GÜNCEL:
05/05/2017 |
Ulaştırma, Denizcilik
ve Haberleşme Bakanlığından: GEZİ TEKNELERİ VE KİŞİSEL DENİZ
TAŞITLARI YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar, Temel
Gereklilikler ve Serbest Dolaşım Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı;
2 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen ürünlerin tasarımı ve
üretim gerekliliklerini ve bu ürünlerin gereklere uygun olarak piyasaya arz
edilmelerini sağlamak üzere, CE uygunluk işaretlemesine yönelik usul ve
esasları düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; a) Gezi teknelerine ve
kısmen tamamlanmış gezi teknelerine, b) Kişisel deniz
taşıtlarına ve kısmen tamamlanmış kişisel deniz taşıtlarına, c) Ek-2’de belirtilen ve
ayrı olarak piyasaya arz edilen bileşenlere, ç) Deniz taşıtına tesis
edilmiş veya tesis edilmesi amaçlanmış sevk motorlarına, d) Deniz taşıtına tesis
edilmiş olan sevk motorlarından büyük tadilata tabi olanlara, e) Büyük tadilata tabi
olan deniz taşıtlarına, uygulanır. (2) Aşağıda belirtilenler
bu Yönetmeliğin kapsamında değildir. a) Ek-1
Kısım A’da düzenlenen tasarım ve üretim gereklilikleri bakımından; 1) Kürekli eğitim
tekneleri ve kürekli yarış tekneleri dâhil, imalatçısı tarafından sadece
yarış için tasarlanan ve etiketlenmiş deniz taşıtları, 2) Gondollar, deniz
bisikletleri ve insan gücü ile sevk edilecek şekilde tasarımlanmış kanolar ve
kayaklar, 3) Ayakta duran kişi veya
kişiler tarafından kullanılan, rüzgâr gücü ile sevk edilmek üzere
tasarımlanmış sörf tahtaları, 4) Sörf tahtaları, 5) Orijinal tarihî deniz
taşıtları ve 1950 yılından önce tasarımlanmış genelde orijinal malzemelerden
tek olarak üretilen ve imalatçısı tarafından bu şekilde etiketlenen
kopyaları, 6) Piyasaya arz edilmemek
şartıyla deneme amacıyla üretilen deniz taşıtları, 7) Kullanıma başlandığı
tarihten itibaren beş yıl süreyle piyasaya arz edilmemek kaydıyla, kişisel
kullanım için imal edilen deniz taşıtları, 8) Yolcu sayısına
bakılmaksızın, bu maddenin üçüncü fıkrasıyla çelişmeden, ticarî amaçla yolcu
taşıyan ve mürettebat bulunduran deniz taşıtları, 9) Denizaltılar, 10) Hava yastıklı
tekneler, 11) Ayaklı tekneler
(hydrofoils), 12) Kömür, kok, odun,
fueloil veya gaz yakılarak elde edilen buhar gücüyle çalıştırılan deniz
taşıtları, 13) Hem suda hem de karada
kullanılabilen tekerlekli veya paletli amfibi araçlar. b) Ek-1
Kısım B’de düzenlenen egzoz emisyonu bakımından; 1) Sadece yarış amaçlı
olan ve imalatçısı tarafından bu şekilde etiketlendirilmiş bulunan deniz
taşıtları, piyasaya arz edilmemek şartıyla deneme amacıyla üretilen deniz
taşıtları, yolcu sayısına bakılmaksızın, bu maddenin üçüncü fıkrasıyla
çelişmeden, ticarî amaçla yolcu taşıyan ve mürettebat bulunduran deniz
taşıtları, denizaltılar, hava yastıklı tekneler, ayaklı tekneler (hydrofoils)
ve amfibi gibi hem karada hem de suda raylı veya tekerlekli olarak kullanılan
motorlu taşıtlara; tesis edilmiş veya tesis edilmesi özellikle amaçlanmış
sevk motorları, 2) İkinci fıkranın (a)
bendinin (5) numaralı alt bendinde belirtilen teknelerde kullanılan orijinal
tarihî sevk motorları ve 1950 yılından önceki tasarımlara dayanan ve tek
olarak üretilen kopyaları, 3) Deniz taşıtının
kullanımına başlandığı tarihten itibaren beş yıl süreyle piyasaya arz
edilmemek kaydıyla, kişisel kullanım için imal edilen sevk motorları. c) Ek-1
Kısım C’de düzenlenen gürültü emisyonu bakımından; 1) İkinci fıkranın (b)
bendinde belirtilen tüm deniz taşıtları, 2) Kullanıma başlandığı
tarihten itibaren beş yıl süreyle piyasaya arz edilmemek kaydıyla, kişisel
kullanım için imal edilen deniz taşıtları. (3) Deniz taşıtının
piyasaya gezi amaçlı olarak arz edilmesi hâlinde, aynı zamanda bu deniz
taşıtının kiralanması veya spor ve amatör teknecilik eğitiminde kullanılıyor
olması, deniz taşıtının bu Yönetmeliğin kapsamına girmesini engellemez. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik
ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 12 nci ve 28 inci maddesi ile 29/6/2001 tarihli ve
4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına
Dair Kanun hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Akreditasyon: Bir
ulusal akreditasyon kurumu tarafından bir uygunluk değerlendirme kuruluşunun
belirli bir uygunluk değerlendirme faaliyetini yerine getirmek üzere ilgili
ulusal veya uluslararası standartların belirlediği gerekleri ve
uygulanabildiği yerlerde ilgili sektörel düzenlemelerde öngörülen
ek gerekleri karşıladığının resmî kabulünü, b) Bakanlık: Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığını, c) Bileşen: Ek-2’de
belirtilen ve ayrı olarak piyasaya arz edilen deniz taşıtı bileşenlerini, ç) “CE” işareti:
İmalatçısının ürünün “CE” işaretinin konulmasını öngören ilgili teknik
mevzuatın uygulanabilir gerekliliklerine uygun olduğunu beyan ettiği işareti, d) “CE” İşareti
Yönetmeliği: 16/12/2011 tarihli ve 2011/2588 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan “CE” İşareti Yönetmeliği, e) Dağıtıcı: Bir ürünü,
tedarik zincirinde yer alarak piyasada bulunduran, imalatçı veya ithalatçı
dışındaki gerçek veya tüzel kişiyi, f) Deniz taşıtı: Gezi
teknesi veya kişisel deniz taşıtını, g) Geri çağırmak: Son
kullanıcıya ulaşmış ürünün ilgili iktisadi işletmecisine geri dönüşüne
yönelik herhangi bir önlemi, ğ) Gezi teknesi: Sevk
sistemine bakılmaksızın, spor ve gezi amaçlı, tekne boyu 2,5 metreden 24
metreye kadar olan, kişisel deniz taşıtı haricindeki herhangi bir deniz
taşıtını, h) Hizmete sunmak: Bu
Yönetmeliğin kapsadığı ürünün, son kullanıcısı tarafından ilk kullanımını, ı) İktisadi işletmeci:
İmalatçı, yetkili temsilci, ithalatçı ve dağıtıcının herbirini, i) İmalatçı: Bir ürünü
üreten veya tasarımlanmış veya üretilmiş bir ürünü piyasaya arz etmek üzere
elinde bulunduran ve kendi adına ya da ticari markası ile ürünü piyasaya arz
eden gerçek veya tüzel kişiyi, j) İthalatçı: Bir ürünü
ithal ederek piyasaya arz eden gerçek veya tüzel kişiyi, k) Kişisel deniz taşıtı:
Birincil sevk sistemi olarak su jeti pompasına sahip içten bir sevk motorunun
kullanıldığı oturan, ayakta duran veya diz çökmüş vaziyetteki bir kişi veya
kişiler tarafından kumanda edilen, boyu 4 metreden küçük spor ve gezi amaçlı
deniz taşıtını, l) Kişisel İthalatçı:
Ticari faaliyet amacı gütmeksizin, yurt dışından ithal ettiği bir ürünü,
kendi kullanımı amacıyla hizmete sunan gerçek veya tüzel kişiyi, m) Kişisel kullanım için
imal edilmiş deniz taşıtı: Üretimi takiben kullanacak kişi tarafından kendi
kullanımı için imal edilmiş deniz taşıtını, n) Komisyon: Avrupa
Komisyonunu, o) Motor ailesi:
Tasarımlarındaki özellikler sebebiyle, benzer egzoz ve gürültü emisyonu karakteristiklerine
sahip motorların ithalatçıları tarafından yapılan gruplandırmayı, ö) Motorda büyük tadilat:
Sevk motorunda gerçekleştirilen ve motorun emisyon sınırlarının
Ek-1 Kısım B’debelirtilen sınırları aşmasına sebep olabilecek veya sevk
motorunun anma gücünü % 15’ten fazla artıran tadilatları, p) Piyasaya arz: Bir
ürünün piyasada ilk defa bulundurulmasını, r) Piyasada bulundurma:
Bir ürünün ticarî bir faaliyet yoluyla, bir ödeme karşılığında veya bedelsiz
olarak dağıtım, tüketim veya kullanım için piyasaya arzını, s) Piyasadan çekmek: Bir
ürünün tedarik zinciri içerisinde piyasada bulundurulmasını önlenmesine
yönelik herhangi bir önlemi, ş) Piyasa gözetimi ve
denetimi: Ürünlerin, sağlık, güvenlik veya diğer bir kamu yararının korunması
bakımından tehlike oluşturmalarını önlemek ve varsa ilgili teknik düzenlemeye
uygun olmalarını sağlamak amacıyla yetkili kuruluş tarafından yürütülen
faaliyetleri ve alınan tedbirleri, t) Sevk motoru: Doğrudan
veya dolaylı olarak sevk maksadıyla kullanılan, buji veya sıkıştırma ile
ateşlenen içten yanmalı herhangi bir motoru, u) Sevk sistemi: Deniz
taşıtının sevk edilme metodunu, ü) Tekne boyu:
Uyumlaştırılmış standarda göre ölçülen tekne boyunu, v) Teknede büyük dönüşüm:
Deniz taşıtının sevk sisteminin değişmesini, motorda büyük tadilat
yapılmasını veya bu Yönetmelikte belirlenmiş temel güvenlik ve çevresel
gereklilikleri karşılayamayacak şekilde deniz taşıtında yapılan
değişiklikleri, y) Teknik mevzuat: Ürünün
pazarlama şartlarını belirleyen uyumlaştırılmış ulusal mevzuatı, z) Ulusal akreditasyon
kuruluşu: Türk Akreditasyon Kurumunu (TÜRKAK), aa) Uygunluk
değerlendirmesi: Bir ürüne, sürece, hizmete, sisteme, kişiye veya kuruluşa
ilişkin belirli şartların yetirine getirilip getirilmediğini
gösteren süreci, bb) Uygunluk değerlendirme
kuruluşu: Kalibrasyon, test, belgelendirme ve muayene dâhil olmak üzere
uygunluk değerlendirme faaliyeti gerçekleştiren kuruluşu, cc) Uyumlaştırılmış
standart: Uyumlaştırılmış Avrupa Birliği mevzuatını uygulamak amacıyla
Komisyonun talebine istinaden kabul edilen bir Avrupa standardını, çç) Yetkili temsilci:
İmalatçı adına belirli görevleri yerine getirmek üzere kendisinden yazılı
vekâlet alan gerçek veya tüzel kişiyi, ifade eder. Temel gereklilikler MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
ürünler, Ek-1’de belirtilen uygulanabilir temel gereklilikleri karşılamak
koşuluyla, doğru bir şekilde bakımları yapıldığı ve amacına uygun olarak
kullanıldığı takdirde; insan sağlığını ve güvenliğini, mal varlığını ve
çevreyi tehlikeye atmamaları hâlinde hizmete sunulabilir. (2) Bu Yönetmelik
kapsamındaki ürünler, birinci fıkradaki gereklilikleri karşılamadığı sürece,
piyasada bulundurulamaz ve kullanım için hizmete sunulamaz. Seyir ile ilgili
hükümler MADDE 6 – (1) Bu Yönetmeliğin hükümleri,
Türkiye Cumhuriyeti Devletinin ilgili kurumlarının; çevrenin korunması,
suyollarının yapısının korunması ve suyollarının güvenliğinin sağlanması
amacıyla, bazı suyollarında seyirle ilgili kurallar koymasını engellemez.
