Son Güncelleme:
31/12/2019 HARİÇTE
İŞLEME REJİMİ TEBLİĞİ (İHRACAT:
2007/5) BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç,
Kapsam, Hukuki Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ 15/3/2007 tarihli ve 2007/11864 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki
"Hariçte İşleme Rejimi Kararı"na istinaden hariçte
işleme rejiminin uygulama usul ve esaslarını belirlemek üzere hazırlanmıştır. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, serbest dolaşımdaki eşyanın
işlenmek veya yenilenmek (izabe suretiyle yenilenmek dahil) üzere Türkiye
Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere geçici olarak ihraç edilmesi ve
işlem görmüş ürünün tam veya kısmi muafiyetten yararlanarak serbest dolaşıma
girmesi ile ilgili faaliyetleri kapsar. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Asıl işlem görmüş
ürün: Hariçte işleme rejimi kapsamında elde edilmesi amaçlanan ürünleri, b) Belge süresi:
Hariçte işleme izin belgesi üzerinde kayıtlı bulunan ve belge kapsamında
ihracat ve ithalat işlemlerinin gerçekleştirileceği dönemi, c) Belge süresi sonu:
Belge süresi bitiminin rastladığı ayın son gününü, ç) Değişmemiş eşya:
Herhangi bir işleme faaliyetine tabi tutulmadan tekrar ithal edilen geçici
ihracat eşyasını, d) Fire/zayiat: İşleme
faaliyetleri sırasında özellikle kuruma, buharlaşma, sızma veya gaz kaçağı
şeklinde yitirilen ve imha olan kısım ile ekonomik değeri olmayan atıkları, e) Geçici ihracat
eşyası: Hariçte işleme rejimi çerçevesinde tamir edilmek, yenilenmek veya
daha ileri safhada işlem görmek üzere Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya
serbest bölgelere geçici olarak ihraç edilen eşyayı, f) Hariçte işleme
izni: Maden cevheri ve konsantrelerinin izabe edilmesi ve işlenmesi ile
kıymetli maden ve taşların işlenmesi amacıyla geçici ihracı için maden
ihracatçı birliklerinin bağlı bulunduğu ihracatçı birlikleri genel
sekreterliklerince verilecek izni, g) Hariçte işleme izin
belgesi: Serbest dolaşımda bulunan eşyanın daha ileri bir düzeyde işlem
görmek üzere Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere geçici
ihracına ve işlem görmüş ürün olarak ithaline imkan sağlayan Bakanlıkça düzenlenen
belgeyi, ğ) INF 2 bilgi formu:
Hariçte işleme rejimi kapsamında üçgen trafik kullanımına izin veren gümrük
idaresi tarafından düzenlenen ve Gümrük Birliği Gümrük Bölgesinin bir
parçasından geçici olarak ihraç edilerek üçüncü ülkede işlem görmüş
ürünlerin, Gümrük Birliği Gümrük Bölgesinin diğer parçasında kısmi veya tam
gümrük vergisi muafiyetiyle serbest dolaşıma girişine imkan veren belgeyi, h) İkame ürün:
Tamirata konu olan geçici ihracat eşyasının yerine kullanılmak üzere
getirilen ve geçici ihracat eşyası ile aynı tarife pozisyonunda, aynı ticari
nitelikte ve teknik özellikte olan ithal eşyasını, ı) İkincil işlem
görmüş ürün: İşleme faaliyetleri sonucunda elde edilen asıl işlem görmüş ürün
dışındaki ürünleri, i) İşleme faaliyeti:
Eşyanın üretilmesi, montajı, işlenmesi, yenilenmesi, tamir edilmesi ile
benzeri işlemleri, j) İşlem görmüş ürün:
İşleme faaliyetleri sonucunda elde edilen tüm ürünleri, k) İzin süresi:
Hariçte işleme izninde kayıtlı bulunan ve izin kapsamında ihracat ve ithalat
işlemlerinin gerçekleştirileceği dönemi, l) İzin süresi sonu:
İzin süresi bitiminin rastladığı ayın son gününü, m) Kısmi muafiyet:
Hariçte işleme rejimi çerçevesinde serbest dolaşıma sunulan işlem görmüş
ürünlerin ithali esnasında alınması gereken vergiler hesaplanırken, geçici
ihracat eşyasının en son işleme faaliyetine tabi tutulduğu Türkiye Gümrük
Bölgesi dışından veya serbest bölgeden aynı tarihte ithal edilmesi halinde
