|
|
Ticaret Bakanlığından: GÜMRÜK GENEL TEBLİĞİ (ULUSLARARASI ANLAŞMALAR) (SERİ NO:10)NDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (ULUSLARARASI
ANLAŞMALAR) (SERİ NO:11) MADDE 1- 11/4/2023 tarihli ve 32160
sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Gümrük Genel Tebliği (Uluslararası
Anlaşmalar) (Seri No:10)nin 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir. r) 24/4/2023 tarihli
ve 32170 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Türkiye Cumhuriyeti ile Pakistan İslam
Cumhuriyeti Arasında Mal Ticareti Anlaşması Çerçevesindeki
Ticarette Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında
Yönetmeliğe, s) 24/6/2023 tarihli
ve 32231 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Türkiye Cumhuriyeti ile Özbekistan Cumhuriyeti
Arasındaki Tercihli Ticaret Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette
Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında
Yönetmeliğe, ş) 23/7/2023
tarihli ve 32257 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Türkiye Cumhuriyeti ile Birleşik Arap
Emirlikleri Arasında Kapsamlı Ekonomik Ortaklık
Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette Eşyanın Tercihli
Menşeinin Tespiti Hakkında Yönetmeliğe, MADDE 2- Aynı Tebliğin 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (i) bendine aşağıdaki alt
bent eklenmiş, (j) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı fıkraya
aşağıdaki bentler eklenmiştir. 5)
Türkiye Cumhuriyeti ile Birleşik Arap Emirlikleri Arasında
Kapsamlı Ekonomik Ortaklık Anlaşması kapsamında bir
onaylanmış ihracatçı tarafından eşyanın
anlaşma hükümlerinden faydalanmasını sağlayan,
muhteviyatı eşyanın anlaşma kuralları çerçevesinde
menşeli olduğunu gösteren, ilgili ürünlerin teşhislerini
mümkün kılmayı yeterli ayrıntıda tanımlayan, fatura,
teslimat notu veya herhangi bir ticari belge üzerinde Türkiye Cumhuriyeti ile
Birleşik Arap Emirlikleri Arasında Kapsamlı Ekonomik
Ortaklık Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette Eşyanın
Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında Yönetmeliğin EK-IVünde
yer alan örneğe uygun olarak yapılan beyanı, j)
Menşe ispat belgeleri: Eşyanın tercihli menşeini gösteren
ve ihracatçı tarafından 3 üncü maddede belirtilen mevzuat ile
belirlenen şekle uygun olarak düzenlenen EUR.1 ve EUR-MED
Dolaşım Belgelerini, İran Menşe İspat Belgesini,
Malezya Menşe Belgesini, D-8 Menşe İspat Belgesini, TR-AZ
Menşe İspat Belgesini, TPS-OIC Menşe İspat Belgesini,
menşe beyanlarını, fatura beyanlarını, EUR-MED
Fatura Beyanlarını, tedarikçi beyanlarını, Form A
Menşe Belgelerini, TR-UAE Menşe İspat Belgelerini, TUR-PAK
Menşe İspat Belgelerini, u)
TR-UAE Menşe İspat Belgesi: Türkiye Cumhuriyeti ile Birleşik
Arap Emirlikleri Arasında Kapsamlı Ekonomik Ortaklık
Anlaşması kapsamında tercihli rejimden faydalanacak
eşyanın tercihli menşeini ispat etmek üzere düzenlenen,
muhteviyatı eşyanın anlaşma kuralları çerçevesinde
menşeli olduğunu gösteren, gerekli kontroller yapıldıktan
sonra gümrük müdürlüklerince vize edilmesini müteakip geçerlilik kazanan ve
bir örneği Türkiye Cumhuriyeti ile Birleşik Arap Emirlikleri
Arasında Kapsamlı Ekonomik Ortaklık Anlaşması
Çerçevesindeki Ticarette Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti
Hakkında Yönetmeliğin Ek-IIIünde yer alan belgeyi, ü)
