Güncel: 02/10/2016 |
|
ELEKTROMANYETİK
UYUMLULUK YÖNETMELİĞİ (2014/30/AB) BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç MADDE 1
– (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, donanımın elektromanyetik uyumluluğunu düzenlemek ve
donanımın yeterli bir elektromanyetik uyumluluk seviyesine uyacak şekilde
piyasanın işleyişini sağlamaktır. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 5 inci maddede
tanımlanan donanımı kapsar. (2) Bu Yönetmelik; a) 24/3/2007
tarihli ve 26472 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Telsiz ve Telekomünikasyon
Terminal Ekipmanları Yönetmeliği kapsamında bulunan donanımı, b) Hava aracı,
motor, pervane ve haberleşme cihazları dâhil uçuşta bir hava aracını işletme
veya kontrol etmekte kullanılan veya kullanılması amaçlanan her türlü alet,
gösterge, ekipman, mekanizma, parça, teçhizat, donanım veya yazılımı ile
gövde, motor veya pervanenin bir parçası olan veya hava aracını yerde manevra
yaptırmakta kullanılan ekipmanları, c) Piyasada
bulundurulmamak kaydıyla amatör telsizciler tarafından kullanılan telsiz
donanımı, (Amatör telsizciler tarafından takılacak bileşenlerin tümü, amatör
telsizciler tarafından tadil edilen ve bu amatörler tarafından kullanılmak
üzere tadil edilen ticarî donanım, piyasada bulunan donanım olarak kabul
edilmez.) ç) Telsiz ve
telekomünikasyon donanımı ve diğer donanımın tasarlanan şekilde çalışmalarını
mümkün kılan seviyeyi aşan elektromanyetik emisyon üretme veya buna katkıda
bulunma kabiliyeti olmayan donanımı, d) Normal
kullanımına bağlı olarak ortaya çıkan elektromanyetik bozulma sonucunda kabul
edilemez performans kaybı olmaksızın çalışan donanımı, e)
Profesyonellere yönelik, yalnızca araştırma ve geliştirme tesislerinde bu
amaçlar doğrultusunda özel olarak üretilmiş değerlendirme kitlerini, kapsamaz. (3) Birinci
fıkrada belirtilen donanıma ilişkin Ek-I’de belirtilen temel gerekliliklerin
başka Avrupa Birliği mevzuatında daha detaylı olarak kısmen ya da tamamen
düzenlenmesi durumunda söz konusu mevzuatın uygulamaya girdiği tarihten
itibaren bu gerekliliklere ilişkin olarak bu Yönetmelik uygulanmaz veya bu
Yönetmeliğin uygulanması durdurulur. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 29/6/2001
tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve
Uygulanmasına Dair Kanuna dayanılarak hazırlanmıştır. Avrupa Birliği
mevzuatına uyum MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelik, 26/2/2014
tarihli ve 2014/30/AB sayılı Elektromanyetik Uyumluluk ile ilgili Avrupa
Parlamentosu ve Konsey Direktifi dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına
uyum çerçevesinde hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 5
– (1) Bu
Yönetmelikte geçen; a) AB: Avrupa
Birliğini, b) Akreditasyon:
Bir ulusal akreditasyon kurumu tarafından bir uygunluk değerlendirme
kuruluşunun belirli bir uygunluk değerlendirme faaliyetini yerine getirmek
üzere ilgili ulusal veya uluslararası standartların belirlediği gerekleri ve
ilgili sektörel düzenlemelerde öngörülen ek gerekleri karşıladığının resmî
kabulünü, c) Bağışıklık:
Donanımın, elektromanyetik bir bozulma bulunduğu sırada performans kaybı
olmaksızın tasarlandığı şekilde çalışabilmesini, ç) Bakanlık:
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını, d) CE işareti:
İmalatçı tarafından, cihazın CE işaretinin iliştirilmesini öngören teknik
mevzuatın ilgili bütün kurallarına uygun olduğunu gösteren işareti, e) Cihaz: Nihaî
kullanıcı için tasarlanmış ve elektromanyetik bozulma oluşturması veya
performansı bozulmadan etkilenmesi muhtemel, tek bir işlevsel birim olarak
satışa sunulan kullanıma hazır herhangi bir tertibatı veya bu tertibatların
bir kombinasyonunu, (Nihaî kullanıcı tarafından cihaza takılması amaçlanan,
elektromanyetik bozulma oluşturması veya performansının bu bozulmadan
etkilenmesi muhtemel aksamlar veya alt-bileşenler ile cihaz kombinasyonu
olarak tanımlanan ve duruma göre hareketli tesisatlar ve belli yerlerde
hareket etmesi ve çalışması amaçlanan cihazlar da bu kapsamda
değerlendirilir.) f) Dağıtıcı: Bir
cihazı tedarik zincirinde yer alarak piyasada bulunduran imalatçı veya
ithalatçı haricindeki herhangi bir gerçek veya tüzel kişiyi, g) Donanım:
Herhangi bir cihaz veya sabit tesisatı, ğ)
Elektromanyetik bozulma: Donanımın performansını düşürebilen elektromanyetik
gürültü, istenmeyen bir sinyal veya yayılma ortamının kendisindeki bir
değişikliği, h)
Elektromanyetik ortam: Belli bir yerde gözlenebilen bütün elektromanyetik
olayları, ı)
Elektromanyetik uyumluluk: Donanımın kendi elektromanyetik ortamında, aynı
ortamda bulunan donanımlarda tolere edilemeyen elektromanyetik bozulmaya yol
açmaksızın tatminkâr bir şekilde çalışabilme yeteneğini, i) Geri çağırma:
Hâlihazırda son kullanıcının elinde bulunan bir cihazın iadesini
gerçekleştirmeye yönelik her türlü önlemi, j) Güvenlik
amaçları: Can ve mal güvenliğinin sağlanmasına yönelik amaçları, k) İktisadi
işletmeci: İmalatçı, yetkili temsilci, ithalatçı ve dağıtıcıyı, l) İmalatçı:
Cihazı imal ederek veya cihazın tasarımını veya imalatını yaptırarak kendi
adı veya ticari markası altında pazarlayan herhangi bir gerçek veya tüzel
kişiyi, m) İthalatçı: Bir
ürünü yurtdışından ithal ederek piyasaya arz eden Türkiye’de yerleşik gerçek
veya tüzel kişiyi, n) Komisyon:
Avrupa Komisyonunu, o) Piyasada
bulundurma: Cihazların ticari bir faaliyet yoluyla bir bedel karşılığında
veya bedelsiz olarak dağıtım, tüketim veya kullanım için piyasaya
sağlanmasını, ö) Piyasadan
çekmek: Tedarik zincirindeki cihazın piyasada bulundurulmasını önlemeyi
amaçlayan her türlü önlemi, p) Piyasaya arz:
Bir cihazın piyasada ilk kez bulundurulmasını, r) Sabit tesisat:
Önceden belirlenen bir yere monte edilen, kurulan ve sürekli olarak kullanılması
amaçlanan çeşitli tipte cihazların belli bir kombinasyonunu ve
uygulanabildiği durumlarda diğer cihazları, s) Teknik
şartname: Donanımda olması gereken teknik gerekliliklerin belirtildiği bir
belgeyi, ş) TÜRKAK: Türk
Akreditasyon Kurumunu, t) Uygunluk
değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon, test, belgelendirme ve muayene de dahil
olmak üzere uygunluk değerlendirme faaliyetleri gerçekleştiren kuruluşu, u) Uygunluk
değerlendirmesi: Cihazla ilgili olarak bu Yönetmeliğin temel
gerekliliklerinin karşılanıp karşılanmadığını gösteren süreci, ü)
Uyumlaştırılmış standart: Uyumlaştırılmış Avrupa Birliği mevzuatını uygulamak
amacıyla Komisyonun talebine istinaden kabul edilen bir Avrupa standardını, v) Üye ülke:
