|
İHRACAT,
TRANSİT TİCARET, İHRACAT SAYILAN SATIŞ VE TESLİMLER İLE DÖVİZ
KAZANDIRICI HİZMET VE FAALİYETLERDE VERGİ, RESİM VE HARÇ
İSTİSNASI HAKKINDA TEBLİĞ (İHRACAT: 2017/04) İle Yürürlükten Kaldırılmıştır |
|
SON GÜNCELLEME: 18/08/2016 |
|
Dış Ticaret Müsteşarlığından: İHRACAT,
TRANSİT TİCARET, İHRACAT SAYILAN SATIŞ VE TESLİMLER İLE DÖVİZ
KAZANDIRICI HİZMET VE FAALİYETLERDE VERGİ, RESİM VE HARÇ
İSTİSNASI HAKKINDA TEBLİĞ (İHRACAT:
2008/6) BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ; 23/12/1999 tarihli ve
99/13812 sayılı Kararname eki Karara istinaden ihracatı arttırmak, ihraç
ürünlerine uluslararası piyasalarda rekabet gücü kazandırmak ve ihraç
pazarlarını geliştirmek amacıyla hazırlanmıştır. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ; ihracat,
transit ticaret, ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı
hizmet ve faaliyetlerde vergi, resim ve harç istisnasının uygulama usul ve
esaslarına ilişkin tedbirlerin düzenlenmesi ve yürütülmesini kapsar. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Belgeli ihracat kredileri: Dahilde işleme izin
belgesi ve/veya vergi resim harç istisnası belgesi kapsamında; ithalat,
ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve
faaliyetlerin finansmanı amacıyla kullanılan kredileri, b) Belgesiz ihracat kredileri: Herhangi bir belge
ile bağlantılı olmaksızın ihracatın finansmanı amacıyla kullanılan kredileri, c) Döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetler: Vergi,
resim ve harç istisnasından yararlandırılan hizmet ve faaliyetleri, ç) Yerli firma: 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu
hükümlerine göre kurulmuş ve vergi uygulamaları bakımından Türkiye’de tam
mükellef olan firmaları, d) Yerli imalatçı firma: 6762 sayılı Türk Ticaret
Kanunu hükümlerine göre kurulmuş, vergi uygulamaları bakımından Türkiye’de
tam mükellef olan ve üretim faaliyetinde bulunan firmaları, e) Grup firması: Ana ortaklığın doğrudan kendisi veya
diğer grup firmaları veya iştirakleri vasıtasıyla; sermaye ve yönetim
ilişkileri çerçevesinde asgari %50 oranında hisseye veya asgari %50 oranında
oy hakkına veya yönetim kurulu üyelerinin asgari %50’sini seçme hakkına veya
yönetim kurulu üyelerinin asgari %50’sine sahip olduğu işletmeyi, f) İhracat: Bir malın yürürlükteki İhracat Mevzuatı
ile Gümrük Mevzuatına uygun şekilde Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya
serbest bölgelere çıkarılmasını veyahut Müsteşarlıkça ihracat olarak kabul
edilecek sair çıkış ve işlemleri, g) İhracat sayılan satış ve teslimler: İç piyasada
satışı ihracat sayılan ve vergi, resim ve harç istisnası ile ithalatta gümrük
muafiyetinden yararlandırılan satış ve teslimleri, ğ) İhracat taahhüdü: Belgeli ve belgesiz ihracat
kredileri, transit ticaretin finansmanında kullandırılan krediler ile
bunlarla ilgili işlemlerde, vergi, resim ve harç istisnasından yararlanmak
amacıyla belirli tutarda döviz kazandırma veya ihracat gerçekleştirme
yükümlülüğünü, h) İhracat taahhüdünün gerçekleştirilmesi: Belgesiz
ihracat kredilerinde, ihracı taahhüt edilen malın veya değerin yürürlükteki
İhracat Mevzuatı ile Gümrük Mevzuatına uygun şekilde ihracatının yapılmasını;
ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve
faaliyetlerde mal ve hizmet bedelinin tahsil edilmesini; transit ticaretin
finansmanında kullanılan kredilerde ise, transit ticaret faaliyetiyle ilgili
gelirin tahsil edilmesini, ı) Müsteşarlık: Dış Ticaret Müsteşarlığını, i) Taahhüde sayılabilecek döviz: İhracat sayılan
satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerin sonucunda
bankalara satışı yapılan döviz ile mal ve hizmet bedeline sayılabilecek
tahsil edilmiş diğer tutarları, j) Vergi resim harç istisnası belgesi: İhracat
sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerin
vergi, resim ve harç istisnasından yararlandırılmasına imkan sağlayan
Müsteşarlıkça düzenlenen belgeyi, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Vergi, Resim ve Harç
İstisnası Vergi, resim ve harç istisnasının kapsamı MADDE 4 – (1) Vergi, resim ve harç
istisnası kapsamında; a) İhracat, ihracat sayılan satış ve teslimler,
döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetler ile transit ticaretin finansmanında
kullanılmak kaydıyla bankalarca kullandırılan her türlü sevk öncesi ve sevk
sonrası krediler (Türk Eximbankın fon temini işlemleri, bu banka tarafından
aracı bankalar vasıtasıyla kullandırılan krediler ve Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankasınca Türk Eximbanka açılan kısa vadeli senet reeskont kredileri
ile Türk Parası Kıymetini Koruma hakkındaki mevzuat uyarınca ihracat
taahhüdüne bağlı olarak kullandırılan altın kredileri dahil) ve firmaların
sağladıkları prefinansmanlar ile bunların geri ödenmesi, b) İhracatla ilgili işlem yapan bankaların (Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası dahil), faktoring şirketlerinin, sigorta
şirketlerinin, noterlerin ve diğer kuruluşların ihracat, ihracat sayılan
satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerle ilgili
olarak yapmış oldukları bütün hizmet ve muameleler (Türk Eximbankın ihracat
kredi sigortası/garantisi ile ilgili işlemleri dahil) dolayısıyla kendi
lehlerine her ne nam ile olursa olsun nakden veya hesaben aldıkları paralar
ve kambiyo işlemleri, c) Dahilde işleme rejimi kapsamında yapılan ithalat
ve/veya yurt içi alımlar ile ilgili işlemler ve bunların finansmanı amacıyla
kullanılan krediler, ç) İhracat karşılığı yapılacak her türlü ödemeler,
ihracat, ihracat sayılan satış ve teslimler, döviz kazandırıcı hizmet ve
faaliyetler ile transit ticaretle ilgili işlemler ve bu işlemler sebebiyle
düzenlenen kağıtlar, 13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergisi
Kanunu ile ihdas edilen Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisinden, 1/7/1964
tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu ile ihdas edilen Damga
Vergisinden, 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanunu gereğince alınan
harçlar ve diğer kanunlarda yer alan vergi, resim ve harçlar ile 12/9/1960
tarihli ve 80 sayılı Kanuna göre alınan hal rüsumundan müstesnadır. (2) Dahilde işleme rejimi kapsamında yapılan ithalat
ve/veya yurt içi alımlar, ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz
kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerin vergi, resim ve harç istisnasından
yararlandırılabilmesi için Müsteşarlıktan belge alınması zorunludur. Bu
çerçevede kullandırılan krediler ve uygulanan istisnalar belgeye kaydedilir.