uygulanacak gümrük vergilerine tekabül eden kısmın muaf tutulmasını, n) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını, o) Serbest bölgeler:
Türkiye Gümrük Bölgesi üzerindeki serbest bölgeleri, ö) Serbest dolaşımda
bulunan eşya: 4458 sayılı Gümrük Kanununun 18 inci
maddesi hükmüne göre tümüyle Türkiye Gümrük Bölgesinde elde edilen ve bünyesinde
Türkiye Gümrük Bölgesi dışındaki ülke veya topraklardan ithal edilen
girdileri bulundurmayan veya şartlı muafiyet düzenlemelerine tabi tutulan
eşyadan elde edilen ve tabi olduğu rejim hükümleri uyarınca özel ekonomik
önem taşımadığı tespit edilen veya Türkiye Gümrük Bölgesi dışındaki ülke veya
topraklardan serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutularak ithal edilen veya
Türkiye Gümrük Bölgesinde yukarıda belirtilen eşyadan ayrı ayrı veya birlikte
elde edilen veya üretilen eşyayı, p) Standart değişim sistemi:
4458 sayılı Gümrük Kanununun 144 ila 148
inci maddeleri hükümlerine göre ikame ürün olarak adlandırılan ithal
eşyasının bir işlem görmüş ürün ile değiştirilmesi usulünü, r) Tam muafiyet: Tamir
edilmek veya yenilenmek üzere geçici ihraç edilen eşyanın, tamiratının garanti
nedeniyle sözleşmeye bağlı olarak veya kanuni bir yükümlülüğe dayanarak ya da
bir imalat hatası nedeniyle, bedelsiz yapıldığının kanıtlanması halinde,
geçici ihraç edilen eşyanın ithalinde alınması gereken her türlü verginin
muafiyetini, s) Ticaret politikası
önlemleri: İthalat Rejimi Kararının 4 üncü maddesinde belirtilen mevzuat
çerçevesinde alınan önlemleri, ş) Topluluk: Avrupa
Topluluğunu, t) Üçgen trafik:
Gümrük Birliği Gümrük Bölgesinin bir parçasından geçici olarak ihraç edilerek
üçüncü ülkede işlem görmüş ürünlerin, Gümrük Birliği Gümrük Bölgesinin diğer
parçasında kısmi veya tam gümrük vergisi muafiyetiyle serbest dolaşıma
girmesi usulünü, u) Üçüncü ülke: Avrupa
Topluluğuna üye ülkeler dışındaki ülkeleri, ü) Vergi: Eşyanın
giriş ve çıkışında tahsili öngörülen vergi, resim, harç, fon ve benzeri bütün
mali yükleri, v) Verimlilik oranı:
Belirli miktardaki geçici ihracat eşyasının işlenmesi sonucunda elde edilen
işlem görmüş ürünlerin miktarını veya yüzde oranını, y) Bölge
müdürlükleri: Bakanlığın taşra teşkilatında yer alan Bakanlıkça (İhracat
Genel Müdürlüğü) görevlendirilmiş Bölge Müdürlüklerini, z) Elektronik
ortam: Bilgisayar veri işleme tekniği kullanılarak, Bakanlık web
sayfası/servisleri üzerinden ulaşılan ve hariçte işleme izin belgesi ile
ilgili tüm işlemlerin yapılabildiği ortamı, aa) DYS:
Mal ihracatına ve hizmet ihracatına yönelik devlet destekleri ile Dâhilde
İşleme Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi, Vergi Resim Harç İstisnası, Belgesiz
İhracat Kredilerine ilişkin bileşenlerden oluşan Ticaret Bakanlığı Destek
Yönetim Sistemini, bb) Satır
kodu: Hariçte işleme izin belgesinde yer alan, ithal ve ihraç eşyasını tarif
eden ve gümrük idaresinden otomasyon sistemine Hariçte İşleme Rejimine
ilişkin bilgi iletişiminde dikkate alınacak belge numarasını da içeren kod
bilgisini, cc) İBGS:
İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliklerini, ifade eder. İKİNCİ
BÖLÜM Hariçte
İşleme Faaliyeti Hariçte işleme
faaliyeti MADDE 4 – (1) Hariçte işleme faaliyeti; serbest dolaşımda
bulunan eşyanın daha ileri safhada işlenmek, tamir edilmek veya yenilenmek
üzere geçici olarak Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere
ihraç edilmesi ve bu faaliyetler sonucunda elde edilen ürünlerin, gümrük
vergilerinden tam veya kısmi muafiyet uygulanmak suretiyle ve ikili veya çok
taraflı ticaret anlaşmaları çerçevesinde bazı işlem görmüş ürünler için
konulmuş veya konulacak olan gümrük vergisi muafiyeti içeren hükümler saklı
kalmak kaydıyla, yeniden serbest dolaşıma girmesi ve standart değişim sistemi
