GÜNCEL:
26/11/2016 |
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından: ARAÇLARIN
İMAL, TADİL VE MONTAJI HAKKINDA YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 13/10/1983
tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu hükümleri uyarınca araçların
yapım ve kullanım bakımından karayolu yapısına ve trafik güvenliğine uyma
zorunluluğunu yerine getirmek üzere; karayolunda seyredecek araçlara bu
Yönetmeliğe göre uygunluk onayı verilmesine ilişkin usul ve esaslar ile
ülkemiz için tip onayı yönetmeliklerindeki hükümlere ilave olarak uygulanacak
hükümleri düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; a) 2918 sayılı
Karayolları Trafik Kanunu hükümleri uyarınca karayollarında kullanılması
amaçlanan motorlu araçların ve bunların römorklarının; 1) MARTOY
kapsamındaki araçların münferit ithalatı hariç olmak üzere, münferit komple
araç ve münferit çok aşamalı araç AİTM onayını, 2) Seri tadilat
tip onayını, 3) Münferit
tadilat onayını, b) MARTOY,
TORTOY, MOTOY veya bu Yönetmelik kapsamında imal edilmiş araçlara araç
üzerinde bulunan parçaların orijinal parçalar ile değişimleri hariç olmak
üzere, aksam, sistem, ayrı teknik ünite ilavesi/değişikliği ve/veya parça/kit
montajı gibi ilave hükümlerin onayını ve MARTOY, TORTOY ve MOTOY’da yer
almayan ilave hükümleri, c) Bedelsiz veya
teşvik yoluyla ithal edilen veya geçici ithal edilen veya Tasfiye İşleri
Döner Sermaye İşletmeleri Genel Müdürlüğü (TASİŞ), Emniyet Genel Müdürlüğü
(EGM), Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK), Maliye Bakanlığı Defterdarlık, Milli
Emlak Genel Müdürlüğü, MKE ve benzeri kamu kurum/kuruluşları tarafından
satışı gerçekleştirilen daha önce ülkemizde hiç kayıt tescil görmemiş
araçlara geçici ithalat şerhinin kaldırılmasının ardından karayoluna uygunluk
onayını, ç) Azami hızı 25
km/saatin üzerinde olan yol süpürme araçları, tutuklu ve hükümlü taşımaya mahsus
cezaevi araçları, okul servis araçları, özel güvenlik donanımlı toplu taşıma
araçları, damperli
araçlar, tarım römorkları ve bu Yönetmelikte bahsedilen diğer araçlar ile
ilgili hükümleri, d) MARTOY,
TORTOY ve MOTOY kapsamındaki ulusal uygulama ve Türkiye’de üretim yapan
imalatçıların desteklenmesi ile ilgili hükümleri, kapsar. (2) Bu Yönetmelik;
MARTOY, TORTOY ve MOTOY kapsamında tip onayı için gerekli ilave hükümler,
ulusal uygulama ve Türkiye’de üretim yapan imalatçıların desteklenmesi ile
ilgili hükümler hariç olmak üzere, MARTOY, TORTOY ve MOTOY’a göre seri imal
edilen araçlara komple araç tip onayı ve çok aşamalı araç tip onayı
verilebilmesi için uyulması gereken esasları kapsamaz. (3) 3/3/2009
tarihli ve 27158 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Makina Emniyeti
Yönetmeliği (2006/42/AT) ile bu Yönetmeliğin hükümlerine uyulması şartı ile aşağıda
belirtilen araçlar için bu Yönetmelikte tanımlanan tip onayı veya münferit
onay isteğe bağlıdır. a) Şantiyelerde,
taş ocaklarında, limanlarda veya havaalanı tesislerinde kullanılmak üzere
tasarımlanmış ve imal edilmiş araçlar, b) Silahlı
kuvvetler, sivil savunma, itfaiye hizmetleri ve kamu düzenini sağlamakla
sorumlu birimlerde kullanılmak üzere tasarımlanmış ve imal edilmiş araçlar
(panzer, akrep, TOMA ve benzeri), c) İş makinaları. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 13/10/1983 tarihli ve
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 29 uncu maddesine, 10/6/1930 tarihli
ve 1705 sayılı Ticarette Tağşişin Men'i ve İhracatın Murakabesi ve Korunması
Hakkında Kanuna, 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik
Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanunun 4 üncü maddesi ile
3/6/2011 tarihli ve 635 sayılı Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) AB: Avrupa
Birliğini, b) AB
Yönetmelikleri: Avrupa Birliği tarafından regülasyon olarak yayımlanan ve
yayımlandığında tüm AB ülkelerinde genel ve doğrudan uygulamaya giren,
Bakanlıkça yönetmelik olarak uyumlaştırılarak yürürlüğe konulan araçlarla
ilgili yönetmelikleri, c) AİTM:
Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmeliği, ç) AİTM münferit
araç uygunluk belgesi: AİTM onayı işlemleri tamamlanarak, araçların bu
Yönetmelik hükümlerine uygunluğu sonucunda, münferit imalat/ithalat/tadilat
için onay kuruluşunca veya onay kuruluşunun görevlendirdiği kuruluşça verilen
belgeyi, d) AİTM onayı:
Araçların bu Yönetmelik hükümlerine uygun olduğuna dair verilen onayı, e) AİTM seri
tadilat araç uygunluk belgesi: AİTM onayı işlemleri tamamlanarak, araçların
bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğu sonucunda, seri olarak tadil edilen araç
için imalatçı tarafından verilen belgeyi, f) AİTM seri
tadilat tip onayı belgesi: Bu Yönetmeliğe göre seri olarak tadil edilen
araçlar için, her bir araç tipi için AİTM onayı işlemleri tamamlanarak,
araçların bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğu sonucunda onay kuruluşunca
verilen belgeyi, g) Aksam: Bir
aracın parçası olarak kullanılmak üzere tasarlanmış, herhangi bir düzenleyici
mevzuatın şartlarına tabi olan ve düzenleyici mevzuatın bu konuda açık
hükümler içerdiği durumlarda araçtan bağımsız olarak tip onayı verilebilen
bir tertibatı, ğ) Aksam tip
onayı belgesi: Araçlara ait aksam, sistem veya ayrı teknik ünitelerin ilgili
AT veya AB Yönetmeliklerine veya BM/AEK Regülasyonlarına uygunluğu sonucunda
teknik servis tarafından düzenlenen rapora göre onay kuruluşunca veya AT veya
AB Yönetmeliklerini veya BM/AEK Regülasyonlarını uygulayan ülkelerin onay
kuruluşlarınca verilen belgeyi, h) Alternatif
yakıtlar: Ulaşımda fosil yakıt kaynakları yerine veya kısmen kullanılabilen,
ulaşım sektörünün çevresel performansını artıran, karbon salınımı azaltan
veya azaltma potansiyeli olan aşağıdaki yakıtları veya güç kaynaklarını, 1) Elektrik, 2) Hidrojen, 3) Doğalgaz,
biyometan dâhil, CNG/LNG, 4) LPG, 5) Araç üstü
mekanik enerji kaynağı veya deposu (Atık ısı dâhil). ı) Alternatif
