SON GÜNCELLEME: 17/01/2016 |
Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığından: BİTKİ KARANTİNASI YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
amacı; bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin, Ülkemize giriş ve çıkışında
bitki sağlığı açısından tabi olacağı hususlara ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, ithale mani zararlı organizmaların belirlenmesi ile bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddelerin Türkiye Gümrük Bölgesine giriş ve çıkış
işlemlerinde bitki sağlığı açısından tabi olacağı hususları ve yapılacak
resmî kontrolleri kapsar. (2) Serbest bölgelere
yurtdışından getirilen ve serbest bölgelerden yurt dışına gönderilen ürünler
de bu Yönetmelik hükümlerine tabidir. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 3/6/2011 tarihli ve 639 sayılı
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname ile 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri,
Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun ilgili maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar ve
kısaltmalar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Ahşap ambalaj
malzemesi: Ambalaj destek malzemesi dâhil bir malın korunması ya da
taşınmasında kullanılan, kâğıt ürünleri hariç ahşap veya ahşap ürünlerini, b) Bakanlık: Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını, c) Bitki: Canlı
bitkiler ile bunların derin dondurulmamış meyve ve sebzeleri, yumrular,
soğansılar, soğanlar ve rizomlar, kesme çiçekler, yapraklı dallar, budama
artığı yapraklar, yapraklar, bitki doku kültürleri, canlı polen, göz, kalem
ve çelik gibi canlılığını koruyan belirli parçaları ile dikim amaçlı olan
botanik tohumlarını, ç) Bitki Sağlık
Sertifikası: Bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin bu Yönetmelikte
öngörülen bitki sağlığı şartlarına uygun olduğunu gösteren, bir örneği
Ek-7’de yer alan forma göre düzenlenmiş belgeyi, d) Bitkisel ürün:
Bitkisel menşeili, işlem görmemiş veya basit bir işlemden geçmiş, bitki
tanımına girmeyen ürünleri, e) Çıkış: Bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddelerin serbest bölgeler dahil Türkiye Gümrük Bölgesinden çıkışı ile
ihracatını, f) Dezenfeksiyon:
Zararlı organizmaların yok edilmesi veya etkisiz hale getirilmesi amacıyla,
fiziksel veya kimyasal yöntem ve maddeler kullanılması işlemini, g) Diğer maddeler:
Bitki sağlığı açısından zararlı organizma taşıma riski bulunan, bitki ve
bitkisel ürünler dışında kalan maddeleri, ğ) Dikim amaçlı
bitki: Dikili olan ve dikili olarak kalacak bitkiler veya şaşırtma işlemi
yapılacak bitkiler ile dikili olmayan fakat sonrasında dikilecek olan
bitkileri, h) Fümigasyon:
Zararlı organizmaları imha etmek amacıyla, belirli sıcaklıktaki kapalı bir
ortama, gaz halinde etki eden bir fumigantı belirli miktarda verme ve belirli
bir süre ortamda tutma işlemini, ı) Genel Müdürlük: Gıda ve Kontrol
Genel Müdürlüğünü, i) Giriş: Bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddelerin serbest bölgeler dahil Türkiye Gümrük Bölgesine girişi, ithalatı
ve transit işlemine tâbi tutulmasını, j) ISPM: Bitki
Sağlığı Tedbirlerine Yönelik Uluslararası Standartlar, k) İnspektör: Bitki, bitkisel ürün ve
diğer maddelerin serbest bölgeler dahil Türkiye Gümrük Bölgesine giriş, çıkış
ve Türkiye Gümrük Bölgesinden transit geçişi esnasında bitki sağlığı amaçlı
her türlü resmi kontrolleri yaparak gerekli belgeleri düzenlemek üzere
Bakanlık tarafından eğitilmiş ve resmî kontrol yetkisi verilmiş kontrol
görevlisini, l) İthalat: Bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddelerin, serbest dolaşıma giriş rejimi, gümrük
antrepo rejimi, dâhilde işleme rejimi, gümrük kontrolü altında işleme rejimi
ve geçici ithalat rejimi prosedürlerine tâbi tutulmasını, m) Karantina: Zararlı
organizmaların ülkeye girişini veya ülke içinde yayılmasını önlemek amacıyla,
bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin kontrol altına alınmasını, n) Karantinaya tabi
zararlı organizma: Ek–1 ve Ek–2’de yer alan zararlı organizmaları, o) Lot/Parti: Bir
sevkiyatın, tek bir ürünün bileşim ve orjin olarak homojen yapıda olduğu
belli sayıdaki birimini, ö) Menşei ülke:
Bitkiler için bitkilerin yetiştirildiği ülkeyi, bitkisel ürünler için
bitkisel ürünlerin elde edildiği bitkilerin yetiştirildiği ülkeyi, diğer
maddeler için ise, bu maddelerin zararlılar tarafından ilk olarak bulaşıklığa
maruz kaldığı ülkeyi, p) Müdürlük: Zirai
Karantina Müdürlüğünü, bu Müdürlüğün olmadığı yerlerde Bakanlık il veya ilçe
müdürlüğünü, r) Numune: Resmî
kontrole tabi tutulacak Genel Müdürlükçe belirlenmiş büyüklükteki bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddelerden alınan örneği, s) Odun: Endüstriyel,
lif, yonga, kâğıtlık ve yakacak odun dâhil biçilmiş olsun olmasın, kabuklu
veya kabuksuz tüm odunları, ş) Onaylı fümigasyon:
Bakanlıkça kabul edilmiş yönteme uygun olarak yapılan fümigasyon işlemini, t) Paçal: Muayene
edilecek ürünün tamamını temsil etmek üzere tesadüfî örnekleme metoduna göre
seçilen ürün örneklerinin belli bir oranda karıştırılmasını, u) Resmî kontrol: Bu
Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerin bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğunun
doğrulanması için, inspektörlerin verilen yetki çerçevesinde
gerçekleştirdikleri izleme, gözetim, denetim, muayene, karantina, numune
alma, analiz ve benzeri işlemleri, ü) Transit: Serbest dolaşımda
bulunmayan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin Türkiye Gümrük Bölgesi
üzerinden geçerek yabancı bir ülkeden yabancı bir ülkeye geçişini, v) Yeniden İhracat
(Re-Export): Ülkemize girişi yapılan ve Ülkemizden başka bir ülkeye ihraç
edilecek bitki ve bitkisel ürünler için uygulanan ihracat işlemini, y) Yeniden İhracat
(Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikası: Yeniden ihraç edilen bitki, bitkisel
ürün ve diğer maddeler için bir örneği Ek–8’de yer alan forma göre
düzenlenmiş belgeyi, z) Zararlı organizma:
Bitki veya bitkisel ürünlere zarar veren bitki, hayvan veya patojenik
ajanların tür, streyn (ırk) veya biyotiplerini, aa) Zararlı organizmadan arî alan:
İçerisinde belirli bir zararlı organizmanın var olmadığı bilimsel olarak
kanıtlanan ve uygun olan hallerde bu koşulun resmi olarak sürdürüldüğü alanı, bb) Zararlı organizmadan arî üretim
yeri: İçerisinde belirli bir zararlı organizmanın var olmadığı bilimsel
olarak kanıtlanan ve uygun olan hallerde bu koşulun resmi olarak belirli bir
süre için sürdürüldüğü üretim yerini, cc) Mülga çç) Engelleme; 1) Zararlı
organizmayı: Girişi yapılmak istenen bir sevkiyatın gözle muayene ya da test
edilmesi sırasında zararlı organizma tespitini, 2) Sevkiyatı: Girişi
yapılmak istenen bir sevkiyatın bitki sağlığı mevzuatına uygunsuzluğu
nedeniyle reddedilmesi veya girişin kontrollü bir şekilde sağlanmasını, dd) Giriş noktası: Bitki, bitkisel ürün
ve diğer maddelerin serbest bölgeler dahil Türkiye Gümrük Bölgesine ilk kez
getirildiği yer olup; hava yoluyla gelişte hava limanı, deniz yoluyla gelişte
deniz limanı ve kara yoluyla gelişte karasal sınırın geçildiği yerde o
alandan sorumlu gümrük müdürlüğünün yerini, ee) Sevkiyat: Bir ülkeden başka bir
ülkeye taşınan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin gerektiğinde tek bir
Bitki Sağlık Sertifikası kapsamına alınabilen (bir sevkiyat bir ya da birden
fazla ticari mal ya da lottan meydana gelebilir) miktarını, ff) Kabuğu soyulmuş odun: Kabuğun
ayrılmasıyla sonuçlanan işleme tabi tutulmuş odunu (kabuğu soyulmuş odun,
tamamen kabuksuz odun olmak zorunda değildir), gg) Kabuksuz odun: Yıllık büyüme
halkaları arasındaki kabuk kovukları ve budak etrafında içe doğru büyüyen
kabuklar hariç kabuklarının tamamı çıkarılmış odunu, ğğ) Türkiye Gümrük Bölgesi: Türkiye
Cumhuriyetinin karasularını, iç suları ve hava sahasını da kapsayan Türkiye
Cumhuriyeti topraklarını, ifade eder. İKİNCİ
BÖLÜM Resmî
Kontroller Resmî kontrol MADDE 5 – (1) Bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddelerin serbest bölgeler dahil Türkiye Gümrük
bölgesine girişi ve transit rejimine tabi tutulması ile serbest bölgeler
dahil Türkiye Gümrük bölgesinden çıkışı resmî kontrole tabidir. (2) İnspektör tarafından, bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddelerin resmi kontrolleri, belge, beyan ve bitki
sağlığı kontrolü olarak, yerinde muayene, numune alarak laboratuvarda
muayene, numune alarak laboratuvarda detaylı muayene için analiz yapma veya
yaptırma şeklinde yapılır. (3) Bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddelerin bitki sağlığı konusundaki laboratuvar analizleri; Zirai Karantina
Müdürlükleri, Zirai Mücadele Araştırma Enstitüsü/İstasyonu Müdürlükleri,
Ormancılık Araştırma Enstitüsü Müdürlükleri ile Bakanlığa bağlı Bakanlıkça
yetkilendirilmiş diğer Araştırma Enstitüsü/İstasyonu Müdürlüklerinde yapılır. (4) İnspektör bu
Yönetmelik kapsamında bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin resmî kontrolü
için bunların bulunduğu her yere girebilir, nakil vasıtalarını kontrol
edebilir, numune alabilir. Numuneler için herhangi bir bedel ödemez. Ürünün
ilgilisi resmi kontrol sırasında her türlü yardım ve kolaylığı sağlamak,
asgari kontrol şartlarını temin etmek, gerektiğinde ilave güvenlik
tedbirlerini almakla yükümlüdür. (5) İnspektör
tarafından resmî kontrol sırasında, Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan
karantinaya tabi zararlı organizmaların varlığı veya şüphesi durumunda
gerekli koruma tedbirleri alınır. İnspektör, bu durumda koruma ve gözetim
bölgelerinin oluşturulması ve karantinaya tabi zararlı organizmanın
yayılmasının önlenmesi için gerekli kontrol, numune alma ve diğer
incelemeleri yapmaya; karantinaya tabi zararlı organizmanın yayılmasına sebep
olabilecek bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin imhası dâhil her türlü
tedbiri almaya yetkilidir. Giriş ve çıkış
kapıları MADDE 6– (1)
Ek-5’te listelenen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin ülkeye giriş
kapıları Bakanlığın uygun görüşü ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca
yayımlanacak Tebliğ ile belirlenir. (2) Bitki ve bitkisel
ürünlerin ülkeden çıkış işlemleri bütün Gümrük İdarelerinden yapılabilir.
