Son
Güncelleme: 08/03/2020 |
||||
GEMİ SÖKÜM YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve Kapsam Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı, söküm bölgesi olarak
belirlenen veya belirlenecek olan alan içinde, hurda gemilerin demirlemeleri,
sahile baştankara, kıçtankara veya Lok ve Dok gibi diğer teknik imkanlarla
gerekli tedbirlerin alınarak, insan ve çevre sağlığı açısından ilgili mevzuat
hükümlerine göre gemi söküm işleminin yerine getirilmesi ve ülkemizde gemi
söküm faaliyetlerinin gemi söküm bölgelerinde yürütülmesi olup, gemi söküm
bölgesi olarak belirlenen kara alanını, sınırları İdare tarafından
koordinatlarla belirlenmiş deniz alanını, gemi sökümcüsünü ve sökülmek için
bölgede bulunan gemileri kapsar. Dayanak Madde 2 — Bu Yönetmelik,
10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 482 nci
maddesi, 14/4/1341 tarihli ve 618 sayılı Limanlar Kanunu ile 26/9/2011
tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar Madde 3 — Bu Yönetmelikte geçen; İdare: Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığını, Liman Başkanlığı: Gemi Söküm Bölgesini sınırları içerisinde
bulunduran Liman Başkanlığını, Gemi: Tahsis edildiği gayeye uygun olarak
kullanılması, denizde hareket etmesi imkanına bağlı bulunan ve pek küçük
olmayan her türlü tekne ve deniz aracını, Balast: Gemilerin pervanelerinin suya batması ve/veya
dengelemek için alınan deniz suyunu, Baştankara: Bir geminin sahile dik konuma getirilip, baş
tarafından kara ile temas ettirilmesine, Kıçtankara: Bir geminin sahile dik konuma getirilip, kıç
tarafından kara ile temas ettirilmesine, Borda: Gemi omurgası ile ana güvertesi arasında kalan
yan dış yüzeyi, Dabılbotum tankı: Teknenin dibinde, teknenin iç ve dış sıra saç
levhaları arasında kalan boşluğu, Deretizasyon: Gemilerin farelerden arındırılması işlemini, Deretizasyon İstisna Belgesi: Gemilerde denetleme sonucu farelerin
izlerinin, pisliklerinin ve kokularının olmadığına ve geminin fareden temiz
olduğuna dair belgeyi, Dok: Gemilerin inşası, tamiri veya sökümü için
yapılan rıhtımlarla çevrili havuzu, Lok: Gemileri, değişik iki su yüzeyinin birinden
diğerine geçilmesi için yapılmış ara havuzu, Gas-Free işlemi: Sökümü yapılacak gemide yanıcı, patlayıcı ve
parlayıcı maddelerin kullanıldığı veya depolandığı kapalı mahallerin söküm
öncesinde ortamda serbest halde bulunan gazlardan arındırılarak, sıcak
çalışma uygulanacak ve insan çalışacak vaziyete getirilmesi işlemini, Gaz ölçümü: Sökümü yapılacak gemide tehlikeli gaz ve
buharların bulunduğu kapalı alanlarda yapılacak çalışmalardan önce bu ortamda
yanıcı, patlayıcı ve parlayıcı gaz ve buharların bulunup bulunmadığının
periyodik aralıklarla kontrolü, varsa bunların ortamdaki konsantrasyonun
saptanması işlemini, Gemi sökümcüsü: Geminin söküldüğü parselin üst hakkını
kullanan gerçek veya tüzel kişileri, Gemi söküm bölgesi: İdarece söküm faaliyetinde bulunulmasına izin
verilen tesis veya tesisleri, Hurda gemi: Ekonomik ve teknik olarak işlevini kaybederek,
sökülmek amacıyla Gemi Söküm Bölgesine gelen ve/veya getirilen gemiyi, Katı atık: Üreticisi tarafından atılmak istenen, çevrenin
korunması bakımından düzenli bir şekilde yönetilmesi gereken evsel katı
atıkları, tehlikeli atıkları ve özel atıkları, Sıvı atık: Her türlü kimyasal zehirli maddeler ve tuvalet
atıkları hariç, makine dairesi sintine sıvı atıkları, kirli balast gibi atık
maddeleri, Tehlikeli atık: Tehlikeli fiziksel, kimyasal ve/veya biyolojik
özellikleri nedeni ile canlılarda ve alıcı ortamda olumsuz etkilere yol açan