yakıtlı araç: MARTOY’a göre onaylanmış, motor gücünü kısmen veya tamamen
alternatif yakıtlardan sağlayan motorlu aracı, i) Araç: Raylı
araçlar ve iş makinaları haricinde, karayollarında kullanılmak üzere
tasarlanmış, MARTOY, TORTOY ve MOTOY Yönetmeliklerinde veya bu Yönetmelikte
ayrı ayrı tarifleri yapılan motorlu araçlar ve römorkları, tarım ve orman
traktörleri ve römorkları ve iki, üç veya dört tekerlekli motosikletler ve
mopedler ile bunların römorklarını, j) Araç tip
onayı belgesi: Araçlara MARTOY, TORTOY veya MOTOY Yönetmeliklerine göre onay
kuruluşunca veya Avrupa Birliği üyesi ülkelerin onay kuruluşlarınca verilen
belgeyi, k) AT: Avrupa
Topluluğunu, l) AT
Yönetmelikleri: Avrupa Birliği tarafından direktif olarak yayımlanan ve
Bakanlıkça yönetmelik olarak uyumlaştırılarak yürürlüğe konulan araçlarla
ilgili yönetmelikleri, m) Ayrı teknik
ünite: Bir aracın parçası olarak kullanılmak üzere tasarlanmış, herhangi bir
düzenleyici mevzuatın hüküm ve şartlarına tabi olan ve düzenleyici mevzuatın
bu konuda açık hükümler içerdiği durumlarda, sadece belirli bir veya birkaç
araç tipiyle bağlantılı olarak, araçtan bağımsız bir şekilde tip onayı
verilebilen bir tertibatı, n) Bakanlık:
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını, o) BM/AEK:
Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonunu, ö) BM/AEK
Regülasyonu: 30/9/1996 tarihli ve 96/8657 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
taraf olunan, BM/AEK İç Ulaşım Komitesince hazırlanan Tekerlekli Araçların, Araçlara
Takılan ve/veya Araçlarda Kullanılan Aksam ve Parçaların Müşterek Teknik
Talimatlarının Kabulü ve Bu Talimatlar Temelinde Verilen Onayların Karşılıklı
Tanınması Koşullarına Dair Anlaşma ekinde yer alan teknik düzenlemeyi, p) Damperli
araç: Damper üst yapısına sahip N kategorisi araç ya da çekicisi ile beraber
O kategorisi römorku, r) İmalatçı:
Onay işlemlerinin bütün unsurlarından ve piyasaya arz edilecek aracın,
imalatın veya tadilatın uygunluğunun sağlanmasından onay kuruluşuna karşı
sorumlu olan ve onay işlemine tabi olan araç, sistem, aksam veya ayrı teknik
ünite imalatının veya tadilatının bütün aşamalarıyla doğrudan ilgili olmasına
gerek olmayan, en az bir sözleşmeli veya kadrolu teknik eleman istihdam eden
imalat, tadilat veya montaj yapan kişi veya kuruluşu, s) İş makinası:
Motorlu bir araç şasisi üzerine monte edilen makinalar hariç özel olarak iş
yapmak üzere tasarımlanmış ve imal edilmiş, yapım özelliklerinden dolayı
yolcu veya eşya taşımaya uygun olmayan, kendinden tahrikli her türlü aracı, ş) MARTOY:
28/6/2009 tarihli ve 27272 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçlar
ve Römorkları Tip Onayı Yönetmeliğinin (2007/46/AT) uygulamada bulunan son
seviyesini, t) Mevzuat: Bu
Yönetmeliğin amaçları bakımından MARTOY, MOTOY ve TORTOY kapsamındaki araçlar
ile ilgili yönetmelikleri, tebliğleri ve 1958 tarihli Tekerlekli Araçların,
Araçlara Takılan ve/veya Araçlarda Kullanılan Aksam ve Parçaların Müşterek
Teknik Talimatlarının Kabulü ve Bu Talimatlar Temelinde Verilen Onayların
Karşılıklı Tanınması Koşullarına Dair Anlaşma eki BM/AEK Regülasyonunu, u) Montaj: Bir
tam aracın imalatından ya da imalat çok aşamalı ve yapılan montaj işlemi
sistem onayı revizyonu gerektirmiyor ise her bir fazın tamamlanmasından sonra
veya hizmet süresinde, bu Yönetmeliğin Ek VI’sında bahsedilen işlemlerin
yapılmasını, ü) MOTOY:
23/12/2004 tarihli ve 25679 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç
Tekerlekli Motorlu Araçların Tip Onayı Yönetmeliği (2002/24/AT) ile 22/8/2015
tarihli ve 29453 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli
Motorlu Araçların ve Dört Tekerlekli Motosikletlerin Tip Onayı ve Piyasa
Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmeliği (AB/168/2013), v) Onay
kuruluşu: Teknik servisleri görevlendiren, sistem, aksam, ayrı teknik ünite
ve araç tip onayı, AİTM onayı ve AİTM uygunluk belgelerini veren ve
gerektiğinde geri alan ve AİTM uygunluk belgesiyle ilgili uygulamaları
kendisi yapacağı gibi, başka bir kuruluşu da bu konuda görevlendirebilen, bu
konuda yapılacak uygulamaları belirleyen, diğer onay kuruluşlarıyla muhatap
olan ve bunlarla temasları yürüten, imalatçının üretim uygunluk düzenlemelerine
uyup uymadığını belirlemekten sorumlu ve yetkili kuruluş olan Bakanlığı, y) Özel amaçlı
taşıt: Yolcu veya yük taşımak üzere özel bir işlevi yerine getirmek için
kullanılan (bunun için özel gövde düzenekleri ve/veya ekipmanları gereklidir)
M, N veya O kategori aracı, z) Sistem: Fren,
emisyon kontrol tertibatı, iç donanım gibi ilgili yönetmeliklerdeki şartlara
uygun olması gereken herhangi bir araç sistemini, aa) Tadilat: Bir
tam aracın imalatından ya da imalat çok aşamalı ise her bir fazın tamamlanmasından
sonra veya hizmet süresinde, aracın niteliğini (Ek VI’da belirtilen hususlar hariç
olmak üzere, tip onayı kapsamındaki tanıtım paketinde kayıt altına alınan
özellikleri) bu Yönetmelikte veya diğer mevzuatta izin verilen çerçevede
değiştirecek şekilde yapılan işlemi, bb) Tadilat
seti: Bir tadilatın yapılabilmesi için üretilen, gerekli bütün aksam, parça
ve varsa yazılım parametrelerinden oluşan, ilgili yönetmelik kapsamında
prototip araçlar üzerinde gerekli deneyler yapılarak, onay kuruluşu veya onay
kuruluşunun görevlendirdiği kuruluş tarafından bir veya daha fazla
tanımlanmış araç tipi ile ilgili olarak uygunluk onayı verilen seti, cc) Tadilat seti
onay belgesi: Tadilat seti için yapılan incelemeler neticesinden onay
kuruluşu veya görevlendirdiği kuruluşça verilen onay belgesini, çç) Tam araç:
MARTOY, TORTOY ve MOTOY yönetmelikleri ve bu Yönetmeliğin ilgili bütün
hükümlerine uygun olarak, bir aşamada tip onayı veya AİTM uygunluk onayı
alarak imal edilen aracı, dd)
Tamamlanmamış araç: MARTOY, TORTOY ve MOTOY yönetmelikleri ve bu Yönetmeliğin
ilgili hükümlerine uyabilmek için en az bir aşamada daha tamamlanması gereken