Avrupa Birliğine üye ülkeyi, y) Yetkili
temsilci: Bir imalatçıdan belirli görevlerle ilgili olarak onun adına hareket
etmek üzere yazılı vekâlet almış Türkiye’de yerleşik herhangi bir gerçek veya
tüzel kişiyi, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM Temel
Gereklilikler, Piyasada Bulundurma ve/veya Hizmete Sunma, Donanımın Serbest Dolaşımı
Temel
gereklilikler MADDE 6 – (1) Donanımın, Ek-I’de belirlenen
temel gereklilikleri karşılaması gerekir. Piyasada
bulundurma ve/veya hizmete sunma MADDE 7
– (1) Bakanlık,
donanımın yalnızca uygun şekilde kurulması, bakımı yapılması, kullanım amacı
doğrultusunda kullanılması ve bu Yönetmelikle uyumlu olması halinde piyasada
bulundurulmasını ve/veya hizmete sunulmasını sağlamak için gerekli tüm
tedbirleri alır. Donanımın
serbest dolaşımı MADDE 8 – (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğe uygun
donanımların piyasada bulundurulmasını ve/veya hizmete sunulmasını
elektromanyetik uyumlulukla ilgili nedenlerden ötürü engellemez. (2) Bu
Yönetmeliğin gereklilikleri, donanımın hizmete sunulması veya kullanımıyla
ilgili aşağıdaki özel tedbirlerin uygulanmasını engellemez: a) Belirli bir
bölgedeki mevcut veya öngörülen elektromanyetik uyumluluk sorunun üstesinden
gelecek tedbirler. b) İyi
tanımlanmış spektrum durumlarında güvenlik amacıyla kullanıldıkları hallerde
ulusal haberleşme ağlarını veya alıcı ve verici istasyonlarını korumaya
yönelik güvenlik gerekçeleriyle alınan tedbirler. (3) 3/4/2002
tarihli ve 24715 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Teknik Mevzuatın ve
Standartların Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Bildirimine Dair Yönetmelik
saklı kalmak kaydıyla bu özel tedbirler Bakanlık tarafından Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyona ve AB üyesi ülkelere bildirilir. (4) Donanımın bu
Yönetmelikte belirtilen şartlara uygun hâle getirilinceye kadar piyasada
bulundurulamayacağına ve/veya hizmete sunulamayacağına dair açık bir işaretin
konulması şartıyla ticarî fuarlarda, sergilerde veya benzer etkinliklerde, bu
Yönetmelikteki şartlara uygun olmayan donanımın tanıtılmasına ve/veya
sergilenmesine müsaade edilir. Tanıtım, ancak elektromanyetik bozulmayı
önlemek için uygun önlemler alınması kaydıyla yapılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İktisadi İşletmecilerin
Yükümlülükleri
İmalatçının
yükümlülükleri MADDE 9 – (1) İmalatçılar, cihazı piyasaya
arz ederken, cihazın Ek-I’de belirlenen temel gereklilikler doğrultusunda
tasarlanmasını ve imal edilmesini sağlar. (2) İmalatçılar
Ek-II veya Ek-III’te anılan teknik dosyayı düzenler ve 16 ncı maddede anılan
ilgili uygunluk değerlendirme prosedürünü uygular ya da uygulatır. Cihazın
Ek-I’de belirlenen güvenlik gerekliliklerine uygunluğunun uygunluk
değerlendirmesi prosedürüyle gösterildiği hallerde, imalatçılar bir AB
uygunluk beyanı düzenler ve CE işaretini iliştirir. (3) İmalatçılar,
teknik dosyayı ve AB uygunluk beyanını cihazın piyasaya arz edildiği tarihten
itibaren 10 yıl süreyle muhafaza eder. (4) İmalatçılar,
cihazın bu Yönetmeliğe uygunluğunun seri üretim boyunca da sürdürülmesini
sağlar. Cihazın uygunluğunun beyan edilmesine temel teşkil eden cihaz
tasarımında ya da özelliklerindeki değişiklikler ve uyumlaştırılmış
standartlar veya diğer teknik şartnamedeki değişiklikleri takip eder ve
gereğini yapar. (5) İmalatçılar,
piyasaya arz ettikleri cihazın; tanınmasını sağlayacak bir tip, parti veya
seri numarası veya tanımlanmasını sağlayayacak başka bir unsur taşıdığında bu
bilginin cihazın üzerinde bulunmasını, cihaz boyutunun veya yapısının buna
imkan vermediği durumlarda bu bilginin cihazın ambalajında veya cihazla
birlikte verilen bir belgede bulunmasını sağlar. (6) İmalatçılar,
isimlerini, tescilli ticari isimlerini ya da tescilli ticari markalarını ve
ürün konusunda kendileriyle iletişime geçilebilecek adreslerini cihaz
üzerinde ya da bunun mümkün olmadığı durumlarda cihaz ambalajında veya
cihazla birlikte verilen bir belgede belirtir. İmalatçıyla iletişime
geçilebilecek yalnızca bir adres gösterilir. İletişim bilgilerinin, Türkçe
veya nihai kullanıcıların anlayacağı ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde
olması gerekir. (7) İmalatçılar,
talimatlar ve güvenlik bilgilerinin Türkçe olarak cihazla birlikte
verilmesini sağlar. Bu tür talimatlar ve güvenlik bilgilerinin ve tüm
etiketlerin net, anlaşılır ve okunaklı olması gerekir. (8) Piyasaya arz
ettikleri bir cihazın bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin
gerektiği hallerde, imalatçılar, söz konusu cihazı uygun hale getirmek,
piyasadan çekmek veya gerektiğinde geri çağırmak için derhal gerekli
düzeltici tedbirleri alır. Ayrıca cihazın risk oluşturduğu durumlarda,
imalatçılar, özellikle uygunsuzluk ile alınan tüm düzeltici önlemlerle ilgili
olarak ayrıntılı bir şekilde ve ivedilikle Bakanlığı bilgilendirir. (9) İmalatçılar,
gerekçeli talep üzerine, cihazın bu Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren gerekli
tüm bilgi ve belgeleri matbu veya elektronik biçimde Türkçe veya Bakanlığın
kabul edeceği bir dilde Bakanlığa sunar. İmalatçılar, piyasaya arz ettikleri
cihazların taşıdığı risklerin ortadan kaldırılması amacıyla yapılan
faaliyetlerde, talebi halinde Bakanlık ile iş birliği yapar. Yetkili
temsilciler MADDE 10 – (1) İmalatçılar, yazılı bir yetki
belgesi ile bir yetkili temsilci atayabilir. 9 uncu maddenin birinci
fıkrasında ortaya konulan yükümlülükler ve 9 uncu maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen teknik dosya hazırlama yükümlülüğü, yetkili temsilcinin yetkileri
arasında yer almaz. (2) Yetkili
temsilci, imalatçıdan alınan yetki belgesinde belirtilen görevleri yerine
getirir. Yetki belgesi ile yetkili temsilcinin en az aşağıdakileri yapmasına
izin verilir: a) AB uygunluk
beyanını ve teknik dosyayı, cihazın piyasaya arz edilmesinden itibaren 10 yıl
boyunca talebi halinde Bakanlığa sunmak üzere muhafaza etmek. b) Gerekçeli
isteği üzerine, cihazın uygunluğunu kanıtlamak için gereken tüm bilgi ve
belgeleri Bakanlığa sunmak. c) Yetkili
temsilcinin yetki belgesinde yer alan cihazın teşkil ettiği riskleri ortadan
kaldırmak için alınan her türlü önlem hakkında talebi halinde Bakanlık ile
işbirliği yapmak. İthalatçıların
yükümlülükleri MADDE 11 – (1) İthalatçılar, yalnızca bu
Yönetmeliğe uygun cihazları piyasaya arz eder. (2) İthalatçılar,
cihazları piyasaya arz etmeden önce imalatçının 16 ncı maddede belirtilen
gerekli uygunluk değerlendirme prosedürünü gerçekleştirdiğinden emin olur.