TUR-PAK Menşe İspat Belgesi: Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Pakistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Mal Ticareti
Anlaşması kapsamında tercihli rejimden faydalanacak eşyanın
tercihli menşeini ispat etmek üzere düzenlenen, muhteviyatı
eşyanın anlaşma kuralları çerçevesinde menşeli
olduğunu gösteren, gerekli kontroller yapıldıktan sonra gümrük
müdürlüklerince vize edilmesini müteakip geçerlilik kazanan ve bir
örneği Türkiye Cumhuriyeti ile Pakistan İslam Cumhuriyeti
Arasında Mal Ticareti Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette
Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında
Yönetmeliğin Ek-IIIünde yer alan belgeyi, v)
Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri: 10/9/2020 tarihli ve 31240
sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Yetkilendirilmiş Gümrük
Müşavirliği Tebliği kapsamındaki tespit işlemlerini
yapan ve sonucunda tespit raporu düzenleyen, Bakanlıkça adına yetki
belgesi düzenlenen gerçek veya tüzel kişi ortağı gümrük
müşavirini, MADDE
3- Aynı
Tebliğin 6 ncı maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. (2)
Sonradan verilen ve/veya ikinci nüsha A.TR Dolaşım Belgelerinin 8
nolu, EUR.1/EUR-MED Dolaşım Belgelerinin, İran Menşe
İspat Belgelerinin, Malezya Menşe Belgelerinin 7 nolu, D-8
Menşe İspat Belgelerinin, TPS-OIC Menşe İspat
Belgelerinin, TUR-PAK Menşe İspat Belgelerinin ve TR-UAE Menşe
İspat Belgelerinin 6 nolu ve TR-AZ Menşe İspat Belgelerinin 5
nolu "Gözlemler" başlıklı kutusunda "Sonradan
Verilmiştir" ve/veya İkinci Nüshadır ibarelerinin
ilgili karar ve yönetmeliklerle belirlenen şekilde yer alması
gerekir. Bu husus, belgenin ibraz edildiği gümrük müdürlüğü
tarafından da kontrol edilir. MADDE
4- Aynı
Tebliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. (1)
Sonradan verilen ve/veya ikinci nüsha olarak düzenlenen A.TR
Dolaşım Belgelerinin 8 nolu, EUR.1/EUR-MED Dolaşım
Belgelerinin, İran Menşe İspat Belgelerinin, Malezya
Menşe Belgelerinin 7 nolu, D-8 Menşe İspat Belgelerinin,
TPS-OIC Menşe İspat Belgelerinin, TUR-PAK Menşe İspat
Belgelerinin ve TR-UAE Menşe İspat Belgelerinin 6 nolu, TR-AZ
Menşe İspat Belgesinin 5 nolu "Gözlemler"
başlıklı kutusunda ve Form A Menşe Belgelerinin 4 no.lu kutusunda
yer alması gereken "Sonradan Verilmiştir" ve/veya
"İkinci Nüshadır" ibarelerinin ilgili karar ve
yönetmeliklerle belirlenen şekilde olması gerekir. MADDE
5- Aynı
Tebliğin 11 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
ilgili kurum ve kuruluşlar ile ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır. MADDE
6- Aynı
Tebliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
aynı maddenin ikinci ve üçüncü fıkraları yürürlükten
kaldırılmıştır. (1)
Gümrük müdürlükleri, doğruluğundan ve kurallara uygunluğundan
şüphelenmeleri halinde veya sondaj usulüyle, ithalat sırasında
kendilerine ibraz edilen A.TR Dolaşım Belgelerini, menşe ispat
belgelerini ve menşe şahadetnamelerini, ilgili ülke nezdinde sonradan
kontrolünün yapılmasını teminen, sonradan kontrol
gerekçelerini de belirtmek suretiyle bağlı bulundukları Gümrük
ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğüne intikal ettirir. MADDE
7- Aynı
Tebliğin 13 üncü maddesinin birinci, ikinci, üçüncü ve yedinci
fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddenin dördüncü, beşinci ve
altıncı fıkraları yürürlükten
kaldırılmıştır. (1)