kapsamında ithali ile ilgili faaliyetleri kapsar. Hariçte işleme
rejimi uygulanmayacak haller MADDE 5 – (1) Hariçte işleme rejimi; a) İhracı, ödenmiş
ithalat vergilerinin geri verilmesine veya teminata bağlanmış ithalat
vergilerinin kaldırılmasına yol açan, b) İhracından önce, nihai
kullanımları nedeniyle tam muafiyet suretiyle serbest dolaşıma giren ve bu
muafiyetin tanınması için gerekli koşulları taşımaya devam eden, c) İhracı, ihracat
vergi iadesini gerektiren veya ihracı nedeniyle tarım politikası çerçevesinde
vergi iadesi dışında bir mali avantaj sağlanan, serbest dolaşımdaki
eşyaya uygulanmaz. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Genel
Hükümler Müracaatların
değerlendirilmesi MADDE 6 – (1) Hariçte işleme faaliyetinden
yararlanmak için; a) Hammadde, yardımcı madde, yarı mamul, mamul ve ambalaj
malzemelerinin daha ileri bir düzeyde işlem görmek üzere Türkiye Gümrük
Bölgesi dışına veya serbest bölgelere gönderilmek istenmesi halinde, ilgili
firmalarca ek-1’de belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte hariçte işleme
izin belgesi almak üzere DYS üzerinden Bakanlığa, b) Maden cevheri ve konsantrelerinin izabe edilmesi ve
işlenmesi; maden ve metallerden mamul eşyanın izabe ve ayrıştırmaya tabi
tutulması ve/veya bu işlem sonucunda yenilenmesi; kıymetli maden ve taşların
işlenmesi amaçlarıyla Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere
gönderilmek istenmesi halinde, ilgili firmalarca ek-2’de belirtilen bilgi ve
belgelerle birlikte hariçte işleme izni almak üzere maden ihracatçı
birliklerinin bağlı olduğu ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerine, c) Tamirat amaçlı, garanti hükümleri uyarınca, ithal
edilecek eşyada ambalaj malzemesi olarak kullanılmak üzere veya bir imalat
hatası nedeniyle Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere
gönderilen eşya (stüdyo banyo ve post-prodüksiyon işlemleri için geçici
olarak ihraç edilecek sinema-televizyon filmleri ve ses bantları dahil)
ve/veya bu eşyanın ihracından önce ikame eşyanın ithalatı için ilgili gümrük
idaresine (Bu hususa ilişkin usul ve esaslar Gümrükler Genel Müdürlüğünce
belirlenir), müracaat edilir. Hariçte işleme rejiminde belge/izin şartları MADDE 7 – (1) Bu Tebliğ çerçevesinde, Türkiye
Gümrük Bölgesinde (serbest bölgeler hariç) yerleşik kişilerce yapılacak
müracaatlar; a) Geçici ihracat eşyasının işlem görmüş ürünlerin
üretiminde kullanıldığının tespitinin mümkün olması, b) Türkiye Gümrük Bölgesindeki (serbest bölgeler hariç)
üreticilerin temel ekonomik çıkarlarının olumsuz etkilenmemesi, kriterleri çerçevesinde değerlendirilir. (2) Bakanlıkça yukarıda belirtilen kriterlere göre
yapılan değerlendirme sonucunda, hariçte işleme izin belgesi DYS üzerinden
verilir veya talep reddedilir. (3) Birinci fıkrada belirtilen kriterlere göre maden
ihracatçı birliklerinin bağlı olduğu ihracatçı birlikleri genel
sekreterliklerince yapılan değerlendirme sonucunda hariçte işleme izni
verilir veya talep reddedilir. İznin gönderileceği merciler MADDE 8 – (1) Hariçte işleme izinlerinin birer
nüshası Bakanlığa ve ilgili firmaya gönderilir. Belge/izin süresi
ve ek süreler MADDE 9 – (1) Hariçte işleme izin belgesinin/hariçte
işleme izninin süresi azami 12 (oniki) aydır. Ayrıca, ilgili firmanın
gerekçeli talebi üzerine hariçte işleme izin belgesine belge orijinal
süresinin 1/2’si oranında, hariçte işleme iznine ise 12 (oniki) aya kadar ek
süre verilebilir. (2) Bu Tebliğin 10
uncu maddesinin (3) numaralı fıkrasında belirtilen mücbir sebep ile fevkalade
hallerin belge/izin süresi içerisinde meydana gelmesi halinde, hariçte işleme
izin belgesine/hariçte işleme iznine ilave süre verilebilir. Mücbir sebep ve
