Güncel: 12/03/2021
DÜZENLENMEMİŞ ALANDA KARŞILIKLI TANIMA
YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Genel Hükümler
Amaç MADDE 1
– (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; Türkiye-Avrupa Birliği Ortaklık Konseyinin 1/95 sayılı
Kararı neticesinde yürürlüğe giren Gümrük Birliği kapsamında Avrupa
Birliği’nde ortak bir düzenlemeye tabi olmayan veya bazı özellikleri ortak
düzenlemelerin kapsamı dışında kalan ürün gruplarının Türkiye ve Avrupa
Birliği piyasasında serbest dolaşımını teminen karşılıklı tanıma prensibinin
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir. Kapsam MADDE 2
– (1) Bu
Yönetmelik, Türkiye-Avrupa Birliği Ortaklık Konseyinin 1/95 sayılı Kararı
neticesinde yürürlüğe giren Gümrük Birliği kapsamında olup Avrupa Birliğinin
ortak bir düzenlemesine tabi olmayan veya bazı özellikleri ortak
düzenlemelerin kapsamı dışında kalan ve Avrupa Birliği üyesi bir ülkede yasal
olarak piyasada bulundurulan ürünleri kapsar. (2) Bu
Yönetmelik, yetkili kuruluşlar tarafından bir ulusal teknik kurala dayanarak
alınan ve Avrupa Birliği üyesi bir ülkede yasal olarak piyasada bulundurulan
ürünlerin doğrudan ya da dolaylı olarak piyasaya erişiminin kısıtlanması ya
da engellenmesine neden olan idari kararları kapsar. Bir ulusal kurala
dayanan ve Avrupa Birliği üyesi bir ülkede yasal olarak piyasada bulundurulan
ürünlerin doğrudan ya da dolaylı olarak kısıtlanması ya da yasaklanmasına
neden olan tüm idari işlemler idari karar sayılır. (3) Bu Yönetmelik; a) Mahkeme
kararlarını, hakem heyetleri ve tahkim kurullarınca alınmış kararları, b) Yasadışı
örgütler ya da suç örgütleriyle veya ırkçılık, ayrımcılık ya da yabancı
düşmanlığı niteliğindeki suçlarla bağlantılı terim, sembol veya materyale
ilişkin bir suçun soruşturması veya kovuşturması sırasında alınan yargı
kararlarını, kapsamaz. (4) Bu Yönetmelik; a) Kamu alım
işlemleri için hazırlanan teknik şartnamelere, b) Resmi dilin
kullanılmasına ilişkin yükümlülüklere, c) Silahlara
ilişkin düzenlemelere, uygulanmaz. Dayanak MADDE 3
– (1) Bu
Yönetmelik, 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler
Kanununun 24 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Avrupa Birliği
üyesi bir ülkede yasal olarak piyasada bulundurulan ürün: Avrupa Birliği
üyesi bir ülkedeki ilgili mevzuata uygun olarak ya da o ülkede herhangi bir
mevzuata tabi olmadan o ülkenin nihai kullanıcılarına sunulmuş olan ürün veya
ürün grubunu, b) Bakanlık:
Ticaret Bakanlığı (Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğü)’nı, c) Dağıtıcı:
Ürünü, tedarik zincirinde yer alarak piyasada bulunduran, imalatçı veya
ithalatçı dışındaki gerçek veya tüzel kişiyi, ç) Geri çağırma:
Nihai kullanıcının elinde bulunan ürünün iktisadi işletmeciye geri
getirilmesini amaçlayan her türlü önlemi, d) İktisadi
işletmeci: İmalatçı, yetkili temsilci, ithalatçı veya dağıtıcıyı, e) İmalatçı:
Aşağıda belirtilen gerçek veya tüzel kişiyi; 1) Ürünü imal
ederek veya ürünün tasarımını veya imalatını yaptırarak veya kendi isim veya