İthalat gerçekleştikten sonra yapılan kontrol ve denetimlerde
doğruluğundan şüphe duyulması veya sondaj usulüne
başvurulması halinde, A.TR Dolaşım Belgeleri, menşe
ispat belgeleri ve menşe şahadetnameleri sonradan kontrolünün
yapılmasını teminen sonradan kontrol gerekçeleri de
belirtilmek suretiyle Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlükleri
tarafından ihracatçı ülke yetkili idaresine gönderilir ve
alınacak cevaba göre işlem yapılır. (2)
İthalat gerçekleştikten sonra, Rehberlik ve Teftiş
Başkanlığı başta olmak üzere, Bakanlık merkez
ve taşra birimleri tarafından yapılan kontrol ve denetimlerde
doğruluğundan şüphe duyulan A.TR Dolaşım Belgeleri,
menşe ispat belgeleri ve menşe şahadetnameleri, kontrol
talebinde bulunan müfettiş/birim tarafından ihracatçı ülke
nezdinde sonradan kontrolünün yapılmasını teminen gümrük
müdürlüğünün bağlı bulunduğu Gümrük ve Dış
Ticaret Bölge Müdürlüğüne intikal ettirilir ve ihracatçı ülke
yetkili idaresinden alınacak cevaba göre işlem yapılır. (3)
Sonradan kontrol talep tarihi itibarıyla Ek-1de yer alan tabloda
gösterilen belge saklama süreleri sona eren A.TR Dolaşım Belgeleri,
menşe ispat belgeleri ve menşe şahadetnamelerine ilişkin
olarak mahkeme kararı, Cumhuriyet Savcılığı
kararı, mücbir sebep veya beklenmeyen hal bulunmadığı
takdirde sonradan kontrol talebinde bulunulamaz. (7)
İhracatçı ülke tarafından sonradan verilen, ikinci nüsha
olarak düzenlenen veya basitleştirilmiş usulde düzenlenmiş
olan A.TR Dolaşım Belgelerinin 8 nolu, EUR.1/EUR-MED
Dolaşım Belgelerinin, İran Menşe İspat Belgelerinin,
Malezya Menşe Belgelerinin 7 nolu, D-8 Menşe İspat
Belgelerinin, TPS-OIC Menşe İspat Belgelerinin, TUR-PAK Menşe
İspat Belgelerinin ve TR-UAE Menşe İspat Belgelerinin 6 nolu
ve TR-AZ Menşe İspat Belgelerinin 5 no.lu "Gözlemler"
başlıklı kutusunda ve Form A Menşe Belgelerinin 4 nolu
kutusunda yer alması gereken "Sonradan Verilmiştir",
"İkinci Nüshadır", "Basitleştirilmiş
İşlem" ve benzeri ibarelerin yer almaması veya ilgili
karar veya yönetmeliklerle belirlenen ifadeler ile uyuşmaması veya
bu ifadelerin yanlışlıkla birbiri yerine
kullanılmış olması hallerinde belgeler teknik nedenlerle
reddedilmez. Bu şekilde düzenlenmiş belgelerin sonradan kontrolü
talep edilir ve ihracatçı ülkeden alınacak sonradan kontrol
sonucuna göre işlem yapılır. MADDE
8- Aynı
Tebliğin 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi
ile üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve aynı maddenin beşinci
fıkrasında yer alan (c) bendi ibaresi (c) bendinin (1)
numaralı alt bendi şeklinde değiştirilmiştir. c)
Serbest dolaşımda/menşeli olmayan bir eşya için
ihracatçı/ihracatçı ülke yetkili makamları tarafından
sehven düzenlendiğinin ve/veya onaylandığının
bildirilmesi ve bildirimde, A.TR Dolaşım Belgesinin veya menşe
ispat belgelerinin eksik, kusurlu veya yanıltıcı bilgi, belge
ya da veriye dayanılarak düzenlenip düzenlenmediği ve/veya
onaylanıp onaylanmadığı hususlarının
açıkça belirtilmemiş olması durumunda, söz konusu
hususların açıklığa kavuşturulması için
ihracatçı ülke yetkili makamlarına bir kez daha sonradan kontrol
talebi gönderilir. Yapılan ikinci sorgu sonucunda; 1) A.TR
Dolaşım Belgesinin veya menşe ispat belgelerinin
ihracatçı tarafından sunulan eksik, kusurlu veya
yanıltıcı bilgi, belge ya da veriye dayanılarak
onaylandığının veya ihracatçı tarafından sehven