Bunun dışındaki hususlarda vergi, resim ve harç istisnası, ilgili kurum ve
kuruluşlarca resen uygulanır ve herhangi bir belge ile irtibatlandırılmaz. Belgesiz işlemler MADDE 5 – (1) Aşağıda yazılı işlemler
ve bu işlemler sebebiyle düzenlenen kağıtlara (gümrük idarelerine verilen
beyannameler dahil); ihracata ilişkin olduğunun tevsiki halinde işlem yapan
kuruluşlarca resen vergi, resim ve harç istisnası uygulanır. (2) Bu işlemler ve kağıtlar; a) İhracat karşılığı yapılacak ödemeler (Destekleme
ve Fiyat İstikrar Fonu çerçevesinde yapılan ödemelere ilişkin taahhütnameler
ile temliknameler ve Sosyal Sigortalar Kurumu prim borçları ile genel bütçeli
idarelere olan borçların mahsubu dahil), b) İhracattan doğan alacağın ihracatçı tarafından
temliki, c) İhracat bağlantıları için düzenlenecek
anlaşmalar, ç) Transit ticarete konu malın satın alınması ve
satılması, d) Tedarik edildikleri şekliyle ihraç edilmek üzere
mal alımı, e) 4458 sayılı Gümrük Kanununun 131 inci
maddesine istinaden ithalat vergilerinden tam muafiyet suretiyle geçici
ithalat rejimine tabi ambalaj malzemesi ithali ile kati ihraç edilen mallara
ait ambalaj malzemesinin geçici ihracı ve ithali, f) Dahilde işleme izni kapsamında yapılan ithalat, g) Vergi resim harç istisnası belgesi almak amacıyla
proje formu ekinde verilecek taahhütnameler, ğ) Yurt dışı ve uluslararası yurt içi ihaleler,
yap-işlet modeli çerçevesinde yapılacak yatırım projelerine ilişkin sözleşme
safhasından önceki teminat mektupları ile ilgili işlemler (teminat mektupları
dahil) ve diğer işlemler ve bu konuda düzenlenen ihale kararları (Resen
uygulanacak damga vergisi ve harç istisnası; ihale kararları, teminat
mektupları ve bunlara ilişkin işlemler dışında kalan işlem ve kağıtlara
uygulanmaz.) ı) Gerçekleştirilen mamul ürün ihracatı karşılığı
olarak bu ürünlerin üretiminde kullanılan girdilerin Toprak Mahsulleri
Ofisinden veya T.C. Şeker Kurumunca tespit edilen şeker fabrikalarından
alımıdır. Belgeli işlemler MADDE 6 – (1) Aşağıda belirtilen
ihracat, ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve
faaliyetler çerçevesinde vergi, resim ve harç istisnasından yararlanmak
isteyen firmalar, Müsteşarlığa müracaat ederek dahilde işleme izin belgesi
ve/veya vergi resim harç istisnası belgesi almak zorundadırlar. Belge
müracaat tarihi ile belge tarihi arasında yapılan işlemlere istisna
uygulanmaz. Ancak, bu süre içerisinde gerçekleştirilen hizmet ve faaliyetler
taahhüde sayılır. (2) İhracat işlemleri; dahilde işleme izin belgesi
kapsamında ve bu belgenin geçerlilik süresi içerisinde, ihracat amaçlı olmak
kaydıyla; yapılan ithalat ile yurt içinde hammadde, yardımcı madde, yarı
mamul, mamul ve ambalaj malzemesi alımları ve bunlarla ilgili verilecek her
türlü teminat mektupları ile diğer işlemlerdir. (3) İhracat sayılan satış ve teslimler ile döviz
kazandırıcı hizmet ve faaliyetler; a) Kalkınma Bakanlığınca yayımlanan cari yıl
yatırım programında yer alan yatırımlardan ve Milli Savunma Bakanlığı,
Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı’nın bu programda yer
almayan kamu yatırımlarından uluslararası ihaleye çıkarılanların (Yerli ve
yabancı firmaların ayrı ayrı veya birlikte iştirakine açık olmak üzere)
ihalesini kazanan veya yabancı para ile finanse edilenlerin yapımını üstlenen
firmaların, 1) Yerli firma olması halinde, uluslararası
ihalelerde tamamı üzerinden, yabancı para ile finanse edilenlerde ise yabancı
paraya isabet eden oranda yapacakları hizmet ve faaliyetler ile yerli
imalatçı firmaların, mükerrer olmamak kaydıyla bahse konu işte kullanılmak
üzere bu işin yapımını yüklenen firmaya üreterek yapacakları mal ve malzeme
ile hizmet satış ve teslimleri, 2) Yabancı firma olması halinde, yabancı firmanın bu
işte kullanacağı mal ve malzemeyi üreten yerli imalatçı firmaların (işi
taahhüt eden firmalar dahil) yapacakları satış ve teslimleri, 3) Yerli ve yabancı firmaların ortaklığı şeklinde
olması halinde, yerli firmaya kendi faaliyeti oranında, yabancı firmaya ise
bu bendin (2) numaralı alt bendi çerçevesinde yerli imalatçı firmaların
üreterek yapacakları satış ve teslimleri, 4) Bu bendin (1), (2) ve (3) numaralı alt bentleri
çerçevesinde proje sahibi kamu kurumları ile bu projeleri üstlenen firmalara
yapılacak teknik müşavirlik, mühendislik vb. hizmet satışları, b) Savunma sanayii alanında, 1) Savunma Sanayii Müsteşarlığınca onaylanan savunma
sanayii projelerini üstlenmiş yerli imalatçı firmaların üreterek yapacakları
satış ve teslimleri, 2) Savunma Sanayii Müsteşarlığınca savunma sanayii
açısından önem arz ettiği belirtilen savunma araç ve gereçlerini üreten yerli
imalatçı firmaların, ülkenin savunması ile ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına
üreterek yapacakları satış ve teslimleri, 3) Bu bendin (1) ve (2) numaralı alt bentlerinde