Ancak bu kurallar gerekçeli ve uygun olmak ve bu Yönetmeliğe uygun deniz
taşıtlarında değişiklik gerektirmemek zorundadır. Serbest dolaşım MADDE 7 – (1) 6 ncı maddede
öngörülen kurallara aykırı olmamak kaydıyla bu Yönetmelik hükümlerini
karşılayan deniz taşıtlarının piyasaya arzı veya hizmete sunulması engellenemez. (2) İmalatçı veya
ithalatçı tarafından, kısmen tamamlanmış deniz taşıtlarının Ek-3’te yer alan
hükümlere göre başkaları tarafından tamamlanacağını beyan etmesi hâlinde
piyasada bulundurması engellenemez. (3) Bu Yönetmeliğin
hükümlerine uygunluğunu gösteren ve 16 ncı maddede belirtildiği
gibi imalatçı veya ithalatçının düzenleyeceği beyanına uygun olarak, deniz
taşıtlarının içine dâhil edilmesi amaçlanan bileşenlerin piyasaya arzı veya
hizmete sunulması engellenemez. (4) Aşağıda yer alan sevk
motorlarının piyasaya arzı veya hizmete sunulması engellenemez: a) Bu Yönetmeliğin
hükümlerine uygunluk gösteren, deniz taşıtı içerisine yerleştirilmiş veya
yerleştirilmemiş motorlara, b) Deniz taşıtlarına
yerleştirilmiş, 20/6/2007 tarihli ve 26558 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Karayolu Dışında Kullanılan Hareketli Makinalara Takılan İçten
Yanmalı Motorlardan Çıkan Gaz ve Parçacık Halindeki Kirletici Emisyonlara
Karşı Alınacak Tedbirlerle İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (97/68/AT) ile uyumlu
olacak şekilde tip onaylı, yine aynı Yönetmeliğin Ek-1
4.1.2 nci maddesinde açıklandığı üzere, iç suyolu teknelerinin,
lokomotiflerin ve vagonların sevkinden başka uygulamalarda kullanılan CI
(sıkıştırma ateşlemeli motor) motorlar için aşama III A, aşama III B veya
aşama IV emisyon sınırları ile uyumlu, Ek-1-B başlığı altında
verilen egzoz emisyonu gereklilikleri hariç tutularak bu Yönetmelik ile
uyumlu motorlara, c) Deniz taşıtlarına
yerleştirilmiş, 3/8/2011 tarihli ve 28014 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Ağır Hizmet Araçlarından Çıkan Emisyonlar (Euro 6) Bakımından ve
Araç Tamir ve Bakım Bilgilerine Erişim Konusunda Motorlu Araçların Tip
Onayına İlişkin Yönetmelik ((AT) 595/2009) ile uyumlu olacak şekilde tip
onaylı, Ek-1-B başlığı altında verilen egzoz emisyonu gereklilikleri hariç
tutularak bu Yönetmelik ile uyumlu motorlara. (5) Bir deniz taşıtının
içerisine yerleştirilmek üzere uyumlu hale getirilen bir motor söz konusu
olduğunda (b) veya (c) bentleri uygulanır. Söz konusu motoru uyumlu hale
getirmeyi üstlenen kişi, motor imalatçısından kullanılabilir veri ve diğer
bilgilerin tamamının alınmasını sağlar. Motor, uyumlu hale getiren kişi
tarafından kurulum talimatlarına uygun olarak yerleştirildiğinde, motor
imalatçısı tarafından beyan edilen Karayolu Dışında Kullanılan
Hareketli Makinalara Takılan İçten Yanmalı Motorlardan Çıkan Gaz ve
Parçacık Halindeki Kirletici Emisyonlara Karşı Alınacak Tedbirlerle İlgili
Tip Onayı Yönetmeliği (97/68/AT) veya Ağır Hizmet Araçlarından Çıkan
Emisyonlar (Euro 6) Bakımından ve Araç Tamir ve Bakım İlgilerine Erişim
Konusunda Motorlu Araçların Tip Onayına İlişkin Yönetmelik ((AT)
595/2009)’teki egzoz emisyon gereksinimlerini karşılamaya devam
eder. Motoru uyumlu hale getiren kişi, 16 ncımaddede belirtildiği üzere,
kurulumu talimatlara uygun olarak gerçekleştirdiğinde, motor imalatçısı
tarafından beyan edilen Karayolu Dışında Kullanılan
Hareketli Makinalara Takılan İçten Yanmalı Motorlardan Çıkan Gaz ve
Parçacık Halindeki Kirletici Emisyonlara Karşı Alınacak Tedbirlerle İlgili Tip
Onayı Yönetmeliği (97/68/AT) veya Ağır Hizmet Araçlarından Çıkan Emisyonlar
(Euro 6) Bakımından ve Araç Tamir ve Bakım İlgilerine Erişim Konusunda
Motorlu Araçların Tip Onayına İlişkin Yönetmeliğin ((AT) 595/2009)
egzoz emisyon gereksinimlerini karşılamaya devam edeceğini beyan
eder. (6)
2 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen ürünlerden bu
Yönetmelik gereklerine uymayanların, bu Yönetmelik hükümlerine uyum
sağlanmadan piyasaya arzı veya hizmete sunulmayacağını açıkça belirten bir
işaretin görülebilir bir şekilde konması şartıyla; ticarî fuar, sergi,
gösteri ve diğer benzeri etkinliklerde sergilenmesi engellenemez. İKİNCİ BÖLÜM İktisadi İşletmeciler ve Kişisel
İthalatçıların Yükümlülükleri İmalatçıların
yükümlülükleri MADDE 8 – (1) İmalatçı, ürünlerini piyasaya
arz ettikleri zaman, ürünleri 5 inci maddenin birinci fıkrası ve Ek-1’de
düzenlenmiş gerekliliklere uygun olarak tasarlanmasını ve imal edilmesini
sağlar. (2) İmalatçı,
26 ncı maddeye göre teknik dosya hazırlamak ve 20 nci ve
23 üncü maddeler ile 25 inci madde gereğince uygulanabilir uygunluk
değerlendirme prosedürüne sahip olmak zorundadır.