Ancak alıcı ülkelerin bitki sağlığı gereklilikleri doğrultusunda bazı ülke ve
ürünler için çıkış kapıları Genel Müdürlükçe sınırlandırılabilir. (3) Bitki sağlığı sınır
kontrol noktalarının taşıması gerekli asgari şartlar Bakanlıkça yayımlanan
talimatla belirlenir. Bitki sağlığı sınır kontrol noktası olarak onaylanan
giriş kapılarının bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin resmi kontrolü
için bu talimatta belirtilen asgari şartlara sahip olması gereklidir. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Giriş
Kontrolü İthalat kontrolü MADDE 7– (1)
Bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin ülkeye girişinde sevkiyattan sorumlu
gerçek veya tüzel kişiler ya da kanuni temsilcileri, örneği Genel Müdürlükçe
belirlenen Giriş Başvuru Formu ile müdürlüğe müracaat ederler. Başvuru formu
ekinde ihracatçı ülke resmî bitki koruma servisi tarafından düzenlenmiş Bitki
Sağlık Sertifikasının veya Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikasının
aslı, gümrüğe beyan edilen uluslararası taşıma belgelerinin biri ile ürüne
ait faturanın fotokopisi bulunur. İthalatçılar ve bunların kanuni
temsilcileri ithalat öncesi aşağıdaki şartları yerine getirmiş olması
gerekir: a) İthalatçılar ya da
bunların kanuni temsilcileri elektronik bilgi sisteminde kayıt altına
alınarak bir sicil numarası verilir. b) İthalatçılar ya da
kanuni temsilcileri yakın bir zamanda gelecek bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddelerin ithalini, önceden ilgili müdürlüklere bildireceklerdir. Bu
bildirim deniz yoluyla nakliyatta sevkiyatın gelişinden en az 24 saat önce;
hava yoluyla nakliyatta sevkiyatın gelişinden en az 4 saat önce; kara yoluyla
nakliyatta ise sevkiyatın gelişinden en az 12 saat önce verilir. Bu bildirim
ek-10’da yer alan sevkiyat bildirimi formuna uygun olarak sicil numarası
eşliğinde, giriş noktasındaki müdürlüğe yapılır. (2) Giriş kontrolü;
sevkiyat veya partinin belge kontrolü, beyan kontrolü ve bitki sağlığı
kontrolü olarak üç aşamada yapılır: a) Belge kontrolü;
sevkiyat veya partiye ait müracaat dilekçesi ekinde bulunması gereken
belgelerin, tam ve usulüne uygun olması ve ek-3’te belirtilen ülkeye girişi
yasak bitki, bitkisel ürün ve yetiştirme ortamlarının bulunmaması, ek-4’de
belirlenen özel şartların Bitki Sağlık Sertifikasında belirtilmesinin
kontrolüdür. b) Beyan kontrolü;
müracaat dilekçesi ekinde ibraz edilen belgelerin girişi yapılmak istenen
ürün ile uyumlu olup olmadığının kontrolüdür. c) Bitki sağlığı
kontrolü; belge ve beyan kontrollerinin tamamlanmasından sonra girişi
yapılmak istenen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin, ambalajlarının ve
gerektiğinde nakil araçlarının ek-1 ile ek-2’de yer alan karantinaya tabi
zararlı organizmalardan arî olup olmadığı ve ek-4’te yer alan özel şartları
taşıyıp taşımadığının tespiti ve ek-3’te belirtilen ülkeye girişi yasak
bitki, bitkisel ürün ve yetiştirme ortamlarının olup olmadığının kontrolüdür. (3) Bu Yönetmelik
kapsamına giren bitki ve bitkisel ürünlerin haricindeki eşyaların
taşınmasında kullanılan ahşap ambalaj malzemelerinin resmî kontrolleri, risk
esasına göre uygun sıklıkta azaltılmış kontrol şeklinde gümrük müdürlükleri
ile işbirliği içerisinde yapılır. (4) İnspektör, girişi
yapılacak bitki ve bitkisel ürünler ile diğer maddelerin resmî kontrolü sırasında
bulduğu zararlı organizmanın ek-1 ve ek-2’deki listelerde yer alan
karantinaya tabi zararlı organizmalardan olup olmadığını laboratuvar testi
ile teyit ettirir. (5) Bitki, bitkisel
ürün ve diğer maddeleri içerdiği beyan edilmemiş sevkiyatlarda; bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddelerin varlığından kuşkulanmak için makul nedenler
olduğu durumlarda, bu Yönetmeliğin şartlarının karşılanmasını sağlamak için,
bu sevkiyatlar üzerinde de resmi kontroller yapılır. (6) Ek-5’te
listelenen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin beyan ve bitki sağlığı
kontrolünün giriş noktasında yapılmasının mümkün olmadığı durumlarda belge
kontrolü giriş noktasında yapılarak, ülke içinde başka bir yetkili kontrol
yerine sevkine izin verilebilir. Bu gibi durumlarda; a) İlk giriş
noktasındaki inspektörler tarafından, ek-11’de yer alan örneğe uygun ‘Bitki
Sağlığı Dolaşım Belgesi’ bir asıl bir suret olarak doldurulur, onaylanır ve
belgenin aslı söz konusu sevkiyata eşlik eder. Bu belge okunaklı bir şekilde
büyük harflerle el yazısıyla ya da elektronik ortamda doldurulur. Bitki
Sağlığı Dolaşım Belgesi varış noktasındaki ilgili müdürlük tarafından
istenir. b) Resmi Kontroller
gümrüklü sahalarda, gümrük gözetimindeki geçici depolama yerlerinde,
izolasyonu sağlanmış olması kaydıyla yedd-i emin sahalarında yapılır. c) Nakliye sırasında
zararlı organizmanın bulaşma ve yayılma riski oluşmaması için bitki sağlığı
dolaşım belgesindeki nakliyeye ilişkin 4 üncü madde hükmü Müdürlük
denetiminde ithalatçısı/temsilcisi veya taşıyıcısı tarafından doldurulur ve
imzalanır. ç) Varış yerindeki
kontrolden sorumlu müdürlük, resmi kontrolleri gerçekleştirmek amacıyla
Bakanlıkça talimatla belirlenen asgari koşulların yerine getirilmesini ve
yeterli tesis, araç ve ekipmanın bulunması ve/veya bulundurulmasını sağlar. d) Giriş noktasında
kontrolü yapılamayan sevkiyatlar için kullanılan nakil araçları ya da
sevkiyatların ambalajlarının, ürünlerin uygun muayene yerlerine (antrepolar,
yedd-i emin alanları ve benzeri) geldiklerinde taşınması süresince istila ya
