Gümrük.com.tr

Güncel: 31/12/2023

İTHALAT İŞLEMLERİNDE ELEKTRONİK BAŞVURU

İÇİN YETKİLENDİRME TEBLİĞİ

(İTHALAT: 2024/21)

 

Amaç ve kapsam

MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen ithalat işlemlerinde (kayda alınmak suretiyle ileriye yönelik olarak gözetim uygulamaları hariç), başvuruların elektronik ortamda yapılmasını teminen işlem yapacak kullanıcıların yetkilendirilmesine dair usul ve esasları belirlemektir.

Dayanak

MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 445 inci maddesi ile 31/12/2020 tarihli ve 3350 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla yürürlüğe konulan İthalat Rejimi Kararına dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar ve kısaltmalar

MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;

a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,

b) Elektronik imza: Elektronik imza mevzuatında tanımlanan şekilde başka bir elektronik veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veriyi,

c) Elektronik imza mevzuatı: 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu ile bu Kanuna istinaden yürürlüğe konulan diğer mevzuatı,

ç) Elektronik ortam: İthalata ilişkin lisans, uygunluk, izin ve diğer her türlü belge düzenlenmesi için gerçekleştirilen işlemlerin yürütüldüğü web tabanlı uygulamayı,

d) Elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları: Elektronik imza mevzuatı uyarınca Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna bildirimini yapmış, elektronik sertifika, zaman damgası ve elektronik imzalarla ilgili hizmetleri sağlayan kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek veya tüzel kişileri,

e) Genel Müdürlük: Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünü,

f) İthalat işlemleri: Elektronik ortamda gerçekleştirilmesi uygun görülen ithalata ilişkin lisans, uygunluk, izin ve diğer her türlü belge düzenlenmesine esas işlemleri,

g) Kamu kurumu kullanıcısı: Kamu kurumları adına ithalat işlemlerini yürütmek üzere görev alan ve işlem yapan kişileri,

ğ) Kullanıcı: İthalat işlemlerinde kendi adına işlem yapan ya da firmalar adına işlem yapmak üzere yetkilendirilmiş kişileri,

h) Mobil elektronik imza: Bakanlık ile mobil elektronik imza kullanımına ilişkin sözleşmesi bulunan GSM operatörlerince verilen SIM kartını kullanarak oluşturulan ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununda tanımlanan güvenli elektronik imza niteliğindeki elektronik sertifikayı,

ı) Nitelikli elektronik sertifika: 5070 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinde sayılan nitelikleri taşıyan elektronik sertifikayı,

i) İthalatBİS: E-Devlet ve Bakanlık internet sayfası “E-Hizmetler” başlığı altında bulunan “E-İşlemler” kısmında yer alan İthalat Belge İşlemlerini,

ifade eder.

Nitelikli elektronik sertifika veya mobil elektronik imza temini

MADDE 4 – (1) Kullanıcılar, elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarından alınan nitelikli elektronik sertifikaya ya da mobil elektronik imzaya sahip olmak zorundadır.

(2) Başka amaçlarla daha önce temin edilen ve geçerlilik süresi dolmamış veya yenilenmiş nitelikli elektronik sertifikalar ya da mobil elektronik imzalar ithalat işlemleri için kullanılabilir.

Yetkilendirme başvurusu ve onayı

MADDE 5 – (1) İthalat işlemlerine elektronik ortamda başvuru yapacak kullanıcıları yetkilendirmek üzere aşağıdaki belgeler sunulur:

a) Dilekçe: Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer alan örneğe uygun olarak hazırlanmış ve firmayı/kurumu/şahsı temsile yetkili kişi veya kişilerce ıslak imza ve kaşe ile onaylanmış, yetkilendirilen kişi tarafından dijital olarak imzalanmış, “.pdf” formatında düzenlenmiş, Genel Müdürlüğe muhatap dilekçe,

b) Sicil tasdiknamesi: Ticaret siciline kayıtlı olanlardan, 19/12/2012 tarihli ve 2012/4093 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Ticaret Sicili Yönetmeliği uyarınca usulüne uygun olarak düzenlenmiş, anılan Yönetmelikte belirtilen tüm unsurları taşıyan ve güncel bilgilere sahip belgenin aslı veya noter onaylı örneği ya da elektronik imzalı nüshası,

c) Taahhütname: Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer alan örneğe uygun, firmayı/kurumu/şahsı temsil ve ilzama yetkili kişi veya kişilerce imzalanmış ve Türkçe olarak noterde her bir kişi için düzenlenmiş taahhütnamenin aslı. Kamu kurumu kullanıcısı için yetki işleminde noter onayı aranmaz.

(2) Birinci fıkrada sayılan belgelerin renkli olarak taranmış “.pdf” uzantılı dijital birer sureti, gerek duyulduğunda Genel Müdürlüğe elektronik ortamda iletilmek üzere firmalar/kurumlar/şahıslar tarafından muhafaza edilir.