fevkalade hallere istinaden, hariçte işleme izin belgesine/hariçte işleme
iznine ilave olarak verilecek süre, mücbir sebep ve fevkalade hal süresi
dikkate alınarak belirlenir. (3) Belgede/izinde
öngörülen ihracat ve ithalat işlemlerinin, belge/izin süresi ve ek süreler içerisinde
gerçekleştirilmesi gerekir. (4) Hariçte işleme
izin belgesine/hariçte işleme iznine verilen süre ve ek sürelerin
belirlenmesinde, Gümrük Kanununun 168 inci maddesinde belirtilen 3 (üç)
yıllık süre dikkate alınır. Ek sürelere ilişkin
müracaat MADDE 10 – (1) Belge/izin sahibi firmaların ek süreden ve
mücbir sebep ile fevkalade hallere ilişkin ek süreden yararlanabilmeleri
için; a) Hariçte işleme izin belgesi ile ilgili olarak, en
geç belge süresi sonundan itibaren 1 (bir) ay içerisinde tevsik edici bilgi
ve belgelerle birlikte DYS üzerinden Bakanlığa, b) Bu Tebliğin 6 ncı
maddesinin (1) numaralı fıkrasının (b) bendi kapsamında düzenlenen hariçte
işleme izni ile ilgili olarak, en geç izin süresi sonundan itibaren 1 (bir)
ay içerisinde izne ilişkin beyanname aslı, tevsik edici bilgi ve belgelerle
birlikte maden ihracatçı birliklerinin bağlı olduğu ihracatçı birlikleri
genel sekreterliklerine, müracaat etmeleri
gerekir. (2) Bu maddenin (1)
numaralı fıkrasında belirtilen sürede yapılmayan müracaat değerlendirmeye
alınmaz. (3) Mücbir sebep ile
fevkalade haller aşağıda belirtilmektedir: a) Deprem, sel, don,
fırtına, kasırga vb. tabii afetler ve yangın (İlgili ülke nezdinde bulunan
yurt dışı temsilciliklerimizden veya ilgili serbest bölge müdürlüğünden
alınacak yazı ile tevsik edilir.), b) İthalatçı ülkede
veya serbest bölgede devletçe konulan yasaklar, harp ve abluka hali (İlgili
ülke nezdinde bulunan yurt dışı temsilciliklerimizden veya ilgili serbest
bölge müdürlüğünden alınacak yazı ile tevsik edilir.), c) Belge/izin sahibi
firmanın faaliyetinin kamu otoritelerince kısıtlanması, durdurulması veya
firmaya el konulması (İlgili kamu kurumundan alınacak yazı ile tevsik
edilir.), ç) Belge/izin sahibi
firmanın iflası ya da konkordato ilan etmiş olması (Mahkeme kararı ile tevsik
edilir.), d) Grev ve lokavt
(İlgili ülke nezdinde bulunan yurt dışı temsilciliklerimizden veya ilgili
serbest bölge müdürlüğünden alınacak yazı ile tevsik edilir.) Yeni belge/izin
verilmesi MADDE 11 – (1) Hariçte işleme izin belgesi/hariçte işleme
izni sahibi firmaların müteakip belge/izin talepleri, önceki
belgelerinin/izinlerinin gerçekleşme seyrine göre değerlendirilir. Süresi
bitmiş belgelerin/izinlerin taahhütlerini kapatmak için belge/izin süresi
sonundan itibaren 1 (bir) ay içerisinde bu Tebliğin 17 nci maddesi
hükümlerine göre müracaatta bulunmayan firmaların yeni talepleri
değerlendirmeye alınmayabilir. Belge/izin revizesi MADDE 12 – (1) Hariçte işleme izin belgesi/hariçte işleme
izni, ilgili firma tarafından belge taahhüt kapatma aşamasına kadar gerekli
bilgi ve belgelerle yapılacak müracaata istinaden ilgili mercilerce revize
edilebilir. (2) Belge sahibi firmalar belgenin revize edilmesini
teminen DYS üzerinden Bakanlığa müracaat ederler. Bakanlıkça yapılacak
değerlendirme neticesinde, uygun görülen talepler belgenin elektronik
ortamdaki kayıtlarına işlenir. (3) Hariçte işleme
izni ile ilgili revize talepleri ise, izni veren ihracatçı birlikleri genel
sekreterliklerince sonuçlandırılır. Vergilendirme MADDE 13 – (1) Geçici olarak ihraç edilen eşya ile
işleme faaliyeti sonucunda işlem görmüş ürüne dönüştürülen eşyanın ithalatı
sırasında doğan gümrük vergileri 4458 sayılı Gümrük Kanununun ilgili
hükümleri uyarınca tahsil edilir. (2) Ancak, hariçte
işleme rejimi kapsamında, izabe suretiyle yabancı maddelerden temizlenmek
veya elektrolize edilmek gibi amaçlarla geçici olarak ihraç edilen maden