Bu prosedür sonucunda ürünün ilgili gereksinimlere uygun olması
halinde imalatçı, 16 ncı maddede belirtilen AB uygunluk beyanını
hazırlar ve 18 inci ve 19 uncu maddelerde düzenlenen CE işaretini iliştirir. (3) İmalatçı,
16 ncı maddede belirtilen AB uygunluk beyanının bir kopyasını ve
teknik dosyayı ürün piyasaya arz edildiği tarihten itibaren 10 yıl boyunca
muhafaza eder. (4) İmalatçı, ürünün bu
Yönetmeliğe uygunluğunun seri üretim boyunca da sürdürülmesini sağlar. Ürünün
karakteristik özelliklerindeki veya tasarımındaki değişiklikler ve ürünün
beyan edilen uygunluğuna ilişkin uyumlaştırma standartlarındaki değişiklikler
dikkate alınır. İmalatçı, bir ürün ile ilgili riskleri göz önünde
bulundurarak gerekli gördüğü hallerde, tüketicilerin sağlığını ve güvenliğini
korumak için piyasada bulundurulan ürünlerden test numunesi alır, araştırır
ve gerekirse şikâyetlerin, uygun olmayan ürünlerin ve ürün geri çağırmaların
kaydını tutar ve bu tür herhangi bir izlemeden dağıtıcıları haberdar eder. (5) İmalatçı, ürünlerinin
üzerinde tipinin, parti veya seri numarasının veya ürünlerin tanıtılmasına
izin veren diğer unsurların bulunmasını sağlar ya da bileşenlerin boyutu veya
doğası gereği bunun mümkün olmadığı durumlarda, gerekli olan bilgilerin
ambalaj üzerinde veya ürünle birlikte bir belgede yer almasını temin eder. (6) İmalatçı, ürün
üzerinde ismini, tescilli ticaret ünvanını, kendisi ile iletişim
kurulabilecek elektronik posta adresi ve posta adresini, ürünün buna müsait
olmaması durumunda ise ambalajın üzerinde veya ürün beraberindeki bir belge
ile bunu temin etmek zorundadır. Adres, imalatçı ile bağlantı kurulabilecek
tek bir noktayı belirtmelidir. İletişim bilgileri, Türkçe veya nihai
kullanıcıların kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde
olmak zorundadır. (7) İmalatçı, piyasaya arz
etmiş olduğu ürünlere ait talimatların ve emniyet bilgilerinin Türkçe olarak
kullanıcı kılavuzu içerisinde ürünle birlikte sunulmasını sağlamak
zorundadır. Bu talimatlar, emniyet bilgileri ve etiketleme açık, anlaşılır ve
okunaklı olmak zorundadır. (8) İmalatçının piyasaya
arz etmiş olduğu herhangi bir ürünün bu Yönetmelikle uyumlu olmadığını
düşünmesi veya böyle düşünmesini gerektirecek sebepler tespit etmesi halinde,
imalatçının ilgili ürünün uyumunu sağlamak için derhal gerekli düzeltici
önlemleri alması, gerekirse ürünü piyasadan çekmesi ya da geri çağırması
gerekmektedir. Ayrıca, ürünün tehlike arz ettiği durumlarda, imalatçı, Bakanlığa
derhal bu yönde bilgi vermek zorundadır. Bu bilgilerin arasında özellikle
uyumsuzluğun sebebi ve alınan düzeltici önlemler belirtilir. (9) İmalatçı, Bakanlıktan
gelen gerekçeli taleplere cevap verir ve ilgili ürünün bu Yönetmeliğe
uygunluğunun gösterilmesi için gerekli tüm bilgi ve belgeleri, kâğıt üzerinde
ve/veya elektronik ortamda Türkçe sunmak zorundadır. Piyasaya sürdüğü
ürünlerin arz ettiği riskleri bertaraf etmek için gerçekleştirilecek tüm
faaliyetlerde, istenmesi halinde Bakanlıkla işbirliği yapmak zorundadır. Yetkili temsilciler MADDE 9 – (1) İmalatçı, yazılı bir yetki
belgesi ile yetkili bir temsilci tayin edebilir. (2) 8 inci maddenin
birinci fıkrasında yer alan yükümlülüklerin yerine getirilmesi ve teknik
dosya hazırlama yükümlülüğü, yetkili temsilcinin görevleri arasında yer
almaz. (3) Yetkili temsilci,
imalatçıdan aldığı yetki belgesinde belirtilen görevleri yerine getirmek
zorundadır. Yetkili temsilci, bahse konu belge ile asgari aşağıdaki işlemleri
yapmak için yetkilendirilir; a) 16 ncı maddede
atıfta bulunulan AB uygunluk beyanının bir kopyasını ve teknik dosyayı ürün
piyasaya arz edildikten sonra 10 yıl boyunca muhafaza etmek ve Bakanlığın
talebi halinde hazır bulundurmak, b) Bakanlıktan bir talep
olması durumunda, ürünün uygunluğunu ispatlamak için tüm gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamak, c) Bakanlığın talebi
halinde, Bakanlık ile temsilcisi oldukları üründen kaynaklanan riskleri
ortadan kaldırmak için alınacak önlemler ve yapılacak her türlü eylemde
işbirliği yapmak. İthalatçıların yükümlülükleri MADDE 10 – (1) İthalatçı, sadece bu
Yönetmelik hükümlerine uygun ürünleri piyasaya arz etmek zorundadır. (2) İthalatçı, ürünü
piyasaya arz etmeden önce gerekli uygunluk değerlendirme prosedürünün imalatçı
tarafından yerine getirildiğinden emin olur. İthalatçı, imalatçının teknik
dosyayı hazırladığını, ürünün 18 inci madde gereği CE işareti taşıdığını,
16 ncı madde ve Ek-1- A-2.5, Ek-1-B-4 ve Ek-1-C-2 gereğince gerekli
dokümanlarının ürün ile birlikte olduğunu ve imalatçının 8 inci maddenin beşinci
ve altıncı fıkralarında belirtilen gereksinimlere uygun davrandığını garanti
etmek zorundadır. Herhangi bir ürünün 5 inci maddenin birinci fıkrası ve
Ek-1’de belirtilen temel güvenlik gerekleriyle uyumlu olmadığını düşündürecek
bir sebebi olan veya bundan şüphe duyan ithalatçı, söz konusu ürün uyumlu
hale getirilene kadar ürünü piyasaya arz etmemek, ayrıca ürünün tehlike arz
ettiği durumlarda imalatçıyı ve Bakanlığı bu yönde bilgilendirmek zorundadır. (3) İthalatçı, ürünün
üzerine adlarını, kayıtlı ticari adlarını veya tescilli ticari markalarını,
kendileriyle iletişim kurulabilecek posta adresini yazmak veya bunun mümkün
olmadığı hallerde, ürünün ambalajında veya ürünle birlikte gelen bir belgede
bulundurmak zorundadır. (4) İthalatçı, Türkçe
hazırlanmış; talimatları ve güvenlik bilgilerini içeren bir kullanıcı el
kitabının ürün ile birlikte bulundurulmasını sağlamak zorundadır. (5) İthalatçı, sorumluluğu
altında bulunan herhangi bir ürünün muhafaza ya da nakliye koşullarının, 5
inci maddenin birinci fıkrası ve Ek-1’de belirtilen temel güvenlik gerekleri
ile uyumlu olmasını sağlamak zorundadır. (6) İthalatçı, herhangi
bir ürün vasıtasıyla oluşan riskler konusunda gerek gördüğü hallerde,
tüketicilerin sağlığını ve güvenliğini korumak için piyasada bulundurulan
ürünlerden test numunesi alma, araştırma ve gerekirse şikâyetlerin, uygun
olmayan ürünlerin ve ürün geri çağırmaların kaydını tutma ve bu tür herhangi
bir izlemeden dağıtıcıları haberdar etmekle yükümlüdür. (7) Piyasaya arz edilmiş
olan herhangi bir ürünün bu Yönetmeliğe uygun olmadığını düşündürecek bir
sebebi olması veya bundan şüphe duyması halinde ithalatçı, ilgili ürünün
uyumunu sağlamak için derhal gerekli düzeltici önlemleri almak, gerekirse
ürünü piyasadan çekmek ya da geri çağırmak zorundadır. Ayrıca, ürünün tehlike
arz ettiği durumlarda, ithalatçı, Bakanlığa derhal bu yönde bilgi vermek
zorundadır. Bu bilgilerin arasında özellikle uygunsuzluğun ne olduğu ve
alınan düzeltici önlemler de belirtilir. (8) İthalatçı,
16 ncı maddede atıfta bulunulan AB uygunluk beyanının bir kopyasını
ürünün piyasaya arz edildiği tarihten itibaren 10 yıl süreyle muhafaza etmek
ve teknik dosya ile birlikte, Bakanlığın talebi halinde hazır bulundurmak
zorundadır. (9) İthalatçı, Bakanlıktan
gelen gerekçeli taleplere cevap vermek ve ilgili ürünün bu Yönetmeliğe
uygunluğunun gösterilmesi için gerekli tüm bilgi ve
belgeleri, kağıt üzerinde veya elektronik formatta sunmak
zorundadır. İthalatçılar, piyasaya arz ettikleri ürün kaynaklı riskleri
ortadan kaldırmak için gerçekleştirilecek tüm faaliyetlerde istenmesi halinde
Bakanlıkla işbirliği yapmak zorundadır. Dağıtıcıların
yükümlülükleri MADDE 11 – (1) Dağıtıcı, herhangi bir ürünü
piyasada bulundurduğunda, bu Yönetmelik gereksinimlerini yerine getirmek
zorundadır. (2) Dağıtıcı, piyasada
herhangi bir ürünü bulundurmadan önce, ürünün 18 inci madde gereği CE işareti
taşıdığını, 8 inci maddenin yedinci fıkrası, 16 ncı madde ve Ek-1-
A-2,5, Ek-1-B-4 ve Ek-1-C-2’de belirtilen gerekli evraklarla beraber Türkçe
kullanım ve güvenlik bilgilerinin ve gerekli diğer bilgilerin ürünle birlikte
sunulduğunu, imalatçının ve ithalatçının 8 inci maddesinin beşinci ve altıncı
fıkraları ve 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında düzenlenen gereklilikleri
karşıladıklarını doğrulamak zorundadır. Herhangi bir ürünün 5 inci
maddede ve Ek-1’de belirtilen temel güvenlik gereksinimleriyle uyumlu
olmadığını düşünen veya bundan şüphe duyan dağıtıcı, söz konusu ürün uyumlu
hale getirilene kadar ürünü piyasada bulunduramaz. Ayrıca, piyasada
bulundurduğu ürünün risk oluşturduğu durumlarda dağıtıcı, imalatçıyı veya
ithalatçıyı ve Bakanlığı bu yönde bilgilendirmek zorundadır. (3) Dağıtıcı,
sorumluluğunda bulunan herhangi bir ürünün muhafaza ya da nakliye
koşullarının, 5 inci maddenin birinci fıkrası ve Ek-1’de belirtilen temel
güvenlik gerekleri ile uyumlu olmasını sağlamak zorundadır. (4) Dağıtıcılar, ürün
kendi sorumlulukları altındayken depolanma veya taşınma şartlarının ürünün, 5
inci maddenin birinci fıkrası ve Ek-1’de belirtilen temel sağlık ve güvenlik
gereklerine uygunluğunu tehlikeye düşürmemesini sağlar. (5) Piyasada
bulundurdukları herhangi bir ürünün bu Yönetmeliğe uygun olmadığını
düşündürecek bir sebebi olan ya da bundan şüphe duyan dağıtıcının, ilgili