da enfeksiyona neden olmayacak ve içerikleri değişmeden kalacak bir şekilde
kapatılmış ve mühürlenmiş olması gerekir. Yalnızca gerekçeli hallerde ilgili
müdürlük, söz konusu ürünlerin muayenenin yapılacağı onaylanmış yere
nakliyeleri sırasında, istila ya da enfeksiyona sebep olmaması şartıyla,
kapatılmamış ya da mühürlenmemiş sevkiyatlara izin verebilir. e) (b) bendinde
belirtilen geçici depolama ve yedd-i emin alanlarının; Gümrük Müdürlüğünün
denetiminde olması, çevresi ile fiziki bağlantısının kesilmiş ve dış ortamdan
izole edilmiş olması, dışarıdan zararlı organizma bulaşmasını engelleyecek
şekilde önlem alınmış olması ve bu alanlara giriş ve çıkışların kontrol
altında olması gerekir. Firma tarafından verilen başvuru dilekçesine
istinaden ilgili Müdürlük tarafından geçici depolama ve yedd-i emin
alanlarının uygunluğu kontrol edilir. Uygun olmayan geçici depolama ve yedd-i
emin yerlerinin neden uygun olmadığı ve alınması gereken ilave tedbirler,
Müdürlük tarafından ithalatçıya ve ilgili Gümrük Müdürlüğüne bildirilir. f) Giriş noktası ve
varış noktasındaki Müdürlük ile Gümrük Müdürlükleri arasındaki ithalat
yapılması planlanan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin ambalaj ve
bunların nakliyesine ilişkin bilgi alışverişinin, Bitki Sağlığı Dolaşım
Belgesinin yazılı ya da elektronik ortam kullanılarak etkin bir şekilde
yapılması sağlanır. g) Sevkiyatın
ithalatçısı varış yerindeki ilgili Müdürlüğe söz konusu ürünlerin girişini 7
nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendine uygun olarak önceden
bildirmelidir. İthalatçı, yaptığı
bildirimde herhangi bir değişiklik olması durumunda varış yerindeki ilgili
Müdürlüğü bilgilendirmelidir. ğ) Ülkemize
Uluslararası Bitki Koruma Sözleşmesi (IPPC) kapsamında bitki ve bitkisel
ürünlerin ithalatının yapılacağı ülkelerden ilk ithalatta veya bitki sağlığı
şartlarının değişmesi durumunda, uluslararası bitki sağlığı standartlarına
uygun zararlı risk analizi istenebilir. Transit kontrolü MADDE 8 – (1) Serbest dolaşımda bulunmayan bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddelerin Türkiye Gümrük Bölgesi üzerinden geçerek
yabancı bir ülkeden yabancı bir ülkeye geçişi transit işlemine tabidir.
Ancak, deniz yoluyla kapalı konteynırlarda liman sahasına getirilen ve aynı
liman sahasında açılmaksızın yine deniz yoluyla yurtdışına gönderilen bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddeler ile hava yoluyla kapalı ambalajlarda
havalimanı sahasına getirilen ve aynı havalimanında açılmaksızın yine hava
yoluyla yurtdışına veya yurtiçine gönderilen bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddeler transit işlemine tabi değildir. (2) Transit kontrolü
talep edilen bitki ve bitkisel ürün için örneği Genel Müdürlükçe belirlenen
transit formu ile Müdürlüğe müracaat edilir. (3) Bitki, bitkisel
ürün ve diğer maddeler, zararlı organizmaların ülkemiz topraklarına
bulaşmasına ve yayılmasına izin vermeyecek şekilde kapalı ve mühürlü taşıma
araçları ile inspektör tarafından belge, gerektiğinde beyan ve bitki sağlığı
kontrolüne tabi tutularak, bitki sağlığı açısından risk taşımaması halinde
transit geçişine izin verilir. (4) Ek-3’te
listelenen girişi yasak bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler gümrük
statüleri değişmeden muhafazalı frigorifik ve kapalı konteynır taşıma
araçları ile transit edilirler. Bunlar hiçbir şekilde indirme, boşaltma ve
aktarma işlemine tabi tutulamazlar. (5) İthal edilmemiş
ancak zararlı istilası veya bulaşmasına maruz kalmaksızın Türkiye Gümrük
Bölgesinden transit geçiş halinde olan bitki ve bitkisel ürünler için Bitki
Sağlık Sertifikası veya Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikası
düzenlenmez. Ancak ithali gerçekleştirilmemiş, transit rejimi kapsamındaki
bitki ve bitkisel ürünlerin, parçalara ayrılması, başka bir sevkiyat ile
birleştirilmesi, taşıma aracında veya ambalajında bir değişiklik olması durumunda,
ihracatçı ülkenin Bitki Sağlık Sertifikası alınarak gerekli kontroller
yapılır, uygun olduğu takdirde Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık
Sertifikası düzenlenir ve buna ihracatçı ülke Bitki Sağlık Sertifikasının
tasdikli bir sureti eklenir. Eğer sevkiyat zararlı organizma istilası veya
bulaşmasına maruz kalmışsa, ithalatçı ülkenin şartlarının karşılanması
halinde menşei ülke belirtilerek Bitki Sağlık Sertifikası düzenlenir ve
ürünün transit geçişinin devamı sağlanır. Serbest bölge MADDE 9 – (1)
Serbest bölgelere yurtdışından getirilen ve serbest bölgelerden yurtdışına
gönderilen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin resmi kontrolleri bu
Yönetmelik hükümlerine göre yapılır. (2) Serbest bölgelere
yurtdışından getirilen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin giriş
kontrolü serbest bölgeler dahil Türkiye Gümrük Bölgesine giriş noktasında
yapılır. (3) Yurtdışından
getirilen ve bitki sağlığı kontrolü yapılarak serbest bölgeye girişi yapılan
bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin tekrar Türkiye Gümrük Bölgesine
girişinde bitki sağlığı kontrolü yapılmaz. (4) Türkiye Gümrük
Bölgesinden serbest bölgelere veya bir serbest bölgeden diğer bir serbest
bölgeye girişte bitki sağlığı kontrolü yapılmaz. (5) Türkiye Gümrük
Bölgesinden veya bir serbest bölgeden bitki sağlığı kontrolü yapılmaksızın
diğer bir serbest bölgeye girişi yapılan bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddelerin tekrar Türkiye Gümrük Bölgesine girişinde bitki sağlığı kontrolü