belirtilen firmalara, yerli imalatçı firmaların üreterek yapacakları satış ve
teslimleri, c) Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında yer alan
yatırım mallarını üreterek Yatırım Teşvik Belgesi sahibi yatırımcılara teslim
eden yerli imalatçı firmaların yapacakları satış ve teslimleri, ç) Yerli imalatçı firmaların, Müsteşarlıkça
yayımlanan Tebliğ eki yatırım malları listesinde belirtilen malları üreterek
yapacakları satış ve teslimleri, d) Yerli imalatçı firmaların, Yatırımlarda Devlet
Yardımları Mevzuatı çerçevesinde CKD ithal edebilecek firmalara ithal
edebilecekleri bu aksam ve parçaları üreterek yapacakları satış ve
teslimleri, e) Kamu kurum ve kuruluşlarınca uluslararası ihaleye
(sabit sermaye yatırımı nitelikli olanlar) çıkarılan, yatırım malına, sınai
mamullere ve yazılım hizmetlerine yönelik ihaleleri kazanan yerli imalatçı
firmaların üreterek yapacakları satış ve teslimleri, f) Kamu kurum ve kuruluşlarınca yaptırılan
uluslararası taşımalar ile bu kurum ve kuruluşlar tarafından uluslararası
ihaleye çıkarılmış yurt içi taşımaları yüklenen yerli firmaların bu
faaliyetleri, g) Yurt dışına yönelik olarak gerçekleştirilecek
müteahhitlik, müşavirlik, yazılım ve mühendislik hizmetleri gibi döviz
kazandırıcı hizmet projeleri, ğ) Uluslararası ikili veya çok taraflı anlaşma
hükümlerine göre yurt içinde bulunan yabancı kuruluşların yurt dışından
getirme imkanına sahip bulundukları sınai mamulleri teslim eden yerli
imalatçı firmalar ile uluslararası kuruluşlar, yabancı ülke temsilcilikleri
ve kuruluşlarına ait tesislerin yapımını ve onarımını üstlenen müteahhit
firmaların faaliyet ve teslimleri, h) Yabancı uyruklulara (diplomatik temsilcilikler ve
mensupları dahil), turistlere veya yurt dışında çalışan Türk vatandaşlarına
ülkemizde bulundukları sürede, bedelleri yurt dışındaki sağlık ve sigorta
kuruluşlarından tahsil edilmek kaydıyla döviz karşılığı verilecek sağlık hizmetleri, ı) Yerli firmalarca, ihraç ürünlerimizin
pazarlanması amacıyla yurt dışında mağaza açılması veya işletilmesi, i) Yap-İşlet Modeli çerçevesinde yapılacak yatırım
projelerini üstlenen yerli firmaların yapacakları hizmet ve faaliyetleri, j) Kamu kurum ve kuruluşlarınca uluslararası ihaleye
çıkarılan maden havzalarından rödövans karşılığında maden çıkarımı ve
işletmesi ile ilgili üretim faaliyetleri, k) Uluslararası taşımacılıktan döviz olarak
kazanılan navlun bedellerinin yurda getirilmesi kaydıyla kara, deniz veya
hava ulaştırma hizmet ve faaliyetleri, l) Turizm müesseseleri ile seyahat acentelerinin
yurt içindeki ve yurt dışındaki turizm faaliyetleri sırasında yaptıkları
döviz karşılığı hizmet satışları, m) Bedelleri döviz olarak alınmak kaydıyla yurt
dışında yerleşik firmalar adına garanti kapsamında gerçekleştirilen bakım ve
onarım hizmetiyle, yabancı bandıralı gemi, uçak veya tırların bakımı ve
onarımı ile bunlara yapılan mal (yakıt ve madeni yağlar hariç) ve hizmet
satışları, n) Yurt içinde yerleşik haber ajanslarınca, yurt
dışındaki yayın organlarına görüntülü veya görüntüsüz haber satışlarıdır. (4) Bu maddede belirtilen ihracat sayılan satış ve
teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerden, 5035 sayılı Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 28 inci maddesi ile eklenen
488 sayılı Damga Vergisi Kanununun ek-2 nci maddesi ve aynı Kanunun 33 üncü
maddesi ile eklenen 492 sayılı Harçlar Kanununun ek-1 inci maddesine
istinaden yayımlanan Döviz Kazandırıcı Faaliyetlerde Damga Vergisi ve Harç
İstisnası Uygulaması Hakkında Tebliğde yer almayanları, damga vergisi ve harç
istisnasından yararlandırılmaz. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Vergi Resim Harç İstisnası
Belgesi Müracaatların değerlendirilmesi ve belge
düzenlenmesi MADDE 7 – (1) Firmaların, vergi resim
harç istisnası belgesi almak üzere ek-1’de belirtilen bilgi ve belgelerle
birlikte Müsteşarlığa müracaat etmeleri gerekir. Firmalar tarafından ibraz
edilen bilgi ve belgeler, aksi sabit oluncaya kadar doğru olarak kabul
edilir. Müsteşarlıkça, ek-1’de belirtilen bilgi ve belgelerin incelenmesi
sonucunda vergi resim harç istisnası belgesi düzenlenebilir. Belge
düzenlenmesi durumunda, düzenlenen belgelerin bir nüshası ilgili Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası şubesine, bir nüshası ise firmaya gönderilir. (2) Vergi resim harç istisnası belgeleri ithal hakkı
içermediğinden, ithalata mesnet teşkil etmez. Belge süresi ve ek süreler MADDE 8 – (1) Vergi resim harç
istisnası belgelerinin süreleri azami 24 (yirmidört) aydır. Ancak, bu
Tebliğin 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının (a), (b), (e), (f), (g), (ı) ve
(j) bentleri kapsamındaki belgelerin süresi proje süresi kadar, Türk Eximbank
tarafından proje bazında kullandırılan orta ve uzun vadeli kredilere ilişkin
belgelerde ise belge süresi vade süresine paralel olarak tespit edilebilir.