cevherlerinden elde edilen, milletlerarası teamüllere göre mamul sayılmayan
ve imalatta ilk madde olarak külçe ve kütük halindeki saf gümüş, kurşun,
demir, bakır vb. madenlerden, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca bu gibi işlemlerin yurt
içinde yapılmasının mümkün olmadığının kabulü kaydıyla, gümrük vergisi
oranının %0 olarak uygulanacağı hususu izin üzerinde belirtilmiş ise, bu
husus çerçevesinde işlemler gerçekleştirilir. (3) Ayrıca, serbest
bölgeye geçici olarak ihraç edilen eşyanın işleme faaliyeti sonucunda elde
edilen işlem görmüş ürünün bünyesinde, herhangi bir üçüncü ülke menşeli girdi
kullanılmaması ve işleme faaliyetinin tamamen işçilik olması durumunda,
işçilik faturasında belirtilen kıymet üzerinden sadece Katma Değer Vergisi
tahsil edilir. (4) Serbest
dolaşımdaki eşyanın geçici ihracı halinde, bu ihracat esnasında alınması
gereken vergi tutarı kadar teminat alınır ve söz konusu eşyaya Türkiye Gümrük
Bölgesi dışına veya serbest bölgelere çıkışı için öngörülen işlemler
uygulanır. Geçici ihraç edilen eşyanın usulüne uygun olarak geri gelmemesi
durumunda, söz konusu teminat irat kaydedilir. Ancak, Bakanlıkça Destekleme
ve Fiyat İstikrar Fonu primi kesintisine tabi eşyanın serbest bölgelere
geçici ihracatında teminat aranmaksızın ihracata izin verilir. Serbest
bölgelere geçici ihracı gerçekleştirilen eşyaya tekabül eden ithalatın
gerçekleşmediğinin tespiti halinde ise, bu ihracata ilişkin alınmayan vergi,
ihraç tarihi itibarıyla 4458 sayılı Gümrük Kanunu ile 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. Gümrük idarelerince
yapılacak işlemler MADDE 14 – (1) Gümrük idarelerince, hariçte
işleme izin belgesinde/hariçte işleme izninde belirtilen değer ve miktarı
geçmemek üzere, belge/izin süresi (belgeye/izne verilen ek süreler dahil)
içerisinde belgede kayıtlı satır kodunda olması, belgede/izinde kayıtlı
gümrük tarife istatistik pozisyonunda olması ve izin tarih ve sayısının
beyannamede kayıtlı olması kaydıyla, eşyanın ihracına ve ithaline müsaade
edilir. (2) İhracat rejiminde ihracı belli kurum veya
kuruluşların müsaadesine bırakılmış mallar için, ilgili kurum veya kuruluşun
müsaadesi ihracat esnasında aranır. (3) Tamirat amaçlı, garanti hükümleri uyarınca veya bir
imalat hatası nedeniyle Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere
gönderilen ve işleme faaliyetinin sonucunda ithal edilen eşya ve/veya bu eşyanın
ihracından önce ikame eşyanın ithalatına ilişkin işlemler, gümrük
idarelerince gümrük mevzuatı çerçevesinde sonuçlandırılır. İhraç edilen
eşyanın geri getirilmesi MADDE 15 – (1) Hariçte işleme izin belgesine/hariçte
işleme iznine istinaden ihraç edilen eşyanın herhangi bir sebeple alıcısı
tarafından geri gönderilmesi halinde ilgili gümrük idareleri, ihracat rejimi,
ithalat rejimi ve gümrük mevzuatı çerçevesinde bu eşyanın ithaline ve
ihracına müsaade ederler. İthalatın
gerçekleştirilmesi MADDE 16 – (1) İthalatın gerçekleştirilmesi, hariçte
işleme rejimi çerçevesinde ithali taahhüt edilen işlem görmüş ürünün, ithalat
rejimi ile gümrük mevzuatına uygun şekilde gümrük hattından Türkiye Gümrük
Bölgesine girişini (serbest bölgeler hariç) ifade eder. Hariçte İşleme Rejimi
çerçevesinde gerçekleştirilecek ithalat, hariçte işleme izin belgesi/izni
sahibi firma dışında başka bir firma tarafından da gerçekleştirilebilir ve bu
durumda ithalatı gerçekleştirecek kişiye ait bilgiler belgenin/iznin özel
şartlar bölümüne kaydedilir. Bu kapsamda ithal edilecek eşyanın tamamı
üzerinden Katma Değer Vergisi tahsil edilir. (2) Hariçte işleme
faaliyeti sonucunda doğan işçilik, navlun, sigorta vb. bedeller, serbest
dolaşımdaki eşya veya hariçte işlenmek üzere gönderilen eşyanın bir kısmı ile