İmalatçının teknik dosyayı düzenlediğinden, cihazın CE işaretini
taşıdığından, gerekli belgelerin cihazla birlikte verildiğinden ve
imalatçının 9 uncu maddenin beşinci ve altıncı fıkralarında belirlenen
gereklilikleri yerine getirdiğinden emin olur. İthalatçı, cihazın Ek-I’de
düzenlenen temel gerekliliklere uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin
gerektiği durumda, uygun hale getirilmeden cihazı piyasaya arz edemez. Ayrıca
cihazın risk teşkil etmesi halinde, ithalatçı, imalatçıyı ve Bakanlığı
bilgilendirir. (3) İthalatçılar,
isimlerini, tescilli ticari isimlerini ya da tescilli ticari markalarını ve
ürün konusunda kendileriyle iletişime geçilebilecek adreslerini cihaz
üzerinde, bunun mümkün olmadığı durumlarda cihaz ambalajında veya cihazla
birlikte verilen bir belgede belirtir. İletişim bilgileri, Türkçe veya nihai
kullanıcıların kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde
olmalıdır. (4) İthalatçılar,
20 nci maddede anılan talimatların ve bilgilerin Türkçe olarak cihazla
birlikte verilmesini sağlar. (5) İthalatçılar,
cihazın kendi sorumlulukları altındayken, depolama ve taşıma koşullarının,
Ek- I’de düzenlenen temel gerekliliklere uygunluğunu tehlikeye atmasını önler. (6) Piyasaya arz
ettikleri bir cihazın bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin
gerektiği durumlarda ithalatçılar, söz konusu cihazı uygun hale getirmek,
piyasadan çekmek veya gerektiğinde geri çağırmak için derhal gerekli
düzeltici önlemleri alır. Ayrıca, cihazın risk oluşturduğu durumlarda,
ithalatçılar, özellikle uygunsuzluk ile alınan tüm düzeltici önlemlerle
ilgili ayrıntılı bir şekilde ve ivedilikle Bakanlığı bilgilendirir. (7) İthalatçılar,
cihazın piyasaya arz edildiği tarihten itibaren 10 yıl boyunca, AB uygunluk
beyanının bir kopyasını Bakanlığa sunmak üzere hazır tutar ve talep edilmesi
halinde teknik dosyanın Bakanlığa sunulmasını sağlar. (8) İthalatçılar,
gerekçeli talep üzerine, cihazın bu Yönetmeliğe uygun olduğunu gösteren tüm
bilgi ve belgeleri matbu veya elektronik biçimde Türkçe veya Bakanlığın kabul
edeceği bir dilde Bakanlığa sunar. İthalatçılar, piyasaya arz ettikleri
cihazların taşıdığı risklerin ortadan kaldırılması amacıyla yapılan
faaliyetlerde talebi halinde Bakanlık ile iş birliği yapar. Dağıtıcıların
yükümlülükleri MADDE 12
– (1) Dağıtıcılar,
cihazı piyasada bulundururken, bu Yönetmeliğin gereklilikleri bakımından
gereken özeni göstererek hareket ederler. (2) Dağıtıcılar,
cihazı piyasada bulundurmadan önce, cihazın CE işareti taşıdığını, gerekli
belgeleri ve 20 nci maddede belirtilen talimat ve diğer bilgilerin Türkçe
olarak cihazla birlikte verildiğini, imalatçı ve ithalatçının 9 uncu maddenin
beşinci ve altıncı fıkralarında ve 11 inci maddenin üçüncü fıkrasında
düzenlenen gereklilikleri yerine getirdiğini doğrular. Dağıtıcı, cihazın
Ek-I’de düzenlenen temel gerekliliklere uygun olmadığını bildiği veya
bilmesinin gerektiği durumda, uygun hale getirilmeden cihazı piyasada
bulunduramaz. Ayrıca, cihaz risk teşkil ettiğinde, dağıtıcı, imalatçı veya
ithalatçıyı ve ayrıca Bakanlığı bilgilendirir. (3) Dağıtıcılar,
cihaz kendi sorumlulukları altındayken, depolama ve taşıma koşullarının,
Ek-I’de düzenlenen temel gerekliliklere uygunluğunu tehlikeye atmasını önler. (4) Piyasada
bulundurdukları cihazların bu Yönetmeliğin gerekliliklerine uygun olmadığını
bildiği veya bilmesinin gerektiği durumlarda, dağıtıcılar, söz konusu cihazı
uygun hale getirmek, piyasadan çekmek veya gerektiğinde geri çağırmak için
gereken düzeltici önlemlerin alındığından emin olur. Ayrıca, cihazın risk
oluşturduğu durumlarda, dağıtıcılar özellikle uygunsuzlukla ve alınan tüm
düzeltici önlemlerle ilgili ayrıntılı bir şekilde ve ivedilikle Bakanlığı
bilgilendirir. (5) Dağıtıcılar,
gerekçeli talep üzerine, cihazın bu Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren tüm
bilgi ve belgeleri matbu veya elektronik biçimde Bakanlığa sağlar.