asbest, kullanılmış akü ve benzeri atıkları, Atık yönetim planı: Atıkların çevreyle uyumlu bir şekilde
yönetimini sağlamak üzere Çevre ve Orman Bakanlığınca belirlenecek kısa ve
uzun vadeli planları, Sintine: Gemilerin makine dairesi, ambar ve tanklarının
altında yer alan bölümünde toplanan sızıntıları, Tava: Geminin üst güvertesi söküldükten sonra
sintine ve kirli suların bulunduğu alt düz kısmını, Çapariz: Yapılmakta olan bir manevra veya işin
engellenmesini, Demir yeri: Gemilerin demirleyebilmeleri ve güvenlik
içinde durabilmelerine elverişli olan, haritalarda küçük bir çapa ile
gösterilen yeri, Kıyı çizgisi: Deniz, tabii ve suni göl ve akarsularda,
taşkın durumları dışında, suyun karaya değdiği noktaların birleşmesinden
oluşan çizgiyi ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Gemi Söküm Yetki Belgesi
ve Söküm İzni Gemi Söküm Yetki Belgesi Madde 4 — Gemi söküm faaliyetinde bulunmak isteyen
gerçek veya tüzel kişiler, İdareden gemi söküm yetki belgesi almak
zorundadırlar. Gemi söküm yetki belgesi almak
isteyenler; a) Gayri sıhhi müesseselere ait açılma
müsaadesi belgesi örneğini, b) Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığından alınacak kurma izni ve işletme belgesi örneğini, c) Gemi söküm bölgesinin mülkiyet
sahibi ile gemi sökümcüsü arasında imzalanan ve gemi söküm yerinin kullanım
esaslarını gösteren sözleşme ve ilgili diğer belge örneğini, d) Kapsamı İdare tarafından
belirlenecek olan taahhütnameyi, e) Gemi söküm tesisi vaziyet planının
1/1000 ve 1/500 ölçekli örneğini, f) Gerçek veya tüzel kişilere ait imza
sirküleri ve Türkiye Ticaret Sicil Gazetesinin bir örneğini, g) Faaliyet bölgesine en yakın Deniz
Ticaret Odasına kayıt olduklarına dair belgenin bir örneğini, h) İdare tarafından gerekli
görülebilecek diğer bilgi ve belgeleri yazılı talebi ile birlikte İdareye
verirler. İdare talebi inceleyerek, durumu uygun
görülenlere gemi söküm yetki belgesi verir (EK-1). Söküm İzni Madde 5 — Gemi sökümcüsü, söküm izni almadan gemi söküm
işlemi yapamaz. Sökülecek her hurda gemi için söküm izni alınması zorunludur. Gemi sökümcüsü söküm izni için: a) Sökülecek gemi; 1) Türk bayraklı ise, hurdalığı
nedeniyle Türk Gemi Sicilinden kaydının silindiğine dair belgeyi, 2) Yabancı bayraklı ise, geminin
mütemmim cüzü olmayan malzeme ve eşyasının tespitine yönelik olarak, İdarenin
başkanlığında, Gümrük Müsteşarlığının ve Deniz Ticaret Odası temsilcisi
ve/veya temsilcileri tarafından düzenlenen tutanağı, b) Sökülmek üzere gemi söküm bölgesine
getirilen hurda geminin; 1) Gas-Free işlemi yapıldığına dair ve
tankların muayene veya temizlik amacıyla insan girmesine müsait olduğunun,
tankerlerde sıcak çalışmaya müsaade edildiğinin belirtildiği, yetkileri
Hükümetçe belirlenmiş teknik elemanlar veya akredite edilmiş kurum ve
kuruluşlar tarafından onaylanmış raporu, 2) Gas-Free işlemi yurt dışında
yapılmış ise söz konusu belgenin yeminli tercüme bürolarınca tercüme edilmiş
ve yetkileri Hükümetçe belirlenmiş teknik elemanlar veya akredite edilmiş
kurum ve kuruluşlar tarafından onaylanmış çevirisini, c) Sökülmek üzere gemi söküm bölgesine
getirilen hurda geminin, deretizasyon işleminin yapıldığına dair yurt
dışından veya Sağlık Bakanlığı Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü
yetkili birimlerinden alınmış deretizasyon istisna belgesini, d) Yabancı bayraklı gemiler ile yurt
dışından gelen gemilerin ilk giriş kontrolünde düzenlenen gümrük muhafaza
tutanağının bir suretini, e) Sökülecek gemi ile ilgili atık ve
