cam levhalı benzeri aletleri de kapsamına alır. (8)
Selestalar
ve benzerleri, geleneksel ahenkli çanların yerine geçmek üzere vurularak
çalınan müzik aletleri grubunda kullanılır. Bunlar dış görünüşleri itibariyle
pedallı ve susturucu özelliği olan küçük bir piyanoyu andırırlar. Ses, klavye
vasıtasıyla faaliyete geçirilen mekanik çekiçle özel kalın çelik levhaya
vurulmak suretiyle elde edilir. (9)
Ziller,
zil takımı, ahenkli çanlar ve boruyu andıran ziller (bir
çerçeveye asılı çıplak elle veya bir çekiçle çalınan tüpler dizisi). (10)Marakalar ve
benzerleri sallanarak çalınan tüplerden veya delikli zillerden oluşur. (11)Klaveler. Bir
çift sert ahşap çubuktan oluşur. (12)Fleksatonlar. Bir
sapın üzerine yerleştirilmiş metal bir levha ve levhanın her bir yüzüne
konmuş iki ahşap bilyeden yapılmıştır. Enstrümanın sallanmasıyla bilye
levhaya çarpar ve onu titretir, sesin tonu ise başparmakla levha bükülerek
kontrol edilir. Tek
bir kişinin aynı anda birkaç tanesini çalabilmesi için yukarıda bahsedilen
aletlerden bir kısmı genellikle birleştirilmiştir. Örneğin dans pistlerinde
büyük davulu çalmakta kullanılan başları yumuşatılmış çubuklar pedalla
çalışır. Ayrıca davul zillerle (simbal), gonklarla, ahşap bloklarla, (ya
zillerle donatılmış ya da klisofonu oluşturan ahşap rezonans kutusu
tiplerinde) vb. donatılmıştır. Müzik
yayını için kamu binalarında kullanılan Karillonlar
da burada sınıflandırılırlar. Buna
rağmen, elektronik vurularak çalınan müzik aletleri 92.07 pozisyonunda sınıflandırılır. Aşağıdakiler
bu pozisyon haricindedir: (a) Müzik aletlerinden
sayılmayan kapı ya da masa zil veya gonkları, kapı çıngırakları (83.06 veya 85.31 pozisyonu). (b) Saatler için zil,
çıngırak, çan ve diğer çalar tertibat (91.14
pozisyonu). 92.07
- SESİN ELEKTRİKLE ÜRETİLDİĞİ VEYA
YÜKSELTİDİĞİ MÜZİK ALETLERİ (ORGLAR, GİTARLAR, AKORDEONLAR GİBİ) 9207.10 - Klavyeli
aletler (akordeonlar hariç) 9207.90 - Diğerleri Bu
pozisyon, sesleri elektrik-elektronik
olarak oluşturan veya amplifiye edilen müzik aletlerini kapsar. (Örneğin,
sahip oldukları titreşim mekanizması ile hafif bir ses çıkarabilseler de
elektrik veya elektronik unsurları olmaksızın normal çalınamayanlar) Bu
yönleriyle elektrikli pikap ve amplifikatör tertibatı ile donatılmış olabilen
buna rağmen benzer mutad tipteki enstrümanlar gibi aynı şekilde donatıldığı
aletler olmaksızın çalabilmeye elverişli diğer enstrümanlardan (örn;
piyanolar, akordeonlar, gitarlar) farklıdırlar. Elektrikle çalışan otomatik piyanolar bu
pozisyon haricinde kalır (92.01
pozisyonu). Bu
pozisyonda yer alan müzik aletleri genellikle aşağıda yazılı esaslara
dayanmaktadır: (A) Elektro-manyetik
jeneratörler. Bu esasa dayanan sistemlerden birinde jeneratör, onu sabit
hızda tutan senkron motoruna esnek bir bağlantı ile bağlanan çevirme miline
sahiptir. Milin üzerinde boydan boya çift olarak tertiplenmiş çeşitli
büyüklükte çarklar bulunmakta ve her çark ses çarkı denilen dişli bir çarkı
hareket ettirmektedir. Müzik aleti şebekeye bağlandığında, senkron motoru ses
çarklarını çarkların çapına göre değişen hızlarda çevirir. Her ses çarkının
yakınında ve ona paralel durumda daimi bir mıknatıs bulunmakta ve mıknatısın