düzenlediğinin anlaşılması halinde alınan
teminatın gümrük mevzuatında öngörülen usuller dâhilinde Hazineye
irat kaydedilmesi, teminat alınmamış ise 4458 sayılı
Kanundaki zamanaşımı hükümleri dikkate alınarak fark
vergilerin tahakkuk ettirilmesi, söz konusu aykırılığın
ithalatçı tarafından bilindiğinin tespit edilememesi halinde
herhangi bir cezai müeyyide uygulanmaması ancak söz konusu
aykırılığın ithalatçı tarafından
bilindiğinin tespit edilmesi halinde ise 5607 sayılı Kanun ile
5237 sayılı Kanun hükümleri saklı kalmak kaydıyla, vergi
farkının yanı sıra 4458 sayılı Kanunun 234 üncü
maddesi uyarınca cezanın tatbik edilmesi, 2) A.TR
Dolaşım Belgesinin veya ilgili ülke makamlarınca onaylanan
menşe ispat belgelerinin ihracatçı tarafından sunulan eksik,
kusurlu veya yanıltıcı bilgi, belge ya da veriye
dayanılarak onaylanmadığı ve yükümlünün, gümrük
mevzuatının gerektirdiği yükümlülüklerin yerine getirilmesinde
tüm özeni gösterdiğini ispat edebildiği durumlarda 4458
sayılı Kanunun 198 inci maddesinin dördüncü fıkrası
uyarınca tercihli tarife uygulanması nedeniyle tahakkuk
ettirilmeyen vergilerin sonradan istenmemesi, (3)
Mevzuatta aksine bir hüküm olmaması veya gümrük idaresince tespit edilen
başkaca bir husus bulunmaması şartıyla, 4458
sayılı Kanunun 197 nci maddesinin beşinci fıkrasına
göre vergiler kesinleşinceye kadar ilgili ülke makamlarından
sonradan kontrol talebine cevap alınması durumunda, söz konusu
cevap doğrultusunda işlem yapılır. (4)
Ek-1de yer alan sonradan kontrol süreleri dâhilinde olmakla birlikte,
eşyaya dair vergilerin tahsiliyle ilgili zamanaşımı
sürelerinin dolması durumunda; a) Cevap
alınamayan A.TR Dolaşım Belgesi, menşe ispat belgesi veya
menşe şahadetnamesine yönelik sonradan kontrol taleplerine
ilişkin olarak; teminat alınmış ise iade edilir,
alınmamış ise fark vergiler tahakkuk ettirilmez ve ceza tatbik
edilmez. b)
İhracatçı ülke yetkili makamlarından yanıt
alınması ve yanıtta ilgili A.TR Dolaşım Belgesi,
menşe ispat belgesi veya menşe şahadetnamesinin sahte ve/veya
tahrifatlı olduğunun belirtilmesi halinde, söz konusu
aykırılık nedeniyle tahakkuk ettirilememiş olan gümrük
vergilerinin 4458 sayılı Kanunun 197 nci maddesinin dördüncü
fıkrası kapsamında zamanaşımı daha uzun olan
bir fiile ilişkin olduğunun anlaşılması ve 5607
sayılı Kanun ve diğer ceza kanunları uyarınca
mahkemeye intikal ettirilmiş ve bu fiil nedeniyle ceza davası
açılmış olması kaydıyla, fark vergiler tahakkuk
ettirilir ve 4458 sayılı Kanunun 234 üncü maddesi uyarınca
ceza tatbik edilir. MADDE
9- Aynı
Tebliğe 14 üncü maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki
madde eklenmiştir. Menşe
ispat ve dolaşım belgelerinin resen iptali MADDE
14/A- (1) A.TR Dolaşım Belgeleri veya menşe ispat
belgelerinin, belgeyi vize eden ihracatçı ülke yetkili idaresi
tarafından herhangi bir sonradan kontrol talebine
dayanmaksızın resen iptal edildiğinin yazılı olarak
iletildiği durumlarda 4458 sayılı Kanunun 198 inci maddesinin
dördüncü fıkrası uygulanır. MADDE
10- Aynı
Tebliğin 16 ncı maddesinin ikinci, üçüncü ve altıncı
fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, aynı maddeye altıncı
fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiş, diğer fıkralar buna göre teselsül ettirilmiş ve
mevcut yedinci fıkra aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. (2)