Ayrıca, yap-işlet modeli çerçevesinde düzenlenen belgelerin süresi yatırım
projesi süresi kadardır. (2) Süre başlangıcı, vergi resim harç istisnası
belgesinin tarihidir. Ayrıca, belge kapsamında ilk istisnanın uygulandığı
tarihe kadar azami 3 (üç) ay olmak üzere vergi resim harç istisnası belgesi
süresi uzatılabilir. (3) Bu Tebliğin 6 ncı maddesinin üçüncü
fıkrasının (a), (b), (e), (f), (g) ve (j) bentleri kapsamındaki belgelere
ihale makamının, 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının (ı) bendi kapsamındaki
belgelere ilişkin projelere ise Türk Eximbank’ın uygun görüşü alınarak belge
konusu iş tamamlanıncaya kadar ek süre verilebilir. Belge süresi bitiminden
sonra yapılan süre uzatımları, belge bitim tarihinden itibaren hüküm ihtiva
eder. Ayrıca bu Tebliğin 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının (ç) bendi
kapsamındaki belgelere, gerekli bilgi ve belgelerle Ekonomi Bakanlığına
müracaat edilmesi halinde, belge süresinin bitimini müteakip belge konusu iş
tamamlanıncaya kadar ek süre verilebilir. (4) Ayrıca, gerekli bilgi ve belgelerle Müsteşarlığa
müracaat edilmesi halinde, belge süresinin bitimini müteakip belge konusu
işin tasfiyesine yönelik hukuki ve mali işlemler sonuçlanıncaya kadar belge
süresinin uzatılması kaydıyla, istisna uygulamasına devam edilir. Ancak, bu
durum kredi vadesinin uzatılması anlamına gelmez. Nakdi kredilerde kredi
süresi, bu süre ile paralel olarak uzatılmaz ve kredi tasfiye edilememiş ise
süreyi aşan zaman diliminde istisna uygulanmaz. (5) Gerekli bilgi ve belgelerle Ekonomi
Bakanlığına müracaat edilmesi halinde, belge konusu işe ait hukuki ve mali
işlemler sonuçlanıncaya kadar belge süresi bitimini müteakip ek süre
verilebilir. Verilen ek süre dahilinde istisna uygulamasına devam edilir. (6) Firmaların, bu madde kapsamındaki ek
sürelerden yararlanabilmesi için belge süresi sonundan itibaren 3 (üç) ay
içerisinde Bakanlığa müracaat etmeleri gerekmekte olup, belirtilen süre
dışında yapılan müracaatlar değerlendirilmez. Belgenin revizesi MADDE 9 – (1) Vergi resim harç istisnası
belgeleri, ilgili firmanın müracaatına istinaden belge ihracat taahhüdü
kapatılıncaya kadar Müsteşarlıkça revize edilebilir. İhracat taahhüdünün kapatılması MADDE 10 – (1) Vergi resim harç
istisnası belgelerine ilişkin ihracat taahhütleri; belge süresi sonundan
itibaren 3 (üç) ay içerisinde gerekli bilgi ve belgelerle müracaat edilmesi
kaydıyla, Müsteşarlığın uygun görüşüne istinaden Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankasınca belirlenen usuller çerçevesinde, anılan Bankanın ilgili şubesi
tarafından kapatılır. Kapatma işlemi Müsteşarlığa, firmaya ve ilgili vergi
dairesine bildirilir. (2) İhracat sayılan satış ve teslimler ile döviz
kazandırıcı hizmet ve faaliyetler kapsamında düzenlenen belgelerin ihracat
taahhütlerinin kapatılmasında Katma Değer Vergisi hariç satış fiyatı esas
alınır. (3) Belge ihracat taahhütleri kapatılırken, döviz
karşılığı yapılan ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı
hizmet ve faaliyetlerde satış ve/veya teslimat belgesi ile döviz alım
belgesinin, Yeni Türk Lirası karşılığı yapılan ihracat sayılan satış ve
teslimlerde ise satış ve/veya teslimat belgesinin ibrazı aranır. Ayrıca, Yeni
Türk Lirası karşılığı yapılan ihracat sayılan satış ve teslimlere ilişkin
düzenlenen vergi resim harç istisnası belgelerinde satış ve/veya teslimat
belgesinin düzenlendiği tarihteki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz
satış kuru esas alınır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Belgeli İhracat Kredilerinde
Vergi, Resim ve Harç İstisnası Vergi, resim ve harç istisnasının süresi MADDE 11 – (1) Belgeli ihracat
kredilerinin vergi, resim ve harç istisnasından yararlanma süresi,
Müsteşarlıkça düzenlenecek dahilde işleme izin belgesi ve/veya vergi resim
harç istisnası belgesi süresi (ek süreler dahil) kadardır. Vergi, resim ve harç istisnasının kapsamı MADDE 12 – (1) Taahhüt edilen ihracat
gerçekleştirilmeden kredi riskinin kapatılması, ihracat taahhüdünü ortadan
kaldırmaz. (2) İhracat sayılan satış ve teslimler ile döviz
kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerin finansmanında kullanılan krediler için
vergi resim harç istisnası belgesinin; ihracat ve ihracat sayılan satış ve
teslimlere yönelik gümrük muafiyetli mal ithali için ithalatın finansmanında
kullanılan kredilerde ise dahilde işleme izin belgesinin düzenlenmesi
gerekir. Dahilde işleme izin belgesi ve/veya vergi resim harç istisnası
belgesinin düzenlenmesinden önce veya belge süresinden sonra, belgeyle ilgili
yapılan işlemlere istisna uygulanmaz. (3) Belge kapsamında aynı anda kullanılacak
kredilerin toplamı, belgede kayıtlı ihracat taahhüdünü, kredilerin adat (gün