bir ucu sarılı bir bobini ihtiva etmektedir. Ses çarkları dönünce, dişler
karşılarına yerleştirilmiş mıknatısın kutuplarının altında düzenli
aralıklarda çarkın kenarlarına yerleşmekte, bu da manyetik alanda
değişikliklere sebep olmakta böylelikle bobinde hafif akım değişiklikleri
meydana getirmektedir. Önceden ayarlanmış frekanslardaki bu akımlar
elektrikli şekilde yükseltilerek hoparlörlere sevk edilmektedir. Bilhassa org tipi müzik aleti bu esasa
dayanmaktadır. Diğer bir sistemde,
armonyumlardaki gibi serbest bir dil daimi bir mıknatısın kutuplarından biri
karşısında hareket etmekte ve bu hareket mıknatısa sarılı bobinde oluşan
manyetik alanda değişiklik meydana getirmektedir. Oluşan akım elektrikli
şekilde yükseltilerek hoparlörlere sevk olunmaktadır. (B) Elektrostatik jeneratörler. Bu nevi jeneratörlerin çeşitli
tipleri vardır: (1)
Gergin
telli jeneratörler. Bu nevi jeneratörlerde titreşim
üzerinden elektrik cereyanı geçen gergin durumdaki bir tele tokmakla vurulmak
suretiyle meydana gelmekte ve bu titreşim tel ile bunun civarına tespit
edilmiş bulunan metal unsurların (saplamalar) arasındaki kapasitansda
değişiklikleri arttırmaktadır. Elektrik kapasitansındaki bu değişiklikler
tokmağın tel üzerinde meydana getirdiği titreşime tamamıyla tekabül etmekte
ve böylece bu değişikliklerin amplifiye edilmesi neticesinde aynı kuvvetteki
titreşimin tekrar meydana gelmesi mümkün olmaktadır. (2)
Titreme
dilli jeneratörler. Bu nevi jeneratörlerde elektrik akımı gergin tel yerine
dillerden geçmektedir. (3)
Değişken
kondansatörlü jeneratörler. Bunların kondansatörleri
(kapasitörleri) bir motor vasıtasıyla değişmeyen bir hızla dönmektedir. (C) Salınımlı elektronik sübap (tüp) jeneratörleri (gaz deşarj tüpü osilatörleri dahil)
. (D) Fotoelektrik jeneratörler. Bu nevi jeneratörlerde delikli bir
diskten geçen bir ışık demeti bir hücre üzerine aksettirilmektedir. Bu
suretle hücredeki elektrik akımında disk-ekranın deliklerinden geçen ışık
demetinin adedine tekabül eden değişiklikler meydana gelmekte ve bu
değişikliklerin amplifiye edilmesi neticesinde istenilen ses oluşmaktadır. Bu
pozisyonda yer alan bazı müzik aletleri genellikle elektromanyetik,
elektrostatik, elektronik radyoelektrik ve fotoelektrik piyanolar, orglar,
akordeonlar, kariyyonlar, vs. adlarıyla anılmakta, ancak bunlar kaydedilmiş
ticari isimleriyle bilinmektedir. Bunlar, bir çok müzik aletlerinin
seslerinin yeniden üretimini sadece ses perdesinin değiştirilmesi suretiyle
sağlarlar. Bu nevi müzik aletlerinden, birbirini takip eden tek notalı ses
verenlere monofonik (teksesli) aletler, aynı anda birden ziyade notalı ses
verenlere ise polifonik aletler (orglarda olduğu gibi) denilir. Bu
pozisyona dahil müzik aletlerinden bazıları hem müstakil olarak çalışabilecek
ve hem de bir piyanoya adapte edilebilecek durumdadır. Bu takdirde bu nevi
müzik aleti sağ elle ve refakat olarak kullanılacak piyano ise sol elle
çalınır. Bu gibi müzik aletleri piyano ile birlikte gelsin veya gelmesin bu
pozisyonda yer alır. Bu
pozisyondaki müzik aletlerinin normal fonksiyonları için genellikle zorunlu
olmakla beraber, ait oldukları müzik aletleriyle bir bütün teşkil etmeyen
neviden olan elektrikli veya elektronik cihazlar (özellikle amplifikatörler