ve buna uygun tip onayı veya AİTM uygunluk belgesi alarak imal edilmiş aracı, ee) Tamamlanmış
araç: MARTOY, TORTOY ve MOTOY yönetmelikleri ve bu Yönetmeliğin ilgili bütün
hükümlerine uygun olarak, çok aşamalı tip onayı veya AİTM uygunluk belgesi
alarak imal edilen aracı, ff) Tanıtım
bildirimi (Bilgi dokümanı): Başvuru sahibi tarafından sunulan, Ek V’te yer
alan ve seri tadilatlarda tadilatın etkilediği tüm sistemlerin ilgili
mevzuatları kapsamındaki tanıtım bildirimlerini, gg) Tanıtım
dosyası: Başvuru sahibi tarafından onay kuruluşuna veya onay kuruluşunun
görevlendirdiği kuruluşa tanıtım bildirimi gereğince verilen bilgi, çizim,
fotoğraf ve bunun gibi belgeleri içeren dosyayı, ğğ) Tanıtım
paketi: Tanıtım dosyası ile onay kuruluşunun veya onay kuruluşunun
görevlendirdiği kuruluşun görevlerini yerine getirmeleri sürecinde tanıtım
dosyasına eklenmiş olan deney raporları ve diğer belgeleri, hh) Tanıtım
paketi fihristi: Tanıtım paketi içinde bulunan belgelerin uygun bir şekilde
numaralandırılarak veya bütün sayfaların tanımlanabilmesine imkân verecek
şekilde işaretlenerek bir liste halinde yazılmasını, ıı) Teknik
eleman: Bakanlık tarafından yürütülen otomotiv mevzuatı kapsamında faaliyette
bulunan veya görev yapan, üniversitelerin makina, otomotiv, imalat,
mekatronik, uçak, elektrik, elektronik, elektrik-elektronik veya tarım
makinaları dalında mühendislik eğitimi veren bölümlerinden/programlarından
birinde yükseköğrenimini tamamlamış kişiyi, ii) Teknik
servis: Bir deney laboratuvarı olarak onay kuruluşu adına bizzat onay
kuruluşu tarafından da yerine getirilebilecek gerekli deneyleri yapmak veya
bir uygunluk değerlendirme kuruluşu olarak yine onay kuruluşu adına bizzat
onay kuruluşu tarafından da yerine getirilebilecek ilk değerlendirmeyi ve
diğer deney veya muayeneleri yapmak üzere onay kuruluşu tarafından
görevlendirilmiş bir kuruluş veya kurumu, jj) Tip: MARTOY,
TORTOY, MOTOY’da tarif edildiği şekliyle bir imalatçının belirlediği araç
tipini, kk) TORTOY:
8/6/2008 tarihli ve 26900 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım veya Orman
Traktörleri, Bunların Römorkları ve Birbiriyle Değiştirilebilir Çekilen
Makinaları ile Sistemleri, Aksamları, Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip
Onayı Yönetmeliği (2003/37/AT) ile 14/8/2014 tarihli ve 29088 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarım ve Orman Araçlarının Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi
ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/167/2013)’i, ll) Yetkili
teknik sorumlu: Bakanlıkça yürütülen otomotiv mevzuatı çerçevesinde
faaliyette bulunabilmesi için Bakanlık veya Bakanlık tarafından
görevlendirilen kurum/kuruluş tarafından tip onayı konularında eğitim alan
ve/veya yapılan sınav sonucu sertifikalandırılarak yetkilendirilen teknik
elemanı, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Uygulama Usul
ve Esasları AİTM onayı
başvurusu MADDE 5 – (1) AİTM onayı başvurusuna ilişkin
esaslar aşağıda belirtilmiştir: a) Tip onayı
bulunan araçların seri tadilatında her bir tip araç için ayrı bir başvuru
yapılır. Etkilenen sistemler kapsamında birden fazla sistem tipine sahip araç
tiplerinde, başvuru kapsamı ilgili sistem tipleri, varyant ve versiyonlar ile
sınırlandırılır. Bu sınırlandırmalar onay belgesinde açık bir şekilde
belirtilir. b) Münferit
imalat ve tadilatta her bir araç için ayrı bir başvuru yapılır. Münferit
imalat ve tadilatta teknik servis raporları benzer araçlar için tekrar
doğrudan kullanılamaz. Başvurusu yapılan araca ait şasi numarası ile raporda
belirtilen şasi numarası aynı olur. c) Tadilat
setleri için, set ile tadil edilmiş ve tahribatlı deneylerde yapılabilecek
numune ile onay kuruluşu veya onay kuruluşu tarafından görevlendirilmiş
kuruluşa başvurulur. Gerekirse temel araç imalatçısının görüşü alınır. Bu
setler ile imalatçısı tarafından, setle birlikte verilen montaj talimatına
uygun olarak yapılan seri tadilat sadece talimata uygun montaj yapıldığı
kontrol edilerek, uygunsa onaylanır. ç) AİTM tip
onayı veya AİTM uygunluk belgesi başvuruları, imalatçı tarafından onay
kuruluşuna veya onay kuruluşunun görevlendirdiği kuruluşa yapılır. Başvuruya,
ilgili araca göre Ek V’te yer alan bilgileri
içeren bir tanıtım dosyasıyla birlikte Ek IV ve/veya Ek VII’den Ek XIV’e
kadar belirtilen ilgili mevzuatın uygulanabilir olanlarından her biri
uyarınca sahip olunan tip onayı belgeleri, eğer bu belgeler yoksa, teknik
servislerden o araç için ilgili mevzuatına göre alınmış deney raporları ve
gerektiğinde bu Yönetmelikte istenilen belgeleri içeren tanıtım paketi ve
tanıtım paketi fihristinden oluşan bilgi ve belgeler eklenir. d) Çok aşamalı
AİTM onayı başvurusunda; 1) Birinci
aşamada, tamamlanmamış araç ve aracın tamamlanma durumuna göre Ek V’te yer
alan bilgileri içeren bir tanıtım dosyasıyla birlikte Ek IV ve/veya Ek
VII’den Ek XIV’e kadar belirtilen ilgili mevzuatın uygulanabilir olanlarından
her biri uyarınca sahip olunan tip onayı belgeleri, eğer yoksa, teknik
servislerden o araç için ilgili mevzuatına göre alınmış deney raporları ve
gerektiğinde bu Yönetmelikte istenilen belgeleri içeren tanıtım paketi ve
tanıtım paketi fihristinden oluşan bilgi ve belgeler eklenir. 2) İkinci veya
daha sonraki aşamalarda, tamamlanmamış aracın bir önceki aşama uygunluk
belgesi veya AİTM uygunluk belgesinin bir sureti ile aracın tamamlanma
durumuyla ilgili olarak Ek V’te yer alan bilgileri içeren ve bu Yönetmelikte
istenilen bilgi ve belgeler, ilgili mevzuatın uygulanabilir olanlardan her
biri uyarınca sahip olunan tip onayı belgeleri, eğer bu belgeler yoksa,
teknik servislerden o araç için ilgili mevzuatına göre alınmış deney
raporları, tanıtım dosyası, tanıtım paketi ve tanıtım paketi fihristi yer
alır. Çok aşamalı araç tip onayı, önceki aşamalardaki tip onayında yer alan
aksam, sistem ve ayrı teknik ünite onay seviyeleri dikkate alınarak
uygulanır. Önceki aşama tip onayındaki sistem, aksam ve ayrı teknik ünitelerinde