tehlikeli atık kapsamında değerlendirilen maddelerin bertarafı için,
yetkileri hükümetçe onaylanmış bertaraf tesisleri ile yapılacak anlaşma
örneğini yazılı talebine ekleyerek Liman
Başkanlığına müracaat eder. Liman Başkanlığı; müracaat evrakları
üzerinde gerekli değerlendirmeyi yapar ve uygun görülen gemilere söküm izni
verir. Sökümüne izin verilen yabancı bayraklı ve yurtdışından gelen gemiye
ilişkin bilgileri gümrük idaresine bir yazı ile bildirir. Sökümüne engel
teşkil edecek durumu bulunan gemilere sorunları giderilmeden söküm izni
verilmez. Bu maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinin 2 numaralı alt bendinde
düzenlenen tutanağın hazırlanmasına yönelik incelemede İdare, gerekli gördüğü
durumlarda konuyla ilgili kuruluşlardan temsilci talep edebilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Bölgeye ve Gemi Söküm
İşlemine Yönelik Genel Esaslar ve Tedbirler Bölgenin Genel Düzeni Madde 6 — Sökülmek üzere bölgeye gelen gemiler,
bekletilmeksizin Liman Başkanlığı tarafından belirlenmiş olan demir yerine
alınırlar. Hurda gemiler, demirleme alanının veya
Liman Başkanlığı tarafından belirtilen alanların dışına demirleyemezler ve bu
alanların dışına sarkamazlar. Bu bölgelerde demirleyen gemiler, balast ve
sintinelerini denize basamazlar, denize çöp, pislik, moloz ile benzeri katı
ve sıvı atıkları atamazlar. Bölgeye sökülmek üzere getirilen
gemiler, ister alargada ister kıyıda baştankara, kıçtankara veya bordalanmış
bulunsunlar bölgedeki deniz trafiğine çapariz veremezler. Belirtilen demirleme bölgelerinde
demirleyen hurda gemiler ile yedekte bulunan hurda gemiler ve bunları çeken
gemiler 12/12/1977 tarihli ve 7/14561 sayılı Denizde Çatışmayı Önleme
Tüzüğünün gerektirdiği fener ve işaretleri gösterecekleri gibi diğer ilgili
liman mevzuatına da uymak zorundadırlar. Bunun kontrolü tamamen Liman
Başkanlığına ait olup, gerektiğinde Liman Başkanlığı tarafından yasal
uygulama yapılır. Elverişsiz hava şartları sebebi ile
demir tarayarak veya demiri kesilerek, demirleme alanı dışına çıkan gemiler
gemi sökümcüsü tarafından sağlanacak römorkör yardımıyla ve bir kılavuz
kaptan gözetiminde hemen çektirilerek güvenlik altına alınırlar ve İdareye
bilgi verirler. Denizin hurda gemilerin demirlemesine elverişli olmadığı
durumlarda, demirleme yerinde bulunan gemiler gemi sökümcüsü tarafından liman
başkanlığının uygun gördüğü bir yere nakledilir ve durum hakkında ilgili
gümrük idaresine bilgi verilir. Bu Yönetmelikte yer almayan hususlarda
ilgili liman mevzuatı geçerlidir. Gemilerin gemi söküm yerlerine alınmaları
esnasında, ilgili liman mevzuatında yer alan şartlara riayet edilir. Söküme İlişkin Genel Tedbirler Madde 7 — Söküm izni verilen gemiler söküm yapılacak
tesis önüne, komşu tesislere çapariz vermeyecek şekilde baştankara veya
kıçtankara edilebilirler, Lok veya Doka alınabilirler. Gemi sökümcüsü, hurda gemilerin her
türlü elverişsiz kötü hava şartlarında yerlerinde tutabilecek etkili
tedbirleri almak zorundadır. Baştankara veya kıçtankara edilen
geminin deniz seviyesinin üç metre yukarısına kadar olan kısmının sökümü
bulunduğu yerde yapılabilir. Bu düzeyin aşağısında kalan kısım, kıyı
çizgisinden üç metre içeriye çekilmeden sökülemez. Ancak, bu kısmın
çekilmeyecek kadar ağır olması halinde, dalga tesiriyle geminin kırılmasını
önleyecek takviyeler konularak daha düşük bir seviyeye kadar söküm işlemine
devam edilebilir. Kuru havuzda (Dok) sökülen gemiler hakkında bu hüküm
uygulanmaz. Hurda gemide sıvı atık ihtiva eden