ve hoparlörler) bu pozisyon haricinde
kalmakta ve dolayısıyla kendi rejimlerine tabi olmaktadır (Fasıl 85). Bununla beraber ait
oldukları müzik aletlerinin bünyelerine girmiş bulunan veya müzik aleti ile
birlikte aynı zarfın içine monte edilen neviden olan elektrikli veya
elektronik cihazlar (nakil kolaylığı bakımından ayrı ayrı ambalajlanmış halde
olsa bile) birlikte geldikleri müzik aletlerinin rejimine tabi tutulur. Saat
başlarında, yarım saatlerde otomatik olarak çalan neviden olan bazı
elektronik çan tesisatında kullanılan mutad saatler (saat kadranlı) bu
pozisyona dahil değildir (Fasıl 91). 92.08
- MÜZİK KUTULARI, ORKESTRİYONLAR,
LATERNALAR, MAKİNALI ÖTEN TUŞLAR, MÜZİKLİ TESTERELER VE BU FASILIN HERHANGİ
BİR POZİSYONUNDA BELİRTİLMEYEN VEYA YER ALMAYAN DİĞER MÜZİK ALETLERİ; AV
HAYVANLARINI VE KUŞLARINI ÇAĞIRMAYA MAHSUS HER TÜR DÜDÜK VE ALETLER;
DÜDÜKLER, ÇAĞRI BORULARI VE DİĞER ÇAĞRI VEYA AĞIZLA İŞARET VERME ALETLERİ 9208.10 - Müzik kutuları 9208.90 - Diğerleri (A) BU FASILIN DİĞER POZİSYONLARINDA YER
ALMAYAN MÜZİK ALETLERİ Bunlar
şu enstrümanları kapsar: (1) Müzik kutuları. Bunlar otomatik olarak müzik çalan neviden olan
küçük makinalar olup, kutuların ve diğer çeşitli muhafazanın içine
yerleştirilmektedir. Bunların başlıca unsurunu, üzerine çalacağı notalara
göre yerleştirilmiş akort mandalını mücehhez bir tambura teşkil etmekte ve
tamburanın dönmesi halinde, üzerindeki akort mandalı bir tarağın dişleri gibi
tanzim edilmiş olan metal dillere temas ederek onları titreştirmekte ve bu
suretle istenilen notalı seslerin meydana gelmesini sağlamaktadır. Müzik
kutusunun öğeleri bir tabla üzerine monte edilmiş bulunmakta ve tamburanın
dönmesi anahtar veya elle kurulan, yayla çalışan (saat yönünde) bir motor ile
temin olunmaktadır. Bunların bazı tiplerinde tamburanın yerini, çevresinde
çalınacak müziğin notalarına tekabül eden girinti ve çıkıntılar bulunan metal
saçtan bir disk almaktadır. Müzikli mekanizmalar ile birleştirilmiş faydalı veya hediyelik
fonksiyonu olan (Örn; saatler, ağaçtan minyatür mobilyalar, içinde yapay
çiçek bulunduran cam vazolar, seramik eşyalar) eşyalar bu pozisyon anlamında
müzik kutusu sayılmazlar. Bu tür
eşya müzik mekanizmasıyla birleştirilmemiş olanlarının yer aldığı
pozisyonlarda sınıflandırılır. Elektronik müzikal modül içeren kol saatleri kupalar ve tebrik
kartları gibi eşyalar da bu pozisyonda
değerlendirilmez. Bu tür eşya bu tür modüllerle birleştirilmemiş
olanlarının yer aldığı pozisyonlarda sınıflandırılır. (2) Orkestriyonlar ve
benzer aletler. Bazı orkestriyonlar ve benzer aletler büyük enstrümanlar
olup, iki taklit klavye tertibatı ile donanmış bulunmaktadır. Klavye
tertibatından biri piyano tuşu hareketi vasıtasıyla metal tellerle
çalınmakta, diğeri ise org borularını kumanda etmektedir. Bunlara ilaveten,
bu kabil cihazlar mekanik bir yay ile çalınan katgütten mamul telleri de
içermektedir. Bunlar davullar, ziller, akordeonlar, vb. içermesi dolayısıyla
bir orkestra tesirini meydana getirmekte olup, lunaparklarda, fuar
alanlarında, vs. kullanılmaktadır. Delikli karton veya şeritlerle çalınan bu
nevi müzik aletleri elle veya motorla çalıştırılmaktadır. (3) Laternalar.