ticari markası ile piyasada bulunduran gerçek veya tüzel kişiyi, 2) Türkiye ya da
Avrupa Birliği’nde yasal olarak piyasada bulundurulan bir ürünün, o ülkede geçerli
kurallara uygunluğunu etkileyebilecek şekilde değiştiren gerçek veya tüzel
kişiyi, 3) Ürünün veya
ürüne eşlik eden belgelerin üzerine ismini, ticari markasını veya diğer ayırt
edici unsurları iliştirerek kendini imalatçı olarak tanıtan kişiyi, f) İthalatçı:
Ürünü ithal ederek piyasada ilk kez bulunduran Türkiye’de yerleşik gerçek
veya tüzel kişiyi, g) Meşru kamu
yararı gerekçesi: Genel ahlak, kamu düzeni veya kamu güvenliği; insanların,
hayvanların veya bitkilerin sağlığının ve yaşamının korunması; sanat değeri
veya tarihi ya da arkeolojik değer taşıyan ulusal varlıkların veya sınai ya
da ticari mülkiyetin korunması veya diğer bir üstün kamu yararını, ğ) Nihai
kullanıcı: Bir ürünü ticaret, iş, zanaat ve mesleki faaliyetler dışında
tüketici olarak ya da sanayi veya mesleki faaliyeti için elinde bulunduran,
Türkiye’de yerleşik veya ikamet eden gerçek ya da tüzel kişiyi, h) Ön izin
süreci: Yetkili kuruluşun, iktisadi işletmecinin başvurusuna dayanarak ürünün
piyasada bulundurulmasından önce resmi izin vermesine ilişkin idari süreci, ı) Piyasada
bulundurma: Ürünün, ticari faaliyet yoluyla, bedelli veya bedelsiz olarak
dağıtım, tüketim veya kullanım için piyasaya sağlanmasını, i) Piyasadan
çekme: Tedarik zincirindeki ürünün piyasada bulundurulmasını önlemeyi amaçlayan
her türlü tedbiri, j) Piyasaya
erişimin kısıtlanması: Ürünün 5 inci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen özelliklerinden bir ya da daha fazlasının değişimini ya da ilave
testlerin yapılmasını gerektirecek şekilde, ürünün piyasada bulunması için
öncesinde sağlanması gereken veya piyasada bulunmaya devam etmesi için
sağlanması gereken koşullar konulmasını, k) Piyasaya
erişimin engellenmesi: Ürünlerin piyasada bulundurulması ya da bulundurulmaya
devam edilmesinin yasaklanmasını veya bu ürünlerin piyasadan çekilmesini veya
geri çağrılmasını, l) Teknik kural:
Türkiye-Avrupa Birliği Gümrük Birliği kapsamında Avrupa Birliğinde ortak bir
düzenlemeye tabi olmayan veya bazı özellikleri ortak düzenlemelerin kapsamı
dışında kalan ürünlere ilişkin olarak, bir ürünün ya da ürün grubunun
piyasada bulundurulmasını yasaklayan veya piyasada bulundurulabilmesi için
fiili ya da hukuken uyulması zorunlu olan teknik veya idari kuralı, m) Uygunluk
değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon, test, belgelendirme ve muayene dâhil
olmak üzere, uygunluk değerlendirme faaliyeti gerçekleştiren kuruluşu, n) Yetkili
kuruluş: Ürünlere ilişkin ulusal teknik kuralları hazırlayan, yürüten veya
ürünleri denetleyen kamu kuruluşunu, o) Yetkili
temsilci: Ürünün piyasada bulundurulmasını imalatçı adına yerine getirmek
üzere imalatçı tarafından yazılı şekilde görevlendirilen Türkiye’de yerleşik
gerçek veya tüzel kişiyi, ifade eder. Ürünlerin
serbest dolaşımı ve teknik kurallar MADDE 5 – (1) Türkiye-Avrupa Birliği Ortaklık
Konseyinin 1/95 sayılı Kararı kapsamında olmak kaydıyla, Türkiye’de veya