Dağıtıcılar, talep edilmesi halinde, piyasada bulundurdukları cihazın teşkil
ettiği riskleri ortadan kaldırmak için alınan her türlü önlem hakkında
Bakanlık ile işbirliği yapar. İmalatçıların
yükümlülüklerinin ithalatçılara ve dağıtıcılara uygulandığı durumlar MADDE 13 – (1) Bir cihazı kendi adı veya
ticari markası altında piyasaya arz eden veya halihazırda piyasa arz edilmiş
bir cihazı, bu Yönetmeliğin gereklerine uygunluğunu etkileyecek şekilde
değiştiren, bir ithalatçı veya dağıtıcı, bu Yönetmeliğin amaçları
doğrultusunda imalatçı olarak kabul edilir ve 9 uncu maddede belirtilen
imalatçı yükümlülüklerine tabi olur. İktisadi
işletmecilerin kimliğinin tespit edilmesi MADDE 14 – (1) İktisadi işletmeciler, aşağıda
belirtilenlerin kimliğinin tespitine ilişkin bilgileri talebi halinde
Bakanlığa sağlar: a) Kendilerine
cihaz tedarik eden tüm iktisadi işletmeciler. b) Kendilerinin
cihaz tedarik ettiği tüm iktisadi işletmeciler. (2) İktisadi
işletmecilerin, cihazın kendilerine tedarik edilmesinden sonraki 10 yıl
boyunca ve cihazı tedarik ettikten sonraki 10 yıl boyunca birinci fıkrada
belirtilen bilgileri sunabilir durumda olmaları gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Donanımın Uygunluğu
Donanımın
uygunluk varsayımı MADDE 15 – (1) Avrupa Birliği Resmî
Gazetesi’nde referans numaraları yayımlanmış uyumlaştırılmış standartlara
veya bunlara karşılık gelen Uyumlaştırılmış Türk Standardlarına veya bunların
ilgili bölümlerine uygun olan ürünlerin, bu standartlar veya ilgili bölümleri
kapsamında EK-1’de belirtilen temel gereklere uygun olduğu varsayılır. Cihazlar için
uygunluk değerlendirme prosedürleri MADDE 16 – (1) Cihazların, Ek-I’de belirtilen
temel gerekliliklere uygunluğu, aşağıdaki iki uygunluk değerlendirme
prosedüründen biri aracılığıyla kanıtlanır: a) Ek-II’de
düzenlenen üretimin dahili kontrolü. b) Ek-III’te
düzenlenen ve üretimin dahili kontrolüne dayalı bir uygunluk
değerlendirmesini takip eden AB tip incelemesi. (2) İmalatçı, bu
maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde anılan prosedürün uygulanmasını,
temel gereklilikleri belirli yönleriyle sınırlandırmayı tercih edebilir ancak
bunun için, temel gerekliliklerin diğer yönleri için birinci fıkranın (a)
bendindeki prosedürün uygulanması şartı aranır. AB uygunluk
beyanı MADDE 17
– (1) AB uygunluk
beyanı, Ek-I’de düzenlenen temel gerekliliklerin yerine getirildiğini ifade
eder. (2) AB uygunluk
beyanı, Ek-II ve Ek-III’te düzenlenen ilgili modüllerde belirtilen hususları
içerecek şekilde Ek-IV’te yer aldığı gibi düzenlenir ve sürekli güncellenir.
Başka dillerde düzenlendiği durumlarda AB uygunluk beyanına Türkçe tercümesi
de eklenir. (3) Cihazın, bir
AB uygunluk beyanı gerektiren birden fazla mevzuata tabi olması durumunda, bu
mevzuatın tamamı için tek bir AB uygunluk beyanı hazırlanır. AB uygunluk
beyanı, mevzuatın adını, yayım tarihini ve yayımlama referansları da dahil
olmak üzere ilgili mevzuatın tanımını içerir. (4) İmalatçının,
AB uygunluk beyanını düzenlemesiyle birlikte cihazın bu Yönetmelikte
belirlenen gerekliliklere uygunluğuna ilişkin sorumluluğu üstlendiği
varsayılır. CE işaretinin
genel ilkeleri MADDE 18 – (1) CE işareti, 16/12/2011 tarihli
ve 2011/2588 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan “CE” İşareti
Yönetmeliğinde belirtilen ilkelere tabidir. CE işaretinin
iliştirilmesine dair kural ve koşullar MADDE 19
– (1) CE işareti,
cihaza veya onun veri levhasına, görünür, okunabilir ve silinmeyecek şekilde
iliştirilir. Cihazın yapısından dolayı bunun mümkün olmaması veya garanti
edilememesi durumunda, işaret, ürünün ambalajına ve eşlik eden belgelere
iliştirilir. (2) CE işareti,
cihaz piyasaya arz edilmeden önce iliştirilir. (3) Bakanlık, CE
işaretinin iliştirilmesine yönelik sürecin doğru uygulanmasını sağlamak
amacıyla mevcut uygulamaları temel alır ve bu işaretin uygun olmayan
kullanımı halinde gerekli müdahalede bulunur. Cihazın
kullanımıyla ilgili bilgiler MADDE 20 – (1) Cihaz hizmete sunulduğunda
Ek-I’de belirlenen temel gerekliliklere uygun olmasını sağlamak için cihazın
montajı, kurulumu, bakımı veya kullanımı sırasında alınması gereken tüm
spesifik önlemlere ilişkin bilgiler cihazla birlikte sunulur. (2) Ek-I’de
belirlenen temel gerekliliklere uygunluğu meskun mahallerde sağlanamayan
cihazla birlikte bu tür bir kullanım kısıtına dair net bir ibare yer alır.
Ayrıca uygun olması durumunda, ambalaj üzerinde de bu ibareye yer verilir. (3) Cihazın,
kullanım amacına uygun kullanılmasını sağlamak için gereken bilgiler, cihazla
birlikte verilen talimatlara dahil edilir. Sabit
tesisatlar MADDE 21 – (1) Piyasada bulundurulan ve sabit
bir tesisata dahil edilebilecek olan cihazlar bu Yönetmelikte belirlenmiş
olan ilgili tüm hükümlere tabi olur. Ancak 6 ncı madde, 9 ilâ 14 üncü madde
ve 16 ilâ 20 nci maddenin gereklilikleri, belirli bir sabit tesisata dahil
edilmek üzere tasarlanmış olan ve başka hiçbir şekilde piyasada bulundurulmayan
cihazlar söz konusu olduğunda zorunlu olmaz. Bu gibi durumlarda, beraberinde
verilen belgeler, sabit tesisatı ve onun elektromanyetik uyumluluk
özelliklerini belirtir ve söz konusu tesisatın uygunluğundan taviz vermemek
adına, cihazın sabit tesisata dahil edilmesi için alınacak olan önlemleri
gösterir. Belgeler, 9 uncu maddenin beşinci ve altıncı fıkrası ve 11 inci
maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bilgileri de içerir. Ek-I’de belirtilen
iyi mühendislik uygulamaları belgelenir ve ilgili belgeler, ilgili kişi veya
kişilerce söz konusu sabit tesisat çalışır durumda olduğu sürece Bakanlığın
tasarrufu için hazır bir şekilde tutulur. (2) Sabit
tesisatın uygunsuzluğuna ilişkin belirtiler bulunması durumunda, özellikle de
tesisatın yol açtığı bozulmalar hakkında şikayetler olması durumunda,
Bakanlık, sabit tesisatın uygunluğuna ilişkin kanıt isteyebilir ve
gerektiğinde bir değerlendirme başlatabilir. Uygunsuzluğun belirlenmesi
durumunda, Bakanlık, sabit tesisatı, Ek-I’de belirlenen temel gerekliliklere
uygun hale getirmek için uygun önlemlerin alınmasını şart koşabilir. (3) Bakanlık, bir
sabit tesisatın ilgili temel gerekliliklere uygunluğunun tesis edilmesinden
sorumlu kişi veya kişileri belirlemek için gerekli hükümleri düzenler.