de ödenebilir. Bu durumda, yukarıdaki bedellere karşılık gelen geçici
ihracata konu eşya için, bu Tebliğin 13 üncü maddesinin (4) numaralı fıkrası
uyarınca alınan teminatlar irat kaydedilir veya alınmayan vergi tahsil
edilir. Ayrıca, bu eşyanın ihracatında kambiyo mevzuatı hükümleri uygulanır. Firmanın sorumluluğu MADDE 16/A – (1) Hariçte İşleme İzin
Belgesi sahibi firmalar belge kapsamında gerçekleştirecekleri ihracat ve
ithalat işlemlerine ilişkin beyannamelerde doğru ve eksiksiz olarak rejim
kodu, muafiyet kodu, ilgili satır kodu ile gerekli diğer bilgileri girmekle
sorumludurlar. Taahhüdün
kapatılması MADDE 17 – (1) Hariçte işleme izin belgesi
sahibi firmaların, belge süresi (belgeye verilen ek süreler dahil) sonundan
itibaren bir ay içerisinde DYS üzerinden Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü)
belirlenen ilgili bölge müdürlüğüne; hariçte işleme izni sahibi firmaların
ise izin süresi (izne verilen ek süreler dahil) sonundan itibaren bir ay
içerisinde ek-6’da belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte izni veren
ihracatçı birlikleri genel sekreterliğine belge/izin taahhüdünü kapatmak için
müracaat etmeleri zorunludur. (2) Birinci fıkrada belirtilen sürede taahhüdün
kapatılması için müracaat edilmemesi durumunda ilgili firmaya belge için
ilgili bölge müdürlüğünce DYS üzerinden; izin için ise ilgili ihracatçı
birlikleri genel sekreterliği tarafından bir ay içerisinde kapatma
müracaatında bulunulması hususu bildirilir ve bu sürede kapatma müracaatında
bulunulmayan hariçte işleme izin belgesi/hariçte işleme izni (belge/izin
kapsamındaki diğer sorumlulukların yerine getirilmiş olması şartıyla) gümrük
mevzuatı çerçevesinde usulsüzlük cezası uygulanarak resen kapatılır. (3) Hariçte işleme izin belgesi taahhüdü, belgede
belirtilen şartlara uygun olarak ilgili bölge müdürlüğü tarafından DYS
üzerindeki bilgi ve belgelerle kapatılır. İlgili bölge müdürlüğü ihraç edilen
eşyanın (fire dahil) ithal edilen işlem görmüş ürünlerin üretiminde
kullanıldığını ve ihracat ile ithalat işlemlerinin hariçte işleme izin belgesinde
belirtilen şartlara uygun olarak gerçekleştirildiğinin tespiti halinde,
belgeyi kapatarak ilgili firmaya DYS üzerinden bilgi verir. (4) Hariçte işleme izni taahhüdü ise, izni veren
ihracatçı birlikleri genel sekreterliğince kapatılır, Bakanlığa ve ilgili
firmaya bilgi verilir. (5) Ayrıca, hariçte işleme izin belgesi/hariçte işleme
izni taahhüdünün kapatılmasına ilişkin yapılan müracaatta, eksik bilgi ve
belge gönderildiğinin tespiti halinde, bu eksiklik 1(bir) ay içerisinde
tamamlanmak üzere belge için DYS üzerinden ilgili bölge müdürlüğünce, izin
için ilgili ihracatçı birlikleri genel sekreterliği tarafından firmaya
bildirilir. Bu süre içerisinde eksik bilgi ve belgelerin tamamlanmaması
durumunda, bu Tebliğin 18 inci maddesi hükümleri de dikkate alınmak suretiyle
belge/izin taahhüdü mevcut bilgi ve belgelere istinaden kapatılır. (6) Taahhüdü kapatılan hariçte işleme izin
belgeleri/hariçte işleme izinlerinde kamu kurum ve kuruluşları ile ihracatçı
birliklerince yapılan bir maddi hata olduğunun sonradan tespit edilmesi
halinde, söz konusu maddi hata Bakanlığın (İhracat Genel Müdürlüğü) uygun
görüşüne istinaden düzeltilebilir. İthalatın
gerçekleşmemesi MADDE 18 – (1) Hariçte işleme rejimi kapsamında Türkiye
Gümrük Bölgesi dışında veya serbest bölgelerde işlenerek ithal edilmesi
taahhüt edilen ürünlerin belgede/izinde belirtilen şartlara ve yararlanılan
tedbirlere uygun olarak yurda getirilmemesi halinde, bu ürünlerin üretimi
için geçici olarak ihraç edilen eşyanın aynen ihraç edildiği haliyle geri
getirilmesi gerekir. Aksi takdirde, kambiyo mevzuatı ve gümrük mevzuatı