Bunlar bir sandık içine yerleştirilmiş bulunan üzeri bakır pimlerle donanmış
bir tamburadan oluşmaktadır ve bu tambura elle döndürüldüğünde ağaç veya metalden
mamul boruların valflerini hareket ettirmektedir. (4) Mekanik öten kuşlar. Bunlar genellikle bir kafes içine monte
edilmiş bulunan küçük otomatlar olup kafesin alt kısmında bulunan yayla
çalışan (saat yönünde) bir motor, körükler içinde bulunan piston takımlarını
hareket ettirmekte ve bu suretle hem kuş ötüşünün melodileri meydana gelmekte
ve hem de kafesin içindeki yapma kuşun baş ve gövdesinin oynaması temin
edilmektedir. (5) Müzik testereleri. Bunlar özel çelikten mamul bir nevi testere
olup ya yay veya üzeri keçe kaplı bir tokmak ile titreştirilmektedir. (6) Diğer değişik enstrümanlar. Örn; çıngırak ve üflenerek çalınan
sirenler, vs. Bu
pozisyondaki, enstrümanlarla birlikte gelsin veya gelmesin kartlar, diskler,
rulolar her zaman için 92.09 pozisyonunda
sınıflandırılırlar. (Bu Faslın 2 no.lu Not hükmüne bakınız). (B) AV HAYVANLARINI VE KUŞLARI ÇAĞIRMAYA
MAHSUS HER
TÜR DÜDÜK VE ALETLER VE DİĞER AĞIZLA İŞARET VERME ALETLERİ (1) Av hayvanlarını ve kuşlarını çağırmaya mahsus her nevi düdük ve
aletler. Bunlar ağızla üflenerek veya elle çalınan neviden küçük düdük ve
aletler olup, kuş seslerini diğer hayvanların seslerini taklit ederek av
hayvanlarını kendilerine çekmeye yarar. (2) Ağızla üflenerek çalınan işaret verme aletleri. Örn; (i) Kornalar ve çağrı kornaları. Boynuzdan, kemikten, metalden vs.
mamuldürler. (ii) Ağızla üflenen düdükler. Metalden,
ağaçtan vs.den mamul olan bu nevi düdükler sinyal verme vb. için kullanılır. Aşağıda
yazılı olanlar bu pozisyon haricindedir: (a) Kapı, masa, bisiklet,
vb. için ziller (83.06 veya 85.31
pozisyonu). (b) Puarlı kornalar ve
uyarı kornaları (kara nakil vasıtaları, vb. için), vapur düdükleri, portatif
veya sabit halde elle çalışan çatı sirenleri. Bunlar duruma göre mamul olduğu
maddenin rejimine tabi olmakta ya da hale göre XVI veya XVII. Bölümlerde yer almaktadır. (c) Elektrikle çalışan
ses işaret alet ve cihazları (duruma
göre 85.12 veya 85.31 pozisyonu). 92.09
- MÜZİK ALETLERİNİN AKSAM VE
PARÇALARI (ÖRN; MÜZİK KUTULARI İÇİN MEKANİZMALAR) VE AKSESUARLARI (ÖRN;
MEKANİK OLARAK ÇALINAN KARDLAR, DİSKLER VE RULOLAR); HER TÜR METRONOMLAR,
AKORD DÜDÜKLERİ VE DİYAPOZONLAR 9209.30 - Müzik
aletlerinin telleri - Diğerleri: 9209.91 -- Piyanolara
ait aksam, parça ve aksesuar 9209.92 -- 92.02 Pozisyonundaki
müzik aletlerinin aksam, parça ve aksesuarı 9209.94 -- 92.07
Pozisyonundaki müzik aletlerinin aksam, parça ve aksesuarı 9209.99 -- Diğerleri Aşağıda
yazılı olanlar bu pozisyona dahildir: (A) Metronomlar, diyapozonlar ve akort düdükleri. Bunlar ister
müzikte isterse başka amaçlar için kullanılsalar da bu gruba dahildirler. Metronomlar,