ürünün uygunluğunu sağlamak için derhal gerekli düzeltici önlemleri alması,
gerekirse ürünü piyasadan çekmesi veya geri çağırması gerekmektedir. Ayrıca,
ürünün tehlike arz ettiği durumlarda dağıtıcı, Bakanlığa derhal bu yönde
bilgi vermek zorundadır. Bu bilgilerin arasında özellikle uygunsuzluğun ne
olduğu ve alınan düzeltici önlemleri de belirtmek zorundadır. (6) Dağıtıcı, Bakanlıktan
gelen gerekçeli taleplere cevap vermek, ilgili ürünün bu Yönetmelikle
uyumunun gösterilmesi için gerekli tüm bilgi ve belgeleri, kâğıt üzerinde
veya elektronik formatta Bakanlığa sunmak zorundadır. Dağıtıcılar, piyasaya
arz ettikleri ürün kaynaklı riskleri ortadan kaldırmak için
gerçekleştirilecek tüm faaliyetlerde istenmesi halinde Bakanlıkla işbirliği
yapmak zorundadır. İmalatçının
yükümlülüklerinin ithalatçılar ve dağıtıcılar için de geçerli olduğu durumlar MADDE 12 – (1) İthalatçı veya dağıtıcı, kendi
adı ya da ticari markası altında piyasaya bir ürün arz ettiğinde veya hali
hazırda piyasada olan bir ürünü, bu Yönetmeliğin gerekliliklerine uygunluğunu
etkileyecek şekilde değiştirdiğinde, bu Yönetmeliğe istinaden imalatçı olarak
değerlendirilir ve 8 inci maddede düzenlenen imalatçının yükümlülüklerine
tabi olur. Kişisel ithalatçıların
yükümlülükleri MADDE 13 – (1) Eğer imalatçı, ürünün bu
Yönetmeliğe uygunluğuna dair sorumluluklarını yerine getirmiyorsa, kişisel
ithalatçı, ürünü hizmete sunmadan önce, ürünün 5 inci maddenin birinci
fıkrası ve Ek-1’de belirtilen gerekliliklere uygun olarak tasarlandığını ve
üretildiğini ve 8 inci maddenin ikinci, üçüncü, yedinci ve dokuzuncu fıkralarında
düzenlenen imalatçının yükümlülüklerini yerine getirmeyi veya yerine
getirileceğini sağlar. (2) Eğer gerekli teknik
dosya imalatçıdan sağlanamıyorsa, kişisel ithalatçı, uygun uzmanlıkları
kullanarak, teknik dosyayı hazırlatır. (3) Kişisel ithalatçı,
ürünün uygunluk değerlendirmesini yapan onaylanmış kuruluşun isim ve
adresinin ürünün üstüne işaretlenmesini sağlar. İktisadi işletmecilerin
tanımlanması MADDE 14 – (1) İktisadi işletmeciler, talep
üzerine, Bakanlığa aşağıda belirtilen bilgileri sunar: a) Kendilerine ürün temin
eden iktisadi işletmecilerin bilgilerini, b) Kendilerinin ürün temin
ettiği iktisadi işletmecilerin bilgilerini. (2) İktisadi işletmeciler,
birinci fıkrada belirtilen bilgileri, kendilerine ürün temin ettikten sonraki
10 yıllık periyotta ve kendilerinden ürün temin edildikten sonraki
10 yıllık periyotta sunabilecek durumda olmak zorundadır. (3) Bakanlığın talebi
üzerine, kişisel ithalatçılar kendilerine ürün sağlayan iktisadi
işletmecisini tanımlar. Kişisel ithalatçılar, birinci fıkrada belirtilen
bilgileri, kendilerine ürün temin ettikten sonraki 10
yıllık periyotta sunabilecek durumda olmak zorundadır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Ürünün Uygunluğu Uygunluk varsayımı MADDE 15 – (1) Uyumlaştırılmış standartlar
ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal
standartlar veya bunların bir kısmı ile uyumlu olan ürünlerin, 5 inci madde
ve Ek-1’de belirtilen güvenlik gerekliliklerine uygun olduğu kabul edilir. (2) Uyumlaştırılmış
standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış
ulusal standartların yer aldığı liste tebliğ ile Bakanlık tarafından Resmî
Gazete’de yayımlanır. AB uygunluk beyanı ve
Ek-3’e göre beyan MADDE 16 – (1) AB uygunluk beyanı, 5 inci
maddenin birinci fıkrası ve Ek-1 veya 7 nci maddenin dördüncü
fıkrasının (b) veya (c) bentlerinde belirlenen gereklilikleri karşılamak
zorundadır. (2) AB uygunluk beyanı,
Ek-4’de belirtilen model yapısına sahip olmak zorundadır. AB uygunluk beyanı
“CE” İşareti Yönetmeliğinin Ek-2’si ve bu Yönetmeliğin Ek-5’inde yer alan
ilgili modüllerde belirtilen unsurları içerir ve sürekli
güncellenir. Başka dillerde düzenlendiği durumlarda, beyana Türkçe tercümesi
de eklenir. (3) AB uygunluk beyanının
düzenlenmesi ile imalatçı, kişisel ithalatçı veya 7 nci maddenin
dördüncü fıkrasının (b) ve (c) bentlerinde belirtildiği şekilde motoru
uyumlaştıran kişi ürünün uygunluğunun sorumluluğunu üstlenir. (4) Üçüncü fıkrada atıfta
bulunulan AB uygunluk beyanı, piyasada bulundurulan veya hizmete sunulan
aşağıdaki ürünlerle birlikte verilir: a) Deniz taşıtı, b) Piyasaya ayrıca arz
edilen bileşenler, c) Sevk motorları. (5) Ek-3’te düzenlenen,
kısmen tamamlanmış su araçları için imalatçı ve ithalatçının beyanı, Ek-3’te
belirtilen unsurları içerir ve kısmen tamamlanmış deniz taşıtı ile birlikte
verilir. Başka dillerde düzenlendiği durumlarda, beyana Türkçe tercümesi de
eklenir. CE işaretinin genel
esasları MADDE 17 – (1) CE işareti, “CE” İşareti
Yönetmeliği hükümlerine tabidir. CE işaretinin konusu
olan ürünler MADDE 18 – (1) Aşağıdaki ürünler, piyasaya
arz edildiklerinde veya hizmete sunulduklarında CE işaretine tabidir: a) Deniz taşıtları, b) Bileşenler, c) Sevk motorları. (2) Bakanlık, birinci
fıkrada belirtilen CE işareti taşıyan ürünlerin bu Yönetmeliğin gereklerini
karşıladığını kabul eder. CE işaretinin
iliştirilmesi ile ilgili kurallar ve koşullar MADDE 19 – (1) CE işareti, 18 inci maddenin
birinci fıkrasında atıfta bulunulan ürünlere, görünür bir yerde, okunaklı
olarak ve silinmeyecek şekilde konulur. Bileşenlerin boyutu veya doğası
gereği mümkün olmayan durumlarda, gerekli olan bilgiler ambalaj üzerinde veya
ürünle birlikte bir belgede verilir. Deniz taşıtlarına iliştirilmesi
durumunda, CE işareti deniz taşıtı tanıtım numarasından ayrı olarak, deniz
taşıtı imalatçı plakasına konulur. Sevk motoru olması durumunda ise CE
işareti motora konulur. (2) CE işareti, ürün
piyasaya arz edilmeden veya hizmete sunulmadan önce konulur. CE işaretini ve
üçüncü fıkrada atıfta bulunulan deniz taşıtı tanıtım numarasını takiben, özel
bir risk veya kullanımı gösteren bir şekil ya da herhangi bir işaret
konulabilir. (3) CE işaretini takiben,
üretim kontrol safhasında veya üretim sonrası değerlendirmesinde bulunmuş
onaylanmış kuruluşun kimlik kayıt numarası konulur. Onaylanmış kuruluşun
kimlik kayıt numarası, kuruluşun kendisi tarafından veya kuruluşun
talimatları doğrultusunda, imalatçı veya yetkili temsilci tarafından ya da
20 nci maddenin ikinci, üçüncü veya dördüncü fıkralarında atıfta
bulunulan kişi tarafından konulur. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Uygunluk Değerlendirmesi Uygulanabilir uygunluk
değerlendirme prosedürleri MADDE 20 – (1) İmalatçılar,
2 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen ürünleri, piyasaya arz
etmeden önce, 21 inci, 22 nci ve 23 üncü maddelerde
belirtilen modüllerde düzenlenmiş prosedürleri uygular. (2) Kişisel ithalatçılar,
2 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen ürünleri, hizmete
sunmadan önce, eğer imalatçı ilgili ürünün uygunluk değerlendirmesini
gerçekleştirmemişse, 24 üncü maddede atıfta bulunulan prosedürüuygular. (3) Motorda büyük tadilat
veya teknede büyük dönüşüm sonrasında sevk motoru veya deniz taşıtını,
piyasaya arz eden veya hizmete sunan ya da bu Yönetmelik kapsamında olmayan
bir deniz taşıtını, bu Yönetmelik kapsamına girecek şekilde kullanım amacını
değiştiren bir kişi, ürünü piyasaya arz etmeden veya hizmete sunmadan önce,
24 üncü maddede belirtilen prosedürü uygular. (4)
2 nci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinin (7) numaralı alt
bendinde atıfta bulunulan, kişisel kullanım için imal edilen deniz taşıtını 5
yıllık süre sona ermeden piyasaya arz eden bir kişi, ürünü piyasaya arz
etmeden önce 24 üncü maddede belirtilen prosedürü uygular. Tasarım ve üretim MADDE 21 – (1) Gezi teknelerinin tasarım ve
üretimi ile ilgili, CE İşareti Yönetmeliğinin Ek-3 'ünde düzenlenen
aşağıdaki prosedürler uygulanır: a) Ek-1-A-1 maddede atıfta
bulunulan tasarım sınıfları A ve B için: 1) Tekne boyu 2,5 m ve
üzeri olup 12 m'den az olan gezi tekneleri için Modül A1 (İç üretim
kontrolü + denetimli ürün testi), Modül B (AB tip incelemesi) ile birlikte
Modül C, D, E veya F, Modül G (Birim doğrulamasına dayalı uygunluk), Modül H
(Tam kalite güvencesine dayalı uygunluk) lerden herhangi biri, 2) Tekne boyu 12 m ve
üzeri olup 24 m’ye kadar olan gezi tekneleri için Modül B (AB tip
incelemesi) ve birlikte Modül C, D, E veya F, Modül G (Birim doğrulamasına
dayalı uygunluk), Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı
uygunluk) lerden herhangi biri, b) Ek-1-A-1 maddede atıfta
bulunulan tasarım sınıfı C için: 1) Tekne boyu 2,5 m ve
üzeri olup 12 m'den az olan gezi tekneleri için Ek-1-A’da yer
alan temel gerekliliklerin 3.2. ve 3.3. maddeleriyle ilgili
uyumlaştırılmış standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen
uyumlaştırılmış ulusal standartların gerekliliklerini karşılaması durumunda;
Modül A (İç üretim kontrolü), Modül A1 (İç üretim kontrolü + denetimli ürün
testi), Modül B (AB tip incelemesi) ile birlikte Modül C, D, E, F veya Modül
G (Birim doğrulamasına dayalı uygunluk) veya Modül H (Tam kalite güvencesine
dayalı uygunluk), Ek-1-A’da yer alan temel gerekliliklerin 3.2. ve 3.3.