hükümleri uygulanır. (2) Ancak, hariçte
işleme izin belgesi/hariçte işleme izni kapsamında ihraç edilen geçici
ihracat eşyasının gerekli işleme faaliyetine tabi tutulduktan sonra
işlem görmüş ürün olarak, Gümrük Birliği Gümrük Bölgesinin başka bir
parçasına gönderilmek istenmesi durumunda, ihracat işlemini gerçekleştiren
gümrük idaresi tarafından INF 2 bilgi formu düzenlenmesi kaydıyla, işlem
görmüş ürünün ve bu ürünün üretimi için gönderilen geçici ihracat eşyasının
yurda geri getirilmesine gerek bulunmamaktadır. Bu durumda, geçici ihracata
konu eşya için, bu Tebliğin 13 üncü maddesinin (4) numaralı fıkrası uyarınca
alınan teminatlar irat kaydedilir veya alınmayan vergi tahsil edilir. Ayrıca,
bu eşyanın ihracatında kambiyo mevzuatı hükümleri uygulanır. İptal MADDE 19 – (1) Hariçte işleme izin belgesi
sahibi firmanın talebi üzerine, kullanılmayan belge Bakanlıkça DYS üzerinden
iptal edilir ve bu husus DYS üzerinden ilgili firmaya bildirilir. İptal
müracaatı, elektronik ortamda Bakanlığa yapılır. Hariçte işleme izni sahibi
firmanın talebi üzerine kullanılmayan izin, izni veren ihracatçı birlikleri
genel sekreterliğince iptal edilir ve bu husus Bakanlığa ve ilgili firmaya
bildirilir. (2) Bu Tebliğ ve bu Tebliğe istinaden yayımlanacak
genelge hükümlerine uyulmadığının, hariçte işleme izin belgesinin/hariçte
işleme izninin düzenlenmesi, revizesi için ibraz edilen bilgi ve belgeler ile
belge/izin kapsamında yapılan işlemlerin gerçek dışı olduğunun veya belge/izin
üzerinde tahrifat yapıldığının tespiti halinde; ilgili belge Bakanlıkça,
ilgili izin ise izni veren ihracatçı birlikleri genel sekreterliğince iptal
edilir. İptal işlemi birinci fıkrada belirtilen ilgili mercilere bildirilir
ve ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır. (3) İptal edilen belge/izin kapsamında ithalat
yapılmamışsa, bu Tebliğin 13 üncü maddesinin dördüncü fıkrası ve 18 inci
maddesinin birinci fıkrası hükümlerine göre; ithalat yapılmışsa, bu Tebliğin
20 nci maddesi hükümlerine göre işlem yapılır. Hariçte işleme
tedbirlerine uyulmaması MADDE 20 – (1) Hariçte işleme tedbirlerini, hariçte işleme
rejimi ve hariçte işleme izin belgesinde/hariçte işleme izninde belirtilen
esas ve şartlara uygun olarak yerine getirmeyenlerden; a) Belgede/izinde
kayıtlı miktar ve değerin üzerinde ithalat yapıldığının tespiti halinde, bu
kısma tekabül eden ithalattan doğan vergi ithal tarihi itibarıyla, b) Belgenin/iznin
iptal edilmesi halinde, bu kapsamda ithalat yapılmışsa bu ithalata ilişkin
alınmayan vergi ithal tarihi itibarıyla, c) Belge/izin
kapsamında ithalat yapılmamışsa, bu Tebliğin 13 üncü maddesinin (4) numaralı
fıkrası uyarınca teminata bağlanan veya alınmayan vergi ihraç tarihi
itibarıyla, 4458 sayılı Gümrük
Kanunu ile 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümlerine göre tahsil edilir. (2) Kapatma esnasında
ibraz edilen gümrük beyannamesi ve eki belgelerin sahte veya üzerinde
tahrifat yapılmış olması durumunda, bu beyanname kapsamı ithalata ilişkin
vergi, bu maddenin (1) numaralı fıkrası hükümleri çerçevesinde tahsil edilir,
ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır ve belge/izin sahibi firma 1 (bir)
yıl süreyle hariçte işleme rejiminden yararlandırılmaz. (3) Bu Tebliğ ile bu
Tebliğe istinaden yayımlanan genelgelere uymayan, yanlış işlem yapan,
belgelerin/izinlerin ilgiliye ait orijinal nüshasına gerekli meşruhatı
kaydetmeden işlem yapan, yanıltıcı bilgi veren ve bu nedenlerden dolayı vergi
kaybına veya verginin tahsilinde gecikmelere sebep olan gerçek ve tüzel
kişiler, asıl borçludan alınamayan alacağın ödenmesinden müştereken ve
müteselsilen sorumludur. Bu çerçevede amme alacağı, gecikme süresi de dikkate