x kredi tutarı) toplamı ise belgede kayıtlı taahhüt tutarı ile belge
süresinin çarpımı sonucu bulunacak adat toplamını aşamaz. Döviz kredisinin
döviz olarak kullandırılması halinde ise, kullandırılan kredi tutarı
taahhüdün %75’ini geçemez. Bu durumda, ihracat taahhüdünün tamamının
gerçekleştirilmiş olması zorunludur. (4) Belge konusu faaliyetle ilgili olarak düzenlenen
garanti ve teminat mektupları, dahilde işleme izin belgesi kapsamındaki
ithalata ilişkin gümrük idarelerine hitaben düzenlenen teminat mektupları,
ithalat akreditifinin açılması sırasında düzenlenen genel kredi sözleşmeleri
ile yurt içinden mal alımına ilişkin teminat ve garantiler, belge kapsamında
kullanılan kredilerin teminatı için düzenlenen garanti ve teminat mektupları
ile Kambiyo Mevzuatı hükümleri saklı kalmak kaydıyla ihracat alacağının
ihracatçı tarafından kredi veren veya ihracat kredi sigortası/garantisi yapan
kuruluşa temlikine ilişkin temliknameler; teminat hükmünde olduğundan,
herhangi bir limite bağlı olmaksızın vergi, resim ve harç istisnasından
yararlandırılır. (5) Ancak, belge kapsamında yurt dışı müteahhitlik
hizmetlerinde, işin yapıldığı ülkeye üçüncü ülkeden mal sevkiyatına ilişkin
açılan akreditiflerde, belgede kayıtlı ihracat taahhüdü aşılamaz. İhracat taahhüdünün kapatılması MADDE 13 – (1) Vergi, resim ve harç
istisnasından yararlandırılan belgeli ihracat kredilerinin ihracat
taahhütleri, ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet
ve faaliyetlerden elde edilen ve belgede taahhüt edilen gelirlerle kapatılır.
Ancak, ihracat sayılan satış ve teslimler ile döviz kazandırıcı hizmet ve
faaliyetlerde (aynı holding veya grup bünyesinde yer alan pazarlama
şirketleri vasıtasıyla yapılan satışlar hariç) aracı ihracatçı kabul edilmez. (2) Bu çerçevede, vergi, resim ve harç
istisnasından yararlandırılan belgeli ihracat kredilerinin ihracat
taahhüdünün kapatılması işlemi; a) İhracat sayılan satış ve teslimler ile döviz
kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerin finansmanında kullanılan kredilerde,
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca vergi resim harç istisnası belgesinin, b) İhracat ve ihracat sayılan satış ve teslimlere
yönelik gümrük muafiyetli mal ithali için düzenlenen dahilde işleme izin
belgesi kapsamındaki ithalatın finansmanında kullanılan kredilerde ise,
İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliklerince dahilde işleme izin belgesinin, ihracat taahhüdünün kapatıldığını gösteren taahhüt
kapatma bildirim yazılarına istinaden, ilgili banka tarafından
sonuçlandırılır. (3) Vergi resim harç istisnası belgesi kapsamında
kullanılan kredinin belge ihracat taahhüdünden az kullanılmış olması halinde,
kullanılan krediye tekabül eden tutarın gerçekleştirilmesi yanında, kredi
işlemleri dışında vergi, resim ve harç istisnasından yararlanılmış ise,
belgede kayıtlı ihracat taahhüdü ile kullanılan kredi tutarı arasındaki
farkın asgari %10’u tutarında taahhüdün gerçekleştirilmesi gerekir. Bu tutar,
kredi dışındaki işlemler için yararlandırılan vergi, resim ve harç
istisnaları toplamından az olamaz. Kredi kullanılmaması durumunda ise, yararlandırılan
vergi, resim ve harç istisnası toplamının altında kalmamak kaydıyla belgede
kayıtlı ihracat taahhüdünün %10’unun gerçekleştirilmesi gerekir. (4) Belgeli ihracatta uygulanan istisnalar; her
işlem için sıra numarası, tarihi, kredi miktarı (döviz olarak kullanılan
döviz kredilerinde düşüm 1/3 fazlası ile yapılır) ve bakiye kısım
belirtilerek dahilde işleme izin belgesi veya vergi resim harç istisnası
belgesine kaydedilir ve uygulanan vergi, resim ve harç istisnaları, istisnayı
uygulayan kurum ve kuruluşlarca ilgilinin bağlı bulunduğu vergi dairesine
bildirilir. BEŞİNCİ BÖLÜM Belgesiz İhracat Kredileri,
Transit Ticaret İşlemleri ile Transit Ticaretin Finansmanında Kullandırılan
Kredilerde Vergi, Resim ve Harç İstisnası Vergi, resim ve harç istisnasının süresi ve ek
süreler MADDE 14 – (1) Belgesiz ihracat
kredilerinin, vergi, resim ve harç istisnasından yararlanma süresi 24
(yirmidört) aydır. Ayrıca, ilgili firma tarafından taahhüt edilen ihracatın
%50’sinin gerçekleştirildiğinin tevsiki kaydıyla, krediye ilişkin taahhüt
süresi ilgili banka tarafından 6 (altı) ay uzatılır. Gemi inşa ve ihracının
finansmanı amacıyla kullanılan kredilerde (hazır gemi hariç) ise gemi inşa
faaliyetinin %50’sinin tamamlandığının Deniz Ticaret Odasından alınan
ekspertiz raporuyla tevsiki kaydıyla, krediye ilişkin taahhüt süresi ilgili
banka tarafından 6 (altı) ay uzatılır. (2) Transit ticarete konu malın satın alınması ve
satılması ile transit ticaretin finansmanında kullandırılan kredilerin,
vergi, resim ve harç istisnasından yararlanma süresi transit ticaret alış