yapılmaz. (6) Bitki sağlığı
kontrolü yapılarak bir serbest bölgeye girişi yapılan bitki, bitkisel ürün ve
diğer maddelerin işlendikten sonra Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP)
ek-5’de listelenen bitki, bitkisel ürün ve diğer madde halini alması
durumunda oluşan yeni bitki, bitkisel ürün ve diğer maddenin Türkiye Gümrük
Bölgesi veya diğer bir serbest bölgeye girişinde bitki sağlığı kontrolü
yapılmaz. Girişi yasak
bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler MADDE 10 – (1) Ek-3 listesinde yer alan bitki, bitkisel ürün
ve diğer maddelerin ülkeye girişi yapılamaz. (2) 8 inci madde
hükümleri saklı kalmak kaydıyla yabancı bir ülkeden gelip Türkiye gümrük
bölgesi üzerinden yabancı bir ülkeye transit geçiş yapacak olan bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddeler için birinci fıkra hükmü uygulanmaz. Girişi yasak olan
zararlı organizmalar MADDE 11 – (1) Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan karantinaya
tabi zararlı organizmalar ile söz konusu listelerde yer almayan ve zararlı
risk analizi sonucu Ülkemiz açısından riskli bulunan zararlı organizmaların
ve bu organizmalar ile bulaşık olan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin
ülkeye girişi yapılamaz. Bitki, bitkisel
ürün ve diğer maddelerin tabi olduğu özel şartlar MADDE 12 – (1)
Ülkeye girişi yapılmak istenen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin tabi
olduğu özel şartlar ek-4’te belirlenmiştir. Bu şartları taşımayan bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddelerin serbest bölgeler dahil Türkiye Gümrük
Bölgesine girişine izin verilmez. Resmî kontroller
sonucu bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelere ilişkin engelleme ve bildirim MADDE 13 – (1) Ülkeye girişi yapılmak istenen bitki ve bitkisel
ürünler ile diğer maddelerin; ek-1 ve ek-2’de listelenen karantinaya tabi
zararlı organizmalarla bulaşık bulunması, ek-3’te yer alması, ek-4’te
belirlenen özel şartları taşımaması ya da belgelerinin eksik olması veya
uygun olmaması ve eksik belgenin temin edilememesi veya belgelerdeki
eksikliğin giderilememesi durumunda sevkiyat engellenir. Ürün sahibi ve
ilgili gümrük müdürlüğü yazı ile bilgilendirilir. Bu ürünler; gümrük
mevzuatına uygun olarak on gün içinde ihracatçı ülkeye iade edilir veya imha
edilir. İmha işlemi giderleri ürün sahibinden karşılanmak üzere inspektör ve
gümrük teşkilatından bir memur ile ürün sahibi veya temsilcisinin önünde
yapılır. Ancak; ülkeye girişi yapılmak istenen bitki ve bitkisel ürünler ile
diğer maddelerin bitki sağlığı yönünden tehlikeli ve zararlı olduğunun
tespiti halinde, yükümlüsü tarafından derhal yurtdışı edilir. Bu nitelikteki
eşya serbest bölgeler dahil Türkiye Gümrük Bölgesinde imha edilemeyeceği gibi
gümrük idarelerine de terk edilemez. (2) Ülkeye girişi
yapılmak istenen bitki ve bitkisel ürünler ile diğer maddelerin ek-1 ve
ek-2’de yer alan karantinaya tabi zararlı organizmalar dışında, Ülkemizde
varlığı bilinen ve mücadeleye tabi herhangi bir zararlı organizma ile bulaşık
bulunması durumunda zararlı organizma engellenir. Fümigasyon veya
dezenfeksiyon işlemi ile zararlı organizmadan arındırılması mümkün ise
giderleri ilgilisi tarafından karşılanmak üzere fümigasyon veya dezenfeksiyon
işlemi yapılır. İşlem sonrası yapılan resmî kontrolde zararlı organizmalardan
arî bulunması halinde ülkeye girişine izin verilir. (3) Ülkeye girişine
izin verilmeyen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelere ait Bitki Sağlık
Sertifikasının ön yüzüne kırmızı mürekkepli yazı ile “Türkiye’ye girişi
yasaktır” ibaresi yazılarak iptal edilir ve ilgilisine iade edilir. Ancak
birden fazla parti ürünü temsil eden Bitki Sağlık Sertifikasında partinin bir
kısmı kabul edilip bir kısmı reddedilecek ise Bitki Sağlık Sertifikasının
aslı alınarak ilgilisine, “Türkiye’ye girişi yasaktır” ibaresini içeren
tasdikli bir sureti verilir. (4) Aşağıda belirtilen
nedenlerle engellenen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerle ilgili olarak
inspektör tarafından iki işgünü içinde ek-9’da yer alan Bildirim Formu
İngilizce olarak düzenlenir ve mühürlenir, elektronik ortamda ve postayla
Genel Müdürlüğe gönderilir. Genel Müdürlük tarafından ilgili ülkeye
engellemeye ilişkin bildirimde bulunulur ve giriş kapılarına bilgi verilir.
Bildirim formlarında “TR İl Trafik Kodu-Yılı-Bildirim Sıra No” şeklinde
referans numarası oluşturulur: a) Herhangi bir
zararlı organizma ile bulaşık bulunması, b) Ek-1 ve ek-2
listelerinde bulunan karantinaya tabi zararlı organizmalar ile bulaşık
bulunması, c) Ürüne ait
belgelerde aşağıda belirtilen eksiklik ve uyumsuzlukların bulunması, 1) Bitki Sağlık
Sertifikasının bulunmaması, 2) Bitki Sağlık Sertifikası
üzerindeki onaylanmamış değişiklikler ve silinmeler, 3) Sahte Bitki Sağlık
Sertifikaları, 4) Bitki Sağlık
Sertifikasındaki eksik bilgiler. ç) Girişi yasaklanmış
ürünlerin bulunması, d) Sevkiyatın içinde
kısmen yasaklanmış bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin bulunması, e) Usulüne uygun
yapılmayan fümigasyon ve dezenfeksiyon işlemlerinin tespiti. (5) Girişi yapılmak
istenen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin ek-1 ve ek-2’de yer almayan
ve ülkemizde varlığı bilinmeyen herhangi bir zararlı organizma ile bulaşık
bulunması halinde girişine izin verilmez ve zararlı risk analizi yapılır.
