GÜNCEL: 07/07/2018 |
Ekonomi Bakanlığından: FAS KRALLIĞI MENŞELİ BAZI
TARIM ÜRÜNLERİ İTHALATINDA TARİFE KONTENJANI
UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Fas Krallığı
menşeli bazı tarım ürünleri ithalatında uygulanacak tarife kontenjanlarının
düzenlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 19/12/2005 tarihli ve 2005/9824
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Fas Krallığı Menşeli Bazı
Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar
ve 14/4/2010 tarihli ve 2010/339
sayılı İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde yer alan; a) Bakanlık: Ekonomi
Bakanlığını, b) Beyanname sırasına göre
tahsis yöntemi (BSGTY): Tarife kontenjanının Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca,
firmalara ithalatı gerçekleştirilecek eşyaya dair gümrük beyannamesi tescil
numarası sırası esas alınarak tahsis edildiği yöntemi, c) Denetim Birimleri: Ekonomi
Bakanlığı Denetim Hizmetleri Başkanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığının
ilgili denetim birimlerini, ç) Firma: Tarife
kontenjanlarından faydalanmak üzere başvuruda bulunan, ticaret siciline veya
esnaf ve sanatkâr siciline ve ilgili sanayi ve/veya ticaret odasına veya
esnaf ve sanatkârlar odasına kayıtlı, gerçek veya tüzel kişiler ile tahsisat
önceliği bulunan kurum ve kuruluşları, d) Geleneksel ithalatçı:
Referans döneminde tarife kontenjanı konusu maddeye ilişkin ithalat
performansı olan firmayı, e) Genel Müdürlük: Ekonomi
Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünü, f) İthal lisansı: Talep
toplama yöntemine göre tahsis edilecek tarife kontenjanı uygulaması
kapsamında ithalat yapılmasını sağlamak üzere Bakanlıkça düzenlenen
elektronik belgeyi, g) İthalat performansı:
Firmanın başvurusunun değerlendirildiği tarihteki Bakanlık Bilgi Sistemi
verileri esas alınarak tespit edilen, tarife kontenjanı konusu maddede
referans döneminde gerçekleştirdiği ithalat miktarını (tarife kontenjanı
konusu maddeye ait ayrı bir gümrük tarife istatistik pozisyonu (GTİP)
bulunmaması halinde tarife kontenjanı açılan ilgili GTİP kapsamında yapılan
toplam ithalat miktarını), ğ) Referans dönemi: Tarife
kontenjanı başvurusunun yapıldığı yıl hariç son iki takvim yılını, h) Talep toplama yöntemi
(TTY): Başvuruların tarife kontenjanı dönemi başlangıcından önceki 1 (bir) ay
içerisinde yapıldığı ve başvuru döneminin bitmesini müteakip, tarife
kontenjanı tahsisatı yapılabilecek nitelikteki başvuru sahibi firmalara,
Bakanlıkça ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde tarife kontenjanı
tahsisatının yapıldığı yöntemi, ı) Tarife kontenjanı: Belirli
bir dönem itibarıyla gümrük vergisinde ve/veya diğer mali yüklerde indirim
yapılan ya da muafiyet sağlanan ithalatın miktarını, i) Tarife kontenjanı başvuru
dönemi: TTY’ye göre tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için tarife
kontenjanı döneminin başlangıcından önceki 1 (bir) ayı, BSGTY’ye göre
tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için ise tarife kontenjanı dönemi ile
aynı dönemi, j) Tarife kontenjanı dönemi:
Tarife kontenjanı kapsamında ithalatın yapılabileceği belirli bir dönemi, k) Tüketim performansı:
Firmanın, referans döneminde üretimde ham madde olarak kullandığı tarife
kontenjanı konusu maddenin (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç)
miktarını, l) Üretim performansı:
Firmanın, referans döneminde tarife kontenjanı konusu maddede
gerçekleştirdiği üretim (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç)
miktarını, m) Sanayici: Referans
döneminde tarife kontenjanı konusu maddeye ilişkin üretim performansı ve/veya
tüketim performansı olan (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç)
firmayı, ifade eder. Tarife kontenjanı tahsisatı
için başvuru ve başvuruların sonuçlandırılması MADDE 4 – (1) Tarife kontenjanı tahsisat
talebinde bulunan firmaların, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanlarından dağıtımı TTY’ye göre yapılacak olanlar için, tarife
kontenjanı döneminin başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde Bakanlığa
müracaat etmeleri zorunludur. Dağıtımı BSGTY’ye göre yapılacak olanlar için
gümrük beyannamesinin tescili esnasında tarife kontenjanından yararlanılacağının
beyan edilmesi müracaat hükmündedir. (2) BSGTY’ye göre dağıtılan
tarife kontenjanı tahsisi gümrük beyannamesinin tescili aşamasında ilgili
muafiyet kodunun seçilmesi ile yapılır. (3) TTY’ye göre dağıtılan
tarife kontenjanı taleplerine ilişkin başvurular, Bakanlık web sitesinde
(www.ekonomi.gov.tr) yer alan “E-imza Uygulamaları” linki altında bulunan
“E-imza Uygulamalarına Giriş” bölümünde yer alan “İthalat İşlemleri” kısmında
elektronik imza ile yapılır. (4) TTY’ye göre dağıtılan
tarife kontenjanı taleplerine ilişkin elektronik imza sahibi kişilerin
firmalar adına başvuru yapmak üzere yetkilendirilmesi, 27/12/2017 tarihli ve
30283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat
İşlemlerinde Elektronik Başvuru Sistemi Tebliği (İthalat: 2017/3)
çerçevesinde yapılır. (5) TTY’ye göre dağıtılan
tarife kontenjanı taleplerine ilişkin yapılan başvurularda, üçüncü fıkrada
belirtilen “İthalat İşlemleri” sayfasında bulunan “Başvuru İşlemleri” ana
başlığı altındaki “Başvuru Girişi” ekranında Belge Türü olarak “TPS-0956-İthal
Lisansı (Tarım-Ülke Bazlı)”, Tebliğ/Karar olarak da bu Tebliğ seçilir.