kısımlar, bu kısımların kıyı çizgisinden en az on metre içeriye çekildikten
ve temizleme işleminin bu Yönetmeliğin 8 inci maddesinde belirtildiği şekilde
ve kesin olarak gerçekleştirildiği Liman Başkanlığınca tespit edildikten
sonra sökülebilir. Gemi söküm bölgesinde, hurda geminin
mütemmim cüzü olmayan ve heyetçe tespiti yapılmış olan malzeme ve eşyanın
dışında, geminin sökümü esnasında tespit tutanağına aykırı herhangi bir
eşyanın (katı, sıvı atık ile sintinenin) bulunması halinde, gemi sökümcüsü
tarafından gümrük idaresine bilgi verilir. Gemi sökümcüsü, söküm izni aldığı
geminin söküm işlemi bittikten sonra söküm işlemiyle ilgili her türlü bilgiyi
onbeş gün içinde Liman Başkanlığına bildirmek zorundadır. Gemi sökümcüsünün gemi söküm bölgesinde
yapacağı yapılaşmalar; imar planında belirtilen yerde, mevcut araziden
optimum bir şekilde yararlanmayı mümkün kılan ve İdare tarafından uygun görülen
yerleşme düzenine göre yapılır. Söz konusu yapılaşmada iş sağlığı ve iş
güvenliği mevzuatı da dikkate alınması gerektiği gibi, yapı ve tesisler komşu
parsellere fonksiyonel, hijyenik, estetik ve çevresel olarak engel teşkil
edemez. Çevre Kirliliğine Yönelik Tedbirler Madde 8 — Hurda gemilerin Gas-free ve deretizasyon
işleri, gemiler söküm bölgesine getirilmeden önce yapılmış olmalıdır. Demirleme alanında ve söküm yerlerinde
bu işlerin yapılması yasak olmakla beraber; a) Gas-Free belgesi alınmış olsa dahi,
sökümden önce tankerlerde yarım günlük veya gün aşırı gaz ölçümleri gemi
sökümcüsü tarafından, yetkileri Hükümetçe belirlenmiş teknik elemanlar veya
akredite edilmiş kurum ve kuruluşlara yaptırılarak, Liman Başkanlığınca
yapılacak denetimlerde bu belgeler gösterilecektir. b) Hurda gemilerin sintine, dabılbotum
atıkları ile diğer katı, sıvı ve kirli maddelerden arıtılması işlemi, aşağıda
belirtilen kurallara uyularak gemi söküm bölgesinde, Lok veya Doka alınarak,
baştankara veya kıçtankara edildikten sonra da yapılabilir. 1) Hurda gemilerin sıvı atıkları,
sökülecek geminin yanına yanaştırılacak yüzer duba ve benzeri veya karadan
yanaştırılacak sıvı atık toplama tankına gerekli çevre, sağlık ve güvenlik
önlemleri alınarak boşaltılır. Sıvı atık toplama dubası, tankı gibi yerlerde
toplanan atıkların, işletmeciler tarafından kurulu olan lisanslı ara depolama
tesisinde depolandıktan sonra, Çevre ve Orman Bakanlığınca lisans verilmiş
kuruluşlar veya yapılacak protokole uygun olarak rafineri yoluyla
arıtılmaları sağlanır. Atıkların arıtma tesisine taşınmaları, gümrük
idaresinin denetimi ve kontrolü altında yapılır. 2) Hurda gemilerden söküm esnasında
atık olarak çıkan maddelerin; çevre, sağlık ve güvenlik koşullarına uygun bir
şekilde sökülerek, ilgili mevzuatlara göre gemi sökümcüsü tarafından
bertarafı sağlanır. c) Hurda gemilerin söküm işlemi tava
kısmına gelince; sintine, dabılbotumların ve sıvı atıkların bulunabileceği
diğer kapalı yerlerin petrol atıkları, yağ gibi denizi kirletici maddelerden
tamamen temizlenmiş olduğu liman başkanlığınca tespit edildikten sonra tava
kısmının sökümüne izin verilir. d) Hurda gemilerden çıkan ve tehlikeli
atık sayılmayan moloz, pas, çöp, ve benzeri katı atıkların gemi sökümcüsü
tarafından ilgili belediyece ücreti karşılığında depolanması sağlanır. e) Bölgeye inceleme yapmak üzere
gidecek olan kamu kurum/kuruluş yetkililerine, incelemesi yapılacak gemi
sökümcüsü tarafından; her türlü emniyet, teknik ve idari destek sağlanır. f) Hurda gemilerden çıkan ve ilgili
mevzuatta tehlikeli atık olarak nitelendirilen maddelerin sökümü,