sonraki aşamada onayları etkileyen değişiklikler yapıldığı takdirde, söz
konusu aracın birinci aşama (temel araç) tip onayı tarihinde geçerli olan
sistem, aksam ve ayrı teknik ünite onayı seviyeleri aranır. Sonraki
aşamalarda, önceki aşamadan gelen bir sistem onayının içeriğini etkileyecek
değişiklik yapılıyorsa; temel aracın sistem onayı tipini değiştirmeyen
durumlarda, önceki aşama tip onayında kullanılan yönetmelik/regülasyon
seviyesine uygunluk aranır. Bu seviyeler sağlanacak onay seviyeleri anlamına
gelmemekte olup, sağlanacak onay seviyesi için
yönetmeliklerin/regülasyonların geçiş hükümleri ve tamamlanmamış aracın tip
onay tarihi dikkate alınır. 3) Bir aşamada
yapılan değişiklik diğer aşamaları etkilemiyorsa, etkilenmeyen aşamalar için
alınmış tüm belgelerin geçerliliği devam eder. e) MARTOY,
TORTOY ve MOTOY kapsamındaki araçların seri tadilatında her tip için ayrı bir
başvuru yapılır. f) Ek VI
çerçevesinde montajın onayı ile ilgili olarak onay kuruluşuna veya onay
kuruluşu tarafından görevlendirilen kuruluşa müracaat edilir. AİTM onayı
işlemleri, görevlendirilen kuruluş ve teknik servisler ile ilgili hususlar MADDE 6 – (1) AİTM onayı işlemlerine ilişkin olarak onay kuruluşu
veya onay kuruluşunun görevlendirdiği kuruluşça; a) Tanıtım
dosyasındaki özelliklere uygun olmak kaydıyla, bu Yönetmelikte belirtilen
ilgili yönetmeliklerin teknik özelliklerine uyan, imal veya tadil edilmiş her
bir araç için 7 nci maddede belirtilen işlemler çerçevesinde AİTM uygunluk
belgesi, b) Tanıtım
dosyasındaki özelliklere uygun olmak kaydıyla bu Yönetmelikte belirtilen
ilgili yönetmeliklerin teknik özelliklerine uyan seri tadilatta her bir araç
tipi için 7 nci maddede belirtilen işlemler çerçevesinde AİTM tip onayı
belgesi, c) Montajın
uygunluğu kontrol edildikten sonra Ek V/D’de yer alan montaj uygunluk raporu, verilir. (2) Bir araç,
sistem, aksam veya ayrı teknik ünitenin bu Yönetmelikteki hükümlere uygun
olmakla birlikte, yol güvenliği açısından ciddi bir tehlike oluşturduğunun
belirlenmesi halinde, onay kuruluşu veya onay kuruluşunun görevlendirdiği
kuruluş AİTM tip onayı belgesi veya AİTM uygunluk belgesi vermeyi
reddedebilir. (3) Onay
kuruluşu veya onay kuruluşunun görevlendirdiği kuruluş, bu Yönetmelikte
belirtilen işlemlerin mevzuata uygun bir şekilde uygulandığından emin
olmadıkça, herhangi bir AİTM tip onayı belgesini veya AİTM uygunluk belgesini
vermez. (4) Onay
kuruluşunca bu Yönetmelik kapsamında görevlendirilen kuruluşun bu Yönetmelik
hükümlerine aykırı hareket ettiği ve görevlendirme ile yerine getirmesi
gereken şartlara uymadığının tespit edilmesi halinde, onay kuruluşu
görevlendirmeyi askıya alabilir. Onay kuruluşunun görevlendirmeyi askıya
alması durumunda, kuruluşun altmış gün içinde gerekli şart ve sorumlulukları
yerine getirmemesi halinde bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyeti iptal edilir.
Gerekli şartlar sağlanması durumunda tekrar görevlendirme yapılabilir. (5) Bu
Yönetmelik kapsamında Bakanlıkça görevlendirilen kuruluş; piyasa koşullarını
zorlayamayacak, üretim maliyetlerini ciddi oranda artırmayacak ve
imalatçıları ve vatandaşları zor duruma düşürmeyecek ve caydırmayacak şekilde
makul ücretler belirler ve ücretler ile ilgili Bakanlığın onayını alır. (6) Bu
Yönetmelik kapsamında teknik servislerle ilgili olarak, 6/8/2016 tarihli ve
29793 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Teknik Servislere Dair Tebliğ (Tebliğ
No: SGM 2016/17) hükümleri saklıdır. (7) Olumsuz
sonuçlanan deneylerle ilgili onay kuruluşuna veya görevlendirdiği kuruluşa
bilgi verilir. Bunu sağlamak için onay kuruluşu veya görevlendirdiği
kuruluşça teknik servisler arasında SGM-2010/1 Tebliğinde belirtildiği
şekilde bilgi ağı kurulur. (8) Onay
kuruluşu tarafından görevlendirilen teknik servisler tarafından düzenlenen
deney belgesi ve/veya muayene ve deney raporları kabul edilir. Ülkemizde
ilgili mevzuat için görevlendirilen teknik servislerin ülke içinde testleri
gerçekleştirememesi durumunda, AB’deki onay kuruluşlarınca atanmış ve
karşılıklı tanıma ilişkisi çerçevesinde onay kuruluşunun uygun gördüğü teknik
servislerce verilen raporlar kabul edilebilir. Emisyon ve benzeri ilgili
mevzuatında belirtilen ayrı şartlar hariç olmak üzere, SGM-2010/1 Tebliğinin
geçici 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasının hükümleri onay kuruluşunun
karşılıklı tanıma ilişkisi çerçevesinde uygun gördüğü teknik servisler
tarafından verilen raporlar bakımından uygulanır. Onay kuruluşu tarafından
görevlendirilen teknik servisler görevlendirilmedikleri mevzuat kapsamında
rapor düzenleyemez ve düzenlenen raporlarının görevlendirildikleri kapsam
dâhilinde olup olmadıkları onay kuruluşu veya görevlendirdiği kuruluş
tarafından kontrol edilmek zorundadır. AİTM onayı
sırasında izlenecek işlemler MADDE 7 – (1) AİTM onayı sırasında izlenecek
işlemler aşağıda belirtilmiştir: a) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendine göre bir başvuru yapıldığı takdirde,
onay kuruluşu, onaylanacak araç üzerinde araç tanıtım belgesinde bulunan,
aksam, sistem ve ayrı teknik ünitelerini inceleyerek ve belgeleri kontrol
ederek aracın orijinal tanıtım paketindeki ilgili bilgilere uygun olarak
yapılmış olduğunu bütün ilgili mevzuat şartları için teyit eder. b) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (b) bendine göre bir başvuru yapıldığı takdirde,
imalatçı onaylatılacak münferit araç için araç kategorisine göre örneği Ek
V/A3’te veya Ek V/B1’de veya Ek V/C1’de belirtilen AİTM uygunluk belgesini
düzenler ve tanıtım dosyasıyla birlikte onay kuruluşunun görevlendirdiği
kuruluşun onayına sunar. c) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (d) bendine göre bir başvuru yapıldığı takdirde
onay kuruluşu; 1) Birinci
aşamada; tamamlanmamış araç için araç tanıtım belgesinde bulunan, aksam,
sistem ve ayrı teknik ünitelerini inceleyerek ve belgeleri kontrol ederek,