Avrupa Birliği üyesi bir ülkede yasal olarak piyasada bulundurulan ürünlerin
serbest dolaşımı esastır. Avrupa Birliği üyesi bir ülkede yasal olarak
piyasada bulundurulan ürünlerin, piyasada bulundurulmasına ilişkin önlemler
yetkili kuruluşlar tarafından ancak meşru bir kamu yararı gerekçesiyle ulusal
teknik kurala dayanılarak alınır. (2) Teknik
kurallar aşağıdakilerden en az birini belirler: a) Bir ürünün ya
da ürün grubunun satışa sunulacağı ticari ismi, teknik terimleri, sembolleri,
test edilmesi ve test yöntemleri, paketlenmesi, işaretlenmesi veya
etiketlenmesi ile uygunluk değerlendirme işlemlerine ilişkin koşullar dahil
olmak üzere ürünün veya ürün grubunun kalite, performans, güvenlik veya
boyutları gibi taşıması gereken özellikleri. b) Tüketicinin
veya çevrenin korunması amacıyla ürün veya ürün grubunun tabi tutulduğu ve
piyasada bulundurulan ürün veya ürün grubunun bileşimi, doğası veya piyasada
bulundurulmasını önemli ölçüde etkileyebilecek kullanım, geri dönüşüm, tekrar
kullanım veya atık olarak yönetilmesi gibi ürünün yaşam döngüsünü etkileyen
diğer tüm koşulları. (3) İkinci
fıkranın (b) bendi, insanlar ve hayvanlar tarafından tüketilmesi amaçlanan
ürünlerin üretim yöntemleri ve süreçleri ile bahse konu ürünlerin
özelliklerini etkilemesi durumunda diğer ürünlerin üretim yöntemleri ve
süreçlerini de kapsar. (4) Ön izin
işlemleri bu Yönetmelik kapsamında bir ulusal teknik kural değildir. Ancak
ulusal bir teknik kurala dayanan ön iznin reddedilmesine ilişkin karar, 2 nci
maddenin ikinci fıkrasında sayılan diğer nitelikleri taşıması halinde bu
Yönetmeliğin kapsamındaki bir idari karar olarak değerlendirilir.
İKİNCİ BÖLÜM Münferit
Vakalarda Karşılıklı Tanıma İlkesinin Uygulanmasına İlişkin Usuller
Karşılıklı
tanıma beyanı MADDE 6
– (1) Avrupa
Birliği üyesi bir ülkenin piyasasında bulundurulan veya bulundurulması
hedeflenen bir ürünün veya ürün grubunun Türkiye’de yerleşik imalatçısı, bu
ürünün veya ürün grubunun Türkiye veya bir başka Avrupa Birliği üyesi ülkenin
piyasasında yasal olarak bulundurulduğunu gösteren gönüllü bir karşılıklı
tanıma beyanı düzenleyebilir. (2) İmalatçı
kendisi adına karşılıklı tanıma beyanı düzenlemesi için yetkili temsilcisini
görevlendirebilir. (3) Karşılıklı
tanıma beyanı Ek-1’in birinci ve ikinci bölümlerinde belirtilen şekilde
düzenlenir ve bu bölümlerde belirtilen tüm bilgileri içerir. (4) İmalatçı ve
bu hususta bir görevlendirmesi olması halinde yetkili temsilcisi, karşılıklı
tanıma beyanında sadece Ek-1’in birinci bölümünde belirtilen bilgileri
doldurabilir. Bu durumda Ek-1’in ikinci bölümünde belirtilen bilgiler
ithalatçı ya da dağıtıcı tarafından doldurulur. (5) 7 nci
maddenin dördüncü fıkrasının (a) bendinde belirtilen delilleri sunabilmesi
kaydıyla, karşılıklı tanıma beyanının tamamı ithalatçı veya dağıtıcı
tarafından da doldurulabilir. (6) Karşılıklı
tanıma beyanı AB resmi dillerinden birinde hazırlanır. Ürünün piyasada
bulundurulacağı Avrupa Birliği üyesi ülkenin yetkili kuruluşunun talep etmesi
halinde, iktisadi işletmeci beyanın tercümesini yetkili kuruluşun kabul