Zararlı risk analizi sonuçlandırılıncaya kadar karantina tedbirleri alınır ve
riskli bulunması durumunda girişine izin verilmez. (6) Hudut
kapılarında, beyan edilmeksizin yolcu beraberinde taşınan üretim materyalinin
tespiti halinde, miktarına bakılmaksızın ürünlere el konularak gerekli
karantina tedbirleri uygulanır. Posta veya kargo
ile ürün girişi MADDE 14 – (1) Posta veya kargo ile gelen bitki ve bitkisel
ürünlerin, bu Yönetmelik hükümlerine göre kontrolü yapılarak ülkeye girişine
izin verilir. (2) İçerisinde bitki
ve bitkisel ürünler bulunan kolilerin üzerine koyu ve büyük harflerle Türkçe
ve İngilizce olarak “BİTKİ-PLANT” kelimesi yazılır. Bilimsel materyal
ile zararlı organizmaların ülkeye girişi ve/veya ülke içinde dolaşımı MADDE 15 – (1)
Bilimsel çalışma, deneme ve çeşit ıslahı amacıyla bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddeler ile zararlı organizmaların ülkeye girişi ve/veya ülke içinde
dolaşımı Bakanlıkça yayımlanacak Tebliğ ile belirlenir. Zararlı organizma
ithalatı MADDE 16 – Mülga DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM İhracat İhracat
kontrolleri MADDE 17 – (1) Bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeleri ihraç
etmek isteyen gerçek veya tüzel kişiler veya bunların kanuni temsilcileri,
örneği Genel Müdürlükçe belirlenen ihracat başvuru formu ile Müdürlüğe
müracaat ederek ihraç edilecek bitki ve bitkisel ürünlerin resmî kontrolünü
talep ederler. (2) İhracı yasak
bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler hariç olmak üzere; ürünün taşıması
muhtemel zararlı organizma, bulunduğu yer gibi özellikleri dikkate alınarak
resmî kontroller yapılır. (3) İhraç edilmek
istenilen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler ile bunların ambalajları,
alıcı ülkenin bitki sağlığı şartları açısından resmî kontrole tabi tutulur.
Gerektiğinde ilave laboratuvar analizleri yapılır veya yaptırılır. (4) Analizler,
özelliğine göre 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen laboratuvarlarda
yaptırılır. (5) Alıcı ülkenin
bitki sağlığı şartlarını taşıyan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler için
Ek-7’deki örneğe uygun olarak ve ISPM-12 kurallarına göre Bitki Sağlık
Sertifikası bir asıl ve iki suret olarak düzenlenir. Aslı ve bir sureti
ihracatçıya verilir. Bir sureti Müdürlükte muhafaza edilir. İhracatçının
talebi doğrultusunda istenilen miktarda tasdikli sureti kendisine verilir. (6) Bitki Sağlık
Sertifikası ve Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikası
düzenlenmesinden itibaren ondört gün içinde bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddeler çıkış yapmak zorundadır. Bu süre içerisinde çıkış işlemi
gerçekleşmeyen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler yeniden kontrol edilir. (7) İhraç edilmek
istenen ancak yapılan resmî kontrol sonucu alıcı ülke bitki sağlığı
şartlarını sağlayamayan ürünler için, ürün sahibine veya temsilcisine bilgi
verilir. (8) Bitki Sağlık
Sertifikasının düzenlenmesi sırasında, gerekli bilgilerin Bitki Sağlık
Sertifikasındaki ilgili bölümüne sığmaması durumunda bu bilgiler liste
halinde Bitki Sağlık Sertifikasına eklenir. Bu ekler Bitki Sağlık Sertifikası
ile aynı seri numarası tarih, imza ve mührü taşımalıdır. Bitki Sağlık
Sertifikasının ilgili bölümünde bu bölüme ait gerekli bilgilerin ek olarak
verildiği belirtilir. (9) İhraç edilecek
bitki ve bitkisel ürün Ülkemizde üretilmemiş ve üretim alanı veya
yetiştirilme devreleri ile ilgili bilgilere ihtiyaç duyulan bitki ve bitkisel
ürün ise Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikası düzenlenir ve
menşei ülkenin Bitki Sağlık Sertifikasının tasdikli sureti eklenir. Üretim
alanı veya yetiştirilme devreleri ile ilgili bilgilere ihtiyaç duyulmayan
bitki ve bitkisel ürünler için ithalatçı ülkenin Yeniden İhracat (Re-Export)
Bitki Sağlık Sertifikası talebinin olmadığı durumlarda menşei ülke
belirtilerek Bitki Sağlık Sertifikası düzenlenir. (10) Bitki Sağlık
Sertifikası ve Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikası
düzenlenmesi esnasında sonradan ilaveleri önlemek için boş kalan bölümlere
“None/Yok” ibaresi yazılır veya o bölüm bloke edilerek kapatılır. (11) Resmî kontrolü
yapılarak Bitki Sağlık Sertifikası düzenlenmiş bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddeler, çıkışına kadar gerek görüldüğü hallerde yeniden resmî kontrole tabi
tutulabilir. Yeniden resmî kontrole tabi tutulan ürünlerin ilk kontroldeki
hallerine aykırılık görüldüğü takdirde, mevcut Bitki Sağlık Sertifikası iptal
edilir. Ürün ile ilgili gümrük işlemleri başlatılmış ise ürünün çıkışı
engellenmek üzere gümrük müdürlüğüne bilgi verilir. Geri dönen bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddeler MADDE 18 – (1) İhraç
edilen ancak çeşitli nedenlerle geri dönen bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddeler için örneği Genel Müdürlükçe belirlenen giriş başvuru formu ile
Müdürlüğe müracaat edilir. Giriş başvuru formu ekinde; ürüne ait Ülkemiz
Bitki Sağlık Sertifikasının aslı veya Bitki Sağlık Sertifikasını düzenleyen
Müdürlükçe verilen onaylı sureti, gümrük çıkış beyannamesi ve ürüne ait
faturanın fotokopisi bulunur. (2) Geri dönme sebebi
de dikkate alınarak, geri dönen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin
ihraç edilen bitki ve bitkisel ürün ile aynı olduğunun tespiti yapıldıktan