aracın orijinal tanıtım paketindeki ilgili bilgilere uygun olarak yapılmış
olduğunu bütün ilgili mevzuat şartları için teyit eder. 2) İkinci veya
daha sonraki aşamalarda; aracın tamamlanma durumuna göre Ek V’te belirtilen
şartları sağladığını, araç tanıtım dosyasındaki detaylara ve ilgili mevzuatın
her birinin gerektirdiği teknik koşullara uygunluğunu teyit ve daha önceden
alınmış onayı geçersiz kılacak şekilde değişiklik yapılıp yapılmadığını
kontrol eder. ç) Motorlu
araçlar ve römorkları ile motosiklet ve mopedlerin, tarım veya orman
traktörleri ile römorklarının münferit imalat ve tadilatlarında onay
başvuruları imalatçı adına, Bakanlık veya Bakanlık tarafından
görevlendirilmiş kurum/kuruluşlarca yetki belgesi verilmiş yetkili teknik
sorumlu tarafından yapılır. d) Motorlu
araçlar ve römorkları ile motosiklet ve mopedler için münferit imalat ve
seri/münferit tadilat projeleri; makina, otomotiv, imalat, uçak veya
mekatronik dalında eğitim görmüş yetkili teknik sorumlular tarafından
yapılır. Tarım veya orman traktörleri ile römorkları için münferit imalat ve
seri/münferit tadilat projeleri; makina, otomotiv veya tarım makinaları
dalında eğitim görmüş yetkili teknik sorumlular tarafından yapılır. Hibrit ve
elektrikli araçların projelerinde ilave olarak, projenin ilgili kısımları
için elektrik, elektronik veya elektrik-elektronik mühendisi olan yetkili
teknik sorumlu imzası da aranır. e) Bu
Yönetmeliğin amaçları bakımından yetkili teknik sorumlularla ile ilgili uygulamada,
26/10/2016 tarihli ve 29869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yetkili Teknik
Sorumluların Görev, Yükümlülük ve Sertifikalandırılmasına Dair Tebliğ
(SGM-2016/22) hükümleri uygulanır. f) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (f) bendine göre bir başvuru yapıldığı takdirde,
montaj ile ilgili inceleme sonucu olumlu olması halinde Ek V/D’de belirtilen
rapor düzenlenir. İncelemeler, onay kuruluşu veya onay kuruluşu tarafından
görevlendirilen kurum/kuruluş tarafından ilgili mevzuat şartlarına bağlı
olarak oluşturulan kontrol formlarına göre yapılır. Söz konusu kontrol
formları, onay kuruluşu veya onay kuruluşu tarafından görevlendirilen
kuruluşun internet sitesinde yayımlanır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Tescil ve
Trafiğe Çıkma, Alternatif İşlemler ve Kalite Sistemi Muayene,
tescil ve trafiğe çıkma MADDE 8 – (1) Bu Yönetmeliğe göre tek tek
onaylanmış yeni araçların tesciline veya trafiğe çıkmasına, sadece onay
kuruluşu veya onay kuruluşunun görevlendirdiği kuruluş tarafından tasdik
edilmiş uygunluk belgeleri taşımaları halinde izin verilir. Tamamlanmamış
araçların sürekli tescillerine ve trafiğe çıkmalarına tamamlanmadıkları
sürece izin verilmez. (2) Tadilat;
yasal süre içerisinde aracın kayıtlarına, bu Yönetmelik uyarınca verilen seri
tadilat veya tadilat uygunluk belgelerine göre işlenir. (3) 18/7/1997
tarihli ve 23053 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karayolları
Trafik Yönetmeliğinin 63 üncü maddesinin birinci fıkrasında ve ekindeki 1
sayılı Cetveldeki B maddesinde yer alan bu Yönetmelikle ilgili hükümler
saklıdır. (4) Bu
Yönetmelik kapsamında tadilat, montaj veya imalat esnasında kullanılan aksam
veya parçalara ait test raporları, servis raporları ve benzeri belgeler onay
kuruluşu veya görevlendirdiği kuruluş tarafından aranır. 13 üncü ve 15 inci
maddede belirtilen raporlar ile diğer tadilatlar için buna benzer raporlar ve
belgeler, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından istenmesi
halinde, ilgili kuruluşlar tarafından yazılı veya elektronik ortamda
paylaşılır. (5) Bu
Yönetmelik kapsamında yapılan tadilatlar, 2918 sayılı Kanunun 34 üncü maddesi
hükümlerine tabidir. (6) Bu
Yönetmelik kapsamındaki işlemler elektronik ortamda da yapılabilir ve
gerektiğinde ilgili kurum veya kuruluşların kullanımına açılabilir. Onay
kuruluşunca yapılabilen işlemler MADDE 9 – (1) Özgün niteliklerinden dolayı, bir
veya daha fazla sayıda ilgili mevzuatın bir veya daha fazla şartına uyması
mümkün olmayan, ileri teknoloji ve kavramları bünyesinde bulunduran araçlar
için, imalatçının talebi üzerine onay kuruluşu araca ait özgün niteliklerin
açıkça belirtildiği bir uygunluk belgesi verebilir. (2) İş
makinalarının, sivil savunma ve kamu düzenini korumakla görevli birimler
tarafından kullanılmak üzere imal edilen özel maksatlı araçların, tutuklu ve
hükümlü taşımaya mahsus cezaevi araçlarının tahsis edilen hizmet dışında
kullanılması veya üçüncü şahsa devri halinde, kullanıcıdan aranacak şartlar,
onay kuruluşu tarafından belirlenir. Kalite sistemi MADDE 10 – (1) Seri tadilat/imalat ve tadilat seti
imalatçıları, güncel ISO/TS 16949 belgesine veya TS EN ISO 9001 standardına
uygun kalite sistemine sahip olur. Münferit tadilat belgesi alacak firmaların
tadilat konusu ile ilgili Hizmet Yeterlilik Belgesine sahip olması gerekir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM İlave
Uygulama Hükümleri Sadece
elektrikli, hibrit elektrikli ve hibrit motorlu araçlar MADDE 11 – (1) M ve N kategorisi motorlu araçların, seri tadilat
imalatçıları veya temel araç imalatçısı tarafından seri tadilat yolu ile
sadece elektrikli, hibrit elektrikli ve hibrit motorlu araca
dönüştürülmesinde ve sadece elektrikli, hibrit elektrikli ve hibrit motorlu
araçların imalinde Ek IV ve Ek XI’de belirtilen ilgili maddeler uygulanır. (2) Motorlu
araçların sadece elektrikli, hibrit elektrikli ve hibrit motorlu araca
dönüştürülmesinde orijinal temel aracın imalatçısı hariç, münferit tadilat
yapılamaz. Temel aracın imalatçısı sadece kendi imal ettiği araçların
münferit tadilatını yapabilir. Münferit tadilat durumunda da, Ek IV ve Ek
XI’de belirtilen ilgili maddelerin hükümleri uygulanır. (3) 22 nci madde
hükümleri de dikkate alınarak, Türkiye’de üretimi yapılan sadece elektrikli
araç ve hibrit elektrikli araç ile ilgili olarak Ek IV ile Ek XI’in ve