depolanması, taşınması ve benzeri gibi işlemler sırasında yürürlükteki
mevzuat hükümlerine göre işlem yapılır. Gemi sökümcüsü, söküm sırasında çevre,
sağlık ve güvenlik risklerini önlemek amacıyla gerekli bütün önleyici
tedbirleri almak ve atık yönetim planlarını hazırlamak zorundadır. Kaza
sonucu denize dökülebilecek maddelerin dalgalarla taşınımını önlemek amacı
ile gemi sökümcüsü, yüzer engel bulundurmak ve söküme başlamadan önce
yerlerine yerleştirmek, gerekli tedbirleri almak ve olası kirlilik durumunda
temizlemek zorundadır. Gemi sökümcüsü, 4/6/1986 tarihli ve
3301 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi ile değişik, 9/8/1983 tarihli ve 2872
sayılı Çevre Kanununun 22 nci maddesindeki hükümleri ve bu Yönetmelikte
belirtilen esaslara uymak zorundadırlar. Yangına Karşı Tedbirler Madde 9 — Gemi sökümcüleri, 6/8/1975 tarihli ve 7/10357
sayılı Karada Çıkabilecek Yangınlarla, Deniz, Liman veya Kıyıda Çıkıp Karaya
Ulaşabilecek ve Yayılabilecek veya Karada Çıkıp Kıyı, Liman ve Denize
Ulaşabilecek Yangınlara Karşı Alınabilecek Önleme, Söndürme ve Kurtarma
Tedbirleri Hakkında Yönetmelik, 27/11/1973 tarihli ve 7/7551 sayılı
Parlayıcı, Patlayıcı, Tehlikeli ve Zararlı Maddelerle Çalışılan İşyerlerinde
ve İşlerde Alınacak Tedbirler Hakkında Tüzük, 12/6/2002 tarihli ve 2002/4390
sayılı Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik hükümleri ile 1475
sayılı İş Kanununa göre çıkarılmış 4/12/1973 tarihli ve 7/7583 sayılı İşçi
Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğüne uygun olarak yangından korunma ve yangın
söndürme tedbirlerini alacaklardır. Gemi söküm bölgesinde, gerek denizde
gerek karada gemilerde veya tesislerde çıkacak yangının yayılmasını önlemek
amacıyla gerekli tedbirleri almak ve yangını söndürmekten, öncelikle gemi
sökümcüsü sorumludur. Gemi söküm bölgesindeki tesise sahip
gemi sökümcüsü, yönetici veya yetkilileri kendilerine bağlı tüm personele
4/12/1973 tarihli ve 7/7583 sayılı İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğüne göre
yangından korunma ve yangın söndürme yöntemlerini öğretmek üzere kurs açmak
veya açılan kurslara katılmak, katılımı sağlamak mecburiyetindedirler. Gemi sökümcüsü, çıkan bir yangını
gerektiğinde çevre itfaiye örgütleri ve yardımda bulunabilecek ilgili kurum
ve kuruluşlara hemen bildirecekleri; telefon, telsiz, zil, siren, çan, ışıklı
lambalar, ve benzeri tesisatını her an işler durumda bulunduracaktır. Gemi söküm bölgesinde uygulanacak
yangından korunma ve söndürme yöntemleri ile araç ve gereçlerin
standartlarının denetimi mahalli sivil savunma teşkilatı tarafından
sağlanacaktır. Gemi söküm bölgesine hurda taşıma
amacıyla gelecek olan kara taşıma araçlarında, ilgili mevzuata göre
bulundurulması gereken söndürme cihazının dışında ilave olarak yangın
söndürme cihazı bulundurulması gemi sökümcüsü tarafından sağlanır. Gemi sökümcüsü, tesislerinde bulunan
basınçlı kaplar, kaldırma araç, gereç ve teçhizatları ile her türlü kesici
cihaz ve teçhizatın gerekli periyodik kontrollerini 4/12/1973 tarihli ve
7/7583 sayılı İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğüne göre yaptırmak
zorundadır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Denetimler, Faaliyetin
Durdurulması ve İptal Denetimler Madde 10 — Gemi söküm yetki belgesi verilen tesislerde;
İdare gerek kendisi, gerekse proje komisyonları aracılığı ile inşaat
aşamasında ve işletme süresince gemi söküm işleminin yapıldığı taşınmazın
üzerindeki bütün yapı ve tesisleri kontrol etmeye veya ettirmeye yetkilidir.