Başvuru formunun elektronik olarak doldurulup Ek-2’de yer alan belgelerin tam
ve eksiksiz bir şekilde sisteme yüklenmesinden sonra yetkili kullanıcı
tarafından elektronik imza atılması suretiyle başvuru tamamlanır. (6) Birden fazla tarife
kontenjanı için başvuruda bulunacak firmaların her bir tarife kontenjanı için
ayrı bir başvuru yapması gerekmektedir. (7) TTY’ye göre dağıtılan
tarife kontenjanları için Bakanlık e-imza uygulamaları altyapısında
yaşanabilecek sıkıntılar nedeniyle başvuru yapılamaması halinde, başvurular
Ek-3’te yer alan başvuru formu ile 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı
Elektronik İmza Kanunu çerçevesinde elektronik imzalı olarak Kayıtlı
Elektronik Posta (KEP) adresi üzerinden Bakanlığa iletilir. (8) Bu Tebliğ kapsamında
yapılan beyanın doğruluğuyla ve ithal mallarla ilgili incelemeleri yapmaya
veya yaptırmaya Bakanlık ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı yetkilidir. Gerekli
görülmesi halinde, elektronik ortamda sunulan bilgi ve belgelerin asılları
ile ilave bilgi ve belge istenebilir. (9) Ek-1’deki tabloda yer alan
tarife kontenjanlarında, tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için
Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak ibraz etme veya başvuru dönemi
içerisinde müracaat etme şartı aranmaz. (10) Ek-1’deki tabloda yer
alan tarife kontenjanlarının tahsisatı için yapılan başvurulara ilişkin
eksiklikler tarife kontenjanı dönemi içerisinde tamamlanamaz ve eksikliklerin
giderilmesi ile ilgili olarak firmalara Genel Müdürlükçe bildirim yapılmaz. (11) TTY’ye göre dağıtılan
tarife kontenjanlarının her biri için, aynı firma tarafından bir tarife
kontenjanı başvuru döneminde tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir
başvuru yapılması esastır. Aksi durumda, değerlendirmeye alınabilecek
nitelikteki en son başvuru değerlendirmeye alınır. (12) TTY’ye göre dağıtılan
tarife kontenjanlarının tahsisatı için, Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve
eksiksiz olarak içermeyen veya tarife kontenjanı başvuru dönemi içerisinde
yapılmayan veya Ek-1’deki tabloda ilgili tarife kontenjanının karşısında
“Tahsisat Yapılacak Firma Türü” sütununda belirtilen nitelikte olmayan
firmalar tarafından yapılan veya bu Tebliğ hükümlerine istinaden adlarına
ithal lisansı düzenlenmemesi hususunda yaptırıma tabi olan firmalar
tarafından yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-1’deki tabloda yer
alan herhangi bir tarife kontenjanının tamamının tahsisat önceliği bulunan
kurum ve kuruluşlara tahsis edilmesi durumunda diğer firmalarca söz konusu
tarife kontenjanına ilişkin yapılmış başvurular olumsuz sonuçlandırılır.
BSGTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanlarının tamamının tahsis edilmesini
müteakiben bir sonraki tarife kontenjanı dönemine kadar kontenjan dâhilinde
gümrük beyannamesi tesciline sistem tarafından izin verilmez. (13) Dağıtımı TTY’ye göre
yapılacak tarife kontenjanlarının tahsisatı için yapılan başvurularda,
başvuru konusu eşyaya ait en fazla 3 adet 12 haneli GTİP, madde ismi ve
tarife kontenjanı kapsamında ithal edilecek miktar bilgisinin her bir GTİP
için başvuru formunda açık biçimde yazılması zorunludur. Dağıtım sonucu her
bir tarife kontenjanı kod numarası için firma payına düşen miktar talep
edilen GTİP’ler arasında dağıtılır. Tarife kontenjanı tahsisat
yöntemi MADDE 5 – (1) Ek-1’deki tabloda “Tahsisat
Yöntemi” sütunundaki; a) “TTY” ibaresi, talep
toplama yöntemi, b) “BSGTY” ibaresi, beyanname
sırasına göre tahsis yöntemi ile ilgili tarife
kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder. Tahsisat önceliği bulunan
kurum ve kuruluşlar MADDE 6 – (1) Ek-1’de yer alan tabloda
“Tahsisat Önceliği Bulunan Kurum ve Kuruluşlar” sütunundaki; a) “ESK” ibaresi, Et ve Süt
Kurumu Genel Müdürlüğünün, b) “TMO” ibaresi, Toprak
Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğünün, c) “YTTSKB” ibaresi, Yağlı
Tohumlar Tarım Satış Kooperatifleri Birliklerinin, ç) “TŞF” ibaresi, Türkiye
Şeker Fabrikaları Anonim Şirketi Genel Müdürlüğünün, d) “TTKK” ibaresi, Türkiye
Tarım Kredi Kooperatiflerinin, ilgili tarife kontenjanında
tahsisat önceliği bulunduğunu ifade eder. Tarife kontenjanı tahsisatı
yapılacak firmalar MADDE 7 – (1) Ek-1’deki tabloda “Tahsisat
Yapılacak Firma Türü” sütunundaki; a) “Ü” harfi, üretim
performansı olan sanayicilere, b) “T” harfi, tüketim
performansı olan sanayicilere, c) “İ” harfi, geleneksel
ithalatçılara ilgili tarife kontenjanının
tahsis edileceğini ifade eder. Dağıtım kriterleri MADDE 8 – (1) Firmalara başvurusunda talep
ettiği tarife kontenjanı miktarından daha fazla miktarda tahsisat yapılmaz. (2) Tahsisat önceliği bulunan
kurum ve kuruluşların talepte bulunması halinde, Ek-1’deki tabloda yer alan
tarife kontenjanlarının tamamı veya bir bölümü söz konusu kurum ve
kuruluşlara tahsis edilebilir. Aksi durumda Bakanlıkça belirlenecek dağıtım
kriterleri çerçevesinde değerlendirmeye alınabilecek nitelikte başvuruda
bulunan firmalara tahsis edilir. (3) Bakanlıkça belirlenecek
dağıtım kriterleri çerçevesinde yapılacak dağıtımda herhangi bir firmanın
talep ettiği miktardan daha fazla tahsisat hakkı oluşması halinde, firmanın
talep ettiği tarife kontenjanı miktarının tamamının tahsisatı yapılır ve
tahsisat hakkının talep edilen miktarı aşan kısmı, her defasında talep edilen
tarife kontenjanı miktarından daha fazla tahsisat hakkı oluşan firma(lar)
hariç tutularak diğer firmalar arasında aynı kriterlerle yeniden dağıtılarak
tahsis edilir. (4) Ek-1’deki tabloda yer alan
tarife kontenjanları tahsisatı için yapılan ve değerlendirmeye alınabilecek
nitelikteki başvurularda talep edilen toplam tarife kontenjanı miktarının,
tahsis edilebilecek toplam tarife kontenjanı miktarıyla aynı veya daha düşük
olması halinde talepler aynen karşılanır ve tahsisatı yapılmayan tarife
kontenjanının dağıtımı Bakanlıkça yayımlanacak yeni bir Tebliğ ile
yapılabilir. (5) Sanayici vasfı ile tarife
kontenjanı tahsis talebinde bulunan firmaların ibraz ettikleri, Ek-2’de
belirtilen, “Sanayici vasfı ile müracaat edecekler için ibrazı gereken ek
belgeler”in tam ve eksiksiz olmaması halinde, anılan firmalar tarife
kontenjanı tahsisatında sanayici vasfı ile değerlendirilmez. Ancak, ilgili
firmanın “Tüm başvurular için ibrazı gereken belgeler”i tam ve eksiksiz
olarak ibraz etmiş olması ve ilgili tarife kontenjanının sanayici vasfı
olmayan firmalara da tahsis edilebilecek nitelikte olması halinde, söz konusu
firma başvurusu sadece bu kapsamda değerlendirilir. (6) Ek-1’deki tabloda yer alan
ve dağıtımı BSGTY’ye göre yapılan tarife kontenjanlarına ilişkin tahsisat,