BEŞİNCİ BÖLÜM Uygunluk Değerlendirme
Kuruluşları
Bildirim MADDE 22 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik altında
üçüncü taraf uygunluk değerlendirme görevlerini yürütmeye yetkili olan
kuruluşları Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve AB üyesi ülkelere
bildirir. Yetkili kuruluş MADDE 23 – (1) Bakanlık, 28 inci maddeye
uygunluk dahil olmak üzere, uygunluk değerlendirme kuruluşlarının
değerlendirilmesi ve bu kuruluşların görevlendirilmesi ve ayrıca gözetimi
için gerekli prosedürleri düzenlemek ve uygulamakla yetkilidir. Yetkili kuruluşa
ilişkin esaslar MADDE 24 – (1) Uygunluk değerlendirme
kuruluşlarının görevlendirilmesi, değerlendirilmesi ve izlenmesi işlemleri; a) Uygunluk
değerlendirme kuruluşlarıyla çıkar çatışmasına imkân verilmeyecek şekilde, b) Tarafsızlık
ilkesi çerçevesinde, c) Uygunluk
değerlendirme kuruluşlarının görevlendirilmesi ile ilgili karar alacak uzman
personel ile bu kuruluşların değerlendirmesini yapacak personelin farklı
olması sağlanacak biçimde, ç) Uygunluk
değerlendirme kuruluşlarının gerçekleştirdiği faaliyet veya danışmanlık
hizmetlerinin ticari veya rekabetçi bir biçimde sunulmayacağı bir biçimde, d) Elde edilen
bilgilerin gizliliğinin korunmasına özen gösterilerek, e) İlgili
görevlerin usulüne uygun ve eksiksiz yerine getirilebilmesi için gerekli olan
yeteri sayıda uzman personelin istihdam edilmesi suretiyle, yürütülür. Bilgilendirme
yükümlülüğü MADDE 25
– (1) Bakanlık,
uygunluk değerlendirme kuruluşlarının yeterliliklerinin değerlendirilmesi ve
görevlendirilmesine ilişkin esaslar ile onaylanmış kuruluşların gözetim
esaslarını ve bu esaslarda meydana gelen her türlü değişikliği Ekonomi
Bakanlığı aracılığı ile Komisyona bildirir. Onaylanmış
kuruluşlara ilişkin gereklilikler MADDE 26
– (1) Onaylanmış
kuruluş olarak görevlendirilecek uygunluk değerlendirme kuruluşunda aşağıdaki
nitelikler aranır. (2) Uygunluk
değerlendirme kuruluşunun, ulusal mevzuata uygun bir şekilde kurulması ve
tüzel kişiliği haiz olması gerekir. (3) Uygunluk
değerlendirme kuruluşunun, değerlendireceği cihazdan veya
müesseseden/işletmeden bağımsız bir üçüncü taraf kuruluş olması gerekir.
Değerlendirdiği cihazın tasarımı, imalatı, tedariği, montajı, kullanımı veya
bakımına dahil olan işletmeleri temsil eden bir sanayi, ticaret ve meslek
odası, birlik veya dernek ya da mesleki federasyona bağlı bir kuruluş,
bağımsızlığının ve hiçbir çıkar çatışması olmadığının kanıtlanması koşuluyla
üçüncü taraf kuruluş olarak kabul edilebilir. (4) Bir uygunluk
değerlendirme kuruluşunun en üst düzey yöneticileri ve uygunluk değerlendirme
görevlerini yerine getirmekten sorumlu personeli, değerlendirdikleri
cihazların tasarımcısı, imalatçısı, tedarikçisi, montajcısı, alıcısı, sahibi,
kullanıcısı veya bakımını yapan kişi ya da bu taraflardan herhangi birinin
temsilcisi olamaz. Bu durum, uygunluk değerlendirme kuruluşunun çalışmaları
için gerekli olan cihazların kullanımını veya bu tür cihazların kişisel
amaçlarla kullanımına engel teşkil etmez. Bir uygunluk değerlendirme
kuruluşu, onun en üst düzey yöneticileri ve uygunluk değerlendirme
görevlerini yerine getirmekten sorumlu personeli, söz konusu cihazların
tasarım, imalat, yapım, pazarlama, kurulum, kullanım veya bakım işlemlerine
doğrudan dahil olamaz veya bu tür faaliyetleri yürüten tarafları temsil
edemez. Bu kuruluşlar, yetkilendirildikleri uygunluk değerlendirme
faaliyetleri ile ilgili karar verme bağımsızlığını ve mesleğin gereklerini
layığıyla yerine getirmesini olumsuz yönde etkileyebilecek hiçbir faaliyette
bulunamaz ve faaliyete iştirak edemezler. Bu durum, danışmanlık hizmetleri
için de geçerlidir. Uygunluk değerlendirme kuruluşları, şube, temsilcilik
veya yüklenicilerinin yürüttüğü faaliyetlerin, kendi gerçekleştirdikleri
uygunluk değerlendirme faaliyetlerinin gizliliğini, nesnelliğini veya
tarafsızlığını etkilemesini önler. (5) Uygunluk
değerlendirme kuruluşları ve onların personeli, uygunluk değerlendirme
faaliyetlerini, yüksek seviyede gerekli teknik yeterliliğe ve mesleki
donanıma sahip olacak şekilde yürütür ve söz konusu faaliyetlerin sonunda
özellikle mali konulara ilişkin kararları alırken her türlü baskıdan,
teşvikten ve faaliyet sonucundan etkilenebilecek kişi ya da kişilerden
bağımsız hareket eder. (6) Uygunluk
değerlendirme kuruluşunun, ister uygunluk değerlendirme kuruluşunun kendisi
tarafından ister onun adına ve onun sorumluluğu altında yürütülüyor olsun,
Ek-III ile kendisine atanan ve hakkında yetkilendirilmiş olduğu tüm uygunluk
değerlendirme görevlerini yerine getirebilecek kapasiteye sahip olması
gerekir. Uygunluk değerlendirme kuruluşunun, her zaman, her bir uygunluk
değerlendirme prosedürü için ve yetkilendirildiği her bir cihaz kategorisi ve
türü için aşağıda belirtilen zorunlu gerekliliklere sahip olması gerekir: a) Uygunluk
değerlendirme görevlerini yerine getirecek teknik bilgiye, yeterli düzeyde ve
uygun deneyime sahip personel. b) Uygunluk
değerlendirme prosedürlerinin şeffaflığını veya yeniden üretilebilirliğini
sağlayacak şekilde, uygunluk değerlendirmesi gerçekleştirilirken göz önünde
bulundurulan prosedürlerin açıklamalarına ve uygunluk değerlendirme
kuruluşunun onaylanmış kuruluş olarak yerine getirdiği görevler ile diğer