Sonradan kontrol talebine konu olan belgenin üzerindeki kaşenin ilgili
gümrük müdürlüğüne ait olduğunun ve anılan belgeye
ilişkin bir ihracat kaydı bulunduğunun
anlaşılması durumunda, gümrük müdürlüklerince, a) A.TR
Dolaşım Belgelerinin sonradan kontrol işlemlerinde
eşyanın serbest dolaşım statüsüne, b)
Menşe ispat belgelerinin sonradan kontrol işlemlerinde, eşyanın
menşeine, ilişkin
tevsik edici bilgi ve belgeler, söz konusu A.TR Dolaşım
Belgesini/menşe ispat belgesini onaylayan kişi/kurum/kuruluş
ve firma nezdinde girişimde bulunmak suretiyle temin edilerek kontrol
edilir. Eşyanın serbest dolaşım statüsüne/menşeine
ilişkin yapılan incelemeler eşyanın fatura bedeline göre
gümrük idaresi tarafından, yetkilendirilmiş gümrük müşavirince
hazırlanacak tespit raporu aracılığıyla veya
doğrudan sonuçlandırılır. İlgili bilgi ve belgelerin
gümrük müdürlüğüne iletilmesinde, sonradan kontrol sonucunun Ek-1de yer
alan süre içinde talepte bulunan ülkeye bildirilmesi gerektiği göz
önünde bulundurulur. (3)
İkinci fıkranın (a) ve (b) bentlerinin uygulanması
bakımından; eşyanın ilgili karar ve yönetmelik hükümleri
uyarınca serbest dolaşımda bulunduğuna veya menşeli
kabul edilip edilemeyeceğine ilişkin olarak; a)
Sonradan kontrolü talep edilen A.TR Dolaşım Belgeleri veya
menşe ispat belgelerinin her biri ayrı ayrı ele alınarak,
belgeye ilişkin ihracat beyannamesinin 22 no.lu hanesindeki fatura
bedelinin 10.000 ABD Dolarını aşması durumunda
yetkilendirilmiş gümrük müşaviri tarafından hazırlanacak
tespit raporu ilgili gümrük müdürlüğüne sunulur. Yetkilendirilmiş
gümrük müşavirince düzenlenen tespit raporuna dayanılarak
oluşturulacak sonradan kontrol sonucu, varsa ithalatçı ülke gümrük
idaresince sorulan hususlar ve ilgili gümrük müdürlüğünün sonradan
kontrol sonucuna ilişkin görüşüyle birlikte, ithalatçı ülke
gümrük idaresine bildirilmek üzere, ilgili gümrük müdürlüğü
tarafından bağlı bulunduğu Gümrük ve Dış
Ticaret Bölge Müdürlüğüne iletilir. b)
Sonradan kontrolü talep edilen A.TR Dolaşım Belgeleri veya
menşe ispat belgelerinin her biri ayrı ayrı ele
alındığında, belgeye ilişkin ihracat beyannamesinin
22 nolu hanesindeki fatura bedelinin 10.000 ABD Dolarını
aşmaması halinde; firmanın tercihine bağlı olarak
(a) bendi uyarınca işlem tesis edilir veya sunulan bilgi ve
belgeler esas alınarak ilgisine göre serbest dolaşım ya da menşe
statüsüne dair tespit ilgili gümrük müdürlüğünce yapılır. c) Bir
sonradan kontrol talep yazısı kapsamı A.TR Dolaşım
Belgeleri veya menşe ispat belgelerinin aynı tür belgeler
olduğu, aynı firma adına düzenlendiği ve aynı
eşyaya ilişkin olduğunun anlaşılması halinde;
(a) bendinin uygulanması amacıyla, söz konusu talep kapsamı
A.TR Dolaşım Belgeleri veya menşe ispat belgelerine
ilişkin olarak yetkilendirilmiş gümrük müşaviri
tarafından yalnızca bir adet tespit raporu düzenlenebilir. (6)
Sonradan kontrolü talep edilen ihracatta düzenlenen menşe
şahadetnameleri ve Form A Menşe Belgeleri ilgili gümrük
müdürlüğünce belgeyi düzenleyen kuruluşa gönderilir. Belgeyi
düzenleyen kuruluş tarafından kendi kayıtlarının
incelenmesi ve sonradan kontrol talebinin mahiyetine bağlı olarak
eşyanın menşe statüsünün tespiti amacıyla ilgili firmadan
istenecek tevsik edici bilgi ve belgeler esas alınarak
gerçekleştirilen kontrollerin ardından oluşturulacak sonradan
kontrol sonucu ilgili gümrük müdürlüğüne, bir yazıyla bildirilir.