MARTOY’un bazı hükümlerinden veya uygulanacak mevzuat seviyeleri hakkında
muafiyet tanınabilir. Muafiyet kararı onay kuruluşu ve 23 üncü maddede
belirtilen teknik kurul tarafından verilir. Bireysel
sesli ve görüntülü cihaz MADDE 12 – (1) Tadilat yoluyla bireysel sesli ve
görüntülü cihaz takılan M2 ve
M3 kategorisi
araçlara Ek IV’ün 4.20 numaralı maddesinin hükümleri uygulanır. Yangın
algılama ve alarm sistemleri MADDE 13 – (1) Tadilat yoluyla Ek IV’ün 4.22
maddesinde belirtildiği şekilde yangın algılama ve alarm sistemleri takılan
araçların uygunluğu onay kuruluşu veya onay kuruluşu tarafından 107 sayılı
BM/AEK Regülasyonu kapsamında görevlendirilen teknik servisler tarafından
teknik inceleme raporu ile tevsik edilir. (2) 2005 model
ve sonrası M2 ve M3 kategorisi araçlar için, Ek IV’ün
4.22 maddesi veya Ek XIV’ün 2 numaralı maddesi ve alt maddeleri zorunlu
olarak uygulanır. (3) Yangın
algılama ve alarm sistemi tadilatı için seri tadilat tip onayı alan firmalar,
tadilatı kendi montaj adresinin dışında da yapabilir. Cam filmi MADDE 14 – (1) 107 sayılı BM/AEK Regülasyonu
kapsamındaki araçlar hariç olmak üzere; M, N ve O kategorisi araçlarda cam
filmi uygulaması yapılabilir. Anılan araçlara bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten altı ay sonra cam filmi takılması halinde, cam filmi ile ilgili
uygulama Ek VI ve Ek XV’teki hükümlere uygun olmak zorundadır. Damperli
araçlar MADDE 15 – (1) Damperli araçların damperlerinin kalkık
durumda trafikte seyretmesini önleyecek tedbirler kapsamında aşağıda
belirtilen asgari şartların yerine getirilmesi zorunludur: a) Damper tam
olarak indirilmediğinde, aracın seyir hızını 10 km/saatten fazla olmayacak
şekilde sınırlayan bir tertibat bulundurulur. İlgili tertibatın testi BM/AEK
Regülasyon 89’un Ek V’inde belirtilen hükümlere göre yapılır. Araç 10 km/saat
hızın üzerinde seyrederken damperin açılmasını engelleyecek tertibat
bulundurulur. b) Araç yürür
vaziyetteyken damper açıksa veya açılırsa, araçlarda sürücüyü ikaz etmek için
sesli uyarı veren ve sürücünün direkt görüş alanı içerisinde bulunan görsel
ikaz sistemleri bulunur. Görsel ikaz için ISO 2575 standardında yer alan
E.01, E.02, I.17 veya I.18 olarak tanımlanan sembollerden birinin bulunması
yeterlidir. c) PTO (Yardımcı
güç çıkışı) devreye alındıktan sonra elle yapılan ilave bir işlem ile damper
kaldırılır veya elle yapılan bir işlemin ardından, PTO’nun devreye alınması
için el ile ilave bir işlem yapılarak damper kaldırılır. Ayrıca, damperi
aracın şasesine kilitleyen bir emniyet kilidi tertibatı bulundurulur. Emniyet
kilidinin açılması PTO’nun açık olması şartına, kapatılması ise damperin
kapalı olması şartına bağlıdır. (2) Damperli
araçlarda bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartların sağlandığı,
onay kuruluşu tarafından BM/AEK Regülasyon 89 kapsamında görevlendirilen
teknik servis tarafından verilen teknik inceleme raporu ile tevsik edilir. (3) Yeni imal
edilecek tam ve tamamlanmamış araçlardan sonraki aşamalarda damper üst yapısı
monte edilecek olanlarda birinci ve ikinci fıkra uygulanır. (4) Tamamlanmış
araç olarak tescil edilmiş, ancak ilk defa damper üst yapısı monte edilerek
tadilat yapılan araçlarda veya ilk defa damperli yarı römork çekmek üzere
tadil edilecek tam araçlarda, birinci fıkranın (b) ve (c) bentleri ile ikinci
fıkra uygulanır. (5) Mevcut
damperli araçlarda birinci fıkranın (b) ve (c) bentleri ile ikinci fıkra
uygulanır. (6) Dördüncü ve
beşinci fıkralarda belirtilen araçlarda ve N1 kategori araçlarda birinci fıkranın
(a) bendi uygulanmaz. Tutuklu ve
hükümlü taşımaya mahsus cezaevi araçları MADDE 16 – (1) Tutuklu ve hükümlü taşımaya mahsus
cezaevi araçlarında Ek XIII’te belirtilen şartlar uygulanır. Engelli
erişimi için araç tadilatı MADDE 17 – (1) 1/7/2005 tarihli ve 5378 sayılı
Engelliler Hakkında Kanunun geçici 3 üncü maddesi uyarınca engellilerin
erişilebilirliği için araçlarda tadilat yapılması durumunda, aşağıdaki
şartlar aranır: a) Tadilat; M2 ve M3 kategorisindeki araçlara seri
tadilat tip onayı verilmiş firmalar tarafından Ek IV’ün 4.14 maddesinin
ikinci paragrafı ile BM/AEK Regülasyonu 107’nin Ek-8’inde belirtilen
hükümlere göre yapılır. Ayrıca tadilat nedeni ile araçta etkilenen tüm
aksamla ilgili olarak Ek VII’den Ek XIV’e kadar ilgili şartlarına uygunluk
aranır. b) Seri tadilat
tip onayı başvurularında; belirli bir marka ve tipteki araç için alınmış bir
teknik servis raporu, aynı tadilatçı firma tarafından kullanılmak kaydıyla,
aşağıdaki araç ve tertibat özellikleri bakımından farklılık göstermeyen
farklı marka veya tipteki araçlar için de kullanılabilir. Bu durumlarda,
mevcut teknik servis raporlarının farklı marka veya tipteki araçlar için
kullanılıp kullanılamayacağı ile ilgili değerlendirme teknik servis
tarafından yapılır. Kullanılabileceğine karar verilirse bir üst yazı ile
teknik servis tarafından görüş bildirilir. 1) Şasi tipi
(örme/C). 2) Karoseri
tasarım amacı (tek/çift katlı, mafsallı, alçak tabanlı). 3) Montajın
yapıldığı kapının yeri (ön/orta/arka). 4) Yaklaşık araç
uzunluğu (7 m/9 m/12 m). 5) Tertibatın
imalatçısı. 6) Tertibatın
tipi. 7) Tertibatın
araçlara bağlantı şekli. c) Seri tadilat
tip onayı alan firmalar, tadilatı kendi montaj adresinin dışında da yapabilir. ç) Onay kuruluşu
veya onay kuruluşu tarafından görevlendirilen kuruluş tarafından Ek V’e göre
düzenlenen seri tadilat tip onay belgelerinde yer alan “tadilatın kısa
tarifi”nde tadilat açıklanarak tanımlanır ve belgeye “notlar” ibaresi
yazılarak sürücü koltuğuna ilave olarak sekizden fazla koltuğu bulunan ve
yolcu taşımak amacıyla kullanılan araçlar ile ilgili BM/AEK Regülasyonu
107’nin Ek-8’ine göre sağlanan hususlar belirtilir. Söz konusu aracın,
20/7/2013 tarihli ve 28713 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Erişilebilirlik
İzleme ve Denetleme Yönetmeliğinin şartlarını sağlaması durumunda tip