bedelinin transfer tarihinden itibaren 18 (on sekiz) aydır. Vergi, resim ve harç istisnasının kapsamı MADDE 15 – (1) Belgesiz ihracat
kredileri, kredi vadesinin 14 üncü ve 17 nci maddelerde belirtilen süreler
içerisinde kalması kaydıyla, vergi, resim ve harç istisnasından
yararlandırılır. Bu sürelerin aşılması durumunda, aşılan süre içerisinde
tahakkuk eden vergi, resim ve harçlara istisna uygulanmaz. (2) Taahhüt edilen ihracat gerçekleştirilmeden kredi
riskinin kapatılması, ihracat taahhüdünü ortadan kaldırmaz. Transit ticaretle
ilgili işlemlerde ise transit ticaret satış bedeli tahsil edilmeden kredi
riskinin kapatılması, ihracat taahhüdünü ortadan kaldırmaz. (3) Kredi vadesi, krediye ilişkin taahhüt süresine
paralel olarak ilgili banka tarafından uzatılabilir. Vadenin uzatılmaması
veya orijinal kredi vadesinin kısa olması sebebiyle kredi riskinin (1)
numaralı fıkrada belirtilen sürelerden önce kapatılması halinde ise, bu
süreler içinde yapılan işlemler istisnadan yararlandırılır ve
gerçekleştirilen ihracat taahhüde sayılır. Belgesiz ihracat kredileri ile
ilgili olarak alınan gayri nakdi krediler herhangi bir limite bağlı
olmaksızın vergi, resim ve harç istisnasından yararlandırılır. (4) Alış ve satış bedelleri arasında aleyhte farkın
olduğu transit ticaret işlemlerinde, aleyhte farka tekabül eden kısma istisna
uygulanmaz. İhracat taahhüdünün kapatılması MADDE 16 – (1) Belgesiz ihracat
kredilerine ilişkin ihracat taahhütleri; Müsteşarlığın uygun görüşüne
istinaden Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca belirlenen usuller
çerçevesinde, krediyi kullanan firma ve/veya krediyi kullanan firmanın grup
firmaları tarafından gerçekleştirilen ihracatı tevsik eden gümrük
beyannamelerine istinaden ilgili banka tarafından kapatılır. (2) İmalatçı ihracatçı firmalar, taahhüt ettikleri
ihracatı bizzat ve/veya krediyi kullanan firmanın grup firmaları aracılığıyla
yapabilecekleri gibi Müsteşarlıktan izin almadan başka bir ihracatçı
aracılığıyla yapabilirler. Bu firmaların üretim tesislerinin başka bir
firmaya kiralanmış veya devredilmiş olması halinde ise, imalatçı ihracatçı
firmaların kullandıkları kredilerin taahhütleri üretim tesisini kiralamış
veya devralmış olan firma tarafından gerçekleştirilen ihracat ile
kapatılabilir. (3) İmalatçı olmayan ihracatçı firmaların
kullandıkları kredilerin taahhütleri, Dış Ticaret Sermaye Şirketleri ile
Sektörel Dış Ticaret Şirketleri tarafından gerçekleştirilen ihracat hariç
olmak üzere, aracı ihracatçı firmalar tarafından gerçekleştirilen ihracat ile
kapatılamaz. Sektörel Dış Ticaret Şirketleri tarafından kullanılan kredilerin
taahhütleri ise şirket ortağı olan imalatçı ihracatçı firmalar tarafından
gerçekleştirilen ihracat ile kapatılabilir. (4) Dahilde işleme izin belgesi kapsamında ithalatın
finansmanı amacıyla döviz kredisi kullandırılmış olması halinde; üzerinde
dahilde işleme izin belgesi sayısı ve/veya satır kodu kayıtlı olan gümrük
beyannamesi konusu ihracatın, ithalat bedelinin transferinde kullanılan
kredinin 1/3 fazlasına faiz ve komisyonlar ile varsa diğer masrafların
ilavesiyle bulunacak tutarına tekabül eden kısmı, belgesiz ihracat kredisinin
ihracat taahhüdüne sayılmaz. (5) İlgili banka tarafından, kullandıracakları
kredilere ilişkin ihracat taahhüdü hesaplanırken (Yeni Türk Lirası ihracat
kredileri hariç), ana para ile birlikte faiz, komisyon ve diğer masraflar da
hesaplamaya dahil edilir. (6) Vergi, resim ve harç istisnasından
yararlandırılan transit ticaret işlemleri ile transit ticaretin finansmanında
kullandırılan kredilerin ihracat taahhütleri transit ticaret faaliyetinden
elde edilen gelirlerle kapatılır. (7) Vergi, resim ve harç istisnasından
yararlandırılan transit ticarete ilişkin taahhüt kapatma işlemleri istisnayı
uygulayan banka tarafından sonuçlandırılır. (8) İhracat taahhüdünün kapatılması için
ilgililerce, transit ticaret alış bedelinin transfer tarihinden itibaren en
geç 18 (on sekiz) ay içinde alış ve satışa ilişkin faturalar ile satış
bedelinin tahsil edildiğini gösterir belgenin (döviz alım belgesi veya satış
bedelinin ilgilinin hesabına alındığına dair banka yazısı) istisnayı
uygulayan bankaya ibrazı gerekir. (9) Transit ticaretin finansmanı için kullandırılan
kredilere ilişkin ihracat taahhüdü hesaplanırken (Yeni Türk Lirası olarak
kullandırılan krediler hariç) ana para ile birlikte faiz, komisyon ve diğer
masraflar da hesaplamaya dahil edilir. (10) Taahhüt kapatma sırasında transfer edilen
transit ticaret alış bedelinin, tahsil edilen satış bedelinden fazla olması
halinde eksik tahsil edilen oranda uygulanan istisnaların tahsili için
kapatmayı yapan bankaca gerekli işlem yapılır. ALTINCI BÖLÜM Genel Hükümler Mücbir sebep ve fevkalade haller MADDE 17 – (1) Aşağıda belirtilen mücbir