edeceği bir dilde sunar. (7) Karşılıklı
tanıma beyanının tamamında ya da bir kısmında imzası olan iktisadi
işletmeciler tercüme ettikleri bilgilerin doğruluğu da dahil olmak üzere,
sundukları bilginin içeriğinden ve doğruluğundan yasal olarak sorumludur. (8) İktisadi
işletmeci, karşılıklı tanıma beyanında sunduğu bilgilerin güncel olmasını
sağlar; bilgilerde değişiklik olması halinde, bu değişiklikleri beyana
yansıtarak beyanı yeniden düzenler. (9) Karşılıklı
tanıma beyanı, AB üyesi ülkenin yetkili kuruluşunca yapılabilecek bir
değerlendirmede kullanılmak amacıyla, o ülkenin gereklerine göre yetkili
kuruluşa kağıt ortamında veya elektronik ortamda sağlanabilir ya da internet
üzerinden yayımlanabilir. (10) İktisadi
işletmecilerin karşılıklı tanıma beyanını internet üzerinden yayımladıkları
durumlarda; a) Karşılıklı
tanıma beyanına konu olan ürün grubu veya serisi kolaylıkla tanımlanabilir
olmalıdır. b) Kullanılan
teknik araçlar karşılıklı tanıma beyanını kolay bir şekilde bulmayı
sağlamalı, beyanın mevcut olmasını ve beyana erişim sağlanabilmesini teminen
takip edilebilir olmalıdır. (11) Karşılıklı
tanıma beyanının sunulduğu ürünün aynı zamanda AB uygunluk beyanına tabi bir
ürün olması durumunda, karşılıklı tanıma beyanı AB uygunluk beyanına eklenebilir. (12) Türkiye
piyasasında bulundurulan veya bulundurulması hedeflenen bir ürünün veya ürün
grubunun AB üyesi ülkede yerleşik imalatçısı, bu ürünün veya ürün grubunun
bir Avrupa Birliği üyesi ülkenin piyasasında yasal olarak piyasada
bulundurulduğunu gösteren gönüllü bir karşılıklı tanıma beyanı
düzenleyebilir. Bu durumda, yetkili kuruluşun talep etmesi halinde karşılıklı
tanıma beyanının Türkçe tercümesi sunulur. Bu maddenin ikinci, üçüncü,
dördüncü, beşinci, yedinci, sekizinci, dokuzuncu, onuncu ve on birinci
fıkralarında yer alan hususlar AB üyesi ülkelerde yerleşik iktisadi
işletmeciler için de geçerlidir. Ürünlere
ilişkin değerlendirme MADDE 7 – (1) Bir yetkili kuruluş bu
Yönetmelik kapsamında bir ürün ya da ürün grubunun AB üyesi bir ülkede yasal
olarak piyasada bulundurulup bulundurulmadığını ve eğer yasal olarak piyasada
bulundurulmuş ise Türkiye’de uygulanan bir ulusal teknik kuralla korunan
meşru kamu yararını yeterli ölçüde koruyup korumadığını, ilgili ürünün
özelliklerini de dikkate alarak değerlendirmek istediğinde, ilgili iktisadi
işletmeci ile ivedilikle irtibata geçer. (2) İlgili
yetkili kuruluş, değerlendirmeye tabi tutulan ürünler ve bu ürünlere
uygulanabilecek ulusal teknik kurallar veya ön izin süreci hakkında iktisadi
işletmeciye bilgi verir. Yetkili kuruluş ayrıca iktisadi işletmecinin 6 ncı
madde kapsamında sunabileceği karşılıklı tanıma beyanı hakkında iktisadi
işletmeciyi bilgilendirir. (3) Yetkili
kuruluşça birinci fıkra kapsamında değerlendirme yapılırken, iktisadi
işletmecinin ürünü piyasada bulundurmasına izin verilir ve iktisadi
işletmeciye ürünün piyasaya erişimini kısıtlayan ya da engelleyen bir idari
karar iletilmedikçe iktisadi işletmeci ürünlerini piyasada bulundurmaya devam
eder. Bu hüküm değerlendirmenin, bir ön izin süreci kapsamında