maddeleriyle ilgili uyumlaştırılmış standartlar ve/veya uyumlaştırılmış
standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal standartların
gerekliliklerini karşılamaması durumunda; Modül A1 (İç üretim kontrolü +
denetimli ürün testleri), Modül B (AB tip incelemesi) ile birlikte Modül C,
D, E, F, Modül G (Birim doğrulamasına dayalı uygunluk) veya Modül H (Tam
kalite güvencesine dayalı uygunluk) lerden herhangi biri, 2) Tekne boyu 12 m ve
üzeri olup 24 m’ye kadar olan gezi tekneleri için; Modül B (AB tip
incelemesi) ile birlikte Modül C, D, E veya F, Modül G (Birim doğrulamasına
dayalı uygunluk), Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı
uygunluk) lerden herhangi biri, c) Bu Yönetmeliğin
Ek-1-A-1 maddesinde atıfta bulunulan tasarım sınıfı D için: 1) Tekne boyu
2,5 m’den 24 m’ye kadar olan gezi tekneleri için; Modül A
(İç üretim kontrolü), Modül A1 ( İç üretim kontrolü + denetimli ürün testi),
Modül B (AT tip incelemesi) ile birlikte Modül C, D, E veya F, Modül G (Birim
doğrulamasına dayalı uygunluk), Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı
uygunluk) lerden herhangi biri. (2) Kişisel deniz
taşıtlarının tasarım ve üretimi ile ilgili, CE İşareti Yönetmeliğinin
Ek-3’ünde düzenlenen aşağıdaki prosedürler uygulanır: a) Modül A (İç üretim
kontrolü), b) Modül A1 (İç üretim
kontrolü + denetimli ürün testleri), c) Modül B (AB tip
incelemesi) ile birlikte Modül C, D, E veya F, ç) Modül G (Birim
doğrulamasına dayalı uygunluk), d) Modül H (Tam kalite
güvencesine dayalı uygunluk). (3) Bileşenlerin tasarım ve
üretimi ile ilgili, CE İşareti Yönetmeliğinin Ek-3'ünde düzenlenen
aşağıdaki prosedürler uygulanır: a) Modül B (AT tip
incelemesi) ile birlikte Modül C, D, E veya F, b) Modül G (Birim
doğrulamasına dayalı uygunluk), c) Modül H (Tam kalite
güvencesine dayalı uygunluk). Egzoz emisyonları MADDE 22 – (1)
Egzoz emisyonlarıyla ilgili olarak; 2 nci maddenin
birinci fıkrasının (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen ürünler için; motor
imalatçısı “CE” İşareti Yönetmeliğinin Ek-2’sinde düzenlenen aşağıdaki
prosedürleri uygular: a) Uyumlaştırılmış
standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış
ulusal standartlar kullanılarak yapılan testlerde,
aşağıdaki modüllerden herhangi biri: 1) Modül B (AB tip
incelemesi) ile birlikte Modül C, D, E veya F, 2) Modül G (Birim
doğrulamasına dayalı uygunluk), 3) Modül H (Tam kalite
güvencesine dayalı uygunluk). b) Uyumlaştırılmış
standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış
ulusal standartlar kullanılmadan yapılan testlerde, aşağıdaki modüllerden herhangi
biri: 1) Modül B (AB tip
incelemesi) ile Modül C1, 2) Modül G (Birim
doğrulamaya dayalı uygunluk). Gürültü emisyonları MADDE 23 – (1) Entegre egzoz sistemine sahip
olmayan kıçtan tahrikli veya tekne içine yerleştirilmiş motoru bulunan gezi
teknelerinin ve entegre egzoz sistemi olmayan kıçtan tahrikli
motoru veya tekne içine yerleştirilmiş motoru bulunan, teknede büyük dönüşüm
yapılmış ve dönüştürmeyi izleyen beş yıl içerisinde piyasaya arz edilmiş gezi
teknelerinin, gürültü emisyonlarıyla ilgili olarak, imalatçı “CE” İşareti
Yönetmeliğinin Ek-3’ünde düzenlenen aşağıdaki prosedürleri uygular: a) Uyumlaştırılmış
standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış
ulusal standartlar kullanılarak yapılan gürültü ölçümlerinde,
aşağıdaki modüllerden herhangi biri: 1) Modül A1 (İç üretim
kontrolü + denetimli ürün testleri), 2) Modül G (Birim
doğrulamasına dayalı uygunluk), 3) Modül H (Tam kalite
güvencesine dayalı uygunluk). b) Uyumlaştırılmış
standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış
ulusal standartlar kullanılmadan yapılan gürültü ölçümlerinde, Modül G (Birim
doğrulamasına dayalı uygunluk). c) Froude sayısı
ve Güç Deplasman oranı metodu uygulanmış ise, aşağıdaki modüller: 1) Modül A (İç üretim
kontrolü), 2) Modül G (Birim
doğrulamasına dayalı uygunluk), 3) Modül H (Tam kalite
güvencesine dayalı uygunluk). (2) Kişisel deniz
taşıtlarının ve dıştan takma motorların ve gezi teknesine
yerleştirilecek entegre egzoz sistemi olan kıçtan tahrikli
motorların, gürültü emisyonlarıyla ilgili olarak, kişisel deniz taşıtı veya
motor imalatçısı, “CE” İşareti Yönetmeliğinin Ek-3'ünde düzenlenen aşağıdaki
prosedürleri uygular: a) Uyumlaştırılmış
standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış
ulusal standartlar kullanılarak yapılan gürültü ölçümlerinde,
aşağıdaki modüllerden herhangi biri: 1) Modül A1 (İç üretim
kontrolü + denetimli ürün testleri), 2) Modül G (Birim
doğrulamasına dayalı uygunluk), 3) Modül H (Tam kalite
güvencesine dayalı uygunluk). b) Uyumlaştırılmış
standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış
ulusal standartlar kullanılmadan yapılan gürültü ölçümlerinde, Modül G (Birim
doğrulamasına dayalı uygunluk). Üretim sonrası değerlendirme MADDE 24 – (1) 20 nci maddenin
ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkralarında atıfta bulunulan üretim sonrası
değerlendirmesi, Ek-5’te belirtildiği gibi yerine getirilir. İlave gereklilikler MADDE 25 – (1) “CE” İşareti Yönetmeliğinin
Ek-3-4 maddesinde açıklanan Modül B’nin kullanıldığı hallerde, AB Tip
incelemesi, aynı maddenin ikinci fıkrasının (b) bendinde belirtildiği şekilde
yapılacaktır. Modül B’de anılan “Ürün Tipi” aşağıdakileri kapsamak
şartıyla ürünün birkaç versiyonunu içerebilir: a) Ürünün çeşitli versiyonları arasındaki
farklılıklar, ürünün güvenlik seviyesini ve ürün performansına yönelik diğer
gereklilikleri etkilememek zorundadır. b) Gerektiğinde
sertifikanın aslında yapılacak düzeltmeler vasıtasıyla, karşılık gelen AB Tip
İnceleme Sertifikasında ürünün çeşitli versiyonlarına atıfta
bulunulur. (2) “CE” İşareti
Yönetmeliğinin Ek-3-2 maddesinde açıklanan Modül A-1’in kullanıldığı
hallerde, ürün testleri, imalatçının üretimini yansıtan bir veya bir kaç
deniz taşıtında gerçekleştirilir ve Ek-6’da belirtilen ilave istekler
uygulanır. (3) Uygunluk
değerlendirmesi, “CE” İşareti Yönetmeliğinin Ek-3-2 maddesinde (Modül A1) ve
Ek-3-6 maddesinde (Modül C1) atıfta bulunulan işletme içi akredite bir birim
tarafından yapılması mümkün değildir. (4) Bu Yönetmeliğin egzoz
emisyonu gerekliliklerine yönelik uygunluk değerlendirmesi için, “CE” İşareti
Yönetmeliğinin Ek-3-12 maddesinde açıklanan
Modül F’nin kullanıldığı hallerde, bu Yönetmeliğin Ek-7’sinde
açıklanan prosedür uygulanır. (5) Bu Yönetmeliğin
egzoz emisyonu gerekliliklerine yönelik uygunluk değerlendirmesi
için, “CE” İşareti Yönetmeliğinin Ek-3-5 maddesinde açıklanan
Modül C’nin kullanıldığı hallerde ve imalatçı, “CE” İşareti
Yönetmeliğinin Ek-3-15 maddesinde açıklanan Modül H’ ye uygun bir kalite sistemi
altında çalışmıyor ise; imalatçının kalite sisteminin, işletme içi ürün
kontrollerini kapsadığını doğrulamak amacıyla, ürün testleri kontrolleri
imalatçının belirleyeceği bir onaylanmış kuruluş tarafından yapılır veya
onaylanmış kuruluş tarafından belirlenecek rastgele aralıklarla seçilen
ürünlerde bu kontroller yapılır. Kalite sisteminin yetersiz görüldüğü veya
imalatçı tarafından sunulan bilgilerin geçerliliğinin doğrulanmasının gerekli
görüldüğü hallerde, Ek-8’de belirtilen prosedür uygulanır. Teknik dosya MADDE 26 – (1) 8 inci maddenin ikinci
fıkrasında atıfta bulunulan teknik dosya, ürünün, 5 inci maddenin birinci
fıkrasında ve Ek-1’de düzenlenen temel gereklere uygunluğunu sağlamak için
imalatçı tarafından kullanılan ilgili bütün verileri veya araçları kapsar.