sebep ve fevkalade hallerin vergi resim harç istisnası belgesi ve belgesiz
ihracat kredilerinin süresi içinde vukuu halinde, ihracat süresi (ek süre
dahil) bitim tarihinden itibaren 8 inci ve 14 üncü maddelerde belirtilen
sürelere ilave olarak ek süre verilebilir; a) Deprem, sel, don, fırtına, kasırga vb. tabii
afetler ve yangın (Bayındırlık ve İskan Bakanlığı veya Tarım ve Köy İşleri
Bakanlığı İl Müdürlükleri, İtfaiye Müdürlükleri veya ilgili diğer kurumlardan
alınacak yazı ile), b) Yükümlü firmanın faaliyetinin kamu otoritelerince
kısıtlanması veya durdurulması (firma faaliyetini durduran kamu kurumundan
alınacak yazı ile), c) Grev ve lokavt (İl Çalışma Müdürlüklerinden
alınacak yazı ile), ç) Ülkemiz veya ithalatçı ülkede Devletçe konulan
yasaklar ile harp ve abluka hali, d) Yükümlü firmanın iflası ya da konkordato ilan
etmiş olması (Mahkeme Kararı ile), e) Şahıs firmalarında firma sahibinin ölümü, f) Karşılığı ihracat süresi içerisinde yerine
getirilmediği için prefinansman hükümlerine tabi hale gelen peşin döviz ile
ilgili ihracatın yapılamaması (ithalatçı firmadan ihracatın belirlenen
süreden daha geç yapılmasının istenildiğine dair alınan yazı veya diğer haklı
sebeplere ilişkin bilgi ve belge ile). (2) Firmaların mücbir sebep ve fevkalade hallerden
yararlanabilmesi için; vergi resim harç istisnası belgesi kapsamında en geç
belge süresi sonundan itibaren 3 (üç) ay içerisinde Müsteşarlığa, belgesiz
ihracat kredisi kapsamında ise en geç kredinin istisnadan yararlanma
süresinin sonunu takip eden 1 (bir) ay içerisinde ilgili bankaya müracaat
etmeleri gerekir. Belirtilen süreler dışında yapılan müracaatlar
değerlendirilmez. (3) Bu maddenin (1) numaralı fıkrasının (ç)
bendindeki mücbir sebep ve fevkalade haller Müsteşarlıkça, diğer bentlerdeki
mücbir sebep ve fevkalade haller ise, ilgili banka tarafından belirlenir. (4) İlgili bankaca krediye ilişkin ihracat taahhüdü
süresi, mücbir sebep ve fevkalade hale ilişkin ilgili kamu kurumundan
alınacak belgede belirtilen süreler dikkate alınarak ve 1 (bir) yılı geçmemek
üzere uzatılabilir. 1 (bir) yılı aşan süre talepleri ise, ilgili bankanın
onayı olması halinde Müsteşarlığın uygun görüşü alınmak suretiyle
sonuçlandırılır. (5) Bu maddenin (1) numaralı fıkrasında belirtilen
mücbir sebep ve fevkalade haller yalnız süre uzatımlarında dikkate alınır,
ihracat taahhüdünü ortadan kaldırmaz. (6) Vergi resim harç istisnası belgesi ve belgesiz
ihracat kredisi kapsamında mücbir sebep ve fevkalade hallere istinaden ek
süre verilmesi halinde, bu ek süreler içinde yapılan işlemler taahhüde
sayılır ve vergi, resim ve harç istisnasından yararlandırılır. Vergi resim harç istisnası belgesinin iptali MADDE 18 – (1) Vergi resim harç
istisnası belgesi, ilgili firmanın talebi üzerine Müsteşarlıkça iptal edilir. (2) Bu Tebliğ ve Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankasının ilgili genelgeleri hükümlerine uyulmadığının, vergi resim harç
istisnası belgesinin düzenlenmesi ve revizesi için ibraz edilen bilgi ve
belgeler ile belge kapsamında yapılan işlemlerin gerçek dışı olduğunun ve
ilgili belge üzerinde tahrifat yapıldığının tespiti halinde; ilgili belge
Müsteşarlıkça iptal edilir ve ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır. (3) Ayrıca, vergi resim harç istisnası belgesi
ihracat taahhüdünün kapatılması için bu Tebliğin 10 uncu maddesinde
belirtilen sürede ilgili Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası şubesine müracaat
edilmemesi halinde, bu hususun anılan Banka tarafından Müsteşarlığa
bildirilmesini müteakip, belge Müsteşarlıkça iptal edilir. (4) İptal edilen belge kapsamında uygulanan
istisnaların 19 uncu madde hükmü çerçevesinde tahsili için iptal işlemi,
ilgili Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası şubesi ile vergi dairesine
bildirilir. Müeyyide MADDE 19 – (1) Bu Tebliğe istinaden
uygulanan istisnaların gerçekleştirilmeyen ihracat taahhüdüne tekabül eden
kısımları, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. (2) Vergi resim harç istisnası belgesinin iptal
edilmesi halinde; belge kapsamında uygulanan istisnalar, 213 sayılı Kanun ve
6183 sayılı Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. (3) Kapatma esnasında ibraz edilen bilgi ve belgelerin
gerçek dışı olduğunun anlaşılması durumunda, bu belge kapsamı ihracat,
transit ticaret, ihracat sayılan satış ve teslim veya döviz kazandırıcı
hizmet ve faaliyete tekabül eden istisnalar (1) numaralı fıkra hükümleri
çerçevesinde geri alınır ve ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır. İnceleme
veya soruşturma sonucunda sahtecilik veya tahrifat fiili sabit olan belge