sonra, Ek-1 ile Ek-2’de yer alan karantinaya tabi zararlı organizmalardan arî
bulunup bulunmadığının tespiti yapılır. (3) Resmî kontrol
sonucunda bu Yönetmelik hükümlerine uygun olduğu anlaşılan bitki, bitkisel
ürün ve diğer maddelerin ülkeye girişine izin verilir. Bu Yönetmelik
hükümlerine göre ülkeye girişi uygun görülmeyen bitki ve bitkisel ürünler,
bitki sağlık şartlarını taşıyorsa üçüncü bir ülkeye ihraç edilir veya imha
edilir. (4) Geri dönen bitki,
bitkisel ürünler ile diğer maddelerin Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan
karantinaya tabi zararlı organizmalar dışında Ülkemizde varlığı bilinen ve
mücadeleye tabi herhangi bir zararlı organizma ile bulaşık bulunması
durumunda fümigasyon veya dezenfeksiyon işlemi ile zararlı organizmadan
arındırılması mümkün ise giderleri sahibi tarafından karşılanmak üzere
fümigasyon veya dezenfeksiyon işlemi yapılır; işlem sonrası yapılan resmî
kontrolde zararlı organizmalardan arî bulunması halinde girişine izin
verilir. (5) İhraç edilen
ürünün ithalatçı ülke tarafından iade edilmesi durumunda, geri dönen bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddelerle ilgili işlemleri gerçekleştiren Müdürlük
tarafından iki gün içinde Genel Müdürlük bilgilendirilir. BEŞİNCİ
BÖLÜM Bitki
Sağlık Sertifikaları Bitki Sağlık
Sertifikası ve Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikası MADDE 19 – (1) Bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin
ülkeye girişinde, menşei veya ihracatçı ülkenin resmî bitki koruma servisince
Ek-7 veya Ek-8’de yer alan formlara göre veya bu formlardaki bilgileri
kapsayan başka bir formatta ISPM-12 kurallarına uygun olarak Türkçe ve
İngilizce dillerinden biriyle düzenlenmiş Bitki Sağlık Sertifikası veya
Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikası bitki, bitkisel ürün
veya diğer maddelerin beraberinde bulunmalıdır. Diğer dillerde yazılmış
Sertifikalara ise yeminli tercüman onaylı Türkçe tercümesi eklenir. (2) Bitki Sağlık
Sertifikası veya Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikası
Türkiye’ye hitaben yazılır, ihracatçı ülkenin ilgili servisinin mührü, tarih
ve yetkilinin adı, soyadı ile imzasını içerir. (3) Bitki, bitkisel
ürün ve diğer maddelerin ithalinde Ek–4’te yer alan ve Bitki Sağlık
Sertifikasında veya Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikasında
belirtilmesi istenen özel şartlar, Bitki Sağlık Sertifikasının veya Yeniden
İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikasının ilgili bölümüne ek bildirim
şeklinde açık olarak yazılır veya ilgili madde ve fıkralara atıfta bulunulur.
Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikasına üretim alanı ile
ilgili bilgiler içeren ek bildirim yazılamaz. (4) Bitki Sağlık
Sertifikası veya Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikası
üzerinde herhangi bir silinti veya kazıntı bulunamaz, yapılan değişiklik ve
düzeltmeler ilgili resmî bitki koruma servisi tarafından onaylanır. (5) Bitki Sağlık Sertifikası veya
Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikası sevkiyat tarihinden en
fazla on dört gün önce düzenlenir. Ancak kontrol tarihi ve düzenlenme tarihi
ayrı ayrı belirtilen Sertifikalarda; ürünün kontrol tarihi ile ürünün sevk
tarihi arasındaki süre en fazla on dört gündür. Sevk tarihinden sonra
düzenlenen Bitki Sağlık Sertifikalarında ürünün kontrol tarihi belirtilir. (6) Bitki Sağlık Sertifikasının veya
Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık Sertifikasının aslı olmadan
getirilen bitki ve bitkisel ürünlerin ülkemize girişine izin verilmez.
ISPM-12’ye göre düzenlenmiş ve Bakanlıkça uygun görülen ülkelerin elektronik
Bitki Sağlık Sertifikaları ve Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık
Sertifikaları da geçerli kabul edilir. (7) Girişi yapılmak
istenen bitki ve bitkisel ürün, ihracatı yapan ülkede üretilmemiş ve üretim
alanı veya yetiştirilme devreleri ile ilgili bilgilere ihtiyaç duyulan bitki
ve bitkisel ürün ise, ürün beraberinde Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki
Sağlık Sertifikasının aslı ile menşei ülke tarafından düzenlenmiş Bitki
Sağlık Sertifikasının aslı veya tasdikli bir sureti de bulunur. Üretim alanı
veya yetiştirilme devreleri ile ilgili bilgilere ihtiyaç duyulmayan bitki ve
bitkisel ürünler için, ihracatçı ülke tarafından menşei ülke belirtilerek
Bitki Sağlık Sertifikası düzenlenebilir. (8) Avrupa Birliği
(AB) üyesi bir ülkede üretilerek başka bir AB üyesi ülkeden ülkemize ihraç
edilen, üretim alanı veya yetiştirilme devreleri ile ilgili bilgilere ihtiyaç
duyulan bitki ve bitkisel ürünler için, ihraç eden AB üyesi ülke tarafından
menşei ülke belirtilerek, üretim yeri bilgilerini de içeren Bitki Sağlık
Sertifikası düzenlenebilir. (9) Bitki Sağlık
Sertifikası taşıması gerekli bitki ve bitkisel ürünlerin listesi Ek-5’te
belirtilmiştir. (10) İhraç edilecek bitki ve bitkisel
ürünler için düzenlenecek Bitki Sağlık Sertifikaları, 17 nci madde
hükümlerine göre düzenlenir. Bitki Sağlık
Sertifikasının aranmayacağı durumlar MADDE 20 – (1) Bitki Sağlık Sertifikasının aranmayacağı
durumlar, aşağıda belirtilmiştir. a) Yolcu beraberinde
tüketim amacıyla getirilen ve üç kilogramı geçmeyecek miktardaki taze ve kuru
meyve ve sebzeler, b) Ticari amaç
dışında gelen bir adedi aşmayacak çiçek buketleri ile çelenkler, c) Yabancı
memleketlerdeki gerçek ve tüzel kişiler tarafından resmî daire ve kurumlara