tarife kontenjanı konusu ürüne ilişkin gümrük beyannamesinin tescil numarası
sırası esas alınarak, beyan edilen miktarla sınırlı olmak kaydıyla sırasıyla
sonuçlandırılır. Bu şekilde tahsis edilen miktar toplam tarife kontenjanından
düşüm yapılarak kontenjanın tamamı tahsis edilir. Tarife kontenjanından
faydalanmak üzere talep edilen miktarın mevcut tarife kontenjanı miktarını
aşması halinde sistem tarafından firmaya bilgilendirme mesajları verilir. İthal lisansı düzenlenmesi MADDE 9 – (1) Bu Tebliğde belirtilen usul ve
esaslar çerçevesinde TTY’ye göre tarife kontenjanı tahsisatı yapılan firma
adına Bakanlıkça elektronik olarak ithal lisansı düzenlenir ve başvuru
formunda yer alan e-posta adresine bildirilir. Bildirimde Gümrük ve Ticaret
Bakanlığınca elektronik ortamda (Tek Pencere Sistemi) verilen 23 haneli belge
numarası ile belge tarihi yer alır. Başvuru sahibine ayrıca yazılı bildirim
yapılmaz. Başvuru formunda firmaya ait doğru ve geçerli bir e-posta adresinin
bildirilmemesi halinde doğabilecek sorunlardan Bakanlık sorumlu tutulamaz. İthal lisansı kullanımı MADDE 10 – (1) Bu Tebliğ kapsamında Bakanlıkça
düzenlenen ithal lisansları, ithal lisansında belirtilen süre sonuna kadar
geçerli olup, bu süre kesinlikle uzatılamaz. (2) TTY’ye göre dağıtılan
tarife kontenjanları kapsamında yapılacak ithalatta Bakanlıkça düzenlenen
ithal lisansı gümrük beyannamesinin tescilinde ilgili gümrük idaresince
aranır. Bu Tebliğ kapsamında ithal edilecek maddeye ilişkin gümrük
beyannamesinin, ithal lisansının geçerlilik süresi içerisinde tescil edilmiş
olması şarttır. (3) Bu Tebliğ kapsamında
düzenlenen ithal lisansıyla yapılacak ithalatta sadece ithal lisansında
kayıtlı miktar kadar ithalat için indirimli gümrük vergisi ve/veya diğer mali
yükler uygulanmak üzere ithalat yapılabilir. (4) İthal lisansı kapsamındaki
ithalatın doğrudan ithal lisansı sahibi firma tarafından yapılması
zorunludur. İthal lisansı üçüncü kişilere devredilemez. (5) Bu Tebliğin 9 uncu maddesi
kapsamında yapılan bildirimde yer alan belge numarası ve belge tarihi yükümlü
tarafından beyannamenin 44 nolu kutusunda “Belge Referans No” ve “Belge
Tarihi” alanlarında beyan edilir. Yaptırım MADDE 11 – (1) Bu Tebliğ kapsamında yapılacak
ithalat işlemlerine esas olan belgelerde tahrifat yapıldığının veya sahte
belge kullanıldığının veya ithal lisansının üçüncü kişilere devredildiğinin
veya ithal işlemlerinde bu Tebliğ ile belirtilen diğer hususlara aykırı
davranıldığının Denetim Birimlerince tespiti halinde, yapılan tarife
kontenjanı tahsisatı iptal edilir ve kendilerine iptal işleminden itibaren 5
yıl süreyle bu Tebliğ çerçevesinde tarife kontenjanı tahsis edilmez. Diğer mevzuat hükümleri MADDE 12 – (1) Bu Tebliğ, tarife kontenjanı
kapsamında ithalatı gerçekleşecek eşyanın ithalatının tabi olduğu diğer
mevzuat hükümlerinin uygulanmasını engellemez. Yetki MADDE 13 – (1) Bakanlık; bu Tebliğ hükümlerine
istinaden, genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel ve zorunlu durumları
inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari
yoldan çözümlemeye yetkilidir. Yürürlükten kaldırılan
tebliğ MADDE 14 – (1) 19/6/2016 tarihli ve 29747
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, Fas
Krallığı Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı
Uygulanmasına İlişkin Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlükten kaldırılan
tebliğ çerçevesinde yapılan başvurular GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 2018 yılında TTY’ye göre
dağıtılacak ve başvuru dönemi sona ermiş olan tarife kontenjanları için
münhasıran bu Tebliğin 14 üncü maddesi ile yürürlükten kaldırılan Tebliğ
çerçevesinde yapılan başvurular; BSGTY’ye göre dağıtılacak tarife
kontenjanları için ise bu Tebliğ çerçevesinde yapılacak başvurular dikkate
alınır. Yürürlük MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi
Bakanı yürütür. 7 Temmuz 2018 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 30471 (Mükerrer) |