onayına, uygunluk belgesine ve tescil ile ilgili bilgisayar kayıtlarına
“Erişilebilir” ifadesi yazılır. d) Araçlarda
tekerlekli sandalye için özel alan oluşturma amacıyla yapılan tadilat
sonucunda koltuk sayısının değişmesi aracın kategorisini değiştirmez. e) Rampa
yapılması durumunda, rampa boyu uygunluk belgesinde yer alan araç genişliğini
geçemez. Uygunluk belgesinin bulunmaması halinde araç genişliği teknik servis
tarafından belirlenir. f) Araçlarda
yapılan tadilatın, BM/AEK Regülasyonu 107 veya ihtiyaç duyulabilecek diğer
mevzuata uygunluğunun tespit edilmesi aşamasında; onay kuruluşu veya onay
kuruluşu tarafından görevlendirilen kuruluş, onay kuruluşu tarafından atanmış
teknik servislerce hazırlanan deney raporlarını kullanır; seri tadilat onayı
verilmesi aşamasında ise her türlü test raporunun nihai değerlendirmesi yine
onay kuruluşu veya onay kuruluşu tarafından görevlendirilen kuruluş
tarafından yapılır. Okul servis
araçları MADDE 18 – (1) Okul servis araçlarının imal/tadil
edilmesinde Ek XII’deki şartlar uygulanır. Özel güvenlik
donanımlı toplu taşıma araçları için araç tadilatı MADDE 19 – (1) Özel güvenlik donanımlı toplu taşıma
araçları için Ek XVI’da belirtilen seviyeler için yapılacak olan tadilatlarda
aşağıdaki şartlar aranır: a) Tadilat; M2 ve M3 kategorisindeki araçlara, seri
tadilat tip onayı verilmiş firmalar tarafından Ek XVI’da belirtilen hükümlere
göre yapılır. Ayrıca tadilat nedeni ile araçta etkilenen tüm aksamla ilgili
olarak Ek VII’deki ilgili şartlarına uygunluk aranır. b) Seri tadilat
tip onayı başvurularında; belirli bir marka ve tipteki araç için alınmış bir
teknik servis raporu, aynı tadilatçı firma tarafından kullanılmak kaydıyla,
ayrı teknik ünite olarak onaylatılmak şartı ile farklı marka veya tipteki
araçlar için de kullanılabilir. c) Seri tadilat
tip onayı alan firmalar, tadilatı kendi montaj adresinin dışında da yapabilir. ç) Onay kuruluşu
veya onay kuruluşu tarafından görevlendirilen kuruluş tarafından Ek V’e göre
düzenlenen seri tadilat tip onay belgelerinde yer alan “Tadilatın kısa
tarifi”nde tadilat açıklanarak tanımlanır ve belgeye “notlar” ibaresi
yazılarak aracın “Özel Güvenlik Donanımlı Toplu Taşıma Aracı” olduğu ve
uygulama seviyesi (Seviye 1/Seviye 2) belirtilir. (2) Aracın
birinci fıkra çerçevesinde Ek XVI’ya göre imal/tadil edilmesi durumunda tip
onayına, uygunluk belgesine ve tescil ile ilgili bilgisayar kayıtlarına “Özel
güvenlik donanımlı toplu taşıma aracı” ifadesi yazılır. Sesli ikaz
sistemi zorunluluğu MADDE 20 – (1) M2, M3, N2 ve N3 kategorisi araçlarda geri vites ile
birlikte çalışacak sesli ikaz sistemi bulunur. Takılan cihazlar, 5/1/2002
tarihli ve 24631 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçların
Elektromanyetik Uyumluluk (Radyo Paraziti) ile İlgili Tip Onayı Yönetmeliğine
(72/245/AT) veya BM/AEK Regülasyon 10’a uygun olur. (2) Birinci
fıkra hükümleri, temel araç uygunluk belgesi tarihi 1/10/2017 sonrası olan M3 ve N3 kategorisi araçlar için ve temel
araç uygunluk belgesi tarihi 15/5/2018 sonrası olan M2 ve N2 kategorisi araçlar için uygulanır. Yakıt
tüketimini iyileştirme amaçlı kanatçık sistemleri MADDE 21 – (1) Ek VII’nin 73 üncü maddesinde teknik
şartları belirtilen kanatçık sistemleri ile ilgili MARTOY’da ilgili şartlar
tanımlanana kadar 50 cm’yi geçen kanatçıkların kullanılmasına müsaade edilmez. (2) MARTOY’da
kanatçıklar ile ilgili teknik şartların tanımlanması halinde Ek VII’nin 73
üncü maddesi bu şartlara göre değiştirilir. BEŞİNCİ BÖLÜM Ulusal
Uygulama ve Türkiye’de Üretim Yapan İmalatçıların Desteklenmesi Ulusal
uygulama MADDE 22 – (1) MARTOY, TORTOY ve MOTOY kapsamında
tam, tamamlanmış veya tamamlanmamış ulusal araç tip onayı, Türkiye’de üretimi
yapılan araç tipleri için uygulanır. Türkiye’de üretilmeyen bir araç tipi
için; söz konusu aracın Türkiye’de piyasaya arz ve tescil edilebilmesi
bakımından, MARTOY’un Ek IV’ünün İlave 2’sinin hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, AB üyesi ülkelerin onay kuruluşlarından alınmış güncel tip onayı
belgesine sahip olması gerekir. İthal araçlara ulusal tip onayı verilmesi ile
ilgili diğer otomotiv mevzuatında yer alan hükümler yerine bu madde hükümleri
uygulanır. (2) Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten önce Türkiye’de üretilmeyen araç tipi/tipleri için
MARTOY, TORTOY ve MOTOY kapsamında alınmış ulusal araç tip onayı belgeleri
1/1/2018 tarihi itibarıyla geçersiz olur. Bu fıkrada bahsedilen tip onayı
belgelerinin, sürekli doğrulama ve benzeri ilave bir işleme gerek olmaksızın
ihtiyaç halinde sadece zorunlu kapsam genişletmeleri yapılarak 1/1/2018
tarihine kadar kullanılmasına izin verilir ve bu tarihe kadar söz konusu
belgelere göre araç üretilebilir. Firmalar, bu fıkra kapsamında geçersiz
olacak onaylarını 1/6/2017 tarihine kadar onay kuruluşuna bildirmekle
yükümlüdür. (3) İkinci fıkra
hükümleri saklı kalmak kaydıyla; uygunluk belgesi tarihi 1/1/2018 tarihinden
sonra olan ve tam, tamamlanmış veya tamamlanmamış olarak ithal edilen araç
tiplerinin daha sonra Türkiye’de bir imalat/tadilat/montaj aşamasından
geçmesi durumunda, araçta yapılan değişiklik ve bu değişikliğin etkilediği
sistemler için ulusal mevzuat hükümleri uygulanır. Bu fıkra, ilgili AB
mevzuatı gerekliliklerinden kaçınmak için kullanılamaz. Türkiye’de
küçük adetlerde üretim yapan imalatçıların desteklenmesi MADDE 23 – (1) MARTOY, TORTOY ve MOTOY kapsamında
Türkiye’de küçük adetlerde üretim yapan imalatçının teşvik edilmesi amacıyla;
MARTOY’un 22 veya 23 üncü maddesi ve/veya Ek IV’ünün İlave 2’si, TORTOY’un 10
uncu ve 11 inci maddesi ve MOTOY’un 15 inci maddesinde belirtilen hükümler de
örnek alınarak, Teknik Kurulunun oybirliği ile vereceği olumlu görüş
sonrasında, MARTOY, TORTOY, MOTOY ve bu Yönetmeliğin bazı hükümlerinden muaf
tutularak veya uygulanacak mevzuat seviyeleri hakkında muafiyet
değerlendirmesi yapılarak söz konusu araç tipi için tip onayı verilebilir.