 (3) İthalat işlemi yapmak üzere yetkilendirilecek kişiler, sahip oldukları nitelikli elektronik sertifikayı ya da mobil elektronik imzayı kullanarak Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde “Yetkilendirme Başvuruları” başlığında yer alan “İthalat İşlemleri” formunu doldurarak yetkilendirme başvurusunda bulunur.

(4) Yetkilendirme başvurusu yapılması üzerine, başvuru sahibine başvuru belgelerini elektronik ortamda sisteme yüklemek üzere kısıtlı yetki verilir.

(5) Kısıtlı yetkili kullanıcı tarafından Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde “E-İmza Uygulamalarına Giriş” başlığı seçilerek elektronik imza ile “İthalat İşlemleri” menüsüne giriş yapılır. Birinci fıkrada belirtilen belgeler sisteme yüklenmeden önce “Firma Tanımlama Formu” doldurulur, daha sonra belgeler sisteme yüklenerek elektronik başvuru tamamlanır.

(6) Kısıtlı yetki verilmesinden itibaren 10 (on) gün içerisinde İthalatBİS sisteminde yer alan “Firma Tanımlama Formu”nun doldurulmaması ve birinci fıkrada sayılan belgelerin sisteme yüklenmemesi halinde, başvuru sahibinin kısıtlı yetkisi kaldırılarak yetkilendirme başvurusu iptal edilir.

(7) Elektronik ortamda başvurunun tamamlanması üzerine, sunulan belgelerin doğruluğu ve usulüne uygunluğu kontrol edildikten sonra Genel Müdürlükçe elektronik ortamda onay işlemleri başlatılır.

(8) Belgelerin eksik olması ya da usulüne uygun olmaması ya da internet üzerinden girilen bilgilerin belgelerle uyuşmaması durumunda, eksik olan ve/veya usulüne uygun olmayan belgeler tamamlanır ve/veya gerekli değişiklikler yapılır.

(9) Genel Müdürlük, sunulan bilgi ve belgeler doğrultusunda ve/veya ilgili mevzuat çerçevesinde değişiklik ve güncelleme isteme, ek bilgi ve belge talep etme ya da yetkilendirme başvurusunu reddetme hakkına sahiptir.

(10) Genel Müdürlük, yetkilendirme talebinin sonucunu üçüncü fıkra çerçevesinde yapılan başvuruda kullanıcı tarafından beyan edilen e-posta adresine bildirir. Bakanlık, ilgilisine ulaşmayan bildirimlerden sorumlu değildir.

(11) Birden fazla kişiye aynı anda ithalat işlemlerini elektronik ortamda yapmak üzere yetki verilebilir. Bu durumda birinci fıkrada belirtilen taahhütname, yetkilendirilecek her bir kişi için ayrı ayrı olmak üzere 3 (üç) yıl geçerli olacak şekilde düzenlenir.

(12) Kullanıcıların, sertifikalarını yenilemesi veya başka bir nitelikli elektronik sertifika ya da mobil elektronik imza temin etmesi durumlarında yeniden yetkilendirme başvurusu yapması gerekmez.

Yetki süresinin uzatılması

MADDE 6 – (1) Kullanıcının yetki süresi 3 (üç) yıldır. Yetki süresinin bitimini müteakip yeni bir süre uzatımına dair belgelerin İthalatBİS sistemine yüklenmesine kadar kullanıcının yetkisi kısıtlı yetkiye dönüştürülür. Süre uzatımı talebinde bulunulabilmesi için 5 inci maddenin birinci fıkrasındaki belgeler her bir kişi için ayrı ayrı olmak üzere İthalatBİS sistemine yüklenir.

(2) İflas etmiş ya da iflas süreci devam edenler adına işlem yapan kullanıcıların, yetki süresinin uzatılması ya da yeni bir kişinin yetkilendirilmesi için gereken taahhütnameyi noter kanalıyla temin edememesi durumunda, iflas idaresinin kararına dayanarak iflas müdürlüklerince usulüne uygun olarak düzenlenen taahhütname kabul edilir.

Yetkinin iptali

MADDE 7 – (1) Kullanıcının yetkisi, Genel Müdürlüğe yazılı başvuru üzerine iptal edilir. Başvuruda, Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer alan örneğe uygun olarak noter tarafından düzenlenmiş azilname aranır.

(2) Kullanıcının yetkisinden feragat etmesi halinde, bunun noter kanalıyla veya iadeli taahhütlü olarak bildirildiğini tevsik eden belgelerin Genel Müdürlüğe sunulması üzerine yetki iptal edilir.

Yetkinin askıya alınması

MADDE 8 – (1) Bu Tebliğ uyarınca yetkilendirilmiş olan kullanıcıların yetkisi, yazılı olarak Genel Müdürlüğe yapılacak başvuru ile askıya alınabilir.