Teknik dosya, özellikle Ek-9’da listelenen ilgili belgeleri kapsar. (2) Teknik dosya, ürünün
tasarım, üretim, kullanım ve uygunluk değerlendirilmesinin kolayca
anlaşılmasına imkân sağlar. BEŞİNCİ BÖLÜM Uygunluk Değerlendirme Kuruluşlarının Onaylanması Bildirim MADDE 27 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik
kapsamında üçüncü taraf uygunluk değerlendirme faaliyetlerini yürütmek üzere
görevlendirilmesini uygun bulduğu kuruluşları Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla
Komisyona ve üye ülkelere bildirir. Yetkili kuruluşlar MADDE 28 – (1) Bakanlık, 33 üncü madde
hükümlerine uygun olarak, uygunluk değerlendirme kuruluşlarının bu
Yönetmeliğin amaçları doğrultusunda değerlendirilmesi, yetkilendirilmesi ve
denetlenmesi için gerekli tüm prosedürleri oluşturur. Yetkili kuruluşun
sorumlulukları MADDE 29 – (1) Bakanlık; a) Uygunluk değerlendirme
kuruluşları ile arasında çıkar ilişkisi bulunmayacak şekilde faaliyetlerini
yürütür. b) Yapılan işlerin
objektifliğini ve nesnelliğini temin eder ve devamlılığını sağlar. c) Uygunluk değerlendirme
kuruluşlarının bildirimine ilişkin kararını veren yetkili personeli ile bu
kuruluşun uygunluk değerlendirmesini yapan personeli farklı olacak şekilde
organize eder. ç) Ticari olarak veya
rakip olacak şekilde, uygunluk değerlendirme kuruluşlarının gerçekleştirdiği
hiçbir faaliyeti gerçekleştirmez ve danışmanlık hizmeti vermez. d) Elde ettiği bilgilerin
gizliliğini temin eder. e) Faaliyetlerini tam ve
eksiksiz olarak yerine getirmek için yeterli sayıda uzman kişiyi bünyesinde
bulundurur. Yetkili kuruluşun
bilgilendirme yükümlülüğü MADDE 30 – (1) Bakanlık, onaylanmış
kuruluşların izlenmesi, uygunluk değerlendirme kuruluşlarının
değerlendirilmesi ve görevlendirilmesi ile ilgili prosedürleri ve
bu prosedürlerde meydana gelen değişiklikler hakkında Komisyonu
bilgilendirir. Onaylanmış kuruluşlar
ile ilgili gereklilikler MADDE 31 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında
onaylanmış kuruluş olabilmek için, uygunluk değerlendirme kuruluşları, bu
maddenin ikinci fıkrasından onbirinci fıkrasına kadar olan kısımda
belirtilen gereklilikleri karşılar. (2) Bir uygunluk
değerlendirme kuruluşu, ulusal mevzuat kapsamında kurulur ve tüzel kişiliğe
sahip olur. (3) Bir uygunluk
değerlendirme kuruluşu, değerlendirdiği organizasyon veya üründen bağımsız,
üçüncü taraf bir kuruluştur. Değerlendirilen ürünün tasarımı, üretimi,
tedariki, montajı, kullanımı veya bakımı gibi işlemlerde yer alan ticari veya
mesleki bir birliğe bağlı bulunan bir kuruluş, bağımsız olması ve çıkar
çatışması bulunmaması şartıyla, böyle bir uygunluk değerlendirme kuruluşu
olarak değerlendirilebilir. (4) Bir uygunluk
değerlendirme kuruluşu, kuruluşun üst düzey yönetimi ve uygunluk
değerlendirmesi faaliyetlerini yürütmekten sorumlu personeli,
değerlendirmesini yaptığı ürünü tasarlayan, imal eden, tedarik eden,
montajını yapan, satın alan, sahipliğinde bulunduran, kullanan veya bakımını
yapan veya söz konusu tarafların herhangi birinin temsilcisi olamaz. Bu
durum, uygunluk değerlendirmesi yapılmış ürünlerin, uygunluk değerlendirme
kuruluşunun faaliyetleri için veya şahsi amaçla kullanılmasını engellemez.
Bir uygunluk değerlendirme kuruluşu, kuruluşun üst düzey yönetimi ve uygunluk
değerlendirmesi faaliyetlerini yürütmekten sorumlu personeli,
değerlendirmesini yaptığı ürünün tasarımında, imalatında, pazarlamasında,
kurulumunda, kullanımında veya bakımında doğrudan yer alamaz veya söz konusu
tarafları temsil edemez. Görevlendirildikleri alandaki uygunluk
değerlendirmesi faaliyetlerinin bütünlüğü veya değerlendirmelerinin
bağımsızlığı ile aykırılık oluşturucak herhangi bir faaliyet ile
meşgul olamazlar. Bu husus özellikle danışmanlık hizmetleri için geçerlidir.
Uygunluk değerlendirme kuruluşları, şube, temsilcilik veya yüklenicilerinin
faaliyetlerinin, uygunluk değerlendirme kuruluşunun uygunluk değerlendirmesi
işlemlerinin gizliliğini, nesnelliğini veya tarafsızlığını etkilememesini
sağlar. (5) Uygunluk değerlendirme
kuruluşları ve onun çalışanları, uygunluk değerlendirme faaliyetlerini en
yüksek derecede profesyonel bütünlükle ve belirli alanda gereken teknik
yeterlilikle gerçekleştirir. Uygunluk değerlendirme kuruluşları ve onun
çalışanları, özellikle bu faaliyetlerin sonucuyla ilgili kişi veya kişilerden
gelen, uygunluk değerlendirme faaliyetlerini ve bu konudaki nihai kararlarını
etkileyebilecek her türlü baskı ve teşvikten, özellikle finansal bakımdan
uzak olmak zorundadır. (6) Bir uygunluk
değerlendirme kuruluşu, 20 nci madde ile 25 inci madde arasındaki
hükümler kapsamında görevlendirildiği uygunluk değerlendirmesi
faaliyetlerini, bu faaliyetlerin kendisi tarafından veya onun sorumluluğunda
ve onun adına yapılması fark etmeksizin gerçekleştirecek yeterlilikte olmak
zorundadır. Bir uygunluk değerlendirme kuruluşu, yetkilendirildiği alana
yönelik her bir uygunluk değerlendirme prosedürünü ve her çeşit veya
kategorideki ürünlerle ilgili aşağıdaki gereklilikleri her zaman hazır
bulundurur: a) Uygunluk değerlendirme
işlemlerini gerçekleştirebilecek teknik bilgiye, uygun ve yeterli tecrübeye
sahip personel, b) Şeffaflığı
ve prosedürlerin yeniden üretilmesini sağlayacak şekilde hangi
uygunluk değerlendirmesinin yürütüldüğü ile uyum prosedürlerinin tanımı, c) Onaylanmış kuruluş
olarak gerçekleştirilen faaliyetleri ile diğer faaliyetlerini ayıran uygun
politikalar ve yürürlükte bulunan prosedürler, ç) İşin büyüklüğü, faaliyette
bulunulan sektör, sektörün yapısı, söz konusu ürünün teknolojisinin
karmaşıklık derecesi, toplu veya seri üretim sürecinin yapısını dikkate alan,
faaliyetlerin performansı için prosedürler, d) Uygunluk değerlendirme
kuruluşu, faaliyetleriyle bağlantılı teknik ve idari konuları, uygun bir
yöntemle yürütecek imkânlara ve ayrıca gerekli ekipmanlara veya
tesislere erişim imkânı. (7) Uygunluk değerlendirme
faaliyetlerini yürütmekten sorumlu personel aşağıdaki özelliklere sahip olmak
zorundadır: a) Uygunluk değerlendirme
kuruluşunun görevlendirildiği uygunluk değerlendirmesi faaliyetlerini
kapsayan teknik ve mesleki eğitim, b) Yürütülen uygunluk
değerlendirmesi faaliyetlerinin gereklilikleri hakkında tatmin edici derecede
bilgi ve bu değerlendirmeleri gerçekleştirmek için gerekli yetki, c) İlgili temel
gereklilikler, uyumlaştırılmış standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda
karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal standartları ve ulusal mevzuatı, anlama
ve bilme, ç) Değerlendirmelerin
gerçekleştirildiğini gösteren sertifikaları, kayıtları ve raporları
hazırlayabilme yeteneği. (8) Uygunluk değerlendirme
kuruluşlarının, üst düzey yönetiminin ve uygunluk değerlendirmesi yapan
personelin tarafsızlığı sağlanır. Uygunluk değerlendirme kuruluşunun üst
düzey yönetiminin ve uygunluk değerlendirmesi yapan personelinin hizmet
karşılığı alacağı ücret, gerçekleştirilen değerlendirmelerin sayısına veya bu
değerlendirmelerin sonuçlarına bağlı olamaz. (9) Uygunluk değerlendirme
kuruluşlarının mesleki sorumluluk sigortası yaptırması gerekmektedir. (10) Uygunluk
değerlendirme kuruluşunun personeli, Bakanlıkla ilişkileri haricinde,
20 nci madde ile 25 inci madde arasında tanımlanan işlemleri
yürütürken elde edilen tüm bilgi hakkında mesleki gizliliği sağlar. Bu
bilgiler ile ilgili mülkiyet haklarını korur. (11) Uygunluk
değerlendirme kuruluşları, ilgili standardizasyon faaliyetlerine ve
onaylanmış kuruluş koordinasyon grubunun faaliyetlerine katılırlar veya kendi
değerlendirme personelinin bilgilendirilmesini sağlarlar ve bu grup çalışması
sonucunda alınan idari kararları ve oluşturulan dokümanları genel kılavuz
olarak kullanırlar. Uygunluk varsayımı MADDE 32 – (1) Uyumlaştırılmış standartlar
ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal
standartlar veya bunların bir kısmı ile uyumlu olan ürünlerin, 31 inci
maddede düzenlenen gereklilikleri karşıladığı ve uygulanabildiği kadarıyla
uyumlaştırılmış standartların bu gereklilikleri kapsadığı kabul edilir. (2) Uyumlaştırılmış
standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal
standartlarının yer aldığı liste Bakanlık tarafından Resmî Gazete’de
yayımlanır. Onaylanmış kuruluşların
şube, temsilcilik ve yüklenicileri MADDE 33 – (1) Onaylanmış kuruluş, uygunluk
değerlendirmesi ile ilgili belli bir görevi şube, temsilcilik veya
yükleniciye verirse, şube, temsilcilik ve yüklenici 31 inci maddede
düzenlenen gereklilikleri yerine getirir ve bu doğrultuda Bakanlığı
bilgilendirir. (2) Onaylanmış kuruluşlar,
kuruldukları yerlere bakılmaksızın, onaylanmış kuruluşun şubesi, temsilcisi
veya yüklenicisi tarafından yapılan tüm işlemlerin sorumluluğunu üstlenir. (3) İşlerin onaylanmış
kuruluşun şubesi, temsilcisi veya yüklenicisi tarafından yapılması ancak
müşterinin onayı ile gerçekleşebilir. (4) Onaylanmış kuruluş
şubesi, temsilcisi veya yüklenicisinin vasıflandırılma değerlendirmesini
içeren ilgili dökümanları ve onlarla birlikte gerçekleştirdiği
20 nci ve 25 inci maddeler arasında bulunan maddelerde düzenlenen
faaliyetlere ait tüm dokümanları, Bakanlığın kullanımı için hazır bulundurur. Görevlendirme başvurusu MADDE 34 – (1) Uygunluk değerlendirme
kuruluşu, onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmek üzere Bakanlığa
başvurur. (2) Birinci fıkrada sözü
edilen başvuru, uygunluk değerlendirme faaliyetlerinin tanımı, uygunluk
değerlendirme modül veya modülleri, kuruluşun yetkin olduğunu ileri
sürdüğü ürün veya ürünlerin yanı sıra TÜRKAK tarafından yayınlanmış, uygunluk
değerlendirme kuruluşunun 31 inci maddede belirlenmiş gereklilikleri yerine getirdiğini
doğrulayan akreditasyon sertifikası ile birlikte yapılır. (3) Uygunluk değerlendirme
kuruluşu, akreditasyon sertifikası sunamadığı durumlarda, 31 inci maddede
belirtilen gerekliliklere uygunluğunun doğrulanması, tanınması ve düzenli
olarak izlenmesi için gerekli olan tüm belgeye dayalı kanıtları Bakanlığa
sunar. Bildirim süreci MADDE 35 – (1) Bakanlık, 31 inci maddede
belirlenmiş gereklilikleri karşılayan uygunluk değerlendirme kuruluşlarını
görevlendirebilir. (2) Bakanlık,
görevlendirilmesi uygun bulunan kuruluşları Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla
Komisyona ve üye devletlere bildirir. Bildirim, AB’nin Yeni Yaklaşım
Onaylanmış Kuruluşlar Bilgi Sistemi kullanılarak yapılır. (3) Bildirim, uygunluk
değerlendirmesi faaliyetlerinin, uygunluk değerlendirmesi modül veya
modüllerinin, ilgili ürün veya ürünlerin tüm ayrıntılarını ve ilgili
yeterlilik onayını içerir. (4) Komisyona bildirim
tarihinden itibaren, onaylanmış kuruluş adayının yeterliliğinin
değerlendirilmesinde akreditasyon belgesi kullanılmış ise iki hafta, kullanılmamış
ise iki aylık süre içinde Komisyon veya Avrupa Birliğine üye devletler,
bildirimi yapılan onaylanmış kuruluş adayının yeterliliği hakkında ek bilgi
isteyebilir veya itirazda bulunabilir. Bildirimi yapılan uygunluk
değerlendirme kuruluşuna Komisyon tarafından bir kimlik kayıt numarasının
tahsis edilmesi ile Bakanlık bu kuruluşu onaylanmış kuruluş olarak atar. (5) Onaylanmış
kuruluşların görevlendirme kapsamında meydana gelen değişiklikler de Komisyon
ve üye devletlere bildirilir. Onaylanmış kuruluşların
kimlik kayıt numaraları ve listeleri MADDE 36 – (1) Bildirim yapılan uygunluk
değerlendirme kuruluşuna Komisyon tarafından bir kimlik kayıt numarasının
tahsis edilmesi ile Bakanlık bu kuruluşu onaylamış kuruluş olarak atar. Görevlendirmelerde değişiklikler MADDE 37 – (1) Bakanlık, onaylanmış kuruluşun
31 inci maddede belirlenen gereklilikleri karşılayamadığını veya
zorunluluklarını yerine getiremediğini tespit ettiği veya bu konuda
bilgilendirildiği durumlarda, bu gerekliliklerin karşılanamamasının veya
zorunlulukların yerine getirilememesinin ciddiyetine göre Bakanlık uygun
gördüğü şekilde onaylanmış kuruluşun faaliyetlerini kısıtlar, askıya alır
veya onaylanmış kuruluş statüsüne son verir. Bakanlık en kısa sürede, konu
hakkında Komisyonu ve üye ülkeleri bilgilendirir. (2) Faaliyetlerin
kısıtlanması, askıya alınması veya onaylanmış kuruluş statüsüne son verilmesi
halinde ya da onaylanmış kuruluşun faaliyetlerini kendi sona erdirdiği
durumlarda, Bakanlık, söz konusu onaylanmış kuruluşun dosyalarının başka bir
onaylanmış kuruluş tarafından işleme alınmasını veya talepleri halinde
kendisine sunulmak üzere hazır bulundurulmasını sağlar. Onaylanmış kuruluşların
yeterliliğine itiraz MADDE 38 – (1) Bakanlık, onaylanmış kuruluşu
görevlendirilmesine temel oluşturan veya yeterliliğini koruduğuna ilişkin tüm
bilgileri talebi halinde Komisyona sunmak üzere Ekonomi Bakanlığına bildirir. (2) Bakanlık, Komisyon
veya AB üyesi ülkelerden birinin Bakanlığın görevlendirdiği bir onaylanmış
kuruluşun yeterliliğinin ve ilgili mevzuata uygunluğunun incelenmesini talep
etmesi halinde, 1/2006 sayılı Türkiye-Avrupa Birliği Ortaklık Konseyi
Kararının 4 üncü maddesinde belirtilen usulü takip eder. Onaylanmış kuruluşların
faaliyetlerine ilişkin yükümlülükleri MADDE 39 – (1) Onaylanmış kuruluşlar uygunluk
değerlendirmelerini, 20 ve 25 inci maddeler arasında belirtilen uygunluk
değerlendirme prosedürleri ile uyumlu olacak şekilde
gerçekleştirirler. (2) Uygunluk
değerlendirmesi faaliyetleri, uygun bir şekilde, iktisadi işletmeciler ve
kişisel ithalatçılar için gereksiz yüklerden kaçınılarak yapılır. Uygunluk
değerlendirme kuruluşları, işin büyüklüğü, faaliyetin gerçekleştirildiği
sektör, sektörün yapısı, söz konusu ürünün teknolojisinin karmaşıklık
derecesi ve toplu veya seri üretim prosesininyapısı gibi parametreleri
dikkate alarak faaliyetlerini gerçekleştirirler. Bu durumda onaylanmış
kuruluş bu Yönetmelik kapsamında ürünün uygunluğu için öngörülen zorluk
derecesi ve koruma seviyesini dikkate alır. (3) Bir onaylanmış
kuruluş, 5 inci maddenin birinci fıkrası ve Ek-1’de veya yerini tutan
uyumlaştırılmış standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen
uyumlaştırılmış ulusal standartlarda düzenlenmiş gerekliliklerin bir imalatçı
veya kişisel ithalatçı tarafından karşılanmadığını tespit ettiğinde, imalatçı
veya kişisel ithalatçının uygun düzeltici önlemler alması gerekir ve bu
kapsamda bir uygunluk belgesi yayımlayamaz. (4) Sertifikanın yayımını
takiben, uygunluk izlemesi esnasında, onaylanmış kuruluş ürünün artık uyumlu
olmadığını tespit ederse, imalatçının uygun düzeltici önlemler alması gerekir
ve eğer gerek görülürse, sertifika askıya alınır veya iptal edilir. (5) Düzeltici önlemler
alınmadığında veya gerekli etkiyi göstermediğinde, onaylanmış kuruluş, uygun
görüldüğü şekilde, sertifikayı kısıtlar, askıya alır veya iptal eder. İtiraz prosedürü MADDE 40 – (1) Bakanlık, onaylanmış
kuruluşların kararlarına karşı itiraz mekanizmasının mevcut olmasını sağlar. Onaylanmış kuruluşların
bildirim yükümlülüğü MADDE 41 – (1) Onaylanmış kuruluşlar
aşağıdaki durumlarda Bakanlığı bilgilendirir: a) Bir sertifikanın reddi,
kısıtlanması, askıya alınması veya iptal edilmesi, b) Görevlendirme kapsamını
ve şartlarını etkileyen durumlar, c) Piyasa gözetimi ve
denetimi yetkililerinden, uygunluk değerlendirme faaliyetleri ile ilgili
olarak alınan bilgi talebi, ç) Talep olması halinde,
görevlendirme kapsamında yürütülen uygunluk değerlendirmesi faaliyetleri ve
sınır ötesi faaliyetler ile yüklenicilerin faaliyetleri gibi diğer
faaliyetler. (2) Onaylanmış kuruluşlar,
bu Yönetmeliğe göre görevlendirilmiş diğer onaylanmış kuruluşlara, aynı
ürünler üzerinde benzer uygunluk değerlendirme faaliyetleri
gerçekleştirdikleri durumlarda, olumsuz uygunluk değerlendirme sonuçları ile
ilgili sorunları ve istek üzerine olumlu uygunluk değerlendirme sonuçları ile
ilgili bilgileri sunar. Onaylanmış kuruluşların
koordinasyonu MADDE 42 – (1) Bakanlık görevlendirdiği
onaylanmış kuruluşların, doğrudan veya belirlenmiş temsilciler vasıtasıyla,
Avrupa Birliğinde oluşturulan koordinasyon grup veya gruplarının
çalışmalarına katılmalarını sağlar. ALTINCI BÖLÜM Piyasa Gözetimi ve Denetimi, Piyasaya
Arz Edilen Ürünlerin Denetimi ve Korunma Önlemleri Piyasa gözetimi ve
denetimi, piyasaya arz edilmiş ürünlerin denetimi MADDE 43 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