gerçekleştirildiği veya 8 inci madde kapsamında yetkili kuruluş tarafından,
değerlendirmeye tabi ürünün piyasada bulunmasının geçici olarak askıya
alındığı durumlarda uygulanmaz. (4) 6 ncı madde
kapsamında karşılıklı tanıma beyanının sunulduğu durumlarda, birinci fıkrada
belirtilen değerlendirmede aşağıdaki hususlar dikkate alınır: a) Karşılıklı
tanıma beyanı ile yetkili kuruluşun talep etmesi halinde beyanda yer alan
bilgilerin doğruluğunu teyit eden belgeler, yetkili kuruluş tarafından ürünün
AB üyesi bir ülkede yasal olarak piyasada bulundurulduğunu göstermek için
yeterli kabul edilir. b) Yetkili
kuruluş, iktisadi işletmecilerden ürünün AB üyesi bir üye ülkede yasal olarak
piyasada bulundurulduğunu gösteren ilave bir bilgi ya da belge talep etmez. (5) Yetkili
kuruluşa 6 ncı madde kapsamında bir karşılıklı tanıma beyanı sunulmazsa
birinci fıkra kapsamında yapılan değerlendirmede yetkili kuruluş, iktisadi
işletmecilerden aşağıdaki hususlarda gerekli gördükleri bilgi ve belgeleri
talep edebilir: a) İlgili ürünün
veya ürün grubunun özelliklerine ilişkin bilgi ve belgeler. b) Ürünün Avrupa
Birliği üyesi bir ülkede yasal olarak piyasada bulundurulduğuna dair bilgi ve
belgeler. (6) Yetkili
kuruluşun talebini müteakip, ilgili iktisadi işletmeciye, dördüncü fıkranın
(a) bendinde veya beşinci fıkrada belirtilen bilgi ve belgeleri sunması veya
itiraz ya da görüşlerini iletmesi için en az on beş işgünü süre verilir. (7) Yetkili
kuruluş, iktisadi işletmecinin sunduğu bilgileri teyit etmek amacıyla
iktisadi işletmecinin, ürünün yasal olarak piyasada bulundurulduğunu beyan
ettiği Avrupa Birliği üyesi ülkenin yetkili kuruluşu veya Ürün İrtibat
Noktası ile temasa geçebilir. (8) Birinci fıkra
kapsamında bir değerlendirme gerçekleştirirken, yetkili kuruluşlar uygunluk
değerlendirme kuruluşları tarafından hazırlanan ve değerlendirme kapsamında
iktisadi işletmeciler tarafından sunulan test raporları ve belgelerin
içeriklerini dikkate alır. Yetkili
kuruluşlar, 16/12/2011 tarihli ve 2011/2621 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış
Kuruluşlar Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin yedinci fıkrası çerçevesinde ve
uygun bir faaliyet alanı için akredite olmuş, Türkiye’de veya karşılıklılık
ilkesi saklı kalmak kaydıyla, Avrupa Birliği üyesi bir ülkede yerleşik bir
uygunluk değerlendirme kuruluşunca verilmiş belgeleri ve test raporlarını,
kuruluşun yeterliğine ilişkin gerekçelerle reddedemez. (9) Birinci fıkra
kapsamında yapılan değerlendirme neticesinde, yetkili kuruluş değerlendirdiği
ürüne ilişkin bir idari karar aldığında, bu kararı birinci fıkrada belirtilen
iktisadi işletmeciye ivedilikle bildirir. Yetkili kuruluş aldığı idari kararı
Bakanlık aracılığıyla Avrupa Komisyonuna ve Avrupa Birliği üyesi ülkelere
yirmi iş günü içerisinde bildirir. (10) Dokuzuncu
fıkrada belirtilen idari kararda, kararın gerekçeleri yeterince detaylı
olarak ve bu Yönetmeliğin hükümleri ile karşılıklı tanıma prensibine
uygunluğunun değerlendirilmesine imkan verecek şekilde ortaya konur. (11) Dokuzuncu