faaliyetleri arasındaki ayrımı sağlayacak uygun politika ve prosedürler. c) Taahhüt ettiği
işin büyüklüğü, faaliyet gösterdiği sektör, organizasyon yapısı, söz konusu
ürünün teknoloji karmaşıklık derecesini ve üretim sürecinin hacmini veya
vasfını dikkate alan faaliyetlerin gerçekleşmesi için gerekli yöntemler. ç) Uygunluk
değerlendirme faaliyetleri ile bağlantılı teknik ve idari görevleri uygun bir
şekilde yerine getirmek için gerekli olan araçlara sahip olma; tüm gerekli
ekipman veya tesislere erişim imkânı. (7) Uygunluk
değerlendirme faaliyetlerini yerine getirmekten sorumlu personelin aşağıdaki
şartlara sahip olması gerekir: a) Uygunluk
değerlendirme kuruluşunun onaylanmış kuruluş olarak yerine getirmekle
görevlendirildiği uygunluk değerlendirme faaliyetlerinin tümünü kapsayan
yeterli bir teknik ve mesleki eğitim. b) Yaptıkları
değerlendirmelerin gerekliliklerine ilişkin yeterli bilgi birikimi ve bu
değerlendirmeleri yapmak için gereken yetki. c) Ek-I’de
düzenlenen temel gerekliliklere, uygulanabilir uyumlaştırılmış standartlar
ile AB mevzuatı ve ulusal mevzuatın ilgili hükümlerine ilişkin uygun bilgi
birikimi ve bunların idraki. ç) Yürüttüğü
faaliyetlerin yerine getirilmiş olduğunu kanıtlayan sertifikalar, kayıtlar ve
raporları düzenleyebilme yeterliliği. (8) Uygunluk
değerlendirme faaliyetlerini yerine getirmekten sorumlu uygunluk
değerlendirme kuruluşları, bu kuruluşların üst düzey yöneticileri ve
personelin tarafsızlığını garanti eder. Bir uygunluk değerlendirme
kuruluşunun en üst düzey yöneticileri ve uygunluk değerlendirme görevlerini
gerçekleştirmekten sorumlu personelinin ücretleri, yapılan değerlendirmelerin
sayısına veya bu değerlendirmelerin sonuçlarına bağlı olamaz. (9) Sorumluluk,
ulusal mevzuata göre kamu tarafından üstlenilmemişse veya Bakanlığın kendisi
doğrudan uygunluk değerlendirmesinden sorumlu değilse uygunluk değerlendirme
kuruluşları mesleki sorumluluk sigortası yaptırır. (10) Uygunluk
değerlendirme kuruluşunun personeli, Bakanlık ile ilişkili durumlar hariç
olmak üzere Ek-III veya ulusal mevzuatın atıf yaptığı herhangi bir hüküm
kapsamında görevlerinin yerine getirilmesi sırasında elde edilen tüm bilgiler
ile ilgili olarak mesleki gizliliği gözetir. Mülkiyet hakları korunur. (11) Uygunluk
değerlendirme kuruluşları, ilgili standardizasyon faaliyetlerine ve
onaylanmış kuruluşların koordinasyonu için AB tarafından ilgili teknik
düzenleme kapsamında oluşturulan grubun çalışmalarına katılır veya
değerlendirme faaliyetlerini yürüten personelin bu faaliyetlerden haberdar
olmasını sağlar. Onaylanmış kuruluşların koordinasyonu için oluşturulan
grubun çalışmaları sonucunda ortaya çıkan kararlar ile hazırlanan dokümanlar
rehber kılavuz olarak kullanılır. Onaylanmış
kuruluşların uygunluk varsayımı MADDE 27
– (1) Bir uygunluk
değerlendirme kuruluşu, Avrupa Birliği Resmî Gazetesi’nde referans numaraları
yayımlanmış uyumlaştırılmış standartlarda veya bunların ilgili bölümlerinde
belirlenen kriterlere uygunluğunu kanıtlaması durumunda 26 ncı maddede
düzenlenen gerekliliklere, uygulanabilir uyumlaştırılmış standartların bu
gereklilikleri kapsaması koşuluyla uygun varsayılır. Onaylanmış
kuruluşların şube, temsilcilik ve alt yüklenicileri MADDE 28
– (1) Onaylanmış
kuruluş, uygunluk değerlendirmesi ile ilgili belirli görevleri alt
yükleniciye vermesi veya bir şubeyi/temsilciliği bu faaliyetler için
kullanması durumunda, söz konusu kuruluş, alt yüklenicinin veya
şubenin/temsilciliğin 26 ncı maddede belirlenen gereklilikleri karşılamasını
sağlar ve konuya ilişkin olarak Bakanlığı bilgilendirir. (2) Onaylanmış
kuruluşlar, bu görevlerin belirlenmiş olduğu hallerde alt yükleniciler veya
şubeler/temsilcilikler tarafından yerine getirilen görevlerin tüm
sorumluluğunu alır. (3) Onaylanmış
kuruluşlar tarafından yerine getirilecek faaliyetler, yalnızca müşterinin
onaylaması halinde bir alt yükleniciye verilebilir veya bir şube/temsilcilik
tarafından yerine getirilebilir. (4) Onaylanmış
kuruluşlar, alt yüklenici veya şubenin/temsilciliğin niteliğinin
değerlendirilmesi ve bunlar tarafından Ek-III kapsamında yürütülen
faaliyetlerin değerlendirilmesi ile ilgili belgeleri, gerektiğinde Bakanlığa
sunmak üzere muhafaza ederler. Bildirim
başvurusu MADDE 29
– (1) Türkiye’de
yerleşik uygunluk değerlendirme kuruluşlarından onaylanmış kuruluş olarak
görevlendirilmek isteyenler Bakanlığa başvurur. (2) Başvuru
belgesiyle birlikte yetkin olduklarını belirttikleri uygunluk değerlendirme
faaliyetleri, uygunluk değerlendirme modülü veya modülleri ve cihaz hakkında
gerekli bilgiler ve ayrıca varsa uygunluk değerlendirme kuruluşunun 26 ncı
maddede düzenlenen gereklilikleri karşıladığını kanıtlayan ve 16/12/2011
tarihli ve 2011/2621 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliğinin 4
üncü maddesinin yedinci fıkrası çerçevesinde düzenlenmiş bir akreditasyon
belgesi sunulur. Bildirim süreci MADDE 30 – (1) Bakanlık, yalnızca 26 ncı
maddede düzenlenen gereklilikleri karşılayan uygunluk değerlendirme
kuruluşlarını onaylanmış kuruluş olarak görevlendirebilir. (2) Bakanlık
görevlendirilmesi uygun bulunan kuruluşları Ekonomi Bakanlığı vasıtası ile
Komisyona ve AB üyesi ülkelere bildirir. Bildirim, AB’nin Yeni Yaklaşım
Onaylanmış Kuruluşlar Bilgi Sistemi kullanılarak yapılır. (3) Bildirim, uygunluk