bir müzik parçasının çalınması gereken doğru temposunu göstermeye mahsus
küçük mekanik tertibatlar olup, genellikle piramit şeklinde bir kutu içine
yerleştirilmiş bulunmaktadır (ayrıca bir zille donatılmış olabilir). Bunların
esas parçasını tertibatın alt ucunda dönen bir tempo kolu oluşturmakta ve
bunun hareketi ölçü çizgisinin arka tarafında bulunan dereceli bir ölçekle
yavaşlatılıp hızlandırılabilmektedir. Sınai amaçlarda kullanılan ve elektrik kontaklarını içerebilen
türden olan metronomlarda keza bu grupta yer alır. Diyapozonlar,
genellikle U şeklinde küçük metal çubuklar olup, titreştirildiğinde tek
notalı bir ses vermektedir. Büyük konser salonlarında kullanılan türden olan
ses aksettirici bir kutu üzerine monte edilmiş metal bir dilden oluşan ve
üzerine tokmakla vurulmak suretiyle kullanılan diyapozonlar da bu grupta yer
almaktadır. Akort
düdükleri (ayar düdükleri); ağızla üflenerek kullanılan
bu düdükler bir veya birkaç dilli veya borulu olup çeşitli notada sesler
(dört veya altı) çıkarır. Bu grup stroboskobik gözlemler için tıp alanında (bilhassa kulak
muayenelerinde, bu takdirde bunlar çok geniş bir titreşim gamı verecek
şekilde ayarlanmış olup çeşitli enstrümanlar içeren bir kutu içine
yerleştirilmiş halde bulunur) kullanılan diyapozonları da içerir. Bazıları
titreşimi temine mahsus elektrikli bir tertibatla donanmış olabilmektedir. (B) Müzik kutuları için mekanizmalar. 92.08 pozisyonunun Açıklama Notuna bakınız. (C) Müzik aletlerinin telleri. Bu grup viyolonsel, arp, piyano, mandolin, keman vb. telli
enstrümanlar için armonik telleri kapsar.
Bu müzik aletlerine ait teller genellikle şu metallerden yapılır: (1) Katgütten (genellikle
koyun bağırsağından). Bu neviden müzik telleri, gereken kalınlığa göre
çeşitli sayıda bağırsak telinden meydana gelir. Bağırsak telleri, ya
bağırsakların uzunlamasına olarak şerit halinde kesilmesi suretiyle ya da
bütün halde bağırsaktan elde edilmektedir. (2) İpekten. İpekten
mamul müzik telleri mutad olarak 140 adet ipek telden yapılmakta olup, dış
görünüşleri itibariyle katgütten olanlara benzemektedir. Bunlar arap
zamkından ince bir tabaka ile kaplanmakta ve beyaz bir cila ile
parlatılmaktadır. (3) Sentetik veya suni liflerden
(genellikle naylonlar) mamul monofilamentler. (4) Çelik tel (genellikle
paslanmaz çelik), alüminyum, gümüş, bakır, vb. den. Metal tellerden mamul
müzik telleri, ya yalın kat ya da metal bir göbeğin üzerine sarılı metal ince
tellerden olur. Bu tip teller “metal kaplama” olarak bilinir. (5) Üzeri metal tel
(alüminyumdan veya diğer adi metallerden; gümüş yaldızlı, gümüş, vs. olsun
olmasın) ile sarılı bağırsaktan, ipekten veya naylondan. Göbek metal telle
kaplanır ve bu tip teller kaplama bağırsak, ipek veya naylon olarak bilinir. Müzik aletlerine mahsus teller nihai hallerine göre tanınırlar.