(2) Birinci fıkra uyarınca askıya alınan yetkinin iptali için, Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer alan örneğe uygun olarak noter kanalıyla düzenlenmiş azilname ile 7 (yedi) iş günü içinde Genel Müdürlüğe başvurulur. Aksi durumda, askıya alma işlemi kaldırılır ve yetki tekrar kullanıma açılır.

Güncelleme işlemleri

MADDE 9 – (1) Yetkilendirme onayı gerçekleştirildikten sonra, vergi numarası ve/veya firma ünvanı dışındaki değişiklikler için beyan yeterli olup ayrıca belge aranmaz.

(2) Firma ünvanında değişiklik yapılması durumunda, bu durumu tevsik eden Ticaret Sicil Gazetesi İthalatBİS’e yüklenir. Ayrıca, yetkilendirilen kullanıcıların ismi de beyan edilir. 

(3) Vergi numarasının değişmesi durumunda Genel Müdürlükçe, firmanın önceki vergi numarasıyla yaptığı kullanıcı yetkileri iptal edilir. Yeni vergi numarasını haiz firmanın kullanıcıları 5 inci madde çerçevesinde yeni bir başvuruda bulunur. İstenilen belgelerin İthalatBİS sistemine yüklenmesi üzerine yetkilendirme işlemi yapılır. Önceki vergi numarasına sahip firmanın faaliyetine devamı halinde, bu Tebliğin diğer hükümleri saklı kalmak kaydıyla, firmanın kullanıcılarının yetkisi iptal edilmez.

(4) Faaliyetine son veren firma/kurum/şahıs, bu durumu tevsik eden belgeleri Genel Müdürlüğe sunar. Genel Müdürlük kullanıcı yetkilerinin iptali için onay işlemini başlatır.

(5) 5 inci maddede sayılan belgelere dair değişiklik olması durumunda, en geç 5 iş günü içinde bu Tebliğe uygun olarak Genel Müdürlüğe bildirimde bulunulur. Aksi halde, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, durumun öğrenilmesini müteakip kullanıcıların yetkileri derhal askıya alınır. Bu durumda askıya alma işlemi ancak eksikliklerin giderilmesi halinde kaldırılır.

İthalat işlemleri için elektronik ortamda başvuru

MADDE 10 – (1) İthalat işlemlerine ilişkin elektronik ortamda yapılacak başvurular, E-Devlet üzerinden veya Bakanlık internet sitesi (www.ticaret.gov.tr) “E-Hizmetler” başlığı altındaki “E-İşlemler” menüsünde yer alan “İthalat Belge İşlemleri” uygulaması takip edilerek elektronik imza ile yapılır.

(2) İthalat işlemleri için başvuruda istenilecek bilgi ve belgeler, her bir ithalat işleminin ilgili mevzuatında yer almaktadır.

(3) Elektronik ortamda yaşanabilecek teknik sorunlar sebebiyle başvuru yapılamaması halinde, fiziksel başvurular da kabul edilebilir.

Yetki

MADDE 11 – (1) Genel Müdürlük, bu Tebliğde yer alan hususlarda önlem almaya, düzenleme yapmaya, özel ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya, ihtilafları idari yoldan çözmeye ve teknik nedenlerle uygulamada yaşanan sorunları gidermeye yetkilidir.

(2) İthalat işlemlerinin uygulanmasında, Bakanlıktan kaynaklanmayan nedenlerle elektronik iletişimde yaşanan aksaklıklardan Bakanlık sorumlu değildir.

(3) Fiil ehliyetinin sınırlandırıldığı, gaipliği, ölümü veya adına işlem yapılan firmanın tüzel kişiliğinin kaybedildiği öğrenilen nitelikli elektronik sertifika ya da mobil elektronik imza sahibi kişilerin yetkileri Genel Müdürlükçe iptal edilir.

(4) Kamu kurumu kullanıcılarına ilişkin usul ve esaslar, Bakanlığın ilgili kurumlarla yaptığı protokoller çerçevesinde belirlenir.

Yürürlükten kaldırılan tebliğ

MADDE 12 – (1) 31/12/2022 tarihli ve 32060 üçüncü mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat İşlemlerinde Elektronik Başvuru İçin Yetkilendirme Tebliği (İthalat: 2023/21) yürürlükten kaldırılmıştır.

Atıflar

MADDE 13 – (1) 31/12/2022 tarihli ve 32060 üçüncü mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat İşlemlerinde Elektronik Başvuru İçin Yetkilendirme Tebliği (İthalat: 2023/21)’ne yapılan atıflar bu Tebliğe yapılmış sayılır.

Yürürlük

MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ 1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.

 

 

31 Aralık 2023 PAZAR

Resmî Gazete

Sayı : 32416 (3. Mükerrer)