değerlendirme faaliyetlerine, ilgili uygunluk değerlendirme
modül/modüllerine, cihaza ve ayrıca kuruluşun yetkinliğine dair tüm
ayrıntıları içerir. (4) Akreditasyon
belgesi olan onaylanmış kuruluş adayının Komisyona bildirim tarihinden
itibaren iki hafta içinde Komisyon veya AB üyesi ülkeler, bildirimi yapılan
onaylanmış kuruluş adayının yeterliliği hakkında ek bilgi isteyebilir veya
itirazda bulunabilir. Bildirimi yapılan uygunluk değerlendirme kuruluşuna
Komisyon tarafından bir kimlik kayıt numarasının tahsis edilmesinin ardından
Bakanlık bu kuruluşu onaylanmış kuruluş olarak atar. (5) Bakanlık,
onaylanmış kuruluşun bildirime konu faaliyet ve özelliklerinde meydana gelen
değişiklikler hakkında Komisyonu ve AB üyesi ülkeleri Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla
bilgilendirir. Onaylanmış
kuruluşların atanması MADDE 31
– (1) Bildirimi
yapılan uygunluk değerlendirme kuruluşuna Komisyon tarafından bir kimlik
kayıt numarası tahsis edilmesinin ardından Bakanlık bu kuruluşu onaylanmış
kuruluş olarak atar. Görevlendirmelerde
değişiklikler MADDE 32
– (1) Bakanlığın,
onaylanmış kuruluşun artık 26 ncı maddede düzenlenen gereklilikleri
karşılamadığını veya yükümlülüklerini yerine getiremediğini belirlemesi veya
bu yönde bilgilendirilmesi durumunda, bu gerekliliklerin karşılanmaması veya
bu yükümlülüklerin yerine getirilmemesi durumunun ciddiyetine bağlı olarak
Bakanlık, kuruluşun faaliyetlerini kısıtlar, askıya alır veya onaylanmış
kuruluş statüsüne son verir. Bakanlık, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla
Komisyonu ve AB üyesi ülkeleri bu konu hakkında derhal bilgilendirir. (2) Bakanlık,
faaliyeti kısıtlanan, askıya alınan, onaylanmış kuruluş statüsüne son verilen
veya kendi isteği ile faaliyetine son veren onaylanmış kuruluşun faaliyette
bulunduğu dönemde yapmış olduğu uygunluk değerlendirme işlemleri ile ilgili
kayıt ve belgeleri, aynı konuda faaliyette bulunan başka bir onaylanmış
kuruluş tarafından işleme alınmasını veya Bakanlığın talep etmesi halinde,
Bakanlığa sunmak üzere saklanmasını sağlamak için uygun önlemleri alır. Onaylanmış
kuruluşların yetkinliğine ilişkin itiraz MADDE 33
– (1) Bakanlık,
onaylanmış kuruluşun görevlendirilmesine temel oluşturan veya yeterliliğini
koruduğuna ilişkin tüm bilgileri talebi üzerine Komisyona sunmak üzere
Ekonomi Bakanlığına bildirir. (2) Bakanlık,
Komisyon veya AB üyesi ülkelerden birinin Bakanlığın görevlendirdiği bir
onaylanmış kuruluşun teknik yeterliliğinin ve ilgili mevzuata uygunluğunun
incelenmesini talep etmesi halinde, 1/2006 sayılı Türkiye-Avrupa Birliği
Ortaklık Konseyi Kararının 4 üncü maddesinde belirtilen usülü takip eder. Onaylanmış
kuruluşların faaliyetlerine ilişkin yükümlülükleri MADDE 34
– (1) Onaylanmış
kuruluş, uygunluk değerlendirmelerini, Ek-III’te belirtilen uygunluk
değerlendirme prosedürüne uygun olarak yürütür. (2) Uygunluk
değerlendirmeleri, iktisadi işletmeciler için gereksiz yük oluşturmayacak
şekilde yürütülür. Uygunluk değerlendirme kuruluşları faaliyetlerini; taahhüt
ettiği işin büyüklüğü, faaliyet gösterdiği sektör, yapısı, söz konusu cihazın
teknolojisinin karmaşıklık derecesi ve üretim sürecinin hacminin veya vasfını
dikkate alarak yürütür. Bunu yaparken cihazın bu Yönetmelikte uygunluğu için
gerekli olan koruma seviyesini ve titizlik derecesini de dikkate alır. (3) Onaylanmış
kuruluş, Ek-I’de düzenlenen temel gerekliliklerin, ilgili uyumlaştırılmış standartların
veya teknik şartnamelerin bir imalatçı tarafından karşılanmadığını tespit
etmesi durumunda, söz konusu imalatçının uygun düzeltici önlemleri almasını
ister ve uygunluk belgesi düzenlemez. (4) Onaylanmış
kuruluş, bir belge verilmesinin ardından uygunluğun izlenmesi sırasında, bir
cihazın artık uygun olmadığını belirlemesi durumunda, imalatçıdan uygun
düzeltici önlemleri almasını ister ve gerekirse belgeyi askıya alır veya geri
çeker. (5) Düzeltici
önlemlerin alınmaması veya istenen etkiyi yapmaması durumunda, onaylanmış
kuruluş, uygun şekilde, ilgili bütün belgeleri kısıtlar, askıya alır veya
geri çeker. Onaylanmış
kuruluşların kararlarına itirazlar MADDE 35 – (1) Bakanlık, onaylanmış kuruluşların
kararlarına karşı bir itiraz mekanizmasının mevcut olmasını sağlar. Onaylanmış
kuruluşların bilgi verme yükümlülüğü MADDE 36
– (1) Onaylanmış
kuruluşlar, Bakanlığı aşağıdaki hususlar hakkında bilgilendirir: a) Bir belgenin
reddi, kısıtlaması, askıya alınması veya geri çekilmesi. b) Bildirim
kapsamını ve koşullarını etkileyen herhangi bir durum. c) Uygunluk
değerlendirme faaliyetleri ile ilgili olarak Bakanlıktan almış oldukları
herhangi bir bilgi talebi. ç) Talep olması
halinde, sınır ötesi faaliyetler ve bir işin alt yükleniciye verilmesi dahil
başka herhangi bir faaliyet ile görevlendirildiği kapsamda yürüttüğü uygunluk
değerlendirmesi faaliyetleri. (2) Onaylanmış
kuruluşlar, bu Yönetmelik kapsamında görevlendirilen, aynı cihaz için benzer
uygunluk değerlendirme faaliyetleri yürüten diğer onaylanmış kuruluşlara,
olumsuz sonuçlanan ve talep edilmesi halinde olumlu sonuçlanan uygunluk
değerlendirme işlemleri hakkında bilgileri vermek zorundadır. Onaylanmış
kuruluşların koordinasyonu MADDE 37
– (1) Onaylanmış
kuruluşlar, Bakanlık ve Komisyon tarafından oluşturulan komite ve çalışma
gruplarına katılım sağlar veya buralarda temsil edilirler.