fıkra kapsamında alınan idari kararlar aşağıdaki hususları içerir: a) İdari kararın
dayandığı ulusal teknik kural. b) İdari kararın
dayandığı ulusal teknik kuralın uygulanmasını gerektiren meşru kamu yararı
gerekçeleri. c) Yetkili
kuruluşun ulusal teknik kuralın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
gerçekleşen değişiklikler dâhil olmak üzere, göz önünde bulundurduğu teknik
veya bilimsel deliller. ç) Varsa, birinci
fıkra kapsamında yapılan değerlendirmeye ilişkin iktisadi işletmeci
tarafından öne sürülen iddiaların özeti. d) İdari kararın
istenilen amaca ulaşmak için uygun olduğunu ve idari kararın o amaca ulaşmak
için yeterli olanın ötesine geçmediğini gösteren deliller. (12) Dokuzuncu
fıkrada belirtilen idari kararda mevzuat çerçevesinde mümkün olan çözüm ve
itiraz yolları ile süreleri belirtilir. Kararlara karşı Türk mahkemelerinde
dava açma hakkı saklıdır. (13) Dokuzuncu
fıkrada belirtilen idari karar, anılan fıkra kapsamında iktisadi işletmeciye
bildirilmeden uygulanamaz. Ürünün
piyasada bulundurulmasının geçici olarak askıya alınması MADDE 8
– (1) Yetkili
kuruluş 7 nci madde kapsamında yaptığı değerlendirme devam ederken, ürünün
piyasada bulundurulmasını ancak aşağıdaki hallerde askıya alabilir: a) Ürün normal ve
öngörülebilir makul kullanım koşullarında insan sağlığı veya güvenliği ya da
çevre açısından etkileri kısa vadede ortaya çıkmayanlar da dahil olmak üzere,
yetkili kuruluşun acil müdahalesini gerektiren ciddi risk taşıyorsa. b) Ürünün veya
ürün grubunun piyasada bulundurulması genel ahlak ve kamu güvenliği
gerekçesiyle genel olarak yasaklanmışsa. (2) Yetkili
kuruluş askıya alma kararını iktisadi işletmeye doğrudan, Avrupa Komisyonuna
ise Bakanlık aracılığıyla derhal bildirir. Birinci fıkranın (a) bendinde
belirtilen hallerde, bildirime ayrıca vakanın anılan bendin kapsamına girme
nedenini gösteren detaylı teknik veya bilimsel gerekçe de eklenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli ve Son
Hükümler
Özel hükümler MADDE 9
– (1) 7 nci madde
kapsamında ürüne ilişkin bir değerlendirme yapılması ya da 8 inci madde
kapsamında ürünün piyasada bulundurulmasının geçici olarak askıya alınması Genel Ürün Güvenliği Yönetmeliği
kapsamında alınan önlemlerin uygulanmasına engel
teşkil etmez. (2) Bu
Yönetmelik, 3/4/2002 tarihli ve 24715 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Teknik Mevzuatın ve Standartların Türkiye ile Avrupa
Birliği Arasında Bildirimine Dair Yönetmelik kapsamında taslak mevzuatın yayımlanmadan önce Avrupa Komisyonuna bildirilmesi
yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. Ulusal Ürün
İrtibat Noktası MADDE 10
– (1) Bu Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde Ulusal Ürün İrtibat Noktası Bakanlıktır. (2) Bakanlık,
internet sayfası aracılığıyla aşağıdaki bilgileri sunar: a) Karşılıklı
tanıma prensibi ve 7 nci maddede belirtilen değerlendirme yöntemi dahil olmak
üzere bu Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin bilgileri. b) Ulusal teknik