veya hayır kurumlarına tüketim amacıyla bağış olarak gönderildiği Bakanlıkça
kabul edilen bitki ve bitkisel ürünler, için Bitki Sağlık
Sertifikası aranmaz ve bunların giriş kapılarında bitki sağlığı kontrolleri
yapılarak temiz olanların girişine izin verilir. (2) Genel Müdürlük
zararlı organizmaların bulaşma ve yayılmasını önlemek amacıyla yolcu
beraberinde gelen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler için kısıtlama
getirebilir. (3) Ülkemize giriş
yapmak amacıyla eşya beraberinde gelen ISPM-15’e göre işaretlenmiş ahşap
ambalaj malzemelerinde, Bitki Sağlık Sertifikası aranmaz. (4) Serbest bölgelere eşya beraberinde
gelen ve/veya gelerek biriken ISPM-15’e göre işaretlenmiş ahşap ambalaj
malzemelerinin Türkiye Gümrük Bölgesine girişinde Bitki Sağlık Sertifikası
aranmaz. (5) Gümrüğe terk edilen ve mülkiyeti
kamuya geçirilen bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin girişinde Bitki
Sağlık Sertifikası aranmaz. ALTINCI
BÖLÜM Numune
Alma ve Analiz Numune alma ve
analize gönderilmesi MADDE 21 – (1) İnspektör, resmî kontrollerde bitki, bitkisel
ürün ve diğer maddelerin genel makroskopik kontrolünü yapar. (2) İnspektör bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddelerin resmî kontrolleri için gerekli olduğu
durumlarda numune alır. (3) Numune, her
parti, her lot ve her bitki grubu, gerektiğinde ise her çeşit için kendi
aralarında ayrı ayrı olmak üzere; parti, lot ve bitki grubunu temsil edecek
şekilde alınır. (4) Numune; zararlı
organizmalardan, zararlı organizmalar ile bulaşık bitki ve bitkisel ürün
kısımlarından, zararlı organizma bulunması muhtemel bitki ve bitkisel ürün
kısımlarından veya ürün homojen dağılıma sahip ise tesadüfî örnekleme
metoduna göre hazırlanan paçaldan yeterli miktarda örneği Genel Müdürlükçe
belirlenen numune alma tutanağı ile alınır. (5) Bitki, bitkisel
ürün ve diğer maddelerin sahibi veya yetkilisi, görevli inspektöre gerekli
miktarda numuneyi vermek zorundadır. Alınan numuneler için herhangi bir bedel
ödenmez. (6) Bu Yönetmelik
esaslarına uygun olarak alınan numuneler ambalajlanıp mühürlenerek,
etiketlenir ve en seri şekilde laboratuvara analize gönderilir. (7) Numune alma usul
ve esasları Genel Müdürlük talimatı ile belirlenir ve Bakanlığın kurumsal
internet sitesinde yayımlanır. İtiraz ve itirazın
değerlendirilmesi MADDE 22 – (1) Bitki ve bitkisel ürün sahibi veya temsilcisi,
bu Yönetmelik esaslarına göre alınan numunelerin analiz sonucuyla ilgili
itirazını, sonucun kendisine bildirilmesinden itibaren yedi gün içerisinde,
numuneyi alan Müdürlüğe yazılı olarak yapar. Analiz, itirazın yapıldığı
Müdürlükte yapılmamış ise numuneyi alan Müdürlük itirazı analizin yapıldığı
Müdürlüğe bildirir. (2) İtirazı
değerlendirmek üzere, analizi yapan Müdürlük tarafından bir komisyon
oluşturulur. Bu komisyon; Zirai Mücadele Merkez Araştırma Enstitüsü,
Araştırma İstasyonu Müdürlükleri ile laboratuvarı olan Karantina
Müdürlüklerinde görevli, yapılan analizle ilgili üç konu uzmanından oluşur.
İtiraza konu analizi yapan uzman bu komisyonda yer alamaz. (3) Komisyon, analizi
yapan uzmandan bütün bilgi, belge, preparat ve fotoğrafları incelemek üzere
alır. Komisyon gerekli gördüğü takdirde numuneyi alan inspektörün bilgisine
başvurabilir. (4) Komisyon, analiz
yöntemi ve sonuçlarını inceler. İnceleme sonucunda analiz sürecinde bir
eksiklik veya hata tespit edilmez ise sonuç kesindir ve itiraz edilemez. (5) Komisyonca
yapılan inceleme sonucunda analiz sürecinde bir eksiklik veya hata tespit
edilirse komisyonda görevli uzmanlar tarafından varsa mevcut numunelerden
yoksa yeniden numune alınarak komisyonca belirlenen laboratuvarda analiz
tekrarlanır. Tekrarlanan analiz sonucu kesin olup itiraz edilemez. (6) İtirazla ilgili
olarak analiz ücreti, komisyon üyelerinin harcırah, konaklama ve yol
giderleri gibi masraflar itirazı yapan tarafından ödenir. YEDİNCİ
BÖLÜM Çeşitli
ve Son Hükümler İdari yaptırımlar MADDE 23 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davrananlara 5996
sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 38 inci
madde hükümleri uygulanır. Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler MADDE 24 – (1) 10/2/2009 tarihli ve 27137 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Zirai Karantina Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. (2) 14/10/2004
tarihli ve 25613 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Zirai Karantina Numune
Alma ve Analiz Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Geçiş hükmü GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 15/3/2012 tarihinden önce düzenlenen Bitki
Sağlık Sertifikaları ve Yeniden İhracat (Re-Export) Bitki Sağlık
Sertifikaları için yürürlükten kaldırılan Zirai Karantina Yönetmeliği
hükümlerinin uygulanmasına devam olunur. EXPO 2016 Antalya
fuarına ilişkin hüküm GEÇİCİ MADDE 2 – (1) EXPO 2016 Antalya fuarına katılımcı
ülkelerin sergilemek amacıyla getirecekleri bu Yönetmeliğin ek-3 listesinde
yer alan Palmiye türlerinin geçici depolama ve yedd-i emin alanında resmi
kontrol amacıyla altı ay süre ile takibi yapıldıktan sonra temiz bulunanların
yurda girişine izin verilebilir. Yürürlük MADDE 25 – (1) Bu Yönetmelik 15/3/2012 tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 26 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanı yürütür. 3 Aralık 2011 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 28131 |