Kontrollerde belirlenen eksiklikler İdare tarafından verilecek süre ve
şartlarda gemi sökümcüsü tarafından tamamlanır. Gemi sökümcüsünün bölgede yaptığı
faaliyetlere yönelik olarak; İdare ve liman başkanlığı bu Yönetmelik ve liman
mevzuatı, diğer kurumlar ise kendi mevzuatı çerçevesinde gerekli denetimleri
yaparlar. Diğer kurumlarca yapılan denetimlerde iş yerinde görülen aksaklıklar
idareye bildirilir. Denetimler sonucu tespit edilen
aykırılıkların verilen, süre zarfında giderilmesi için İdare tarafından gemi
sökümcüsüne ihtarda bulunulur. Verilecek süre aykırılığın niteliğine göre
onbeş günden az olamaz. Faaliyetin Durdurulması Madde 11 — Bölgede gemi sökümü faaliyetinde
bulunanlardan; a) Gemi söküm izni olmadan gemi söken
gemi sökümcüsünün faaliyetleri, söküm izni alınıncaya kadar İdare tarafından, b) Yetki belgesi olmadan faaliyet
gösterenlerin faaliyetleri, liman başkanının talebi üzerine o yerin en büyük
mülki amiri tarafından, c) Denetimler sonucu, bu Yönetmelik
hükümlerine aykırı faaliyette bulundukları tespit edilip de verilecek süre
zarfında bu aykırılığı gidermeyenlerin faaliyetleri, aykırılıklar
giderilinceye kadar liman başkanı tarafından derhal durdurulur. İptal Madde 12 — Yetki belgesi almak suretiyle gemi sökümcüsü
olarak faaliyette bulunan; a) 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 359
uncu, 360 ıncı ve 362 nci maddelerinde yazılı suçları, kasıtlı olmak kaydıyla
4458 sayılı Gümrük Kanununun Onbirinci Kısmındaki cezaları almış olanlar veya
1918 sayılı Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanun hükümlerine ve milli
güvenliğe aykırı hareket eden yahut Deniz Ticaret Odasınca üyelikten sürekli
çıkarma cezası uygulanan gemi sökümcülerinin, bu fiillerinin ve cezalarının
idarece öğrenildiği tarihten itibaren, b) Gemi sökümcülerinden; 1) Bu Yönetmelik hükümlerine uymadığı
İdarece tespit edilen ve bu husus ihtar edildikten sonraki süresi içinde
gereğini yerine getirmeyenlerin, 2) Son bir yıl içinde üçten fazla ihtar
alanların, 3) Kendi rızası ile faaliyetine son
vereceğini İdareye bildirenlerin, 4) Deniz Ticaret Odasınca üyelikten
geçici olarak çıkarılanların, yetki belgesi iptal edilir. Varsa tahsis iptali ilgili kurumdan
talep edilir. Eğer tesiste sökümü devam eden hurda gemi ve/veya gemiler varsa
söküm işleminin tamamlanmasına İdarece müsaade edilir. BEŞİNCİ BÖLÜM Son Hükümler Bölge Dışı Söküm Madde 13 — Gemi söküm tesisleri dışında gemi söküm işlemi
yapılamaz. Liman başkanlıkları sorumluluk bölgesi içerisinde bu tür bir
faaliyeti tespit ettiği durumlarda, söküm işleminin ilgili liman mevzuatına
aykırılık taşıdığı sabit olduğu takdirde, 618 sayılı Limanlar Kanununun 11
inci ve devamı maddelerine göre işlem yaparlar. İstisnalar Madde 14 — Gemi söküm bölgesi dışında bulunan bir
geminin, zorunlu hallerde ve İdarenin izni alınmak kaydıyla bulunduğu yerde
sökümü gerçekleştirilebilir. Söküm izni, her işin özelliğine göre İdare