kuralların uygulanmasının denetiminden sorumlu birimlerin açık isimleri dahil
olmak üzere yetkili kuruluşların iletişim bilgileri. c) Yetkili
kuruluş ile iktisadi işletmeci arasında bir anlaşmazlık ortaya çıkması
halinde kullanılabilecek çözüm ve itiraz yolları. (3) İkinci
fıkrada yer alan bilgilerin yanı sıra, Bakanlık bir iktisadi işletmecinin veya
Avrupa Birliği üyesi bir ülkenin yetkili kuruluşunun talebi üzerine belirli
bir ürün veya ürün grubuna uygulanan ulusal teknik kuralların ve yürütülen
idari süreçlerin elektronik örnekleri, bu kurallara internet üzerinden erişim
sağlama yolları ya da o ürün veya ürün grubunun ön izin sürecine tabi olup
olmadığı gibi bilgileri sağlar. (4) Bakanlık,
üçüncü fıkrada belirtilen talebin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on beş
işgünü içinde başvuru sahibine cevap verir. (5) Yetkili
kuruluşlar Bakanlığın talebi üzerine üçüncü fıkrada belirtilen bilgileri on
işgünü içinde Bakanlığa iletirler. (6) Bakanlık
üçüncü fıkrada belirtilen bilgileri ücretsiz sağlar. Avrupa
Komisyonu ve Avrupa Birliği üyesi ülkeler ile işbirliği MADDE 11
– (1) Bakanlık
karşılıklı tanıma prensibinin uygulanması hususunda Avrupa Komisyonu ve
Avrupa Birliği üyesi ülkelerin ulusal ürün irtibat noktaları ile
karşılıklılık esası gözetilmek kaydıyla işbirliği yapar. (2) Bakanlık
Avrupa Komisyonu tarafından aşağıdaki hususlarda düzenlenen faaliyetlere
katılım sağlar: a) Karşılıklı
tanıma prensibinin uygulanması hususunda bilgi alışverişi ve iyi
uygulamaların paylaşımı. b) Ürün irtibat
noktalarının işleyişinin desteklenmesi ve sınır ötesi işbirliğinin
artırılması. c) Avrupa Birliği
üyesi ülkeler ile personel değişimlerinin ve yetkili kuruluşlar ve işletmeler
için ortak eğitim ve farkındalık yaratma programları. (3) Bir iktisadi
işletmecinin ürününü Türkiye’de yasal olarak piyasada bulundurduğunu
belirtmesi ve Avrupa Birliği üyesi bir ülkenin yetkili kuruluşunun bilgi
talep etmesi durumunda; Bakanlık, iktisadi işletmeci tarafından sunulan
verilerin ve bilgilerin doğrulanması ile ilişkili olabilecek bilgileri talep
eden yetkili kuruluşa on beş işgünü içinde sağlar. Karşılıklı
tanıma hükmü MADDE 12 – (1) Yetkili kuruluşlar
hazırladıkları ulusal teknik düzenlemelere, uygulanabilir ve gerekli olan her
durumda “Avrupa Birliği üyesi bir ülkede yasal olarak piyasada bulundurulan
ürünlerin bu (düzenleyici işlemin ismi yazılacak) hükümleri çerçevesinde
belirtilen kurallara uygun olduğu varsayılır. Bu kuralların uygulanması
Düzenlenmemiş Alanda Karşılıklı Tanıma Yönetmeliği hükümlerine tabidir.”
şeklinde bir karşılıklı tanıma hükmünü koyar. Avrupa Birliği
mevzuatına uyum MADDE 13 – (1) Bu Yönetmelik
(AT) 764/2008 sayılı Tüzüğü yürürlükten kaldıran, Başka Bir Üye
Devlet’te Yasal Olarak Piyasaya Arz Edilen Ürünlerin Karşılıklı Tanınması
Hakkında 19 Mart 2019 tarihli ve (AB) 2019/515 sayılı Avrupa Parlamentosu ve
Konseyi Tüzüğü dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde
hazırlanmıştır. Yürürlük MADDE 14 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
12 Mart 2021 CUMA Resmî Gazete Sayı : 31421 |