ALTINCI BÖLÜM Piyasa
Gözetimi ve Denetimi, Cihazların Kontrolü ve Korunma Önlemleri Prosedürü
Piyasa
gözetimi ve denetimi ve cihazların kontrolü MADDE 38
– (1) Cihazların
piyasa gözetimi ve denetiminde, 13/11/2001 tarihli ve 2001/3529 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve
Denetimine Dair Yönetmelik hükümleri uygulanır. Ulusal düzeyde
risk teşkil eden ürünler için izlenecek usuller MADDE 39 – (1) Bakanlığın, bu Yönetmelik
kapsamındaki bir cihazın, bu Yönetmelik kapsamında kamu yararının korumasına
karşı bir risk teşkil ettiğine ilişkin bir gerekçesinin olması durumunda,
Bakanlık, söz konusu cihaz ile ilgili olarak bu Yönetmelikte düzenlenen
gerekliliklerin tümünü kapsayan bir değerlendirme yapar. İlgili iktisadi
işletmeciler, bu amaç doğrultusunda Bakanlık ile işbirliği yapar. Bakanlık,
değerlendirme sonucunda, cihazın bu Yönetmelikte düzenlenen gerekliliklere
uygun olmadığını tespit etmesi durumunda, ivedilikle, riskin mahiyeti ile
orantılı olarak makul bir süre içerisinde ilgili iktisadi işletmecinin cihazı
söz konusu gerekliliklere uygun hale getirmek için tüm uygun düzeltici önlemleri
almasını, cihazı piyasadan çekmesini veya makul bir zaman içerisinde geri
çağırmasını ister. Bakanlık, ilgili onaylanmış kuruluşu konu hakkında
bilgilendirir. (2) Birinci
fıkrada yer alan önlemler için Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair
Yönetmelik ile 2/10/2012 tarihli ve 28429 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Piyasa Gözetimi ve Denetimi Yönetmeliği
hükümleri geçerlidir. (3) Bakanlık,
uygunsuzluğun ülkeyle sınırlı olmadığını düşünmesi durumunda, Ekonomi
Bakanlığı aracılığıyla Komisyonu ve AB üyesi ülkeleri, değerlendirmenin
sonuçları ve iktisadi işletmecilerden almalarını istedikleri önlemler
hakkında bilgilendirir. (4) İktisadi
işletmeci, piyasada bulundurduğu tüm cihazlara ilişkin uygun düzeltici
tedbirin alınmasını sağlar. (5) İlgili
iktisadi işletmecinin, birinci fıkrada belirtilen süre içerisinde yeterli
düzeltici önlemi almaması durumunda, Bakanlık, cihazın piyasada
bulundurulmasını yasaklamak veya kısıtlamak, bu cihazları piyasadan çekmek
veya geri çağırmak için tüm uygun geçici önlemleri alır. Bakanlık, Ekonomi
Bakanlığı aracılığıyla Komisyonu ve AB üyesi ülkeleri bir an önce bu önlemler
hakkında bilgilendirir. (6) Bu maddenin
beşinci fıkrasında belirtilen bilgiler, tüm mevcut ayrıntıları, özellikle de
uygun olmayan cihazların tanımlanması için gerekli olan verileri, cihazların
menşeini, iddia edilen uygunsuzluğun ve söz konusu olan riskin mahiyetini,
alınan önlemlerin mahiyetini ve süresini ve ilgili iktisadi işletmeci
tarafından öne sürülen argümanları içerir. Bakanlık, özellikle uygunsuzluğun
aşağıdaki nedenlerden birinden kaynaklanıp kaynaklanmadığını belirtir: a) Cihazın, bu
Yönetmelikte kapsanan kamu çıkarının korunması hususu ile ilgili
gereklilikleri karşılamaması. b) 15 inci
maddede belirtilen uygunluk varsayımı olduğu kabul edilen uyumlaştırılmış
standartlardaki eksiklikler. (7) Bakanlık, AB
pazarında başlatılan bir işleme ilişkin Komisyon tarafından iletilen bilgiye
istinaden söz konusu cihazın uygunsuzluğuna dair uygulanmasını kabul ettiği
bir tedbiri ve elinde bulunan herhangi bir ek bilgiyi; ayrıca bildirilen
tedbire itiraz ediyorsa itirazlarını, Komisyona ve Avrupa Birliği üyesi
ülkelere Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla bildirir. (8) Bu maddenin
beşinci fıkrasında belirtilen bilgi verme işleminden sonraki üç ay içerisinde
Bakanlık tarafından alınan geçici önlem aleyhinde bir AB üyesi ülke ya da
Komisyon tarafından bir itirazda bulunulmaması durumunda söz konusu önlem
haklı kabul edilir. (9) Bakanlık, söz
konusu cihaz ile ilgili olarak cihazın piyasadan çekilmesi gibi uygun
kısıtlayıcı önlemlerin gecikmeden alınmasını sağlar. Korunma
önlemleri usulü MADDE 40
– (1) 39 uncu
maddenin dördüncü ve beşinci fıkralarında belirtilen tedbire karşı AB üyesi
ülkelerden ve Komisyondan itiraz olur ve Komisyon tarafından yapılan
incelemede sözkonusu tedbirin haklı gerekçeye dayanmadığına hükmedilirse
tedbir yürürlükten kaldırılır. Şekli
uygunsuzluk MADDE 41
– (1) 39 uncu
maddeye halel getirmeksizin aşağıdaki bulgulardan birine ulaşması durumunda
Bakanlık, ilgili iktisadi işletmeciden uygunsuzluğa son vermesini ister: a) CE işaretinin,
“CE” İşareti Yönetmeliğinde belirtilen genel esaslara aykırı şekilde
iliştirilmesi. b) CE işaretinin
iliştirilmemesi. c) AB uygunluk
beyanının düzenlenmemesi. ç) AB uygunluk
beyanının doğru düzenlenmemesi. d) Teknik
dosyanın olmaması veya eksik olması. e) 9 uncu
maddenin altıncı fıkrasında ve 11 inci maddenin üçüncü fıkrasında yer alan
bilgilerin olmaması, yanlış olması veya eksik olması. f) (e) bendinde
ifade edilenler dışında 9 uncu maddede veya 11 inci maddede belirtilen
gerekliliklerden herhangi birinin karşılanmaması. (2) Bu maddenin
birinci fıkrasında belirtilen uygunsuzluğun devam etmesi halinde, Bakanlık,
cihazın piyasada bulunmasını kısıtlamak veya engellemek için tüm uygun
önlemleri alır ve cihazın geri çağrılmasını veya piyasadan çekilmesini sağlar.
YEDİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler
Komite
işlemleri MADDE 42
– (1) Bakanlık,
Komisyon tarafından kurulan Elektromanyetik Uyumluluk Komitesinin
çalışmalarına katılır. İdarî
yaptırımlar MADDE 43 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı davrananlara, 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın
Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun hükümleri uygulanır. Düzenleme
yetkisi MADDE 44 – (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin
uygulanması ile ilgili düzenleme yapmaya yetkilidir. Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik MADDE 45 – (1) 24/10/2007 tarihli ve 26680
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektromanyetik Uyumluluk Yönetmeliği
(2004/108/AT) yürürlükten kaldırılmıştır. Diğer düzenlemelerde yürürlükten
kaldırılan yönetmeliğe yapılan atıflar, bu Yönetmeliğe yapılmış olarak kabul
edilir. Geçiş hükmü GEÇİCİ MADDE 1
– (1) Bakanlık,
24/10/2007 tarihli ve 26680 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektromanyetik
Uyumluluk Yönetmeliği (2004/108/AT) kapsamında kalan, söz konusu Yönetmeliğe
uygun olan ve bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihinden önce piyasaya arz
edilen donanımların piyasada bulundurulmasını veya hizmete sokulmasını
engellemez. Yürürlük MADDE 46 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 47 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
2 Ekim 2016 PAZAR Resmî Gazete Sayı : 29845 |