sahibi firma adına 1 (bir) yıl süreyle vergi resim harç istisnası belgesi
düzenlenmez. (4) Bu Tebliğ ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının
ilgili genelgelerine uymayan, yanlış işlem yapan, belgelerin ilgiliye ait
orijinal nüshasına gerekli meşruhatı kaydetmeden işlem yapan, yanıltıcı bilgi
veren ve bu nedenlerden dolayı vergi kaybına veya verginin tahsilinde
gecikmelere sebep olan kişiler, asıl borçludan alınamayan alacağın
ödenmesinden müştereken ve müteselsilen sorumludur. Bu çerçevede amme
alacağı, gecikme süresi de dikkate alınarak 213 sayılı Kanun ve 6183 sayılı
Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. Denetim MADDE 20 – (1) Müsteşarlık, bu Tebliğde
belirtilen tedbirlerin uygulanmasına ilişkin her türlü denetimi ve
düzenlemeyi yapabilir, ilgili firma, kamu kurum ve kuruluşları ile
bankalardan bilgi ve belge isteyebilir ve gerekli önlemleri alabilir. (2) Vergi, resim ve harç istisnaları ile ilgili
işlemler; ihracatla ilgili işlem yapan tüm kamu kurum ve kuruluşları,
bankalar (Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası dahil), faktoring şirketleri,
sigorta şirketleri, noterler ve diğer kuruluşlar tarafından bu Tebliğ
hükümleri ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası genelgelerinde yer alan
esaslar dahilinde yürütülür. YEDİNCİ BÖLÜM Çeşitli Hükümler Yetki MADDE 21 – (1) Müsteşarlık, bu Tebliğin
uygulanmasına ilişkin izin ve talimat vermeye, özel ve zorunlu durumları
inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari
yoldan çözümlemeye yetkilidir. (2) Ayrıca, bu Tebliğ ile ilgili olarak
Müsteşarlığın uygun görüşüne istinaden Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca
bankalara gönderilen genelgeler bu Tebliğ kapsamında değerlendirilir. (3) Müsteşarlık, vergi resim harç istisnası
belgesine yönelik olarak tesis edilen iptal işlemlerini (müeyyidenin tahsil
edilmediğinin tespiti kaydıyla) geri almaya yetkilidir. Uygulama MADDE 22 – (1) Bu Tebliğin yayımı
tarihinden önceki mevzuat hükümlerine göre kullanılan belgesiz ihracat
kredileri, transit ticaretin finansmanında kullandırılan krediler ve
düzenlenen dahilde işleme izin belgeleri ile vergi resim harç istisnası
belgeleri kendi mevzuat hükümlerine tabidir. Ancak, henüz ihracat taahhüdü
kapatılmamış belgeler ile transit ticaretin finansmanında kullandırılan
krediler ve belgesiz ihracat kredilerine bu Tebliğin lehe olan hükümleri
uygulanabilir. Yürürlükten kaldırılan mevzuat MADDE 23 – (1) 14/1/2000 tarihli ve
23933 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İhracat 2000/1 sayılı İhracat,
İhracat Sayılan Satış ve Teslimler ile Döviz Kazandırıcı Hizmet ve
Faaliyetlerde Vergi, Resim ve Harç İstisnası Hakkında Tebliğ, ek ve
değişiklikleri ile birlikte yürürlükten kaldırılmıştır. GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 31/12/1999 tarihli ve
23923 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 23/12/1999 tarihli ve 99/13812 sayılı
İhracat, İhracat Sayılan Satış ve Teslimler ile Döviz Kazandırıcı Hizmet ve
Faaliyetlerde Vergi, Resim ve Harç İstisnası Hakkında Karar’a göre düzenlenen
ve 29/12/2009 tarihi itibariyle süreleri dolmamış olan Vergi Resim Harç
İstisnası Belgeleri için Dış Ticaret Müsteşarlığına müracaat edilmesi halinde
belge süresi 24 (yirmidört) aya kadar revize edilebilir. (2) 31/12/1999 tarihli ve 23923 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
23/12/1999 tarihli ve 99/13812 sayılı İhracat, İhracat Sayılan Satış ve
Teslimler ile Döviz Kazandırıcı Hizmet ve Faaliyetlerde Vergi, Resim ve Harç
İstisnası Hakkında Karar’a göre düzenlenen ve 29/12/2009 tarihi itibariyle
süreleri dolmamış belgesiz ihracat kredilerinin vergi, resim ve harç
istisnasından yararlanma süresi ilgili kuruluşlarca resen 24 (yirmidört) ay
olarak revize edilebilir.” Belge süresi ve ek süreler GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce düzenlenen ihracat taahhüdü kapatılmış veya henüz
kapatılmamış bulunan vergi resim harç istisnası belgeleri başka bir işleme
gerek kalmaksızın, bu Tebliğin 8 inci maddesinin birinci ve üçüncü
fıkralarında yapılan değişikliklerden yararlandırılır. GEÇİCİ MADDE 3
‒ (1) 9/8/2016 tarihinden sonra Vergi, Resim ve
Harç İstisna Belgesi almak için Bakanlığa yapılan başvurularda, faaliyet
konusu işin ihale tarihinin 9/8/2016 tarihinden önce olduğunun tevsik
edilmesi durumunda, ilgili başvuruya istinaden bu Tebliğin 6 ncı maddesinde öngörülen şartlar
çerçevesinde belge tanzim edilebilir. Yürürlük MADDE 24 – (1) Bu Tebliğ yayımı
tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 25 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış
Ticaret Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür. 5 Aralık 2008 CUMA Resmî Gazete Sayı : 27075 |