Çelikten müzik telleri parlatılmış metaller olup, çapları dikkatli bir
şekilde kalibre edilmiştir. Bağırsaktan olanlar tamamıyla yeknesak ve çapları
sabittir. Bağırsaktan mamul müzik tellerinin bazıları beyaz renkte ve yarı
şeffaftır. Diğerleri ve örneğin arplara mahsus olanlar bazen kırmızı, mavi,
vs. renge boyanmış haldedir. Teller aynı zamanda ambalaj tarzlarına göre de
tanınabilmektedir (üzerine kullanım talimatı basılı küçük kese kağıtları,
zarflar ve benzerleri). Bunlardan başka, bazı müzik aleti telleri ve bilhassa
metal olanlar, ait oldukları müzik aletlerine takılabilmeleri için ilmekleri
veya küçük metal bilyeleri içermektedir. Bu pozisyon müzik aletlerine ait oldukları açıkça anlaşılmayan
sentetik tekstil maddelerinden monofilament, bağırsak ve metal telleri
(uzunlamasına kesilmiş olsun olmasın) kapsamaz
(bunlar kendi uygun pozisyonlarında sınıflandırılır). (D) Diğer aksam, parça ve aksesuarlar. Bu grup müzik aletlerinin aksam, parça ve aksesuarlarını kapsar
(yukarıda (B) ve (C) de anlatılanların dışında).Fakat ne hoparlör ve akustik
frekans amlifikatörlerini (85.18
pozisyonu) ne de (genel konuşmalarda) müzik aletlerinin aksam, parça ve
aksesuarlarıyla donatılmamış elektrik cihazlarını (motor, foto-elektrik
hücre, vb.) kapsamaz. Bu grup şunları kapsar: (1) Piyano, org, armonyum vb. müzik aletlerinin aksamı. Komple klavyeler (yani bir şasi üzerine monte edilmiş tam takım
tuşlar); piyano mekanizmaları (çekiçleri ile birlikte susturucu içeren tuş
takımları); piyano ve armonyumların sandıkları, ses tablaları; ağaçtan veya
dökme demirden çerçeveler; pedallar ve pedal mekanizmaları; telleri tespite
mahsus pimler; armonyumlar için metal diller (veya lamlar); klavyeler için
müstakil halde tuşlar; çekiçler, susturucular, çekiçler için çekiç kolları ve
çatallar, vs.; org boruları, hava sandıkları, körükleri ve orgların diğer
unsurlarının parçaları (sandıklar dahil). Akordeonlar için tuşlar, tespit parçaları, körükler ve klavyeler
de bu pozisyonda yer alır. Fildişinden, kemikten veya plastik maddelerden sadece
dikdörtgen, şekilde kesilmiş ve fakat henüz parlatılmamış, kenarları
yuvarlatılmamış ve müzik aletlerinin tuşlarında kullanılabilmesini teminen
başka bir işleme tabi tutulmamış halde olan parçalar bu pozisyon haricindedir ve dolayısıyla kendi
uygun pozisyonunda sınıflandırılır (96.01
pozisyonu veya 39. Fasıl). (2) 92.02 Pozisyonuna giren neviden olan telli müzik aletlerinin aksam
parça ve aksesuarı. Mandolin, gitar vb. aletlerin gövdeleri; mandolin ve gitar
mekanizmaları (örn; sap kısmında tellerin tesbitine ve istenilen şekilde
gerilmesine mahsus akort vidaları, dişli ve sonsuz çarklar); keman,
viyolonsel vb. aletlere mahsus aksam, örneğin; gövde arkaları, karınları ve
sapları (taslak halinde olsun olmasın), parmak basma yerleri, bağlantı
somunları, köprüler, sapların kuyruk kısımları (tellerin monte edildiği
kısım) ve bunların düğmeleri, gövdenin arka kısmını karın kısmına birleştiren
kasnaklar, akort vidaları (tellerin istenilen şekilde gerilmesini temine
yarar), tel ayarlayıcıları, vs. viyolonsel ve kontrbasları yere dayamaya
mahsus mesnetler; yaylar için demet halinde hazırlanmış at kılları dahil
yaylar ve yay aksamı (çubuklar, dipler, germe vidaları, vs.); mızraplar, ses
kısıcılar, mantonyerler (çene dayamaya mahsus parçalar). (3) 92.07 Pozisyonundaki müzik aletlerinin aksam, parça ve aksesuarı. Bu tip aksam, parça ve aksesuar olarak, örn; sandıklar
(elektronik piyanolar, orglar ve kariyyonlar için), pedallar ve pedal
mekanizmaları, klavyeler, ses çarkları (bilhassa orglar için), vs.