Belgeyi düzenleyen kuruluştan alınan sonradan kontrol sonucu,
ilgili gümrük müdürlüğü tarafından talepte bulunan ülkeye
bildirilmek üzere bağlı bulunduğu Gümrük ve Dış
Ticaret Bölge Müdürlüğüne iletilir. (7)
Yalnızca biçimsel nedenlerle (kaşenin
okunaksızlığı, vize tarihinin hatalı veya eksik
olması, idareye ait kaşeden farklı bir kaşenin
kullanılması ve benzeri) sonradan kontrolü talep edilen A.TR
Dolaşım Belgeleri ve menşe ispat belgelerine ilişkin olarak;
talepte bulunan idareye iletilecek açıklamalarla birlikte, dördüncü ve
beşinci fıkra hükümlerine uygun olarak ilgili gümrük
müdürlüğünce doldurulan belge, bağlı olduğu Gümrük ve
Dış Ticaret Bölge Müdürlüğüne iletilir. (8)
Üçüncü ve yedinci fıkralarda belirtildiği üzere gümrük
müdürlüğünden alınan tespit sonucu, ilgili Gümrük ve Dış
Ticaret Bölge Müdürlüğünce değerlendirilir. Bu değerlendirmede
öncelikle, sonradan kontrol talebinde bulunan gümrük idaresince sorulan
hususlara cevap verilip verilmediği dikkate alınır. MADDE
11- Aynı
Tebliğin 17 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. MADDE
17- (1) Tedarikçi beyanlarının sonradan kontrolü kapsamında
ihracatın yapıldığı ülkedeki ithalatçıdan veya
gümrük idaresinden gelen INF4 Bilgi Formu düzenlenmesine ilişkin talep
üzerine, ihracatın gerçekleştirildiği gümrük müdürlüğünce
ilgili tedarikçi beyanını düzenleyen firmadan yetkilendirilmiş
gümrük müşaviri tarafından hazırlanacak bir tespit raporunun
ibraz edilmesi istenir. Yetkilendirilmiş gümrük müşavirince,
eşyanın ilgili karar ve yönetmeliklerde belirtilen menşe
kriterlerini sağlayıp sağlamadığı bir tespit
raporuna bağlanır ve süresi içinde ilgili gümrük müdürlüğüne
sunulur. (2)
İlgili gümrük müdürlüğü, tespit raporu sonuçları
doğrultusunda INF4 Bilgi Formunu vize ederek yurt dışı
gümrük idaresine iletilmek üzere, talebin mahiyetine göre ilgili firmaya veya
bağlı bulunduğu Gümrük ve Dış Ticaret Bölge
Müdürlüğüne iletir. (3)
Birinci fıkra hükümlerinin uygulanması bakımından,
ihracatın yapıldığı ülkenin Avrupa Birliği
üyesi bir ülke olması halinde; menşe ispat belgesinin başka
bir Avrupa Birliği üyesi ülkede düzenlenmek istenmesi nedeniyle
ihracatın yapıldığı ülkeden farklı bir Avrupa
Birliği üyesi ülkeden alınan INF4 Bilgi Formu düzenlenmesine
ilişkin talepler de ilgili mevzuat çerçevesinde
sonuçlandırılır. MADDE
12- Aynı
Tebliğin 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. MADDE
20- (1) 4458 sayılı Kanun ve dış ticaret mevzuatına
uygun olarak ithal edildikten ve kullanıldıktan sonra ihraç edilmek
istenilen eşya için A.TR Dolaşım Belgesi düzenlenmesinin söz
konusu olduğu ancak bu eşyanın ithaline ilişkin tevsik
edici belgelerin, 4458 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinde yer alan 5
yıllık belge saklama süresinin geçmesi nedeniyle artık mevcut
olmadığı hallerde, ihracatı ve yatırımları
teşvik mevzuatı hükümleri ve ithalat rejiminin mahrecine iade
hükümleri saklı kalmak kaydıyla eşyanın serbest
dolaşımda olduğunu belirleyen ticari belge ve
kayıtları ile eşyanın muhasebe
kayıtlarının bulunduğu envanter defteri
kayıtları esas alınarak yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri tarafından düzenlenecek olan eşyanın serbest
dolaşım statüsünü haiz olduğuna ilişkin raporun ibraz
edilmesi kaydıyla Bakanlıkça yetki verilmiş
kişi/kurum/kuruluşlar tarafından A.TR Dolaşım Belgesinin
onaylanması ve gümrük müdürlüklerince vize edilmesi yönündeki talepler
karşılanır. MADDE
13- Aynı
Tebliğin Ek-1i ekteki şekilde değiştirilmiştir. MADDE
14- Bu
Tebliğ 11/10/2023 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde yürürlüğe girer. MADDE
15- Bu
Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
13 Aralık 2023 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 32398 |