tarafından belirlenecek belirli bir süre için verilir. Süre sonunda mücbir
sebep bulunmaksızın söküm işlemini tamamlamayan gemi talep sahibinin izni
iptal edilir. Söküm işlemi esnasında, bu Yönetmelikte belirtilen tedbirlere
şartların elverdiği ölçüde riayet edilir. Bu maddeye göre izin başvurusunda
bulunan talep sahibi; geminin boş ağırlığı (light ship) üzerinden ton başına
10 ABD Doları karşılığı hesap edilen tutarı, Merkez Bankasının o günkü
Efektif alış kuru üzerinden karşılığı Türk Lirası olarak Denizcilik
Müsteşarlığı Döner Sermaye İşletmesi hesabına yatırdığına dair dekontu,
talebine ekler. Söz konusu tutar yatırılmadığı takdirde, izin talebi İdarece
incelenmez. İzin talebinin inceleyen İdare, talebi
uygun gördüğü takdirde sökülecek geminin yapısı, bulunduğu yer ve söküm
işleminin niteliğine göre tespit edeceği maliyet tutarında; bankalardan
süresiz teminat mektubu veya devlet tahvilleri yahut hazine kefaletini haiz
tahvil ile noter onaylı bir taahhütname verilmesini ister. Şartları yerine
getiren talep sahibine söküm izni verilir. Deniz Sınırlarının Tespiti Madde 15 — Bu Yönetmelik kapsamında bulunan veya yeni
kurulacak gemi söküm bölgelerinin deniz sınırları ile bu sınırlara ilişkin
koordinatlar, İdare tarafından belirlenir ve sınırların işlenmiş olduğu
krokiler tebliğ olarak Resmî Gazete’de yayımlanır. Yürürlükten Kaldırılan Hükümler Madde 16 — 1/9/1986 tarihli ve 19208 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Aliağa Gemi Söküm Bölgesi Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır. Geçici Madde 1 — 1/9/1986 tarihli ve 19208 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Aliağa Gemi Söküm Bölgesi Yönetmeliğinde belirtilmiş
olan Aliağa Gemi Söküm Bölgesi deniz sınırları, bu Yönetmeliğin 15 inci
maddesine göre yeniden belirlenip Resmî Gazete’de yayımlanana kadar
geçerlidir. Geçici Madde 2 — Halen gemi sökümcüsü olarak faaliyette bulunanlar,
bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde
durumlarını bu Yönetmeliğe uygun hale getirirler. Geçici Madde 3 — Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte,
gemisini bulunduğu yerde sökme izni almış ve fakat iznin gereklerine aykırı
davranmak suretiyle söküm işlemini tamamlamamış olanların izinleri iptal
edilmiş sayılır. Bu nitelikteki gemilerin sökülebilmesi için, bu Yönetmeliğin
14 üncü maddesine göre yeniden izin alınması gereklidir. GEÇİCİ MADDE 4 – İmar planı uygulamalarından kaynaklanan
nedenlerden ötürü, bu Yönetmelik kapsamında diğer kurum ve kuruluşlar
nezdinde alınması ve İdareye ibraz edilmesi gereken belgeleri alamayanlar,
28/2/2021 tarihine
kadar eksik belgeleri ibraz ederler. Yürürlük Madde 17 — Bu Yönetmelik, yayımı tarihinden itibaren üç
ay sonra yürürlüğe girer. Yürütme Madde 18 — Bu Yönetmelik
hükümlerini Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür. 8 Mart 2004 PAZARTESİ Resmî Gazete Sayı : 25396 EK ( Gemi Söküm Yetki
Belgesi Örneği )
|