alınarak bu maddenin (1) numaralı fıkrası hükümlerine göre tahsil edilir. Usulsüzlük MADDE 21 – (1) Hariçte işleme izin belgesi/hariçte işleme
izni kapsamında geçici olarak ihraç edilen eşyanın süre bitiminden sonra
aynen geri getirilmesi halinde, gümrük mevzuatı çerçevesinde usulsüzlük
cezası uygulanır. Denetim MADDE 22 – (1) Tüm kamu kurum ve kuruluşları ile bankalar,
hariçte işleme izin belgesinin/hariçte işleme izninin ibrazı üzerine hariçte
işleme tedbirlerini, hariçte işleme rejimi ve belgede/izinde belirtilen esas
ve şartlara uygun olarak tatbik ederler. Bakanlık, bu Tebliğde
belirtilen tedbirlerin uygulanmasına ilişkin her türlü denetimi ve
düzenlemeyi yapabilir; ilgili firma, kamu kurum ve kuruluşları ile
bankalardan bilgi ve belge isteyebilir ve gerekli önlemleri alabilir. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Çeşitli
Hükümler Uygulama MADDE 23 – (1) Bu Tebliğin yayımlandığı tarihten önceki
Tebliğlere istinaden düzenlenen hariçte işleme izin belgeleri/hariçte işleme
izinleri kendi mevzuatı hükümlerine tabidir. Henüz taahhüdü kapatılmamış olan
belgelere/izinlere bu Tebliğin lehe olan hükümleri uygulanır. Yetki MADDE 24 – (1) Bakanlık bu Tebliğ hükümlerine
istinaden, hariçte işleme rejimi ile ilgili usul ve esaslara ilişkin
genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel ve zorunlu durumları
inceleyip sonuçlandırmaya, uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari yoldan
çözümlemeye ve bilgisayar veri işleme tekniği yoluyla elektronik ortamda
yapılan işlemlerde yaşanacak teknik düzeydeki aksaklıklar nedeniyle
uygulamada yaşanabilecek sorunları gidermeye ve bu konuda gerekli
düzenlemeleri yapıp talimat vermeye yetkilidir. (2) Hariçte işleme izin belgelerinin düzenlenmesi,
revizesi, kapatılması ve iptali ile ilgili görev ve yetkiler Bakanlıkça
(İhracat Genel Müdürlüğü) kullanılabileceği gibi, gerek görülmesi halinde
ilgili bölge müdürlüklerine kısmen ya da tamamen devredilebilir. (3) Hariçte işleme izinlerinin bilgisayar veri işleme
tekniği yoluyla elektronik ortamda yapılması hususunda uygulama usul ve
esaslarını belirlemeye ve bu konuda gerekli düzenlemeleri yapıp talimat
vermeye Bakanlık (İhracat Genel Müdürlüğü) yetkilidir. Yürürlükten
kaldırılan hükümler MADDE 25 – (1) 12/7/2000 tarihli ve 24107 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İhracat 2000/8 sayılı Hariçte İşleme Rejimi Tebliği,
ekleri ve değişiklikleri ile birlikte yürürlükten kaldırılmıştır. Mevcut iş ve işlemler GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce düzenlenen ve taahhüt hesabı kapatılmamış olan hariçte
işleme izin belgelerine ilişkin iş ve işlemler fiziksel ortamda tekemmül
ettirilir. (2) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra
düzenlenecek olan hariçte işleme izin belgelerine ilişkin iş ve işlemler
31/3/2020 (bu tarih dahil) tarihine kadar fiziksel ortamda da tekemmül
ettirilebilir. Gerekli görülmesi halinde bu süreyi altı aya kadar uzatmaya
Bakanlık (İhracat Genel Müdürlüğü) yetkilidir. Yürürlük MADDE 26 – (1) Bu Tebliğ, 5/4/2007 tarihinden geçerli
olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 27 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür. EKLER EK-01 Hariçte
İşleme İzin Belgesi Almak İçin Gerekli Bilgi Ve Belgeler EK-02 Hariçte
İşleme İzni Almak İçin Gerekli Bilgi Ve Belgeler EK-03 Hariçte
İşleme Proje Formu EK-04 İthali
Taahhüt Edilen İşlem Görmüş Ürünler İle İlgili Hammadde Sarfiyat Tablosu EK-05 Mülga EK-06 Hariçte
İşleme İzinlerinin Kapatılması İçin Gerekli Bilgi Ve Belgeler EK-07 Mülga EK-08 Mülga EK-09 Mülga EK-10 Mülga EK-11 Hariçte
İşleme İzin Belgesi Kapatma Formu 11 Mayıs 2007 CUMA Resmî Gazete Sayı : 26519 |