Teknik Kurul, değerlendirmesinde diğer ülkelerin uygulamalarından
yararlanabilir. (2) Muafiyetin
kapsamı, başvuranın talebine göre değerlendirilir. (3) Türkiye’de
bir takvim yılı içerisinde M, N, O, T ve L genel araç kategorileri bazında
toplamda 100 adetten daha az araç imal eden imalatçılar bu madde kapsamında
değerlendirilir. MARTOY’un 23 üncü maddesi, TORTOY’un 10 uncu ve 11 inci
maddesi ve MOTOY’un 15 inci maddesi hükümleri saklıdır. (4) Yeni
faaliyete başlayan imalatçılar, başlangıçtaki kapasitesine göre
değerlendirilir. (5) Teknik Kurul
aşağıdaki üyelerden oluşur: a) Bakanlık
Sanayi Genel Müdürü, ilgili Daire Başkanı ve dört personel. b) Türk
Standardları Enstitüsünden dört üye. (6) Teknik
Kurul, bu madde kapsamında gelen talebe müteakip bir ay içinde toplanır.
Gerekirse birden fazla toplantı yapılabilir. Teknik Kurul görüşünü en geç
altı ay içinde vermek zorundadır. ALTINCI BÖLÜM Çeşitli ve
Son Hükümler Karşılıklı
tanıma MADDE 24 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri Avrupa
Birliği üyesi bir ülkede yasal olarak üretilmiş veya yasal olarak serbest
dolaşıma girmiş araçlara zorunlu olarak uygulanmaz. (2) Bakanlık,
birinci fıkrada belirtilen aracı 2/5/2012 tarihli ve 2012/3169 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Düzenlenmemiş Alanda Karşılıklı
Tanıma Yönetmeliğinin Üçüncü Bölümünde belirtilen usul ve esaslara uyarak
değerlendirmeye tabi tutabilir ve bunun sonucunda bu Yönetmelik tarafından
aranan koruma düzeyini eşdeğer ölçüde sağlamadığını tespit ederse, ürünün
piyasaya arzını yasaklayabilir, koşula bağlayabilir, piyasadan geri
çekilmesini veya toplatılmasını isteyebilir. Piyasa
gözetimi ve denetimi ile aykırı davranışlarda uygulanacak hükümler MADDE 25 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki araçların
ve bu araçlarda kullanılmak üzere tasarlanan sistem, aksam ve ayrı teknik
ünitelerin ve tadilat veya montaj yapan iş yerlerinin denetimi, 13/11/2001
tarihli ve 2001/3529 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik ve 2/10/2012 tarihli
ve 28429 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı Piyasa Gözetimi ve Denetimi Yönetmeliği hükümlerine göre Bakanlık
tarafından yapılır. (2) Bu
Yönetmelik hükümlerinin ihlali halinde, 1705 sayılı Kanun ve 4703 sayılı
Kanun hükümleri uygulanır. Muafiyet MADDE 26 – (1) Amaçları, yapıları ve işlevleri
itibarı ile bu Yönetmeliğin hükümlerine uyması mümkün olmayan araçlar bu
Yönetmeliğin bazı hükümlerinden veya tamamından muaf tutulabilir. Muafiyet
kararı onay kuruluşu tarafından verilir. (2) TASİŞ
tarafından satışı gerçekleştirilen araçlar bu Yönetmeliğin çeşitli
hükümlerinden veya tamamından muaf tutulabilir. Muafiyet kararı onay kuruluşu
tarafından verilir. Yeniden
kullanım-geri kazanım ve yeniden kullanım-geri dönüşüm oranları MADDE 27 – (1) İmal, tadil ve montaj işlemi
yapılacak araçlarda, 30/12/2009 tarihli ve 27448 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Ömrünü Tamamlamış Araçların Kontrolü Hakkında Yönetmeliğin 16 ncı
maddesinde belirtilen hususlar karşılanır. Düzenleme
yetkisi MADDE 28 – (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin
uygulanması ile ilgili her türlü alt düzenleyici işlem yapmaya yetkilidir. Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik MADDE 29 – (1) 28/11/2008 tarihli ve 27068 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. Atıflar MADDE 30 – (1) 29 uncu madde ile yürürlükten
kaldırılan Yönetmeliğe yapılmış olan atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır. (2) 25/1/2012
tarihli ve 28184 sayılı Motorlu Araçların ve Bunlar İçin Tasarlanan
Römorklar, Sistemler, Aksamlar ve Ayrı Teknik Ünitelerin Genel Güvenliği ile
İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (661/2009/AT)’nin 17 nci maddesi ile yürürlükten
kaldırılan ve kapsam genişletmesi sona eren yönetmeliklere yapılan atıflar,
(661/2009/AT) Yönetmeliğinde ve uygulama mevzuatında belirtilen eşdeğer
mevzuata yapılmış sayılır. Kazanılmış
haklar MADDE 31 – (1) 22 nci madde hükümleri hariç olmak üzere, bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilgililerce alınmış onaylara
ilişkin kazanılmış haklar saklıdır, ancak bu onaylarla ilgili yapılacak
kapsam genişletme taleplerinde bu Yönetmeliğe uygunluk aranır. Yürürlük MADDE 32 – (1) Bu Yönetmeliğin; a) 22 nci
maddesi yayımı tarihinden iki ay sonra, b) Diğer
hükümleri yayımı tarihinden altı ay sonra, yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 33 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür. 26 Ekim 2016
ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 29869 |