ürünlere 13/11/2001 tarihli ve 2001/3529 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair
Yönetmelik hükümleri uygulanır. Ulusal düzeyde risk
oluşturan ürünlerde izlenecek prosedür MADDE 44 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik
kapsamındaki bir ürünün insan sağlığına veya güvenliğine, mal varlığına veya
çevreye karşı bir risk oluşturduğuna inanmaları için yeterli sebepleri
olduğunda, söz konusu ürünle ilgili olarak bu Yönetmelikte belirtilen ilgili
gereklilikleri kapsayan, bir değerlendirme gerçekleştirirler. İlgili iktisadi
işletmeciler veya kişisel ithalatçılar, Bakanlık ile gereken işbirliğini
yaparlar. (2) İktisadi işletmeciler
söz konusu olduğunda, Bakanlığın değerlendirmesi sırasında ürünün bu
Yönetmelikte belirtilen gerekliliklere uygun olmadığını saptamaları halinde;
Bakanlık, riskin niteliği ile orantılı olarak alacakları karar doğrultusunda,
gecikme olmaksızın ilgili iktisadi işletmeciden, ürünü ilgili gereksinimlere
uygun hale getirecek düzeltici faaliyetlerin yapılmasını, piyasadan
çekilmesini ya da makul bir süre içinde geri çağırmasını talep ederler. (3) Kişisel ithalatçılar
söz konusu olduğunda, Bakanlığın değerlendirmesi sırasında ürünün bu
Yönetmelikte belirtilen gerekliliklere uygun olmadığını saptamaları halinde;
kişisel ithalatçı Bakanlık tarafından, riskin niteliği ile orantılı olarak
alacakları karar doğrultusunda, gecikme olmaksızın kişisel ithalatçıyı, ürünü
ilgili gereksinimlere uygun hale getirecek düzeltici faaliyetlerin yapılması
ve ürünün hizmete sunulmasının veya kullanılmasının durdurulması ile ilgili
bilgilendirilir. Bakanlık, bu hususta ilgili onaylanmış kuruluşu
bilgilendirir. (4) İkinci ve üçüncü
fıkralarda sözü edilen tedbirler için Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine
Dair Yönetmelik hükümleri uygulanır. (5) Bakanlık,
uygunsuzluğun ulusal sınırlarımızla kısıtlı olmadığını değerlendirmesi
durumda, Komisyonu ve Avrupa Birliği üye ülkelerini, değerlendirmenin
sonuçları ve ilgili iktisadi işletmeciden yapmasını talep ettiği eylemler
hakkında Ekonomi Bakanlığı aracılığı ile bilgilendirir. (6) İktisadi işletmeci,
piyasada bulundurduğu tüm ürünlerle ilgili, uygun düzeltici faaliyetlerin
yapılmasını sağlar. İktisadi işletmeci, piyasaya arz ettiği ve/veya piyasada
bulundurduğu tüm ürünlerle ilgili, uygun düzeltici faaliyetlerin yapılmasını
sağlar. (7) Kişisel ithalatçı,
kendi kullanımı için ithal edilmiş üründe, uygun düzeltici faaliyetlerin
yapılmasını sağlar. (8) İlgili iktisadi
işletmecinin, ikinci fıkrada atıfta bulunulan süre içerisinde yeterli
düzeltici faaliyetleri yapmaması durumunda, Bakanlık, ürünün ulusal pazarda
kullanımını yasaklayacak veya kısıtlayacak, ürünü piyasadan çekecek veya geri
çağıracak gerekli tüm uygun geçici önlemleri alır. (9) Kişisel ithalatçının,
yeterli düzeltici faaliyetleri yapmaması durumunda, Bakanlık, ürünün hizmete
sunulmasını yasaklayacak veya ülke sınırları içinde kullanımı kısıtlayacak ya
da yasaklayacak tüm uygun geçici önlemleri alır. (10) Bakanlık, Komisyonu
ve Avrupa Birliği üye ülkelerini, gecikme olmaksızın, önlemler konusunda
Ekonomi Bakanlığı aracılığı ile bilgilendirir. (11) Dördüncü fıkrada
belirtilen bilgiler, tüm ayrıntıları, özellikle uygun olmayan ürünün
tanımlanması için gerekli bilgileri, ürünün menşei, iddia edilen uygunsuzluğun
yapısı ve ortaya çıkardığı riskleri, alınan ulusal önlemlerin yapısı ve
süresi ve ilgili iktisadi işletmeci veya kişisel ithalatçı tarafından öne
sürülen iddiaları içerir. Özellikle, Bakanlık uygunsuzluğun aşağıdakilere
bağlı olup olmadığını belirtir: a) Kişilerin sağlığının
veya güvenliğinin, mal varlığının veya çevrenin korunmasını sağlamasında bu
Yönetmelikte belirtilen ilgili gereksinimleri karşılamadaki yetersizlikler, b) Uygunluk varsayımı
veren 15 inci maddede bulunan, uyumlaştırılmış standartlar ve/veya
uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal
standartlardaki eksiklikler. (12) Bakanlık, Avrupa
Birliği pazarında bu madde kapsamında başlatılan bir işleme ilişkin Komisyon
tarafından iletilen bilgiye istinaden, ilgili ürünün uygunsuzluğuna dair
uygulanmasını kabul ettiği bir tedbiri ve elinde bulunan herhangi bir ek
bilgiyi; ayrıca, bildirilen tedbire itiraz ediyorsa itirazlarını,
gecikmeksizin Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve Avrupa Birliği
üyesi ülkelere bildirir. (13) Bakanlık tarafından
alınan geçici bir önleme herhangi bir üye devlet veya Komisyon tarafından
sekizinci fıkrada bahsedilen bilgilerin alınmasını takip eden üç ay
içerisinde itiraz edilmezse söz konusu önlem haklı kabul edilir. (14) Bakanlık, gecikme
olmaksızın, söz konusu ürünle ilgili ürünün piyasadan çekilmesi gibi gerekli
kısıtlayıcı önlemlerin alınmasını sağlar. Korunma
önlemleri prosedürü MADDE 45 – (1) 44 üncü maddenin altıncı,
yedinci, sekizinci ve dokuzuncu fıkralarında belirtilen tedbire karşı Avrupa
Birliği ülkelerinden ve Komisyondan itiraz olur ve Komisyon tarafından
yapılan incelemede söz konusu tedbirin haklı bir gerekçeye dayanmadığına
hükmedilirse, Bakanlık tedbiri yürürlükten kaldırır. Şekli uygunsuzluklar MADDE 46 – (1) 45 inci madde hükümleri ile
çelişmemek şartıyla, Bakanlık aşağıdaki bulgulardan birini tespit ettiğinde,
söz konusu uygunsuzluğun ilgili iktisadi işletmeci veya kişisel ithalatçı
tarafından giderilmesi gerekir: a) CE işareti,
17 nci, 18 inci veya 19 uncu maddelere aykırı olarak konulmuşsa, b) CE işareti, 18 inci
maddede atıfta bulunulan ürünlere konulmamışsa, c) Ek-3’te atıfta
bulunulan AB uygunluk beyanı hazırlanmamışsa, ç) Ek-3’te atıfta
bulunulan AB uygunluk beyanı doğru olarak hazırlanmamışsa, d) Teknik dosya mevcut
değilse veya tamamlanmamışsa, e) 8 inci maddenin altıncı
fıkrası veya 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında düzenlenen bilgiler
bulunmuyorsa, yanlışsa veya tamamlanmamışsa, f) 8 inci madde veya 10
uncu maddede verilen diğer idari gerekliliklerin herhangi biri yerine
getirilmemişse. (2) Birinci fıkrada atıfta
bulunulan uygunsuzluk devamlılık gösterdiğinde, Bakanlık söz konusu ürünün
piyasada bulundurulmasının kısıtlanması veya yasaklanması için gerekli tüm
önlemleri alır ya da piyasadan çekilmesini veya geri çağırılmasını sağlar
veya ürünün kişisel ithalatçı tarafından kendi kullanımı için ithal edildiği
durumlarda, ürünün kullanımını kısıtlar veya yasaklar. YEDİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Avrupa Birliği
mevzuatına uyum MADDE 47 – (1) Bu Yönetmeliğin
hazırlanmasında, 20/11/2013 tarihli ve 2013/53/AB sayılı Avrupa
Parlamentosu ve Konsey Direktifi dikkate alınmıştır. Cezalar MADDE 48 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı davranışta bulunanlara, 4703 sayılı Kanun hükümleri uygulanır. Yürürlükten kaldırılan
yönetmelik MADDE 49 – (1) 28/12/2006 tarihli
ve 26390 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Gezi Tekneleri Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır. Geçiş dönemi GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Gezi Tekneleri Yönetmeliğine uygun
olarak tasarlanan ve üretilen ürünler, 1/7/2018tarihine kadar piyasaya
arz edilebilir veya hizmete sunulabilirler. (2) Ek-1-B-2.1 maddesinde
düzenlenen Seviye I egzoz emisyon sınır değerlerini karşılayan,
güçleri 15 kW’a eşit veya daha az olup 250 işçiden az ve yıllık
cirosu Merkez Bankası Döviz Kuruna göre 50 milyon Avro veya yıllık bilançosu
43 milyon Avroya denk Türk Lirasını geçmeyen küçük ve orta ölçekli
üreticilerce imal edilen kıvılcım ateşlemeli dıştan takma motorlar 18/1/2020
tarihine kadar piyasaya arz edilebilir veya hizmete sunulabilirler. (3) 3/3/2017 tarihli
ve 29996 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yurt Dışında Bulunan veya Yabancı
Bayrak Çeken Teknelerin Türk Bayrağına Geçişine İlişkin Tebliğ (No: 2017/3)
kapsamında ithal edilen teknelerden, bu Yönetmelik kapsamına girenlere bu Yönetmelik
hükümleri 1/7/2018 tarihinden itibaren uygulanır. Yürürlük MADDE 50 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 51 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı yürütür. 5 Mayıs 2017
CUMA Resmî Gazete Sayı : 30057 |