belirtilebilir. Bu gibi müzik aletlerinin elektronik aksam, parça ve aksesuarı
hakkında 92.07 pozisyonunun Açıklama Notuna bakınız. (4) 92.05 Pozisyonundaki nefesli müzik aletlerinin aksam, parça ve
aksesuarı. Bunlara örnek olarak; ağaçtan nefesli müzik aletleri
(klarnetler, flütler, vb.) için tornalanmış aksam; müzik aletlerinin metal
gövdeleri; sürgüler; kanatlar; bu nevi müzik aletlerine mahsus çeşitli
tiplerde ağızlıklar ve ağızlık mahfazaları; diller; pistonlar ve piston
kumanda düğmeleri; anahtarlar, bilezikler, zıvanalar, ziller, ses kısma
tertibatı; anahtar tamponları (flüt, klarnet, vs. için), vs. belirtilebilir. (5) Vurularak çalınan müzik aletlerinin aksam, parça ve aksesuarı. Çubuklar (yumuşak başlı olsun olmasın); çeşitli tiplerde
tokmaklar; davul fırçaları; dans pistlerinde kullanılan pedallar; zil
(simbal) mesnetleri; davul kasnakları, gergileri vs.; ksilofonlar vb. müzik
aletleri için lamlar, levhalar, tablalar ve mesnet vazifesi gören çatkılar;
davul için deriler ve benzerleri (daire veya ona yakın bir şekilde kesilmiş
olmak ve müzik aletlerinde kullanılmaya mahsus olduğu açıkça anlaşılabilmek
şartıyla); davul gibi bazı aletlerin yüzünün gerilmesinde kullanılmaya mahsus
teller (genellikle kenevir, jüt, sisalden); trampete gerilmeye mahsus olduğu
açıkça anlaşılabilen katgüt ve metalden kirişler
*
* * Bu
pozisyona ayrıca aşağıda yazılı olanlar dahildir: (1) Müzik aletlerinin üzerine takılacak tipte nota taşıyıcılar ile müzik
aletlerine (örneğin yatay vaziyetteki trampetler ve saksofonlar) mahsus mesnetler (monopodlar, bipodlar,
tripodlar ve benzeri eşyalar hariçtir (96.20 pozisyonu)). (2) Bir müzik aletini çalmaya mahsus mekanik tertibat. Bunlar
klavyeli müzik aletlerinin kartlar, diskler ve rulolarla mekanik olarak
çalınmasını sağlayan yardımcı aletlerdir. Manivelalı bir kol veya pedal ile
ya da körükle veya mekanik olarak ya da elektrikle idare edilir. Bu tip
eşyalar müzik aletlerinin (genelde piyano veya armonyumların) içine veya
dışına yerleştirilmektedir. (3) Otomatik müzik
aletleri için kartlar, diskler ve
rulolar. Bunlar ait oldukları müzik aletleriyle birlikte gelsin ya da
gelmesin burada sınıflandırılır. (Bu Faslın 2 no.lu Not hükmüne bakınız). * * * Aşağıda yazılı olanlar bu pozisyon haricindedir: (a) XV. Bölümün 2 no.lu
Not hükmünde açıklandığı üzere adi metallerden (XV. Bölüm) genel kullanıma elverişli eşyalar, örn; menteşeler,
kulplar, rakorlar, (örn; piyanolar için) ile plastik maddelerden benzeri eşya
(39. Fasıl). (b) Akort aletleri (82.05 pozisyonu). (c) Müzik kutuları veya
mekanik öten kuşlar için yayla çalışan (saat yönünde) motorlar (diğer aksam
ve parçalarla donatılmamış)(84.12
pozisyonu). (d) Müzik aletlerinin
aksam, parça ve aksesuarı ile birlesik halde bulunmayan saat makinaları (91.08 ila 91.10 pozisyonları). (e) Piyano tabureleri (94.01 pozisyonu), zemine
yerleştirmek için nota sehpaları veya masalar (94.03 pozisyonu) ve piyanolar için aydınlatma mesneti (94.05 pozisyonu). (f) Yay telleri için
reçineden yapılmış, şekil verilmiş kalıplar (96.02 pozisyonu). Flüt, obua ve diğer müzik aletlerinin temizlenmesinde kullanılan
neviden fırçalar (96.03 pozisyonu). |